![]() |
Welkom bij de derde foto-opdracht van de HG Fotografie in zn nieuwe jasje ![]() ![]() |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema ![]() ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Closeup/macro |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in Fotografie feedback topic v2.0 evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld ![]() |
Mijn bescheiden bijdrage dan maar eens "en public"..
Beetje gecropt, verder geen bewerkingen.

1024 versie
Beetje gecropt, verder geen bewerkingen.
1024 versie
[Voor 18% gewijzigd door djkooij op 23-05-2006 22:53. Reden: linkjes gefixed]
Mooie bloempies heren 
Ik had al wat inelkaar "gesleuteld" maar ik denk dat ik nog even wacht totdat er zich misschien iets beters aandient
(en om te kijken wat jullie allemaal doen
)

Ik had al wat inelkaar "gesleuteld" maar ik denk dat ik nog even wacht totdat er zich misschien iets beters aandient

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
en misschien het missen van de bovenkant van het bovenste blaadjeBoAC schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:35:
Om maar in de bloempjes te blijven:
[afbeelding]
Alleen jammer van die afbuiging van de Lens..
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Ik moest weer wat leren... geen zin enzo, ik wordt altijd afgeleid door andere dingen...
Dit is het resultaat:

Veel verder gaat mijn lens helaas niet
De foto lijkt op zich niet speciaal, maar ik vindt de dieptewerking door DOF wel aardig zeker aan de bovenzijde van de foto lijkt er iets mis te gaan (het is een vlak oppervlak, maar het lijkt niet zo)
Dit is het resultaat:

Veel verder gaat mijn lens helaas niet

De foto lijkt op zich niet speciaal, maar ik vindt de dieptewerking door DOF wel aardig zeker aan de bovenzijde van de foto lijkt er iets mis te gaan (het is een vlak oppervlak, maar het lijkt niet zo)
[Voor 17% gewijzigd door hilbren op 01-05-2006 20:48]
Gaaf! jij bent druk bezig geweest (komt zeker door het weer?)
Ga je er nu ook nog macro's van maken als hij brand?
@facemodder: Ik zou de bloem denk ik 90 graden met de klok mee draaien. Verder wel een leuke foto, maar de vaas stoort een beetje, achtergrond is opzich wel goed qua kleur. Verder zou ik voor een veel groter diafragma kiezen, om de vaas en de achtergrond zoveel mogelijk geblurred te krijgen.
@Boac: De kleur van de foto is een grauw. Met een beetje photoshop kun je veel meer uit de foto halen.
@Hilbren: Leuke foto, lekker van kleur en goed van dof. Niks op aan te merken.
@zaskar: Ik weet hoe moeilijk het is om vliegende beestjes te fotograferen, dus wat dat betreft is het je goed gelukt. De vierkante uitsnede komt je foto niet te goede, ik zou liever een brede uitsnede zien. Dus dat blad aan de bovenkant eraf croppen.
@Boac: De kleur van de foto is een grauw. Met een beetje photoshop kun je veel meer uit de foto halen.
@Hilbren: Leuke foto, lekker van kleur en goed van dof. Niks op aan te merken.
@zaskar: Ik weet hoe moeilijk het is om vliegende beestjes te fotograferen, dus wat dat betreft is het je goed gelukt. De vierkante uitsnede komt je foto niet te goede, ik zou liever een brede uitsnede zien. Dus dat blad aan de bovenkant eraf croppen.
Die kubus is al bijna 3 jaar oud hoor. Maar ik weet nog steeds hoe ik ze kan maken. Zodra ik een betere macro lens heb wil ik trouwens best wel foto's maken terwijl die netjes opbrand, maar dat is nu gewoon zondehilbren schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:19:
Gaaf! jij bent druk bezig geweest (komt zeker door het weer?)

@zaskar: Is dat een lucky shot of heb je er een truc voor? Voor mij liever geen nieuwe uitsnede, ik vind deze perfect
.

Kijk, da's kritiek waar ik iets mee kan en hopelijk van leer.justawitte schreef op maandag 01 mei 2006 @ 21:31:
@facemodder: Ik zou de bloem denk ik 90 graden met de klok mee draaien. Verder wel een leuke foto, maar de vaas stoort een beetje, achtergrond is opzich wel goed qua kleur. Verder zou ik voor een veel groter diafragma kiezen, om de vaas en de achtergrond zoveel mogelijk geblurred te krijgen.
.....
Deze beter?
Zoja, dan pas ik de foto in de eerste post even aan.
Toch nog een bloemetje, weer een gerbera. Anyway, gemaakt met een nieuwe TZ1 (Panasonic)

KLIK (voor groter)

KLIK (voor groter)
Wildemanskruid

iMac K5 27" i9 | Macbook Air M1 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF150-600 | XF80 | XF30 | XF16-80 | XF 70-300 | Sigma 56 mm X-Mount | Sigma 16 mm X-Mount | Sigma 30 mm X-Mount
@Facemodder: Meningen verschillen. Ik zie liever een scherpe bloem + vaasje, dan een onscherpe zonder. Voor mij, maar ik ben hier zeker niet de norm, graag de eerste. Foto's na plaatsing wijzigen is heel verleidelijk, maar dodelijk voor de discussie. De draad is echt niet meer te volgen als iedereen zijn foto's gaat aanpassen n.a.v. de kritiek. Linkje, zoals hier, is just fine!
@allen: Maak alsjeblieft ook eens en opname met een diafragma rond de 20 ofzo en vergelijk het resultaat! "Creatieve onscherpte" kan mooi zijn, maar het voegt meestal weinig toe bij close up / makro IMHO.
@allen: Maak alsjeblieft ook eens en opname met een diafragma rond de 20 ofzo en vergelijk het resultaat! "Creatieve onscherpte" kan mooi zijn, maar het voegt meestal weinig toe bij close up / makro IMHO.
@montana: fraaie plaat weer, maar dat hadden we van jou ook wel verwacht
@Facemodder en Opgezetfan: heel fraaie bloemetjes
@Wolfensteijn: voor een niet-macro lens inderdaad een heel scherpe close-up en door de strakke compositie een goeie plaat.
En dan nu mijn eigen freubelwerkje van deze week:
't is een groene vleesvlieg (Lucilia caesar) op de bloesem van een japanse kers (Prunus subhirtella).

@Facemodder en Opgezetfan: heel fraaie bloemetjes
@Wolfensteijn: voor een niet-macro lens inderdaad een heel scherpe close-up en door de strakke compositie een goeie plaat.
En dan nu mijn eigen freubelwerkje van deze week:
't is een groene vleesvlieg (Lucilia caesar) op de bloesem van een japanse kers (Prunus subhirtella).
D70 | Sigma 18-125 f/3.5-5.6 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 50 f/1.8 | Sigma 180 f/3.5 MACRO | Sigma 50-500 f/4-6.3 | SB600
Anoniem: 170601
@Tof: geen truc voor: gewoon beestje spotten en geduld hebben! Ik heb er meerdere kunnen maken, maar deze was qua scherpte en achtergrond de beste.
Er komt waarschijnlijk een Sigma 70-300 APO met macro functie, voor wat betere vergrotingen. En het objectief wat ik nu gebruik (minolta 70-300 4-5.6 is de kitlens van m'n 505 si Super, niet slecht maar ook niet de beste die er is.
Er komt waarschijnlijk een Sigma 70-300 APO met macro functie, voor wat betere vergrotingen. En het objectief wat ik nu gebruik (minolta 70-300 4-5.6 is de kitlens van m'n 505 si Super, niet slecht maar ook niet de beste die er is.
Ik vind de 2e foto echt 100% beter. Daarbij komt dat het macro gevoel imho door het grote diafragma alleen maar versterkt word.Toff schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:02:
@Facemodder: Meningen verschillen. Ik zie liever een scherpe bloem + vaasje, dan een onscherpe zonder. Voor mij, maar ik ben hier zeker niet de norm, graag de eerste.
Eensch, een grote scherptediepte zorgt ervoor dat er meer storende elementen in beeld komen, bijvoorbeeld een vaasje. Een goede foto concentreert zich IMHO op het onderwerp, en niets dan het onderwerp.justawitte schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 09:51:
[...]
Ik vind de 2e foto echt 100% beter. Daarbij komt dat het macro gevoel imho door het grote diafragma alleen maar versterkt word.
Het begint nu trouwens wel een beetje een "Centraal bloemen topic" te worden. Iets origineler mag van mij wel. Zal zelf ook even kijken of ik nog iets fotografisch kan bijdragen.
[Voor 6% gewijzigd door Stiegl op 02-05-2006 10:43]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Op verzoek van Remy maar weer verwijderd.
[Voor 112% gewijzigd door gemini85 op 02-05-2006 13:24]
gemini85: lees de topicstart alsjeblieft even: geen archieffoto's, dat is niet de bedoeling van de weekopdracht, anders kan iedereen wel een closeup/macro die ze -ooit- gemaakt hebben, posten 
edit:
Maar haal maar weg ja, en maak even een nieuwe: je hebt tot zondag 23:59 de tijd

edit:
BwheheIn dat geval is hij vanochtend gemaakt

Maar haal maar weg ja, en maak even een nieuwe: je hebt tot zondag 23:59 de tijd

[Voor 29% gewijzigd door Remy op 02-05-2006 12:27]
@wind70: Mooie kleurrijke foto.
Mijn bijdrage aan de weekopdracht:

Klikbaar naar 1024px.
Anders kan je de foto's ook altijd nog kwijt in [rml][ Verzamel] Macro foto's deel 4[/rml].Remy schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:57:

Klikbaar naar 1024px.
Leuk he die insecten. Langzaam raak ik een beetje verslaaft aan het fotograferen van dit kleine spul. Vandaag nog ff een uurtje na het werk wat foto's geschoten. Een boom gevonden vol met insecten. Ik vondt dit de "mooiste"hoewel mooi een relatief begrip is natuurlijk bij vliegen.

geschoten met een fuji s5600 + zelf gemaakte macro lens (2 verkijker lenzen op elkaar), iso 400, f8.

geschoten met een fuji s5600 + zelf gemaakte macro lens (2 verkijker lenzen op elkaar), iso 400, f8.

Hoogspanningskabel

http://members.chello.nl/~b.menke82/acsr_groot.jpg
Panasonic FZ-10
[Voor 7% gewijzigd door Morre op 02-05-2006 21:14]
PrachtigFrank|A schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:12:
Leuk he die insecten. Langzaam raak ik een beetje verslaaft aan het fotograferen van dit kleine spul. Vandaag nog ff een uurtje na het werk wat foto's geschoten. Een boom gevonden vol met insecten. Ik vondt dit de "mooiste"hoewel mooi een relatief begrip is natuurlijk bij vliegen.
[afbeelding]
Mooi shot manjustawitte schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:02:
...
[afbeelding]
Klikbaar naar 1024px.

Haha koelvincent84 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:21:
[afbeelding]
Gek beest![]()
Klik voor 1024 pix.
Panasonic Fz30

Mijn bijdrage:

Een vliegbeest @ blad: helaas geen idee welk insect. Met 18-125 Sigma geschoten

Ja, macro functie is echt fantastisch.Morre schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:45:
@vincent84
Zeer vette foto! Lekkere macro's maken de Panasonic camera's he?

De bloemen tot nu toe vind ik allemaal een beetje standaard. De insecten vind ik dan wel weer allemaal goed.
Uitschieters tot nu toe vind ik de platen van justawitte en The Alchemist: erg mooi
Uitschieters tot nu toe vind ik de platen van justawitte en The Alchemist: erg mooi
Anoniem: 102516

Gemaakt met een EOS 350D, iso 100, belichting 1/320
Courtesy: Kristijn Swinnen (een kennis

[Voor 155% gewijzigd door Remy op 03-05-2006 22:22]
Anoniem: 102516
uhm zou ie terug mogen? kan begrijpen dat er alleen maar "eigen" foto's gepost mogen worden, maar we gaan altijd samen op jacht naar wat plaatjes (ik heb die desbetreffende foto nota bene zelf gemaakt zijn toestel
), en ik doe altijd de nabewerking. Plus hij zit met een 56k-lijntje, wat maakt dat ik altijd het uploadwerk doe... Alvast mijn excuses, had de situatie mss beter kunnen uitleggen!

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl
Wow die vindt ik gaaf
Mooie kleine dof
Met een kleine bewerking zou misschien de ruis nog wat weggewerkt kunnen worden

Mooie kleine dof

Met een kleine bewerking zou misschien de ruis nog wat weggewerkt kunnen worden

Klik voor groter
Camera : Nikon Coolpix 8700
Aantal Megapixels : 8,1
/me Sluitertijd : 1/75 Seconde
/me Diafragma : 3.7
[Voor 5% gewijzigd door Xtremer op 03-05-2006 22:14]
Biglines & Florisje, erg fijne plaatjes! FLorisje qua omgevingkleuren, staat wel leuk! Biglines, prachtige plaat ook! Mooi kleurencontrast en spel met scherpte.
Hier mijn bijdrage:

edit: Bekijk hem vooral ff groot trouwens, dan kun je goed details als ogen zien, komt ie net wat beter tot zijn recht
Als je hem te bleek vind, kijk dan ff op
deze plek . Die is onbewerkt, maar biedt op fellere crt's of laptop-tft's voldoende detail.
Hier mijn bijdrage:
edit: Bekijk hem vooral ff groot trouwens, dan kun je goed details als ogen zien, komt ie net wat beter tot zijn recht
deze plek . Die is onbewerkt, maar biedt op fellere crt's of laptop-tft's voldoende detail.
[Voor 21% gewijzigd door Uchy op 03-05-2006 22:17]
One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs
@Ramon: jammer dat de neus onscherp is. De focus legt nu de nadruk op het verkeerde onderdeel van de foto, namelijk de onderkant van de bek.
@uchy: hij is echt te bleek, ongeacht de monitor. Misschien heb je hem in AdobeRGB ipv sRGB staan, alhoewel dat niet zó veel uitmaakt. Daardoor lijkt hij erg onscherp, wat hij volgens mij niet is.
@uchy: hij is echt te bleek, ongeacht de monitor. Misschien heb je hem in AdobeRGB ipv sRGB staan, alhoewel dat niet zó veel uitmaakt. Daardoor lijkt hij erg onscherp, wat hij volgens mij niet is.
Afgezien van het feit dat het een archieffoto is, vind ik hem niet echt mooi. Hij is onscherp, en het kind dat erop staat (ik neem aan dat het een kind is) ziet er ongezond uit. Dit komt denk ik mede door de witbalans die er koel is waardoor de huid bleek lijkt.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Volgens mij werkt je url voor geen meter... firefox zegt dat je een infinite loop krijgt, en IE blijft gewoon hangen.Anoniem: 102516 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:07:
[afbeelding]
Gemaakt met een EOS 350D, iso 100, belichting 1/320
Courtesy: Kristijn Swinnen (een kennis)
Ik ben er zelf net achter gekomen dat 1:2 niet genoeg is. Hoe kom ik aan een reverse lens, zodat ik met mijn 35-105 en 50mm samen macro kan krijgen?

[Voor 17% gewijzigd door MBV op 04-05-2006 14:06]
Whoei, nice colorsJ0YR1D3R schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:07:
Geen plantjes hier dit keerEn ik heb een simpele camera (Fuji 2800z van 4 jaar..) vergeleken met de meeste mensen hier...
[afbeelding]
Lichte nabewerking met Photoshop, de rest van de auto vind je hier.

Ook een erg leuke foto. Ik zou hem er alleen wel ff wat usm overheen halen op het kleien plaatje. Dat komt net ff wat scherper over. Minpuntje is dat het rechteroog(voor ons dus links) niet helemaal lekker scherp is.Uchy schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:16:
Biglines & Florisje, erg fijne plaatjes! FLorisje qua omgevingkleuren, staat wel leuk! Biglines, prachtige plaat ook! Mooi kleurencontrast en spel met scherpte.
Hier mijn bijdrage:
[afbeelding]
Vanwege het mooie zomer weer een lekker zomers kleurtje van mijn kant 
Weet alleen nog niet of die blaadjes aan de voorkant niet teveel storen

Weet alleen nog niet of die blaadjes aan de voorkant niet teveel storen

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Dankjewel!Remy schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:26:
[...]
Het juiste onderdeel, de ogenIk vind em strak Ramon, die ogen knallen eruit: wat voor een is het?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Anoniem: 95029
Hierbij mijn bijdage, ene libelle. Zat bij ons op de schuurmuur

http://img13.imagevenue.c...&image=73824_IMG_3557.JPG
[Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 95029 op 05-05-2006 09:09]
Anoniem: 115092
1e bijdrage gemaakt met mijn eerste camera op de eerste dag dat ik er mee fotografeer
.
Hoewel niet zo briljant als sommige andere foto's (de pad en de vliegen zijn fantastisch), hier een paardebloem van bovenaf:

Ik heb hem wat moeten verkleinen in paint. Zijn er betere programma's om dit mee te doen die niet al te duur zijn?

Hoewel niet zo briljant als sommige andere foto's (de pad en de vliegen zijn fantastisch), hier een paardebloem van bovenaf:

*gemaakt met Canon Digital Ixus 60
Ik heb hem wat moeten verkleinen in paint. Zijn er betere programma's om dit mee te doen die niet al te duur zijn?
[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 115092 op 05-05-2006 00:47]
En mijn bijdrage (van vanmiddag):

Anoniem: 175220
Ok vorige week een nieuwe (eerste) camera gekocht. een canon powershot 530. Valt er gisteren een volgezogen teek van de hond van m'n baas. Mooie gelegenheid om die camera eens te testen. Dit is dus een van m'n eerste foto's (een brute moord). Graag adviezen. Ik heb het plaatje iets uitgesneden om ehm 600px breed te krijgen.
(orginele foto: http://fotoalbum.dds.nl/air2/new/large/IMG_0148.JPG
(orginele foto: http://fotoalbum.dds.nl/air2/new/large/IMG_0148.JPG
@MartijnGizmo: Mooie plaat.
@air2: Niet echt een lekkere kijkplaat
Het onderwerp is natuurlijk een beetje smerig maar wat mij meer stoort is dat hij niet helemaal scherp is voorin. Grotere scherptediepte had wel gemogen imo.
@air2: Niet echt een lekkere kijkplaat

Martijn: fantastische kleurtjes dude
Maar ik ben zo onderhand niks anders gewend van jou 

offtopic:
hoe is het met je knietje enzo?
Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Lijkt me sterk dat er een damesblad op je schuurmuur zat, het enige juiste woord is libel (meervoud libellen). In dit geval een jonge Vuurjuffer (Pyrrhosoma nymphula).Anoniem: 95029 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:20:
Hierbij mijn bijdage, ene libelle. Zat bij ons op de schuurmuur
[afbeelding]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Dan gooi ik toch ook mijn close-up poes even in de strijd 
http://dave.martine.at.quicknet.nl/IMG_0214.JPG
Deze foto plaatste je op 21 April ook al in DTorro in "Solo testcasefoto's - om van te leren | ...", wat het dus een archieffoto maakt. We hebben duidelijk vermeld dat dit niet de bedoeling is. Het leuke van de weekopdracht is dat je in díe week op stap gaat voor je foto.
(Cam: Powershot A700)

http://dave.martine.at.quicknet.nl/IMG_0214.JPG
Deze foto plaatste je op 21 April ook al in DTorro in "Solo testcasefoto's - om van te leren | ...", wat het dus een archieffoto maakt. We hebben duidelijk vermeld dat dit niet de bedoeling is. Het leuke van de weekopdracht is dat je in díe week op stap gaat voor je foto.
(Cam: Powershot A700)
[Voor 55% gewijzigd door Zoefff op 06-05-2006 11:34]
Dank je!WhizzCat schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:01:
Martijn: fantastische kleurtjes dudeMaar ik ben zo onderhand niks anders gewend van jou
offtopic:
Met de knie is het vrij goed, anders had ik ook niet tussen de bloemen gelegen in een weiland nabij Beetsterzwaag.

Op mijn monitor komt ie zo nèt goed uit. Op een laptopscherm was ie onbewerkt mooi en bewerkt idd te bleek. Vandaar dat ik de luxe van keuze geef :-). Twas beetje lastig licht ook (redelijk veel, maar door wolken gebroken, licht, waardoor je een lastige witbalans krijgt)MBV wrote
Het kleien plaatje? De ondergrond is een gelakt houten tafeltje, ik weet niet of je dat bedoelt?justawitte schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:43:
Ook een erg leuke foto. Ik zou hem er alleen wel ff wat usm overheen halen op het kleien plaatje. Dat komt net ff wat scherper over. Minpuntje is dat het rechteroog(voor ons dus links) niet helemaal lekker scherp is.
Ik bewerk trouwens in The Gimp (Ubuntu-er) ik zal daar nog s kijken naar een usm variant (hoewel ik niet zo thuis ben in de terminologie, ik zal het ns opzoeken) Thanks though voor compliment en tip

@Wernwatt
Wowie, wat een vette ogen!

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs
Volgens mij is alles beter dan paintAnoniem: 115092 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:36:
1e bijdrage gemaakt met mijn eerste camera op de eerste dag dat ik er mee fotografeer.
[afbeelding]*gemaakt met Canon Digital Ixus 60

Iets anders dan paardebloemen:
[Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2006 13:03]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Mijn eerste inzending. Gemaakt met een Nikon D50 met kitlens.

Orrigineel: http://www.klemkerk.speedxs.nl/fotos/tuin311.jpg

Orrigineel: http://www.klemkerk.speedxs.nl/fotos/tuin311.jpg
Deze heb ik toevallig nog online staan. Iets meer scherptediepte en een kleinere ISO waarde hadden de foto nog iets mooier kunnen maken denk ik. Maar goed, die rakkers zijn bloedjesnel dus een snelle sluitertijd is nodig om dit shot op 300mm te maken met deze lens.
Klikbaar voor een grotere versie
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Uchy schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:46:
Het kleien plaatje? De ondergrond is een gelakt houten tafeltje, ik weet niet of je dat bedoelt?

Kijk eens of er iest staat van "unsharpen mask". Daarmee kan je het kleine plaatje wat mee verscherpen. Meestal oogt een foto na verkleining minder scherp, en door die usm kan je dat verhelpen. Let wel op dat je het niet te erg gebruikt, want dat kan het je foto ook verpesten.Ik bewerk trouwens in The Gimp (Ubuntu-er) ik zal daar nog s kijken naar een usm variant (hoewel ik niet zo thuis ben in de terminologie, ik zal het ns opzoeken) Thanks though voor compliment en tip
Ik vond het nu maar eens tijd om ook een kleine bijdrage te leveren 
Deze foto heb ik twee weken terug gemaakt opm Tenerife, in Loro Park. Een soort van tropisch park met allerlei dier -en plantensoorten:
http://i7.photobucket.com/albums/y251/SuperErik/Bloem.jpg
De bedoeling is dat je voor deze opdracht op stap gaat om een foto te maken. Het is dus niet de bedoeling om een foto van twee weken terug te plaatsen, wat ook duidelijk in de startpost én policy staat vermeld.
Foto is genomen met mijn ouwe vertrouwde Canon Powershot S30, lekker alles op Auto in macromodus.
Voor de statistiekgeilen onder ons:
Sluitertijd: 1/125
Lensopening: F/5
Belichting: 0-stap

Deze foto heb ik twee weken terug gemaakt opm Tenerife, in Loro Park. Een soort van tropisch park met allerlei dier -en plantensoorten:
http://i7.photobucket.com/albums/y251/SuperErik/Bloem.jpg
De bedoeling is dat je voor deze opdracht op stap gaat om een foto te maken. Het is dus niet de bedoeling om een foto van twee weken terug te plaatsen, wat ook duidelijk in de startpost én policy staat vermeld.
Foto is genomen met mijn ouwe vertrouwde Canon Powershot S30, lekker alles op Auto in macromodus.
Voor de statistiekgeilen onder ons:
Sluitertijd: 1/125
Lensopening: F/5
Belichting: 0-stap
[Voor 21% gewijzigd door Zoefff op 06-05-2006 11:30]

Geen crops, Canon Digital Ixus 30 op de auto stand, geen flits.
Wel veel geduld moeten hebben, 't is een nogal beweeglijk k'nijntje

Clickable voor de hi-res.
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Toevallig nog online lijkt me niet echt een reden tot inzending eigenlijkDexterDee schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:14:
Deze heb ik toevallig nog online staan. Iets meer scherptediepte en een kleinere ISO waarde hadden de foto nog iets mooier kunnen maken denk ik. Maar goed, die rakkers zijn bloedjesnel dus een snelle sluitertijd is nodig om dit shot op 300mm te maken met deze lens.
[afbeelding]

Klinkt alsof ik die foto al jaren in bezit heb, wat niet zo is. Die foto is nog niet zo heel lang geleden gemaakt. Het enige is dat ik deze toevallig op mijn webserver had staan, voordat ik dit topic zag.Garyu schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:54:
[...]
Toevallig nog online lijkt me niet echt een reden tot inzending eigenlijk(geen archiefmateriaal enzo). Verder worden er erg leuke foto's gepost, keep it going!
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Dan nogDexterDee schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:09:
[...]
Klinkt alsof ik die foto al jaren in bezit heb, wat niet zo is. Die foto is nog niet zo heel lang geleden gemaakt. Het enige is dat ik deze toevallig op mijn webserver had staan, voordat ik dit topic zag.

Het idee is volgens mij toch echt dat je een foto gaat maken met dit topic in gedachten. En niet vanwege dit topic in je foto's gaan spitten naar een bijpassend shot.
Dit topic is meer een inspiratiebron dan een verzameltopic. Die lopen er al genoeg, ook voor macro/closeup shots.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Mijn vrijdagmiddag bijdrage, ben niet geheel tevreden met de spelden, de kurk vind ik wel leuk gelukt.

[Voor 8% gewijzigd door DeoDupke op 05-05-2006 15:50]
No worries m8
DeoDupke, perfect uitgewerkt, mooi belicht, scherpe plaat, goeie compositie...maar waar gáát die foto over? 

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
tja waar gáát die foto over.. ik kan wel even vertellen hoe het komt dat die spelden in die kurk zitten.koraks schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:15:
DeoDupke, perfect uitgewerkt, mooi belicht, scherpe plaat, goeie compositie...maar waar gáát die foto over?
[verhaalmodus]
het begon allemaal toen mijn pa een jaar of 15 geleden voor zaken naar Rusland moest. Daar heb je van die porseleinen kunstwerkjes met wat drank erin. Er zit dan natuurlijk een kurk op om de drank erin te houden. Toen hij terug kwam had hij zo'n ding meegenomen en toen de drank eruit was wilde ik dat ding graag op mijn kamer hebben. 10 jaar later kreeg ik mijn eerste pak met overhemd die met van die spelden op een kartonnetje vast zat ( uit de verpakking ), ik moest een plaats hebben om al die spelden te laten, wilde ze niet weggooien, dus stak ik ze allemaal in die kurk.
Een paar maanden geleden was ik weer eens bij mijn ouders en wilde experimenteren met de macro functie van mijn sigma 70-300 en zocht een onderwerp. Ik pakte die kurk en legde hem op een glasplaat en belichte die van onder waar dit het resultaat van was:

toen was ik niet helemaal tevreden omdat 1 speld bijna horizontaal stond, en de compositie een beetje te gemaakt was. Dus om het nog eens over te doen stopte ik de kurk met spelden in mijn etui. Deze heeft er een vrij lange tijd ingezeten totdat ik de opdracht van deze week las. Bij gebrek aan een glasplaat ( omdat ik nu op mijn studentenkamer ben ) besloot ik het geval maar in mijn geimproviseerde ministudio te zetten en er een foto van te maken.
[/verhaalmodus]
verder, waar gáát die foto dan over, thema closup/macro, ik probeer een beetje unieke dingetjes neer te zetten, hoeveel bloemen/insecten hebben we hier al gezien. Ik geef toe, het is geen supermacro, maar wel een closeup
[Voor 7% gewijzigd door DeoDupke op 05-05-2006 16:37]
No worries m8
JIj kan hem wel gezien hebben (in test case topic) maar niet iedereen hier.Toff schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:46:
@DTorro: Die had ik al eens gezien 14 dagen geleden en ik vind hem er niet beter op geworden.
[afbeelding]
Jij vind hem er niet beter op geworden, wat is dan jou commentaar wat ik er op zou kunnen verbeteren?
ik denk eerder dat hij doelt op het regeltje dat je geen archief fotos mag plaatsen. Een foto die 14 dagen geleden al hier stond is dus niet gemaakt voor dit thema maar al eerder wat dus een archief foto is.DTorro schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:30:
[...]
JIj kan hem wel gezien hebben (in test case topic) maar niet iedereen hier.
Jij vind hem er niet beter op geworden, wat is dan jou commentaar wat ik er op zou kunnen verbeteren?
No worries m8
Oke, een eerste poging van mij in dit deel van het forum, foto is vanochtend gemaakt en eigenlijk niet echt een macro foto, maar een crop uit een veel grotere foto (zie orrigineel), ik moet zeggen dat ik nog best tevreden ben met het resultaat eigenlijk...

Groot formaat
De echte foto
350D
ISO 100
1/100
Foto is dus nog gemaakt met de standaard kit gewoon om eens wat te proberen..

Groot formaat
De echte foto
350D
ISO 100
1/100
Foto is dus nog gemaakt met de standaard kit gewoon om eens wat te proberen..
Ah, dat verklaart!DeoDupke schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:26:
[...]
tja waar gáát die foto over.. ik kan wel even vertellen hoe het komt dat die spelden in die kurk zitten.

Het was ook niet om te zeggen van 'hej, ik zie geen duidelijk concept dus het kan niet', ik was gewoon eens benieuwdverder, waar gáát die foto dan over, thema closup/macro, ik probeer een beetje unieke dingetjes neer te zetten, hoeveel bloemen/insecten hebben we hier al gezien. Ik geef toe, het is geen supermacro, maar wel een closeup

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Een close-up van onze hond; begin deze avond geschoten tijdens het sproeien van de tuin. Dat beest probeert altijd om de straal uit de sproeier te pakken te krijgen, tot op heden is de straal er iedere keer goed vanaf gekomen.
De achtergrond had van mij iets mooier gemogen (is wat blokkerig). Daarnaast vind ik de kleuren iets aan de donkere kant, er had net wat meer kleur in gemogen. Aan de andere kant vind ik het natuurlijk wel een mooie close-up, anders had ik hem niet geplaatst. (Sinds vorige week heb ik een Canon EOS 350D; ik ben dus nog in de speel-fase.
)

De achtergrond had van mij iets mooier gemogen (is wat blokkerig). Daarnaast vind ik de kleuren iets aan de donkere kant, er had net wat meer kleur in gemogen. Aan de andere kant vind ik het natuurlijk wel een mooie close-up, anders had ik hem niet geplaatst. (Sinds vorige week heb ik een Canon EOS 350D; ik ben dus nog in de speel-fase.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
a) Archieffoto (zie toelichting DeoDupke)DTorro schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:30:
[...]
JIj kan hem wel gezien hebben (in test case topic) maar niet iedereen hier.
b) Aardig in het testcasetopic, maar zowel fototechnisch als artistiek niet van voldoende kwaliteit om te (her)plaatsen in dit topic. Toelichting: het lijkt erop of je je huiskat bij zijn nekvel hebt gepakt en met geweld voor je lens hebt gesleept. Toen zag je geen kans om een scherpe ruisarme foto te maken waar het beest fatsoenlijk op staat, ondanks je flitser? Ik maak scherpere foto's van voor mij volkomen vreemde katten in hun natuurlijke omgeving: voorbeeld1 voorbeeld2, maar die ga ik hier echt niet (her)posten; dat zijn gewoon snapshots...
Kijk, die van pven, dat is een mooie!
[Voor 3% gewijzigd door Toff op 06-05-2006 00:59]
hieruit blijkt wel weer dat smaken nogal verschillen. Ondanks dat de plaat van dinges een archief foto is vind ik hem niks onnatuurlijks uitstralen wat jij een beetje suggereert met de handelingen die je beschreven hebt. De ruis stoort mij bijvoorbeeld in deze plaat totaal niet en de onscherpte vind ik ook nog heel erg meevallen. Het grappige is dat ik de foto van dinges vele malen aangenamer vind te bekijken dan de snapshots die jij ter vergelijking aandraagt. Maar goed nogmaals, dat is een persoonlijke mening, ik vind alleen dat je jou persoonlijke mening best wat subtieler mag verwoorden.Toff schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:58:
[...]
a) Archieffoto (zie toelichting DeoDupke)
b) Aardig in het testcasetopic, maar zowel fototechnisch als artistiek niet van voldoende kwaliteit om te (her)plaatsen in dit topic. Toelichting: het lijkt erop of je je huiskat bij zijn nekvel hebt gepakt en met geweld voor je lens hebt gesleept. Toen zag je geen kans om een scherpe ruisarme foto te maken waar het beest fatsoenlijk op staat, ondanks je flitser? Ik maak scherpere foto's van voor mij volkomen vreemde katten in hun natuurlijke omgeving: voorbeeld1 voorbeeld2, maar die ga ik hier echt niet (her)posten; dat zijn gewoon snapshots...
Kijk, die van pven, dat is een mooie!
No worries m8
Eerste foto online van mijn nieuwe camera. Eerste wat je doet met een dslr is natuurlijk een kleine scherptediepte kiezen, dat kon ik voorheen niet. Geen speciale plaat, maar wel aardig voor deze topic.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Gemaakt in China, Sanya. Zomervakantie 2005.
http://img253.imageshack.us/img253/5445/img05588rh.jpg
Geen archieffoto's.

http://img253.imageshack.us/img253/5445/img05588rh.jpg
Geen archieffoto's.
[Voor 57% gewijzigd door Zoefff op 06-05-2006 22:05]
Hope for the best, prepare for the worst...
Let op:
Géén archieffoto's!
Post je wel een archieffoto, dan zal die vanaf nu (6 mei 2006, 22:06) zonder pardon verwijderd worden.
Géén archieffoto's!
Post je wel een archieffoto, dan zal die vanaf nu (6 mei 2006, 22:06) zonder pardon verwijderd worden.