Ok, er zijn weer veel reacties binnengekomen dus zal ze eerst even allemaal van commentaar voorzien. Daaronder kun je mijn bevindingen in de Mediamarkt van vanmiddag lezen

(vergis je niet, deze hebben een verrassend uitgebreid aanbod van dSLR camera's).
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:08:
[...]
Misschien is het handig om een hendeltje aan een zoomring te bevestigen, waardoor het makkelijk te bedienen is met je linkerhand?
En qua bediening... Zolang je geen actiefoto's maakt waarbij snel handelen vereist is kun je alles waarschijnlijk best instellen. Ik mis ook de meeste actiefoto's

Heb ik ook aan zitten denken

Moet dan alleen nog even bedenken wat precies. Een regenpijp zoals hierboven wordt geopperd vind ik dan ook weer zoiets. Misschien heeft een fotozaak daar een nettere oplossing voor.

klopt, ik ken ook iemand (via de BOSK, zie link in de SP) die het op die manier doet. In het begin vond ik het er ook maar wat apart uitzien, maar tja het werkt wel natuurlijk. Je moet gewoon later de foto's 180 graden draaien

.
Nee hoor, aanpassingen (mits niet al te gek, wil geen kermisattractie zijn

) zijn geen no-go. Soms kan het gewoon niet anders, en als ik dan moet kiezen tussen een hulp of een hulpmiddel, dan toch 10x liever de laatste

Voor een alternatief voor zoomlenzen zou je eens een kijkje kunnen nemen naar zogenaamde schuifzoomlenzen. Ik weet niet wat merken als Canon en Nikon daarvoor bieden, maar voor Minolta heb ik daarmee goede ervaringen, vooral voor het auto-focus tijdperk...
Meer info, anyone?
Daarnaast zou ik als ik jou was kijken naar een licht schouder statief voor de extra stabiliteit en mobiliteit tov een monopod of een tripod.
Ook even naar zitten kijken, weliswaar op Internet, maar ik kwam wel iets interessants tegen:

Helaas is Google niet echt in staat grote plaatjes te vinden van schouderstatieven, dit is nog een van de grootste. Kan er dus ook niet echt goed op zien of dit nou idd om je schouders bevestigd zit of dat het met een tegengewicht werkt (over je schouder heen gooien als het ware en dan met de handgrepen ondersteunen). Heeft iemand toevallig zo'n ding en kan die mij uitleggen hoe het in zijn werk gaat? Want zoiets zou in zoverre ideaal zijn dat het de stevigheid en support van een statief heeft maar een heel stuk mobieler is dan eerstgenoemde. Uit de omschrijving op de website lees ik dat hij ook verticaal kantelbaar is (portrait) en dat er een 'low mode' kit meegeleverd wordt. Dat laatste interpreteer ik dan maar als een soort kit voor opnames laag bij de grond oid

Enfin ik zie hier wel wat in.
Acolyte in de MediaMarkt
Lekker vroeg vrij dus heb ff rondgestruind in de MM in Groningen.
Ik heb de Nikon D50 en de Canon 350D uitgeprobeerd, en hieronder kun je mijn bevindingen lezen:
Over het algemeen moet ik toegeven dat ik het gewicht mee vind vallen. Ik ging erheen met de instelling dat ik kilo's moest tillen. Maar naar mijn idee was het allemaal (tenminste, de 20D en 5D waren dan alweer een klasse zwaarder enzo

) net ff wat zwaarder dan mijn Sony nu is. Ook met batterij en de standaard 18-55 lens op de Canon (ja toch?

) en eveneens alles erop met de Nikon viel het gewicht me mee. Ik kon (vooral bij de Nikon!) de camera met gemak vasthouden en bedienen met 1 hand. Afijn.
de Nikon
Helaas valt deze desondanks een beetje af/tegen. Waarom? Nooit bij stilgestaan, maar het modekeuzewieltje zit links

. Bummer, want zeker in het begin zal ik daar mee willen spelen, uitproberen. Om dan steeds de bezigheden te staken om enkel de mode te wijzigen is wel lastig. Maar verder is veel te bedienen met alleen rechts en een heel klein beetje links. Bij zowel de Canon als de Nikon zit de MENU knop links, maar ze zijn gelukkig niet al te priegelig en zijn niet verzonken oid. Indrukken lukt wel dus. Al hoop ik het niet te vaak nodig te hebben

Wat ik vooral heerlijk vind is de soepele zoomring op de kitlens. Kan zijn dat het showmodel gewoon soepel ging, maar ik kon nu zelfs met rechts (m'n pink of ringvinger) de ring draaien. Kun je nagaan
de Canon
Eveneens niet te zwaar, zelfs de grote 55-200 kitlens viel me erg mee. Naar verhouding dan natuurlijk. Maar het belangrijkste is dat ik links wel degelijk ter ondersteuning erbij kan hebben, al is die niet zo flexibel als rechts waardoor ik me minder bewegingsvrij voel. Ook hier is de menuknop geen probleem. Bedieningstechnisch heeft de Canon een streepje voor op de Nikon, waar veel knoppen verder weg zitten dan bij de Canon. Maar ergonomisch lijkt de Nikon steviger in mijn hand te liggen. Hij sluit mooi om de grip heen als het ware.
Nog een bijkomend voordeel is dat de Canon CF gebruikt als opslag, wat ik al heb. Het omschakelen naar SD hoeft dan niet meer, en laat dat qua prijs nou net in de buurt komen van een handstrap of een goede monopod

.
Helaas verkochten ze geen handstraps dus dat heb ik niet kunnen uitproberen. Het was eventueel wel te bestellen, maar ik had eerst genoeg gezien. Een handstrip is voor rechts in ieder geval niet nodig en bovendien waarschijnlijk onhandig. Voor links zou het echter wél verschil maken. Maar dat moet ik nog maar eens uitproberen bij een andere fotozaak.
Moeilijk, moeilijk.