[router] n00b op het gebied waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-04 12:48
Ik ben nog een n00b op het gebied van routers, etc. Ik wil een router kopen met ingebouwde modem, switch, en draadloos(wpa beveiligd). Ik weet wel wat dingen, maar er zijn zo verschrikkelijk veel termen, dat ik me afvraag waar ik op moet letten.
Ik wil een netwerk maken waarin ik internet via de router deel. Ik heb nu een alcatel speedtouch modem van planet internet(een vrij oude, al een paar jaar oud). Kan ik p2p programma's ook goed gebruiken? Niet dat ik bij het zoeken totaal geen resultaten krijg, en alles heel slecht werkt(zoals nu het geval is als ik achter de pc zit die via het netwerk met een andere computer internet deelt(aan die pc hangt ook de modem).
En flikker dit niet gelijk op slot, want daar heb ik niks aan....

vrede in rust

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kijk eens bij Linksys.
Kwaliteits spul en makkelijk op te zetten voor n00bs... :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je nu bijvoorbeeld de Speedtouch 510 hebt, heb je alleen een switch nodig, dus het is wel handig om uit te zoeken welke Speedtouch het precies is. :)

{signature}

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
een speedtouch 510 is al een router, uit je TS kan ik niet opmaken welk model je nu hebt.

Verder met p2p moet je simpelweg de juiste poorten forwarden om te zorgen dat het goed werkt.

Ik vind wel dat je TS een beetje beter had gekund, wat heb je al uitgevonden en wáár kom je niet uit?

Mijn rig

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 14:37
ik heb zo'n all in one apparaatje van 3com, die zijn wel lekker. Hij is stabiel, klapt er dus niet vaak uit, ook bij hoge internetbelasting (wel handig als je veel p2p-ed). Je kunt een hoop instellen, poortjes open dicht gooien op je firewall, port forwarding etc.. En op draadloos gebied kun je ook van alles instellen (mac filtering, WEP / WPA beveiliging, radius server, noem het maar op).

Ze kosten misschien iets meer dan gemiddeld, maar ik ben er erg over te spreken, mede omdat je dus veel kunt instellen en het ding ook gewoon stabiel is.

• Nas T
ik heb een alcatel speedtouch 330.
het is een usbmodem, ik moet ook inbellen.
Waar ben ik uitgekomen: er zijn tientallen, zoniet honderdtallen termen die me niet bekend zijn. Ik heb het idee dat als ik een modem koop, ik 3 maanden bezig ben of om het ding aan de praat te krijgen, of erachter te komen dat het niet werkt.
Dit al bijvoorbeeld: er zijn routers met adslmodem voor een analoge adslverbinding of isdn adsl verbinding. Ik zou echt niet weten hoe ik het verschil kan zien. Er komt bij ons 1 telefoonlijn binnen, dan een splitter, daarna een kabel naar telefoon en naar modem. bellen en internetten kunnen dus tegelijk. Ik zoek een overzichtelijke pagina met informatie die voor een beginnelijng geschikt is. Ik wil niet uren en uren bezig zijn om een klein beetje te leren over routers. Het is heel inefficiënt kennis opnemen. In de uren die ik er ingestoken heb, ben ik misschien 4 dingen wijzer geworden...

vrede in rust

Verwijderd

Ik zweer bij Linksys.. :) installeer echt heel veel routers, accespoint, enz.. linksys is echt super.

Makkelijk en als je meer opties wilt staan ze er bij..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 17:22 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen.. lees de faq... toen ik de toppic titel zag.. en verder... de product servey op de frontpage!

• Nas T
bedankt voor jullie commentaar...ik zei dus dat het niet gelijk op slot moest, omdat ik dus niks weet. faq gelezen, wat nu? topictitel is ok, ts is ok, maar jullie willen natuurlijk een hoop termen en zo. Die ken ik niet klaar. commentaar? flikker maar in de prullenbak, ik wil alleen maar geholpen worden.
Ik zal misschien dan maar kijken bij Linksys. Het lijkt me iig een betrouwbaar merk, en ook simpel.

vrede in rust

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je moet het uiteraard zelf weten, maar je geeft zelf aan dat je geen verstand hebt van routers en ook geen zin hebt om je er in te verdiepen. Zou je dan niet beter een modem/router kunnen aanschaffen die door je provider volledig ondersteund wordt? Zodat je daar bij evt. problemen terecht kunt.

• Nas T
Tropos schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:39:
Je moet het uiteraard zelf weten, maar je geeft zelf aan dat je geen verstand hebt van routers en ook geen zin hebt om je er in te verdiepen. Zou je dan niet beter een modem/router kunnen aanschaffen die door je provider volledig ondersteund wordt? Zodat je daar bij evt. problemen terecht kunt.
Heb ik al gedaan. Ze weten er geen bal vanaf, en ze hebben alleen dure routers die geen barst kunnen(150 euro voor een 4poort switch en modem, bij wijze van).
Ik wil graag leren, maar dan wel leren, niet lezen over dingen die me geen bal zeggen. Er staat een hele hoop termen, maar niet uitgelegd wat die betekenen e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Nas T op 03-04-2006 17:45 ]

vrede in rust

Verwijderd

Waar je vooral op moet letten is dat je router snel genoeg is. Goedkope router hebben de neiging zat ze nogal over hun nek gaan waneer er te veel connecties worden gemaakt. (erg belangrijk waneer je bittorent, edonky of andere download programma gebruik die veel conecties maakt.

Linksys :| , in het beging hadden ze goed spul maar tegenwoordig hoor je zulke enge verhalen over de routers van hun dat je beter met een grote boog omheen kan lopen. Ik heb er zelf over nagedacht om er eentje aan te schaffen, maar toen ik hoorde van de verkoper dat je hem binne 7 dagen niet mag terug brengen waneer het om een slechte revisie gaat. En dan zit je dan maar opgeschept met een slecht werkende product.

Zelf heb ik zeer goede ervaring met de Asus WL500g, ondersteund standaard zelfs FTP server, bandwidtlimieter (dat alleen bij de download werkt), webcam server, wifi, DHCP, enz. Het is een van de routers die het meeste functies ondersteund, meer dan de linksys en 3com die hier werden genoemd.
Aqw snelheid is die erg krachtig, bij zwaar belasting zit me router nog maar op 10% load.
En duur zijn ze ook niet, kijk eens bij de mycom veilingen ;)
De enigste nadeel aan de Asus WL500g is dat die geen ingebouwde modem heeft waardoor je huidige modem er op moet aansluiten.

Mijn ervaring met de routers van providers is dat ze als modem pefect werken, maar waneer je ze als router gaat gebruiken dan hebben die dingen spontane probleme met te weinig reken kracht waneer flinkt wordt gewdownload.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 17:53 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 18:55

BHQ

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:20:
Ik zou zeggen.. lees de faq... toen ik de toppic titel zag.. en verder... de product servey op de frontpage!
Check je eigen posthistorie man :X Je mag me trouwens ook vertellen wat een toppic + servey is. :)

Bespaar niet op een router. Die Linksys dingen worden wel de hemel in geprezen maar bijv. de nieuwe WRT54G's zijn echt bagger en crashen snel. De oudere (v4's) zijn wel goed. Verder zijn Sitecom, Trust, Sweex en alles wat onder de €60 kost brak. Kan je leuk op ingaan met 'de mijne crashed anders nooit', maar er zitten goedkope pauperprocessortjes in, zijn zo lek als een mandje en de LAN-WAN performace zuigt.

Je hebt 2 opties: een router + modem of een modem met ingebouwde router.

Goede routers: Asus, 3Com, Draytek, oudere Linksys. Sommige modellen van Belkin, NetGear en D-link schijnen het ook aardig te doen.

Goede modems: Alcatel, Zyxel, Copperjets, Draytek (en evt. nog wat van het bovenste lijstje)

Ikzelf heb een simpel Asus modem in bridge (niet in Router want dan crashed ie bij veel connecties) en een Asus WL-500G en dat werkt stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door BHQ op 03-04-2006 18:06 ]

• Nas T
@Jc Ken:
dhcp? is dat eetbaar? nee, maar zo zijn er dus nog wel een hoop meer termen die ik niet begrijp, en die moeilijk terug te vinden zijn. Bedankt voor de info over merken. Dat heldert wat dingen op, ik wist dat draytek wel goed was, kwam als beste uit de test(de 2200vg) bij pcm, daar zat ik al op te azen. Maar asus heeft geloof ik niet precies wat ik wil.(en wat betekend annex a en annex b?)en hoe kom ik erachter of mijn adsl-verbinding analoog of isdn is?

vrede in rust

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

Guldan

Thee-Nerd

dat kun je meestal wel zien aan de telefooncentrale. Staat daar Vox nogwat op? Dan is het een ISDN centrale. Als je het typenummer invuld op internet dan kun je meestal wel zien wat het is.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Nas T
wat is de telefooncentrale?hebben we die thuis?zo ja, waar?

vrede in rust

• nIghtorius
  • Laatst online: 08-04 19:07

nIghtorius

Poef!

linksys. super routers..

alleen a.u.b. instellen met de webinterface.. die " gemakkelijke " beheertoepassingen van linksys zuigen aan alle kanten..

terwijl de webinterface gewoon erg goed is.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Nas T
linksys super routers? Ik hoor net andere verhalen. Het lijkt erop dat ew fans en haters hebben. Zolang er nog geen duidelijkheid is, kies ik nog geen Linksys. Mijn oog valt nu op de Draytek 2600 vg. Veel opties, ziet er kwalitatief goed uit. Genoeg features, en ook voor in de toekomst(voip)

vrede in rust

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:28:
@Jc Ken:
dhcp? is dat eetbaar? nee, maar zo zijn er dus nog wel een hoop meer termen die ik niet begrijp, en die moeilijk terug te vinden zijn. ?
DHCP: Dynamic Host Configuration Protocol. Als een netwerkkaart actief wordt broadcast (een pakket wat elke aangesloten computer bereikt, zeg maar het verschil tussen gericht praten en schreeuwen in een ruimte) die een pakket met het verzoek om DHCP instellingen. Een DHCP server kent dan diverse instellingen toe aan de netwerkkaart die het verzoek verstuurde:

• IP Adres
• Subnet
(optioneel)
• Gateway
• DNS Servers

De telefooncentrale is het gebouw waar jouw telefoonsnoer eindigt, en vanaf daar het KPN netwerk verlaat richting je provider Planet.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 03-04-2006 20:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:28
Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:09:
linksys super routers? Ik hoor net andere verhalen. Het lijkt erop dat ew fans en haters hebben. Zolang er nog geen duidelijkheid is, kies ik nog geen Linksys. Mijn oog valt nu op de Draytek 2600 vg. Veel opties, ziet er kwalitatief goed uit. Genoeg features, en ook voor in de toekomst(voip)
Simpel, zorg dat je een WRT54GL krijgt, dan weet je zeker dat je goed zit qua revisie en alternatieve firmwares.

Verwijderd

Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:53:
wat is de telefooncentrale?hebben we die thuis?zo ja, waar?
Wel als je een ISDN lijn heb.
Maar ik vermoed dat je net als de meeste huishoudes gewoon de analoge lijn heb van KPN. Als je telefoon is aangesloten met zo conector Afbeeldingslocatie: http://www.adec.nl/intronics/Images/td1810.jpg dan is het in iedergeval analoog. Gaat er een 8polig netwerk conector bij je in de muur dan is het ISDN.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 20:23 ]

• Nas T
die wrt54gl heeft geen ingebouwde modem...iets wat ik wel nodig heb. Ik neem in 1e instantie een router, zodat ik altijd internet heb(ik heb een pc, die via het netwerk met een andere pc verbinding heeft), dus die moet altijd aan. en dan kan ik ook altijd met mijn laptop overal op het internet zijn.

vrede in rust

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:20:
Ik zweer bij Linksys.. :) installeer echt heel veel routers, accespoint, enz.. linksys is echt super.

Makkelijk en als je meer opties wilt staan ze er bij..
De manier waar je het er ook mee zegt, je klinkt net alsof je nog nooit een andere router in je hande heb gehad dan linksys.
Als je nou gewoon eerlijk over ben dan heeft men er echt wat aan.

• Nas T
jongens...hou het gezellig...
als er een paar zeggen dat Linksys niet goed is, dan neem ik geen Linksys. Ik ga niet per model en per revisie icm met firmware uitzoeken wat wel goed werkt. Er moet een goede handleiding bij zitten, ik moet het installeren, en het moet werken. Nu, en morgen ook.

vrede in rust

• BHQ

BHQ

De WRT54GL is een perfecte routert hoor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 03-04-2006 21:12 ]

Verwijderd

Ach ik kan je verzekeren dat vrijwel elk beetje bekend merk op dit vlak Prima Routers levert, als ik de TS lees en de verdere reactie's die hier op gegeven worden merk ik dat de TS toch geen ontzettend ingewikkelde dingen wilt doen ermee, je hoeft niet bang te zijn dat een Asus of Linksys router er opeens mee stopt.

Ik zou alleen uit de buurt blijven van merken als Sweex verder kan ik alles wel aanraden,
( Ik kan echter wel zeggen dat van elk router en moden dat ik geinstalleerd heb ik Linksys het makkelijkst en duidelijkst vond, maar goed dit is een mening.)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat jij zoekt is dus een: adsl modem + switch + router + draadloos. Dat is helemaal niet zo gek.
Termen waar ik op zou letten:
• ADSL 2+ ondersteuning = nieuwste vorm van adsl
• 4 port switch = switch met 4 ethernet aansluitingen.
• 54MBit/seconde = 802.11g standaard. Gaat over de snelheid van je draadloze netwerk
• WPA of zelfs WPA2.0. Dit gaat over de mogelijke encryptie.
• Optioneel: VOIP ondersteuning: Voip betekent voice over ip. Binnen een jaar bel je waarschijnlijk via voip denk ik. Handig om daar ondersteuning voor te hebben. Hier kun je een lijst vinden met interessante opties inclusief prijs.

Welke ik zou nemen als ik een modem zou moeten kopen:
Alcatel Speedtouch 716g, ADSL (4x 100Mbps, 54Mbps, VoIP, Analoog) voor 117 euro. Reden, speedtouch die ik nu heb is betrouwbaar en speedtouch modems worden volledig ondersteund op het KPN netwerk. Lekker makkelijk en geen gezeur.

Wat ik liever zou doen: Niks kopen, maar een internetPLUSbellen abonnement nemen. Dan krijg je de experia box, die precies alles kan wat jij wil, maar dan voor niks. Vervolgens betaal je 35 euro per maand voor je internet + telefoon. Je huidige 18 euro nog wat voor je vaste telefoon komen dan te vervallen.

Wat jij trouwens niet zoekt is een linksys WRT54GL, die mist een ingebouwd modem (en voip).

[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 03-04-2006 21:41 ]

• Tropos
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:44:
[...]

Heb ik al gedaan. Ze weten er geen bal vanaf, en ze hebben alleen dure routers die geen barst kunnen(150 euro voor een 4poort switch en modem, bij wijze van).
Ik wil graag leren, maar dan wel leren, niet lezen over dingen die me geen bal zeggen. Er staat een hele hoop termen, maar niet uitgelegd wat die betekenen e.d.
Je weet er dus zelf geen bal van. Die 150 euro modem die jou dus blijkbaar is aangeraden is een SpeedTouch 716. Dat is een prima modem voor een prima prijs, met veel meer opties dan jij zult gebruiken.
Als je graag iets wilt leren dan gooi je een term die je niet kent in Google of Wikipedia, zo moeilijk is dat niet. Liever lui dan moe past beter, denk ik.

• Nas T
Ik zou alleen uit de buurt blijven van merken als Sweex verder kan ik alles wel aanraden
never trust a trust, zullen we maar zeggen.

@wwillem: jij praat duidelijke taal, dit begrijp ik. Goed plan van dat internetplusbellen, alleen: behoud ik mijn nr? Mijn pa hier thuis is niet happig op iets nieuws(vandaar dat we al een paar jaar een lekker duur,€35 per maand, planet internet abbo hebben, terwijl ik met minder al genoegen neem).
Die wrt54gl moet ik idd niet hebben, dacht ik al te hebben gezien.

@Tropos:
ik weet er geen bal van. Maar bij planet weten ze alleen over hun eigen apparatuur iets(oud chinees of japans gezegde: ken je vijand beter dan je vriend). Daarbij komt dat ik liever een merk koop die al lange tijd ervaring hebben, en niet alleen compatibiliteit heeft bij planet internet. Want ik wil dus een zo stabiel en kostenvast iets hebben. Geen professioneel iets, gewoon simpel, en heel recht toe recht aan.
wat die termen betreft: heb ik gedaan, een paar uur bezig geweest, om een beetje wijzer te worden. Dat heb ik 2 keer gezegd, en ook gezegd dat ik commentaar niet op zijn plaats vind. Ik heb al genoeg problemen gehad met netwerken en internet thuis, dat ik niet nog meer gedoe op mijn hals wil halen(ben er huiverig voor), als ik al die termen zie, die me totaal niks zeggen, waarvoor ik een wazig verhaal moet gaan uitpluizen waar ik me weinig kan bij voorstellen, dan is dat niet fijn.
Met mijn verstand kan ik zoiets abstracts als een netwerk moeilijk begrijpen, daarom ben ik bang dat ik heel snel veel getrubbel heb.

@JC Ken: ik heb dus analoog, zo'n telefoonstekker gaat hier de muur in. Betekent dat dat ik een modem/router moet nemen met annex a?

Iedereen die me helpt en commentaar geeft: harstikke bedankt!

vrede in rust

Verwijderd

Voor analoog moet je inderdaad Annex A hebben.

Voice over IP / ADSL kan ik je niet echt aanraden.
Mijn ervaring met Tweakdsl (met de copperjet 816) is dat waneer je de voice over ADSL modem al router gaat gebruiken dat je echo krijgt in je telefoon lijn. Op de frontpage heeft een paar dagen geleden gestaan dat de vioce over ADLS van KPN probleme leverd waneer je veel aan het downloaden ben.

Ik raad je aan om de analoge telefoon te houden van KPN, het kost wel wat meer maar het werkt elktijd perfect (ook waneer je i-net er uit ligt ;) ).
Al moet ik wel zeggen dat de voice over ASDL van tweakdsl nu wel goed werkt sinds ik een aparte router gebruikt, maar dat is natuurlijk niet wat je wilt ;)

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 15:43:
Voor analoog moet je inderdaad Annex A hebben.

Voice over IP / ADSL kan ik je niet echt aanraden.
Mijn ervaring met Tweakdsl (met de copperjet 816) is dat waneer je de voice over ADSL modem al router gaat gebruiken dat je echo krijgt in je telefoon lijn. Op de frontpage heeft een paar dagen geleden gestaan dat de vioce over ADLS van KPN probleme leverd waneer je veel aan het downloaden ben.

Ik raad je aan om de analoge telefoon te houden van KPN, het kost wel wat meer maar het werkt elktijd perfect (ook waneer je i-net er uit ligt ;) ).
Al moet ik wel zeggen dat de voice over ASDL van tweakdsl nu wel goed werkt sinds ik een aparte router gebruikt, maar dat is natuurlijk niet wat je wilt ;)
Die echo kan aan veel dingen liggen. voadsl is geen pré, maar als extra wel wat meergeld waard. Daarmee kan ik misschien in de toekomst wat geld besparen. Een aparte modem is geen ramp, maar alles in 1 lijkt me gewoon zoveel makkelijker(zal de reactie zijn: idd, LIJKT?). Mijn idee is dat als ik een aparte modem gebruik er compatibiliteitsproblemen kunnen ontstaan(ik snap er toch al zo weinig van). Ik hou idd ook liever kpn, aangezien alle problemen die er kunnen ontstaan.
Ik denk dat ik de 2600g of 2600vg van Draytek koop. Draytek komt goed uit de bus, en het lijkt me een hele goede keuze.

vrede in rust

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:47
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:20:
[...]

Wel als je een ISDN lijn heb.
Maar ik vermoed dat je net als de meeste huishoudes gewoon de analoge lijn heb van KPN. Als je telefoon is aangesloten met zo conector [afbeelding] dan is het in iedergeval analoog. Gaat er een 8polig netwerk conector bij je in de muur dan is het ISDN.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je kan best een Duovox of een Quattovox hebben hangen om je analoge toestellen op je ISDN aan te sluiten.

Wil je het zeker weten kijk je of je een NT1 kastje in je meterkast, dan wel punt waar de telefoonlijn binnen komt, hebt hangen.

Een NT1 kastje is een rechthoekig, wit/creme of grijs kastje waar NT1 op staat :+ :P

Hail to the king baby!

Verwijderd

Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:18:
Er komt bij ons 1 telefoonlijn binnen, dan een splitter, daarna een kabel naar telefoon en naar modem. bellen en internetten kunnen dus tegelijk.

• dr snuggles
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:58:
@wwillem: jij praat duidelijke taal, dit begrijp ik. Goed plan van dat internetplusbellen, alleen: behoud ik mijn nr? Mijn pa hier thuis is niet happig op iets nieuws(vandaar dat we al een paar jaar een lekker duur,€35 per maand, planet internet abbo hebben, terwijl ik met minder al genoegen neem).
Die wrt54gl moet ik idd niet hebben, dacht ik al te hebben gezien.
Bij internetplusbellen behoud je het nummer wat je nu al hebt. Je geeft aan dat je planet internet hebt wat 35 euro kost. Het makkelijkste is dan om internetplusbellen te nemen van Planet zelf (met dezelfde snelheid van 3mbit/s als je nu hebt).

Je behoudt dan je verbinding, je e-mail adres en je telefoonnummer en betaalt voortaan 8 euro extra voor internetplusbellen en 18 euro minder voor je analoge telefoon. Je krijgt dan dus ook die gave Experia box. Een monteur van KPN legt het gratis bij je aan en test het ook meteen voor je.

Hier heb je een linkje van planet internetplusbellen (ipb) klik. En hier een topic over ipb op GoT klik

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 04-04-2006 18:29 ]

• Tropos
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 14:58:
[...]Met mijn verstand kan ik zoiets abstracts als een netwerk moeilijk begrijpen, daarom ben ik bang dat ik heel snel veel getrubbel heb.
En dat is nu precies de reden waarom ik je adviseerde om een modem aan te schaffen dat door je provider wordt ondersteund. Wat gebeurt er nu als je problemen hebt met je internet verbinding? Je kan niet op tweakers.net want je verbinding ligt eruit. Je belt de helpdesk van je provider. Dat wordt een heel kort gesprek. De helpdesk kijkt of er ADSL signaal op het modem binnen komt. Zo ja, dan wensen ze je heel veel succes met je probleem.

Uiteraard moet je helemaal zelf weten wat voor soort modem je aan gaat schaffen. Maar jij vraagt een advies en ik geef je die. Ik wens je in ieder geval veel succes met je nieuwe modem.

Verwijderd

Dat is inderdaad een voordeel van een aparte router.

Het enigste wat je hoeft te doen is bij de huidige modem in bridge mode zetten. Waneer het maar niet wilt lukken met je router dan kan je de modem rechtstreeks op je computer aansluiten zodat je toch nog het I-net op kan.
Al denk ik dat het vast wel gaat lukken eengzien de meeste routers een goede handleiding hebben en een config wizzard waarmee het wel moet lukken.

• Nas T
Dat internetplusbellen lijkt me wel wat. Maar dan krijg je het volgende gezeik(vrees ik): er moeten een aantal pc's aangesloten worden, kabel aangelegd worden, een monteur, dat kost dus alweer een dikke honderd euro duurder(als ik er niet ver onder zit). Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn bij een storing: bellen naar provider, hoop tijd, dan komt er na een week pas een monteur langs(die het niet zal lukken, zul je maar net zien), nieuwe box: maand verder. Dan zit je dus wel een dikke maand zonder internet en telefoon. Als die router eruit klapt, heb ik altijd mijn modem nog, en de telefoon doet het altijd nog wel.
Owja: zeg maar dat je me niet geloofd, want dat hoeft ook niet. Het is zo.
Ik kan een complete post vol maken met wat voor pech ik vorig jaar heb gehad. En dan weet ik gewoon dat ik 1 of 2 dingen vergeet, zo vaak is er iets misgegaan...
Na het hele gedoe is mijn pa kwaad, die wil terug, dat zal niet gaan natuurlijk, hij nog kwader op mij, is allemaal mijn schuld, en binnenkort klapt die box er weer uit.
Daarna stappen ew over naar iets compleet anders, zodat we een nieuw telnummer hebben, en mijn pa NOG kwader op me is.

vrede in rust

• dr snuggles
  • Niet online
Hier staat wat het kost om een extra pc aan te sluiten: klik.

Verwijderd

Ik hoor hier veel mensen roepen linksys.. Even offtopic, maar is linksys niet een susterbedrijf van cisco ?

• Nas T
wwillem schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:57:
Hier staat wat het kost om een extra pc aan te sluiten: klik.
dat heb ik ook gezien, zoals ik zelf denk, ben ik dit aan extra kosten kwijt:
30 euro kabel, ik heb maar 1 kabel, 2 extra pc's aansluiten(1 pc van mezelf boven, en mijn laptop) à 30 euro, plus 50 euro voor monteur=140 euro.
Voor die prijs kan ik een hele mooie router kopen....waarvan ik ook zeker ben dat ie zal werken als ik hier wat overhoop gooi, of een ander adsl-abbo neem(wat ik wel wil, aangezien ik die 3 Mbit niet gebruik en amper haal).
het heeft zeker voordelen, maar ook nadelen, denk ik. Ik heb misschien ook wel teveel eisen, sorry :/ . Voorlopig blijf ik nog bij die draytek. Draytek ziet er fatsoenlijk uit, een router(de 2200vg) kwam als beste bij pcm uit de test, ik heb daar tot nu toe vertrouwen in.

vrede in rust

• Morphine
  • Laatst online: 11-04 10:30
kan deze kerel niet gewoon een wifi accespoint kopen en zn huidige modem behouden? scheelt weer doekoes toch?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Hij heeft nog een USB modem, wordt dus lastig.

[ Voor 79% gewijzigd door Nielson op 04-04-2006 22:38 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nas T schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:47:
Ik kan een complete post vol maken met wat voor pech ik vorig jaar heb gehad. En dan weet ik gewoon dat ik 1 of 2 dingen vergeet, zo vaak is er iets misgegaan...
Na het hele gedoe is mijn pa kwaad, die wil terug, dat zal niet gaan natuurlijk, hij nog kwader op mij, is allemaal mijn schuld, en binnenkort klapt die box er weer uit.
Daarna stappen ew over naar iets compleet anders, zodat we een nieuw telnummer hebben, en mijn pa NOG kwader op me is.
Weet je, in dat soort gevallen zou ik adviseren naar je dichtsbijzijnde ITboer te stappen en daar vragen om jou te informeren over wat je moet hebben.
Dan kan je in overleg met je pa er ook nog voor kiezen om de boel te laten aanleggen door $ITboer.
Scheelt jou gedonder en je pa kan daar waarschijnlijk beter tegen dan je denkt.
Kost wellicht iets meer, maar dan kun je het ook volgens de regelen der kunst laten doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik heb pasgeleden mijn Speedtouch 510 omgewissled voor een linksys WAG354G.
De reden daarvoor was dat ik ernsitige problemen had met port forwarden, wat zich uitte in slome downloadsnledheden bij sommige programma's.
Nu werkt alles perfect. En heb ik meteen draadloos :)

Ik heb deze nog niet voorbij zien komen in dit topic. Ding kost maar €80 en is precies wat de TS nodig heeft. Enige wat mist, is Static DHCP. Dus je kan geen mac adressen an interne ip's toewijzen, wat ik zelf wel erg jammer vind. Echter volgens de klanten service van linksys gebeurt dit al automatisch.

Hallo met Tim

• Nas T
en wat heeft dat mac-adres gedoe voor gevolg? Ik weet nog dat ik iets met het macadres moest doen met het aanmelden van mijn laptop op het wifi netwerk op school...

vrede in rust

Verwijderd

Ik wil graag toch nog even een lans breken voor de Asus WL500gx. Ik heb dit apparaat een jaartje gebruikt in combinatie met de Speedtouch 510 (als gateway) en het werkte feilloos, zowel bedraad als draadloos. Nu draait 'ie alweer een maand in router-mode met een Wanadoo Livebox en ook dat gaat uitstekend!

Het lastige van een Asus (welke Asus dan ook) is echter de onduidelijke handleiding. Asus vertelt je voortdurend in gebroken Engels wat je allemaal "zou kunnen doen", maar niet hoe je dat dan moet doen. Gelukkig zijn er zat forums te vinden waar je werkelijk alles kunt vinden op het gebied van instellingen. Als je je er echter niet in wilt verdiepen zou ik geen Asus nemen.

Linksys is, wat ondersteuning betreft, een stuk beter. Blijf echter weg van de WRT54G v5 router, deze is niet te tweaken met custom firmware zodat je vastzit aan Linksys. Verder zijn het prima routers.

Groet,

Ganymaedes

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:42:
Het lastige van een Asus (welke Asus dan ook) is echter de onduidelijke handleiding. Asus vertelt je voortdurend in gebroken Engels wat je allemaal "zou kunnen doen", maar niet hoe je dat dan moet doen. Gelukkig zijn er zat forums te vinden waar je werkelijk alles kunt vinden op het gebied van instellingen. Als je je er echter niet in wilt verdiepen zou ik geen Asus nemen.
Dank je. Helaas wordt het dan geen Asus. Iemand ervaringen met Draytek(zowel positief als negatief?)

vrede in rust

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
Nas T schreef op woensdag 05 april 2006 @ 10:33:
en wat heeft dat mac-adres gedoe voor gevolg? Ik weet nog dat ik iets met het macadres moest doen met het aanmelden van mijn laptop op het wifi netwerk op school...
Een mac adres is gewoon het getalletje dat je netwerk kaart meekrijgt. Die kan je koppelen aan een specifiek (intern) ip adres. Dat is handig als je veel verschillende dingen (zoals xboxen ;) ) aan je netwerk hangt.

Hallo met Tim

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Draytek heeft een hele sterke naam binnen de netwerken markt! Zeker qua routers zijn ze zeer sterk.

Ik raad een Draytek 2800VG aan, dit is een modem/router/wifi oplossing die alles kan wat jij kan bedenken ;) Je kan bijvoorbeeld ook nog VPN verbindingen opzetten (Lan to Lan), hij ondersteund Voice Over IP en nog vele andere functies. Handige webinterface en goede support.

Een Mac adres is een adres dat je netwerkkaart meekrijgt vanuit de fabriek, dit is hard in je netwerkkaart gezet en is niet aan te passen (wel te spoofen). Je kan mac adressen gebruiken voor filtering bijvoorbeeld. Jij geeft aan welke MAC adressen op het netwerk mogen komen en de rest niet.
Dit is echter niet gebouwd voor beveiliging, je kan namelijk met gemakt een MAC adres softwarematig aanpassen (spoofen)!

[ Voor 36% gewijzigd door Mishmash op 05-04-2006 15:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:42:
Het lastige van een Asus (welke Asus dan ook) is echter de onduidelijke handleiding. Asus vertelt je voortdurend in gebroken Engels wat je allemaal "zou kunnen doen", maar niet hoe je dat dan moet doen.
Mmm, er zijn zeker nogal verschillende handleidingen in de omloop.

Vandaar dat het handig is om er voor te zorgen dat je de nieuweste handleiding heb waneer je de nieuweste firmware gebruikt.

Hier kan je de nieuwste handleiding downloaden van de WL-500 serie http://dlsvr02.asus.com/p...g-03/E1697_pdf_manual.zip

Nas T
Wat mij een heel goed idee lijkt is dat je eerst even de handleiding download / doorleest van de router die je wilt kopen zodat je meteen kan kijken of die makelijk genoeg is te configeren.

Verwijderd

Nas T schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:28:nee, maar zo zijn er dus nog wel een hoop meer termen die ik niet begrijp, en die moeilijk terug te vinden zijn.
Hier een duidelijke handleiding waar je met eender welke router ed.. mee aan de slag kan en waarin de belangrijkste begrippen (en info om het netwerkje aan de praat te krijgen) duidelijk en ook voor 'leken' helder in uitgelegd worden. _/-\o_
Configureren van een netwerk met een router

succes :)

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wwillem schreef op maandag 03 april 2006 @ 21:35:
Wat jij zoekt is dus een: adsl modem + switch + router + draadloos. Dat is helemaal niet zo gek.
Termen waar ik op zou letten:
• ADSL 2+ ondersteuning = nieuwste vorm van adsl
• 4 port switch = switch met 4 ethernet aansluitingen.
• 54MBit/seconde = 802.11g standaard. Gaat over de snelheid van je draadloze netwerk
• WPA of zelfs WPA2.0. Dit gaat over de mogelijke encryptie.
• Optioneel: VOIP ondersteuning: Voip betekent voice over ip. Binnen een jaar bel je waarschijnlijk via voip denk ik. Handig om daar ondersteuning voor te hebben. Hier kun je een lijst vinden met interessante opties inclusief prijs.

Welke ik zou nemen als ik een modem zou moeten kopen:
Alcatel Speedtouch 716g, ADSL (4x 100Mbps, 54Mbps, VoIP, Analoog) voor 117 euro. Reden, speedtouch die ik nu heb is betrouwbaar en speedtouch modems worden volledig ondersteund op het KPN netwerk. Lekker makkelijk en geen gezeur.
Helemaal eens echter :
Wat ik liever zou doen: Niks kopen, maar een internetPLUSbellen abonnement nemen. Dan krijg je de experia box, die precies alles kan wat jij wil, maar dan voor niks. Vervolgens betaal je 35 euro per maand voor je internet + telefoon. Je huidige 18 euro nog wat voor je vaste telefoon komen dan te vervallen.
Hiermee ben ik het niet eens !! ExperiaBox is zo onstabiel als maar kan zijn en de NAT schijnt ook niet helemaal goed te werken ... dat is dus hetgene wat ervoor zorgt dat je met meerdere mensen kan internetten en eventueel "draadloos internet" hebt zogezegd :X

Die 716 Kan trouwens toch ook VoIP aan ?? Als je dat echt persee wil (Wat ik niet zou doen wegens het feit dat als je voluit downloadt je VoIP geen bandbreedte meer heeft!!) dan zou ik gewoon om een 716 vragen bij je InternetPlusBellen aanvraag :)
Wat jij trouwens niet zoekt is een linksys WRT54GL, die mist een ingebouwd modem (en voip).
Klopt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tropos
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:41:
[...]
Die 716 Kan trouwens toch ook VoIP aan ?? Als je dat echt persee wil (Wat ik niet zou doen wegens het feit dat als je voluit downloadt je VoIP geen bandbreedte meer heeft!!) dan zou ik gewoon om een 716 vragen bij je InternetPlusBellen aanvraag :)
Die Experiabox heeft natuurlijk wel QoS en de 716 ook. Dus als het goed is, merk je niets op je VoIP van je internet-gebruik. Maar vooralsnog wordt InternetPlusBellen alleen geleverd met een ExperiaBox. Je kan wel een ander modem aankoppelen maar dan ben je de VoIP mogelijkheid kwijt.

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tropos schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:49:
Die Experiabox heeft natuurlijk wel QoS en de 716 ook. Dus als het goed is, merk je niets op je VoIP van je internet-gebruik.
OK Maar dan nog heb je door het downloaden meer vertraging door verhoging van je ping of zie ik het verkeerd ??
Maar vooralsnog wordt InternetPlusBellen alleen geleverd met een ExperiaBox. Je kan wel een ander modem aankoppelen maar dan ben je de VoIP mogelijkheid kwijt.
Dus je mag niet een eigen VoIP capable modem/apparaat ervoor gebruiken ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:17:
Ik hoor hier veel mensen roepen linksys.. Even offtopic, maar is linksys niet een susterbedrijf van cisco ?
Yup, volgens mij komen die dingen zelfs uit dezelfde fabriek als de "echte" cisco's (iig dezelfde chips).

@TS
Thuis hebben we een asus wl530g die erg goed werkt en vrij eenvoudig in elkaar zit. Heeft iets rond de 65 euro gekost.

• Tropos
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:51:
[...]

OK Maar dan nog heb je door het downloaden meer vertraging door verhoging van je ping of zie ik het verkeerd ??

[...]

Dus je mag niet een eigen VoIP capable modem/apparaat ervoor gebruiken ??
Geen vertraging hoor. Er wordt alleen een stukje bandbreedte gereserveerd voor VoIP. Je mag wel een eigen VoIP ATA oid aansluiten, alleen weet 'niemand' wat de instellingen voor KPN VoIP zouden moeten zijn.

Maar goed, dit gaat allemaal erg of topic. Als je er meer over wilt weten kan je beter eens in de IPB draadjes een kijkje nemen.

• Nas T
@-tweak-:
heil...dit ziet er goed uit:D

wat bandbreedtebeperking betreft met voip:no problemo, heel vaak bellen we niet, noch downloaden.
Blijf voorlopig nog bij Draytek, die 2800 vg ziet er goed uit, maar is de 2600vg niet voldoende(en goedkoper?)

vrede in rust

Verwijderd

Misschien een domme vraag maar wat voor internet heb je kabel of adsl

want als je moet inbellen enzo lijkt het op xDSL en dan heb je toch egt een andere router nodig dan als je op kabel hangt

of zeg ik nou rare dingen?

nevermind ik lees weer es niet goed

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 16:35 ]

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Nas T schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:29:
@-tweak-:
heil...dit ziet er goed uit:D

wat bandbreedtebeperking betreft met voip:no problemo, heel vaak bellen we niet, noch downloaden.
Blijf voorlopig nog bij Draytek, die 2800 vg ziet er goed uit, maar is de 2600vg niet voldoende(en goedkoper?)
2600VG is denk ik voor jouw doen ook voldoende

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik kan je ook erg de Linksys WAG354G aanbevelen, mooie routermodem, betaalbaar (<100 euro), en zeer stabiel hier (gebruik veel P2P en andere zaken waar veel connecties voorkomen). Ik dan je die router van harte aanbevelen.

Oh, en niet onbelangrijk: Bij het installeren kan een kind de was doen, zo simpel.

• dr snuggles
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:41:
Hiermee ben ik het niet eens !! ExperiaBox is zo onstabiel als maar kan zijn en de NAT schijnt ook niet helemaal goed te werken ... dat is dus hetgene wat ervoor zorgt dat je met meerdere mensen kan internetten en eventueel "draadloos internet" hebt zogezegd :X
NAT is niet om met meerdere mensen te internetten, NAT is een tabel die je alleen nodig hebt als je een server draait op één van de pc's binnen je netwerk. Dit kan een gameserver zijn, een ftp server of een filesharing server (p2p programma).

Verder zijn er zowel positieve als negatieve ervaringen met IPB. Er is al een hoop verbeterd sinds de tijd dat het beschikbaar is. Zie ook het topic waar ik eerder naar linkte.
Voip kost altijd bandbreedte, dus dit hangt niet van het modem af. Verder ondersteunt het kpn netwerk bij het gebruik van voip QoS. Wat inhoudt dat spraakverkeer voorrang krijgt tov dataverkeer.

• Nas T
Ik vind die Asus dingen niet, noch op de pricewatch, noch op marktplaats, noch bij Asus zelf. Dus die kan ik überhaupt niet kopen(en dat wil ik ook niet, want ik vrees dat de beschikbaarheid van digitaal materiaal en service ervoor online ver te zoeken is)

vrede in rust

Verwijderd

Ze staan trouwens wel in de pricewatch, marktplaats, en is ook onder ander te koop bij Mycom.

zoek je wel met de juiste termen ? Bijv 500g of WL-500

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:48:
Ze staan trouwens wel in de pricewatch, marktplaats, en is ook onder ander te koop bij Mycom.

zoek je wel met de juiste termen ? Bijv 500g of WL-500
ah.. das iets anders danWAG354G :P bedankt!
edit: geen ingebouwd modem...

[ Voor 5% gewijzigd door Nas T op 05-04-2006 21:34 ]

vrede in rust

Verwijderd

Hou je, als n00b, er wel rekening mee dat wanneer je je USB modem gaat vervangen voor een linksys hiermee al je ondersteuning komt te vervallen op de helpdesk?

Kan je na mij inziens misschien net zo goed een multi PC modem van Speedtouch kopen.
En indien draadloos een 580/716

• Tropos
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:29:
Hou je, als n00b, er wel rekening mee dat wanneer je je USB modem gaat vervangen voor een linksys hiermee al je ondersteuning komt te vervallen op de helpdesk?

Kan je na mij inziens misschien net zo goed een multi PC modem van Speedtouch kopen.
En indien draadloos een 580/716
TS is al gewaarschuwd, maar het boeit hem blijkbaar niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tropos op 06-04-2006 14:07 ]

Verwijderd

Net als of je aan die helpdisks wat heb. Vooral waneer je voice over adsl / IP heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 14:25 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:57:
Yup, volgens mij komen die dingen zelfs uit dezelfde fabriek als de "echte" cisco's (iig dezelfde chips).
*proest* :D

Altijd wel gedacht dat Cisco overpriced was, maar deze opmerking moet ik toch echt inlijsten.
Impliceert nogal wat namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nas T
Tropos schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:00:
[...]

TS is al gewaarschuwd, maar het boeit hem blijkbaar niet.
bedankt, jij bent ook lief. Het boeit mij wel. Maar ik kan zelf die usb modem wel aansluiten. Lukt dat niet, dan bel ik op en verstop die router. klaar.

vrede in rust

• BHQ

BHQ

[rml][ Voip] Niet kunnen bellen naar Voip nummer.[/rml] anyone?

Kom op man, plaats zulke belachelijke opmerkingen niet :X

Chips komen ook niet overheen (uiteraard niet). Zie jij al dure 48 poort gigabit switches met Realtek dr in? :D

[ Voor 17% gewijzigd door BHQ op 06-04-2006 21:44 ]

Pagina: 1