Toon posts:

2800+ mobile problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een 2800+ mobile net nieuw. nou wil hij hem maar niet goed zetten. fsb/ multiplyer staan goed( 2020/133=15) maar nogsteeds zegt hij dat het een "mobile amd athl 1200mhz" is :s weet iemand wat ik moet veranderen?

overige spec's:

a7n8x-e deluxe
ti 4200
768 ram
360 gb (intotaal)

bios is 1.13

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 10:15
Hij pakt de 15 niet denk ik, heb dat bord ook gehad, maar die wil niet hoger dan 12,5 dacht ik, ligt aan het moederbord, je moet dus de fsb verhogen om die prestaties te kunnen krijgen.
In de bios zie je naast die 15 ook een ander getal staan, die wordt gebruikt dus.
Maar heb verder geen oplossing hoe je dat op kan lossen dat je wel die 15 kan gebruiken, voor mij ook een raadsel.

[ Voor 35% gewijzigd door w3news op 08-07-2005 23:46 ]

Een beter internet begint bij jezelf...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

daadwerkelijke MP komt niet overeen met ingestelde MP op mob

kijk hier eens, ik kwam hetzelfde tegen. MP op 12,5 zetten en FSB zo hoog mogelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
O echtwaar tweakers is 20000 met nogwat nullen erbij x beter dan tweakzone, hier word gelijk goed gereageerd met mensen die je zelfs proberen te helpen(H) _/-\o_ _/-\o_

@terw_dan ik ga eens even kijken daaro:)

eerst nog even met everst wat bekeken: cpu type: moblie amd athlon xp, 1200mhz (9x133) arg moet dus 2020/9=224 zijn:P)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 23:53 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Als je de MP hoger wilt hebben moet je waarschijnlijk de CPU modificeren. Hier heb ik het ook over gehad in het topic wat Terw_Dan aanhaaldde :).

Let wel op dat het modificeren op eigen risico is. Ook moet je van te voren goed uitzoeken wat je exact van plan bent. Het is niet verstandig om er achteraf achter te komen dat je een verkeerde mod hebt uitgevoerd :X ;)

Overigens is heet wel verstandig om een zo hoog mogelijk FSB te krijgen. De FSB zorgt voor veel performance omdat de doorvoer in het systeem aanzienlijk vergroot wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 09-07-2005 00:00 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu geklokt op 2083 mhz.. en nu zegt everest dat het een 2600+ is (geen mobile :?) maar wat ik nu niet snap is: heb ik wel nut aan een mobile als hij zich gedraagt als een normale 2800+ issi dan wel kouder????

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 00:04:
ik heb hem nu geklokt op 2083 mhz.. en nu zegt everest dat het een 2600+ is (geen mobile :?) maar wat ik nu niet snap is: heb ik wel nut aan een mobile als hij zich gedraagt als een normale 2800+ issi dan wel kouder????
Als je het voltage lager zet gedraagd 'ie zich wel als een mobile ;)

Heb je de processor nu op 12x5x166 lopen ?. Dat komt, mits je een Thoroughbred processor hebt, overeen met een AMD Athlon XP 2600+ :).

Wat voor mobile heb je eigenlijk ?
Een AMD Athlon XP-M 45W of een AMD Athlon XP-M DTR ?
Die laatste (DTR) is een Desktop Replacement model. Deze is wél unlocked, maar lang niet zo koel als een 'echte' mobile. B)

Verwijderd

Topicstarter
Product informatie
XP 2800+ mobile tray AXMA2800FKT4C FSB 266

Kan ook in een gewoon moederbord socketA dat FSB 266 ondersteunt

dit moet voldoende zijn op je vraag:P

ik heb hem nu op 2183 mhz lopen(dus een 2800+)

Bedoel je dat ik de vcore voltage lager moet zetten dan 1.67??

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een AXMA processor is een DTR, ofwel Desktop Replacement.
Dit is dus geen superkoele 'mobile' van 45W. De DTR processoren zijn 72W.

Beschouw 'm dus als een unlockte desktop processor.
De standaard vCore is 1,65V. Dat heeft een normale high-end AMD Athlon XP ook.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom is het nou dan een unkown cpu type??

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 11:19:
Maar waarom is het nou dan een unkown cpu type??
Omdat het is een mobile is. Deze is fysiek wel hetzelfde als een gewone AMD Athlon XP en werkt dus wel gewoon. Echter kan het zijn dat het BIOS de CPU niet goed detecteert en zodoende als een ander soort processor of als een 'unknown cpu' weergeeft.

De naam van de CPU zit bij een AMD Athlon XP niet in de CPU gebakken. Als je een AMD Athlon XP 1700+ op 1800+ laat lopen kan het BIOS/Moederbord (de hele PC dus) er nooit achterkomen dat er origineel een AMD Athlon XP 1700+ in het moederbord steekt.

Je kunt deze mobile bv. modden naar AMD Athlon XP 2500+. De processor zal zich dan gedragen als een AMD Athlon XP 2500+ en dus ook weergegeven worden als een AMD Athlon XP 2500+ :z

Misschien is het verstandig om het e.e.a. zelf te zoeken/lezen :
[rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml]
[rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 4[/rml]

De bovenstaande topics zijn binnen een paar seconden gevonden met de Search van de GoT.
Gezocht op : 'amd athlon xp mobile' in subforum 'DOC'

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dit allemaal maar vaag hoor..ik koop een mobile 2800+ omdat die kouder zijn(wist ik veel dat je ook nog zon drt versie hebt :( ) nu blijkt dat het helemaal geen echte mobile is. En ik kan er geen 1.50 volt op zetten omdat mijn mobo dat niet wil (gaat niet lager dan 1.65 volt) Dus wat heb ik nou aan een wannabe mobile unlocked 2800+ :S:S:S

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 15:08:
Ik vind dit allemaal maar vaag hoor..ik koop een mobile 2800+ omdat die kouder zijn(wist ik veel dat je ook nog zon drt versie hebt :( ) nu blijkt dat het helemaal geen echte mobile is. En ik kan er geen 1.50 volt op zetten omdat mijn mobo dat niet wil (gaat niet lager dan 1.65 volt) Dus wat heb ik nou aan een wannabe mobile unlocked 2800+ :S:S:S
Het selecteren van het voltage ligt niet aan de CPU maar aan het moederbord. Alleen met 'auto' zou je (mits je een mobile had) een lager voltage kunnen krijgen. Een fatsoenlijk moederbord (IMHO) kan altijd een lager voltage selecteren.

Als je van te voren de nodige research had gedaan wist je:
• Dat er meerdere soorten mobiles waren.
• Of je met het gebruikte moederbord de juiste voltages kunt selecteren.
• Dat er mogelijk problemen kunnen zijn met de multipliers boven 12,5x.
• Waarom er 'unknown CPU type' kan staan.

Ik kan er niet veel aan veranderen. Je zou kunnen proberen om het voltage omlaag te krijgen m.b.v. bruggen opblazen/dicht maken. Echter is dit wel eigen risico en vereist dit enige handigheid en moet je van te voren het e.e.a. uitzoeken m.b.t. bruggen modificeren B)

Zorg er dus voor dat je vóórdat je iets koopt weet wat je koopt. Zoek uit wat de mogelijkheden zijn etc.
Dat scheelt een hoop ellende ;)

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor dat ik het allemaal nie 100% snap. maar als ik 2800+ mobile zie staan. en ik mail erheen en die lui zeggen dat het een mobile is. dan neem ik aan dat dat ook echt zo is. Nu blijkt dat ik een demente 2800+ heb gekocht:S

Met mijn mobo kan ik helemaal niet lager instellen als 1.65 volt. maar zelfs al kon ik dat wel, gaat hij zich dan wel gedragen als een "47" watt versie? of gaat hij helemaal dement worden en rare dingen doen?

(ennuh..ik heb duidelijk gezegt dat mijn mobo dat niet wil..dus cpu heeft er niks mee te maken (dat snap ik ook wel hoor:S) maar lees dan aub wel ff goed ik voel me namelijk best wel genaaid nu )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2005 15:35 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 15:28:
sorry hoor dat ik het allemaal nie 100% snap. maar als ik 2800+ mobile zie staan. en ik mail erheen en die lui zeggen dat het een mobile is. dan neem ik aan dat dat ook echt zo is. Nu blijkt dat ik een demente 2800+ heb gekocht:S

Met mijn mobo kan ik helemaal niet lager instellen als 1.65 volt. maar zelfs al kon ik dat wel, gaat hij zich dan wel gedragen als een "47" watt versie? of gaat hij helemaal dement worden en rare dingen doen?

(ennuh..ik heb duidelijk gezegt dat mijn mobo dat niet wil..dus cpu heeft er niks mee te maken (dat snap ik ook wel hoor:S) maar lees dan aub wel ff goed ik voel me namelijk best wel genaaid nu )
Het is niet erg dat je sommige dingen niet snapt. Je leert hier immers van ;).
Ik heb vroeger ook wel eens dingen gedaan waar ik achteraf van dacht : Dat was ook niet zo slim. Later zie je op internet duidelijk staan wat wel/niet kan. Als ik dan van te voren gezocht had, had ik 'die' fout ook niet gemaakt.... ;)

Overigens is het geen 'demente 2800+' maar gewoon een AMD Athlon Athlon XP-M - Desktop Replacement.

Als je een goede stepping hebt (een kwalitatief goede CPU die goed overclocked) dan kan het best zijn dat je met een laag voltage ook prima draaien kunt.
Mijn AMD Athlon XP 1800+ (Een desktop CPU van ruim 2 jaar oud) kan op 1833MHz draaien met 1,3V. Standaard draait 'ie 300MHz lager en heeft 'ie 0,2V meer.

Mocht het zo zijn dat jouw CPU ook een vrij goede overclocker is, dan heb je een vrij grote kans om het voltage drastisch naar benenden te zetten zonder dat de processor onstabiel wordt. B)

[edit]
Als je van te voren al wist dat het moederbord niet met een lager voltage overweg kon, kon je ook nagaan dat het effect van een mobile (de koele CPU) mogelijk ook weg viel ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 09-07-2005 15:39 ]

Verwijderd

Nee kijk het gaat erom dat een mobile juist op een lager voltage nog stabiel is. Jouw mobile en een "echte" mobile zijn hetzelfde behalve dat die laatste op 1,45 Volt nog stabiel is. Stel dat jouw processor ook op 1,45 Volt stabiel is dan is ie inderdaad ook 45 Watt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :) dit is een stuk duidelijker

Maar nu hoe krijg ik me mobo/bios zover dat ik hem minder dan 1.65 volt kan geven?? (kheb 1.13 al voor a7n8x-e deluxe)

Als mijne dus op bv 1.45-1.50 nog stabiel is..kank hem als mobile verklaren. maar wat ik ook graag wil is dat me mobo weet watvoor cpu het is..ipv unkown amd cpu, hoe krijg ik dat voorelkaar?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 15:40:
Bedankt :) dit is een stuk duidelijker

Maar nu hoe krijg ik me mobo/bios zover dat ik hem minder dan 1.65 volt kan geven?? (kheb 1.13 al voor a7n8x-e deluxe)

Als mijne dus op bv 1.45-1.50 nog stabiel is..kank hem als mobile verklaren. maar wat ik ook graag wil is dat me mobo weet watvoor cpu het is..ipv unkown amd cpu, hoe krijg ik dat voorelkaar?
Ik weet niet veel van het ASUS A7N8X-E Deluxe moederbord af, maar zijn er geen BIOS'en (ouder/nieuwer) of überbiossen die wel een lager voltage ondersteunen ?

En inderdaad, als jouw CPU met 1,45V ook stabiel is draait 'ie hetzelfde als een AMD Athlon XP-M 45W versie :)

De 'unknown CPU'. Deze kun je misschien weg krijgen door de CPU te forceren om te draaien op de instellingen van een bestaande CPU. Of dat gaat werken weet ik niet zeker. Wat ook kan is de string 'unknown CPU type' in het BIOS veranderen. Daarvoor moet je met een hex-editor aan de slag.
Echter is het niet verstandig om daarmee te gaan klooien. Dat er 'unknown CPU type' staat maakt in principe niets uit qua performance of stabiliteit :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik allemaal van dat het niet echt uitmaakt...maar het probleem is dat flatout en cod (gwoon uo wil wel:S) niet willen omdat hij dan melding geeft dat het cpu type niet word ondersteunt 8)7 .

1.13 is de nieuwste bios volgens de asus site, en op google kom ik ook niet verder dan 1.13 :(

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Probeer eens met cBid 7.5 de CPU String aan te passen.

Deze kun je veranderen bij 'Tweaks' . Let wel op dat de naam die je invoert na een reboot weer weg is.

Verwijderd

Topicstarter
In wat moet ik hem veranderen, ik weet de volgorde namelijk niet echt. (kan er ook wat misgaan als ik het verkeerd intyp?)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 18:22:
In wat moet ik hem veranderen, ik weet de volgorde namelijk niet echt. (kan er ook wat misgaan als ik het verkeerd intyp?)
Je maakt het systeem niet stuk als je iets verkeerd intypt ;)

Je kunt eens proberen om 'm te veranderen naar :
AMD Athlon(tm)
AMD Athlon(tm) Processor
AMD Athlon(tm) XP 2800+

Verwijderd

Topicstarter
Weejjjjj nu kan ik flatout/cod weer gewoon doen.. maar heeft het verder nog nut? dat veranderen?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 19:20:
Weejjjjj nu kan ik flatout/cod weer gewoon doen.. maar heeft het verder nog nut? dat veranderen?
Ik dacht dat je CoD/Flatout niet kon installeren/spelen vanwege de 'unknown CPU type' ?
Dat veranderen van de 'Name String' heeft daar misschien effect op ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Heheh, heb ook vandaag m'n 2800+ mobile van 1to0 binnengekregen. Gezien mijn oude A7V333 plank geen multipliërs boven de 12,5 in wil stellen, heb ik pin 26 en 27 op de socket doorverbonden, zodat als ik in de BIOS een multipliër van 5 selecteer, dit daadwerkelijk 13x is.

Uiteindelijk draait 'ie stabiel op 15*155 = 2,325 GHz. Dit bij een stressed temperatuur van <52 graden met een Igloo 2510 luchtkoeling. Dit alles op 1,71V, omdat mijn moederbord ook niet onder de 1,65V (daadwerkelijk 1,71V) wil gaan.

Hoger wil 'ie echter jammergenoeg niet zonder instabiel te worden, ondanks dat er wat betreft temperatuur nog ruimte is. Volgens Sandra presteert 'ie beter dan een 3200+ Athlon XP, dus niets te klagen.

Ik zou eventueel nog een voltmod kunnen uitvoeren om de VCore lager te schoppen, maar gezien ik 'm niet hoger krijg terwijl de temperatuur nog wel goed is vermoed ik dat ik daar weinig mee opschiet.

Al met al vrij goedkoop een best wel grote snelheidswinst ten opzichte van mijn Thunderbirdje 1333@1400, ik ben tevreden.

[ Voor 16% gewijzigd door sdomburg op 09-07-2005 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem daar ook weg:D wat heb jij betaald:???

Ik heb hem nu @ 2183 stabiel op 1.65 (wat jij zegt 1.71 volt) en hij wil tot ~ 2400 mhz stabiel op dus 1.65 volt :P

Ik denk dat ik eerst wacht op mijn zalman koeler en dan ga ik gewoon verder. door jullie ben ik weer een heel eind opgeschoten. ik hoop dat door dit topic ook veel andere mensen worden geholpen;)
Pagina: 1