Toon posts:

probleem divider in bios!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi

Mijn mobo is het asus A8N SLI premium.ik wil mijn ram overclocken nu mijn cpu niet verder wil dan 3 ghz.
nu staat FSB op 240 mhz, MP op 12.5= 3000 mhz. nu is het probleem dat hij voor mijn ram geen 12.5 neemt maar 13. dus 3000/13=231 mhz. dit is stabiel maar ik mijn ram op 240 mhz laten draaien. maar hij neemt geen halve Mp's maar de volgende volle. als ik dan MP op 12X zet en HTT op 250 mhz, dan loopt mijn cpu op 3000mhz en mijn ram op DDR500 maar das niet stabiel(ook niet versoepelen timings). nu lopen timings 2.5-3-2-5op 462 mhz. Weet iemand hoe ik hem naar 480mhz krijg?
ik heb de laatste versie van dit bios: 1009.

mystic

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 09:53 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je de HT bus op 250MHz zet, zet je die HT multiplier dan wel op 4x ?

De HT bus werkt normaliter op 1GHz en mag niet boven de 1,1GHz uitkomen. (althans voor de nForce4 chip, de nieuwe ATi chip kon iets van 1,5GHz op de HT bus aan :o)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:26:

De HT bus werkt normaliter op 1GHz en mag niet boven de 1,1GHz uitkomen. (althans voor de nForce4 chip, de nieuwe ATi chip kon iets van 1,5GHz op de HT bus aan :o)
staat op4X en zelfs 3X geprobeerd helpt niet hoor.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik heb een tijdje zitten puzzelen, maar volgens mij moet je toch de CPU lager dan 3GHz zetten. Of het laten bij de situatie van nu. Iets van 253MHz HTT, CPU MP 11,5x en DDR400. Dan draai je een geheugen-snelheid van 242MHz, maar je CPU gaat dan 2910MHz.
Moraal van het verhaal, puzzelen en nog eens puzzelen. Neem bijv. deze OC-browser erbij en ga de opties af. Ik denk dat wij dit net zo lastig gaan vinden als jij. Aangezien overclocken altijd een kwestie van proberen is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:15:
Ik heb een tijdje zitten puzzelen, maar volgens mij moet je toch de CPU lager dan 3GHz zetten. Of het laten bij de situatie van nu. Iets van 253MHz HTT, CPU MP 11,5x en DDR400. Dan draai je een geheugen-snelheid van 242MHz, maar je CPU gaat dan 2910MHz.
Moraal van het verhaal, puzzelen en nog eens puzzelen. Neem bijv. deze OC-browser erbij en ga de opties af. Ik denk dat wij dit net zo lastig gaan vinden als jij. Aangezien overclocken altijd een kwestie van proberen is. :)
hartelijk bedankt. ;)
een ding is wel zo vaag dat men FX57 niet hoger dan 3 ghz wil of niet stabiel bij OCCT. ik denk dat dit ding toch wel hoger zou moeten raken. mss pech ofzo.mss men mobo dat niet zo geschikt is?

mystic

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:20:
hartelijk bedankt. ;)
een ding is wel zo vaag dat men FX57 niet hoger dan 3 ghz wil of niet stabiel bij OCCT. ik denk dat dit ding toch wel hoger zou moeten raken. mss pech ofzo.mss men mobo dat niet zo geschikt is?

mystic
Voltage verhogen en anders misschien meer exotische koelmethoden gaan gebruiken. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

OC topic dus move naar TCA :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
k heb men ram eens op DDR500 gezet en superpi zegt not exact in round? hoe komt dit? is dit te verhelpen? de everest benches deed ie wel

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:44:
k heb men ram eens op DDR500 gezet en superpi zegt not exact in round? hoe komt dit? is dit te verhelpen? de everest benches deed ie wel
Dit wijst er gewoon op dat het geheel niet stabiel is. Je ram op DDR500 betekent overigens een divider van 5:4 en laat je ram bij een HTT van 240 op 300MHz (!) lopen. Dat is dus schijnbaar net even te snel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:50:
[...]
Dit wijst er gewoon op dat het geheel niet stabiel is. Je ram op DDR500 betekent overigens een divider van 13:12 en laat je ram bij een HTT van 240 op 250MHz lopen. Dat is dus schijnbaar net even te snel. :)
ik denk dat je iets verkeerd gebrijpt. hij loopt 1:1. mijn MP staat op 12X FSB op 250X. htt 3X.
dus das 3 gzh en ram op 500 mhz.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:53:
ik denk dat je iets verkeerd gebrijpt. hij loopt 1:1. mijn MP staat op 12X FSB op 250X. htt 3X.
dus das 3 gzh en ram op 500 mhz.
Ah ok, effectief op DDR500. Sorry! Dat begreep ik inderdaad verkeerd. Maar alsnog is het dus iets te snel voor je ram. :)

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:54:
[...]
Ah ok, effectief op DDR500. Sorry! Dat begreep ik inderdaad verkeerd. Maar alsnog is het dus iets te snel voor je ram. :)
eens proberen mijn cas op 3 zetten. of zou dat dan weer mindere prestaties zijn dan op 462 mhz(2.5-3-2-5). Als ik nu op DDR500 zou lukken is het op 3-3-3-8 ofoz. Wat zou ik best doen? ze gewoon laten staan?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:58:
eens proberen mijn cas op 3 zetten. of zou dat dan weer mindere prestaties zijn dan op 462 mhz(2.5-3-2-5). Als ik nu op DDR500 zou lukken is het op 3-3-3-8 ofoz. Wat zou ik best doen? ze gewoon laten staan?
Met effectief DDR500 en een HTT van 250 zou denk ik het mooiste uitkomen. Dit resulteert in een synchroon draaiend geheugen. Mits het lukt uiteraard. Dat zou ik eerst proberen, voordat je/we allerlei snelle instellingen bedenken hier. :)

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:04:
[...]
Met effectief DDR500 en een HTT van 250 zou denk ik het mooiste uitkomen. Dit resulteert in een synchroon draaiend geheugen. Mits het lukt uiteraard. Dat zou ik eerst proberen, voordat je/we allerlei snelle instellingen bedenken hier. :)
nope ram wil niet op DDR500 lopen. ook niet op timings 3-3-3-8. maja 462 mhz op 2.5-3-2-5 vind ik toch ook al super, niet? :)
tja van mijn ram ben ik tevreden maar wel jammer dat men cpu niet hoger wil. kunnen jullie tot een conclusie komen als ik dit zeg:
-vroeger liep FSB op 215- MP op 14X. Ram 1:1. Volt is 1.46-1.47 voor de cpu en 1.60 voor ram.Als ik FSB dan op 216mhz zette liep hij niet meer stabiel, ook niet na veel volt geven. Ik dacht spontaan dat ik slecht ram had.
-nu loopt FSB op 231 mhz- MP 13X. ram 1:1. volt is 1.46-1.47 voor de cpu en 1.75 voor ram. Nu ligt het dus niet aan mobo en ram dat hij vroeger niet stabiel draaide bij 216 mhz.

gisteren had ik nog bios 1007 en mijn volt waarden klopten niet van het bios en cpu-z en everest. Bv in bios 1.48 , cpu-z en everest geven 1.5-1.520 volt aan. nu gisteren bios update gedaan maar dat blijft ook. :?
Weet iemand iets wat ik kan doen?

alvast bedankt voor de hulp die ik gekregen heb ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 12:48 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:46:
tja van mijn ram ben ik tevreden maar wel jammer dat men cpu niet hoger wil. kunnen jullie tot een conclusie komen als ik dit zeg:
-vroeger liep FSB op 215- MP op 14X. Ram 1:1. Volt is 1.46-1.47 voor de cpu en 1.60 voor ram.Als ik FSB dan op 216mhz zette liep hij niet meer stabiel, ook niet na veel volt geven. Ik dacht spontaan dat ik slecht ram had.
-nu loopt FSB op 231 mhz- MP 13X. ram 1:1. volt is 1.46-1.47 voor de cpu en 1.75 voor ram. Nu ligt het dus niet aan mobo en ram dat hij vroeger niet stabiel draaide bij 216 mhz.
• Stabiel: 215*14=3010 en Onstabiel: 216*14=3024• Stabiel: 231*13=3003 en Onstabiel: 232*13=3016
Dus de max van je processor zit waarschijnlijk ergens tussen de 3010MHz en de 3024MHz. Bij het laatste punt is je ram de 'boosdoener' dus.
gisteren had ik nog bios 1007 en mijn volt waarden klopten niet van het bios en cpu-z en everest. Bv in bios 1.48 , cpu-z en everest geven 1.5-1.520 volt aan. nu gisteren bios update gedaan maar dat blijft ook. :?
Weet iemand iets wat ik kan doen?
Kennelijk zijn dat dan toch de juiste waarden. Je stelt het core voltage in via het bios? En als je dan na een reboot het weer uitleest in het bios klopt het dan?
Persoonlijk vertrouw ik meer op het BIOS dan op programma's als Everest, Speedfan of CPU-Z. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:53:
[...]
• Stabiel: 215*14=3010 en Onstabiel: 216*14=3024• Stabiel: 231*13=3003 en Onstabiel: 232*13=3016
Dus de max van je processor zit waarschijnlijk ergens tussen de 3010MHz en de 3024MHz. Bij het laatste punt is je ram de 'boosdoener' dus.
[...]
Kennelijk zijn dat dan toch de juiste waarden. Je stelt het core voltage in via het bios? En als je dan na een reboot het weer uitleest in het bios klopt het dan?
Persoonlijk vertrouw ik meer op het BIOS dan op programma's als Everest, Speedfan of CPU-Z. :)
nee ze lopen niet gelijk de waarden van het bios en de andere programma's.
en waarom is het ram de boosdoener?? Want als ik het op 216*14 zet loopt ie nie stabiel maar men ram kan wel 231mhz stabiel aan? dus men ram kan toch niet bottlenecken?? of zie ik iets over het hoofd? En de max van mijn processor al aan 3010 mhz?? vind ik raar, het is tenslotte een FX57!

EDIT: ah ik denk dat ik weet wat je bedoelt. jij denkt dat mijn ram niet stabiel wil lopen op 232 mhz??
maar ik vind het toch weer zo verdacht dat het net weer bij die 3ghz+ is. ik denk dat mijn ram wel 464 mhz loopt.? |:(

mystic

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 17:26 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:16:
EDIT: ah ik denk dat ik weet wat je bedoelt. jij denkt dat mijn ram niet stabiel wil lopen op 232 mhz??
maar ik vind het toch weer zo verdacht dat het net weer bij die 3ghz+ is. ik denk dat mijn ram wel 464 mhz loopt.? |:(
Zo bedoelde ik het inderdaad. :)
Ik dacht dat je die conclusie kon trekken als je losse ram timings gebruikt en dan je ram probeert verder te krijgen. Maar misschien is die conclusie onterecht. Ik bedacht dus net iets anders:

Wat je ook kan doen is de settings onthouden (opschrijven oid) dan je geheugen op een 1:1-verhouding zetten (DDR400-instelling) en de HTT-freq. vanaf 230MHz langzaam omhoog zetten. Zo zit je cpu-frequentie niet meer in de weg en kan je toch de maximum snelheid van je ram bepalen. Heb je dit allemaal gedaan dan kan je gaan kijken wat de beste combinatie van snelheden is met behulp van deze website. Die rangschikt de beste keuzes van instellingen aan de hand van de maxima die jij gevonden hebt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:48:
[...]
Zo bedoelde ik het inderdaad. :)
Ik dacht dat je die conclusie kon trekken als je losse ram timings gebruikt en dan je ram probeert verder te krijgen. Maar misschien is die conclusie onterecht. Ik bedacht dus net iets anders:

Wat je ook kan doen is de settings onthouden (opschrijven oid) dan je geheugen op een 1:1-verhouding zetten (DDR400-instelling) en de HTT-freq. vanaf 230MHz langzaam omhoog zetten. Zo zit je cpu-frequentie niet meer in de weg en kan je toch de maximum snelheid van je ram bepalen. Heb je dit allemaal gedaan dan kan je gaan kijken wat de beste combinatie van snelheden is met behulp van deze website. Die rangschikt de beste keuzes van instellingen aan de hand van de maxima die jij gevonden hebt. :)
je bedoelt dus dat ik men cpu multiplier serieus drop dat ik daar geen last van heb eh? :)
ga ik nu eerst uittesten. ik breng later verslag uit. :P
Moet ik dan men timings wel op 2.5-3-2-5 laten staan of los zetten om zo echt de maximum te bepalen? moet ik dan telkens occt doen of is het voldoende om superpi te draaien(als hij geen fout geeft) en de everest memory benches?
mystic

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:59:
je bedoelt dus dat ik men cpu multiplier serieus drop dat ik daar geen last van heb eh? :)
ga ik nu eerst uittesten. ik breng later verslag uit. :P
Beetje dom dat ik daar nu pas achter kom, maar goed. :X
Moet ik dan men timings wel op 2.5-3-2-5 laten staan of los zetten om zo echt de maximum te bepalen?
Ik zou kijken wat telkens het maximum is bij bepaalde timings. Dus eerst op 2.5-3-2-5 bijvoorbeeld. Testen. En dan timings iets verhogen en weer testen. Even opschrijven en dan achteraf bekijken wat slimme instellingen zijn. Een 1:1-verhouding is meestal wel slim om te hebben. Dan kan je daar mogelijk met de timings naartoe werken.
moet ik dan telkens occt doen of is het voldoende om superpi te draaien(als hij geen fout geeft) en de everest memory benches?
SuperPi 32M kan een goeie test zijn inderdaad. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu al eens tot 240 mhz 2.5-3-2-5 gedaan. alle everest memory benchmarks waren ok en superpi 1M ook.
ok nu bij 245mhz kwam er bij superpi not exact in round. ik ga nu bij 240 nog eens proberen occt te doen. dan weet ik zeker dat hij dat op zo een strakke timings aankan. zou wel heavy zijn. >:)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog 6 minuten en OCCT is gedaan. 8)7 als dit lukt heb ik gewoonweg ram dat loopt op 480mhz aan 2.5-3-2-5. amai :). Wat zou ik dan kunnen doen om mijn ram volledig te benutten en men cpu toch op 3 gzh laten lopen?
ik ga voor de zekerheid eerst eens sciencemark doen.
ik had al gedacht aan divider : 4:5. FSB op 300 en ram op 240 mhz. maar zou men mobo dat aankunnen 300mhz. maar HTT dan op 3X natuurlijk.
edit: occt is stabiel.
mystic

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh dit gaat niet:
FSB: 300 mhz
ht: 3X
ram: 333 mhz( dividir 4:5)
MP : 10X
dus men ram zou aan 480 mhz moeten draaien.
nog voor ik in windows raak krijg ik blauwe schermen, onderstelbare systeemfout, blabla systeem wordt afgesloten. nu staat ie weer op 462 mhz. grr zou jammer zijn dat ram meer kan meer mobo niet.

Verwijderd

wat voor geheugen heb je

Verwijderd

ddr400?

Verwijderd

Topicstarter
OCZ platinum pc 3200. 2-3-2-5. Ik denk dat deze overclock toch wel serieus is voor dit ram.
maareuh mijn mobo wil gaan htt van 300 mhz. ik kan ht voltage nog iets verhogen mag ik dit doen? zou dit helpen? Weet iemand hoe ik mijn cpu kan laten lopen op 3 ghz en men ram op 240mhz?

mystic

Verwijderd

Topicstarter
ik kan mijn ht voltage dus van 1.20 naar 1.25 verhogen.
mag ik dit doen, kan dit helpen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:20:
ik kan mijn ht voltage dus van 1.20 naar 1.25 verhogen.
mag ik dit doen, kan dit helpen?
mm ik geef je ff een linkje voor een heel handig oc rekenaar

http://math.gogar.com/athlon64.cgi

hier kan je precies de waardes instellen die jij wilt ,,en hij rekent een zo gunstig mogelijk htt--proc snelheid uit. ps waarom ddr400 laten lopen op ddr500 dit kan in principe niet eens
je moet met de divider kloten en in combinatie met je cpu multi,en je htt
ga niet proberen met halve multi's gaat niet lekker op amd64 :r

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 21:46 ]

Verwijderd

oh ja voltages verhogen welke geheugen,cpu,?
probeer eerst te overclocken ZONDER Vcore te verhogen dit scheeld je warmte ,en mischien ook geld :P niet zomaar lukraak je Vcore verhogen schiet je niets mee op!!
er komt een moment dat de cpu het niet meer trekt,,DAN pas vcore verhogen en dan verder gaan
met oc'en. let erop dat als je fsb verhoogt bv 250 of hoger je de htt multi niet op 5 laat staan dit gaat je mobo nml niet leuk vinden. probeer onder de 1000mhz te blijven! mijn advies boven de fsb 250
multi naar 3x .performance verlies is er nauwlijks als je op 750mhz draait
houd je timings in de gaten van het geheugen! te strak lijdt tot instabiliteit zet ze gewoon wat losser
en je voltage op geheugen opkrikken na 2,75 en hoger

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:45:
mm ik geef je ff een linkje voor een heel handig oc rekenaar

http://math.gogar.com/athlon64.cgi

hier kan je precies de waardes instellen die jij wilt ,,en hij rekent een zo gunstig mogelijk htt--proc snelheid uit.
Stond al hierboven. :>
Daarnaast moet je daarvoor wel de maximum snelheid van elke component weten. :)
ps waarom ddr400 laten lopen op ddr500 dit kan in principe niet eens
je moet met de divider kloten en in combinatie met je cpu multi,en je htt
ga niet proberen met halve multi's gaat niet lekker op amd64 :r
DDR400 op DDR500-snelheden laten lopen is wel degelijk mogelijk. Om een voorbeeld te geven. :)

HTT-voltage heeft met die hypertransfer te maken. Daar kan je aan sluitelen, maar dat heeft hier weinig mee van doen.
Daarnaast denk ik dat je óf moet proberen iets verder te krijgen en de timings iets losser (1) óf je processor op ~2940MHz laten lopen (2).

1 Ram en HTT beiden op 250MHz, ram instelling op DDR400 (1:1), HTT-multiplier op 4 en CPU-multiplier op 12x (CPU: 3000MHz).
2 Ram en HTT beiden op 240MHz, ram instelling op DDR400 (1:1), HTT-multiplier op 4 en CPU-multiplier op 12x (CPU: 2880MHz).

Zelf zou ik de timings iets losser zetten en de 250MHz proberen te halen.
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:57:
oh ja voltages verhogen welke geheugen,cpu,?
A64 FX 57
OCZ platinum edition 2X1 GB (2-3-2-5)
probeer eerst te overclocken ZONDER Vcore te verhogen dit scheeld je warmte ,en mischien ook geld :P niet zomaar lukraak je Vcore verhogen schiet je niets mee op!! er komt een moment dat de cpu het niet meer trekt,,DAN pas vcore verhogen en dan verder gaan met oc'en.
Goeie suggestie, al denk ik wel daar je aan verhogen van de Vcore niet ontkomt.
let erop dat als je fsb verhoogt bv 250 of hoger je de htt multi niet op 5 laat staan dit gaat je mobo nml niet leuk vinden. probeer onder de 1000mhz te blijven! mijn advies boven de fsb 250
multi naar 3x .performance verlies is er nauwlijks als je op 750mhz draait
HTT snelheid maakt niet onwijs veel uit, maar onder de ~1100MHz zou het nog stabiel moeten zijn.
houd je timings in de gaten van het geheugen! te strak lijdt tot instabiliteit zet ze gewoon wat losser en je voltage op geheugen opkrikken na 2,75 en hoger
Inderdaad, zulke strakke timings koste wat kost willen aanhouden is niet per se nodig en zal je vaak deels moeten opofferen voor een redelijke overclock.

[ Voor 34% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik raak niet aan DDR500, instabiel. daarnet dit gedaan:
-FSB 240mhz
-MP: 12X
-ram timngs 2.5-3-2-5 en dit trekt hij zonder problemen. ;)
dus DDR500 lukt niet zelfs niet op 3-3-3-8. Volt laat ik liefst op 2.7 staan.
!-ik zou nu graag men ram op 480mhz laten lopen en men cpu op 3 ghz. ik had in gedachten:
-MP: 10X
-FSB: 300mhz
-Htt:3X
-divider 4:5, zodat men ram aan 240mhz loopt.
MAAR net getest en het werkt niet, nu zie ik dat ik het HT voltage van 1.20 naar 1.25 kan verhogen. Dit zou mss kunnen helpen, mag dit?!?!?

mystic

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:19:
ik raak niet aan DDR500, instabiel. daarnet dit gedaan:
-FSB 240mhz
-MP: 12X
-ram timngs 2.5-3-2-5 en dit trekt hij zonder problemen. ;)
dus DDR500 lukt niet zelfs niet op 3-3-3-8. Volt laat ik liefst op 2.7 staan.
!-ik zou nu graag men ram op 480mhz laten lopen en men cpu op 3 ghz. ik had in gedachten:
-MP: 10X
-FSB: 300mhz
-Htt:3X
-divider 4:5, zodat men ram aan 240mhz loopt.
MAAR net getest en het werkt niet,
Nee, dat klopt. Je moet nu kiezen voor óf je CPU-snelheid omlaag óf op een lagere ram-snelheid draaien dan 240MHz. Aan jou de keus, veel meer valt er niet over te zeggen. :)
nu zie ik dat ik het HT voltage van 1.20 naar 1.25 kan verhogen. Dit zou mss kunnen helpen, mag dit?!?!?
Zoals ik net al zei, waarom denk je dat zou helpen? Misschien kan je dan je HTT-snelheid naar de 1200MHz krijgen. Hoezee! :P

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
nope wil geen divider doen. heb nu timings op 3-3-3-10 gezet en kga nu eens kijken wat er in de bus komt.
Wat zou ik best nemen:
-1 ram op 462mhz en timings 2.5-3-2-5 en cpu op 3 ghz
of
-2 cpu op 2880 mhz en ram op 280mhz timings 2.5-3-2-5?

ik denk eerder het eerste maar wat denk jij?

Verwijderd

Topicstarter
everest benches en superpi zijn voltooid zonder problemen, kgaan nog keer proberen timings strakker zetten. bv 2.5-3-3-10 alst zou lukken

Verwijderd

Topicstarter
cas 2.5 wil ie niet. verder proberen. :)

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Nogmaals, ik zou het geheel gewoon synchroon proberen te houden. CPU ietsjes terugklokken en je ram iets verder pushen. Ram-voltage kan nog wel naar 2.8V zonder garantie-verlies. :)

offtopic:
Je hoeft op zich niet elke stap te vermelden hier. :P Ik denk dat je beter even zelf kunt testen en dan een game spelen om zelf even te ontstressen en je pc zelf te stressen. ;)

Verder kan je je post editten met dit gevalletje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif. Staat iets omgeruimder enzo.

[ Voor 19% gewijzigd door _the_crow_ op 05-04-2006 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:37:
Nogmaals, ik zou het geheel gewoon synchroon proberen te houden. CPU ietsjes terugklokken en je ram iets verder pushen. Ram-voltage kan nog wel naar 2.8V zonder garantie-verlies. :)

offtopic:
Je hoeft op zich niet elke stap te vermelden hier. :P Ik denk dat je beter even zelf kunt testen en dan een game spelen om zelf even te ontstressen en je pc zelf te stressen. ;)

Verder kan je je post editten met dit gevalletje [afbeelding]. Staat iets omgeruimder enzo.
testresultaten :| :
dit alles op 250mhz 1:1 en men ram 2.8 volt
de timings:
:3-3-3-10 (OK)
-2.5-3-3-8 ( NIET ok)
-3-3-2-8(NIET OK)
-3-3-3-7 ( NIET OK)

ik moet hem dan al rond de 3-3-3-10 zetten vooralleer hij stabiel draait.
Wat zou nu het beste zijn
op 462 mhz en 2.75 volt met timings 2.5-3-2-5
of
op 500 mhz en 2.8 volt met timings 3-3-3-10

jammer dat ik geen 480 mhz kan doen met timings 2.5-3-2-5(gaat wel maar er bestaat geen divider voor).

Verwijderd

bind je niet zo vast op die lage timings het gaat mischien om een paar %
tevens hogere clocksnelheden vereisen lossere timings
het synchroom laten lopen van het geheugen met je htt is mooi
maar de combinaties niet altijd. ik zelf heb een 3500+ venice tot 2870 mhz 24/7 prime stable kunnen krijgen _/-\o_ maar het geheugen loopt niet synchroom, liet ik het wel synchroom lopen had ik
1: lage clocksnelheid
2: tienden van winst op super pi :(

tis maar net waar je voor kiest maar houd altijd de temps in gaten!!
ik bedoel mijn 3500 kon ongetwijfeld de 3 ghz ook wel halen ,maar dan zijn de temps niet acceptabel.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zal eens bij deze 3 configuraties sciencemark doen:

1: divider 1:1, 231mhz HTT en ram, MP 13X,3ghz cpu, 2.75volt door ram
2: divider 1:1 250 mhz HTT en ram, MP 12X, 3 ghz cpu 2.80 volt door ram
3 : divider 5:4 240mhz HTT en ram, MP 12X 2880 mhz cpu en 2.75 volt door ram

bij alle 3 loopt 1.4625 volt door de cpu.
kzal seffes zeggen welkenen wint. :P
maar bij de 2e moet ik natuurlijk wel 2.80 volt door geven anders wou hij niet.

Verwijderd

Topicstarter
uitlag:

1: 1451 punten sciencemark 2
2 : 1470 punten
3: 1417 punten.

dus die met 250 mhz en losse timings wint. ;)

edit: ik heb nog eens superpi gedaan met 250mhz 3-3-3-10 en ik krijg terug altijd maar fouten. :r
ik ga hem voor de zekerheid gewoon terug op 462 mhz zetten 2.5-3-2-5 en daar krijg ik geen fouten in. Die scoort ook nog goed.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 09:09 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Lijkt me duidelijk. Normaal zou ik me niet zo storen aan al die synthetische benchmarks, maar nu is de 1:1-oplossing ook de snelste in MHz. Probleem opgelost! :z ;)

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:09:
Lijkt me duidelijk. Normaal zou ik me niet zo storen aan al die synthetische benchmarks, maar nu is de 1:1-oplossing ook de snelste in MHz. Probleem opgelost! :z ;)
hartelijk bedankt om te helpen crow en mindipper!!!!!! :)
Ik weet nu dat mijn ram 480mhz aankan op strakke timings, ben ik heel blij mee.
1 ding vind ik wel zo eigenaardig dat men cpu niet hoger wil. :( stock is hij 2.8 ghz dus ik veronderstel dat hij toch echt wel 3.1 op lucht zou moeten kunnen ongeveer. En het is telkens als ik juist voorbij de 3010mhz kom dat ie niet stabiel is. ook niet bv 3012. Zou ik eens durven een tst doen met veeel volt voor de cpu, bv 1.530 ofzo? of 1.550? voor 1 keer occt te doen? :|
dat ik weet dat hij gewoon meer volt nodig heeft.(koop ik later mss waterkoeling ofzo en een DFI moederbord).

mystic

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:36:
1 ding vind ik wel zo eigenaardig dat men cpu niet hoger wil. :( stock is hij 2.8 ghz dus ik veronderstel dat hij toch echt wel 3.1 op lucht zou moeten kunnen ongeveer. En het is telkens als ik juist voorbij de 3010mhz kom dat ie niet stabiel is. ook niet bv 3012. Zou ik eens durven een tst doen met veeel volt voor de cpu, bv 1.530 ofzo? of 1.550? voor 1 keer occt te doen? :|
dat ik weet dat hij gewoon meer volt nodig heeft.(koop ik later mss waterkoeling ofzo en een DFI moederbord).
Uit het A64-OC-topic:
Vcore: Dit is het voltage van de CPU, je kunt het verhogen als de CPU niet sneller wil. Voor dagelijks gebruik (24/7) is meer dan 1,55v niet aan te raden. Voor bench sessies is 1,65-1,7v het maximum, op water 1,7-1,75 en op extreme cooling 1,75+
Ik denk dat je voor vragen over het nóg verder clocken van je CPU in dat topic terecht kan. :)

Verwijderd

nou kijk aan lossere timings werken perfect dus 8)

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt allemaal.
kgaan hem keer laten testen op 1.53 volt om te beginnen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
oeps :(
bij 1.53 volt niet stabiel.
bij 1.55 volt(maximum wat ik kan instellen in bios), cpu-z gaf al 1.58 volt aan.
tijdens OCCT crashte men pc.pfff raar geval.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Prutz0r schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:26:

Omdat ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Wil niet lullig doen ofzo, maar volgens mij weet je echt niet wat je met je geld moet:

FX57
2 x WD Raptor
2 x 7800GTX top

En dan zulke basic vragen . . . Begin eens met wat faq's / oude topics door te lezen, zelf wat te proberen enz.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:34:
Wil niet lullig doen ofzo, maar volgens mij weet je echt niet wat je met je geld moet:

FX57
2 x WD Raptor
2 x 7800GTX top

En dan zulke basic vragen . . . Begin eens met wat faq's / oude topics door te lezen, zelf wat te proberen enz.
ik heb echt al veel rondgezocht. Ik wist in het begin niks van overklokken en nu begint het toch wel al wat te gaan. Ik heb dus zelf al super veel geprobeerd in het bios om hem verder te krijgen, wat allemaal niet lukte. Dus ik vraag nu eens hulp hier.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:51:
[...]

ik heb echt al veel rondgezocht. Ik wist in het begin niks van overklokken en nu begint het toch wel al wat te gaan. Ik heb dus zelf al super veel geprobeerd in het bios om hem verder te krijgen, wat allemaal niet lukte. Dus ik vraag nu eens hulp hier.
Tja, het antwoord op de vraag in je openingspost had je in 2 minuten kunnen vinden in de startpost van het AMD OC results topic :7

Maar goed, ik ben geen mod, en zal me ook niet als een mod gaan gedragen . . . I'm out :>

Verwijderd

Topicstarter
nog iets raar: hij doet 3dmark05,3Dmark06, sciencemark,superpi,occt,.. allemaal stabiel
maar bij 3dmark03 loopt hij volledig vast in het begin, opnieuw en opniuew 8)7

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:35:
nog iets raar: hij doet 3dmark05,3Dmark06, sciencemark,superpi,occt,.. allemaal stabiel
maar bij 3dmark03 loopt hij volledig vast in het begin, opnieuw en opniuew 8)7
3Dmark 03 is dan ook zwaarder dan de rest. Als het systeem in 03 stabiel is, dan is die ook in de andere benchmarks stabiel. Oftewel je systeem is gewoon niet stabiel.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:48
Zwaarder dan de rest? Kan ik me niet helemaal voorstellen, maar goed: even voor de duidelijkheid: een pc is pas stabiel als hij 12 uur nonstop Prime95 zonder fouten doorkomt (eventueel dubbel draaien als je een dual core CPU hebt). Als je windows in kan komen en je pc (bijna) nooit vastloopt, kan ie alsnog instabiel zijn. Dat zou zich kunnen uiten in bijv. kleine corrupties als je iets gaat (en)coderen of toch een keer een vreemde crash bijv.

Verwijderd

Topicstarter
fout ontdekt. ik heb men FSB 1 mhz omlaag gezet en tis opgelost.
das altijd als ik naar 3 ghz kom dat hij crasht. 3003 mhz onstabiel. nu 2990 stabiel. ik mag nog zoveel volt geven als ik wil nooit stabiel hoger dan 3 :( .
Pagina: 1