[AMD] Welk van de genoemde CPU beste prijs/kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 13:46
POV TI4200 op nieuw Asrock K7S8XE+ mobo=geen beeld.

In navolging van bovenstaand topic ben ik na lang testen erachter gekomen dat ook mijn CPU kapot is. Dit was een AMD Athlon XP 2200+ @1,8Ghz

Nu ben ik via de pricewatch aan het kijken naar een nieuwe. Ik heb de volgende op het oog.

code:
1
2
3
4
5
AMD Athlon XP 3000+ (S-A, 2,17GHz, 512KB, 333MHz FSB)            € 129,-
AMD Athlon XP 3200+ (S-A, 2,33GHz, 512KB, 333MHz FSB)            € 159,-
AMD Athlon XP-M 2800+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 266MHz FSB)          € 89,90
AMD Sempron 3000+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed)      € 117,95
AMD Sempron 3000+ (S-A, 2,00GHz, 512KB, 333MHz FSB)                 € 109,90

Mijn Mobo ( Asrock K7S8XE+ met SiS748 chipset) kan max. 3200+ aan. Ik vind alleen dat de prijs van deze erg hoog is.
De semprons heb ik erbij gezet omdat ze op zich wel binnen de range vallen, maar ik ben niet zo kapot van Sempron, aangezien elke review + post op GoT verteld dat ze uitgeklede Athlons zijn. Mijn keuze op dit moment zou zijn de Athlon XP-M 2800+. Ik gok dat de M staat voor Mobile oid. Kan iemand mijn keus voor de Athlon XP-M 2800+ bevestigen? Of met argumenten aankomen om een andere te kiezen?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mobile is over het algemeen koeler. Ik zou eigenlijk gaan voor de mobile en die klokken tot de snelheid van 3200+ meer winst

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

duidelijk de XP-M. dat is de goedkoopste en met een beetje overclock geluk is het nog de snelste van allemaal ook. Houdt er alleen rekening mee dat ze geen vaste MP hebben dus dat kan op sommige bordjes moeilijk worden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

its_Muppet schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:42:
De semprons heb ik erbij gezet omdat ze op zich wel binnen de range vallen, maar ik ben niet zo kapot van Sempron, aangezien elke review + post op GoT verteld dat ze uitgeklede Athlons zijn.
Het zijn geen uitgeklede AMD Athlon XP's, het zijn gewoon AMD Athlon XP's met een andere configuratie en een naam.
Kijk op The BalusC Server voor de specificaties van de processoren en zie dat een AMD Sempron 2400+ gewoon een AMD Athlon XP op 1,66GHz is met een 166MHz FSB. (Ofwel, evenveel MHz als een AMD Athlon XP maar een snellere FSB en daardoor sneller. Mogelijk zelfs sneller dan een AMD Athlon XP 2200+ in sommige applicaties :)
Mijn keuze op dit moment zou zijn de Athlon XP-M 2800+. Ik gok dat de M staat voor Mobile oid. Kan iemand mijn keus voor de Athlon XP-M 2800+ bevestigen? Of met argumenten aankomen om een andere te kiezen?
Er zijn topics te vinden over de AMD Athlon XP-M processoren. Zoeken kan geen kwaad ;)
Zie o.a. :
daadwerkelijke MP komt niet overeen met ingestelde MP op mob
2800+ mobile problemen

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 09-04-2006 21:49 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• its_Muppet
rekening mee dat ze geen vaste MP hebben dus
MP staat voor multiplier denk ik? Is dat een andere term voor FSB?
Ik ben geen overclocker, dus dat is geen argument voor mij.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:24

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Denk dat het slimmer is / was om door te gaan in het oude topic, maar dit terzijde. S-A processoren zijn nieuw bijna niet meer te vinden. Als je mogelijkheden het toelaten zou ik kijken naar een nieuw bordje met processor. S754 isw weliswaar goedkoopo, maar de ondersteuning hiervoor zal binnenkort ophouden dus zit je al snel op S939 (AMD) of S775 *(Intel) en dat kost een flinke duit meestal. Probeer 2e hands wat te vinden zou ik zeggen want dat is vaak stukken goedkoper ;)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

its_Muppet schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:48:
[...]

MP staat voor multiplier denk ik? Is dat een andere term voor FSB?
Ik ben geen overclocker, dus dat is geen argument voor mij.
MP is inderdaad multiplier. MP is niet hetzelfde als FSB.
MP en FSB zijn overigens geen 'overclockers-termen' ;)

PMG FAQ - Wat is de FSB en hoe verander ik die?
PMG FAQ - Wat is de multiplier en hoe verander ik die?

[ Voor 29% gewijzigd door Thandor op 09-04-2006 21:57 ]

• its_Muppet
@lameeuw
Ik twijfelde, maar omdat dit echt een PMG topic is en geen VB heb ik ervoor gekozen een neiuw topic te openen. 2e hands zou een idee zijn, maar dat nieuwe moederboard was al boven het budget eigenlijk en kan me nu helemaal iet meer permiteren dat er iets niet in orde zou zijn, vandaar dat ik garanties wil.

@Thandor
Dat had ik moeten weten, my bad. En over je eerdere post; de BalusC site staat hoog op mijn lijstje, maar er zijn vele malen meer sites die zeggen dat een Sempron overall slechter is dan een Athlon XP. Als ze
geen uitgeklede AMD Athlon XP's, het zijn gewoon AMD Athlon XP's met een andere configuratie en een naam
, waarom zijn ze dan van naam verandert? Of het moet alleen liggen aan de FSB die in het begin bij Semprons 256Kb ipv bij Athlons 512Kb is.

Verwijderd

voor die prijzen kan je beter je een AMD 64 processor kopen. En je huidige moederbord verkopen en dan een socket 754 of 939 moederbordje kopen....

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

maar er zijn vele malen meer sites die zeggen dat een Sempron overall slechter is dan een Athlon XP
Waarschijnlijk zeggen ze dat omdat de rating van de AMD Sempron niet overeenkomt met die van een AMD Athlon XP. Die ratings moet men met een korreltje zout nemen. Dit geldt overigens ook voor de vergelijking tussen onderlinge AMD Athlon XP's.

Voorbeeld : Een AMD Athlon XP 2600+ is te krijgen in 3 smaken.
• Een model met een 133MHz FSB en een 'Thoroughbred B' welke op 2133MHz draait.
• Een model met een 166MHz FSB en een 'Thoroughbred B' welke op 2083MHz draait.
• Een model met een 166MHz FSB en een 'Barton' welke op 1916MHz draait.

Alledrie een rating van 2600+ en alledrie andere prestaties. De processor met de 133MHz FSB is het traagst. De 'Barton' variant heeft 512KB L2 cache (256KB L2 cache meer) maar minder MHz. Welke van de twee beter is varieert per applicatie.
, waarom zijn ze dan van naam verandert?
AMD stopte met de productie van de AMD Duron 1400, 1600 en 1800. (Applebred core, een gestripte AMD Athlon XP 'Thoroughbred' core) en had een betere budget CPU nodig.
Een AMD Sempron past daar prima in. Een laag geclockte 0,13micron K7 processor met een hogere FSB dan 'vroeger'.
Ik zie de AMD Duron, Athlon XP, Athlon MP, Sempron en de nodige mobile versies simpelweg als :
AMD K7 'Naam v.d. core' met een bepaalde FSB/MP configuratie.

Een AMD Sempron is niets meer of minder dan een AMD Athlon XP en een AMD Athlon XP is niets meer of minder dan een AMD Sempron. Een AMD Athlon MP is ook hetzelfde. Evenals een 'nieuwe' AMD Duron ;)
De processoren zijn allemaal gebaseerd op dezelfde architectuur maar hebben als verschillen de :
• Cache groottes
• FSB frequentie
• Multiplier

De laatste twee bepalen daarbij ook de klokfrequentie van de processor.
Als we kijken naar de AMD Sempron 3000+ zien we dat er slechts één model van bestaat.
Deze heeft een 'Barton' core. Een FSB van 166MHz en een MP van 12x. Ofwel een klokfrequentie van 2GHz. Die 2GHz "bereikt" 'ie m.b.v. 1,6V op de core :)

Kijken we naar de AMD Athlon XP processoren dan zien we dat deze AMD Athlon XP 2600+ aardig in de buurt komt bij de AMD Sempron 3000+.
Het verschil is de vCore en de een handjevol MHz'en :)
De vCore is verwaarloosbaar en is sowieso geen bijdrage aan prestaties. De 83MHz zie ik als een goede 100+ in PR-Rating waarbij je de AMD Sempron 3000+ kunt vergelijken als AMD Athlon XP 2700+.
Dat ik op die 2700+ uitkom is ook te bevestigen. De AMD Athlon XP 2800+ met dezelfde FSB en core (Barton/166MHz) draait op 2083MHz.
Die heeft dus 166MHz meer als de 2600+ en dat zien we terug in de rating die ook 200+ hoger is. Deel beide waardes door 2 en krijg 83MHz en 100+ ;)
Of het moet alleen liggen aan de FSB die in het begin bij Semprons 256Kb ipv bij Athlons 512Kb is.
FSB is geen cache.
Cache is in KiloBytes en niet in Kilobits ;)

Volledigheid is belangrijk! ;)

Het verschil zit hem inderdaad in de FSB, MP en cache grootte.

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 09-04-2006 22:33 ]

Verwijderd

kijk ik weet niet hoeveel je uit wil geven

maar je kan het beste volgens mij gewoon een nieuw moederbord + processor kopen
voor +/- 300 euro

of anders 2de hands dan is het sneller

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:05
1to0.nl heeft de AMD Sempron 2800+ tray nu voor maar € 69,00

• its_Muppet
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:07:
kijk ik weet niet hoeveel je uit wil geven

maar je kan het beste volgens mij gewoon een nieuw moederbord + processor kopen
voor +/- 300 euro

of anders 2de hands dan is het sneller
2e hands zou een idee zijn, maar dat nieuwe moederboard was al boven het budget eigenlijk en kan me nu helemaal iet meer permiteren dat er iets niet in orde zou zijn, vandaar dat ik garanties wil.
@Willow
1to0.nl heeft de AMD Sempron 2800+ tray nu voor maar € 69,00
Ik hik een beetje tegen die 256KB cache aan.

Ik heb gekozen (en besteld) de nummer 3 uit mijn startpost:
AMD Athlon XP-M 2800+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 266MHz FSB) € 89,90

Ik hou jullie op de hoogte.

IIG bedankt voor het meedenken en Thandor in het bijzonder.

Pagina: 1