Ik zie het probleem niet helemaal?
Naar mijn mening is de juiste oplossing al lang geboden! Gebruik gewoon wireless? Slecht weer heeft helemaal niet zoveel invloed als je zou denken namelijk.
Een wireless verbinding is geen zicht verbinding. Hoewel zicht het zeker beter maakt, dat wel. Maar stel je hebt een wireless verbinding van een paar honderd meter van voldoende kwaliteit, en je steekt hier je hand tussen, of erger, je gaat er zelf tussen staan, ik betwijfel dat je het zelfs maar echt sterk zult merken in je verbinding.... laat staan als het sneeuw of wat regen is. Het is geen laser maar een radio signaal... open lucht is het beste, maar net als thuis, het gaat ook prima door je muur heen.
Ik ben zelf van de organisatie van CampZone (een lanparty camping hier in nederland).
Wij hebben 2 jaar gedraait met een wireless verbinding van 6 KM!! Hier zat zelfs een meer tussen van zo'n 3 a 4 km breed (blijkbaar heeft dat invloed). Hiervoor hadden we ook line of sight uiteraard. 1 kant een steiger toren van 20 meter de andere kant een steiger toren van 32 meter.
Die heeft perfect gewerkt door weer en wind heen. Nou ja, de enigste keren dat hij niet goed werkte was toen de stroom erheen uitviel (mongool met auto te hard overheen gedonderd)

... en als het te hard waaide. Zelfs een steiger toren van skyworks van 32meter hoog, wiebelt best wel wat als het aardig waait en regent.... maar de regen opzich had praktisch geen invloed op het signaal (sneeuw hebben we niet in de zomer). Alleen als de alignment te ver uit elkaar gaat, raak je eventjes het signaal kwijt.
Het laatste jaar heb ik (samen met de mensen van Wallylan) een andere oplossing gebouwd, over een akker heen, zo'n 3KM met vrij simpele richt antenne's. Dit heeft 100% perfect en altijd gewerkt.... Regen, wind, overdag, 's nachts, in de morgen met mist, euhm... gewoon altijd. Nogmaals, het is een radio signaal.
Wat hebben we gebruikt?
2xWAP54g van linksys (custom firmware) (wrt moet ook werken) 60E p/s
2xCanopii Parabolische Richtantenne 2,4 GHz / 24 dBi 100E p/s
Vrij lompe antenne's, maar zijn niet zo richtings gevoelig als een pringels bus, dus met wind enzo heb je er minder snel last van.
Nogmaals, dit zijn verbindingen geweest die 12 dagen lang gedraait hebben, en zelfs met gemak (80% signal) over 6 KM. Buiten de custom firmware in de basestations was er verder geen versterking nodig (ook geprobeert, had geen effect).
Dus, naar mijn mening is de oplossing simpel. Koop bovenstaande 2x met daarbij nog het benodige coax de connectors, zoek eventjes uit hoe je de basestations flashed (
http://www.linksysinfo.org) en je bent klaar. Wil je voor nog beter/zekerder gaan, koop saneo basestations, die zijn weer net een slag beter dan de linksys gevallen, hoewel ze het bij ons absoluut 100% perfect hebben gedaan. Wij draaien er een internet verbinding voor zo'n 2000 mensen overheen.....
Succes!
p.s.
Ik kan je nu al vertellen dat wat je met kabel gaat doen, het niet gaat werken. Wij moesten namelijk vanaf het basestation naar de eerste switch zo'n 350 meter overbruggen. Uit eindelijk zijn hier 2 switches voor nodig geweest die in het midden gelegd zijn. Zelfs op 10mbit HD wilde het gewoon niet werken. Dit was met CAT5E kabel.
Een fiberlijn van 300+ meter hebben we ook wel eens gelegd (ook op CampZone) met 2 koppel blokjes er tussen. Dat heeft altijd prima gewerkt. Zelf zou ik voor wireless gaan, kost het minste, is het makkelijkst weer verkoopbaar als set, of het makkelijkst weer te her gebruiken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Quindor op 08-05-2006 16:47
]