Richard schreef op woensdag 27 december 2006 @ 11:35:
[...]
Balen is juist dat je als starter zulke kosten moet maken; terwijl je het later steeds makkelijker gaat krijgen (beter(e) (betaalde) baan, huis afbetaald, kinderen het huis uit). Kwam van het weekend een man tegen:
My thoughts exactly.
Als je jong bent, en je wilt wat (en dat wil je

), dan heb je een zak geld nodig. (Huis, kinderen, reis die je niet meer kunt maken binnen xx jaar, omdat je dan misschien al niet meer zo goed te been bent, etc...). Het probleem is dat je dan niet zo makkelijk aan geld geraakt. Tja, je werkt maar grof geld verdien je niet als starter.
Sommige mensen verdienen als ze pakweg 50 zijn, een heel pak meer, maar op dat moment heb je het waarschijnlijk zo dringend niet meer nodig.
Ik ben nooit erg spaarzaam geweest, ook niet in perioden dat ik meer te besteden had. Veel geld op de bank geeft me een onrustig gevoel
Bij mij heeft het net een rustig gevoel, als ik wat reserve heb. Who cares als m'n baas me ontslaat en ik 50k op m'n rekening staan heb. Ik kan dan wel rustig iets anders zoeken.
Echter, als ik ontslagen wordt met peanuts op m'n bankrekening, en met een hypotheek zit die moet afgelost worden .... tja, dan wordt ik toch ongemakkelijk.
Ik ben van het principe: al wat ik niet nodig heb, zet ik opzij. En dat kan heel wat zijn.
Ik heb (samen met vriendin) een doel voor ogen, en dat doel
moet gehaald worden, en er is heel wat geld voor nodig. Soms moet ik daar een paar concessies voor doen; ik zou bv doodgraag een Nikkor 70-200 VRII objectief kopen, en tot voor kort was dat heel makkelijk mogelijk. Ik had het geld, maar toch beslist om het niet te doen; een kwestie van prioriteiten.
Dit jaar, en het vorige jaar hebben we een leuk bedrag gespaard, en idd, er zijn een paar dingen die op onze whish-list stonden, en daar nu nog steeds staan, en waarschijnlijk nog een tijdje zullen blijven staan.
Als ik terugkijk naar het voorbije jaar, voel ik me zeker niet ongelukkig omdat ik die dingen niet gekocht heb, al kon ik het wel. We hebben een leuk bedrag gespaard, en dat is nodig voor iets wat we beiden willen. Het is ook niet zo dat we vinden dat we iets te kort komen. Ik bedoel: we hebben een vlieg-vakantie gedaan, ik heb een D200 gekocht, een objectief erbij, af en toe eens iets samen gedaan, laatst nog een weekendje weg.
Ik ben niet van het principe: geld moet rollen. Geld rolt bij mij als het nodig is, en ik ga er goed over nadenken voor ik het uitgeef. Liever eerst ff erover nadenken, dan later spijt hebben van de aankoop.
Het is ook niet zo dat ik iets moet hebben vanzodra ik het gedacht heb.
Moraal v/h verhaal: als je een doel voor ogen hebt, een bestemming hebt voor een smak geld, dan zet je makkelijker wat opzij dan als je dat niet hebt.
Het huidige doel is: een eigen huis.
Het doel erna zal waarschijnlijk zijn, ervoor zorgen dat ik en m'n (toekomstig) gezin niets te kort komt (in de zin van: goed leven, eten en drinken en het nodige comfort, af en toe een vakantie of iets om onszelf te verwennen (zo'n 70-200 bv

)).
Het doel erna: een zorgeloos pensioen (op financieel gebied; gezondheid heb je zelf niet in de hand). En ook dan is er geld nodig. (Gezondheidskosten, levensonderhoud, ....). Met de huidige toestand in de Belgische sociale zekerheid is het trouwens geen onnodige luxe om daar nu al mee bezig te zijn, en dat doe ik ook (pensioensparen (nu al fiscaal aantrekkelijk), groepsverzekering, ... ).
Kortom: als ik nu al het geld dat ik verdien over de balk gooi om alle dingen die ik nu wil te kopen / doen, dan kan ik de 3 bovenstaande doelen wel op m'n buik schrijven.
[
Voor 69% gewijzigd door
whoami op 28-12-2006 13:01
]