HTC Universal - Qtek 9000, MDA Pro, SPV M5000 en i-mate JASJAR * Mentox |
![]() |
Welkom in het tweede topic over de HTC Universal ook bekend als de Qtek 9000, MDA Pro, SPV M5000 en i-mate JASJAR. Omdat T-Mobile de HTC Universal voordelig verkoopt in combinatie met een abonnement wordt hier veel gesproken over de MDA Pro. Mocht je een ander stickertje hebben op je HTC Universal maakt het niets uit want onder de kap zijn ze hetzelfde. In tegenstelling zoals normaal gebeurd wordt deze startpost niet door een persoon onderhouden maar door iedereen die wat nuttigs heeft. Mocht je wat hebben maak dan een post in ABN met eventuele afbeeldingen en dan voeg ik het toe in de startpost. Er is in de afgelopen tijd flink wat toegevoegd maar het is nog steeds niet goed genoeg en jouw hulp kan het alleen maar beter worden De MDA Pro van T-Mobile: ![]() De Qtek 9000: ![]() ![]() De I-Mate JASJAR: ![]() De SPV M5000 van Orange: ![]() Link naar Deel 1De website van de HTC Universal • http://www.htc.com.tw/company/products.html Wat heeft de HTC Universal in huis?
Keuze tussen de MDA Pro en de Vario
Zoek je een goede PDA en wil je remote desktop of UTMS gebruiken en wil je geen extra telefoon bij je dragen dan kan je voor de Pro gaan. Persoonlijke ervaringen Mento Mooi apparaat, wel groot formaat maar dat is volgens mij een kwestie van wennen. Nadat ik het had ingestel ben ik direct gaan kijken hoe LogMeIn werkt, dit werkt uitstekend door het VGA scherm. Ik heb hem pas in mijn bezit dus veel meer kan ik nog niet vertellen. De hoes voor de MDA Pro die je erbij krijgt is zeer basic. Geen mogelijkheid om hem ergens aan vast te zetten. De oordopjes hebben een "kasje" om de telefoon te kunnen opnemen. De oordopjes voldoen maar zijn niet even solide als de rest van het pakket. Om op te laden zit er een USB kabel bij en een adapter. Verder zit er nog een kaartje in voor 1 uur gratis interneten en een sticker om je scherm te beschermen. Over dit laatste ben ik niet erg te spreken omdat het je scherm dof maakt, wat kliene bubbeltjes heeft en net niet past. Ook ervaringen? Post ze in het topic en ik zet het erbij. Applicaties
Eigen gemaakte software Het is mogelijk om je eigen extended ROM, CABs en bootscreens te maken. In het topic zijn er wat berichten langs gekomen van mensen die dit hebben gedaan. Daarom lijkt het me leuk om deze op te nemen in de TS. Bootscreens In de bijlage van de bootscreens zitten de voorbeelden. Bootscreen van Mento landschapweergaveklik hier. Bootscreen van Mento Portretweergave klik hier Bootscreen van StenilsoN klik hier Bootscreen van Tsunami klik hier Bootscreen van Qtek klik hier De volgende stappen zorgen ervoor dat auto aanvullen van de HTC Universal Nederlands wordt.
Gebruiken als modem Hoe je de mda pro als modem kunt gebruiken. (internetten via PIT op je laptop).
GPRS/UMTS instellingen • Te vinden: start menu -> Settings -> Connections tab -> connections -> add a new modem connection. • Verbindingsnaam: naam van je provider • Select a modem: cellular line (GPRS, 3G) (er wordt alleen aangegeven wat moet worden ingevuld, de rest mag je dus gewoon leeg laten). • Voor de providers: T-Mobile / Orange / Telfort / KPN • Acces point name: internet Vodafone • Acces point name: live.vodafone.com of web.vodafone.nl • Gebruikersnaam: vodafone • Wachtwoord: vodafone Een lijst met de landelijke deking van GPRS en UTMS vindt je hier. Het updaten van je HTC Universal Aangezien het vanzelfsprekend is dat ik niet verantwoordelijk wil worden gehouden voor de gevolgen zeg ik het nog maar eens: op eigen risico. De updates worden ROMs genoemd, de ROMs van verschillende fabrikanten zijn zonder problemen uitwisselbaar. Je kan dus de Qtek ROM gebruiken voor je MDA Pro. Bij een OS ROM update raak je al je gegevens kwijt! Stappen om je Rom te updaten: 1. Download de juiste ROM. De ROM van T-Mobile. Deze is van T-Mobile Nederland en je verliest geen garantie bij het gebruik van deze ROM. De originele versie is hier te downloaden. Deze heeft Radio versie 1.10.03 en omdat er een update hiervoor is heeft Aiii een pakketje gemaakt met Radio 1.11. (Radio is het gedeelte dat voor de communicatie zorgt) De ROM van Qtek. De meeste mensen geven de voorkeur aan de Qtek ROM vanwege snelheid, OS versie is zelfde als die van I-Mate en is lekker kaal, heeft MSN, AKU2 en A2DP ondersteuning. De ROM van Orange. Deze heeft een apparte Sidebar en icoontjes die zijn aangepast zodat deze in de Orange Look passen. De ROM van I-Mate. De versie van het OS is hetzelfde als van de Qtek maar heeft Skype als extratje en "lijkt" wat trager te zijn dan de Qtek versie. 2. Extract het gedownloaden bestand uit door er dubbel op te klikken. Zorg wel dat alle ROM bestanden in een apparte map komen. 3. zet je Universal in bootloader modus = Light button+power on button+reset. (check even of je geen bootloader versie 0.56 hebt anders kans dat hij blijft hangen na de update). 5. Op het scherm staat nu de Bootleader en bovenaan Serial, sluit de HTC Universal aan op de computer via de USB kabel. Op het scherm staat nu USB i.p.v. Serial. 6. Start MaUpgradeUt_noID.exe en voer de update uit. 7. Na de update(kan zo'n 20 minuten duren) de reset button indrukken. TIPS: nk.nbf = OS radio_.nbf = radio ms_.nbf = extended ROM Je kan er ook voor kiezen om alleen 1 of 2 van deze te upgraden. Delete gewoon degene die je niet wilt updaten. Indien je de Radio update niet doet is de update binnen 5 minuten voltooid. (handig om verschillende roms te testen als je de laatste radio al hebt) Algemene Tips • verwijderen van het logo op de alliminium plaat Met een suikerklontje kun je het logo verwijderen van je HTC Universal. Dit werkt alleen op de alliminium plaat aan de buitenkant. schuur rustig over het logo tot het verdwenen is. Schrik niet, het lijkt nu of er een flinke kras opzit. De "kras" is gemakkelijk te verwijderen met een vochtige doek. Wederom op eigen risico • om in de bootloader modus te komen "Light button + power button + reset" • Een hard reset uitvoeren 1. De twee functietoetsen (bovenaan je toetsenbord met een streep)op je toetsenbord indrukken + reset. 2. Toets een "0" voor fabrieksinstellingen of een "X" om de hard reset te annuleren. Problemen met AS en synchroniseren Als AS 4.1 niet werkt kunt je AS 4.2 Beta proberen. Wanneer je services hebt uitgeschakeld laat DHCP Client aan staat. Dit is vereist voor het goed functioneren van AS. Je kunt de HTC Universal (Qtek 9000/MDA Pro/SPV M5000/i-mate JASJAR) als PDA gebruiken (tablet mode, portrait) of als laptop (landscape). Hoe gebruik jij je HTC Universal? • Altijd in tablet mode • Meestal in tablet mode, soms als laptop • Soms tablet, soms laptop • Meestal als laptop, soms in tablet mode • Altijd als laptop Uitgebreide technische informatie over de HTC Universal Deze informatie is van de Qtek maar is ook voor een groot deel ook van toepassing op de andere varianten. Het verschil tussen de varianten staat achter de informatie tussen haakjes. Link naar I-Mate Specificaties • Algemeen Draadloze PDA met full voice-mogelijkheid. Schelpmodel met 180-graden draaibaar scherm. Microsoft Windows Mobile Pocket PC Phone Edition (5.0) • Afmetingen Afmetingen: 81 mm x 127,7 mm x 25 mm Gewicht: 285 g incl. batterij • Processor/Chipset QCT Platinum + Intel Bulverde 520 MHz • Geheugen Flash ROM: 128 MB RAM: 64 MB SDRAM • LCD 3,6” 640x480 transflectief TFT-LCD met achtergrondverlichting-LED's 65 K-kleuren Gevoelig touchscreen Portret-/landschapweergave (touchscreen invoer) en landschapweergave (QWERTY-toetsenbordinvoer) Dual mode GSM/WCDMA-functie • Geïntegreerde antenne Dual mode UMTS/GSM Tri-Band GSM/GPRS (900/1800/1900) + WCDMA (UMTS) (2100MHz) USIM 3 V UICC USIM Application Toolkit SIM Application Toolkit Release 99 Over the air provisioning (OTAP) • Toetsenbord/Knop/Schakelaar Ingebouwd QWERTY-toetsenbord met 62 toetsen (incl. twee softkeys, startknop, OK-knop, knop voor ophangen en 56 alfanumerieke toetsen en symbooltoetsen) • Meldingen Melding door geluid, trilfunctie en bericht op display • Audio Dubbele ontvangers Dubbele luidsprekers voor handsfree bellen • Camera Main Image Sensor: 1,3 megapixels CMOS Second Image Sensor: CIF CMOS Flits/Video • Interface 3V SIM-kaart 1 mini-USB connector Sleuf voor SDIO/MMC-kaart 3,5 Ø stereo oortelefoon/microfoon-aansluiting 2 externe antenneconnectors (WCDMA en GSM/GPRS) • Voeding Uitneembare oplaadbare polymere Lithium-batterij (standaard capaciteit: 1620 mAh) Standby-tijd GSM: 220-260 uur WCDMA 190-250 uur Spreektijd (scherm uit): GSM: 5-8 uur WCDMA: 2-4 uur • Device-to-Device Connectivity Infrarood IrDA FIR Bluetooth WiFi 802.11b (fabrieksoptie) Voldoet aan IEEE 802.11b USB 1.1 SDIO/MMC • Accessoires Standaard Netadapter USB Sync. -kabel Stereo-headset - stereo-earpiece, mono-microfoon, volumeregelaar, en knop voor opnemen/ophangen Standaard batterij Gebruikershandleiding, Beknopte handleiding en software-CD Zakje Stylus Optie Autoadapter Batterijoplader Hoogwaardig hoesje • Toepassingen Pocket PC Phone Edition Microsoft Pocket Outlook: Postvak IN, Contacten, Agenda,Taken Microsoft Windows Media Player Microsoft Pictures Microsoft MSN Messenger Microsoft Pocket Internet Explorer Pocket Office Microsoft ActiveSync Spelletjes Rekenmachine Voice Notes Foto-ID • Extra toepassingen Beltoon SW polyfone MIDI-beltonen SMF/ SP MIDI MP3, AAC, beltoon DirectShow-filter voor WMP Camera/camcorder Videotelefonie ZIP Smart Dialing Pictures enhancement T9 Kiestoetsen Draadloos modem Draadloos gegevensbeheer (UMTS/GSM/GPRS, Bluetooth, 802.11b) MMS met ondersteuning voor videoclips DRM: OMA 1.0 engine (door provider) Java virtual machine (J2ME, CLDC 1.1, MIDP 2.0, JTWI) PDF Viewer |
Laatste update: 30-05-06
[ Voor 251% gewijzigd door Mentox op 15-06-2006 13:36 ]
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.