Toch maar 5472 geinstalleerd en ben het nu aan het uittesten.
Ik merk nu een grote vooruitgang en een flinke domper. Eerst het slechte nieuws. Het systeem lijkt vaker moeite te hebben met het instellen van je scherm en andere instellingen. Een keertje sloeg zelfs het scherm zo op hol (flikkeren en aan en uit gaan) dat ik een beetje in paniek raakte. Ik vermoed dat er stiekem veel aan het veranderen is onder de motorkap, ze zijn volgens mij echt flink door die code aan het woelen om de kreukels en bugjes eruit te krijgen.
Het goede nieuws is eigenlijk dat ik voor het eerst het idee krijg dat Vista af is. Het ziet er allemaal een stuk 'moderner' uit. Ook is de 'snappyness' aanwezig en zijn de reactietijden bijna gelijk aan die van XP.
Wat ik ook merk is dat er hele slimme navigatiemanieren inzitten die niet standaard in XP of OSX bestaan.
Algemene positieve punten:
- Zoals dat je al programma's kunt starten met alleen je toestenbord: Winkey -> Eerste letters van je programma -> Enter
- De adresbalk bovenin je windows explorer. Hiermee kun je echt kriskras door alle hoeken van je systeem en netwerk heen in twee klikken.
- De manier dat elementen subtiel wegfaden als ze niet belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de up en downpijl van je scrollbalk. Of de open/dichtklap iconen van je folderlijst van je Windows verkenner.
Momenteel werkt ik op een laptop met de Intel GMA900 (letters kloppen waarschijnlijk niet). Ondanks dat deze chipset DX9 ondersteunt, krijg ik ook in deze build Glass niet aan de praat. Maar ik vind de nieuwe basic GUI mooi genoeg om er tevreden mee te zijn.
Ook heb ik maar 512MB, hierdoor merk je wel dat dit krap is. Maar echt swappen doet ie nog niet.
Conclusie:
5472 is zeker een stuk beter als 5456 en zeker de moeite waard om te installeren. Het is sneller, meer afgewerkt en voelt meer af aan. Vista is op de goede weg en komt eraan!!