Toon posts:

tweede voorstel nieuwe FAQ voor NOS

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Introductie

Welkom op het non-Windows OS (NOS) subforum, hier worden besturingssystemen (operating systems in het Engels, afgekort OS's) anders dan Windows en Mac OS besproken. Die OS's hebben hun eigen subforum, respectievelijk Windows Operating Systems en Apple Talk.

Hoe en waarom in NOS gemodereerd wordt, is te lezen in de NOS policy - updated 22/09/2004.

Zie je iets wat volgens jou gesloten of verplaatst moet worden? Plaats dan een topic-report (klik op het handje 'Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif' bovenaan elk topic). Als het om urgente dingen gaat als flamen, spam e.d. wat niet kan blijven liggen, meldt het dan in Schop een Modje of probeer via ICQ een van de moderators te pakken te krijgen.

Hoewel er zeer veel verschillende OS's bestaan wordt er op het NOS subforum wordt vooral gediscussieerd over het besturingssysteem Linux, omdat dit het populairste non-Windows OS is. Deze FAQ gaat daarom ook vooral over Linux.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/FAQ_info.pngWaarschijnlijk wil jij meer over Linux weten. Deze FAQ is geen boekwerk en heeft niet als doel om alles uit te leggen, indien je meer over Linux wilt weten, lees dan eerst dit artikel in de Engelse Wikipedia voordat je vragen stelt.

Dit geldt ook voor alle andere dingen waar je meer informatie over wilt hebben, zoek het op in Wikipedia. Bij voorkeur de Engelse versie van Wikipedia, de Nederlandse Wikipedia heeft vaak minder informatie dan de Engelse.

Ik geef iedereen toestemming te doen met deze FAQ wat zij willen, ik heb er geen problemen mee als deze FAQ gekopiëerd wordt of iets dergelijks.

Inhoudsopgave

Welk OS kan ik het beste kiezen?
Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?
Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?
Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?
Wat betekenen termen als i386 en x86-64 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?
Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?
Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?
Hoe installeer ik software onder Linux?
Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?
Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?
Kan ik ook gamen onder Linux?
Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?
Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?
Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?
Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?
Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?
Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?
Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?

Welk OS kan ik het beste kiezen?

Er bestaan zeer veel verschillende OS's. Om een beknopt antwoord te geven op de vraag zal ik daarom slechts de populairste en bekendste OS's behandelen.

Open Source Unix-achtigen:

• Linux
• BSD
• OpenSolaris

Deze OS's hebben een aantal dingen gemeen, ze voldoen geheel of gedeeltelijk aan de Unix standaarden en lijken veel op het originele Unix. Dit heeft als gevolg dat software die geschreven is voor bijvoorbeeld Linux vaak ook onder andere Unix-achtigen te gebruiken is. Daarnaast zijn deze OS's open source, ook wel "free" genoemd, en vaak gratis te downloaden van het internet. Free wil echter niet zeggen dat het ook in alle gevallen gratis te krijgen is, free wil zeggen dat het vrij is van beperkingen als in open source.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/FAQ_info.pngOm het makkelijk te maken zal ik in de rest van de FAQ de naam 'Unix' gebruiken als verzamelnaam voor alle Unix-achtigen, en 'Linux' voor complete Linux distributies. Soms kan met 'Linux' echter alleen de Linux kernel bedoeld worden.

Linux

De populairste Unix achtige. Linux heeft het voordeel dat het vanwege zijn populariteit beter ondersteund wordt qua hardware en software dan de andere Unix-achtigen. Beginners zijn waarschijnlijk het beste af met een Linux distributie voor de desktop.

BSD

BSD is tegenwoordig een verzamelnaam voor de moderne afstammelingen van de Berkeley Software Distribution, een afgeleide van Unix. De drie populairste BSD's die wij in deze FAQ behandelen zijn FreeBSD, NetBSD en OpenBSD, maar er bestaan meer BSD's. Omdat Linux en de BSD's beide Unix afgeleiden zijn kan je ongeveer dezelfde dingen met beide doen. Er zijn ook BSD's gericht op de desktop, maar op dat gebied zijn Linux distributies vaak fijner om mee te werken. De BSD's zijn vooral populair om te gebruiken op servers.
FreeBSD wordt vaak gezien als de concurrent van Linux op servergebied. Qua software en hardwareondersteuning is FreeBSD iets verder gevorderd dan de andere twee. OpenBSD staat bekend om zijn secure-by-default policy. NetBSD staat bekend om zijn portabiliteit, wat wil zeggen dat het op tientallen architecturen te gebruiken is, waaronder i386.

OpenSolaris

OpenSolaris is de open source versie van Solaris, een Unix afgeleide van het bedrijf Sun. Waarschijnlijk is OpenSolaris het best te gebruiken op servers, maar er zijn ook distributies zoals Nexenta die zich richten op desktop gebruik. Het doel van OpenSolaris is volgens de FAQ op de OpenSolaris website "innovation, collaboration and the extension of OpenSolaris technology", het is dus meer gericht op ontwikkelaars dan eindgebruikers. Desondanks is het misschien leuk om het eens uit te proberen.

Overigen

• Haiku
• ReactOS

Zoals gezegd bestaan er zeer veel andere OS's, maar Linux, BSD en OpenSolaris zijn dominant. Andere OS's zijn veel kleinschaligere projecten en veel minder bekend en niet zo volwassen/bruikbaar. Bekenden uit het verleden zoals BeOS en OS/2 worden niet meer doorontwikkeld. Maar wellicht vind je het leuk om eens een keer iets anders te proberen dan Linux of BSD, in dat geval zijn er enkele interessante OS's die het noemen waard zijn. Haiku is een project om een nieuwe open source versie van BeOS te ontwerpen. ReactOS is een project om een open source OS te ontwerpen dat compitabel is met Windows NT/XP applicaties en drivers. Beide projecten hebben nog geen stabiele versie uitgebracht.

Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?

Net als met de keuze van een OS is dit afhankelijk van jouw eisen. Wij kunnen daarom op deze vraag geen eenduidig antwoord geven. Wij geven hier een overzicht van de distributies, en voor welke soort gebruikers deze distributies het meest aantrekkelijk zijn.

Er zijn vele honderden Linux distributies, het is voor de beginner daarom moeilijk om overzicht te krijgen en een keuze te maken. Dat Linux verkrijgbaar is in de vorm van zoveel verschillende distributies is zowel een nadeel als een voordeel. Voor iedere groep gebruikers is er wel een Linux distributie te vinden. Of jij nou een distributie voor de desktop wilt of voor een server, voor een nieuw systeem of voor een systeem van 10 jaar oud, het kan allemaal. De website Distrowatch brengt nieuws over veel Linux distributies en BSD, geeft informatie over distributies en houdt de populariteit van de verschillende distributies bij. Om een indruk te geven welke distributies populair zijn voor welke gebruiksdoeleinden, volgt hier een korte opsomming.

Distributies voor de desktop

Ubuntu, Mandriva, SUSE en Fedora staan respectievelijk op de eerste t/m vierde plaats op distrowatch. Allemaal zijn ze primair gericht op de desktop, maar ze kunnen ook de optie bieden voor een kale installatie indien je deze distributies op een server wil gebruiken. Deze distributies zijn erg geschikt voor de beginner, het gebruiksgemak is ongeveer gelijk aan dat van Windows, zo niet beter. Als jij een beginner bent of als je graag wilt dat het gewoon werkt, zonder veel gedoe, dan zijn deze distributies voor jou.

LiveCD distributies

Een LiveCD is een CD, DVD of eventueel een USB key met een Linux distributie er op. Een LiveCD laat de harde schijf ongemoeid en installeert niets, het intern geheugen van de PC wordt gebruikt. Omdat deze LiveCD's niets installeren zijn deze handig om Linux mee uit te proberen, met Linux te werken wanneer het niet mogelijk is om het permanent te installeren op de harde schijf of om een Windows installatie te redden. LiveCD's zijn echter wel wat trager dan een distributie die permanent is geinstalleerd omdat ze dus alleen het RAM geheugen kunnen gebruiken en omdat elke keer wanneer een LiveCD opstart de hardware weer opnieuw geconfigureerd moet worden. Er zijn distributies die alleen meer LiveCD zijn, er zijn LiveCD distributies die ook de optie bieden om permanent op de harddisk te installeren, en er zijn normale distributies die ook een LiveCD versie hebben. LiveCD's zijn trouwens niet alleen beperkt tot Linux distributies, er zijn er ook die gebaseerd zijn op de BSD's en andere OS's. Populaire Linux LiveCD distributies zijn Damn Small Linux, Knoppix en SLAX

Distributies voor de geavanceerde gebruiker

Debian, Slackware, Arch Linux en CentOS zijn goede kandidaten. Dit zijn meer "doe-het-zelf" distributies, ze zijn meer basic en je hebt meer kennis nodig dan voor de desktop distributies. Veel distributies in deze categorie zijn ook populair voor gebruik op servers. Als jij graag zelf wat meer controle wilt hebben, dan zijn deze distributies voor jou.

Distributies voor de freak

Wil je echt leren hoe Linux in elkaar steekt en nog meer controle hebben over jouw distributie, dan is Gentoo een populaire keuze. In Gentoo wordt alle software zelf gecompileerd indien je dat wenst, maar als jij alles zelf wilt compileren is het wel te adviseren om een redelijk krachtige PC te gebruiken, anders duurt compileren erg lang. Ook is er Linux From Scratch, dit is geen distributie. Het is documentatie met instructies hoe je zelf een werkend Linux systeem kan bouwen uit broncode. Het kost heel veel tijd, maar het is wel erg leerzaam.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/FAQ_info.pngIndien je nog steeds geen keuze kan maken over welke distributie je wilt gaan gebruiken, is het raadzaam om de "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel X" topics door te lezen. Je kunt in die topics specifieke vragen stellen.

Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?

In principe wel. Maar het is wel afhankelijk van wat jij met je PC doet onder Windows. Wanneer jij Linux wilt gebruiken voor webbrowsen, e-mailen, office werkzaamheden, programmeren en dergelijke zal Linux een goede vervanger kunnen zijn.

Patenten, copyright en andere juridische problemen

Linux kent een aantal problemen die niet aan Linux te verwijten zijn, maar aan het monopolie van Microsoft. Wat misschien problematisch kan zijn is de compatibiliteit met de "standaarden" van Microsoft en anderen. Wanneer websites video of audio streams aanbieden, is het vaak zo dat deze streams codecs van Microsoft gebruiken. Jouw muziek collectie is misschien in mp3. Jou collectie video's is misschien in wmv of divx. Je gebruikt Microsoft Word en je slaat documenten op in het .doc formaat. Je gebruikt het netwerk van MSN Messenger voor instant messaging. Sommige websites zijn slecht ontworpen en werken alleen maar in Microsoft Internet Explorer.
Deze de facto standaarden zijn vaak beschermd door middel van patenten, met als gevolg dat veel Linux distributies standaard geen streams kunnen laten zien of mp3 kunnen afspelen vanwege juridische problemen. En als ze niet beschermd zijn, geeft Microsoft geen specificaties vrij zoals in het geval van MS Office en MSN Messenger, in dat geval moeten ontwikkelaars Unix applicaties reverse-engineering toepassen. Vaak is het mogelijk om zelf alsnog codecs te installeren voor mp3, wmv, divx en dergelijke, en zal het prima werken. Alleen het afspelen van streams op websites is wel nog steeds problematisch. Applicaties zoals KOffice, Abiword en OpenOffice.org kunnen ook opslaan in het .doc formaat dat compitabel is met MS Word, maar 100% vlekkeloos gaat dat niet altijd. Met applicaties zoals Kopete en Gaim is het mogelijk om naar het MSN Messenger netwerk te verbinden, alleen ondersteunen deze applicaties niet alles, waaronder webcams en audio.

Veel minder support voor commerciële software (games) en hardware dan MS Windows

Wat ernstigere problemen zijn dat veel software vaak alleen voor Windows of Mac OS is omdat Linux niet zo'n groot marktaandeel heeft. Hoewel open source software vaak van goede kwaliteit is, zullen applicaties zoals bijvoorbeeld GIMP of Krita de veeleisende gebruiker van het commerciële Adobe Photoshop misschien niet tevreden kunnen stellen, en Photoshop is niet beschikbaar voor Linux. Dit geldt vooral voor games, deze zijn vaak alleen beschikbaar voor Windows. Gelukkig is het wel mogelijk om Windows software en games onder Linux te draaien, maar dit werkt niet zo goed. Ook kan je natuurlijk Linux naast Windows installeren, een zogenaamde dual boot. Lees daar meer over vederop in deze FAQ.
Ook hardware wordt door veel producenten matig of niet onder Linux ondersteund. Voor hardware zijn er praktisch altijd wel Windows drivers geschreven, maar voor Linux is dat soms niet het geval. Desondanks is er dankzij het werk van de open source gemeemschap vaak toch wel ondersteuning voor hardware die door de producent zelf niet officiëel wordt ondersteund onder Linux. Over het algemeen mag je er van uit gaan dat hardware onder Linux zal werken, maar soms kan je pech hebben. Lees voor meer informatie verder in deze FAQ.

(Te) veel verschillende distributies

Dan zijn er ook wat problemen die aan Linux zelf te verwijten zijn. Een daarvan is de installatie van software. In de loop der tijd is er een wildgroei van Linux distributies ontstaan, dit heeft voordelen, maar het nadeel is dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en nog erger, dat iedere distributie er zijn eigen manieren op na houdt. Distributies willen nog wel eens wat dingen aanpassen, tweaken, bestanden die belangrijk zijn voor het systeem op andere plaatsen zetten. Dit heeft er toe geleidt dat ontwikkelaars eigenlijk voor iedere verschillende (versie van een) distributie een package van software zouden moeten maken. Dat is onbegonnen werk, en daarom laten ontwikkelaars van open source software vaak het "packagen" van software aan de ontwikkelaars van de distributie over. Vaak duurt het echter een tijd voordat de laatste versie van de software voor jouw distributie beschikbaar is. Het alternatief is de broncode van de software downloaden, en deze compileren. Dit kan echter zeer lastig zijn. Helaas is het voor Linux niet een kwestie van het downloaden van een installer en gaan, zoals bij Windows.

Het positieve van Linux is dat distributies gigantisch veel meer applicaties meeleveren dan bijvoorbeeld Microsoft met Windows XP, en dat Linux in veel gevallen gratis te downloaden is. Linux ontwikkelt zich ook veel sneller, en veel open source software kan op sommige gebieden concurreren met commerciele software.
Waarschijnlijk is het het beste wanneer jij Linux zelf uitprobeerd om zo te beoordelen of jij wel of niet kunt overstappen op Linux.

Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?

Linux en de andere Unix'en zijn te gebruiken op zeer veel verschillende hardware, variërend van embedded systemen met 4 MB RAM en de CPU-power van een rekenmachine tot supercomputers. De eisen die aan de hardware gestelt worden zijn dus afhankelijk van wat jij met een computer wilt doen.

Een zeer oude 486 is voldoende als jij bijvoorbeeld die machine wilt inzetten als router voor jouw thuisnetwerk en het niet erg vindt om met de command line te werken. Voor de modale thuisgebruiker die met een moderne Linux distributie voor de desktop wil werken is een gemiddeld systeem prima. Een Pentium II/Celeron of Athlon/Duron met 128 MB RAM (maar veel liever 256 MB) is voldoende. Als je een oudere PC hebt waar je Linux op wilt installeren, ben je vaak gebaat bij een geheugenupgrade als je toch graag GNOME of KDE wilt gebruiken op een oude PC, 256-512 MB is een leuke hoeveelheid. Voor weinig geld scheelt dit veel performance.

GNOME en KDE zijn de populairste DE's, maar zij stellen in verhouding met andere DE's en WM's de hoogste eisen aan de hardware van een PC. Gelukkig wordt er gewerkt om deze DE's te optimaliseren, vanaf GNOME 2.14 is het geheugengebreuk verminderd en het toekomstige KDE 4 zou ook minder geheugen moeten verbruiken.

Of Linux goed werkt op jouw hardware is natuurlijk niet te beantwoorden in deze FAQ omdat er zoveel verschillende hardware is. Over het algemeen zal Linux goed werken, soms heb je pech en moet je misschien wat moeite doen om het alsnog te laten werken, en in een zeer klein aantal gevallen werkt hardware misschien helemaal niet.

Daarom is het verstandig om voordat je een nieuw systeem/hardware koopt, eerst te zoeken op het internet naar ervaringen van anderen met de werking van de betreffende hardware onder Linux. Op het internet zijn er websites te vinden die informatie geven over de compatibiliteit van Linux distributies met laptops, zoals TuxMobil.org en Linux on Laptops. Ook kunnen de websites van distributies informatie geven over de compatibiliteit met hardware.

De gemakkelijkste methode om naar informatie te zoeken is zonder twijfel Google. Voer de naam van jouw hardware in in combinatie met de term 'Linux' of de naam van jouw distributie. Bijvoorbeeld "inspiron 630m linux" geeft al gelijk nuttige resultaten bij Google.

Wanneer je zelf onderzoek hebt gedaan en je nog steeds problemen hebt met hardware die dienst weigert, probeer dan eens op het forum, mailing list of IRC kanaal van de distributie die je gebruikt (of op dit NOS forum natuurlijk)om hulp te vragen.

Wat betekenen termen als i386 en x86-64 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?

Deze geven de architectuur van de processor aan. Een processor kan alleen werken met software, als de software ook voor de architectuur van die processor gecompileerd is, het is daarom belangrijk dat jij de versie van de Linux distributie installeert die samengesteld is voor jouw processor. Bijvoorbeeld, als jij de x86 versie van jouw Linux distributie wilt installeren op een Mac (PowerPC) gaat dat niet werken.

In de praktijk is dat eenvoudiger dan het lijkt. De x86 architectuur is een microprocessor architectuur die voor het eerst verscheen in de Intel 8086 processor in 1978. Alle processoren van AMD en Intel die sindsdien geproduceerd zijn, zijn compitabel met de x86 architectuur. Op dit moment domineert de x86 architectuur de markt voor desktop PC's en laptops, als je geen idee hebt welke architectuur je moet hebben kun je waarschijnlijk het beste voor x86 kiezen. Soms wordt de term i386 gebruikt, klein verschil, maar dat houdt ook in dat het bedoeld is voor x86 processors.

De meest recente processors die geproduceerd worden zijn steeds vaker 64 bit processors gebaseerd op de x86 architectuur, dit heet de amd64 of x86-64 architectuur. 64 bit processors kunnen ook omgaan met de 32 bit x86 architectuur, andersom niet. Als jij de 64 bits versie van een Linux distributie wilt gebruiken kan dat voordelen hebben, maar misschien ook wat nadelen, zie volgende vraag.

Daarnaast is er de PowerPC processor architectuur - ppc - van de processors die in de PC's van
Apple te vinden zijn, maar ook in computers van IBM. Kies voor die architectuur als je Linux wilt installeren op jouw Apple PC.

Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?

Wellicht is het mogelijk om in bepaalde situaties een snelheidswinst te behalen met applicaties die speciaal voor 64 bit processors zijn gecompileerd.

Echter, sommige dingen zoals bijvoorbeeld de officiële Flash applicatie van Macromedia en de beschermde video en audio codecs van Microsoft zijn 32-bit. En de 64-bit Java van Sun schijnt niet zo lekker te werken, de 32-bit versie wel. Het is wel mogelijk om 32-bit applicaties te gebruiken in een 64-bit OS, maar het kan wat moeite kosten om te regelen. 64-bit zal in het algemeen geen serieuze snelheidswinsten geven, dus waarschijnlijk kun je het beste bij 32-bit OS's blijven als je 64-bit niet echt nodig hebt.

Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?

Een window manager (WM) zorgt voor het weergeven van de grafische gebruikersinterface, en maakt het dus mogelijk om op een gemakkelijke manier een computer te gebruiken zoals bij MS Windows of Mac OS X. Het alternatief is de command line waar tekst commando's worden gebruikt om een computer te besturen. Een desktop environment (DE) bundelt een WM met extra applicaties. Hoewel Mac OS X en Windows XP dus ook een WM/DE hebben, denken we vooral aan Unix bij het gebruik van deze termen, omdat er bij Unix in tegenstelling tot Mac OS X en Windows XP een keuze mogelijk is over welke WM of DE jij wilt gebruiken.

Voor Linux op de desktop zijn tegenwoordig de DE's het populairst, omdat ze meer bieden dan WM's. Als je een PC hebt die aan de eisen voldoet en graag een vergelijkbaar systeem wilt gebruiken als Mac OS X of Windows XP dan is dit voor jou de beste keuze.
Het enige nadeel is dat DE's, vooral KDE en GNOME relatief veeleisend zijn wat betreft systeemeisen. Vooral de hoeveelheid werkgeheugen is belangrijk, minstens 128 MB RAM maar liever 256 MB RAM. XFCE is een lichtgewicht DE, die met minder geheugen goed kan werken. Vanwege de systeemeisen van de DE's zijn er mensen die er voor kiezen een WM te gebruiken omdat deze minder hoge systeemeisen hebben.

De populairste DE's zijn:

KDE
GNOME
XFCE

Populaire WM's zijn:

Fluxbox
Window Maker
Enlightenment

Hoe installeer ik software onder Linux?

De manier waarop software geinstalleerd onder Linux en andere Unix'en is radicaal anders in vergelijking met hoe dat onder Windows en Mac OS gaat. Als software niet al op de installatie CD of DVD staat, wordt software gedownload via het Internet van een centrale locatie (repository) van de distributiemaker. Als je wilt kan je ook extra repositories toevoegen, en je kunt ook handmatig een package downloaden en dat installeren. De precieze procedure die wordt gevolgd verschild per distributie, maar in de recente, populaire distributies voor de desktop gebeurd dat via een grafische applicatie die aangeeft welke software te downloaden of te verwijderen is en wat die software doet. De gebruiker geeft aan wat hij wil installeren en het word gedownload, dit is zeer eenvoudig.

Er zijn echter problemen die het wat vervelender maken om software te installeren. Helaas hebben veel distributies hun eigen package manager om software te verwerken in installeerbare packages voor de betreffende Linux distro, er is geen standaard. SUSE, Fedora en Mandriva gebruiken bijvoorbeeld RPM (Redhat Package Manager) en Debian en de vele andere distributies afgeleid van Debian gebruiken DPKG (Debian Package Manager). Deze verschillen hebben tot gevolg dat een RPM package niet onder Debian te installeren is. Sterker nog, vaak is het zo dat een RPM die voor Fedora Core 4 is gecompileerd niet zal werken onder SUSE Linux 10.0, laat staan Fedora Core 3. Als je dus geen repository gebruikt en handmatig packages download, let er dan op dat een package speciaal voor jouw distributie is gecompileerd.
Omdat er zoveel verschillende package managers en distributies zijn is het dus niet te doen voor developers van software om zelf packages te compileren. Dat werk laten zij over aan de distributies zelf over. Dit heeft weer tot gevolg dat de packages van de distributie vaak niet de meest recente versie zijn.

Als je distributie niet de meest recente versie levert, en jij wilt dat wel, dan zal je zelf de software moeten compileren. Dit is af te raden voor newbies omdat het vervelend en moeilijk werk kan zijn waar je jouw installatie mee kan verzieken als je niet weet wat je doet.
Gelukkig zijn er wel alternatieven. klik en Autopackage. Echter zijn ook deze niet ideaal, omdat deze methoden niet de package manager van de distributie gebruiken. Indien mogelijk, probeer altijd op de normale manier voor jouw distributie software te installeren.

Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?

In bijna alle gevallen wel, de gemiddelde gebruiker zal geen problemen hebben. Enkel wanneer jij programma's gebruikt voor zeer specifieke taken zoals bijvoorbeeld geluidsbewerking, of wanneer jij verwacht dat GIMP alles kan wat Photoshop kan, is het mogelijk dat Unix programma's jouw Windows programma's niet kunnen vervangen.

In de tabel hieronder volgen voorbeelden van applicaties onder Windows, en wat hun vervangers zijn onder Linux. Vaak worden de Linux applicaties die hier genoemd zijn al meegeïnstalleerd met jouw Linux distributie, of heb je de optie ze tijdens de installatie van de distributie mee te installeren.

Software onder Unix kan speciaal ontworpen zijn voor een van de twee belangrijkste Desktop Environments, KDE en GNOME. Vaak is een applicatie die speciaal voor KDE of GNOME is ontworpen beter geïntegreerd wanneer je het in combinatie met dat Desktop Environment gebruikt. Het is echter ook mogelijk om programma's die speciaal voor KDE zijn ontworpen onder GNOME te draaien, en andersom, maar dan zal je misschien wat integratie of functionaliteit missen. Ook zijn er programma's die niet voor een speciale Desktop Environment ontworpen zijn, deze zijn genoemd onder "overig".

Er zijn ook een aantal Unix programma's zoals OpenOffice.org, Firefox en Thunderbird die onder Windows en Mac OS werken.

taakWindowsKDEGNOMEoverig
music playerWinampamaroKRhytmbox
video playerMedia PlayerKaffeineTotem
IMMSN MessengerKopeteGaim
officeMS OfficeKOfficeGNOME OfficeOpenOffice.org
web browserInternet ExplorerKonquerorEpiphanyFirefox
e-mail/PIMOutlook (Express)KontactEvolutionThunderbird

Dit is een erg kort overzicht, zie hier een uitgebreid overzicht.

Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?

Standaard is dat niet mogelijk, maar het is mogelijk met behulp van Wine, een gratis beschikbaar open source programma. Wine is niet zomaar een emulator, het implementeert een zogenaamde compatibility layer wat positief is voor de snelheid van applicaties onder Wine. Wine is echter verre van ideaal, en het zou goed kunnen dat er iets niet werkt.
Als je Windows-only games onder Linux wilt spelen kan Wine ook uitkomst bieden, maar het programma Cedega is dan waarschijnlijk een betere keus, hier moet echter wel voor worden betaald. Andere betaalde alternatieven zijn Crossover Office, Win4Lin en VMWare.

Kan ik ook gamen onder Linux?

Jazeker, maar een zeer groot deel van de commerciele games werken alleen onder Windows vanwege het kleine marktaandeel van Linux, en omdat ontwikkelaars vanwege de monopoliepositie van Microsoft hun games ontwikkelen met DirectX (Application Programming Interface). DirectX is van Microsoft en is niet beschikbaar voor Linux, onder Linux wordt de OpenGL API gebruikt. Je kunt wel Wine of Cedega gebruiken om Windows games te spelen, maar dat is verre van ideaal. Gelukkig is er ook een klein aantal ontwikkelaars die hun games voor Linux beschikbaar maakt. Commerciele en gratis (niet open-source) games die werken onder Linux zijn de Quake en Doom serie, en zowat alles wat van id Software afkomstig is. Ook is er de Unreal Tournament serie, America's Army (gratis) en Enemy Territory (gratis)

id Software gaat nog verder en geeft de source van hun oude games vrij die commercieel niet meer interessant zijn. Het meest recent is de Quake 3 source vrijgegeven. De open source community heeft deze Quake engines doorontwikkeld tot zeer geavanceerde engines, waarmee in theorie totaal nieuwe games mee ontwikkeld kunnen worden.

Omdat commerciele ontwikkelaars niet zo geinteresseerd zijn in Linux, moet Linux het voornamelijk hebben van hobbyisten. Hoewel de kwaliteit van de gratis open source games games die door hen ontwikkelt worden vaak te wensen over laat, zitten er ook een aantal interessante tussen die meer geslaagd zijn. Warsow, Nexuiz en Glest, Nosferatu, en TA Spring zijn goede voorbeelden.

Goede nieuws sites over gamen op Linux zijn linuX-gamers.net en LinuxGames. Ook is er de Linux Gamer Guide, maar er zijn nog veel meer websites te vinden met Google.

Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?

Ten eerste kun je het beste een moderne DE gebruiken zoals KDE, GNOME of XFCE omdat die mooie looks hebben, en antieke WM's niet. Het uiterlijk - het "theme" - is in deze DE's erg makkelijk en uitvoerig aan te passen. Van een aantal websites, KDE-Look.org, GNOME-Look.org, XFCE-Look.org zijn voor deze DE's veel verschillende themes te downloaden, als je een andere DE of WM gebruikt zou je op het internet ook wel ergens themes moeten kunnen vinden. Als je screenshots wilt zien, zoek dan eens naar de "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel X" topics in dit forum.

Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?

Veel applicaties zijn ontworpen met de GTK toolkit, deze toolkit wordt gebruikt door GNOME en andere applicaties om een GUI te ontwerpen. KDE gebruikt de Qt toolkit. Wil jij dus GTK applicaties gebruiken onder KDE dan zal jij GTK moeten installeren. Maar dan nog zien GTK applicaties er vreemd uit in verhouding met KDE applicaties. Gelukkig is er de GTK-Qt theme engine om dat probleem op te lossen. Installeer het en open vervolgens het KDE Control Center om het te activeren, vervolgens gebruiken jouw GTK applicaties het Qt theme dat jij gebruikt.

Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?

In principe is het installeren van Linux niet moeilijker dan Windows XP, vaak zelfs makkelijker. het wordt iets complexer wanneer je Linux naast Windows wilt installeren. ik neem aan dat je een moderne distributie wilt installeren. Ik ga hier uit van twee situaties

1. Je hebt een PC met een lege harddisk waar je Windows XP en Linux op wilt installeren.
2. Je hebt een PC waar Windows XP al op voorgeinstalleerd is.

In situatie 1 is het simpel. Eerst installeer je Windows XP, daarna Linux. Belangrijk, want indien je het omkeert zal Windows XP je MBR overschrijven en kan je Linux niet meer opstarten. Tijdens de installatie van Windows XP kun je aangeven hoe groot de partitie moet zijn waar je Windows XP op gaat installeren. Standaard wil de installer je hele harddisk gebruiken, maar kies er hier voor om maar een deel van te gebruiken, zodat je een aantal Gigabytes aan ongepartitioneerde ruimte overhoudt. Na de installatie van Windows XP installeer je Linux, tijdens de installatie wijs je Linux gewoon op die ongepartitioneerde ruimte en zou de installatie verder geen problemen opleveren.

In situatie 2 is het wat moeilijker, de hele harddisk is waarschijnlijk al bezet door Windows XP. In dit geval zal je de Windows XP partitie moeten verkleinen. Sommige distributies, zoals bijvoorbeeld OpenSUSE, kunnen de Windows XP partitie tijdens de installatieprocedure verkleine, maar andere distributies misschien weer niet.
Deze oplossing is misschien wat omslachtig, maar het is wel zeker weten eenvoudig. Download de laatste versie van Knoppix, een LiveCD. Een alternatief is de LiveCD van GParted, de download van deze LiveCD is maar 40 MB groot in tegenstelling tot de 700 MB van Knoppix. Start Knoppix op, en start dan QTparted. Hiermee kan je de Windows XP partitie verkleinen. Nadat de partitie verkleind is, hou je waarschijnlijk weer ongepartitioneerde ruimte over, en zou de installatie verder moeten lukken.

Voor meer infomatie zie de website van het Linux-NTFS project, de FAQ die daar te vinden is, en de Ntfsresize FAQ.

Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?

Het probleem is dat Windows en Linux verschillende bestandssystemen voor partities gebruiken. Onder Linux wordt bijvoorbeeld ext2, ext3 of ReiserFS gebruikt, onder Windows XP is NTFS de standaard. De ondersteuning voor NTFS is echter nog niet zo goed, op dit moment is het alleen mogelijk om NTFS partities te lezen en niet te schrijven tenzij je Captive NTFS gebruikt, maar dat is niet een ideale oplossing want het schijnt traag en onveilig te zijn. De mensen van het eerdergenoemde Linux-NTFS project zijn ondertussen wel bezig om een echte oplossing te realiseren.
Het FAT bestandssysteem wordt wel door beide OS's ondersteund. Daarom is het wellicht een goed idee om een speciale FAT32 partitie te maken als je bestanden wilt overzetten, of Windows XP op een FAT32 partitie installeert. Enige probleem met FAT32 is dat het geen bestanden groter dan 4 Gigabyte aankan.
Je kunt je Windows partitie handmatig toegankelijk maken - "mounten" in Linux - maar je kunt ook instellen dat een partitie automatisch tijdens het opstarten wordt gemount. Sommige distributies detecteren en mounten jouw Windows partitie zelfs automatisch. Om te weten te komen wat je precies moet doen om dit in te stellen kun je waarschijnlijk het beste zoeken naar informatie specifiek voor jouw distributie.
Andersom is het ook mogelijk om Linux partities onder Windows te benaderen. Je kunt bijvoorbeeld Explore2fs gebruiken voor ext2 en ext3 partities, en YAReG voor ReiserFS partities. Verder zal je met Google wel meer informatie kunnen vinden.

Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?

Sommige van de bekende distributies zijn met handboek en al in de winkel te koop, maar dan ben je meestal een aardig bedrag kwijt van ongeveer 50 Euro. Daar staat tegenover dat je dan wel alles netjes compleet op CD of DVD hebt staan, en vaak recht hebt op telefonische en email support. Bovendien is een goede handleiding best handig als je net begint! Op de website van de Ubuntu Linux distributie kun je zelfs gratis CD's bestellen.

Op kooplinux.nl en munnikes.nl kun je tegen een kleine vergoeding CD's kopen van de meeste gangbare distributies (en ook FreeBSD CD's) - uiteraard zonder de handboeken en support! Wij hebben alleen positieve verhalen gehoord over de betrouwbaarheid van deze 'bijverdieners', maar uiteraard kunnen wij geen garanties geven.

Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?

In tegenstelling tot gesloten formaten en standaarden zijn open formaten en standaarden vrij te implementeren, zonder dat er royalties betaald moeten worden. Ook is het mogelijk om de broncode van die open standaarden en formaten in te zien. Voorbeelden van belangrijke open standaarden en formaten zijn:

Het Jabber protocol voor instant messaging.
Het OpenDocument formaat voor office documenten.
De Theora en Vorbis formaten voor audio en video.

Open standaarden en formaten zijn belangrijk omdat ze vrijheid garanderen. Wat bijvoorbeeld Microsoft doet om haar monopolie te behouden is de bestandsformaten voor MS Office gesloten houden om een vendor lock-in te creeeren en het gebruik van bijvoorbeeld Linux te bemoeilijken. Zo wordt jouw de vrijheid ontnomen om te kiezen welk OS en tekstverwerker jij wilt gebruiken. Als jij vrijheid belangrijk vindt, gebruik dan zoveel als mogelijk open formaten en standaarden.

Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?

Bestudeer eerst aandachtig de foutmelding die gegeven word. Vaak is het zo dat er libraries niet gevonden kunnen worden, dit zijn zogenaamde dependencies. Als je software met de package manager van jouw distributie installeert worden deze dependencies automatisch afgehandeld, maar als je zelf gaat compileren moet je er zelf rekening mee houden dat deze al geinstalleerd zijn. Depencies zijn er omdat applicaties afhankelijk zijn van de aanwezigheid van andere applicaties voor hun functioneren, bijvoorbeeld een KDE applicatie is afhaneklijk van de library kdelibs om te kunnen functioneren.

Zoek altijd eerst zelf uit wat de dependencies van een applicatie zijn voordat je gaat compileren. Dan moet je die libraries installeren met de package manager van jouw distributie. Het kan zijn dat je de 'development' versie van een library nodig hebt, in plaats van de 'gewone' versie. De 'gewone' versie bevat de feitelijke library files die programma's bepaalde functionaliteit verschaffen, terwijl de development versies daarnaast allerlei extra bestanden bevatten (zoals C header files bijvoorbeeld) die van belang zijn bij het compilen, maar niet bij het gebruiken van een programma. Daarom worden ze gewoonlijk niet geinstalleerd.

Vrijwel alle distributies bieden development versies aan van de libraries die ze aanbieden. Vaak zijn deze te herkennen aan de toegevoegde "-dev" of "-devel" aan hun naam. Zo heb je bijvoorbeeld om een GTK programma te draaien libgtk nodig, maar om een GTK programma te compilen heb je libgtk-dev of libgtk-devel nodig.

Interessante links

Nieuws m.b.t. GNOME en KDE

KDE Dot News
Planet KDE
GNOME Desktop
Planet GNOME

Nieuws algemeen

OSNews.com
NewsForge

Radio shows

LugRadio
The Linux Link Tech Show

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitgebreid overzicht van software voor Unix systemen

In dit overzicht word alleen software besproken die gratis te verkrijgen en/of open source is. Ook worden niet alle applicaties genoemd die beschikbaar zijn voor een bepaalde taak, er wordt een selectie van de beste/populairste applicaties genoemd.

Muziekspelers

Winamp stijl:

Audacious
BMPx

iTunes stijl:

Rhythmbox Banshee
Muine
Quod Libet
Listen
JuK
amaroK

Vanwege patenten op audio codecs en juridische problemen kan het voorkomen dat muziekspelers in veel Linux distributies standaard geen MP3 en dergelijke afspelen omdat de makers van de distributie juridische problemen willen voorkomen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten is dat het geval omdat daar softwarepatenten gelden. Gelukkig is dat in Nederland niet het geval. Het is mogelijk om alsnog wat dingen te downloaden zodat je toch MP3 en andere propriëtare formaten kan afspelen. Hoe je dat moet doen verschilt per distributie, daar is wel informatie over te vinden.

Videospelers

Totem
Kaffeine
MPlayer
KMPlayer
VLC media player.

Net als bij de muziekspelers geldt ook hier dat de videospelers van sommige Linux distro's out-of-the-box een aantal videoformaten niet afspelen vanwege patenten. Je kunt wel apart codecs downloaden, zoek informatie over de distro die jij gebruikt hoe dat gedaan moet worden.

Instant messaging

Kopete
Gaim
WengoPhone

Office suites

OpenOffice
Abiword
Gnumeric
GNOME-DB
KOffice

Helaas is de compatibiliteit met MS Office documenten van deze office suites niet optimaal omdat de MS Office bestandsformaten gesloten zijn. Het mogelijk om bestanden die zijn geproduceerd met MS Office te openen en op te slaan, maar er kunnen fouten gemaakt worden, dit is vooral goed te zien wanneer complexere MS Office documenten geopend worden. Gebruik daarom het OpenDocument formaat, het standaard bestandsformaat van OpenOffice en binnenkort ook KOffice.

Web browsers

Mozilla Firefox
Opera
Konqueror
Epiphany
Galeon

Hoewel Firefox een erg populaire browser is moet opgemerkt worden dat respectievelijk Epiphany en Konqueror beter in GNOME en KDE integreren dan Firefox.

E-mail en PIM

Evolution
Kontact
Mozilla Thunderbird

Wederom is het zo dat Kontact en Evolution beter in KDE en GNOME integreren dan Thunderbird.

Beeldbewerking

GIMP
Krita

Vector tekenen

Inkscape
Karbon14

Desktop publishing

Scribus

Foto management

F-Spot
digiKam

CD's/DVD's branden

GnomeBaker
K3b

In GNOME is het niet nodig om een speciale applicatie te gebruiken om CD's of DVD's te branden, het is standaardfunctionaliteit in GNOME.

Geluidsbewerking

Audacity
Sweep
Jokosher

Videobewerking

PiTiVi
Diva

3D modeling

Blender

IDE's en text editors

KDevelop
Eclipse
MonoDevelop
Anjuta
Kate
gedit

Web development

Quanta Plus
Bluefish
Nvu

PVR/media center functionaliteit

MythTV
Freevo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie hierboven mijn nieuwe FAQ voor NOS, ik had hier al eerder over gepost in werk aan een nieuwe FAQ voor dit subforum, feedback graag. Mijn eerste post in dat topic was maanden geleden, maar ik heb die posts veel ge-edit. Dit is het resultaat.

Ik zie mijn voorstel als redelijk compleet. Mijn vraag aan de mods, zijn jullie tevreden met deze FAQ als vervanger voor de oude FAQ, en willen jullie de oude FAQ ook daadwerkelijk vervangen?

Ik neem aan dat er wel mensen zijn die opmerkingen hebben over mijn FAQ, ik hoor het graag en ik zal deze FAQ nog wel ietsjes aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 06:37

zomertje

Barisax knorretje

De oude FAQ is zeker wel aan vervanging toe. Alleen is het een tijdrovend gebeuren en daarom is er nog niks van gekomen. Ik ga op een rustig moment (nu ben ik aardig moe) je post eens even goed doornemen :)

En natuurlijk bedankt voor je moeite alvast :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 10:44

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik heb commentaar \o/
ziet er goed uit btw

Hoe herstel ik mijn linux systeem
boot vanaf een linux live cd
mkdir /target
mount <root device> /target
chroot /target
bash
mount -all

Nu zit je in je eigen systeem wat je vertrouwt is
nu kan je daar je kernel source aan passen
of je mbr weer herstellen

--
Ik denk dat dit voor BSD en OpenSolaris niet veel anders zou zijn
en Ik vind dat dit in de Faq moet omdat dit:
1) bijna iedereen wel eens moet doen
2) een heel sterk punt is tegen over Windows wat je opnieuw moet instaleren als het goed crashed.
--
voeg gnu/hurd ook eventjes toe bij opensource systemen

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puik werk. :+
Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:04:
Enkel wanneer jij programma's gebruikt voor zeer specifieke taken zoals bijvoorbeeld geluidsbewerking, of wanneer jij verwacht dat GIMP alles kan wat Photoshop kan,
Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met geluidsbewerking, kan ik enkele programma's die werken in Linux voor dit doel uit mijn hoofd opnoemen, zoals Audacity, Rezound en Sweep.
Ook weet ik niet of GIMP beter of slechter is dan Photoshop, maar door je woordgebruik lijkt het alsof Photoshop al in ieder geval meer kan, ook als dat niet het geval is.
Ik zou eerder zeggen dat GIMP niet exact maar niet per sé meer of minder kan dan wat Photoshop kan; je bedoelt het goed maar drukt het niet correct uit.

Verder meen ik dat een kort stukje over waarom sommigen GNU/Linux "zeggen" informatief genoeg zou zijn om het te overwegen.

Ook lijkt Xfce inmiddels de geprefereerde schrijfwijze boven XFCE. :P

Ik had nog nooit gehoord van de spellen die je noemt, maar misschien is "Battle of Wesnoth" leuk om toe te voegen als "turn-based fantasy strategy". Niet dat ik hier wél ervaring mee heb, maar ik zie het zo nu en dan genoemd worden op meerdere fora.

Misschien handig om onder kopje "Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?" door te linken naar een topic als deze aangezien daar in de startpost direct al veel aandacht aan wordt besteed?
Ik ben allesbehalve een expert in dit gebied, maar ik dacht dat Theora en Vorbis codecs waren, en geen formaten; niet dat het mij erg zou storen als je het zo zou laten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 15:50

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Dat ziet er goed uit! Het leest goed lekker vlot en voor mijn gevoel staat de meeste info er wel in. Ik heb heel kinderachtig alleen nog een taalfoutje eruit gehaald :P Zie hieronder.
Introductie
[...]Jouw muziek collectie is misschien in mp3. Jouw collectie video's is misschien in wmv of divx. Je gebruikt Microsoft Word en je slaat documenten op in het .doc formaat. Je gebruikt het netwerk van MSN Messenger voor instant messaging.[...]
Maar voor de rest ziet het erg goed uit.

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor nieuwe overstappers is XMMS wellicht 'n herkenbare muziekspeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ daft_dutch:

Bijna iedereen moet het wel eens doen? Ik heb al een aantal jaren ervaring, en ik heb nog nooit van zo'n mogelijkheid om te herstellen gehoord? Sowieso heb ik mijn installaties trouwens nooit hoeven te herstellen. En dan de kernel sources aanpassen en de mbr weer herstellen? Dat is iets voor geavanceerde gebruikers, en ik betwijfel eigenlijk of wij deze FAQ wel moeten richten op dat soort gebruikers, lijkt mij dat deze FAQ bedoeld is voor beginners. Maar misschien kunnen wij net als de oude FAQ, de FAQ splitsen in twee delen, met in het tweede deel dit soort geavanceerde issues.

GNU/HURD heb ik van gehoord, maar het lijkt mij erg impopulair. Toch zal ik het wel even toevoegen.

@ RaptorRaider:

In mijn tweede post had ik al wat apps genoemd voor geluidsbewerking, waaronder Audacity en Sweep, heb je dat gemist? ReZound heb ik overigens maar niet genoemd, als ik op de website naar de screenshots kijk lijkt het mij een GTK1 app, dus oud/unmaintained.

Wat betreft open source - commerciele apps, dat deel zal ik aanpassen. Zou het beter zijn als ik het wat afzwakte, en zou zeggen dat mensen niet zouden moeten verwachten dat GIMP met Photoshop kan concurreren? Dat zou neutraler klinken, niet?
Maar laten we wel wezen, GIMP heeft een aantal gebreken - http://www.kdedevelopers.org/node/1287 - dat GIMP geen CMYK support heeft is toch wel een gebrek. Ik neem aan dat die gast gelijk heeft, ook al is hij wel biased t.o.v. Krita.

GNU/Linux - Linux controverse zal ik zeker wat over schrijven.

XFCE zal ik aanpassen naar Xfce.

Battle of Wesnoth is mij bekend, kan ik toevoegen. Ik denk dat ik die links naar games maar verplaats naar de tweede post met het software overzicht. Of misschien ook niet, want de games nieuwswebsites waar ik naar gelinkt heb geven die links ook al, dus dat zou dubbelop zijn. Ik denk dat ik het laatste maar doe, ik laat de links naar games weg en geef gewoon de links naar de gamesnieuws websites.

Wat betreft het linken naar het NOS screenshot topic, als ik een directe link geef moet de FAQ weer geupdate worden met een nieuwe link als er weer een nieuw deel wordt begonnen. Daarom had ik al in de FAQ geschreven onder het antwoord van "hoe pas ik het uiterlijk aan?" dat de lezers zelf even kunnen zoeken naar "het grote NOS screenshot topic deel X". Ik heb hetzelfde gedaan in het antwoord bij "welke Linux distro kiezen". Misschien kan ik wel een link geven naar de search resultaten van de GoT search.

Wat Vorbis en Theora betreft heb je waarschijnlijk gelijk, dat zijn de codecs en OGG is de container/het bestandsformaat voor die codecs. Is wat ik zeg correct, iemand?

@ koffiedrinker:

Dat is zeker niet kinderachtig, bedankt voor de opmerking, ik zal het aanpassen.

@ AapopfietS:

No offense, maar ik :r op XMMS. XMMS is in deze tijd antieke troep, het is een GTK1 app en wordt al heel lang niet meer ontwikkeld. Ik had eerst zelfs nog een waarschuwing in de FAQ opgenomen om absoluut niet voor XMMS te kiezen :P Maar ik had de FAQ in een edit wat ingekort en die tekst weggehaald, ik dacht dat XMMS maar beter totaal doodgezwegen kan worden.
Ff serieus nu, ik begrijp echt niet wat iedereen met XMMS heeft. Zeker omdat we tegenwoordig ook BMPx en Audacious hebben. Die lijken heel erg veel op XMMS, maar dat zijn meer moderne apps. Voordat ik de FAQ wat ge-edit had, stond er ook nog een heel verhaal in over hoe BMP weer geforked was van XMMS en hoe Audacious en BMPx weer geforked waren van BMP, maar dat ik vond ik te veel geklets en heb ik dus weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:30:
No offense, maar ik :r op XMMS. XMMS is in deze tijd antieke troep, het is een GTK1 app en wordt al heel lang niet meer ontwikkeld. Ik had eerst zelfs nog een waarschuwing in de FAQ opgenomen om absoluut niet voor XMMS te kiezen :P Maar ik had de FAQ in een edit wat ingekort en die tekst weggehaald, ik dacht dat XMMS maar beter totaal doodgezwegen kan worden.
Ff serieus nu, ik begrijp echt niet wat iedereen met XMMS heeft. Zeker omdat we tegenwoordig ook BMPx en Audacious hebben. Die lijken heel erg veel op XMMS, maar dat zijn meer moderne apps. Voordat ik de FAQ wat ge-edit had, stond er ook nog een heel verhaal in over hoe BMP weer geforked was van XMMS en hoe Audacious en BMPx weer geforked waren van BMP, maar dat ik vond ik te veel geklets en heb ik dus weggehaald.
Oh, ik dacht dat XMMS de enige was waar je nog gewoon 'n lijst had en wat playbackcontrols. Ik dacht dat tegenwoordig alle mediaspelers een uitgebreide library om je volledige albums (inclusief cd-covers) te beheren. De mogelijkheid om nummers een rating te geven mag niet ontbreken! Maar ja, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor... :P

't Vervelende aan XMMS (en dus BMP) vind ik wel de onhandige interface. Kleine knopjes en custom widgets zo ver het oog reikt. Misschien weet hier iemand of er een mediaspeler is met native widgets (dus, 'n checkbox voor shuffle en repeat, en normale knoppen voor playbackcontrol)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 21:19

Cyphax

Moderator LNX
Misschien zou je categorie muziekspelers op kunnen delen in 2 subcategorieen. De spelers als Winamp zijn wat meer gemaakt op simpele playlists en gewoon muziek afspelen, klaar. Rhythmbox/amaroK en dat soort apps zijn wat meer bedoeld als muziekdatabases om veel muziek te kunnen beheren. In principe geldt dat voor Winamp 5 tot op bepaalde hoogte ook wel, met die media library maar toch.
Ook wordt volgens mij tegenwoordig MS' Media player veel gebruikt door mensen voor de muziek (vraag me niet waarom :P), zou je die niet erbij zetten om het wat herkenbaarder te maken, daar naast Winamp zeg maar?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom staat MPlayer er niet tussen ??
En het is XFce officieel ;)

Verder misschien wat brand programma's ertussen ??

Eventueel een "Ik ga lekker een servertje bouwen welke onderdelen kan ik het beste kiezen/welke keuzes heb ik ??" gedeelte :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

@ daft_dutch:
Bijna iedereen moet het wel eens doen? Ik heb al een aantal jaren ervaring, en ik heb nog nooit van zo'n mogelijkheid om te herstellen gehoord? Sowieso heb ik mijn installaties trouwens nooit hoeven te herstellen. En dan de kernel sources aanpassen en de mbr weer herstellen? Dat is iets voor geavanceerde gebruikers, en ik betwijfel eigenlijk of wij deze FAQ wel moeten richten op dat soort gebruikers, lijkt mij dat deze FAQ bedoeld is voor beginners. Maar misschien kunnen wij net als de oude FAQ, de FAQ splitsen in twee delen, met in het tweede deel dit soort geavanceerde issues.
Geloof me vrij, via een ander bootmedium een bestaand systeem mounten en dan chrooten komt bijzonder veel voor en vooral voor nieuwkomers die willen experimenteren met Linux is dit handig. Daar kan ik zelf over meespreken. Vaak sluiten ze zich buiten door een verkeerde kernelcompilatie (terwijl ze natuurlijk wel zo dom waren om geen werkende kernel in lilo/grub als alternatief aan te duiden). Of bij de installatie van een dual boot systeem, wanneer Windows de lilo/grub bootloader beschadigd en ze niet meer aan hun Linux systeem kunnen. Eigenlijk kun je dit in alle situaties gebruiken waar je door omstandigheden niet meer normaal kunt inloggen.

Natuurlijk gaat niet iedere Linux gebruiker ermee te maken hebben, maar als je in de penarie zit ben je blij dat je dit soort zaken weet. Dit hoort eigenlijk echt tot de basisuitrusting van je Linux kennis. Het is als een DOS bootdisk voor Windows 9x en de recovery console / bartPE bij Windows 2000/XP.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

nero355 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:46:
Waarom staat MPlayer er niet tussen ??
Ik weet niet, maar die staat er gewoon tussen hoor :? :)

Ik vraag me eerder af waar Xine staat aangezien dat dus echt een rete-goeie player is... !

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor. Graag je feiten eerst controleren. :P

XFce stond vroeger voor XForms Common Environment, maar aangezien XForms (een toolkit) niet meer wordt gebruikt staat het helemaal nergens meer voor en is het officieel Xfce geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 11:50:
Nee hoor. Graag je feiten eerst controleren. :P

XFce stond vroeger voor XForms Common Environment, maar aangezien XForms (een toolkit) niet meer wordt gebruikt staat het helemaal nergens meer voor en is het officieel Xfce geworden.
:| Waarom zegt dan de achtergrond van een default XFce ( :P ) install duidelijk met }:O letters XFce en daaronder een muisje ??

Vaag...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

@ daft_dutch:

GNU/HURD heb ik van gehoord, maar het lijkt mij erg impopulair. Toch zal ik het wel even toevoegen.
Ik moet het commentaar hier op van mahi onderstrepen. iedere linux gebruiker hoort dit gewoon te weten. (volgens mij is dit relevant voor bijna elke unix variant ik tik gewoon linux in makkelijker)

OF je kernel niet loopt. of je mbr is overschreven door windows. Je root /boot of welke partite niet meer kan mounten.
Deze procedure is universeel en een Zeer sterk punt van linux ten opzichte van Windows. en het stelt nieuwe gebruikers gerust omdat ze practisch gezien Nooit hun eigen systeem de vernieling in kunnen helpen.
en dat dit kan met elke cd die linux boot. of het nu een livecd is of de install cd van je distro.

Daarbij is door de live-cd's de oude rescue cd/floppie verdwenen. waar gewoon een kernel op zat en daarmee je systeem gaat booten. Waardoor men wel verteld moet worden hoe het wel moet.
Het verhaal is Natuurlijk een geavanceerd issue. Maar maak een link / verwijzing hier naar toe bij het install verhaal.

gnu/hurd is nog (Steeds) in ontwikkeling. men hoopt een Debian Etch gnu/hurd variant te hebben. De kernel is suprieur en veel beter dan de rest.

Ik vind nog een typo
"GNOME 2.14 is het geheugengebreuk verminderd"

Ik ga wel een Recovery stukje schijven. Kan iemand mij even melden of chroot ook met bsd en andere werkt. (ik ga er wel van uit btw)

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 14:18
met daft_dutch

Prutsen met je systeem is juist typisch iets voor beginnende linux gebruikers. Toen ik mijn eerste linux ervaringen opdeed sloopte ik de boel geregeld met een foute lilo config of kernel of whatever. Geheel in de geest van windows ging de installatie cd er dan weer opnieuw in. (live-cd's bestonden toen btw nog niet vziw, maargoed) Zo'n klein stukje met tips en links voor mensen met een stuque linux install (en hoe te voorkomen dat het zover komt) zou echt super zijn daft_dutch. :)

Gaaf dat je hier wat tijd in steekt. (ts en anderen) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 07-04-2006 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak is het mogelijk om zelf alsnog codecs te installeren voor mp3, wmv, divx en dergelijke, en zal het prima werken.
Ik zou voor de populaire distributies hierbij zelfs installatie-instructies geven. Mag nogal beginner-liky klinken, maar die vraag krijg ik als developer zelfs regelmatig. Hoe meer sites simpele installatie-instructies geven, hoe meer tijd ik overhou voor nuttige dingen. :-p.

zou waarschijnlijk goed passen in je tweede stukje. Een link van de eerste plek naar het tweede stukje zou dan ook niet misstaan.
Alleen het afspelen van streams op websites is wel nog steeds problematisch.
Ik zou hierbij expliciet 'video'-streams vermelden. Audio-streams werken vziw altijd, als tenminste de juiste codecs zijn geinstalleerd (dit geldt voor zowel AAC, WMA, MP3 als Ogg radio). Videolan, Xine, Totem en mplayer herkennen vziw al deze formaten en spelen ze correct af.
Dit moet omgekeerd; Theora is een video-formaat en Vorbis een audio-codec.

Verder goed werk! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Linux systeem recovery
Je systeem start niet meer op door wat voor reden dan ook.
Geen paniek meestal komt dit doordat je spelende wijs ergens een fout gemaakt hebt en zolang je in je systeem kan komen ben je prima in staat dit op te lossen.

chroot
Dit is een truukje hoe je systeem als nog kan laden om daarna de fout te herstellen. Het enige wat je nodig hebt is een cd die linux start. Het makkelijkste is natuurlijk een liveCD maar het kan ook met je installatie cd.
Je laad je eigen systeem met behulp van de cd. waarna je in je eigen systeem zit om de boel te herstellen. Probeer dit te onthouden want als je dit een keer nodig hebt zit je mischien zonder internet.

Start je pc doormiddel van de linux cd en open een command-line shell als root.
bij installatie cd's is er altijd een optie voor een shell anders moet je alt-F1/ F2/ F3 proberen.
code:
1
2
3
4
5
mkdir /system                            
mount <root partitie> /system
chroot /system
bash
mount -a

Hierna kan je fout herstellen.

[ Voor 2% gewijzigd door daft_dutch op 11-04-2006 10:56 . Reden: sys is een bestaanded systeem dir >.< ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bovenal eerst kudos voor je inzet en werk, het blijkt maar weer dat die modjes enorm luie rakkers zijn :+

Er zitten nog wel aardig wat wisselingen in persoonsvorm en andere grammaticale foutjes in, maar dat wordt neem ik aan allemaal in orde gemaakt voor er tot FAQ-verklaring wordt overgegaan. Ook zijn er aardig wat stijlfoutjes te vinden, OS's bijvoorbeeld leest snoei-irritant, en het is ook nog eens overbodig, ik bedoel je schrijft ook geen US's, toch? Het lijkt me een beetje dwangmatig ingegeven door de titel van het subforum, daarom ik zou gewoon OS of besturingssysteem gebruiken.

Ook staat er nog wat imho nogal irrelevante info in, bijvoorbeeld :
Dit geldt ook voor alle andere dingen waar je meer informatie over wilt hebben, zoek het op in Wikipedia. Bij voorkeur de Engelse versie van Wikipedia, de Nederlandse Wikipedia heeft vaak minder informatie dan de Engelse.
Sommige delen zijn imho veeeeeel te uitgebreid, bijvoorbeeld :
In de praktijk is dat eenvoudiger dan het lijkt. De x86 architectuur is een microprocessor architectuur die voor het eerst verscheen in de Intel 8086 processor in 1978. Alle processoren van AMD en Intel die sindsdien geproduceerd zijn, zijn compitabel met de x86 architectuur. Op dit moment domineert de x86 architectuur de markt voor desktop PC's en laptops, als je geen idee hebt welke architectuur je moet hebben kun je waarschijnlijk het beste voor x86 kiezen. Soms wordt de term i386 gebruikt, klein verschil, maar dat houdt ook in dat het bedoeld is voor x86 processors.

De meest recente processors die geproduceerd worden zijn steeds vaker 64 bit processors gebaseerd op de x86 architectuur, dit heet de amd64 of x86-64 architectuur. 64 bit processors kunnen ook omgaan met de 32 bit x86 architectuur, andersom niet. Als jij de 64 bits versie van een Linux distributie wilt gebruiken kan dat voordelen hebben, maar misschien ook wat nadelen, zie volgende vraag.

Daarnaast is er de PowerPC processor architectuur - ppc - van de processors die in de PC's van
Apple te vinden zijn, maar ook in computers van IBM. Kies voor die architectuur als je Linux wilt installeren op jouw Apple PC.
Meer smaken heb ik even niet, misschien heb ik de komende dagen nog wat te klagen. :o

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle opmerkingen iedereen, binnenkort zal ik updaten (ik heb tentamens deze week). Wel jammer dat ik al 10 dagen niets meer van de mods heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1, 2, 3, 4, komt er nog wat van? :9

Serieus echter, ik denk dat deze FAQ nieuwkomers beter informeert dan de huidige FAQ; ik zou het spijtig vinden als er niets mee werd gedaan.

Edit:
Mijn excuses voor het omhoog schoppen van dit topic.
Het door koffiedrinker aangewezen topic is mij volledig ontgaan. 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 15:50

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:07:
1, 2, 3, 4, komt er nog wat van? :9

Serieus echter, ik denk dat deze FAQ nieuwkomers beter informeert dan de huidige FAQ; ik zou het spijtig vinden als er niets mee werd gedaan.
Ik zou zeggen, kijk eens hier |:(

Koffie werkt echt!

Pagina: 1