[AV] Software voor audio interessant voor tweakers?

Pagina: 1
Acties:

• Strikeman225
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-02 21:37
Hey allemaal,

Ik bedacht me net: tweakers heeft een grote collectie over veel vlakken die allemaal een beetje raken met technologie(dit mbt fotografie, adjes, enz), vroeg ik mij af of er behoefte is aan het (semi-) professionele audiosoftware. Ik heb zelf namelijk altijd een beetje een vooroordeel over verschillende programmatuur op verschillende vlakken van audio.

Een paar voorbeelden:
  • Protools (Digidesign):
    Verschil van protools met heel veel andere software is dat je hier eerste voor moet betalen voordat je het eigenlijk kán proberen (en protools free kan je eigenlijk wel buiten beschouwing laten, want het geeft geen reële 'insight' van protools of wat het kan.
    Verder heeft protools voor de mensen die het überhaupt aan kunnen schaffen een beperking van het aantal kanalen wat mogelijk is. Voor de een zijn 16 kanalen genoeg, voor de ander nog geen eens een start van het aantal channels.
    Ook is protools niet/nauwelijks compatible met de andere audio software die er rondzwerft.
  • Nuendo/Cubase(Steinberg):
    Ik snap eigenlijk niet wat de audio-industrie bezielt als je bovenstaand leest om protools als standaard voor de professionele audiowereld is. Nuendo/Cubase houdt zich meer aan de algemene afspraken en is meer compatibel dan allerlei andere producten.
  • Logic(Emagic):
    Logic is eigenlijk het buitenbeentje van deze club, net zoals cakewalk SONAR. Het grote verschil is dat hij niet platform onafhankelijk is (zijn ze allemaal niet, cross-platform past beter denk ik). Emagic heeft uiteindelijk voor apple gekozen (hoewel ik dat met bootcamp straks nog wel op de PC zie verschijnen ;) )
  • SONAR (Cakewalk):
    Cakewalk heeft met zijn nieuwste versie (5.0 atm) zich wel meer en meer op de professionele tour gericht, maar alleen windows compatibility maakt het niet veel makkelijk om dat daadwerkelijk te bereiken.
  • Reason (Propellerheads):
  • Audition (Adobe, voormalig Cool Edit Pro, Syntrillium):
  • Wavelab (Steinberg):
  • Goldwave (Goldwave Inc.):
Zoiets dus. als dit niet bij tweakers past, geef graag even aan moderator. sluit daarna maar.

Greetz

[ Voor 1% gewijzigd door Strikeman225 op 07-05-2006 14:58 . Reden: Terechte Opmerking van Henk007: Audictity --> Audition ]

"For me there's only one music: good music" || WoW: Kazzak: Isímode (100 Pala); Al'Akir: Lolalock (90 Lock), Strikeman (Mage), Sherpepunt(Warrior), Dadruid(Druid)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
De voor en nadelen hangen ook af van de toepassing waar je het voor wilt gebruiken. Zelf monteer/mix ik voor films, dan hoef je met cooledit niet aan te komen en werk ik zeer prima en snel met protools. Moet ik ergens een ruis uit halen, wat filteren of worldizen met de computer dan doe ik dat juist weer in cooledit waar protools te beperkt is (afhankelijk van de geïnstalleerde plugins).
Met muziek heb ik geen ervaring. Ben echter wel benieuwd naar pyramix.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
In de startpost zijn twee namen op een rare manier met elkaar verward:
Het open source project Audacity en Adobe Audition

Verder zou ik graag iets concreter het discussiepunt naar voren gebracht willen zien. Zomaar een lijstje tools opdreunen is geen punt.

• Mr_Groovy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2021

Mr_Groovy

Designlapp

Je heb nu een zeer wijd spectrum van audio programma's laten zien waar de gemiddelde tweaker niet weet wat ie mee aan moet. Want er zijn verschillende programma's voor verschillende doeleinden.

Er zijn sequence, mix, bewerking, live-tool, synthesizer, sampler, filter programma's die allen andere dingen doen. Dan kan er nog gekozen worden om in midi tewerken, of alleen in audio. Dan het nog maar niet er over te hebben over de hardware die je ook nog kan aan schaffen.

Je hebt een aantal programma's, zal ze voor het gemak maar master programma's noemen, waar mee je muziek kan maken. Hier onder versta ik het hele process van audiosporen afmixen, midi implentatie, etc.

Cubase SX, Nuendo, Logic, Pro-Tools, Sonar. ( Logic btw was eerst ook op de pc, maar doordat emagic volgens mij door apple op gekocht was, nu alleen op de apple ) De professionele studios gebruiken pro-tools, omdat het een goed resultaat aflevert met de bijhorende hardware. De meeste producers, vinden het juist fijner om met Cubase, Logic te werken. Dit omdat a: de midi implentatie veel beter is, b:wat gebruiksvriendelijker is, c: het niet 10K kost.

Audioberwerking : Wavelab, Cooledit, Soundforge. Gemaakt om audio aan te passen, te verknippen, te masteren, etc. Niet veel verschil tussen de programma's, het is maar net wat je gewend bent. (Wavelab ftw).

Sequencer: Reason, Rebirth, Ableton Live. De programma's gebruiken een analoge interface om je muziek in te maken.

Plugins VST-I, DX-I. Deze plugins gebruik je in je master, of audioprogramma en kunnen van alles doen. Van analoge synths, tot samplers. Van compressors, tot equalizers, etc.

Het is mij nu nog een beetje onduidelijk waar dit topic over moet gaan. Geluidsbewerking, Muziek maken, of Mp3 programma meuk. :O

Macbook Pro 15" Late 2013, iPhone 7+ 128gb, iPad Pro, Canon M3, Tamron 18-200, Canon 22 @2.0, Canon 11 -22, Nintendo Switch

• Strikeman225
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-02 21:37
Allereerst dank voor jullie replies.

@Shittyoldman: klopt. hoewel ik mensen hele nummers heb zien maken in cool edit pro.

@ Henk007: een lijstje was ook niet mijn idee. ik wist echter niet waar te beginnen. Ik wil meer de ervaringen uitwisselen en die o.a. samenvatten in een lijstje. Dit is voor een artikel (in de maak) erg nuttig voor mij. Dank nog voor de scherpzinnigheid. Ik bedoel natuurlijk Audition

@ Mr_Groovy: Tja, AVH is ook een te breed publiek, zo kan je het ook zien :P Ik gebruik zelf wel veel programma's en ze lopen allemaal een beetje in elkaar over. Master programma's, zoals jij het noemt (PT, Nuendo, CB & logic) kunnen ook als sequencer uitstekend hun best doen (zoals reason, rebirth, abelton).

Mijn idee kwam namelijk van het topic: [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 33. Nu heeft het niet zo veel zin om een topic te maken: post hier je zelfgemaakte mp3's, want deze kunnen voor sommigen nogal te veel waard zijn. Verder zou dit voor sommigen een schending zijn van buma/stemra. Dus wou ik het meer op de programmatuur ervan houden. Als de moderator zegt dat mp3's ook best kunnen (wat ik betwijfel, mp3's bevinden zich op een nogal grijs vlak qua rechten en plichten). Beetje de tweakers versie van Interface zijn 'Demo van de Maand' ;).

Jullie replies weer graag... :) keep them comming

"For me there's only one music: good music" || WoW: Kazzak: Isímode (100 Pala); Al'Akir: Lolalock (90 Lock), Strikeman (Mage), Sherpepunt(Warrior), Dadruid(Druid)