Ik heb het spel nu 2 weken getest.
Mijn conclusie is dat het maar een matige game is.
Ik zal even uitleggen waarom ik dit vind.
Mijn char is atm lvl 17 assasin.
De situatie is als volgt:
Ik kan slechts met de grootste moeite een clanfear doden ondanks dat ik full ebony heb, 7x endurance, str en agility en een blade lvl van rond de 60.
Mijn wapen is een glass dagger.
Op het andere uiterste heb ik dit:
Mijn sneak is lvl 100, in een dungeon kan ik overal langs sneaken zonder dat iets mij ooit maar kan zien, zelf al loop je tegen een character aan dan nog zien ze je niet.
Hierdoor kan ik lekker backstabben terwijl ik vooraan tegen een character sta.
DE grap is echter dat ik kan blijven backstabben als het een beetje donker is, zo maak ik de sterkste vijanden zoals die zombies met groene gloed (ben naam ff kwijt) af in 7-8 hits (telkens x6 dmg).
Ondanks dat de monsters scalen qua lvl doen sommige met de hand geplaatste monsters dat niet. Na een korte plaspauze zat die vampier nog te hakken met zijn bijl en mijn hp was niet eens 1/2, hiernaa heb ik hem maar doodgemept met een viertal vuistslagen.
Dan de performance.
Het is duidelijk dat Oblivion op een verbeterde Morrowind engine draait.
De zwakke punten blijven echter deels onaangeroerd:
*Geen of zwakke culling waardoor bijna alles wat zich voor de speler bevindt gerenderd wordt, ook als die speler met zijn neus tegen een heuvel of boom plakt wordt alles erachter gerenderd.
*Objecten poppen gewoon op evenals bomen met view distance op max.
*Het regent nog steeds door daken en onder bruggen.
*Af en toe crashed de game. (Minder dan Morrowind maar het blijft onaanvaardbaar).
Bug:
Na het plaatsen van een item op een character gebeurt het al wel eens dat dit item plots gedupliceerd wordt en zich 2 keer op het lichaam bevindt.
Echter kan ik wel leven met slechte performance en een paar bugjes, het ergste is de vreselijk slechte balance. Op lvl 14 kon ik Kvatch niet doen, die scene met die 3 Imperials en de Kvatch soldaat waar je door de deur gaat in de kapel, daar kwam ik op een terrein uit waar we overweldigd werden door clanfears en fire atronachs. Het resultaat was dat ik na de 10e poging waarbij we allevijf het loodje legden moest ophouden met de Kvatch quest, nooit meer teruggeweest daarna.
Dan de AI in die scene, de Kvatch soldier stormt in zijn 1tje naar de andere kant van de map recht op een 4 tal clanfears (ik dacht eerst leuk een referentie naar Al Quaida maar de man ontplofte niet). Nadat die soldaat dood is komt de hele zooi, ondertussen aangedikt door nog een hoop monsters op mij af lol, o ja had ik al gezegd dat ik met moeite 1 clanfear aankon?....
Natuurlijk heeft de game ook zijn sterke punten waaronder de prachtige graphics, hiervoor koop ik echter geen game.
De dungeons zien er allemaal hetzelfde uit en zijn saai op den duur.
Dan weer hetzelfde probleem als bij Morrowind, overal vind je troep. Tientallen hard locks heb ik gepicked om vast te stellen dat de kisten een kostbare kleien pot of pan bavatten of 5 gold en een repair hammer, is dit hun idee om de gamer te boeien?
De basics voor een topgame zijn zeker aanwezig in Oblivion, de afwerking is echter snel snel uitgevoerd met als eindresultaat een ongebalaceerde game met 20% boeiende omgevingen en de rest MOTS of gewoon flauw, misschien een idee om een mod te maken die de boeiende dingen in OB aanduidt op de map.
Ik vond Morrowind echt stukken beter voor zijn tijd.
Nog over de engine: hadden ze bijvb de Unreal engine 2.x in licentie genomen en de gewonnen tijd in de gameplay gestoken dan was dit waarschijnlijk de beste game in tijden. Een gemiste kans vind ik, maar ja, de graphics zullen het spel wel verkopen dus de uitgever zal tevreden zijn.