Heel erg vervelend, alhoewel ik de rechter hier wel begrijp. Hij mag de feitelijke gronden van het geding niet aanvullen. Dat wil zeggen dat als jij in algemene zin hebt gesteld dat de tv niet aan de specificaties voldoet omdat het beeld scheef is, en hij wordt elders getest en daar blijkt het beeld goed te zijn, de rechter niet zomaar op eigen houtje mag gaan bekijken of de tv
bij jou thuis ook rare eigenschappen vertoont.
Daarom hoop ik dat jij je vordering hebt onderbouwd met de stelling dat de tv in kwestie misschien elders wel goed werkt, maar dat hij
bij jou thuis een scheef beeld vertoont en dat hij
daarom non-conform is. Immers, een tv moet onder gewone omstandigheden in een gewone huiskamer óók goed beeld opleveren. Lukt dat niet, dan kun je ook wel stellen dat hij niet aan de eisen voldoet.
Daarom vind ik het nogal vreemd dat CE-Repair het toestel niet bij jou thuis heeft uitgetest en op lokatie heeft gemeten welke omgevings- en plaatsingsfactoren er spelen, welke invloed die op de tv hebben en of dát binnen de specificaties valt. Dát lijkt mij imo de kern van de zaak, niet de vraag of het toetsel onder gecontroleerde testomstandigheden een beeld vertoont dat binnen de specificaties valt.
Maar nogmaals, dit zou je dan wel gesteld moeten hebben in je vordering. Als je alleen gesteld hebt 'het toestel is niet conform omdat het beeld scheef staat' en een ingeschakelde deskundige bericht aan de rechter dat het toestel binnen de specificaties valt, dan kan die rechter ook niet veel meer dan afwijzen, omdat hij zoals gezegd niet op eigen houtje andere feiten bij de casus mag verzinnen.
Ik zou zeggen bespreek het nog eens met je advocaat, kijk wat er precies is gevorderd, en kijk of de stand van zaken dat nu afdoende dekt. Je kunt in beginsel nog tot aan het eindvonnis een wijziging van eis doen (alhoewel daar wel bezwaar tegen gemaakt kan worden door de wederpartij maar dat kan je advocaat je wel vertellen). Dus stel dat je in eerste instantie niet zou hebben gesteld dat de non-conformiteit in de plaatsingsgevoeligheid zit (zie ook mijn posts hierboven van november vorig jaar) dan zou je dat alsnog kunnen doen.
Overleg alles
goed met je advocaat, anders zit je met een onbevredigd gevoel omdat je dan wellicht stellingen hebt laten liggen. Realiseer je bovendien ook heel goed dat noch rechter, noch advocaat tweakers zijn, en dat technische aannames van jouw kant (zoals 'een tv is geen electronenmicroscoop en moet dus niet plaatsingsgevoelig zijn') wellicht helemaal niet zo 'vanzelfsprekend' zijn als je vanuit een technische invalshoek geneigd bent te denken.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 11-02-2009 11:45
]