Resistor schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:12:
Ideaal zou sparen in combinatie met afschrijvingen zijn.
De wasmachine kostte e.1000,-, gaat 10 jaar mee en over 10 jaar kost hij e.1500,-
Dus als ik ieder jaar e.150,- opzij leg voor de wasmachine kan ik over 10 jaar zeker een nieuwe kopen zonder dat ik mij zorgen hoef te maken dat ik geen geld heb.
Dan hoef je voor jezelf een veel kleinere (nu is het extra) buffer aan te houden, maar heb je toch voldoende geld voor dure uitgaven.
Wat is het verschil dan dat je voor afschrijving van een wasmachine geld achterhou, of dat je sowieso dat bedrag spaart voor "wat stuk kan gaan"? Ik ga echt geen nieuwe wasmachine kopen omdat de oude al afgeschreven is na 2-3 jaar, maar pas als de oude ook echt kaput is.
Mr Knowitall schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:42:
De verdeling klinkt goed, ook wat betreft de risicospreiding. Wat ik me wel afvraag als ik de bedragen zo zie, waarom wil je in totaal zo'n grote buffer hebben? Zijn er grote aankopen die je wil doen, of dingen in je huis die je wil aanpakken? Kennelijk kan je goed rondkomen van je salaris en gaat sparen je niet slecht af

Afhankelijk van de rente die je voor je hypotheek betaald is het ook nog een idee een deel daarvan af te lossen. Daarmee haal je je maandlasten naar beneden en dat is toch ook prettig.
Tja grote aankopen. Een beetje "ver in de toekomst"-muziek denk ik he. Een eventuele huwelijk of kinderen. Maar niet echt een gericht doel. Het is gewoon zo dat nu ik tegenwoordig werk, ik nauwelijks de kans KRIJGT om geld uit te geven. En mijn vriendin is het type huismutsje die liever thuis met mij kookt dan dat we uitgaan, dus dat bespaart weer wat.
En het feit dat ik ga sparen is ook bedoeld om mijn impulsaankopen gaat dimmen. Als het aan mij lag, had ik nu al een 4 TB- dualcore server, een nieuwe computer en 3x21"-tft-monitorensetup gekocht
Maar omdat ik nu ervoor moet sparen duurt het gewoon veel langer en tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar heb ben ik waarschijnlijk weer van gedachten verandert. Die 4TB-server is nu al 2TB geworden, en de 3x21"setup is nu 1x20"+1x17" geworden.
Maasluip schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:35:
[...]
Misschien offtopic, maar dat is volgens mij het grootste probleem van de moderne mens met schulden. Wel alle luxe willen hebben maar geen geld. Als ik geen geld had dan heb ik ook geen ADSL, kabel, telefoon, kado's, nieuwe kleren, uitgaan. Er is iets dat voor mij belangrijker is: overleven.
Ik vind anders wel dat sommige dingen niet als luxe aangekaart hoeven te worden. Als ik nu met mijn wanadoo-abo+internettelefonie flink veel voordeliger uitkomt dan toen ik belbudget+telefoonkosten had, dan hoef ik die luxe van 20Mbit niet te laten natuurlijk, zeker als die 20Mbit er ook voor zorgt dat ik geen TV meer kijk en nu overweg om kabel helemaal op te zeggen. Scheelt weer 15 euro per maand
Enige nadeel is dat ik nu wel een flinke opslag nodig heb...
Gerco schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:41:
[...]
Dat is nu het geval ja, maar in de periode dat athlonmkf (en ook ons gezin) in de bijstand zaten, leefden mensen gewoon met minder luxe. Wij hadden geen auto, geen computer, geen merkkleding, geen tv op elke kamer, etc.
Als iemand nu in de bijstand komt te zitten, willen ze dat soort dingen allemaal wel, ongeacht welstandsnivo en dat is begrijpelijk, want het is "normaal" geworden om dat soort luxe te hebben. Net als de luxe die we in de jaren 80 wel hadden (zoals tv en wasmachine), in de jaren 60 helemaal zo normaal niet was.
Ook daarvoor spaar je. Als het mis gaat en je hebt geen baan meer, wil je wel rustig je uitgaven kunnen afbouwen in plaats van in 1 keer zonder geld te zitten. Hopelijk vind je een nieuwe baan voor je spaargeld op is, maar zo niet heb je toch langer kunnen wennen aan je nieuwe levensstijl dan iemand zonder dat geld achter de hand.
Precies! Door mijn bijstandjeugd heb ik nooit iets gehad voor merkkleding. Ja, 3 jaar gespaard voor een Nike Air Max, en dan merken dat daar te lang in lopen pijnlijk is... En meer dan 150 gulden voor een broek. Ben je nou helemaal
Maar wat ik nu zie, vrienden die met gemak 200 euro weggooien voor een merkbroek of een avondje uitgaan
Oudere vrienden met kinderen die hun kleutertjes DKNY, Versace, Tommy Hilfiger schoentjes en broekjes aandoen...
Wat willen ze hun kinderen nou aanleren? En dan wel vreemd vinden dat ik een nieuwe huis en auto kan kopen na een jaar werken. Ja hallo, als jullie niet 1000 euro per maand wegpompen met uitgaan en kopen, dan hadden jullie dat ook allemaal kunnen doen.
[
Voor 38% gewijzigd door
kmf op 30-03-2006 10:59
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp