specs: amd 64 3500+@2800 2,5-3-3-6 24/7Anoniem: 171349 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:01:
[...]
Zou je misschien ook je specs erbij kunnen geven , want zelf wil ook voor een 1800XT of 1900xt gaan , maar heb gehoord dat een 3200+ met 1 van deze twee kaarten goed te doen is , bedoel daarmee natuurlijk dat je het maximum uit je kaart kan halen en dat een snellere processor niet nodig is , alleen twijfel ik nog steeds . Maar voor wie wil kan deze twee links nog bekijken . Gaat over processors en wat je er meer uit haalt als je een snellere processor neemt , volgens deze test maakt dat dus niet veel uit . Zie links
deel 1 . http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html
deel 2 . http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html
Weet iemand trouwens al waarom de X1800XT zo hoog scoort in de Oblivion Foilage benchmark? Ik vroeg mij namelijk af of er geen bug zit in de Nvidia driver waardoor ze lager scoren oid.
Dit vind ik ook vreemd, want het is alleen in oblivion dat er zo'n groot verschil in frames zit tussen de 1800xt en de 7900gt.wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 18:13:
Weet iemand trouwens al waarom de X1800XT zo hoog scoort in de Oblivion Foilage benchmark? Ik vroeg mij namelijk af of er geen bug zit in de Nvidia driver waardoor ze lager scoren oid.
Ik wil trouwens wel een 1800xt in plaats van een 7900gt, maar ik weet niet zoveel van crossfire af, en er wordt gezegt dat die kaart uit de productie gaat, en als ik dus over een half jaar een extra 1800xt wil kopen, is ie er niet meer.
ati is een stuk sterker in bepaalde sm3.0 functies.wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 18:13:
btw voor de mensen met een x1800xt, flash em naar de pe bios en je hebt deze prestaties: http://www.xbitlabs.com/a...y/asus-eax1800xt-top.html
fijn kaartje
Moet je trouwens je windows en al je spellen opnieuw installeren als je van een agp naar een pci moderbord gaat?
Die flash lijkt nauwelijks iets uit te maken (heb even alle tests bekeken). Maar goed, elk beetje extra is gratis zullen we maar denken (afgezien van het extra energiegebruik)Bever! schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:02:
[...]
ati is een stuk sterker in bepaalde sm3.0 functies.
btw voor de mensen met een x1800xt, flash em naar de pe bios en je hebt deze prestaties: http://www.xbitlabs.com/a...y/asus-eax1800xt-top.html
fijn kaartje
Wat ik trouwens niet snap: De x1800XT wordt niet meer geproduceert (de hele x1800 serie waarschijnlijk niet), alleen de x1900XT van 450 euro. Maar welke ATi kaart gaat dan de concurrentie aan met de 9700GT van Nvidia van ongeveer 300 euro? Wordt de x1900xt in prijs verlaagd? Dat lijkt mij de meest logische oplossing, omdat het verschil met de x1800xt niet echt groot is qua prestatie.
Of komt er een x1900 GTO die rond de 220 euro oid gaat zitten? Edit: Volgens dit komt er dus een x1900 GT, maar deze is pas deze week in productie gegaan. Grom, ik wil nu weten hoe die presteert, niet over een tidje
Ja, je kan proberen je videokaart drivers weg te halen en het nieuwe moederbord erin zetten, maar het kan ook prachtige blauwe schermen opleveren. Maak dus een backup van belangrijke data!SOEDARKMASTER schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:02:
Moet je trouwens je windows en al je spellen opnieuw installeren als je van een agp naar een pci moderbord gaat?
[ Voor 67% gewijzigd door dr snuggles op 14-04-2006 21:57 ]
Je bedoelt dat ik alles op een andere hardeschijf moet zetten?wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:57:
[...]
Ja, je kan proberen je videokaart drivers weg te halen en het nieuwe moederbord erin zetten, maar het kan ook prachtige blauwe schermen opleveren. Maak dus een backup van belangrijke data!
En moet ik trouwens met pci x16 een serial ata schijf gebruiken? of kan ik mijn IDE houden?
Je HDD interface staat compleet los van of je PCI-E of AGP gebruikt. Dus je, je kan IDE of SATA allebei, door elkaar, met nootjes als je wilt, gebruiken. Caramel of Chocola?SOEDARKMASTER schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:00:
[...]
Je bedoelt dat ik alles op een andere hardeschijf moet zetten?
En moet ik trouwens met pci x16 een serial ata schijf gebruiken? of kan ik mijn IDE houden?
Net zo'n leuke vraag: kan ik een ATi kaart op een NForce4 SLI moederbord gebruiken? Ja, alleen crossfire dus niet (Waar ik achteraf spijt van heb een asus a8n-SLI premium (fijn mobo btw) te kopen icm een x1800xt).
Mijn tip voor crossfire: Heb je nu geld en denk je over een poosje ook wat geld beschikbaar te hebben: KOOP EEN MASTERCARD! Want die zijn straks ECHT niet meer te kopen, en de gewone kan je altijd wel ergens vandaan toveren (hoewel, als dat eens kon...
De X1800XTPE mod, is dit een hard- of softmod? Bovendien ben ik ook wel geïnteresseerd of dit mijn grafische kaart niet kapot kan maken, de standaard ventilator zit er nog op (en nee, ik heb geen last van het geluid
) indien dit relevant is...
Als er namelijk enig risico is dat het fout gaat, en dat ik daarbij mijn grafische kaart sloop, dan vind ik het de modificatie niet waard
Als er namelijk enig risico is dat het fout gaat, en dat ik daarbij mijn grafische kaart sloop, dan vind ik het de modificatie niet waard
[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 14-04-2006 21:36 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Jij bent ECHT melig man!afterparty05 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:28:
[...]
Je HDD interface staat compleet los van of je PCI-E of AGP gebruikt. Dus je, je kan IDE of SATA allebei, door elkaar, met nootjes als je wilt, gebruiken. Caramel of Chocola?
Net zo'n leuke vraag: kan ik een ATi kaart op een NForce4 SLI moederbord gebruiken? Ja, alleen crossfire dus niet (Waar ik achteraf spijt van heb een asus a8n-SLI premium (fijn mobo btw) te kopen icm een x1800xt).
Mijn tip voor crossfire: Heb je nu geld en denk je over een poosje ook wat geld beschikbaar te hebben: KOOP EEN MASTERCARD! Want die zijn straks ECHT niet meer te kopen, en de gewone kan je altijd wel ergens vandaan toveren (hoewel, als dat eens kon...). Helaas zijn de mastercards toch nog 500 euro, moet eens bij mn favoriete webshop vragen of die er ook een kunnen leveren.
Maarree, effe serieus
is die 1800xt in crossfire nou echt sneller dan 7900gt in SLI?
[ Voor 8% gewijzigd door JSTPS op 14-04-2006 21:40 ]
Het is wel fijn als je zelf dingen opzoektSOEDARKMASTER schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:38:
[ Voor 9% gewijzigd door dr snuggles op 14-04-2006 21:43 ]
Ach man! ik zit al de hele tijd benchmarks op te zoeken!wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:42:
[...]
Het is wel fijn als je zelf dingen opzoekt. Niet vervelend bedoeld, maar je stelt de ene basic vraag na de andere. En wat minder enters mag ook best
.

Creatief zijn en deze en deze combinerenSOEDARKMASTER schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:46:
Ach man! ik zit al de hele tijd benchmarks op te zoeken!![]()
Maar nog geen gevonden van 1800xt in crossfire tegen 7900gt SLI
![]()
[quote]wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:51:
[...]
Creatief zijn en deze en deze combineren
.[/quote
[...]
Creatief zijn en deze en deze combineren
Hier komt nog eens bij dat vanaf volgende maand je 2x een x1800 in Crossfire kan zetten zonder mastercardSOEDARKMASTER schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:38:
[...]
Hoe kan dat nou ? Met de volgende catalysts is het ondersteund
Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !
Dat is wel superhandig
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Volgens mij kost dat speciale express bord nog wel meer dan het gemiddelde SLI bord?
[ Voor 3% gewijzigd door JSTPS op 15-04-2006 12:14 ]
Tsjah als je zo gaat redeneren kun je ook net zo goed geen crossfire of sli kopen. Dat kost namelijk belachelijk veel geld vind ikSOEDARKMASTER schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 12:14:
Volgens mij kost dat speciale express bord nog wel meer dan het gemiddelde SLI bord?
[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 15-04-2006 12:32 ]
WAT? Waar heb je dat vandaan? Komt er een BIOS update voor die chipset ofzo? Dus dan kan met een een Asus A8R32-MVP deluxe en twee standaard x1800 xt 512MB gewoon crossfire draaien? Kan je een bron geven? Dit wil ik ECHT HEEL GRAAG weten. En hebben, zo'n kaartje kost niks meer. Dan heb je voor een nieuw mobo (170 euri) en een (2ehands) x1800 (350 euri) gewoon keihard 8xAA in Oblivion.thabazzman schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 10:00:
[...]
Hier komt nog eens bij dat vanaf volgende maand je 2x een x1800 in Crossfire kan zetten zonder mastercardMits je een xpress 3200 bord of hoger hebt.
Hoe kan dat nou ? Met de volgende catalysts is het ondersteund
Nou, ik heb nu dus een x1800xt. En die mastercards zijn erg duur. Dus dan kan ik kiezen: of een nieuw mobo en een nieuwe x1800xt, of twee maal een 7900GT, maar dan wel met maar de heflt videogeheugen. Wat jammer is, aangezien ik op 1600x1200 game. Dus dan weet ik het wel. Heb overigens ergens gelezen, weet niet meer waar, dat de x1800xt in crossfire zowel de 7900GT als de 7900GTX in SLI er uit trekt in Oblivion qua FPS (en Oblivion is toch waar dit allemaal om gaatSOEDARKMASTER schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 12:51:
Is dat dan zoveel sneller dan met SLI?
I hate to burst your bubble. Maar dit geldt voorlopig alleen voor de X1800GTO vanaf Catalyst 6.5. X1800XL en X1800XT hebben zoals het er naar uit ziet nog wel een speciale Mastercard nodig.afterparty05 schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 12:34:
[...]
WAT? Waar heb je dat vandaan? Komt er een BIOS update voor die chipset ofzo? Dus dan kan met een een Asus A8R32-MVP deluxe en twee standaard x1800 xt 512MB gewoon crossfire draaien? Kan je een bron geven? Dit wil ik ECHT HEEL GRAAG weten. En hebben, zo'n kaartje kost niks meer. Dan heb je voor een nieuw mobo (170 euri) en een (2ehands) x1800 (350 euri) gewoon keihard 8xAA in Oblivion.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
CJ schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 13:23:
I hate to burst your bubble. Maar dit geldt voorlopig alleen voor de X1800GTO vanaf Catalyst 6.5. X1800XL en X1800XT hebben zoals het er naar uit ziet nog wel een speciale Mastercard nodig.
Dan ga ik toch maar voor de 7900GT XXX.
Nu alleen nog een winkel vinden waar ze hem voor onder de 350 euries verkopen, en waar ze hem uberhaupt verkopen.
http://www.pureoverclock.com/story512.html
2x 1800XT dus, kan wel
ZONDER mastercard..
"There seems to be a strategy to extend the value to those people that have shelled out for X1800 parts, by allowing Crossfire to work without master hardware, but only on Radeon Xpress 3200 -based mainboards.
It's set to be announced after CeBit, and looks like being workable with the entire X1800 range, from XL to XT and possibly All-In-Wonder to boot."
2x 1800XT dus, kan wel
"There seems to be a strategy to extend the value to those people that have shelled out for X1800 parts, by allowing Crossfire to work without master hardware, but only on Radeon Xpress 3200 -based mainboards.
It's set to be announced after CeBit, and looks like being workable with the entire X1800 range, from XL to XT and possibly All-In-Wonder to boot."
[ Voor 83% gewijzigd door PassieWassie op 15-04-2006 13:59 ]
Anoniem: 169079
Ik vroeg mij af hoeveel lawaai de 7900 GT maakt.
Maakt het uit van welke brand je er een hebt? (XFX, Asus EVGA) Ik zelf ga miss voor een EVGA.
Weet iemand of de 7900gt meer herrie produceerd dan de 7800gtx (xfx)?
Maakt het uit van welke brand je er een hebt? (XFX, Asus EVGA) Ik zelf ga miss voor een EVGA.
Het kan wel. Dat heb ik ook niet ontkend, maar wordt voor zover ik weet dus voorlopig nog niet geactiveerd in de drivers. Eerst is de X1800GTO aan de beurt in Catalyst 6.5.thabazzman schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 13:51:
http://www.pureoverclock.com/story512.html
2x 1800XT dus, kan welZONDER mastercard..
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Als je de beste kaart wilt hebben, dan zou ik nog een half jaar wachten en een directx 10 kaart kopen. Die zullen voor dezelfde prijs in de schappen liggen als de huidige 7900GT
Anoniem: 149210
En zo als gewoonlijk kan je dan net zo goed 5 jaar wachten, want dan heb je een directx11 kaart..... Sowieso die zogenaamde directx10 kaart zal niet seciaal geschreven zijn voor diectx10. Je merkte ook bij de eerste directx9 kaarten dat het niet speciaal geschreven waren voor directx9 dat ze toch niet erg snel waren.
Persoonlijk zou ik voor de 7900GT gaan. De geforce 7900GT was dacht ik even goed (soms een minimale verschil) als de 7800GTX512 en de 7800GTX512 is beter dan de x1800xt. En die zogenaamde superieure mogelijkheden.....de geforce 2 heeft er ook een aantal die nog steeds niet benut worden. En drivers: sommige hebben liever een vaste release datum, aan de andere kant zolang het goed draait hoef je inprincipe niet up te daten.
Persoonlijk zou ik voor de 7900GT gaan. De geforce 7900GT was dacht ik even goed (soms een minimale verschil) als de 7800GTX512 en de 7800GTX512 is beter dan de x1800xt. En die zogenaamde superieure mogelijkheden.....de geforce 2 heeft er ook een aantal die nog steeds niet benut worden. En drivers: sommige hebben liever een vaste release datum, aan de andere kant zolang het goed draait hoef je inprincipe niet up te daten.
Sorry, maar de 7800GTX512 rent de 7900GT er nog steeds uit... De 7900GT presteert wel degelijk gelijk aan een 7800GTX256, maar die wordt er ook weer vaak uitgerend door de X1800XT...
Geen van beide is een slechte koop, ligt eraan welke spellen je speelt, en hoeveel je geeft om beeldkwaliteit (ATi dus
). Doe mij maar ATi
Geen van beide is een slechte koop, ligt eraan welke spellen je speelt, en hoeveel je geeft om beeldkwaliteit (ATi dus

Anoniem: 149210
Sorry, ik zie dat de 7900GT juist net iets onder de 7800GTX512 presteert. Natuurlijk zijn beide geen slechte koop, alleen de x1800xt maakt meer geluid en produceert meer warmte. En beeldkwaliteit.....ik heb niet eens een monitor waarop je het verschil echt goed op ziet (ik heb trouwens ook geen geld voor beide kaarten, maarja ik ben dan ook nog maar 13). Ik denk dat het ook iets makkelijker op dit moment is om op aan een 7900GT te komen dan een x1800xt. En als je een dual opstelling wilt draaien is de 7900GT iets beter (geen mastercard nodig), behalve als je een mobo hebt met een xpress3200 chipset hebt dat kan je de x1800xt/xl draaien in crossfire zonder een mastercard.
Maw het is een moeilijke keuze, je moet kijken naar welke spellen je speelt en hoeveel herrie je wilt voor je geld (je kan er natuurlijk ook een andere koeler op zetten).
Maw het is een moeilijke keuze, je moet kijken naar welke spellen je speelt en hoeveel herrie je wilt voor je geld (je kan er natuurlijk ook een andere koeler op zetten).
Er zit ook een voordeel aan de warmte, ik heb het nog wel 's koud maar me kast is wel lekker warm, 's morgens is het in me kamer frisjes met raam hele nacht open (en de hele dag ook), maar in de loop van de dag wordt het een aangenaam temperatuurtje
Overigens, de 7900GT beter beschikbaar? Moet jij eens kijken in het topic van de Nvidia 7 series, en roep het daar eens! Krijg je meteen tientallen reacties waar die dan wel te verkrijgen is
Overigens kan ik hem wel nieuw krijgen, goed zoeken en je vind ze wel. Maar ja, hier zit al een X1800XT monstertje in
Overigens, de 7900GT beter beschikbaar? Moet jij eens kijken in het topic van de Nvidia 7 series, en roep het daar eens! Krijg je meteen tientallen reacties waar die dan wel te verkrijgen is
Anoniem: 172314
nog een voordeel van de ati
de koeler blaast direct naar achteren (uit de case dus) scheeld ook weer temps voor je cpu,etc
lawaai "who's give a #### mn x1900xtx blaast 740/1750 ik ben dan blij als hij met 5000t/m
blaast
de koeler blaast direct naar achteren (uit de case dus) scheeld ook weer temps voor je cpu,etc
lawaai "who's give a #### mn x1900xtx blaast 740/1750 ik ben dan blij als hij met 5000t/m
blaast
Dat wist ik niet CJ, voor zover ik wist is het technisch gezien mogelijk op vrijwel alle 1800 series kaarten.CJ schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:30:
[...]
Het kan wel. Dat heb ik ook niet ontkend, maar wordt voor zover ik weet dus voorlopig nog niet geactiveerd in de drivers. Eerst is de X1800GTO aan de beurt in Catalyst 6.5.
Ik heb mij Asus 7900GT TOP donderdag besteld en had hem zaterdag van Alternate. Oke deze is wel wat duurder dan de "normale" maar mischien daarom ook wel wat makelijker verkrijgbaar.Sp!tF!re schreef op maandag 17 april 2006 @ 10:22:
Er zit ook een voordeel aan de warmte, ik heb het nog wel 's koud maar me kast is wel lekker warm, 's morgens is het in me kamer frisjes met raam hele nacht open (en de hele dag ook), maar in de loop van de dag wordt het een aangenaam temperatuurtje![]()
Overigens, de 7900GT beter beschikbaar? Moet jij eens kijken in het topic van de Nvidia 7 series, en roep het daar eens! Krijg je meteen tientallen reacties waar die dan wel te verkrijgen isOverigens kan ik hem wel nieuw krijgen, goed zoeken en je vind ze wel. Maar ja, hier zit al een X1800XT monstertje in
He who laughs last.. Thinks slowest
Beeldkwaliteit? Volgens mij hebben beide kaarten hun sterke punten. De ene kan iets makkelijker AA & AF, de ander het weer iets exotisch als supersampling (zie ergens halverwege) en er zijn vast nog veel meer van dit soort voorbeelden. Bovendien zijn voor beide kaarten drivers verkrijgbaar die de beeldkwaliteit opvijzelen.Anoniem: 149210 schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:42:
Sorry, ik zie dat de 7900GT juist net iets onder de 7800GTX512 presteert. Natuurlijk zijn beide geen slechte koop, alleen de x1800xt maakt meer geluid en produceert meer warmte. En beeldkwaliteit..
Qua prestatie scoren de 7900GT en de X1800XT gewoon gelijk aan elkaar (in spel X wint kaart A, in spel Y wint kaart B ). Dus zowel prestatie als beeldkwaliteit vind ik geen interessant argument om één van beide kaarten te kiezen.
Produceerd de 7900 GT veel lawaai?
eh dat supersampling heet bij ati adaptive antialiasing, doet in principe hetzelfde.wwillem schreef op maandag 17 april 2006 @ 13:55:
[...]
Beeldkwaliteit? Volgens mij hebben beide kaarten hun sterke punten. De ene kan iets makkelijker AA & AF, de ander het weer iets exotisch als supersampling (zie ergens halverwege) en er zijn vast nog veel meer van dit soort voorbeelden. Bovendien zijn voor beide kaarten drivers verkrijgbaar die de beeldkwaliteit opvijzelen.
Qua prestatie scoren de 7900GT en de X1800XT gewoon gelijk aan elkaar (in spel X wint kaart A, in spel Y wint kaart B ). Dus zowel prestatie als beeldkwaliteit vind ik geen interessant argument om één van beide kaarten te kiezen.
is officieel vanaf x1800 beschikbaar, en met een register hackje vanaf 9700pro geloof ik
Ik hoorde idd ook veelmensen klagen over gelduisproductie bijde 7900GT, ik heb de C3D, maar het veel zeeer mee qua herrie, eigenlijkzelfs weinig.
Anoniem: 172593
Ja, de 7900 GT maakt veel herrie (Galaxy versie). Als ik de koeler stil leg met mijn vinger maakt mn pc nagenoeg geen geluid meer. Is dus wel een heel groot verschil. Zit er ook aan te denken om er een andere koeler op te zetten, maar om na 3 weken mijn garantie al te laten verlopen is ook zoiets.
In vergelijking tot de 7800 gtx hoe is het dan met de geluidsproductie?
Vindt gtx op zich wle meevallen.
Is het trouwens zo 7900gt alleen veel geluid produceerd bij full load of ook bij idle?
Vindt gtx op zich wle meevallen.
Is het trouwens zo 7900gt alleen veel geluid produceerd bij full load of ook bij idle?
Anoniem: 112300
Bij mijn XFX7900GT staat de stofzuiger continue aan....Is het trouwens zo 7900gt alleen veel geluid produceerd bij full load of ook bij idle?
Is het echt zo erg? Dan hou ik mijn 7800gtx nog maar even.Anoniem: 112300 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:58:
[...]
Bij mijn XFX7900GT staat de stofzuiger continue aan....
Is hier iemand die de asus stock 7900gt heeft? en hoe ver overclocked deze? Ik had namelijk gehoord dat deze een slechtere koeler heeft. Maar dat zal wel niet zo zijn.
Voor 17 euro heb je een stille en goede koeler. Maar overstappen van 7800GTX naar 7900GT lijkt mij sowieso vrij zinloosAnoniem: 169079 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 15:10:
[...]
Is het echt zo erg? Dan hou ik mijn 7800gtx nog maar even.
ff iets anders
Ik zit hier ook een beetje te kijken naar m'n toekomstige nieuwe pc die ik voor volgend studiejaar nodig heb (vind ik dan he
). Anyway, Ik werk veel met Maya (3d app), heb al een amd (4200) X2 uitgekozen, maar nu de videokaart nog. M'n huidige 9800se heeft moeite met maya, zeker paint effects flipt ie wel eens, en ik zie nieteens m'n selectie kader
. Dus misschien een hele simpele of noobische vraag : welke is sneller met opengl? of maakt dat bij die kaarten echt geen hol meer uit en is bv m'n cpu de bottleneck?
traktor scratch!
Anoniem: 172593
Ja maar ik vind het een beetje zonde om mn garantie na 3 weken al te laten verlopen. Nouja ik moet toegeven dat mn oude pcs meer herrie maakte na alle mods die ik er ingegooid heb, maar van een high end kaartje had ik toch wel iets beters verwacht.wwillem schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:30:
[...]
Voor 17 euro heb je een stille en goede koeler. Maar overstappen van 7800GTX naar 7900GT lijkt mij sowieso vrij zinloos.
nVidia heeft een betere naam in OGL dan ATI maar de laatste heeft de achterstand behoorlijk ingelopen. (lees gewoon wat testen luie donder.Erikie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 08:45:
ff iets andersIk zit hier ook een beetje te kijken naar m'n toekomstige nieuwe pc die ik voor volgend studiejaar nodig heb (vind ik dan he
). Anyway, Ik werk veel met Maya (3d app), heb al een amd (4200) X2 uitgekozen, maar nu de videokaart nog. M'n huidige 9800se heeft moeite met maya, zeker paint effects flipt ie wel eens, en ik zie nieteens m'n selectie kader
. Dus misschien een hele simpele of noobische vraag : welke is sneller met opengl? of maakt dat bij die kaarten echt geen hol meer uit en is bv m'n cpu de bottleneck?
Waarom koop je nu al een PC die je pas rond Augustus nodig hebt?
Zoals je misschien weet gaat AMD begin juni hun nieuwe AM2 platform leveren en belangrijker, Intel gaat zijn Conroe processor (begin derde kwartaal releasen) vroege tests hebben uitgewezen dat deze processor 20a30% snelheidwinst heeft tov de snelste AMD FX processoren nu, laat staan tov de mainstream processoren.
Voor het Conroe platform zal je ws niet of niet veel duurder uit zijn dan de processor die je nu op het oog hebt. (Tenzij je al een S939mobo ed. hebt)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 119772
Erikie
Maarja, dan ben je wel verzekerd van een goedwerkende paintfx tool en de rode animatie frame indicator in fcurve window. Ik heb zelf ooit eens een QuadroFX1000 gehad in Maya 4 & 5 ; werkt heel goed.
Heden de XTX in Cinema4D. Maarja, dat program is gelukkig helemaal niet picky wbt graka's.
Als je het echt safe wil spelen wbt Maya ; neem een Quadro kaart. Helaas wel erg duur.[b][message=25602735,noline]welke is sneller met opengl? of maakt dat bij die kaarten echt geen hol meer uit en is bv m'n cpu de bottleneck?
Maarja, dan ben je wel verzekerd van een goedwerkende paintfx tool en de rode animatie frame indicator in fcurve window. Ik heb zelf ooit eens een QuadroFX1000 gehad in Maya 4 & 5 ; werkt heel goed.
Heden de XTX in Cinema4D. Maarja, dat program is gelukkig helemaal niet picky wbt graka's.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 119772 op 19-04-2006 13:52 ]
KloptHelp!!!! schreef op woensdag 19 april 2006 @ 10:08:
[...]
nVidia heeft een betere naam in OGL dan ATI maar de laatste heeft de achterstand behoorlijk ingelopen. (lees gewoon wat testen luie donder.)
Waarom koop je nu al een PC die je pas rond Augustus nodig hebt?
Maar tot nu toe maar even de kat uit de boom kijken.
Ohja, en die quadro's is echt geen optie
configuratie die ik persoonlijk wel zou willen :
- amd 4200+ X2 (beetje jammer van die l2 caches van 2x 512kb)
- 1800 of 7900
- 2gb ram (value, rond de 185 euro)
- 160 gb s-ata
- mobo onbekend dus, ligt aan de grafische kaart, en of ik sli / crosswire wil. (lijkt me eerlijk gezegd wat overbodig voor mij) + firewire, lan.
- de rest (voeding, case, en de rest)
dan kom ik steeds uit rond de 1400. kan wel goedkoper, maar dan moet ik her en der wachten op bestellingen, en da's irritant als je moet bouwen
Hoop dat het onderwerp nog in deze thread past
traktor scratch!
Daarvoor kun je beter kijken in de reviews die er inmiddels zijn verschenen en hier:Anoniem: 169079 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 18:13:
Terug naar de 7900gt. Zijn er nog meer mensen die ervaringen met ons willen delen?
[rml][ Discussie] Het GeForce 7 Topic - Deel 12[/rml]
Kort samengevat: Alle koelers op elke willekeurige kaart maken een pokke herrie. Koop een andere koeler en laat deze er eventueel door de winkel opzetten om de garantie te behouden (als dat mogelijk is).
[ Voor 13% gewijzigd door dr snuggles op 19-04-2006 18:48 ]
Anoniem: 119772
Maar die koeler van de Asus 7900GT Top versie is wel anders ; dekt ook de mem modules.
Geheugen overklokken op een 7900GT heeft nauwelijks zin, zie onderaan link. Bovendien maakt ook die koeler een herrie. Maar goed, dit had je ook kunnen vinden in het geforce7 topicAnoniem: 119772 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:09:
Maar die koeler van de Asus 7900GT Top versie is wel anders ; dekt ook de mem modules.
[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 19-04-2006 20:11 ]
Oowh yes, scoop scoop! Zie hieronder mijn communicatie met ATi via customer care:CJ schreef op zondag 16 april 2006 @ 14:30:
[...]
Het kan wel. Dat heb ik ook niet ontkend, maar wordt voor zover ik weet dus voorlopig nog niet geactiveerd in de drivers. Eerst is de X1800GTO aan de beurt in Catalyst 6.5.
Moi:Dear sir, madam, I recently read an article, where there is supposedly a scoop that future catalyst drivers will support an x1800xt crossfire setup on an ATi 3200 based motherboard, by using two identical x1800xt graphic cards, and without using one x1800xt and one x1800cfe card. I find this highly interesting, since this would save me a lot of money (the x1800xt currently being priced at $350, and the Crossfire Edition on $500). I was therefore wondering whether you can confirm the availability of this feature in future catalyst drivers, or confirm the possible implementation of this feature. Many thanks in advance, Best regards,
ATi:You are correct.
With the new Xpress 3200 Crossfire motherboard, the compositing engine is built onto the motherboard itself, thereby eliminating the need for a Master / Slave combination.
Ikke:Thank you very much for this answer, what a great feature this is! I do have a one more questions on this subject, however.
Is it already determined from which driver on the crossfire without mastercard is actively supported and made possible? Or is it already supported, and I can now go out, buy an Asus A8R32-MVP deluxe motherboard, and two X1800XT 512MB graphic cards, and set these up in crossfire, enjoying double performance?
ATi:As long as you have an Xpress 3200 motherboard, the feature is already supported.
Ikke=

Inmiddels is mijn systeem binnen. Alles zit in een Antec Sonata II kast, met in totaal 3 120 mm koelers (1 bij de hd's, 1 bij de processor die met een Scythe Ninja gekoeld wordt en 1 die de boel eruit spuwt). Hierin zit dus een X1800XT512 van GeCube, en daarop zit een Zalman VF700-Cu koeler. Wat een verademing, dat ding draait op 46 graden idle. Heel wat stukken lager dan mijn vorige systeem (Shuttle met een passief gekoelde 6600GTafterparty05 schreef op woensdag 12 april 2006 @ 14:28:
[...]
Tuurlijk kan de VF700Cu er op, maar die koelt niet goed genoeg. De stock koeler is een groot blok koper, en wil je beter koelen dan de stock koeler dan zal je al snel een Accelero X2 of een VF900Cu nodig hebben. Probeer het gerust, en als je een errug goede airflow hebt kan het misschien (omdat de VF700Cu meer open is dan stock), maar de prestaties van deze koeler zijn denk ik niet goed genoeg
Are there any experienced suicide bombers?
Ik ben zo aan het zoeken maar kan het werkelijk nergens vinden.
Is de Ati x1900GT al uit? En is de x1900GT en de x1800GTO te unlocken d.m.v een bios flash?
Is de Ati x1900GT al uit? En is de x1900GT en de x1800GTO te unlocken d.m.v een bios flash?
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Anoniem: 148231
Ik heb ook een Club3D 7900GT en die was redelijk lawaaierig.
Ík heb dit opgelost door de koeler uit elkaar te halen, dat kapje te verwijderen en er een grote gewone ventilator tegen de koelribben te schroeven.
Veel stiller en een betere koeling ! Voor weinig......
Succes
Ík heb dit opgelost door de koeler uit elkaar te halen, dat kapje te verwijderen en er een grote gewone ventilator tegen de koelribben te schroeven.
Succes
www.komplett.nl en www.alternate.nl hebben de X1900GT, Alternate op voorraad en wat duurder, Komplett heeft ze morgen op voorraad voor 289 euro.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Hoe bedoel je dit? Ik heb namelijk ook 2x de Club3D 7900GT, maar de koeler is erg lawaaiierig en koelt niet echt super. Heb jij gewoon het hele plastice gedeelte inclusief fan verwijderd?Anoniem: 148231 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:28:
Ik heb ook een Club3D 7900GT en die was redelijk lawaaierig.
Succes
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Anoniem: 148231
Ja precies!
Nu blaast die grote ventilator direct tegen de metalen koelribben.
Ik zal proberen een foto te plaatsen zometeen.
Gister vet gegamed (BF2), blijft lekker koel.
Terwijl ie al wat is overgeklokt. Maar die rust aan m'n kop daar gaat het eigenlijk om.
Nu blaast die grote ventilator direct tegen de metalen koelribben.
Ik zal proberen een foto te plaatsen zometeen.
Gister vet gegamed (BF2), blijft lekker koel.
Terwijl ie al wat is overgeklokt. Maar die rust aan m'n kop daar gaat het eigenlijk om.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 148231 op 17-05-2006 09:39 ]
Aan topicstarter:
Ik denk wel dat je je moet realiseren dat het overklokken van een kaart allang geen abracadabra is waarvoor je heel moeilijk moet doen. Ik heb zelf een ASUS Geforce kaart, en ASUS levert zelf de software erbij om de kaart over te clocken. Dat gaat prima, gewoon even wat slidertjes verschuiven en je bent klaar (let wel, voorzichtig, met kleine stapjes!!) Als je dat in extreme proporties gaat toepassen, ben je gevaarlijk (gevorderd) bezig, maar een kleine overclock is bijna altijd haalbaar en levert meer prestaties op.
Ik denk wel dat je je moet realiseren dat het overklokken van een kaart allang geen abracadabra is waarvoor je heel moeilijk moet doen. Ik heb zelf een ASUS Geforce kaart, en ASUS levert zelf de software erbij om de kaart over te clocken. Dat gaat prima, gewoon even wat slidertjes verschuiven en je bent klaar (let wel, voorzichtig, met kleine stapjes!!) Als je dat in extreme proporties gaat toepassen, ben je gevaarlijk (gevorderd) bezig, maar een kleine overclock is bijna altijd haalbaar en levert meer prestaties op.
Hmm ik kan een x1800XT krijgen voor 250 euro (nieuw) en een 7900gt voor rond de 290 euro.
Ik denk dat ik de x1800xt kies, met waterkoeling kan ik er vast nog wel wat leuks uitkrijgen en HDR+AA spreekt me ook aan.
Ik denk dat ik de x1800xt kies, met waterkoeling kan ik er vast nog wel wat leuks uitkrijgen en HDR+AA spreekt me ook aan.
Ik heb zelf de 7900 gt van club3d, en ben er zeer tevreden mee. Hij presteerd stukken beter als mijn oude x800 xl, en draai FEAR ipv op medium/high nu alles op High. Zelf heb ik ook voor het dilemma gestaan om te kiezen tussen de x1800 XT en de 7900 GT en heb toen uiteindelijk gekozen voor de 7900 GT omdat ik deze voor de inkoop prijs kon krijgen (handig een buurman die bij je lokale PC boer werkt ^^), de x1800 XT verkochten ze niet, wel de x1800 xl, maar die presteerd slechter als de 7900 GT. Eerlijk gezegd denk ik dat je als je 1 van deze 2 kaarten koopt zowiezo geen miskoop doet, het zijn allebij topkaarten voor een leuke prijs.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Anoniem: 176663
idd ik zie van beide maar 1 nadeel ..
ATI suckt power alsof het een joint is
NVIDIA ondersteunt geen HRD + AA ...
het is maar wat je persoonlijk het belangrijkst vind ..
Ik heb nu een 9800 pro .. dus HDR + AA zal me een worst wezen .. ik ga er graphics al zoiezo 100x op vooruit ...
stroom is daarin tegen wel belangrijk .. (denk ook aan mama's portomenee
bij andere kan het precies andersom zijn
ATI suckt power alsof het een joint is
NVIDIA ondersteunt geen HRD + AA ...
het is maar wat je persoonlijk het belangrijkst vind ..
Ik heb nu een 9800 pro .. dus HDR + AA zal me een worst wezen .. ik ga er graphics al zoiezo 100x op vooruit ...
stroom is daarin tegen wel belangrijk .. (denk ook aan mama's portomenee
bij andere kan het precies andersom zijn
Lijkt me een aardig kaartje voor die € 289,00 wel maar 12 pipelines...Thund3r schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:54:
www.komplett.nl en www.alternate.nl hebben de X1900GT, Alternate op voorraad en wat duurder, Komplett heeft ze morgen op voorraad voor 289 euro.
Zie ook --> http://www.theinquirer.net/?article=31550
De Sparkle 7900GT lijkt dus toch een betere keus voor € 265,00
[ Voor 38% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-05-2006 21:06 ]
Mamma's portemonnee bestaat niet. Energienota zit bij de huurprijs in, die overigens wel gebasseerd is op het verbruik van het voorgaande jaar(of 2 jaar), Maar daar merk je in een stuudhuis nog niet veel van
.
Of het voor de stroomverbruik wat uitmaakt.
Ze verbruiken ongeveer zowat evenveel stroom. De ene net 15 watt minder dan de andere.
En trouwens de stroom rekening gaat toch wel omhoog of je nou veel gebruikt of weinig.
Ze verbruiken ongeveer zowat evenveel stroom. De ene net 15 watt minder dan de andere.
En trouwens de stroom rekening gaat toch wel omhoog of je nou veel gebruikt of weinig.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
kijk eens wat verder dan " pipelines " , REVIEWS lezen.WiLLoW_TieN schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:57:
[...]
Lijkt me een aardig kaartje voor die € 289,00 wel maar 12 pipelines...
Zie ook --> http://www.theinquirer.net/?article=31550
De Sparkle 7900GT lijkt dus toch een betere keus voor € 265,00
Anoniem: 167523
ik was ook aan het twijfelen tuseen deze 2 beesten van graka's en het enige waarom ik aan het neigen was naar de nvidia was de voordeliger prijs.
Maar nu heb ik de ati gevonden in een duitse webshop aan 228€ !!!
Maar nu heb ik de ati gevonden in een duitse webshop aan 228€ !!!
Dat zal vast niet Alternate.de zijn die voor €229 een Sapphire X1800XT ViVo aanbiedt?
Want daar staat een * achter waarvan ik niet weet wat het betekent... iemand?
Want daar staat een * achter waarvan ik niet weet wat het betekent... iemand?
achter elk product op alternate.de staat een asterisk. Wat het betekend mag joost weten.
edit: DOW het staat erboven ipv eronder. domme duitsers
*Alle Preise enthalten 7%, bzw. 16% MwSt. und verstehen sich zzgl
wat dit precies betekent mag joost uiteraard nog steeds weten
nar nachname betekent onder rembours heb ik uitgevogeld
edit: DOW het staat erboven ipv eronder. domme duitsers
*Alle Preise enthalten 7%, bzw. 16% MwSt. und verstehen sich zzgl
wat dit precies betekent mag joost uiteraard nog steeds weten
nar nachname betekent onder rembours heb ik uitgevogeld
[ Voor 96% gewijzigd door -ErikE- op 30-05-2006 18:07 ]
Anoniem: 121330
Ik zit al een tijdje te bedenken welke videokaart mijn nVidia Geforce 6600 GT gaat opvolgen,
de Ati Radeon x1900 GT of de nVidia Geforce 7900 GS. Ik heb een aantal reviews gelezen waar 'onduidelijk' vertelt wordt dat ze vrijwel gelijk aan elkaar zijn. Kan iemand mij misschien duidelijk vertellen voor welke van de 2 ik moet gaan en waarom? Alvast bedankt voor het advies!
de Ati Radeon x1900 GT of de nVidia Geforce 7900 GS. Ik heb een aantal reviews gelezen waar 'onduidelijk' vertelt wordt dat ze vrijwel gelijk aan elkaar zijn. Kan iemand mij misschien duidelijk vertellen voor welke van de 2 ik moet gaan en waarom? Alvast bedankt voor het advies!
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 121330 op 20-09-2006 01:35 ]
Dit is precies hetzelfde als de 7900GT vs X1800XT volgens mij, het verschil zit hem in de techniek van de kaarten > deze is te vinden als je het topic doorspit. Er zijn al genoeg mensen geweest die dit hebben uiteengezet, in techniek is er geen verschil, dus veel succes!
Anoniem: 161608
x1900gt, waarom?Anoniem: 121330 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 01:34:
Ik zit al een tijdje te bedenken welke videokaart mijn nVidia Geforce 6600 GT gaat opvolgen,
goedkoper te krijgen dan 7900gs'en
betere prestaties als 7900gs en soms zelfs de 7900gt