• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
18,5 jaar geleden werd ik geboren met een Hemiparese, een links- of rechtszijdige gedeeltelijke verlamming. Dit heeft tot gevolg dat ik (in mijn geval) links verlamd raakte. Dit wil zoveel zeggen als al het motorieke spul wat je hebt werkt bij mij maar half, of helemaal niet. Mijn voet, mijn hand, mijn mond, maar ook mijn ogen en neus en oren (evenwichtsorgaan) zijn daardoor aangetast of werken niet goed. In de loop van de jaren is het al flink verbeterd: gelukkig is het zo dat hoe jonger je een hersenbloeding krijgt, hoe sneller andere delen van de hersenen de kapotte delen overnemen. Genezen doet het nooit, maar het kan wel een stuk verbeteren. Lopen, fietsen, dingen vastpakken, zelfs jas aantrekken of veterstrikken of brood smeren gaat bij mij niet of 10x lastiger. Gelukkig kan ik het meeste wat ik net heb opgenoemd wel of met enige hulpmiddelen.
Meer informatie is hier te vinden.
Overigens ben ik verstandelijk wel helemaal in orde. Dat dat ff duidelijk is :9

Deze medische inleiding was even nodig voor waar ik het werkelijk over wil hebben. Ook ik heb sinds kort de passie van het fotograferen helemaal te pakken gekregen, al had ik altijd al veel creativiteit in mij. Daarom besloot ik ongeveer een jaar geleden tot de aanschaf van de Sony DSC-V3. Dit is naar mijn idee een 'prosumer' camera, al is dat een controversieel woord. Wat mij betreft is alles wat >€500 kost en uitgebreide instelmogelijkheden heeft, een redelijke prosumer camera. Met die insteek heb ik hem in ieder geval wel gekocht, want ik wilde vooral experimenteren met handmatige fotografie.

Echter, ondanks dat ik tevreden ben met deze camera, zit ik toch stiekem steeds te loeren naar dSLR. Vooral de Nikon D50 ben ik helemaal verliefd op O+. Maar ja, daar komt het probleem om de hoek kijken: door mijn handicap kan ik mijn linkerhand hooguit ter ondersteuning gebruiken. Ik kan dus niet, zoals het hoort, de lens ondersteunen/vasthouden daarmee waar je bij een dSLR soms niet om heen kunt qua omvang (denk aan tele- en zoomlenzen). Nu is dat wel wat extreem, maaar ook nu al merk ik het gemis van een beetje extra ondersteuning van een tweede hand.
Bovendien neemt het gewicht van een dSLR enorm toe met al die lenzen :P.

Mijn vraag aan jullie is nu: hebben jullie ideeën en tips voor mij hoe ik dat het beste zou kunnen doen? Naast dat ik zelf al een statief in gedachten had (en ook al heb), zou ik toch graag een iets mobielere oplossing hebben. Zo'n statief overal mee naartoe sleuren is ook niet alles...
Ikzelf heb ook al intensief nagedacht over deze kwestie, maar het inschakelen van jullie als echte fotoprofs leek me geen slecht idee.

Ik zie het graag tegemoet.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20
Dat is een helder verhaal. Je keuze valt op een D50, goeie keus, niks meer aan veranderen. Nadeel is, zoals je al aangaf, het gewicht van de camera i.c.m. zware lichtsterke lenzen. Statief is inderdaad niet handig om overal mee naar toe te nemen, maar ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn die het makkelijker kunnen maken.
1: Monopod (eenpootstatief). Makkelijk mee te nemen, relatief klein en smal te vervoeren (bijvoorbeeld aan je fototas). Volgens mij is dit de support die je nodig kan hebben.
2: Handstrap i.p.v. nekstrap. Als je de camera in een goede handstrap vast heb, heb je sowieso meer stevigheid met de cam. Maar, ik moet erbij zeggen, met één hand fotograferen is (ook voor een geoefend fotograaf) zeker niet makkelijk.

Conclusie, ik zou eens een monopod uitproberen. Succes met de uitkomst en laat even weten wat de uiteindelijke keus geworden is ;-)

Oo, schiet me net nog wat te binnen. Voor een D50 zijn ook battery-grips verkrijgbaar. Dit kan ook leiden tot betere grip maar zul je zelf uit moeten proberen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nielsracing op 17-04-2006 00:25 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is het mogelijk om te zoomen te stellen met je linkerhand? Als dit niet zo is kun je eigenlijk alleen maar primes gebruiken. En primes icm een goede monopod en een handstrap zoals Nielsracing al aangeeft lijkt me dan de beste optie :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
Niet echt een nuttige toevoeging, maar vergeet niet dat je bij een dslr je linkerhand ook gebruikt om te zoomen, en niet alleen ter ondersteuning.
En voor het wisselen van lenzen is het ook wel makkelijk als je 2 handen kan gebruiken.

edit:
Voortaan iets sneller typen...

[ Voor 10% gewijzigd door Marco op 17-04-2006 00:25 ]

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
hmm... monopod zoals al aangegeven werdt, en die stilhouden met je linkerhand. dan heb je op dat moment je rechterhand vrij om in te stellen en eventueel te zoomen... mischien is dat een optie?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Korras schreef op maandag 17 april 2006 @ 01:54:
hmm... monopod zoals al aangegeven werdt, en die stilhouden met je linkerhand. dan heb je op dat moment je rechterhand vrij om in te stellen en eventueel te zoomen... mischien is dat een optie?
Juist, alleen verwisselen van obejctieven kan lastig worden. Aan de andere kant, als je een beetje op beeldkwaliteit wil inleveren zou je voor een goede superzoom kunnen gaan (18-200mm bereik) en dan hoeft dat in bijna geen enkele situatie. Volgens mij staat de topicstarter dan niets meer in de weg om lekker te gaan fotograferen :)

Trouwens, Als je iets kan indrukken met links, is het misschien wel mogelijk: de body op zijn rug leggen, objectief-los-knop (hoe heet dat ding?) indrukken met links/vasthouden camera en met rechts draaien. Het is even een handigheidje, maar niet onmogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door breinonline op 17-04-2006 08:48 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Kijk ook 's naar een goed schouderstatief. Mobieler dan een eenbeen-statief, en stabieler dan een handstrap.

• Acolyte
Bedankt allen voor de snelle antwoorden :) Even wat reacties:
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 10:52:
Kijk ook 's naar een goed schouderstatief. Mobieler dan een eenbeen-statief, en stabieler dan een handstrap.
Heb je hier een informatiepagina van? Of afbeeldingen en afbeeldingen van die dingen in gebruik? Het klinkt interessant.
Atlas schreef op maandag 17 april 2006 @ 00:23:
Is het mogelijk om te zoomen te stellen met je linkerhand? Als dit niet zo is kun je eigenlijk alleen maar primes gebruiken. En primes icm een goede monopod en een handstrap zoals Nielsracing al aangeeft lijkt me dan de beste optie :)
Nee. Door spasme (spasticiteit) beschik ik alleen over grove motorieke handelingen (bal oppakken, deurklink naar beneden doen, of in dit geval een monopod vasthouden). Zoiets fijns als een ring op een lens draaien zal niet gaan lukken.
Wat zijn primes precies? Ik probeerde op Google te zoeken maar het enige wat ik tegen kwam waren priemgetallen :P
suspect schreef op maandag 17 april 2006 @ 00:24:
En voor het wisselen van lenzen is het ook wel makkelijk als je 2 handen kan gebruiken.
Och, daar kom ik wel uit denk ik. Vergis je niet wat je met 18 jaar ervaring kunt doen met slechts 1 hand. Ik lees hier ook dat het werkt met een 'lens release knop' oid icm de lens een bepaalde kant op draaien of omhoog drukken. Daar kom ik wel uit denk ik. Al zal het wisselen 'in the field' wel lastiger worden denk ik.
breinonline schreef op maandag 17 april 2006 @ 08:46:
[...]

Juist, alleen verwisselen van obejctieven kan lastig worden. Aan de andere kant, als je een beetje op beeldkwaliteit wil inleveren zou je voor een goede superzoom kunnen gaan (18-200mm bereik) en dan hoeft dat in bijna geen enkele situatie. Volgens mij staat de topicstarter dan niets meer in de weg om lekker te gaan fotograferen :)
True, dat heb ik nu ook niet in principe. Zoals ik al vertelde, ben ik tevreden met de cam die ik nu heb en heb ik in feite geen problemen met bedienen. Maar ook nu merk ik dat het niet 100% vrij voelt, zo zonder die extra hand erbij. Het zorgt er toch voor dat ik extra rekening moet houden met bewegingsonscherpte. Je schiet immers altijd 'uit de losse pols'.
Met een dSLR heb je dit probleem des te meer denk ik: welke lens je ook neemt, hij zal zwaarder zijn dan de cam die ik nu heb.

Verder is het idee van een monopod ook bij mij al op komen borrelen. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik heb alleen zo'n idee dat dat dan weer erg onstabiel is bij het fotograferen. Een handstrap zou ook kunnen helpen. Ik moet het alleen eens ff uitproberen.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Misschien kun je om de zoomring ook nog een kartelrand maken, zodat je ook met je rechterhand kunt zoomen.

Misschien is een soort buikstatief wat? Ik weet niet of het al bestaat, maar dan kun je gewoon blijven staan als je fotografeert. Camera met een riem om je nek en met een monopod op je broeksriem laten rusten.

Gadgets FTW!

Verwijderd

Prime = lens met een vaste brandpuntafstand, d.w.z. je kunt er niet mee zoomen. Voordeel is wel dat ze vaak scherpere foto's kunnen genereren dan zoomlenzen.

Maar om terug te komen op je eerste vraag. Ik denk dat een D50 niet geschikt is, omdat:
- Zoals eerder aangegeven kun je niet zoomen, want dat doe je met links. Voor zover ik weet bestaan er geen dSLR die kunnen zoomen met knopjes en die zullen er ook nooit komen (omdat zoomen niet met een motor werkt).
- Heel veel handelingen doe je met 2 handen. Op de D50 zit rechtsboven een draaiwieltje, dat je voor bijna alle instellingen gebruikt in combinatie met een druktoets aan de linkerzijde (vb.: witbalans: je houdt de WB-knop ingedrukt en draait aan het wieltje tot de goede instelling is gevonden). Hoewel het volgens mij ook mogelijk is sommige instellingen ook in het menu door te voeren, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik denk dus dat je beter bij je Sony kunt blijven, omdat het best een aardige camera is. Je mist inderdaad wat mogelijkheden, maar waar een D50 voor de meesten extra bedieningsgemak betekent, is dat voor jou juist omgekeerd.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 11:35
Ik weet niet precies waar je woont, maar als je naar een fotowinkel kunt gaan moet je dat eens proberen. Dan kan je zelf voelen hoe het is en wat het prettigst is en hoe het is om met een telelens te werken. Ik denk dat wij alleen tips kunnen geven, maar het gevoel etc moet je zelf bepalen..

Misschien een vreemde vraag maar is de "goede" ( sorry ) helft meer ontwikkeld dan de andere? Dus meer spieren etc? Zoja dan zou je natuurlijk al makkelijker met 1 hand kunnen fotograveren dan dat "wij" dat doen.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:52:

- Heel veel handelingen doe je met 2 handen. Op de D50 zit rechtsboven een draaiwieltje, dat je voor bijna alle instellingen gebruikt in combinatie met een druktoets aan de linkerzijde (vb.: witbalans: je houdt de WB-knop ingedrukt en draait aan het wieltje tot de goede instelling is gevonden). Hoewel het volgens mij ook mogelijk is sommige instellingen ook in het menu door te voeren, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik heb een D70, en daar mee kun je al deze instellingen ook via het menu veranderen. Ik ga er van uit dat dit ij de D50 niet veel anders is. Ik denk dat het fotograferen met primes inderdaad een goede optie voor je zou zijn, hoef je niet te zoomen, betere kwaliteit foto's en daar naast is het ook zo dat je camera er een stuk minder zwaar mee is.

een polsstrap lijkt me in jouw geval niet echt handig, immers, je wilt de knopjes aan de linkerkant soms ook bedienen, dit gaat niet als je de cam aan een polsstrap vast hebt.

http://www.klaasje.com

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Acolyte schreef op maandag 17 april 2006 @ 11:41:

Nee. Door spasme (spasticiteit) beschik ik alleen over grove motorieke handelingen (bal oppakken, deurklink naar beneden doen, of in dit geval een monopod vasthouden). Zoiets fijns als een ring op een lens draaien zal niet gaan lukken.
Wat zijn primes precies? Ik probeerde op Google te zoeken maar het enige wat ik tegen kwam waren priemgetallen :P

[...]

Och, daar kom ik wel uit denk ik. Vergis je niet wat je met 18 jaar ervaring kunt doen met slechts 1 hand. Ik lees hier ook dat het werkt met een 'lens release knop' oid icm de lens een bepaalde kant op draaien of omhoog drukken. Daar kom ik wel uit denk ik. Al zal het wisselen 'in the field' wel lastiger worden denk ik.
Als je voor bediening volledig afhankelijk ben van je rechter hand dan lijkt het me dat je die zoveel mogenlijk vrij moet laten.

Als je de camera met je linker hand zou kunnen vasthouden/onderstuenen zou je mooi met je rechterhand kunnen zoomen/focusen. Het gewicht zal het inderdaad niet eenvoudiger maken, m'n Minolta 5D met 70-210 F3,5-4,5 weegt ook al bijna 1,3 kilo (en dat is niet eens een extreem lichtsterke lens maar gewoon een 500 gram lichte schuifzoom). Als het niet mogelijk blijkt om de camera volledig met je linker hand te kunnen tillen en voor je oog te houden dan wordt het heel moeilijk en misschien wat on practisch. Dan ben je dus volledig van een statief o.i.d. afhankelijk. Je rechter hand moet immers zo veel mogelijk vrij blijven voor de bediening.

Het lenzen wisselen wordt een hele truck maar zelfs on the field gaat dat denk ik wel lukken. Wel is het daar bij denk ik heel erg van belang dat je een schouder tas neemt waar je makkelijk spullen in en uit kan halen.

(klein testje met 1 arm en lens wisselen) [list]
• hou je camera met je linker arm tegen je buik/borst.
• maak met je rechter hand de lensdop los van de lens die je op de camera wil doen
• haal met je rechter hand de lens die op je camera zit er vanaf en steek die lens in je tas
• haal de losse lensdop van de lens die je op je camera wil doen en draai die op de lens die je net in je tas hebt gedaan
• pak de andere lens uit je tas en schroef die er op
[/list]

Het eenvoudigst te bedienen lijkt mij zo ie zo een prosumer cam met zoon em focus knoppen op de body, al dan niet in combinatie met een monopod of schouderstatief. Voor het beetje lichtsterkte, ruis op hoge iso waarden en instel mogelijk heden die je met een dSLR kan winnen moet je zelf kijken of het jou de moeite waard is en vooral of het handelbaar blijft. Een mooie camera aanschaffen heeft geen zin als het een onhandelbaar geheel wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 17-04-2006 12:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Ik denk dat je keuze voor een D50 geen verkeerde keuze is, maar misschien kun je beter kijken voor het iets duurdere broertje, de D70. Ik denk dat je daar iets meer gemak van hebt omdat je die makkelijker met een hand kunt instellen dan een D50. (er zitten 2 instel wielen voor sluitertijd en diafragma die bedoeld zijn voor instellen met je rechter hand!, bij de D50 heb je er maar één)

Verder denk ik dat gewicht een belangrijke rol speelt voor je, en dan is het misschien ook handig te kijken wat je er mee wilt. Olympus bijvoorbeeld heeft camera's van het four/thirds systeem die een grotere crop factor hebben (2x i.p.v. 1,6x bij nikon) dit betekend dat je met kortere en daardoor ook lichtere lenzen, verder kunt inzoomen. Wil je graag objecten fotograferen die ver van je af zijn, is het misschien beter eens te kijken naar Olympus.

Ik heb een D70 en een D100 dus mocht je op een redelijke afstand wonen (ik kom uit Lelystad) dan kunnen we wel een keer afspreken zodat je de D70 kunt uitproberen.

Succes met je keuze,
Brian.

• HunterPro
  • Niet online
ik wil niet bot doen, maar met een hemiparese wil je geen dSLR hebben. Je hebt je linker hand teveel nodig. Voor preview-knop, om te zoomen, maar wat dacht je uberhaupt van even uit de losse hand je lens verwisselen? Dat zijn dingen de enorm lastig zijn, en die je zullen beperken en - ben ik bang - vrij snel het plezier in fotograferen weg zullen nemen.

Dan kun je beter voor bijv. een Canon S2 gaan oid - die is vrijwel geheel met de rechter hand te bedienen (inclusief zoomknopjes dus), heeft image-stabilizing dat waarschijnlijk ook erg prettig ervaren wordt (en compenseert dat je niet het meest lichtsterke glas erop hebt zitten), en levert absoluut topplaten op.

Maar, zoals hierboven al eens gezegd, ga eens naar een fotowinkel. Leg je probleem uit, en waarschijnlijk zal de winkelier - als het een goeie is ;) - je wat dingen laten proberen om te kijken of het 'te doen' is. Ik vrees als ik het me inbeeld vooral voor het wisselen van lens - iets wat toch vaak gebeurt door met de linkerhand de knop naast de lens in te drukken, met die hand dan ook de body vast te houden (knijpen dus), te draaien met de rechter hand, en ook dus volledig los de body vasthouden in je linker hand. Daar kan geen handstrap je bij redden.

Succes met het uitkiezen van een geschikte cam, en laat even weten wat het uiteindelijk is geworden en wat je motivatie voor je keuze was (en uiteraard hoe het bevalt :))!

• Acolyte
martijn_tje schreef op maandag 17 april 2006 @ 12:27:

Als je de camera met je linker hand zou kunnen vasthouden/onderstuenen zou je mooi met je rechterhand kunnen zoomen/focusen.
[...]

(klein testje met 1 arm en lens wisselen) [list]
• hou je camera met je linker arm tegen je buik/borst.
• maak met je rechter hand de lensdop los van de lens die je op de camera wil doen
• haal met je rechter hand de lens die op je camera zit er vanaf en steek die lens in je tas
• haal de losse lensdop van de lens die je op je camera wil doen en draai die op de lens die je net in je tas hebt gedaan
• pak de andere lens uit je tas en schroef die er op
[/list]
Daar zeg je me wel wat! Een handstrap voor links i.c.m. rechts ondersteunen en ook zoomen zou best een oplossing kunnen zijn. Ook voor 1.3kg :P. Al is het wel zo dat mijn linkerkant qua spieren minder ontwikkelt is (flink minder) dan rechts, dus of die arm het leuk vindt om steeds meer dan een kilo mee te zeulen is nog maar de vraag... Maar het is zeker iets om naar te kijken.
En zoals je zelf al demonstreert: met een beetje ondersteuning van links (als tafel als het ware) moet dat lenzen wisselen geen über lastige klus worden.

Wat anderen zeggen over de geschiktheid van de D50 is ook waar. De meeste instelknoppen zitten aan de linkerkant, als ik dat zo eens bekijk op foto's. Maar ja, de D50 is daarmee niet enig in zijn soort :(. Veel instap maar ook professionele SLR camera's hebben de wieltjes en zoomknoppen en menuknoppen aan de linkerkant zitten. Begrijpelijk, want normaal hou je de camera dan aan de grip vast en stelt wat in met links. Bij mij zal het echter allebei met rechts moeten gebeuren.

Nou ja, ik moet idd gewoon eens naar een fotozaak hier in Groningen. Wat dingen uitproberen e.d.
I'll keep you posted.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Even heel cru gezegd: je zit in een rolstoel of niet?

If so:
Wat ik je aan zou raden is een "onderzetter", niet zozeer een statief of een monopod, maar een hulp-pootje. Precies op zo'n lengte dat je die tussen je (boven)benen kunt zetten en hier de lens op laten rusten. Je hebt dan je rechterhand om de camera te bedienen, terwijl deze ondersteunt wordt door het pootje. Bij voorkeur gebruik je dan een soort bean-bag, zodat de lens altijd een stukje kan inzakken. Let er dan wel op dat je AF-ring nog vrijelijk kan bewegen :)

Verder moet ik me een beetje bij HunterPro aansluiten: met 1 hand mis je eenvoudigweg een boel van de bedieningsknoppen, dat maakt het erg lastig om je camera snel te kunnen bedienen, bij een compact/con-/prosumer heb je hier minder snel last van, al was het maar omdat deze handzamer en lichter zijn :)

Bericht hierboven

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 21:15
Floris schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:58:
precies wat ik dacht, waarschijnlijk zit de TS in een rolstoel. nou is dat op zich vrij beperkend in de mogelijkheden, maar het biedt ook kansen. ik weet uit ervaring dat mensen in een rolstoel een soort "tafelbladen" op hun schoot hebben waarop ze dan een kop koffie, bord eten, of weet ik veel wat kunnen neerzetten. als je hierop een klein statief (30 cm hoog ongeveer??) kunt zetten ben je ook al een heel stuk op weg. dit is (denk ik) nog eens steviger oplossing dan een soort statief tussen je benen.

maar als de TS niet in een rolstoel zit dan gaat dit hele verhaal natuurlijk niet op

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 11:44
Een eenvoudige kitlens, die niet te "zwaar" is met zoomen,
zou icm. met een monopod zelfs kunnen bedienen met een vinger van je rechterhand.
Op zich hoef je helemaal geen primes te gebruiken,
want je kunt natuurlijk gewoon de camera ergens neerleggen, en met je rechterhand zoomen,
camera oppakken en hiermee verder fotograferen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik zou toch denken aan minstens een camera met live preview zodat je camera niet continu aan je oog moet maar bijvoorbeeld ( Sony R1 ) ook om je nek kan hangen! Hij wordt dan door je buik gestabiliseerd.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Acolyte
Floris schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:58:
Haha, goed punt. Nee, dat zit ik niet. Maar ik had het er idd ff bij moeten zetten.
Met een rolstoel was het qua bevestigen van een dSLR al een stuk makkelijker geweest idd. Mijn bewegingsvrijheid zou daardoor wel flink beperkt zijn, maar de camera was op die manier wel makkelijker te bedienen.
Helaas gaat het dus niet op...

• Heaget
De meeste instelknoppen zitten aan de linkerkant, als ik dat zo eens bekijk op foto's.
Oke de ronde draaiknop zit links, maar voor de rest heb je alleen ISO en WB links zitten, en die kun je ook instellen via het menu met de knop aan de rechterkant. Ik heb voor de aardigheid m'n D50 eens met rechts vastgepakt en geprobreed of ik alle functies kom bereiken, en dat kon ik. Het enigste wat je moet doen is de MENU knop aan de linkerkant indrukken, maar voor de rest kan ik alles ( F-waarde, Sluitertijd via het wieltje, en ISO, WB, Quality ) redelijk makkelijk met 1 hand veranderen. Via het menu is misschien minder snel maar wel degelijk te doen.

Verwijderd

leuk dat je alles kunt instellen in het menu, maar dan moet je dus wel bij de menuknop komen.

• Heaget
Ja dat begrijp ik, maar de TS moet zelf even aangeven of het indrukken van 1 knop kan of niet..

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
misschien een stomme vraag, maar is er niet iemand, een vriend ofzo, die je kan helpen met je hobby? misschien kun je samen met iemand beginnen aan fotografie. op den duur raak je waarschijnlijk bedreven genoeg om meer handelingen alleen te kunnen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Lens wisselen is geen enkel probleem, dat lukt mij (zonder 18 jaar oefening) zonder al te veel problemen. Camera neerleggen, met je pink de releaseknop indrukken en de lens draaien, simpel toch?
Kan iemand even uitleggen hoe de M-stand werkt bij een D50? Bij een D70 is 1 wieltje voor het diafragma, en 1 voor de sluitertijd, maar een D50 heeft maar 1 instelwieltje. Lijkt mij een no-go. Belichtingscompensatie en metermodus is alleen een toetscombinatie van je rechterhand bij de D70, doe ik ook met 1 hand. Flash-compensatie is onmogelijk zonder hem neer te leggen.
@drekstuut: ik heb een minolta in handen gehad met een motor voor zoomen. Dat was net zo irritant als op een compactcamera B)

Als hij zijn camera kan ondersteunen met links, kan hij hem dus 'neerleggen', en het menuknopje indrukken of aan het wieltje draaien.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01 16:56

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik heb zelf vooral ervaring met een D70, en ik moet zeggen dat ik met mijn 50mm prime, vaak nog mijn linkerhand erg nodig heb om knopjes en dergelijke in te drukken. En met mijn 18-70 zoom lens helemaal.

Maar TS, ik zag dat je Groningen noemde.
Misschien dat je een keertje een D50 of D70 wilt proberen, ik heb zelf een D70 en mijn vriend een D50 en we wonen in Groningen.
Dan kan je eens zien of het wel haalbaar is eigenlijk, en of je niet beter op zoek kunt gaan voor een betere prosummer camera.

• Acolyte
tuk217 schreef op maandag 17 april 2006 @ 22:36:
misschien een stomme vraag, maar is er niet iemand, een vriend ofzo, die je kan helpen met je hobby? misschien kun je samen met iemand beginnen aan fotografie. op den duur raak je waarschijnlijk bedreven genoeg om meer handelingen alleen te kunnen.
Opzich geen domme vraag, maar je krijgt misschien een antwoord wat in jouw ogen misschien wat stom klinkt: ik vind het helemaal niets om afhankelijk te zijn van iemand anders om eens op een mooie zonnige middag het park in te gaan of het bos :/ Ik denk dat je dan doelt op dat hij of zij dan mij helpt bij het bedienen of ondersteunen van de camera. Voor mij zou het een uitkomst zijn, ware het niet dat ik dat net zo lame vind als wanneer jij altijd een rij-instructeur mee moet hebben bij autorijden omdat je altijd vergeet in je spiegels te kijken oid. Zelluf doen :P.
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:07:
Maar TS, ik zag dat je Groningen noemde.
Misschien dat je een keertje een D50 of D70 wilt proberen, ik heb zelf een D70 en mijn vriend een D50 en we wonen in Groningen.
Dan kan je eens zien of het wel haalbaar is eigenlijk, en of je niet beter op zoek kunt gaan voor een betere prosummer camera.
Stuur mij anders even een PM of een e-mailtje waar precies. Het hele plan 'dSLR' heeft sowieso nog wat extra nadenktijd nodig, gezien mijn situatie en de voordelen die het oplevert. Vooral die verhouding wordt mij nu duidelijker. Enthousiast als ik ben over fotografie, wil ik niet dat door een dSLR zoals eerder gezegd voor mij de lol er snel af zal zijn als alles zo moeilijk gaat. Ook al is het technisch te doen.
Maar even uitproberen? Graag :)

Over of er nog betere prosumer cams zijn: ik heb stiekem ook daar nog eens wat naar zitten speuren, maar veel komt er niet in de buurt van de Sony. Sure, Canon heeft beeldstabilisatie en wellicht betere kwaliteit van opnames (hoewel nihil). Maar ja weer geen flitsvoet of iets anders niet. Veel van de functies in de Sony zijn toch wel erg handig. Maar als iemand nog een andere aanrader qua high-end camera's heeft, ik hou me aanbevolen.

• Heaget
Kan iemand even uitleggen hoe de M-stand werkt bij een D50? Bij een D70 is 1 wieltje voor het diafragma, en 1 voor de sluitertijd, maar een D50 heeft maar 1 instelwieltje. Lijkt mij een no-go.
Er zit een knopje ( EV ), en als die die indrukt kun je het diafragma veranderen dmv het zelfde wieltje.

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Echt heel leuk dat je actief verder aan het kijken bent naar de mogelijkheden van je kunnen!

Zelf heb ik een Minolta D7D, het voordeel is dat alle opties achter eigen knopjes zitten en dus makkelijk met een hand te bedienen als de camera om je nek hangt. Nadeel kan zijn dat het een zwaar toestel is en over de levertijd/levering kan ik niets zeggen. Voordeel is wel de ingebouwde antishake. Hiermee kan je net even wat een-hand-trilling compenseren. Andere merken hebben dit ook maar dan in het objectief en maar in een paar uit de range.

Ik geef dit enkel aan vanwege de ergonomie en hiermee gelijk; staar je niet blind op één merk maar kijk goed naar de ergonomie.

Op een van mijn objectieven heb ik een gondel zitten. Dit is zoveel als een ring om het objectief, deze ring kan je op een statief / monopoot schroeven. Je camera 'hangt' dan aan het objectief. Voordeel is dat je heel eenvoudig van landscape naar portret kan draaien als je de gondel in zijn 'vrij' zet. Enige wat je moet doen is de statief vasthouden. Zoals je schreef kon je dat makkelijk met links.

Denk ook aan gebruik van je knie als ondersteuning. Als je gehurkt (of gewoon op je achterste met een knie omhoog) zit (en je hebt wat lenigheid in je) kan je een stuk camera op je knie laten rusten. Hiermee heb je gelijk wat stabieler uitgangspunt.

Het zoomen met links zie ik niet als onmogelijk (uit jou omschrijving van kunnen). Alleen zal het lastig zijn met de standaard objectieven of als er een kleine zoomring op zit. Met een 'kleine' aanpassing moet je heel ver komen. Denk hierbij aan een rubberenring met uitstekende punten om de zoomring heen, als het waren een tandwiel met grove tanden. Zulke aanpassingen zijn volgens mij aan te vragen maar hier zal jij meer van weten.

Ik zal dit topic in de gaten houden en lees graag je ontwikkelingen. Samen met een vriend kijken we vaak naar ergonomie. Hij heeft bijvoorbeeld een hulpmiddel ontwikkeld om met één hand een boek uit de boekenkast te pakken, boven je hoofd of vanuit een rolstoel bijvoorbeeld.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

• MBV

MBV

Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 01:08:
[...]

Opzich geen domme vraag, maar je krijgt misschien een antwoord wat in jouw ogen misschien wat stom klinkt: ik vind het helemaal niets om afhankelijk te zijn van iemand anders om eens op een mooie zonnige middag het park in te gaan of het bos :/ Ik denk dat je dan doelt op dat hij of zij dan mij helpt bij het bedienen of ondersteunen van de camera. Voor mij zou het een uitkomst zijn, ware het niet dat ik dat net zo lame vind als wanneer jij altijd een rij-instructeur mee moet hebben bij autorijden omdat je altijd vergeet in je spiegels te kijken oid. Zelluf doen :P.
Jij zei toch dat je hersens wel goed werkten :?

.
.
;)
[...]

Stuur mij anders even een PM of een e-mailtje waar precies. Het hele plan 'dSLR' heeft sowieso nog wat extra nadenktijd nodig, gezien mijn situatie en de voordelen die het oplevert. Vooral die verhouding wordt mij nu duidelijker. Enthousiast als ik ben over fotografie, wil ik niet dat door een dSLR zoals eerder gezegd voor mij de lol er snel af zal zijn als alles zo moeilijk gaat. Ook al is het technisch te doen.

Over of er nog betere prosumer cams zijn: ik heb stiekem ook daar nog eens wat naar zitten speuren, maar veel komt er niet in de buurt van de Sony. Sure, Canon heeft beeldstabilisatie en wellicht betere kwaliteit van opnames (hoewel nihil). Maar ja weer geen flitsvoet of iets anders niet. Veel van de functies in de Sony zijn toch wel erg handig. Maar als iemand nog een andere aanrader qua high-end camera's heeft, ik hou me aanbevolen.
Er was laatst een plan voor een prosumer (vaste lens) met een grote sensor. Dat zou misschien een idee zijn. 'k weet alleen de fabrikant niet meer. Voordelen daaraan: geen lenzen wisselen maar toch weinig ruis enz. Nadeel is dat zoomen waarschijnlijk nog steeds erg lastig is met rechts.

En kunnen de D50 en D70 bezitters mij eens uitleggen welke knoppen ze met links móeten doen? Als je even je camera op je linkerhand neerlegt en het menuknopje indrukt, kan je volgens mij al die dingen instellen. Behalve dan de flitscompensatie.
1-poot statief lijkt me nog steeds een goed idee: als je dan een heuptasje een beetje verbouwt kan je hem erop laten steunen en een buikstatief ervan maken.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
ik heb een test gedaan met mijn canon 300d.
zitten op linkerhand en alles met rechts:
moet zeggen dat ik alles kon instellen wat ik wilde. hulp was om met de draagriem de camera te laten hangen om mijn nek en zo de zoom in te kunnen stellen. objectief verwisselen lukte mij ook, maar als je een 28-135 oid hebt hoef je niet vaak te wisselen.

witbalans, gevoeligheid, etcetera kon ik met 1 hand instellen. stand op av, diafragma etc gewoon met wieltje. leek eigenlijk goed uit te komen dat de 300d iets groter is en niet zo zwaar.

check toch de 300d eens uit. ik als leek zou er met 1 hand mee weg kunnen komen. zelf getest.

dus: camera pakken, riem om nek: wat korter instellen als normaal en lekker fotograferen. een 28-135 heeft ook IS en dat geombineerd met een wat hogere gevoeligheid moet je helpen tegen de bewegingsonscherpte.

is natuurlijk wel zo dat ik moets inschatten hoever te zoomen, kon natuurlijk niet tegelijk door de zoeker heem kijken. kan me voorstellen dat je daar wel een gevoel voor otwikkelt. als je een objectief zou kunnen vinden wat heel licht zoomt, dan zou je kleine zoomveranderingen ook nog kunnen doen terwijl je door de zoeker heen kijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Zandor op 18-04-2006 09:41 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 01:08:
Volgens mij is er geen PM systeem hier op GoT, dus ik heb je maar even toegevoegd op ICQ.
Ik heb dan ook net weer eens Licq uit de mottenballen gehaald en opgestart ;)

• Heaget
En kunnen de D50 en D70 bezitters mij eens uitleggen welke knoppen ze met links móeten doen? Als je even je camera op je linkerhand neerlegt en het menuknopje indrukt, kan je volgens mij al die dingen instellen.
Nadat je het MENU knopje hebt ingedrukt kun je alles ( behalve flits ) instellen met je andere hand. Echter, dan moet je wel op standje M fotograveren.

• Acolyte
MBV schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:14:
[...]

Jij zei toch dat je hersens wel goed werkten :?

.
.
;)

[...]
Uhm :? snap 'm niet? :P Overigens zijn 'goedwerkende hersenen' iets anders dan 'verstandelijk gehandicapt zijn' maar ok :).
Zandor schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:34:
ik heb een test gedaan met mijn canon 300d.
[...]
Ok, dat klinkt goed. Alleen dat je idd niet kunt zoomen en door de viewfinder kijken tegelijk zal in het begin errug lastig worden.
Sowieso denk ik dat ik heel erg zal moeten wennen aan een cam zonder live preview :/
Hoe werkt zoiets precies op een dSLR? Het lijkt me verdomde moeilijk om goede belichting en zo te bepalen als ik niet op een display kan zien wat ongeveer het effect is van bijv. een hogere sluitertijd. In mijn optic viewfinder _nu_ zie ik eigenlijk alleen maar wat ik met mijn oog ook zie, niet wat de camera daarvan maakt. Ik schiet dan ook altijd mbv de EVF :P Iemand die mij kan uitleggen hoe dat op een dslr werkt en hoe daarmee om te gaan?
offtopic:
slightly offtopic :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Acolyte op 18-04-2006 10:44 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:44:
[...]

Uhm :? snap 'm niet? :P Overigens zijn 'goedwerkende hersenen' iets anders dan 'verstandelijk gehandicapt zijn' maar ok :).

[...]

Ok, dat klinkt goed. Alleen dat je idd niet kunt zoomen en door de viewfinder kijken tegelijk zal in het begin errug lastig worden.
Sowieso denk ik dat ik heel erg zal moeten wennen aan een cam zonder live preview :/
Hoe werkt zoiets precies op een dSLR? Het lijkt me verdomde moeilijk om goede belichting en zo te bepalen als ik niet op een display kan zien wat ongeveer het effect is van bijv. een hogere sluitertijd. In mijn optic viewfinder _nu_ zie ik eigenlijk alleen maar wat ik met mijn oog ook zie, niet wat de camera daarvan maakt. Ik schiet dan ook altijd mbv de EVF :P Iemand die mij kan uitleggen hoe dat op een dslr werkt en hoe daarmee om te gaan?
offtopic:
slightly offtopic :*)
Op de eerste plaats zit er op alle DSLR's wel een fatsoenlijke lichtmeter die in je viewfinder te zien is. Op de 2e plaats kijk je bij een SLR (digitaal of niet) direct door de lens en zie je dus ook precies hoever je ingezoomd bent.

Wat lichtmeting betreft, dit rust meer op ervaring en je lichtmeter dan werkelijk zien wat er gaat gebeuren als je de ontspanner indrukt.

(Overigens woon ik ook vlakbij groningen en ik heb een redelijk zware sigma + d70, dus daar mag je ook wel es mee spelen wmb :) )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

Zien we hier de Olympus E330 niet over het hoofd?

[wervende tekst] dSLR NU Met viewfinder![/wervende tekst] ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zonder dat ik alle reacties heb doorgelezen wil ik je wel graag proberen een advies te geven.

Gezien je handicap sluit ik even uit dat je kunt zoomen met een objectief, daarom zou je primes (objectieven met een vast brandpunt) kunnen overwegen. Veel fotografen (vooral die van het 'eerste' uur) zweren vaak bij primes. Voor jou heeft een prime veel voordelen namelijk: Veel lichtsterker, een 50mm lens van 400 euro incl filter en zonnekap (voorbeeldje: 50mm Canon 1.4 + B+W MRC + kap) heeft dus een lichtsterkte van 1.4 tegenover 2.8 bij een zoom in dezelfde prijsklasse (Sigma 24-70 EX DG 2.8), focussed sneller, snellere sluiters (dit ivm beweging van je hand). Daarnaast weegt de lens practisch niks (Overigens een 1.8 is ook prima en kost 1/3e). Een 24-70 2.8L bijvoorbeeld is voor jou niet te gebruiken, omdat die een gigantisch gewicht heeft. Een 24-105 F4/L is lichter, maar is een zoom en tevens maar F4, maar wel IS.

Dus in mijn ogen, Primes, haarscherp, snel en licht.

300mm moet niet uit uitgangspunt gaan worden, aangezien het gewicht je dan in de weg gaat zitten. Aan de andere kant, een DO (Diffractive Optics) lens is een stuk lichter en minder lang dan een normale 300 lens, maar dat is wel een zoom.

Wat betreft wisselen van objectieven. Dit zal toch enige oefening vereisen, zelf pak ik altijd de lens met de linkerhand vast en druk met dezelfde hand de knop in. In jouw geval zal dit niet gaan, het is een kwestie van experimenteren, maar wat je zou kunnen proberen is het objectief tussen de benen (bij de knieen) 'vasthouden' en zo van de camera afdraaien, vervolgens het objectief pakken, in de tas stoppen en de beschermdop van het volgende objectief afnemen en overzetten en het nieuwe objectief plaatsen.

Misschien is het zelfs mogelijk om de camera tegen je buik te drukken en zo het objectief in je hand te nemen en de knop met een vinger in te drukken. Met een leren jas heb je een stroeve ondergrond die zich perfect leent om tegen te draaien zonder beschadigingen.

Ik raad je wel een neckstrap + grip + handstrap aan voor stevigheid.

Laat je handicap je niet in de weg zitten en geniet van het fotograferen, wees bezig met wat je goed kunt.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 18-04-2006 13:51 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet waar de TS woont maar ik zou eens naar een goede (grote) shop (BV konijnenberg)gaan en het is in de hand nemen zodat je een gevoel krijgt en in zo'n winkel hebben ze veel op voorraad om te proberen. Persoonlijk denk ik dat je met een Sony R1 ook erg veel zou kunnen maar dat ligt natuurlijk ook aan wat je wilt fotograveren. Een foto meet bezoeken kan je denk ik ook aardig op weg helpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Tja, Ik heb zelf een handicap aan de rechterzijde.
Ik vind met name het wisselen van objectieven lastig.

Misschien is het handig om een hendeltje aan een zoomring te bevestigen, waardoor het makkelijk te bedienen is met je linkerhand?

En qua bediening... Zolang je geen actiefoto's maakt waarbij snel handelen vereist is kun je alles waarschijnlijk best instellen. Ik mis ook de meeste actiefoto's :'(

• MBV

MBV

Fairy schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:45:
Zonder dat ik alle reacties heb doorgelezen wil ik je wel graag proberen een advies te geven.

Gezien je handicap sluit ik even uit dat je kunt zoomen met een objectief, daarom zou je primes (objectieven met een vast brandpunt) kunnen overwegen.[knip]

Dus in mijn ogen, Primes, haarscherp, snel en licht.
Vergeet je niet dat lenzen wisselen wel wat meer tijd kost dan met 2 handen? Primes zijn leuk, maar in dit geval lijkt het me heel onhandig. Je zou kunnen overwegen een zoomlens als 'prime' te gebruiken: zetten op 35mm als hij om je nek hangt, zoals hierboven gesuggereerd is, en even later op 70.
300mm moet niet uit uitgangspunt gaan worden, aangezien het gewicht je dan in de weg gaat zitten. Aan de andere kant, een DO (Diffractive Optics) lens is een stuk lichter en minder lang dan een normale 300 lens, maar dat is wel een zoom.

Wat betreft wisselen van objectieven. [knip]
Daar waren we inmiddels ook uitgekomen. Hij kan zijn linkerhand wel gebruiken ter ondersteuning, dus tegen het draaien, zodat het wisselen geen groot probleem is. Alleen kom ik met 2 handen al wel eens een hand te kort, dus echt snel zal het niet gaan.
Laat je handicap je niet in de weg zitten en geniet van het fotograferen, wees bezig met wat je goed kunt.

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:08:
Misschien is het handig om een hendeltje aan een zoomring te bevestigen, waardoor het makkelijk te bedienen is met je linkerhand?
Inderdaad, bijvoorbeeld zo'n regenpijp-beugel om het objectief heen, en de handeling vereist al een stuk minder precisie.

• arjants
  • Niet online
Mijn zus heeft ook een beperking, bij haar aan de rechterkant.
Omdat ze toch zelf ook graag foto's wilde maken zijn we naar een fotozaak geweest en hebben een aantal camera's bekeken/getest.

Wat bleek: Bijna elke camera kon ze ondersteboven bedienen met links :D
Ze maakt nu alle foto's op-de-kop met een nikon :P

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je met je linkerhand precisie mist, maar wel een ring vast kunt pakken (evt. met een hulpmiddel), kan je natuurlijk ook zoomen door met je rechterhand de hele cam te bewegen terwijl je met links de zoomring op z'n plek houdt?

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 18-04-2006 14:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

arjants schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:14:
Mijn zus heeft ook een beperking, bij haar aan de rechterkant.
Omdat ze toch zelf ook graag foto's wilde maken zijn we naar een fotozaak geweest en hebben een aantal camera's bekeken/getest.

Vet :P

Mijn schoonmoeder heeft ook een beperking, in haar bovenkamer en niet zo'n klein beetje ook :P

Nee effe serieus, ik had in het verleden een Sony DSC-F717 en die kon ik volledig met 1 hand bedienen. De lens in de linkerhand, de body gekantelt kon ik de shutter bedienen omdat die onder de body kwam te liggen, en het is ook helemaal geen slechte camera, OK geen dSLR maar toch...

En anders, misschien een 18-200 overwegen, maar dan heb je optisch wel iets meer beperkingen.

Moeilijk.

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
Bij de D70 (en waarschijnlijk ook D50) kan je alle handelingen die je vaak doe eenvoudig met rechts uitvoeren. Bedoel, dingen als ISO en WB instellen doe je toch niet bij elke foto? Bracketing en dergelijke functies gebruik je ook maar zeldaam (ik tenminste). En die zijn ook simpel met 1 hand uit te voeren voor de keren dat dat moet door het toestel gewoon even aan de strap te laten hangen op je buik. Dus met enige handigheid kan je dat waarschijnlijk binnen de kortste keren ook zeer snel. Het grootste probleem blijft volgens mij het zoomen.
Primes zijn dan wel een alternatief maar wat is handiger? Een zoom maar dan wat lastig zoomen (of hier een goede oplossing voor zoeken) of regelmatig lenzen wisselen (primes)?

Het beugel-om-de-zoomring idee lijkt me een top oplossing daarvoor. Maar vooral, neem het advies van hierboven en ga naar een winkel of neem een aanbod aan van 1 van de mensen bij jouw in de buurt om es te kijken of het bevalt. Ik denk zelf dat de meeste hindernissen prima te nemen zijn, zeker omdat jij omdat je gewent bent om dingen met 1 hand te doen een stuk handiger zal zijn met die ene hand en je veel sneller er op aan kan passen als de "2 handigen" die het hier nu zitten te proberen.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
moraal van dit verhaal, ga vooral eens allerlei verschillende camera's uitproberen. ondanks de beste bedoeling van een ieder die hier een advies probeert te geven, denk ik dat het voor iemand zonder die specifieke beperkingen het erg lastig is om een goed advies te kunnen geven. wanneer je je hele leven met een gedeeltelijke verlamming leeft, zal de andere kant een stuk beter ontwikkeld zijn dat bij de meeste mensen zonder die beperkingen. het is dus erg moeilijk in te schatten wat topicstarter wel of niet kan.

naar mijn idee kan je - acolyte - het beste een afspraak maken met foto konijnenberg (een fotozaak met een zeer uitgebreide voorraad), je situatie voorleggen en een afspraak maken voor een uitgebreide testsessie. de reden waarom ik van te voren contact met ze op zou nemen, is omdat het daar nogal druk kan zijn en het lijkt me wel prettig als ze op je komst voorbereid zijn, zodat ze de tijd voor je nemen en je ook niet heel erg veel hoeft te wachten. ik zou een aantal dSLR testen (nikon d50, canon 350d, olympus e500, olympus e330 (liveview kan prettig zijn!), pentax *ist DL) en een aantal prosumer (ben niet zo thuis in die markt, maar ze kunnen je hier wel vertellen wat de betere prosumers zijn). zeg van te voren dat je al die camera's wilt testen en dan moet je volgens mij wel tot een goede keuze kunnen komen. alle instap dSLR's en prosumers hebben voldoende kwaliteit voor goede foto's. in jouw specifieke geval weegt de ergonomie naar mijn idee echter nog meer mee dan anders. dus testen die camera's!

Verwijderd

Alcolyte, Super dat je niet afhankelijk wil zijn van anderen! Respect! _/-\o_
In die zin lijken extra (aparte) aanpassingen aan de camera of aan de lenzen me ook niet ideaal voor je. Hieronder wat ideeën voor je om zonder al te rare aanpassingen lekker te fotograferen met dSLR:

Voor een alternatief voor zoomlenzen zou je eens een kijkje kunnen nemen naar zogenaamde schuifzoomlenzen. Ik weet niet wat merken als Canon en Nikon daarvoor bieden, maar voor Minolta heb ik daarmee goede ervaringen, vooral voor het auto-focus tijdperk...

Ook andere merken maken schuifzooms voor de Minolta AF-vatting, dus erg waarschijnlijk ook voor de andere grote merken. Daarnaast zou ik als ik jou was kijken naar een licht schouder statief voor de extra stabiliteit en mobiliteit tov een monopod of een tripod.

Met primes, vaste brandpunt afstand, kun je prima met 1 hand fotograferen!
Vaak zijn deze lenzen ook behoorlijk lichtsterk, zodat je ook in low-light situaties prima uit de voeten kan.

Als je voor een tele(zoom)lens gaat, ga dan niet verder dan 200mm (< 300mm kleinbeeld equivalent). Bij de huidige gangbare dSLR's heb je al snel een crop factor van 1.5 - 1.7 (200x1.5 = 300mm, dat is een vrij aardige richtlijn voor t uit de hand kunnen schieten).

Succes met je zoektocht + aankoop en veel fotografeer-plezier! :9

• Acolyte
Ok, er zijn weer veel reacties binnengekomen dus zal ze eerst even allemaal van commentaar voorzien. Daaronder kun je mijn bevindingen in de Mediamarkt van vanmiddag lezen ;) (vergis je niet, deze hebben een verrassend uitgebreid aanbod van dSLR camera's).
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:08:
[...]

En qua bediening... Zolang je geen actiefoto's maakt waarbij snel handelen vereist is kun je alles waarschijnlijk best instellen. Ik mis ook de meeste actiefoto's :'(
Heb ik ook aan zitten denken :) Moet dan alleen nog even bedenken wat precies. Een regenpijp zoals hierboven wordt geopperd vind ik dan ook weer zoiets. Misschien heeft een fotozaak daar een nettere oplossing voor.
arjants schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 14:14:
:D klopt, ik ken ook iemand (via de BOSK, zie link in de SP) die het op die manier doet. In het begin vond ik het er ook maar wat apart uitzien, maar tja het werkt wel natuurlijk. Je moet gewoon later de foto's 180 graden draaien :P.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 15:49:
[...]
In die zin lijken extra (aparte) aanpassingen aan de camera of aan de lenzen me ook niet ideaal voor je.
Nee hoor, aanpassingen (mits niet al te gek, wil geen kermisattractie zijn :P) zijn geen no-go. Soms kan het gewoon niet anders, en als ik dan moet kiezen tussen een hulp of een hulpmiddel, dan toch 10x liever de laatste :)
Voor een alternatief voor zoomlenzen zou je eens een kijkje kunnen nemen naar zogenaamde schuifzoomlenzen. Ik weet niet wat merken als Canon en Nikon daarvoor bieden, maar voor Minolta heb ik daarmee goede ervaringen, vooral voor het auto-focus tijdperk...
Meer info, anyone?
Daarnaast zou ik als ik jou was kijken naar een licht schouder statief voor de extra stabiliteit en mobiliteit tov een monopod of een tripod.
Ook even naar zitten kijken, weliswaar op Internet, maar ik kwam wel iets interessants tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hecla.nl/test/images/dvrigpro180.gif
Helaas is Google niet echt in staat grote plaatjes te vinden van schouderstatieven, dit is nog een van de grootste. Kan er dus ook niet echt goed op zien of dit nou idd om je schouders bevestigd zit of dat het met een tegengewicht werkt (over je schouder heen gooien als het ware en dan met de handgrepen ondersteunen). Heeft iemand toevallig zo'n ding en kan die mij uitleggen hoe het in zijn werk gaat? Want zoiets zou in zoverre ideaal zijn dat het de stevigheid en support van een statief heeft maar een heel stuk mobieler is dan eerstgenoemde. Uit de omschrijving op de website lees ik dat hij ook verticaal kantelbaar is (portrait) en dat er een 'low mode' kit meegeleverd wordt. Dat laatste interpreteer ik dan maar als een soort kit voor opnames laag bij de grond oid :? Enfin ik zie hier wel wat in.

Acolyte in de MediaMarkt
Lekker vroeg vrij dus heb ff rondgestruind in de MM in Groningen.
Ik heb de Nikon D50 en de Canon 350D uitgeprobeerd, en hieronder kun je mijn bevindingen lezen:

Over het algemeen moet ik toegeven dat ik het gewicht mee vind vallen. Ik ging erheen met de instelling dat ik kilo's moest tillen. Maar naar mijn idee was het allemaal (tenminste, de 20D en 5D waren dan alweer een klasse zwaarder enzo :P) net ff wat zwaarder dan mijn Sony nu is. Ook met batterij en de standaard 18-55 lens op de Canon (ja toch? :X) en eveneens alles erop met de Nikon viel het gewicht me mee. Ik kon (vooral bij de Nikon!) de camera met gemak vasthouden en bedienen met 1 hand. Afijn.

de Nikon
Helaas valt deze desondanks een beetje af/tegen. Waarom? Nooit bij stilgestaan, maar het modekeuzewieltje zit links :/. Bummer, want zeker in het begin zal ik daar mee willen spelen, uitproberen. Om dan steeds de bezigheden te staken om enkel de mode te wijzigen is wel lastig. Maar verder is veel te bedienen met alleen rechts en een heel klein beetje links. Bij zowel de Canon als de Nikon zit de MENU knop links, maar ze zijn gelukkig niet al te priegelig en zijn niet verzonken oid. Indrukken lukt wel dus. Al hoop ik het niet te vaak nodig te hebben :P
Wat ik vooral heerlijk vind is de soepele zoomring op de kitlens. Kan zijn dat het showmodel gewoon soepel ging, maar ik kon nu zelfs met rechts (m'n pink of ringvinger) de ring draaien. Kun je nagaan :9

de Canon
Eveneens niet te zwaar, zelfs de grote 55-200 kitlens viel me erg mee. Naar verhouding dan natuurlijk. Maar het belangrijkste is dat ik links wel degelijk ter ondersteuning erbij kan hebben, al is die niet zo flexibel als rechts waardoor ik me minder bewegingsvrij voel. Ook hier is de menuknop geen probleem. Bedieningstechnisch heeft de Canon een streepje voor op de Nikon, waar veel knoppen verder weg zitten dan bij de Canon. Maar ergonomisch lijkt de Nikon steviger in mijn hand te liggen. Hij sluit mooi om de grip heen als het ware.
Nog een bijkomend voordeel is dat de Canon CF gebruikt als opslag, wat ik al heb. Het omschakelen naar SD hoeft dan niet meer, en laat dat qua prijs nou net in de buurt komen van een handstrap of een goede monopod ;).

Helaas verkochten ze geen handstraps dus dat heb ik niet kunnen uitproberen. Het was eventueel wel te bestellen, maar ik had eerst genoeg gezien. Een handstrip is voor rechts in ieder geval niet nodig en bovendien waarschijnlijk onhandig. Voor links zou het echter wél verschil maken. Maar dat moet ik nog maar eens uitproberen bij een andere fotozaak.

Moeilijk, moeilijk.

• Heaget
Helaas valt deze desondanks een beetje af/tegen. Waarom? Nooit bij stilgestaan, maar het modekeuzewieltje zit links
Ik heb mijn D50 nu een krappe anderhalve week en ik weet nu al dat het mode-knopje voor ( bijna ) vast op de M stand gaat. Ik vind het fijner om zelf alles te bepalen en zo sneller alle waardes te leren dan dat de camera dat voor me doet. En ik ben echt geen foto-genie ofzo, dus ik denk dat dat niet echt een geweldig slecht punt is.

• agiessen
  • Laatst online: 21-03-2025
Heaget schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:20:
[...]

Ik heb mijn D50 nu een krappe anderhalve week en ik weet nu al dat het mode-knopje voor ( bijna ) vast op de M stand gaat. Ik vind het fijner om zelf alles te bepalen en zo sneller alle waardes te leren dan dat de camera dat voor me doet. En ik ben echt geen foto-genie ofzo, dus ik denk dat dat niet echt een geweldig slecht punt is.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt: veel fotografen hebben een sterke voorkeur voor een mode. Beginners voor P, gevorderden voor A (diafragmavoorkeur) of M (manual).

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Tsja, het is maar net wat je wilt, bij mij staat de D50 na iets meer dan een week ook ongeveer vastgeroest in M ;)

Wat misschien wel het overwegen waard is: voor de 350D is een handstrap verkrijgbaar (ik weet alleen niet of deze ook zonder grip te gebruiken is?), voor de D50 niet (althans, ik heb alleen een ontiegelijk lomp geval gezien, wat me ook weer overdreven lijkt ;) ).

en zo is het voorspeld!

• lateef
Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:01:
Ik heb de Nikon D50 en de Canon 350D uitgeprobeerd
probeer toch zeker ook de Olympus E-330, de enige dSLR met liveview en kantelbaar LCD-scherm, hardstikke handig, zeker wanneer je een schouderstafief zou gaan gebruiken.

• Acolyte
lateef schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:10:
[...]

probeer toch zeker ook de Olympus E-330, de enige dSLR met liveview en kantelbaar LCD-scherm, hardstikke handig, zeker wanneer je een schouderstafief zou gaan gebruiken.
Maar... waarom? Ook met een schouderstatief kun je toch nog wel normaal door de viewfinder kijken? Begrijp me niet verkeerd, live preview ben ik nu ook gewend en ik snap ook absoluut niet hoe je als fotograaf door de optische viewfinder zou kunnen inschatten welke sluitertijd, diafragma en dergelijke het beste passen bij de foto die hij of zij wil maken. Maar als ieder ander hier met een dSLR kan fotograferen zonder live preview, dan heb ik daar ook de voorkeur voor. Pas als die Olympus op meerdere vlakken het wint van de Nikon en Canon zal het een kanshebber zijn. Maar dat is ie ook niet echt, want hij is een stuk zwaarder met de kitlens. Althans zo voelde het. Niet in actie gezien though.

Sowieso, kan iemand mij eens uitleggen hoe dat nou gaat dan op een dSLR? WhizzCat gaf al aan dat er altijd wel een lichtmeter op de viewfinder zit, maar in de MM zag ik hier weinig van terug op de beide cams. Wellicht is even een bezoekje brengen aan WhizzCat een idee ;).
Maar goed, ik had al even vluchtig gezocht bij de search, maar het verbaasd mij dat ik niet meer topics vond die het hebben over het omschakelen van mensen die een EVF gewend zijn en die nu met een dSLR met alleen een viewfinder moeten zien te werken.Tuurljk. alles went en als je maar vaak genoeg probeert zul je er vast handiger in worden. Maar wat een omschakeling zal dat zijn zeg :o.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 16:48

Garyu

WW

In de viewfinder zie je een horizontaal lijntje met in het midden een nul d'r boven. Als de lichtmeting nu aangeeft dat je met de huidige instellingen te donker zou zitten of juist te lichten, dan staan er verticale streepjes aan een kant van de nul om aan te geven dat je op dat moment een onderbelichte of juist overbelichte foto zou maken.

Zie onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/7677/viewfinderview2zv.th.jpg

Onderaan, iets rechts van het midden, zie je de "Meter / exp. comp. value" indicator staan. Die geeft precies bovenbeschreven meting aan: bij onderbelichting staan de streepjes rechts van de nul (dus richting het minteken) bij overbelichting streepjes links van de nul.

[ Voor 26% gewijzigd door Garyu op 18-04-2006 23:26 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MBV

MBV

En voor de duidelijkheid: je moet de verkeerde kant op draaien om te corrigeren B)

Mode wieltje is iets wat je van te voren instelt, en niet tussen 2 foto's. Of je moet overschakelen tussen de portret- en landschapsstand ('t zit erop :X). Verder gebruik je alleen de dingen met je rechterhand.
Wat misschien handig is aan Nikon: er is een voordelige schuifzoom van goede kwaliteit (70-210, als je naar Eindhoven komt mag je hem uitproberen).

Verder: de Mediamarkt heeft zeker geen uitgebreid assortiment als ik je zo hoor. Waar stond KonicaMinolta Sony, Pentax, Olympus? En een échte fotograaf heeft dingen als handstraps op voorraad, of weet in ieder geval hoe het eruit ziet.

Ik bedenk me trouwens een serieus nadeel van de D50 kitlens: Manual Focus is alleen een dun randje bij de lens. Als je daar gebruik van wilt gaan maken kan je beter de D70 kitlens erbij kopen: 2 redelijk brede ringen, voor zoomen en focus.

• djluc
  • Laatst online: 28-01 13:36
Over de schouderstatieven: dat lijkt een beetje op steady-cam statieven die ze gebruiken om lopend mee te filmen. Misschien vind je wat als je onder die naam zoekt? Succes in elk geval!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:11:
[...]

Sowieso, kan iemand mij eens uitleggen hoe dat nou gaat dan op een dSLR? WhizzCat gaf al aan dat er altijd wel een lichtmeter op de viewfinder zit, maar in de MM zag ik hier weinig van terug op de beide cams. Wellicht is even een bezoekje brengen aan WhizzCat een idee ;).
Maar goed, ik had al even vluchtig gezocht bij de search, maar het verbaasd mij dat ik niet meer topics vond die het hebben over het omschakelen van mensen die een EVF gewend zijn en die nu met een dSLR met alleen een viewfinder moeten zien te werken.Tuurljk. alles went en als je maar vaak genoeg probeert zul je er vast handiger in worden. Maar wat een omschakeling zal dat zijn zeg :o.
Je bent welkom, uiteraard, om es te mailen en dan moeten we maar evt. iets plannen. Zo kan je ook wat uitgebreider proberen dan bij de winkel (hoewel ze daar bij bv. Konijn erg makkelijk in zijn, je loopt zo de winkel uit met allemaal zooi in je klauwen ;) ). Laat maar weten, misschien kunnen die 2 andere uit Groningen ook mee, dan maken we er een dagje uit van :p

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• lateef
Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:11:
Maar... waarom? Ook met een schouderstatief kun je toch nog wel normaal door de viewfinder kijken?
eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar als ik dat plaatje zo zie, lijkt het me erop dat die man via de electronische viewfinder kijkt, iets wat niet geheel ongebruikelijk is voor videorecorders. als je met zo'n schouderstatief gewoon door de optische zoeker kan kijken, neemt de noodzaak voor liveview natuurlijk af. neemt niet weg dat liveview nog steeds erg handig kan zijn.
Acolyte schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:11:Pas als die Olympus op meerdere vlakken het wint van de Nikon en Canon zal het een kanshebber zijn.
dat doet die ook, echter op andere vlakken verliest hij het weer van de nikon of canon. het is maar net wat je belangrijk vind.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik weet niet of het al genoemd is, maar er zijn ook statieven die middels een soort 'harnas' op je borst kan steunen. Dus zeg maar een soort rugzak idee, maar dan op je borst met een montage/steunpunt voor een kleine monopod. In combinatie met een nekriem kan dat de noodzakelijke ondersteuning geven.

Er staat me iets vaag bij dat een (aangetrouwd) familielid zoiets op de rommelzolder had liggen. Ik zal eens informeren of het niet al zijn weg gevonden heeft naar de rommelmarkt...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Helaas verkochten ze geen handstraps dus dat heb ik niet kunnen uitproberen. Het was eventueel wel te bestellen, maar ik had eerst genoeg gezien. Een handstrip is voor rechts in ieder geval niet nodig en bovendien waarschijnlijk onhandig. Voor links zou het echter wél verschil maken. Maar dat moet ik nog maar eens uitproberen bij een andere fotozaak.

Moeilijk, moeilijk.
Ik heb m'n 350D verkocht, anders kon je em met handstrap proberen. Voor €5 bestel je ze trouwens via eBay in Hongkong.

• Acolyte
MBV schreef op woensdag 19 april 2006 @ 11:46:
[...]
Verder: de Mediamarkt heeft zeker geen uitgebreid assortiment als ik je zo hoor. Waar stond KonicaMinolta Sony, Pentax, Olympus? En een échte fotograaf heeft dingen als handstraps op voorraad, of weet in ieder geval hoe het eruit ziet.

Ik bedenk me trouwens een serieus nadeel van de D50 kitlens: Manual Focus is alleen een dun randje bij de lens. Als je daar gebruik van wilt gaan maken kan je beter de D70 kitlens erbij kopen: 2 redelijk brede ringen, voor zoomen en focus.
Toch ff MM verdedigen :P
Olympus was dus wel vertegenwoordigd, en Sony/KM ook :). En ik kan mij zo voorstellen dat de MM niet elke dag handstraps verkoopt, in tegenstelling tot camera's, geheugen, tasjes en statieven. Dus erg raar is het niet dat ze die niet zo ff hebben hangen. Maar die vent wist wel degelijk waar ik het over had. Maar hij gaf ook onmiddellijk toe dat dat soort dingen alleen op bestelling gingen :).
mphilipp schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:27:
Er staat me iets vaag bij dat een (aangetrouwd) familielid zoiets op de rommelzolder had liggen. Ik zal eens informeren of het niet al zijn weg gevonden heeft naar de rommelmarkt...
Snel dan, tis bijna 30 april ;)
WhizzCat schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:17:
Je bent welkom, uiteraard, om es te mailen en dan moeten we maar evt. iets plannen. Zo kan je ook wat uitgebreider proberen dan bij de winkel (hoewel ze daar bij bv. Konijn erg makkelijk in zijn, je loopt zo de winkel uit met allemaal zooi in je klauwen ;) ). Laat maar weten, misschien kunnen die 2 andere uit Groningen ook mee, dan maken we er een dagje uit van :p
Ergens vandaag kun je wel iets verwachten denk ik ;)

• MBV

MBV

Bij een Konijnenberg, Foka enzo zullen ze niet alle straps op voorraad hebben, maar wel een paar voorbeeldjes. Daarnaast hebben ze bij de mediamarkt ook weinig lenzen liggen, weinig flitsers, statieven (gare plastic Vanguard troep niet meegerekend), tassen, enzovoort.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En de meest fantasievolle prijsen voor objectieven. :D

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mocht je nog fijne motoriek in je rechter pink hebben, dan kan je daarmee ook nog zoomen met de d50 kit lens. Alle instellingen zijn via het menu beschikbaar. In de M mode stel je standaard de sluitertijd in met het wieltje,en met +/- knop ingedrukt (erbij) het diafragma. Handmatig zoomen kan je altijd op het object 'mikken' en deze vasthouden met AE-L/AF-L. (ook rechterhand).

Heb zelf een d50 kit, maar woon niet echt in de buurt.

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
Modekeuzewieltje gebruik ik ook zowat nooit, staat bij mij 95% van de tijd op (A)rpeture, soms op (S)hutter of (M)anual. De overige (Auto, Program, etc) heb ik gewoonweg nog nooit gebruikt.

Daar zou ik dus de keuze niet van af laten hangen

En over schuifzooms, voor Nikon zijn die er zeker maar alleen 2de hands. Dat principe gebruikt nikon al vrij lang niet meer. Niks mis mee behalve als je AF-S echt wilt hebben. Ik heb een schuifzoom (de 75-300) en ben er dik tevreden mee

• MBV

MBV

sorry, was vergeten te zeggen dat het alleen 2e hands was. Ik heb de 70-210, heel fijn lensje dat niet te zwaar is :).

Verwijderd

Ok, er zijn weer veel reacties binnengekomen dus zal ze eerst even allemaal van commentaar voorzien. Daaronder kun je mijn bevindingen in de Mediamarkt van vanmiddag lezen ;) (vergis je niet, deze hebben een verrassend uitgebreid aanbod van dSLR camera's).

[...]

Nee hoor, aanpassingen (mits niet al te gek, wil geen kermisattractie zijn :P) zijn geen no-go. Soms kan het gewoon niet anders, en als ik dan moet kiezen tussen een hulp of een hulpmiddel, dan toch 10x liever de laatste :)
Mooi dan begrijpen we elkaar... Liefst dus geen clown... :+
En anders zo min mogelijk :9
[...] Meer info, anyone?
Schuifzooms dus... :9
Heb hier een plaatje van een autofocus schuifzoom voor Minolta (merk = Vitacon). Die werkt ook op de 5D en 7D (tenminste heb m getest op een 5D). Bereik = 28-210mm.
Afbeeldingslocatie: http://www.jonglicht.nl/GoT/schuifzoom-s.jpg

Het principe aan een schuifzoom is heel eenvoudig: het betreft een trek/duw beweging om in te zoomen of uit te zoomen, de volgorde is een beetje afhankelijk van het merk. De meeste schuifzooms werken trekken = uitzoomen, duwen = inzoomen. Een enkel merk (ik heb een manual focus Minolta lens die t precies anders om doet. Erg fijn(+logisch) wanneer je dingen snel wil doen.)

Gezien de tegenwoordige lenzen gebruik maken van autofocus, heb je bij dit type lens je linkerhand alleen nodig voor de trek-duw-beweging (die gelijktijdig ook ondersteunend werkt).

Merken die vroeger (AF-tijdperk) schuifzooms maakten zijn o.a. Sigma en Tokina. Dat zijn merken die vrij universeel objectieven maakten+maken voor zowel Minolta als Nikon/Canon. Dus ik verwacht dat deze schuifzoomversies ook verkrijgbaar/bruikbaar zijn voor Nikon en Canon AF.

edit:
Het merk Cosina schijnt nog steeds AF lenzen voor zowel Canon, Nikon en Minolta te maken, die gebruik maken van het schuifzoom-systeem. Hier de link naar de firma Makrolux
Daarnaast zie ik bij de occasions voor Nikon bij Konijnenberg een AF Nikon schuifzoom liggen.
Zeker niet onverstandig om af en toe de occasions te checken I think ;)

Schouderstatieven...
Ik heb ze alleen vrij antiek... 1 versie als een soort kolf van een geweer (merk + leeftijd onbekend) (helaas ook geen plaatje van, gezien ik die recent in een verhuisdoos heb gedaan) Er zit een leren riem aanvast die je om je schouder/arm kan bevestigen, en verder is t geheel redelijk goed instelbaar, qua lengte van je arm, en de plaats waar je de viewfinder wilt hebben.
Deze versie was duidelijk aangepast voor het manual focus tijdperk, gezien een soort trekker direct verbonden is met een draadontspanner.
Novoflex maakt/maakte ook vergelijkbare systemen, zelfs ook voorzien van een scherpstel-mechanisme.
edit:
Heb laatst bij Foto Konijnenberg het Novoflex-systeem zien liggen (paar maandjes geleden)

De andere versie is een vrij oud tafel/schouder-statiefje van Cullmann.
Afbeeldingslocatie: http://www.jonglicht.nl/GoT/schouderstatief-s.jpg
Het buisje is nog 1x te verlengen door de draaiknelschroefverbinding los te draaien. De kop is goed instelbaar. En het geheel is (volgens mij) vrij eenvoudig om te zetten naar een tafelstatief)

Zelf heb ik die eigenlijk vrijwel altijd bij me ipv een statief. Voor t geval dat... dus :9
Ander groot voordeel is de snelkoppeling waarmee je t statiefje gemakkelijk los maakt van je camera, mocht je m snel willen opbergen ofzo. En de robuustheid van t tafelstatiefje dat met gemak een 300mm telelens aan kan, en een zware body. Ik ken niet zoveel stevige tafelstatiefjes....
Ik vond zelfs de nog steeds bestaande link in de Cullmann productsortering!

Ow... er zit geen bevestiging voor aan je schouder bij. Dat zou in jouw geval handiger? zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 01:28 ]

• Acolyte
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 01:07:

[...]

Het principe aan een schuifzoom is heel eenvoudig: het betreft een trek/duw beweging om in te zoomen of uit te zoomen, de volgorde is een beetje afhankelijk van het merk. De meeste schuifzooms werken trekken = uitzoomen, duwen = inzoomen. Een enkel merk (ik heb een manual focus Minolta lens die t precies anders om doet. Erg fijn(+logisch) wanneer je dingen snel wil doen.)

Gezien de tegenwoordige lenzen gebruik maken van autofocus, heb je bij dit type lens je linkerhand alleen nodig voor de trek-duw-beweging (die gelijktijdig ook ondersteunend werkt).
Maar volgens mij lost dit niet zoveel op... Bij zoomringen heb je ook het probleem dat ik die verfijnde handeling niet kan uitvoeren, maar schuiven van dit objectief zal evenmin makkelijk gaan. Waarschijnlijk na heel veel gepruts wel, maar dat is me te ingewikkeld.
Het idee om een verlengstuk aan de zoomring te maken vind ik tot nu toe nog het beste. Dwz een ring met grove tandwielen of uitsteeksels waarmee ik makkelijk de ring een slinger kan geven met links. Echter zou het wel leuk zijn als daar een nette oplossing voor gevonden kon worden, dus geen regenpijpen ofzo eraan :P.
Schouderstatieven...
Ik heb ze alleen vrij antiek... 1 versie als een soort kolf van een geweer (merk + leeftijd onbekend) (helaas ook geen plaatje van, gezien ik die recent in een verhuisdoos heb gedaan) Er zit een leren riem aanvast die je om je schouder/arm kan bevestigen, en verder is t geheel redelijk goed instelbaar, qua lengte van je arm, en de plaats waar je de viewfinder wilt hebben.
Deze versie was duidelijk aangepast voor het manual focus tijdperk, gezien een soort trekker direct verbonden is met een draadontspanner.
Novoflex maakt/maakte ook vergelijkbare systemen, zelfs ook voorzien van een scherpstel-mechanisme.

[..]

Ow... er zit geen bevestiging voor aan je schouder bij. Dat zou in jouw geval handiger? zijn?
Ja :). Denk het wel tenminste. Je moet het schouderstatief zien als een soort linkerarm (mocht hij ook links bevestigd kunnen worden) die de nodige ondersteuning biedt. Met rechts kan ik dan dus zoomen/scherpstellen en het plaatje schieten. Een (al haat ik dat woord) soort robotarm zou je kunnen zeggen. Belangrijkste punten voor mij nu om te weten zijn:
- Waar worden deze statieven nu nog verkocht? (bij Konijn zocht ik erop, maar vond niets... :?)
- Is de arm flexibel? Dus kan hij buigen en kantelen en verticaal/horizontaal bewegen?
- Kan ik, zoals het bij een dSLR hoort, door de viewfinder kijken? Of ben ik aangewezen op live preview cams?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Als ik jou was zou ik de D70/s ook in overweging nemen. Twee keuze wieltjes, beide bij je rechterhand. Dus daar hoef je geen combinatie knoppen in te drukken.
En dat mode wieltje. Sjah. Ik gebruik mijn camera eigenlijk alleen in A en M stand, heel af en toe S stand. Dus of je je daar zo veel van moet aantrekken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:59

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Acolyte schreef op maandag 17 april 2006 @ 00:07:
Echter, ondanks dat ik tevreden ben met deze camera, zit ik toch stiekem steeds te loeren naar dSLR. Vooral de Nikon D50 ben ik helemaal verliefd op O+. Maar ja, daar komt het probleem om de hoek kijken: door mijn handicap kan ik mijn linkerhand hooguit ter ondersteuning gebruiken. Ik kan dus niet, zoals het hoort, de lens ondersteunen/vasthouden daarmee waar je bij een dSLR soms niet om heen kunt qua omvang (denk aan tele- en zoomlenzen). Nu is dat wel wat extreem, maaar ook nu al merk ik het gemis van een beetje extra ondersteuning van een tweede hand.
Bovendien neemt het gewicht van een dSLR enorm toe met al die lenzen :P.
Een collega van mij heeft alzheimer en fotografeerd,
Het grote punt is niet de kracht om hem omhoog te houden maar het trillen wat daarbij komt.
Hij gebruikt daardoor een touw om zijn voet en de camera.
door het touw strak te spannen heeft hij een stabiel punt, en een touw weegt niet zoveel.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Acolyte
reddog33hummer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:24:
[...]

Het grote punt is niet de kracht om hem omhoog te houden maar het trillen wat daarbij komt.
door het touw strak te spannen heeft hij een stabiel punt, en een touw weegt niet zoveel.
:?
Snap het niet.. Hoe kan dat touw er dan voor zorgen dat hij makkelijker de lens kan bedienen? En heeft hij nu niet nog steeds last van trillen?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

reddog33hummer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:24:
[...]

Jungle-statief. :)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Komende zondag hebben we afgesproken om 12 uur bij het restaurant "Jantje zag eens pruimen hangen" in het Noorder Plantsoen. Dus voor de andere Foto mensjes die een DSLR hebben kom gerust ook langs, misschien dat Acolyte dan een betere keuze kan maken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:15:
Komende zondag hebben we afgesproken om 12 uur bij het restaurant "Jantje zag eens pruimen hangen" in het Noorder Plantsoen. Dus voor de andere Foto mensjes die een DSLR hebben kom gerust ook langs, misschien dat Acolyte dan een betere keuze kan maken.
Helaas, zondag moet ik werken, anders had ik wel wat meegenomen :) Ik denk dat hij namelijk ook een 2e hands probody in overweging moet nemen. Bijvoorbeeld een D1x, daarvan zitten bijna alle belangrijke functies bij je rechterhand :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:15:
Net even te ver om te lopen voor me met m'n knie vanaf de Vismarkt, en fietsen kan ik nog niet, anders was ik zeker even komen kijken.

• Acolyte
ThunderNet schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:31:
[...]

Helaas, zondag moet ik werken, anders had ik wel wat meegenomen :) Ik denk dat hij namelijk ook een 2e hands probody in overweging moet nemen. Bijvoorbeeld een D1x, daarvan zitten bijna alle belangrijke functies bij je rechterhand :)
Heb even gekoekeloerd maar oef.. :| zelfs tweede hands zijn ze nog gauw ¤1200 / ¤1300 en dan heb je nog niet eens lenzen. Dat vind ik een hoop geld om mee te beginnen hoor. Bovendien stamt de D1x alweer uit 2001 als ik DPreview mag geloven. Ik heb de hele review nog niet gelezen dus kan niet zeggen dat het echt nadelig voor me is, maar heb er niet zo'n lekker gevoel bij.
MartijnGizmo schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:36:
[...]

Net even te ver om te lopen voor me met m'n knie vanaf de Vismarkt, en fietsen kan ik nog niet, anders was ik zeker even komen kijken.
Bus? Auto? :)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Acolyte schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:14:
[...]

Heb even gekoekeloerd maar oef.. :| zelfs tweede hands zijn ze nog gauw ¤1200 / ¤1300 en dan heb je nog niet eens lenzen. Dat vind ik een hoop geld om mee te beginnen hoor. Bovendien stamt de D1x alweer uit 2001 als ik DPreview mag geloven. Ik heb de hele review nog niet gelezen dus kan niet zeggen dat het echt nadelig voor me is, maar heb er niet zo'n lekker gevoel bij.

[...]

Bus? Auto? :)
knie-auto-gaspedaal :+

• Acolyte
Oke oke bus dan? :+

• Marco
  • Laatst online: 27-01 17:45
Acolyte schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:14:
En daarbij komt nog dat een D1x bijna 2 keer zo zwaar is als bv een D50, en dat lijkt me ook niet echt handig. ;)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

suspect schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:44:
[...]

En daarbij komt nog dat een D1x bijna 2 keer zo zwaar is als bv een D50, en dat lijkt me ook niet echt handig. ;)
In geval van TS niet. :)

We gaan iig zondag even met z'n drieeën op pad in ons wonder schone Noorderplantsoen en dan krijgt de TS de kans om eens even verschillende combo's lenzen te testen en te kijken wat bevalt etc.

We houden jullie op de hoogte :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat schiet natuurlijk voor geen meter op. Autorijden lijkt me niet zo'n succes, en voordat ik met de bus daar ben..... mmmkay.

Maar ik heb het er daarstraks ff met m'n fysio over gehad, die is ervan overtuigd dat het me prima lukt. Dus ik zal zondag ook aanwezig zijn, kun je een 30D met grip en handstrap proberen. Ik heb er alleen geen kitlens ofzow bij.....

Verwijderd

Acolyte schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:56:
[...]

Maar volgens mij lost dit niet zoveel op... Bij zoomringen heb je ook het probleem dat ik die verfijnde handeling niet kan uitvoeren, maar schuiven van dit objectief zal evenmin makkelijk gaan. Waarschijnlijk na heel veel gepruts wel, maar dat is me te ingewikkeld.
Het idee om een verlengstuk aan de zoomring te maken vind ik tot nu toe nog het beste. Dwz een ring met grove tandwielen of uitsteeksels waarmee ik makkelijk de ring een slinger kan geven met links. Echter zou het wel leuk zijn als daar een nette oplossing voor gevonden kon worden, dus geen regenpijpen ofzo eraan :P.
Eén opmerking bij de schuifzooms: een schuifzoom is bij normaal gebruik nooit stroef, dus kost t weinig kracht die te schuiven. (Tis jammer dat t op zo kort dag moet, anders zou ik een poging kunnen doen om een paar schuifzooms voor je mee te brengen, dat je t voor jezelf kan uitproberen...) ;)
[...]
Ja :). Denk het wel tenminste. Je moet het schouderstatief zien als een soort linkerarm (mocht hij ook links bevestigd kunnen worden) die de nodige ondersteuning biedt. Met rechts kan ik dan dus zoomen/scherpstellen en het plaatje schieten. Een (al haat ik dat woord) soort robotarm zou je kunnen zeggen. Belangrijkste punten voor mij nu om te weten zijn:
- Waar worden deze statieven nu nog verkocht? (bij Konijn zocht ik erop, maar vond niets... :?)
- Is de arm flexibel? Dus kan hij buigen en kantelen en verticaal/horizontaal bewegen?
- Kan ik, zoals het bij een dSLR hoort, door de viewfinder kijken? Of ben ik aangewezen op live preview cams?
Konijnenberg heeft in elk geval t Novoflex assortiment, ik weet niet of je daar al in hebt rondgeneusd? (Link voor de novoflex staat in mijn vorige post)

Betreffende die eerste variant van t schouderstatief: Die kan heel veel... er zitten kogel-gewrichtjes in. Maar ook voor deze geldt dat ik een paar weken nodig heb voor ik die op kan halen, + dat ik richting Groningen kan gaan. Op zich mag je m van mij uitproberen. Merk weet ik niet, dus kan niet voor je terugzoeken waar ze nog verkocht worden. Misschien dat de professionele fotozaken zoiets hebben?
www.fotosg.nl (zo uit mijn hoofd) :+

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
En Acolyte? Iets wijzer geworden?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Even over het zoomen; Zou een soort handvat op de zoomring iets zijn? Beetje zoals het 2e handvat voor op een boormachine. Dat kun je waarschijnlijk (?) wel bedienen met links.
Ik geef toe, het is wellicht wat vergezoch, maar toch...

[ Voor 2% gewijzigd door djkooij op 23-04-2006 23:17 . Reden: typo ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mr.Acolyte, ik heb (eindelijk) info over dat 'borststatief'. Het is er nog en ik ga het komende week eens ophalen, misschien morgen al. Ik zal er dan een foto van proberen te maken, zodat je kunt zien hoe het zit en of je er iets mee kunt. Als je 'm denkt te kunnen gebruiken, mag je 'm hebben.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Acolyte
Heeft ff geduurd, maar hier dan eindelijk mijn reply.
Zondag was kikke :D. Er kwamen uiteindelijk wel 7 man opdagen, waaronder MartijnGizmo, WhizzCat en Priyantha. We hebben er een gezellig middag van gemaakt en ik heb diversie camera's mogen vasthouden. Mijn conclusies zijn nog steeds een beetje hetzelfde, en deels zoals verwacht:

Een schouderstatief is niets voor mij. Mede door het feit dat het niet stabiel genoeg is voor mijn situatie, maar ook vanwege het feit dat het ding nog steeds vastgehouden moet worden en ik die hoek met mijn linkerarm (en hand ook!) niet kan maken. En rechts vasthouden lost niet alleen niets op, het maakt het zelfs ingewikkelder. No good, dus.

Een Konica-Minolta is te onhandig. Teveel knopjes, sowieso al twee modekeuzewieltjes aan beide kanten, en daarnaast ook voor elke doorgaans gebruikte functie een knop. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit handig is omdat je zo niet helemaal het menu door hoeft, maar voor mij is het een hel :P. De meeste van die dingen zitten ook nog niet eens binnen (rechter)handbereik. Het automatisch meekantelende LCD scherm was wel heel gaaf :D

Nikon D50 nog steeds in de race en winnend. Minpuntje blijft voor mij het keuzewieltje dat links zit. Sure sure, "leer in M schieten" hoor ik iedereen al roepen. Maar soms kan A of S je een behoorlijk inzicht geven in wat voor F-waarde of wat voor sluitertijd nou het beste bij wat past. Enfin, ik vind dat ik me daar alsnog niet teveel druk om moet maken, want het gewicht staat mij erg aan (lekker handzaam en licht, als ik zou willen zelfs met 1 hand te bedienen) en de kitlens (18-55) vind ik iig al erg lekker werken: de zoomring kan ik makkelijk met mijn pink/ringvinger bewegen. Of dit nou het gevolg is van een slechtere kwaliteit lens maakt me niet zo veel uit :P. In eerste instantie zal het stukke beter zijn dan mijn Sony lens nu.
Daarnaast past de D50 prima in mijn budget. Helaas zal ik wel weer opnieuw moeten investeren in geheugen, want CF slikt deze niet, laat staan MS Pro :9.

Ook zijn we tot de conclusie gekomen dat zo'n 'mini'-meet (understatement?) wel vaker gehouden mag worden. Het viel ons allen al op dat er toch nog wel aardig wat fotofanatiekelingen in het Noorden wonen, en dat zo'n regionale meet net wat lekkerder werkt dan een landelijke. Vast voor herhaling vatbaar dus ;).
mphilipp schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:58:
Mr.Acolyte, ik heb (eindelijk) info over dat 'borststatief'. Het is er nog en ik ga het komende week eens ophalen, misschien morgen al. Ik zal er dan een foto van proberen te maken, zodat je kunt zien hoe het zit en of je er iets mee kunt. Als je 'm denkt te kunnen gebruiken, mag je 'm hebben.
Graag zou ik hem eens op foto's willen bewonderen, ja :).
Facemodder schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:15:
Even over het zoomen; Zou een soort handvat op de zoomring iets zijn? Beetje zoals het 2e handvat voor op een boormachine. Dat kun je waarschijnlijk (?) wel bedienen met links.
Ik geef toe, het is wellicht wat vergezoch, maar toch...
Hmhm, al diverse keren langsgekomen in dit topic. Het idee is top, maar ik wil even kijken wat daar praktisch op te verzinnen is. Het zou in ieder geval een soort van tandwiel-design moeten zijn, of iig een ring met meerdere uitsteeksels, want bij veel lenzen (bij zo all-round als 17-70 bijv. al) kun je misschien wel een hele slag maken met de zoomring. 1 enkel handvat zou dan ontoereikend zijn. Daarnaast wil ik niet dat het een pleegezicht gaat worden, dat zou ik zonde vinden. Maw als het 'netjes' opgelost kan worden, heeft dat de voorkeur.
Maar zoals gezegd: daarvoor moet ik gewoon eens naar een fotozaak.

• Nielsracing
  • Laatst online: 20:20
Acolyte schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:01:
Heeft ff geduurd, maar hier dan eindelijk mijn reply.
Zondag was kikke :D. Er kwamen uiteindelijk wel 7 man opdagen, waaronder MartijnGizmo, WhizzCat en Priyantha. We hebben er een gezellig middag van gemaakt en ik heb diversie camera's mogen vasthouden. Mijn conclusies zijn nog steeds een beetje hetzelfde, en deels zoals verwacht:

Een schouderstatief is niets voor mij. Mede door het feit dat het niet stabiel genoeg is voor mijn situatie, maar ook vanwege het feit dat het ding nog steeds vastgehouden moet worden en ik die hoek met mijn linkerarm (en hand ook!) niet kan maken. En rechts vasthouden lost niet alleen niets op, het maakt het zelfs ingewikkelder. No good, dus.

Een Konica-Minolta is te onhandig. Teveel knopjes, sowieso al twee modekeuzewieltjes aan beide kanten, en daarnaast ook voor elke doorgaans gebruikte functie een knop. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit handig is omdat je zo niet helemaal het menu door hoeft, maar voor mij is het een hel :P. De meeste van die dingen zitten ook nog niet eens binnen (rechter)handbereik. Het automatisch meekantelende LCD scherm was wel heel gaaf :D

Nikon D50 nog steeds in de race en winnend. Minpuntje blijft voor mij het keuzewieltje dat links zit. Sure sure, "leer in M schieten" hoor ik iedereen al roepen. Maar soms kan A of S je een behoorlijk inzicht geven in wat voor F-waarde of wat voor sluitertijd nou het beste bij wat past. Enfin, ik vind dat ik me daar alsnog niet teveel druk om moet maken, want het gewicht staat mij erg aan (lekker handzaam en licht, als ik zou willen zelfs met 1 hand te bedienen) en de kitlens (18-55) vind ik iig al erg lekker werken: de zoomring kan ik makkelijk met mijn pink/ringvinger bewegen. Of dit nou het gevolg is van een slechtere kwaliteit lens maakt me niet zo veel uit :P. In eerste instantie zal het stukke beter zijn dan mijn Sony lens nu.
Daarnaast past de D50 prima in mijn budget. Helaas zal ik wel weer opnieuw moeten investeren in geheugen, want CF slikt deze niet, laat staan MS Pro :9.

Ook zijn we tot de conclusie gekomen dat zo'n 'mini'-meet (understatement?) wel vaker gehouden mag worden. Het viel ons allen al op dat er toch nog wel aardig wat fotofanatiekelingen in het Noorden wonen, en dat zo'n regionale meet net wat lekkerder werkt dan een landelijke. Vast voor herhaling vatbaar dus ;).

[...]

Graag zou ik hem eens op foto's willen bewonderen, ja :).

[...]

Hmhm, al diverse keren langsgekomen in dit topic. Het idee is top, maar ik wil even kijken wat daar praktisch op te verzinnen is. Het zou in ieder geval een soort van tandwiel-design moeten zijn, of iig een ring met meerdere uitsteeksels, want bij veel lenzen (bij zo all-round als 17-70 bijv. al) kun je misschien wel een hele slag maken met de zoomring. 1 enkel handvat zou dan ontoereikend zijn. Daarnaast wil ik niet dat het een pleegezicht gaat worden, dat zou ik zonde vinden. Maw als het 'netjes' opgelost kan worden, heeft dat de voorkeur.
Leuk om te lezen dat mede-forummers behulpzaam zijn geweest in de zoektocht naar, begrijp me niet verkeerd, een zelden voorkomend probleem :)
@Facemodder: Zoiets was ook al bij me opgekomen, het hoeft niet eens zo'n groot handvat te zijn maar een uitsteeksel lijkt mij ook handig werken

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 16:48

Garyu

WW

Ik zou me vooral NIET druk gaan maken op het mode-dial wieltje linksboven. Gegarandeerd draai je daar praktisch -niet- aan. Voor zover ik weet, staat die bij de meeste forummers hier ofwel standaard in de M-stand, ofwel in de A-stand, ofwel in de P-stand.

In ieder geval is het een knop die ik echt maar af en toe verdraai, in tegenstelling tot alles wat je met je rechterhand instelt eigenlijk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Acolyte schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:01:

veel tekst ...

[...]

Mail anders eens een schetsje met jouw idee naar "demag <primatenstaart> planet.nl"
Ik ben in het gelukkige bezit van wat metaal bewerkingsmachines (draai bank enzo, werkt natuurlijk ook voor kunststoffen), wellicht dat ik iets voor je kan doen als het niet in de handel te krijgen is.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ok, ik heb het ding opgehaald. Ziet er handy uit, en ik vermoed dat je er wel iets aan zult hebben. Ik heb 2 crappy foto's gemaakt:

Deze is met mijn telefooncam, die zo mogelijk nog erger is als een Trust...
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/pix/buikstatief.jpg
Zo ziet het eruit als ie in actie is. Lastig shot om te maken, want omdat ik natuurlijk niet kan zien wat ik fotografeer, ben ik in de badkamer gaan staan zodat ik het beeld in de spiegel kan zien (de Mr.Bean methode).

Zo ziet het ding er los uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.philippens.net/pix/buikstatief_2.jpg

Ik weet niet goed meer met welke hand je weinig of niets kan, maar ik heb even snel eea geprobeerd. Als je bv alleen met rechts goed bent, kun je je linkerhand laten rusten op het statief waar ie in je buik prikt zeg maar. Dan is ie redelijk stabiel (geprobeerd met een Canon 1D) Gecombineerd met de nekstrap is de hele handel veilig en stabiel. Je kunt dan met je linkerhand van alles doen. Door het kogeltje onder de camerabevestiging los te draaien trek je de camera vanaf de positie die je op de eerste foto ziet zo naar je hoofd.

Wat je wel moet doen is iets maken zodat ie wat zachter is voor je nek. Nu zit er een redelijk taai stukje plastic. Maar goed, dat zijn details. Met mijn postuur zou ik het ding als een steady-cam kunnen gebruiken... ;)

Lijkt het wat?

• Toff
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Ik wil niets afdoen aan het sympathieke gebaar, maar het geheel lijkt me niet erg stabiel.
Deze kost weliswaar EUR 52, maar "dan heb je ook wat": Cullmann Chestpod-Magic 2702

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toff schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:18:
[...]

Ik wil niets afdoen aan het sympathieke gebaar, maar het geheel lijkt me niet erg stabiel.
Maar dat is het wel. Helemaal als je een hand laat rusten op het stokje is het totaal niet wiebelig. Dat dacht ik eerst ook, maar het valt reuze mee.
Je moet natuurlijk niet rond gaan lopen met alles los. Maar dan nog, de camera gaat dan alleen van links naar rechts; hij kan geen andere kant op en vallen kan ook niet. Als je tenminste de nekstrap om doet. Dus vandaar het stabiliserende handje op de basis van het statief. Dan heb je dus vrijwel hetzelfde als die Culman.

[ Voor 32% gewijzigd door mphilipp op 25-04-2006 08:03 ]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik bedacht me net nog iets. De Canon EOS 700 werd geleverd met een 35-80 kitlens met elektrische zoom-functie! Volgens mij de enige lens voor een (d)SLR die zoiets heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/l_product/ef_35~80_4~5.6pz.jpg

Ik vraag me af of ie optisch wel iets voorsteld, en ik heb zondag gezien dat de Nikon 18-55 geen probleem voor je vormt. :)

• MBV

MBV

Minolta heeft ook zoiets. Waardeloos, aangezien 1 van de voordelen van een SLR is dat je een slinger aan je lens kan geven en hij dan van min- naar max-zoom is.

• Toff
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
MBV schreef op donderdag 27 april 2006 @ 03:34:
Minolta heeft ook zoiets. Waardeloos, aangezien 1 van de voordelen van een SLR is dat je een slinger aan je lens kan geven en hij dan van min- naar max-zoom is.
Voor de een waardeloos, voor de ander mogelijk een uitkomst? Die "slinger" zal niet echt het probleem zijn, maar de tussenstanden lijken mij elektrisch beter instelbaar dan met een onwillige linkerhand? De knoppen zitten, gezien het plaatje, helaas weer net wel op een minder handige plek -links onder, maar wat met een knop aanstuurbaar is, daar zijn ook andere opties voor te bedenken toch?
Ja, ik zie het nu zelf, 3x een vraagteken... Het valt of staat met de TS, zijn mening en zijn inzicht.
Zelf denk ik dat een elektrische zoom nog niet zo een slecht idee is. De Panasonic Lunix FZ30 is misschien een redelijk alternatief?

• Acolyte
Nu snap ik waarom het per se met handmatige lenzen moet ;)
Dan vind ik het geen probleem om 2 seconden langer te wachten als ik daardoor electrisch kan zoomen. Maar goed dit moet dan inderdaad weer met twee knoppies op het objectief zelf die weer lastig te bedienen zijn. Dan heb ik toch liever handmatig iets. Misschien nog wel makkelijker :P
Bovendien weet ik nou niet of ik het wel wat vind, om in een productgroep te komen die zo ontzettend klein is... Ik vind het dan toch ook wel weer leuk dat ik de vrije keuze heb in heel veel lenzen en filters. Dat zal met electrische zoom wel anders zijn.

Daarnaast zit ik met een budget probleem. Ik ga volgend jaar studeren, en naast geld voor een laptop moet er ook geld voor veel andere dingen gereserveerd worden. Zoveel, dat ik wat in de knel kom met geld voor de dSLR. Het zou in theorie nog kunnen, maar ik hou eerst even een slag om de arm. Misschien als ik in september eindelijk alles een beetje in kaart heb, en ik weet wat ik overhou, dan ga ik verder kijken. Nu ziet het er dus naar uit dat ik eventjes bij mijn Sony blijf.

Maar nadenken over fotograferen met een handicap sta ik altijd voor open :)

Verwijderd

Ik moet zeggen, ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien is dit idee al door iemand anders gegeven, maar is het een mogelijkheid om de camera met rechts vast te te houden (onderkant camera met je hand onder de camera en lens en de foto's te maken met links middels een afstandbediening.

Verwijderd

Acolyte schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:01:Heeft ff geduurd, maar hier dan eindelijk mijn reply.

Ook zijn we tot de conclusie gekomen dat zo'n 'mini'-meet (understatement?) wel vaker gehouden mag worden. Het viel ons allen al op dat er toch nog wel aardig wat fotofanatiekelingen in het Noorden wonen, en dat zo'n regionale meet net wat lekkerder werkt dan een landelijke. Vast voor herhaling vatbaar dus ;).[...]Graag zou ik hem eens op foto's willen bewonderen, ja :).
Ik begin me wel af te vragen wat voor schouder-statieven je hebt uitgeprobeerd...
[...]Hmhm, al diverse keren langsgekomen in dit topic. Het idee is top, maar ik wil even kijken wat daar praktisch op te verzinnen is. Het zou in ieder geval een soort van tandwiel-design moeten zijn, of iig een ring met meerdere uitsteeksels, want bij veel lenzen (bij zo all-round als 17-70 bijv. al) kun je misschien wel een hele slag maken met de zoomring. 1 enkel handvat zou dan ontoereikend zijn. Daarnaast wil ik niet dat het een pleegezicht gaat worden, dat zou ik zonde vinden. Maw als het 'netjes' opgelost kan worden, heeft dat de voorkeur.
Mooi dat er zovelen bij waren ;)

Die plaatjes van t 'buikstatief' lijkt me dat t buikstatief ook niet gaat voldoen... maar goed, tis natuurlijk je eigen mening :+
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor t schouderstatief... Al krijg ik t idee dat je vrij onhandige dingen hebt gebruikt... :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Acolyte schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:46:
Maar nadenken over fotograferen met een handicap sta ik altijd voor open :)
Ehhh...nog enige interesse in dat rare statief? Anders ga ik 'm gewoon lekker zelf gebruiken, hij is wel handy voor m'n zware 100-300...

Pagina: 1 2 Laatste