Ik mis een duidelijke omschrijving van wat je met die computer gaat doen, een goed eisenpakket en detailering.
rapture in "HOe is dit systeem"
En wat is je huidige systeem, specs? Je kan meestal nog veel onderdeln eruit slopen en herbruiken. Ik heb een tijdje mijn Athlon 64 X2 3800+@4800+ + 2GB gedraait met een 10GB harde schijf

.
Wegens budget kan je prioriteiten stellen en bepaalde onderdelen voorrang geven.
Met € 600
zou ik balanceren richting een goed moederbord, kast, geheugen, processor combinatie. Harde schijf, dvd-writer,... kan je herbruiken en grafische kaart kan je ff besparen.
Voor gaming algemeen is een voldoende snelle processor van primair belang, want het is de processor die de grafische kaart commandeert om de vloer, dozen, huisjes, ventjes, wapens, tanks, vliegtuigen, bomen,... in een 3D-wereld te laten tekenen. Als de processor te traag commandeert, dan zal je met een € 1000 SLI-setup zelfs geen fps-winst halen.
Zorg voor voldoende geheugen, minstens 1GB tegenwoordig. Niks is irritanter dan een spel dat van de harde schijf moet draaien, harde schijven zijn minstens 1000x trager dan ram en je krijgt zelfs in singleplayer continue lagstoten/schokken alsof je met honderden ms ping speelt.
Het moederbord moet stabiel draaien en mag geen bottleneck zijn. Voor een singlecore Athlon 64 is single channel DDR net genoeg en dual channel draait ietsje sneller. Voor de Pentium 4 bezitters is dual channel DDR en hoge FSB broodnodig om hun hongere Netburst-processor te voorzien van geheugenbandbreedte.
De voeding moet degelijk zijn en voldoende vermogen leveren. Een AOpen 350W voldoet voor de meeste game-pc's, zolang ze niet overdrijven met SLI-setups of harde-schijven-stapels.
Ik kies pas de grafische kaart nadat een goeie basis gelegd is en voor jouw budget kom ik bij een GeForce 6600GT. Ik game zelf op een GeForce 6600GT en dat is een goed bruikbare kaart. Te lage fps? Je hebt tenminste nog de keuze om graphics en resolutie te verlagen, terwijl bij te trage processors geen uitweg is. Je kan achteraf nog altijd een GeForce 7800GT erin steken, de processor staat ook klaar om deze kaart te ontvangen. Volgens reviews is het verschil tussen GeForce 7800GT en GTX niet goed zichtbaar wegens "te snel voor de huidige processors".
Dan heb je nog de soorten games: bv Counter-Strike:Source en Battlefield 2 belasten computers op 2 verschillende wijzes:
- CS eist een snelle processor, hoe sneller de processor is. Hoe sneller de grafische kaart commando's krijgt om vloeren, muren, ventjes, dozen,... te renderen.
- Battlefield 2 eist 1GB ram voor lage graphics en 1,5GB ram voor hogere graphics. Het is minder processorgevoelig tov CS en leunt meer aan de grafische kaart. Battlefield 2 patch 1.3 draait op een Windows XP x64 op een Athlon 64 dubbel zo snel.

- Als je aan een bepaalde game verslaafd bent, dan kan je overwegen om je systeem erop af te tunen.
...
Ik kan een enorm verhaal schrijven over hoe ik systemen aanraad, het is veel handiger om een goed eisenpakket en "wat
wil ga je met deze computer doen".
Willen is een fout werkwoord, de consument zegt meestal tegen de verkoper dat hij/zij, dit, fotosoep, dat, videobewerking, dat en dat en dat op zijn computer wilt doen. De verkoper raadt duurste toestel aan en achteraf zit de consument alleen Word, MSN en een browser te gebruiken. Fotosoep wordt als een veredelde paint gebruikt en van videobewerking is er weinig van gekomen,... Wees dan ook eerlijk in wat je met de computer gaat doen ipv willen doen.
[
Voor 89% gewijzigd door
rapture op 15-04-2006 19:25
]