Mei schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:50:
[2] Waarom vind God het dan een zonde? Raar eigenlijk, dat hij in onze gedachten niet heeft meegegeven dat homoseksualiteit een zonde is. Zo voorkom je toch makkelijker dat je het begaat...
Blijkbaar omdat hij mannen en vrouwen met een doel heeft gemaakt, en onderdeel daarvan voortplanting is. Verder heeft hij het (in ieder geval) wel partieel in onze gedachten meegegeven... als heteroseksuele man kan ik - om het even vriendelijk uit te drukken - behoorlijk misselijk worden van de gedachte het met een man te moeten doen, en eveneens als ik mannen met elkaar zie kussen etc.
"Natuurlijk" vind ik het in ieder geval niet, en ook in de natuur zelf is het bepaald geen algemeen verschijnsel. Hoewel men vaak beweerd homoseksualiteit te accepteren is de gemiddelde pa er over het algemeen ook niet blij mee als zoonlief thuiskomt met zijn eerste vriend. Het laagje acceptatie is in blijkbaar dus behoorlijk dun.
Zoals Avater ook opmerkt worden er in de bijbel 4 soorten liefde gedefinieerd:
* Agape - op beginselen gebaseerd: "liefde voor je naaste"
* Storge - liefde tussen familieleden
* Filia - liefde tussen vrienden
* Eros - spreekt voor zich
Eros is de enige man <> man liefde waar volgens de bijbel problemen mee zijn...
[1] Als je je geloof dus niet toont, dan kom je in de hel? Heerlijk tolerant weer zeg... Is de duivel er dus niet voor niets...
Persoonlijk geloof ik niet in de hel, tenminste niet op de manier zoals deze door de christenheid afgebeeld wordt. De leerstelling is ook niet bijbels trouwens... de bijbel geeft duidelijk aan dat "
het loon dat de zonde betaald de dood is" (romeinen 6:22) - dus niet eeuwig branden in een hel. Ook uit andere passages blijkt dit heel duidelijk: "
de levenden zijn zich er van bewust dat zij zullen sterven. Wat de doden betreft: zij zijn zich van helemaal niets bewust [...] ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn vergaan" (prediker 9:5,6)
Ook in het adam/eva verslag komt dit naar voren. De consequentie van ongehoorzaamheid was: "
gij zult beslist sterven", niet "
gij zult beslist voor eeuwig branden in een vurige hel".
"De hel" staat voor het gemeenschappelijke graf van de mensheid... in oude bijbels kun je ook lezen dat Jezus "ter helle voer"... lijkt me niet dat hij ergens voor hoefde te branden
Dit allemaal nog afgezien van dat het geheel het denkbeeld van een liefdevolle god zou ondergraven... voor 60-80 jaar zonde eeuwig branden in een hel staat in geen enkele verhouding. Verder gaf god aan betreffende de kinder-brandoffers die de Israelieten op een gegeven moment begonnen te brengen aan Baal-Molech dat zoiets "
nooit in zijn hart was opgekomen".
Jeremia 7:31:
En zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen
De leer van de hel is een leerstelling die later werd overgenomen van andere religies en geintegreerd in het christendom... het is van oorsprong geen joodse, noch christelijke leerstelling.
Als de slang zelf aan het praten was, dan valt dit dus onder een wonder, wat niet mogelijk is. Poging om inconsistensies onderuit te halen is jammergenoeg mislukt.
Jup, that's my point... slangen kunnen niet praten en die slang dus ook niet.
De duivel sprak en gebruikte de slang als "spreekpop" of medium. In Openbaring wordt Satan de Duivel dan ook geidentificeerd als de "oorspronkelijke slang" (de slang uit de tuin van Eden).
Doodgaan zal ook ongewtijgeld niet leuk zijn, omdat je iets achter laat wat je dierbaar is. Ik zou best een paar honderden jaren, misschien zelfs wel duizenden hier op de aarde rond willen lopen en zelfs dan zal ik nog niet alles gezien hebben. Eeuwig blijven leven echter, lijkt mij niet leuk en met mij zullen er vast vele andere zijn die dit ook vinden.
En denk je dat je na die honderden of duizenden jaren plotseling wel besluit dat je dood wil, ook al heb je een prettig leven, een partner waar je van houdt en eventueel een prachtig stel kinderen?

Het uitstel dat je hier geeft is tekenend... mensen blijven over het algemeen - tenzij er sprake is van lijden - tot hun laatste momenten de dood uitstellen, plannen maken voor de toekomst (of in ieder geval de volgende dag) en weigeren vaak zelfs te erkennen dat ze stervende zijn. Als de dood daadwerkelijk "natuurlijk" zou zijn voor mensen is het niet logisch dat ze er zo veel moeite mee hebben, en willen geloven dat ze op de een of andere manier doorleven en hun gestorven geliefden weer zullen ontmoeten.
Dit duid er juist op dat de dood onnatuurlijk is voor mensen, ook al is het onderdeel van het leven. De verklaring die ik hiervoor geef is vrij simpel: de mens is nooit gecreeerd om te sterven.
Doen ze dan (vind ik) wel erg lang over. Als ze wat meer opgeschoten hadden, dan hadden mensen heel wat gelukkiger kunnen leven. Alhoewel kwaad ook een positief punt heeft: je leert het goede waarderen.
Inderdaad... maar om zaken definitief vast te stellen en voldoende jurisprudentie te creeeren kost nu eenmaal tijd

Wat ons op een bekend ander probleem van de evolutietheorie brengt... veel functies moeten gelijktijdig ontwikkelen/muteren om enig nut te hebben. Het ene kan zich niet los van het andere ontwikkelen.
Deze afhankelijkheden die ook op vele andere punten optreden maken het evolutie in de vorm die door de evolutietheorie wordt voorgeschreven behoorlijk moeilijk... dit is dan ook een van de punten van de evolutietheorie waar ik erg veel moeite mee heb: additie van relevante informatie, vaak op meerdere van elkaar afhankelijke fronten tegelijk.
Opi schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:09:
Een andere theorie die de ronde doet en een verklaring geeft voor het nut homoseksualiteit vanuit het oogpunt van evolutie is de volgende;
Wanneer er van een soort veel op een bepaalde locatie leven, ontstaan er snel wrijvingen. De wrijvingen kunnen leiden tot agressie wat uiteindelijk dodelijke slachtoffers tot gevolg heeft. Dit heeft als resultaat dat de dichtheid van een soort op een bepaalde locatie afneemt, de kans op wrijvingen afneemt en ... nou ja, je hebt het waarschijnlijk wel door, de boel begint weer van voor af aan.
Er zijn heel veel manieren om de dichtheid van een soort te reguleren (verminderde seksdrang, verminderde vruchtbaarheid, meer predatoren, kortere levensduur, langere draagtijden etc etc)... homoseksualiteit lijkt me daarbij absoluut niet nodig en wordt door "de evolutie" niet of nauwelijks in de natuur gebruikt.
Daarbij houdt evolutie zich volgens jou bezig met het reguleren van de soortgrootte?
In bovenstaand geval wordt de 'aanvoer' van het soort constant gehouden, maar wordt de 'afvoer' ervan een handje geholpen. Een andere mogelijkheid is om de 'aanvoer' van een soort op een lager pitje te zetten. Normaliter heeft elk soort een de voortplantingsdrang (als je die drang niet hebt, doe je het ook niet en sterft de soort uit, einde soort) en zodoende zijn er globaal twee mogelijkheden om de 'aanvoer' van een soort af te remmen;
1. met kunstmatige zaken, door de soort zelf (voorbehoedsmiddelen)
2. door af en toe een mutatie (en hierbij wil ik niemand beledigen) in het genenpakket te stoppen waardoor bepaalde leden van een soort de wens niet hebben om de mogelijkheid van voortplanten aan te gaan.
Optie 2 is ook wel bekend als homoseksualiteit.
Optie2 = homoseksualiteit? *Kuch* ik heb (momenteel) ook niet de wens tot het krijgen van kinderen, maar dat maakt me echt nog niet homoseksueel hoor

Verder maakt de kinderwens die vele homoparen hebben het bovenstaande stelling van je erg moeilijk...
noguru schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:14:
En dat is toen ook weerlegd.
Je hebt op geen enkele manier aangegeven waarom het onmogelijk is dat het oog en hersenen zich in kleine stapjes ontwikkelen. Op het moment dat je een zeer eenvoudig oog hebt wat bestaat uit een paar lichtgevoelige cellen dan heb je maar een paar zenuwcellen nodig om dit beeld te verwerken. En organisme dat zijn overlevingskansen verbeterd ziet met goed zicht zal meer lichtgevoelige cellen kunnen ontwikkelen. Hiervoor zullen inderdaad zenuwcellen nodig zijn om de beelden te verwerken. Wellicht dat de ontwikkeling van meer zenuwcellen ook de overleving zou verbeteren omdat het organisme deze ook nodig heeft voor andere zaken dan zicht.
Ook als ik de ontwikkeling van de hersenen wel meeweeg is de ontwikkeling van dat oog goed te verklaren door evolutie.
Weerlegd? Het is pas weerlegd als jij het aangetoond dat ogen zich uberhaupt kunnen ontwikkelen op de manier die je behypothetiseerd.
Kort samengevat: lichtgevoelige cellen ontstonden (toevallig op de kop), en het oog werd complexer, en nog complexer, en nog complexer... en de hersenen ontwikkelden zomaar receptoren voor lichtgevoelige cellen, die werden op de een of andere onduidelijke manier gekoppeld aan de lichtgevoelige cellen die op onduidelijke manier op de kop waren ontstaan en die werden vervolgens complexer en nog complexer.
Dat is geen weerlegging, dat is een hypothese met meerdere directe afhankelijkheden die je geen van alle kunt aantonen. The story of the evolution-theory...
Wat je hier doet is hetzelfde als ID, je stelt dat het allemaal te ingewikkeld is om zonder ontwerper te ontstaan. Puur op intuitie als je het mij vraagt, feiten kom ik wat dat betreft in dit topic maar niet tegen.
Intuitie en logica liggen soms akelig dicht tegen elkaar aan

Feiten kom je inderdaad niet tegen... wel legio onbewezen hypothesen die worden gepresenteerd als vaststaande waarheid... Aan kleine kindertjes op school... zonder alternatieven te noemen. Over indoctrinatie en dogma's gesproken...
THW Arie schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:20:
Zucht, gaan we weer, even simpel gezegd:
1. Mutaties die een selectievoordeel opleveren verspreiden zich sneller door een populatie.
2. Mutaties die een nadeel opleveren ten opzichte van soortgenoten verdwijnen.
Je hoeft dus niet je 'vingers gekruist' te houden dat een volgende mutatie (die bij 1 individu in een soort plaatsvindt) de boel in de war gooit (voor de gehele groep). Als deze mutatie nadelig is, (individu heeft bijv. slechter zicht), zal deze zich minder goed kunnen voortplanten > uitsterven.
Dit is het belangrijke wat je mist in je theorie.
Natuurlijke selectie is aan meer onderhevig dan je hier omschrijft. Wat jij noemt is in geval van duidelijk voordeel of duidelijk nadeel. In geval van niet-voordeel/niet-nadeel werkt natuurlijke selectie ook, en regelmatig averechts... getuige de blinde dieren in grotten, eilandvogels die de mogelijkheid tot vliegen verliezen etc. Als een bepaalde eigenschap geen duidelijk voordeel bied in een bepaalde leefomgeving loopt een soort de kans deze te verliezen, en daarmee tevens de mogelijkheid zich aan te passen aan een veranderende omstandigheid.
Het oog is een van de oudste 'troeven' van creationisten om evolutie onderuit te halen, terwijl het oog juist een van de mooiste bewijzen is voor evolutie.
Als je uitgaat van een creator, dan heeft deze het oog simpelweg dom ontworpen. Bloedvaten die voor de lichtgevoelige staafjes en kegeltjes liggen bijvoorbeeld, waardoor ons zicht minder scherp is dan het had kunnen zijn. Een intelligente ontwerper lijkt me dus uitgesloten ("Stupid construction")
Dit valt ook niet te verklaren via 'degeneratie' na de 'zondeval', het evolueren van een oog waar de bloedvaten aan de andere kant liggen vanuit een bestaand 'perfect' oog (zoals God, FSM, IPU het geschapen had) zou onmiddelijk leiden tot functieverlies van het oog -> kleinere kans op voortplanten -> uitsterven van deze mutatie.
De creator heeft soorten uitgerust met wat ze nodig hebben om te overleven. We hoeven niet te ruiken als een hond, zien als een arend en horen als een vleermuis om te overleven, en zodoende hebben we ook niet zulke precieze zintuigen.
Is hetzelfde als stellen dat een officepc slecht geconfigureerd is als hij niet de specificaties van een high-end gamesysteem heeft. Dit is onzin. De officepc is geconfigureerd naar wat voor zijn beoogde functie
noodzakelijk is. Niet meer, niet minder. I.m.h.o. duidt dat dus juist op intelligent design.
Het voorbeeld van de dieren in de afgesloten grot zonder zonlicht is een prachtig voorbeeld van evolutie. Dieren die door een mutatie geen energie hoeven te steken in het ontwikkelen van een oog in een omgeving waar deze geen functie heeft, houden meer energie over -> planten zich vaker voort dan soortgenoten met ogen.
"Energie" in het ontwikkelen van een oog? Kun jij even kwalitatief uitdrukken wat een oog aan "energie" kost en in hoeverre dat van invloed is op de voortplanting? Kun jij onderzoeken tonen waaruit blijkt dat blinden zich frequenter voortplanten dan zienden? Want in het andere geval slaat die opmerking echt nergens op...
Evolutie die jij beschrijft is het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. Verlies van het gezichtsvermogen is in die context geen evolutie maar
degeneratie: verlies van een functionaliteit die onder andere/veranderende omstandigheden zeer bruikbaar is. Vanwege het niet bieden van voordeel raakt zo'n soort een anders relevante eigenschap die ze oorspronkelijk wel had
kwijt.
Vele zaken die worden aangehaald als "evolutie" zijn in werkelijkheid voorbeelden van degeneratie.
Waarom is dit een aanwijzing voor creatie? Creatie gaat uit van een selectie geschapen basissoorten met een uitgebreide genenpoule, die gaan diversificeren. Gedurende de diversificatie raakt - voor een bepaalde populatie onbelangrijke - (genetische) informatie verloren... en dat is degeneratie. Graduele genetische verarming, in plaats van de constante genetische verrijking die de evolutietheorie vereist.
Tenzij je uitgaat van static creationisme ben ik het niet perse met dit stukje van je betoog je eens

Dat de omgeving veranderd staat vast. Dat organismen gedurende een X aantal generaties kunnen veranderen staat ook vast. Ik geloof ook zeker dat organismen eigenschappen kunnen verliezen en dat het proces van natuurlijke selectie in ieder geval tot op zekere hoogte werkt. Zodoende denk ik ook dat grotorganismen oorspronkelijk een gezichtsvermogen hadden, maar dit door gebrek aan voordeel hieraan gedurende vele opeenvolgende generaties kwijt zijn geraakt... ik ga er niet van uit dat ze perse blind zijn geschapen om per definitie grotorganismen te zijn.
De evolutietheorie daarintegen vereist echter een dusdanig constante "upscaling"/verrijking in uitermate complexe, met elkaar verbonden functies dat dit i.m.h.o. zeer ongeloofwaardig is. Gekoppeld aan de waarneming dat vele dierpopulaties gedurende hele perioden niet of nauwelijks veranderen vormt dat een enorm probleem voor de evolutietheorie.
THW Arie schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:04:
Ah, het is zijn keuze om debiel ontwerp toe te passen in elk dier dat hij geschapen heeft, een teken van zijn grootsheid neem ik aan?
Bewijs dat dit zijn keuze is hoef je uiteraard niet aan te dragen aangezien dit iets is wat je gelooft (of zult moeten geloven met 'ontwerpfouten' in elk dier op aarde.)
Ik vind het bijster arrogant om een ontwerp dat je bij lange na niet volledig begrijpt, laat staan kan nabouwen debiel te noemen. "
Ik snap het niet dus het moet wel fout zijn".
Zelfde als dat een basisscholier die net heeft geleerd een huis te tekenen denkt kritiek te kunnen leveren op de architect van de twin towers.
Wat de wetenschap definieert als "overbodig" - enkel en alleen omdat ze de functie (nog) niet kennen of hebben kunnen ontdekken - zou onder bepaalde omstandigheden van belang kunnen zijn of zijn geweest. De degeneratie-theorie verklaart verder probleemloos echt rudimentaire lichaamsdelen/organen: deze vervulden een functie die blijkbaar te eniger tijd overbodig is geworden en verloren is gegaan > verlies van functionaliteit, ofwel degeneratie.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cheetah op 04-05-2006 02:43
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz