Good taste is for people who can’t afford sapphires
Onderbouw dat eens ?littlejoannes schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:00:
Alleen bij MP3 spelers (ook hele dure als de Ipod) is de richtlijn 1 ipv 2 jaar.
Dus het hele bovenstaande verhaal gaat (helaas) niet op.
Want hier lees ik alleen maar dat de termijn minimaal 2 jaar is...
[ Voor 26% gewijzigd door StevenK op 28-03-2006 10:28 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
In de WET staat niks over 2 jaar garantie en deze voorwaarden hebben het over WET.
Die 2 jaar waar we het in dit topic over hebben is gebaseerd op regelgevingen (ik werd correct verbeterd eerder in dit draadje) en niet iets uit de wet.
Overigens zal er nog wel ergens iets op papier staan want ik werk hier bij Apple en wij geven gewoon uitsluitend 1 jaar fabrieks garantie en 90 dagen telefonisch support. Bovendien is dat maar eenmalig telefonisch support als het om een iPod gaat.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Nee, dat zie je verkeerd; die richtlijn heeft juist heel veel rechtskracht, maar geen rechtstreekste. Een EU richtlijn is een verplichting om de inhoud in de wet op te nemenEiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:36:
[...]
In de WET staat niks over 2 jaar garantie en deze voorwaarden hebben het over WET.
Die 2 jaar waar we het in dit topic over hebben is gebaseerd op regelgevingen (ik werd correct verbeterd eerder in dit draadje) en niet iets uit de wet.
Klopt, er wordt inderdaad geen termijn genoemd, alleen dat de consument redelijkerwijs mag verwachten dat een product langer meegaat dan de fabrieksgarantie, en dat de verkopende partij gedurende de gehele levensduur (gedeeltelijk) aansprakelijk kan worden gesteld.Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:36:
[...]
Overigens zal er nog wel ergens iets op papier staan want ik werk hier bij Apple en wij geven gewoon uitsluitend 1 jaar fabrieks garantie en 90 dagen telefonisch support. Bovendien is dat maar eenmalig telefonisch support als het om een iPod gaat.
En aangezien de richtlijn op basis waarvan de NL regering verplicht was deze regelgeving in te voeren een minimale termijn van twee jaar noemt, zal de rechter bij de uitleg van deze bepaling altijd de termijn op minimaal 2 jaar stellen.FirePuma142 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:46:
[...]
Klopt, er wordt inderdaad geen termijn genoemd, alleen dat de consument redelijkerwijs mag verwachten dat een product langer meegaat dan de fabrieksgarantie, en dat de verkopende partij gedurende de gehele levensduur (gedeeltelijk) aansprakelijk kan worden gesteld.
Als je het op de webwinkel van apple.nl koopt ook hoor. Het is niet zo dat apple omdatEiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:48:
Precies, als je het dus in een winkel in NL hebt gekocht (zoals de topic starter in A'dam), kom je in feite in aanmerking voor 2 jaar fabrieks garantie zoals de EU wetgeving aangeeft.
het een buitenlands bedrijf is daar niets mee te maken heeft. De online store van apple is gewoon een nederlandse winkel, die nederlands BTW betaalt, in nederland geregistreerd staat en onder nederlands en europees recht valt, onafhankelijk van wat jij hier verkondigt of wat jouw manager jou graag wil doen geloven.
In de algemene voorwaarden van apple wordt dit ook aangestipt:
10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT.
Als jouw winkel daadwerkelijk gevestigd is in Cambodja, jouw klanten dat product ook in cambodja kopen en het dus zelf importeren, dan geldt het nederlands en europees recht niet. Als jij vanuit jouw bedrijf in Cambodja in nederland met een nederlandse webshop (eigendom van jouw bedrijf) spullen verkoopt, geldt het nederlands en europees recht wel.FirePuma142 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:56:
[...]
Dus als ik een webwinkel begin in Cambodja waar de minimumtermijn voor garantie bij wijze van spreken 10 dagen is, dan mag ik alles aan Nederlandse consumenten verkopen en maar 10 dagen garantie geven zolang ik dat in mijn Algemene Voorwaarden zet? Als dat het geval is zie ik de hele index van de Shop Survey binnenkort "verhuizen". M.a.w. kwatsch, ook als je online bij Apple koopt is Apple volgens de Nederlandse wet aansprakelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 28-03-2006 11:03 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Toch moet er ergens nog iets op papier staan waardoor wij maar 1 jaar garantie mogen geven. Iets moet er zijn want 2 jaar is een dikke nono hier. Hebben we niks mee te maken wordt mij dan gezegd.JvS schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:01:
[...]
Als je het op de webwinkel van apple.nl koopt ook hoor. Het is niet zo dat apple omdat
het een buitenlands bedrijf is daar niets mee te maken heeft. De online store van apple is gewoon een nederlandse winkel, die nederlands BTW betaalt, in nederland geregistreerd staat en onder nederlands en europees recht valt, onafhankelijk van wat jij hier verkondigt of wat jouw manager jou graag wil doen geloven.
Back ontopic!
Ja, dit staat in de voorwaarden van apple zelf man:Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:03:
[...]
Toch moet er ergens nog iets op papier staan waardoor wij maar 1 jaar garantie mogen geven. Iets moet er zijn want 2 jaar is een dikke nono hier. Hebben we niks mee te maken wordt mij dan gezegd.
10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT.
Dit is ontopic.Back ontopic!
Naast die europese garantie heb je ook nog de nederlandse garantiewet, die zegt dat een artikel een redelijk verwachte levensduur heeft en dat de leverancier (niet fabrikant! al is dat in dit topic beide apple) verantwoordelijk is hiervoor. Een iPod die na een jaar en een maand niet meer goed functioneert, valt niet onder "redelijk". Dus je hebt zowel de europese (strakke termijn) als de nederlandse (redelijk te verwachten levensduur) wet achter je in dit geval.
[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 28-03-2006 11:06 ]
Ach, er zijn heel veel winkeliers die denken dat ze zich in kunnen dekken; en in de praktijk blijkt dat wanneer je op je strepen gaat staan, zo'n winkelier geen rechtzaak durft te riskeren.Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:03:
[...]
Toch moet er ergens nog iets op papier staan waardoor wij maar 1 jaar garantie mogen geven. Iets moet er zijn want 2 jaar is een dikke nono hier. Hebben we niks mee te maken wordt mij dan gezegd.
Back ontopic!
Probleem is bijvoorbeeld, dat in Belgie het wel in de wet staat en die mensen ook maar 1 jaar krijgen volgens Apple. Er moet dus ergens nog een uitzondering zijn.
btw
Als ik iemand met een iPod aan de lijn krijg en die is 13 maanden geleden aangekocht en hij heeft geen APP ervoor gekocht zodat hij er een jaar garantie bij krijgt.... is het gewoon jammer maar helaas. Hij maakt dan inderdaad wel kans bij de winkel, mocht hij het in een winkel hebben gekocht. Via Apple kan hij het in ieder geval vergeten.
[ Voor 47% gewijzigd door ericafterdark op 28-03-2006 11:17 ]
Die uitzondering heet 'arrogantie'Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:14:
Dat zei ik eerder in dit topic zelf ook al.
Probleem is bijvoorbeeld, dat in Belgie het wel in de wet staat en die mensen ook maar 1 jaar krijgen volgens Apple. Er moet dus ergens nog een uitzondering zijn.
Hehe ah well, ik volg gewoon de regels op hier.
Een ding weet ik wel, wanneer ik later dit jaar een nieuwe Mac ga kopen, komt er mooi een Apple Care Protection Plan bij. Dan maar even iets meer uitgeven maar dan ben ik wel voor 3 jaar covered mocht er iets kapot gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 28-03-2006 12:03 ]
Moehahaha.JvS schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:02:
Sja, als jij geld wil uitgeven voor iets waar je al recht op hebt, moet je dat vooral doen. Ik heb laatst een dell besteld met drie maanden garantie, voor 150 euro minder dan normale garantie. ALs dat ding " buiten garantie" stuk gaat door een fabricagefout en ze willen hem niet repareren, dan zullen ze aan mij nog wel een harde dobber krijgen. Een winkelier/leverancier kan simpelweg niet boven de wet staan, ook al proberen ze dat allemaal wel. je moet alleen wel een beetje volhouden, dus door die eerste beschermingslinie van het bedrijf heen zien te komen (jaja, bij apple ben jij dat, die laat jou verantwoording dragen voor het gedrag van dat bedrijf door jou dingen te laten zeggen die tegen de wet in gaan), maar dat vind ik wel een uitdaging.
Uitdaging is het zeker
[ Voor 3% gewijzigd door ericafterdark op 28-03-2006 12:06 ]
Offtopic:JvS schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:02:
Sja, als jij geld wil uitgeven voor iets waar je al recht op hebt, moet je dat vooral doen. Ik heb laatst een dell besteld met drie maanden garantie, voor 150 euro minder dan normale garantie. ALs dat ding " buiten garantie" stuk gaat door een fabricagefout en ze willen hem niet repareren, dan zullen ze aan mij nog wel een harde dobber krijgen. Een winkelier/leverancier kan simpelweg niet boven de wet staan, ook al proberen ze dat allemaal wel. je moet alleen wel een beetje volhouden, dus door die eerste beschermingslinie van het bedrijf heen zien te komen (jaja, bij apple ben jij dat, die laat jou verantwoording dragen voor het gedrag van dat bedrijf door jou dingen te laten zeggen die tegen de wet in gaan), maar dat vind ik wel een uitdaging.
In de AVG van dell staat dat ookal koop je maar 90 dagen garantie je toch 2 jaar krijgt omdat dat moet van de wet. Zoek maar eens op de verkoopvoorwaarden, daar staat het in. Die truuk met die garanties is gewoon consumenten voor de gek houden.
Heb je daar toevallig een link van...?ikbensander schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:19:
[...]
Offtopic:
In de AVG van dell staat dat ookal koop je maar 90 dagen garantie je toch 2 jaar krijgt omdat dat moet van de wet. Zoek maar eens op de verkoopvoorwaarden, daar staat het in. Die truuk met die garanties is gewoon consumenten voor de gek houden.
Naar mijn weten kun je namelijk als fabrikant wel onder die regelgeving uitkomen als je de klant zelf laat kiezen voor kortere garantie...
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2006 12:27 ]
Nee, dat kan niet, tenminste niet wanneer de klant een consument is.MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:26:
[...]
Heb je daar toevallig een link van...?
Naar mijn weten kun je namelijk als fabrikant wel onder die regelgeving uitkomen als je de klant zelf laat kiezen voor kortere garantie...
Ha!ikbensander schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:57:
Om even terug te komen op dit topic: Topicstarter, wat ga je nu doen? en heb je al wat gedaan?
Ik heb vannacht heell voorzichtig nog een stuk of 50 liedjes op mijn iPod kunnen krijgen, dus ik had wel muziek vanochtend.
Ik heb een brief gemaakt en naar die Apple winkel gefaxt en gemaild. Nog geen reactie. Ik ga er vanavond rond een uur of 6 langs met mijn garantiebewijs, iPod, oplader en USB/firewire snoertjes. Hierbij de brief:
L.S.,
Op 22 februari 2005 kocht ik bij u een Apple iPod 20Gb met clickwheel voor een bedrag van EUR 276,47 (excl. BTW). Wegens een fabricagefout heb ik deze op 24 februari moeten omruilen voor een nieuwe Apple iPod 50Gb. Ook deze iPod had een fabricagefout, dus op 26 februari 2005 heb ik nogmaals een nieuwe Apple iPod 20Gb met clickwheel gekregen, met serienummer XXXXXXXX. Deze heb ik ruim een jaar probleemloos kunnen gebruiken.
Sinds enige tijd vertoont deze iPod echter problemen. De iPod 'bevriest' regelmatig; het apparaat loopt vast en kan dan alleen na een 'reset' weer gebruikt worden.
Ik heb dit probleem zelf proberen te verhelpen door de iPod te voorzien van de meest recente firmware, en ik heb meerdere malen de iPod 'restore' optie gebruikt om de iPod te wissen. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Sterker nog; de iPod geeft nu diverse foutmeldingen, laat zich niet meer vullen met data (alleen mondjesmaat), en maakt een heel zacht geluid dat lijkt op dat van een kauwende hamster. Echt.
Ik ga er vanuit dat een Apple iPod een langere gemiddelde levensduur heeft dan 13 maanden. Enige navraag leert mij dat ik volgens de EU wet recht heb op 2 jaar garantie van de verkopende partij; in dit geval Apple Centre Centraal Station te Amsterdam.
Bij voorkeur ontvang ik graag een vervangend product. Indien de Apple iPod 20Gb met clickwheel (t.w.v. EUR 276,47 excl. BTW) niet meer beschikbaar is, ben ik bereid tegen redelijke bijbetaling een ander model (maar met een capaciteit van tenminste 20Gb) aan te schaffen.
Een andere mogelijkheid is om het product aan te bieden ter reparatie. Deze mogelijkheid heeft echter niet mijn voorkeur, aangezien ik het product dagelijks gebruik.
Ik hoor graag uw voorstel, via fax, e-mail of telefonisch. Ik zal in ieder geval in de namiddag met deze brief, mijn garantiebewijs, iPod en accesoires langskomen.
Groet,
M.
Is er niet een soort loophole, dat ik nu nog een Apple Care Protection Plan kan afsluiten? Desnoods met terugwerkende kracht? Ik kon op de wbesite niet zo 1-2-3 vinden dat je zo'n Protection Plan alleen bij aanschaf kan afsluiten (hoewel me dat wel logisch lijkt).Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:48:
[...]
Een ding weet ik wel, wanneer ik later dit jaar een nieuwe Mac ga kopen, komt er mooi een Apple Care Protection Plan bij. Dan maar even iets meer uitgeven maar dan ben ik wel voor 3 jaar covered mocht er iets kapot gaan.
Verwijderd
Jij bent echt een grappenmaker heh. De wet staat notabene een paar post terug geciteert. Wanneer de iPod via de nederlandse online store is gekocht en na 13 maanden kapot gaat dan MOET Apple deze vergoeden. Ik mag er namelijk als consument redelijkerwijs vanuit gaan dat een apparaat van meer dan 300 euro langer dan 3 jaar mee gaat. Dus je kunt hier wel roepen dat we het via Apple kunnen vergeten maar daar heb je domweg ongelijk, of je het nu leuk vind of nietEiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:14:
Als ik iemand met een iPod aan de lijn krijg en die is 13 maanden geleden aangekocht en hij heeft geen APP ervoor gekocht zodat hij er een jaar garantie bij krijgt.... is het gewoon jammer maar helaas. Hij maakt dan inderdaad wel kans bij de winkel, mocht hij het in een winkel hebben gekocht. Via Apple kan hij het in ieder geval vergeten.
Waarom zou ik drie jaar garantie kopen als ik van een computer redelijkerwijs mag verwachten dat deze toch echt wel 3 jaar mee gaat??? Compleet nutteloos om extra geld uit te geven voor iets waar iedere nederlandse consument al voor gedekt is.Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:48:
Hehe ah well, ik volg gewoon de regels op hier.
Het voordeel van die extra garantie zal zitten in het feit dat je direct bij appel terecht kunt ipv. bij je winkelier.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:57:
Waarom zou ik drie jaar garantie kopen als ik van een computer redelijkerwijs mag verwachten dat deze toch echt wel 3 jaar mee gaat??? Compleet nutteloos om extra geld uit te geven voor iets waar iedere nederlandse consument al voor gedekt is.
Verwijderd
Ik ga er vooralsnog vanuit dat er niets mis is met die apparaten. Ik ben tot nu toe een tevreden klant. Als er iets mis is kan ik me melden bij de apple online store. Goed genoeg voor mij.StevenK schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:59:
Het voordeel van die extra garantie zal zitten in het feit dat je direct bij appel terecht kunt ipv. bij je winkelier.
Precies.StevenK schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:59:
[...]
Het voordeel van die extra garantie zal zitten in het feit dat je direct bij appel terecht kunt ipv. bij je winkelier.
Klopt ;-)M@rijn schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:11:
Ik kan je zo'n beetje garanderen dat als je de consumentenbond/Radar en HCC's Computerconsument hier op af stuurt of over bericht dat Apple HEEL snel met een alternatief zal komenDit aangezien de levensduur wel iets meer is als een jaar en een maand, Apple kan zeggen wat ze willen maar ze hebben zich hoe dan ook aan de Nederlandse Wetten te houden, mocht het tot een rechtzaak komen dan zal de kans groot zijn dat Apple verliest. Ik heb een dergelijke situatie als jouw gehad maar dan met een Compaq laptop. Compaq wist niet hoe snel ze het moesten repareren aangezien de Consumentenbond in hun nek stond te hijgen.
Anyway, ik ben zeer benieuwd of de iPod wordt vervangen voor de topicstarter. Ik hoop het wel!
Jammer van het foutjeVerwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:38:
[...]
Ha!
Ik heb vannacht heell voorzichtig nog een stuk of 50 liedjes op mijn iPod kunnen krijgen, dus ik had wel muziek vanochtend.
Ik heb een brief gemaakt en naar die Apple winkel gefaxt en gemaild. Nog geen reactie. Ik ga er vanavond rond een uur of 6 langs met mijn garantiebewijs, iPod, oplader en USB/firewire snoertjes. Hierbij de brief:
L.S.,
Op 22 februari 2005 kocht ik bij u een Apple iPod 20Gb met clickwheel voor een bedrag van EUR 276,47 (excl. BTW). Wegens een fabricagefout heb ik deze op 24 februari moeten omruilen voor een nieuwe Apple iPod 50Gb. Ook deze iPod had een fabricagefout, dus op 26 februari 2005 heb ik nogmaals een nieuwe Apple iPod 20Gb met clickwheel gekregen, met serienummer XXXXXXXX. Deze heb ik ruim een jaar probleemloos kunnen gebruiken.
*KNIP*
Groet,
M.

Ik vind dat je een netjes voorstel doet, bij mij in de shop had ik iets geregeld hetzij een nieuwe iPod/of een zeer snel lopende reparatie.
Als je aardig blijft dan willen bedrijven echt wel wat voor je doen. Apple hoort deze iPod ook gewoon terug te nemen
Tot die tijd:Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:22:
[...]
Klopt ;-)
Anyway, ik ben zeer benieuwd of de iPod wordt vervangen voor de topicstarter. Ik hoop het wel!
Heb je, als pro-actieve, bij de organisatie betrokken medewerker, punt 10.3 van jullie Algemene Voorwaarden al eens bij je manager aangekaart?
Als die zo keihard tegen jullie zegt dat je een klant maar 1 jaar mag helpen, maar 10.3 dat eigenlijk tegenspreekt... Op zich wel handig om in ieder geval een soort 'Cool Response' te hebben, toch? (heet dat bij jullie ook zo?)
Ow, shit, 50Gb. Dat krijg je ervan als je midden in de nacht gefrustreerd een brief zit te typen terwijl je computer ineens uit valt en je iPod hamster-achtige geluiden maakt en allemaal rare icoontjes laat die met URLs erin (naar de support site van Apple) en dat je Massive Attack op je iPod wil zetten maar het kan niet meer...Qorne schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:33:
[...]
Jammer van het foutjetja beetje winkel zou contact opnemen met Apple en het wel oplossen.
Ik vind dat je een netjes voorstel doet, bij mij in de shop had ik iets geregeld hetzij een nieuwe iPod/of een zeer snel lopende reparatie.
Als je aardig blijft dan willen bedrijven echt wel wat voor je doen. Apple hoort deze iPod ook gewoon terug te nemen13maand
ik heb er wel vertrouwen in
"Een zacht tikkend geluid" oid lijkt me beter. Ik heb namelijk geen idee hoe een kauwende hamster klinkt en je wilt toch een beetje serieus genomen worden.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Jawel, jawel, dat is ook zo... Maar je wekt toch wat meer sympathie op als je een béétje een grapje verwerkt ofzo. Als je in ieder geval niet meteen doorslaat en gaat gillen dat je je gelijk wilt halen...JdeBruijn schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:24:
Ik zou volgende keer het geluid ook anders omschrijven. "Een kauwende hamster. Echt." is een grappige omschrijving, maar niet iets waar je als lezer iets mee kan
"Een zacht tikkend geluid" oid lijkt me beter. Ik heb namelijk geen idee hoe een kauwende hamster klinkt en je wilt toch een beetje serieus genomen worden.
Of misschien heb ik het wel helemaal fout. We zullen het vanavond weten...
Cliffhanger!
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik me erger aan de arrogante houding van Apple. Dat Apple Protection Plan, dat komt inderdaad gewoon neer op betalen voor iets waar je gewoon recht op hebt in Nederland.
Nou, als ik het zo lees zou jij ook keihard recht moeten hebben op garantie van jouw verkoper.da_rippah schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:40:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Mijn iPod is wel iets ouder (1,5 jaar oud). Maar heeft hetzelfde probleem als de TS. Ik heb hem gekocht bij de Apple Store in Woerden. Maak ik nog kans, denken jullie?
Ik ben benieuwd wat ze vanavond voorstellen. Ik zou er zelf niet negatief tegenover staan om een paar honderd euro bij te betalen als ik dan een nieuwe 60Gb iPod kan krijgen.
Maarja... die 60Gb iPods schijnen weer discontinued te worden omdat er een versie schijnt te komen met een groter scherm, ofzo.
Hoe dan ook; ik ben razend beniuewd. Ik heb in ieder geval al veel gehad aan de tips van iedereen hier. Ze slaan als een warme deken om me heen enzo
Bedankt, er is al een mail onderweg naar Apple Store Woerden. Ik ben benieuwd wat ze ervan zeggen. Zo lang je vriendelijk blijft moeten ze wel inzien dat ze iets aan me verplicht zijnVerwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:43:
[...]
Nou, als ik het zo lees zou jij ook keihard recht moeten hebben op garantie van jouw verkoper.
Ik ben benieuwd wat ze vanavond voorstellen. Ik zou er zelf niet negatief tegenover staan om een paar honderd euro bij te betalen als ik dan een nieuwe 60Gb iPod kan krijgen.
Maarja... die 60Gb iPods schijnen weer discontinued te worden omdat er een versie schijnt te komen met een groter scherm, ofzo.
Hoe dan ook; ik ben razend beniuewd. Ik heb in ieder geval al veel gehad aan de tips van iedereen hier. Ze slaan als een warme deken om me heen enzo
En als ze niet vriendelijk terug doen dan kun je keurig nette brief sturen waairn je ze in gebreke stelt. het is namelijk geen vriendendienst die ze je leveren omdat ze je aardig vinden, maar hun verplichting.da_rippah schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:07:
[...]
Bedankt, er is al een mail onderweg naar Apple Store Woerden. Ik ben benieuwd wat ze ervan zeggen. Zo lang je vriendelijk blijft moeten ze wel inzien dat ze iets aan me verplicht zijn
Is er eigenlijk nooit een centraal initiatief gekomen dat dit soort stiekem gedrag en pogingen van fabrikanten om onder hun verplichtingen uit te komen aan te pakken? Want wat er eigenlijk gebeurd:
- Consument vraagt om garantie
- winkelier doet moeilijk en zegt nee
- 95% haakt af omdat ze hun rechten niet weten
- Overige 5 % gaat door en zeurt nog harder en gaat beetje met brieven gooien
- 2,5% daarvan krijgt uiteindelijk waar ie gewoon RECHT op heeft volgens de wet.
Als ik dit zo zie is het een effectieve strategie om je garantieverplichtingen als winkelier of fabrikant te ontduiken... En dan heb ik nu alleen nog maar gesproken over de consumenten die uberhaupt de moeite nemen om aanspraak te maken op hun garantie. Niet eens over diegenen die de hoop bij voorbaat al opgeven en er niet eens aan beginnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 15:17 ]
Maar zo'n Protection Plan; kan ik dat niet alsnog afsluiten?Eiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:54:
Gewoon proberen inderdaad!
Enne; wat was er gebeurd als dit binnen 1 jaar was gebeurd? Dus da's dan mijn 3e repair (2 keer omgeruild, toen stuk). Wordt 'ie dan gerepareerd? Krijg ik een refurbished vervanger? Een nieuwe? Hoe handelen jullie dat 'standaard' af?

Zijn hier op T.net meerdere topics over, waar het opneer komt is dat die 90 dagen puur een aanvulling is.MikeyMan schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:26:
[...]
Heb je daar toevallig een link van...?
Normaal moet je bij garantie em namelijk zelf insturen of langsbrengen en dan kun je hem weer ophalen of terug laten sturen als hij klaar is. Die 90 dagen is dus de periode waarin je zowel telefonisch geholpen wordt en je product eventueel wordt opgehaald wanneer het kapot is.
Maar dit geldt dus ALLEEN bij consumenten. Business 2 Business geldt deze verplichting van 2 jaar niet.
In gebreke stellen is eigenlijk gewoon de term voor een keurige brief die je stuurt naar je leverancier waarin je aangeeft dat je een iPod gekocht hebt, wanneer en tegen welke prijs en waarin je vervolgens aangeeft dat dit product niet naar behoren functioneerd. Even alles goed uitleggen en toelichten. Vervolgens aangeven dat je hun de kans wil geven om het binnen een redelijke termijn te verhelpen.da_rippah schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:24:
Ik ben helaas echt een leek op het gebied van (consumenten)recht.. Hoe gaat dat 'in gebreke stellen' precies? Ik heb geen zin in rechtzaken ofzo om mijn gelijk te halen, ik hoop dat ze het gelijk inzien
[ Voor 32% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 15:34 ]
Opzich kun je stellen dat je binnen 10 werkdagen een reactie verwacht met daarin een passende oplossing. De oplossing zelf kun je dan later weer aangeven dat dat binnen maand ofzo geregeld moet zijn.da_rippah schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:56:
Aha, dat kan ik welEen redelijke termijn is, laten we zeggen, 1 maand?
EDIT: Wel even aangetekend doen, weet je zeker dat ze het ontvangen hebben...
[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 16:09 ]
Klinkt stom maar het is een oplossing
[ Voor 16% gewijzigd door KappeNou op 28-03-2006 16:14 ]
OfftopicVerwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:57:
[...]
Waarom zou ik drie jaar garantie kopen als ik van een computer redelijkerwijs mag verwachten dat deze toch echt wel 3 jaar mee gaat??? Compleet nutteloos om extra geld uit te geven voor iets waar iedere nederlandse consument al voor gedekt is.
Dit gaat niet helemaal op. Als een computer een redelijke levensduur heeft van 4 jaar en hij gaat na 3 jaar kapot dan heb je na 3 jaar recht op 25% van de reparatie kosten omdat de pc al voor 75% is afgeschreven.
Moest je toen eerst je oude iPod opsturen?KappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:09:
gewoon via de website alles volgen en de aankoop datum nog binnen de garantie aangeven. Dat heb ik ook gedaan en heb gewoon een nieuwe gekregenMoeten ze maar geen apparaten op de markt brengen die uit zich zelf kapot gaan.
En kreeg je echt een NIEUWE of kreeg je een refurbished product?
Je weet dat je hiermee valsheid in geschrifte pleegd en in principe dus strafbaar bezig bent? Je moet namelijk eigenlijk ook een bon overleggen bij het RMA sturen van je product?KappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:09:
gewoon via de website alles volgen en de aankoop datum nog binnen de garantie aangeven. Dat heb ik ook gedaan en heb gewoon een nieuwe gekregenMoeten ze maar geen apparaten op de markt brengen die uit zich zelf kapot gaan.
ja je krijgt een doos opgestuurd van UPS waar je je Ipod in moet doen. Vervolgens kijken hun of ze hem kunnen maken. Zo niet krijg je een nieuwe. Verder wordt er niks gevraagt van een bon of iets dergelijks. Je moet alleen online gegevens invullen, van wanneer je hem gekocht hebt etc. als dat voor 6 maanden is hoef je ook geen verzend kosten te betalenVerwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:35:
[...]
Moest je toen eerst je oude iPod opsturen?
En kreeg je echt een NIEUWE of kreeg je een refurbished product?
Yep, en als je een datum aangeeft langer dan 90 dagen na fabrikage.... moet je een fax met aankoop bewijs naar Apple gaan sturen voordat je uberhaupt verder wordt geholpen. En bedanktKappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:09:
Nee, moet binnen het eerste jaar na DOP (date of purchase)Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:20:
[...]
Maar zo'n Protection Plan; kan ik dat niet alsnog afsluiten?
Bij computer hardware is het zo dat je na 3 grote repairs idd een andere unit krijgt.
Nee dat is onzin. Ik heb gewoon een nieuwe gekregen. En bedanktEiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:56:
[...]
Yep, en als je een datum aangeeft langer dan 90 dagen na fabrikage.... moet je een fax met aankoop bewijs naar Apple gaan sturen voordat je uberhaupt verder wordt geholpen. En bedankt
euhm, jij doet economie of accountancy heb ik de indrukNivado schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:16:
[...]
Offtopic
Dit gaat niet helemaal op. Als een computer een redelijke levensduur heeft van 4 jaar en hij gaat na 3 jaar kapot dan heb je na 3 jaar recht op 25% van de reparatie kosten omdat de pc al voor 75% is afgeschreven.

Dit is alleen van toepassing op bedrijven omdat deze die meestal ook daadwerkelijk afschrijven. (en dus tweedehands verkopen vaak)
Hier gaat het om de bescherming van de consument. Hoe je het keert of draait, de computer moet het een redelijke termijn uithouden (billijkheid EDIT: of op z'n minst de 2jaar volgens de europese richtlijn). Het is dan aan de fabrikant om het product te repareren zodat die terug werkt voor de overgebleven termijn.
[ Voor 7% gewijzigd door memento__mori op 28-03-2006 18:04 ]
Bedankt voor je tips Sander, maar volgens mij krijg ik dat als schriel kereltje niet geregeld.ikbensander schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:01:
Nogmaals de vraag: waar heb je em gekocht?
Ten tweede: geld terug kan ALTIJD.
Ander akkefietje bij MM: Ik kocht BT Headset, na 2 week kapot, ik terug, geld terug geeist. Wilden ze tegoedbonnen geven, wederom verteld dat dat niet mag etc. Gaan ze ff bellen met de baas en dan is het meestal zo geregeld.
Jou te horen hier op het forum wel, volgens mij ben jij zo'n kerel van 1,5 meter breed
Ik werk bij Apple en het systeem laat het niet door als de DOP 90 dagen na fabrikage datum is. Ik zie het dagelijks. Dan heb je dus gewoon geluk gehad met het invullen van de datum.KappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:00:
[...]
Nee dat is onzin. Ik heb gewoon een nieuwe gekregen. En bedankt
Haha ook dat valt heel erg mee, je meot gewoon je rechten kennen en verbaal sterk je punt maken...W00fer schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:08:
[...]
Bedankt voor je tips Sander, maar volgens mij krijg ik dat als schriel kereltje niet geregeld.
Jou te horen hier op het forum wel, volgens mij ben jij zo'n kerel van 1,5 meter breed
mijne was iets van 8 maanden oud. Toen zag ik dat je na 6 maanden zelf bezorg kosten moest betalen. dus heb ik minder dan 6 maanden ingevuld en dat werkte. lijkt me sterk dat het met geluk te maken heeft. aangezien Apple niet kan raden wanneer hun product verkocht wordt. Dus dan zou bijna iedereen een fax apparaat moeten hebben volgens jouEiríkr schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:18:
[...]
Ik werk bij Apple en het systeem laat het niet door als de DOP 90 dagen na fabrikage datum is. Ik zie het dagelijks. Dan heb je dus gewoon geluk gehad met het invullen van de datum.
Als die van jouw 8 maanden oud was, en jij hebt 5,5 maand ingevuld. Dan val je toch binnen die 90 dagen afwijking?KappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:46:
[...]
mijne was iets van 8 maanden oud. Toen zag ik dat je na 6 maanden zelf bezorg kosten moest betalen. dus heb ik minder dan 6 maanden ingevuld en dat werkte. lijkt me sterk dat het met geluk te maken heeft. aangezien Apple niet kan raden wanneer hun product verkocht wordt. Dus dan zou bijna iedereen een fax apparaat moeten hebben volgens jou

Ja, inderdaad. Mensen die geen fax hebben laten we naar een postkantoor gaan of een of ander copycenter. Aankoopbewijs moet dan naar Apple in Ierland worden gefaxed.KappeNou schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:46:
[...]
mijne was iets van 8 maanden oud. Toen zag ik dat je na 6 maanden zelf bezorg kosten moest betalen. dus heb ik minder dan 6 maanden ingevuld en dat werkte. lijkt me sterk dat het met geluk te maken heeft. aangezien Apple niet kan raden wanneer hun product verkocht wordt. Dus dan zou bijna iedereen een fax apparaat moeten hebben volgens jou
Dit is de allergrootste garantieonzin die ik ooit gelezen heb. Je hebt recht op 1 jaar fabrieksgarantie, 2 jaar garantie van MediaMarkt (verkopende partij) krijg je pas als je schriftelijk bewijs hebt dat het apparaat defect is gegaan binnen een half jaar na aankoop, _en_ dit bij MediaMarkt is geconstateerd. Niet defect binnen een half jaar? 1 jaar fabrieksgarantie. Dat MediaMarkt jou in dit geval is tegemoetgekomen is bijzonder merkwaardig; ze zijn je helemaal niets verplicht. Het enige waar ze verantwoordelijk zijn is afhandeling van eventuele reparaties buiten garantie. Lucky dus, maar geen recht.ikbensander schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:51:
Waar heb je em gekocht? want ik heb hetzelfde gehad ruim half jaar buiten de apple garantie. Naar mediamarkt gegaan en laten opsturen. Brief thuisgekregen dat ik 400e moest betalen voor reparatie. Toen bij MM gaan praten en verteld dat ik volgens de EU Wet (www.staiksterk.nl) recht heb op 2 jaar garantie van de verkopende partij en dat het me dus eigenlijk geen zak intresseert wat mediamarkt had afgesproken met Apple, maar dat ze het maar moesten regelen. Toen was het binnen 1 week geregeld en kreeg ik een nieuwe iPod.
edit; iets over eu richtlijnen...etc
[ Voor 19% gewijzigd door SgtStrider op 28-03-2006 23:05 ]
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Ricardo87 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:09:
[...]
Als die van jouw 8 maanden oud was, en jij hebt 5,5 maand ingevuld. Dan val je toch binnen die 90 dagen afwijking?
Als je iets als onzin betitelt, kun je beter zorgen dat je het bij het rechte eind hebt. Maar jouw verhaal is een typisch klok- en klepelverhaal.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:20:
[...]
Dit is de allergrootste garantieonzin die ik ooit gelezen heb. Je hebt recht op 1 jaar fabrieksgarantie, 2 jaar garantie van MediaMarkt (verkopende partij) krijg je pas als je schriftelijk bewijs hebt dat het apparaat defect is gegaan binnen een half jaar na aankoop, _en_ dit bij MediaMarkt is geconstateerd. Niet defect binnen een half jaar? 1 jaar fabrieksgarantie.
Het enige wat er met 6 maanden speelt is de bewijslast.
De verkoper moet echt minimaal 2 jaar garantie geven; met de fabrieksgarantie heb je, op grond van de wet, niets te maken.
Wederom onzin. Omdat een EU richtlijn een lidstaat verplicht bepaalde materie in wetgeving vast te leggen, is de richtlijn leidend bij uitleg van die wetgeving.edit; kom svp niet aan met eu richtlijnen, dat zijn geen wetten, en uit jouw posts blijk je meer een ranter te zijn dan iemand die echt iets van de _Nederlandse_ consumentenkoopwet weet. Lees die svp even door voor je over je "2 jaar" garantie verhaal begint.
[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 28-03-2006 20:52 ]
Allereerst bedankt voor je flame/troll SgtStrider.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:20:
[...]
Dit is de allergrootste garantieonzin die ik ooit gelezen heb. Je hebt recht op 1 jaar fabrieksgarantie, 2 jaar garantie van MediaMarkt (verkopende partij) krijg je pas als je schriftelijk bewijs hebt dat het apparaat defect is gegaan binnen een half jaar na aankoop, _en_ dit bij MediaMarkt is geconstateerd. Niet defect binnen een half jaar? 1 jaar fabrieksgarantie. Dat MediaMarkt jou in dit geval is tegemoetgekomen is bijzonder merkwaardig; ze zijn je helemaal niets verplicht. Het enige waar ze verantwoordelijk zijn is afhandeling van eventuele reparaties buiten garantie. Lucky dus, maar geen recht.
edit; kom svp niet aan met eu richtlijnen, dat zijn geen wetten, en uit jouw posts blijk je meer een ranter te zijn dan iemand die echt iets van de _Nederlandse_ consumentenkoopwet weet. Lees die svp even door voor je over je "2 jaar" garantie verhaal begint.
Toevallig zijn de EU landen verplicht om die richtlijnen na te leven in hun landelijke wetten. Mocht jij dingen hebben die het tegendeel bewijzen, graag links naar bewijsmateriaal.
EDIT: Net iets te laat
[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 21:05 ]
Maar goed, naar aanleiding van dit topic en eerdere ervaringen heb ik thuis wat in de Wet (en oude brieven) zitten spitten en hoop enkelen van jullie blij te maken met het volgende relaas:

Presto, die kennelijk bij Apple werkt, is door zijn werkgever verteld dat Apple 1 jaar (fabrieks)garantie geeft op de producten. Voor zover mij bekend kunnen fabrikanten zelf - geheel vrij - de voorwaarden en duur voor (fabrieks)garantie bepalen. Hieraan zijn volgens mij geen wettelijke normen verbonden. Apple acht zich dan ook terecht gehouden aan de door hun gestelde voorwaarden voor (fabrieks)garantie.
Maar dat wil niet zeggen dat Sprk (of iemand anders) geen rechten meer heeft! Er zijn namelijk ook wettelijke bepalingen die samenhangen met consumentenkoop. Deze komen voort uit Europese Richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171). Deze richtlijn, die (ook) rechtstreekse werking heeft, is in Nederland verankerd via het Burgerlijk Wetboek, boek 7 (hierna: BW). Daarin staat onder andere opgenomen wat de verplichtingen van de verkoper (en dus de rechten van de koper) zijn bij een (consumenten)koop.
In BW, artikel 5 staat dat consumentenkoop is:
Nu Apple Center Centraal Station onderdeel is van een Nederlandse B.V., en Sprk een natuurlijk persoon is, betreft de aanschaf van de iPod door Sprk een consumentenkoop, waarop (onder andere) afdelingen 1, 2 en 3 van het BW van toepassing zijn. En daar staat nogal wat in wat Sprk kan gebruiken:artikel 5, eerste lid
de koop met betrekking tot een roerende zaak [...] die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Een (beperkte) fabrieksgarantie doet dus niets af aan de wettelijke bepalingen die samenhangen met de consumentenkoop. Maar waar heb je bij een consumentenkoop dan recht op?artikel 6, eerste lid
Bij een consumentenkoop kan [...] niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Voor de beantwoording van die vraag gaan we naar
De vraag is nu, of de zaak (iPod) de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn. Gezien het defect van de iPod bezit deze niet meer de eigenschappen die voor gebruik nodig zijn. De vraag is echter of het willen gebruiken na (bijvoorbeeld) een-jaar-en-een-maand als normaal moet worden gezien.artikel 17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De truc om hier achter te komen is de fabrikant, de winkel waar je de iPod hebt gekocht, en eventueel een aantal andere resellers en/of tussenpersonen te benaderen met de vraag: "hoe lang zou een iPod normaliter moeten meegaan". Ik zal er even van uitgaan dat de termijn die zij noemen langer is dan een-jaar-en-een-maand.
In dat geval voldoet de "afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst", de eis die in BW artikel 17, eerste lid staat.
Dan hebben we weer rechten, die in de derde afdeling van het BW staan, met name in
Sorry voor de (wet)technische uiteenzetting, maar in praktijk werkt het erg goed als je een verkoper "om de oren slaat" met een stapeltje wetsartikelenArtikel 21
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Je dient overigens de wet te gebruiken zoals die gold ten tijde van je aankoop. Kijk eventueel op http://wetten.overheid.nl voor de wetteksten (zoeken op burgerlijk wetboek). Succes allemaal.
O ja: In het verleden behaalde rendementen bieden géén garantie voor de toekomst... Ik ben geen jurist en kan dus fouten hebben gemaakt in de interpretaties van bovenstaande wet. Blijft wel, dat bovenstaand relaas voor mij tot nu toe altijd heeft gewerkt.
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.
Jij weet overduidelijk NIET wat een richtlijn is, ik zal het je daarom even uitleggen "Een Europese richtlijn is regelgeving die van toepassing is op de lidstaten van de Europese Unie. De lidstaten zijn verplicht deze regelgeving over te nemen in hun nationale wetgeving binnen de gestelde termijn"SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:20:
[...]
Dit is de allergrootste garantieonzin die ik ooit gelezen heb....
edit; kom svp niet aan met eu richtlijnen, dat zijn geen wetten, en uit jouw posts blijk je meer een ranter te zijn dan iemand die echt iets van de _Nederlandse_ consumentenkoopwet weet. Lees die svp even door voor je over je "2 jaar" garantie verhaal begint.
Deze richtlijn (en ik raad aan ze eens even door te lezen) moest ten laatste omgezet zijn in nationale wetgeving op 1/1/2002 dus men mag wel degelijk stellen dat de minimum garantie 2 jaar is!
M.a.w. wat ik hiermee duidelijk wil maken is, dat je beter eens even nakijkt of wat mensen zeggen niet juist kan zijn voor je ze beschuldigd.
[ Voor 3% gewijzigd door memento__mori op 28-03-2006 20:59 ]
Goeie link. Die bookmark ik gelijk ff. Ben nu in onderhandeling met Toshiba... Kapotte laptop.eur0fighter schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:59:
EDIT: ben een beetje aan de trage kant
[...]
Jij weet overduidelijk NIET wat een richtlijn is, ik zal het je daarom even uitleggen "Een Europese richtlijn is regelgeving die van toepassing is op de lidstaten van de Europese Unie. De lidstaten zijn verplicht deze regelgeving over te nemen in hun nationale wetgeving binnen de gestelde termijn"
Deze richtlijn (en ik raad aan ze eens even door te lezen) moest ten laatste omgezet zijn in nationale wetgeving op 1/1/2002 dus men mag wel degelijk stellen dat de minimum garantie 2 jaar is!
M.a.w. wat ik hiermee duidelijk wil maken is, dat je beter eens even nakijkt of wat mensen zeggen niet juist kan zijn voor je ze beschuldigd.
[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 21:12 ]
Overigens kan het per verkoper verschillen, tis simpelweg een overeenkomst tussen koper en verkoper. Sander, dat jij dat ding omgeruild kreeg is puur geluk, of een medewerker die je toch maar gelijk gaf. MediaMarkt zal normaliter vrij weinig voor je kunnen doen. Hoe dat met andere verkopende partijen zit weet ik niet. En nee, sorry kben geen troll.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
ExactStevenK schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:51:
[...]
Het enige wat er met 6 maanden speelt is de bewijslast.
[...]
Wederom fout. 'dwingend recht' is het toverwoord.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:26:
Hetgeen wat maroesjk post zegt het eigenlijk al. Je sluit een koopovereenkomst met MediaMarkt. Op dat moment ga je in overeenstemming met de voorwaarden van MediaMarkt. En laat die nou net degene zijn die ik plaatste.
En dat ga je uitleggen aan? Blijkbaar gaan sommige mensen hier inderdaad zover om de rechter erbij te halen, want normaliter zal zoals sander al zegt de meerderheid bij 95% afhaken. Misschien is dat het toverwoord, die 95%. En vat svp mijn ding niet als flame op ofzo, zo is het iig niet bedoeldStevenK schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:34:
[...]
Wederom fout. 'dwingend recht' is het toverwoord.
Ik ben met een dergelijk gevalletje naar mn rechtsbijstandverzekeraar gestapt... Het probleem is wel dat je na het eerste jaar als koper zelf moet aantonen dat het product ondeugdelijk is. Over het algemeen is dat aantonen dus het inschakelen van onafhankelijk specialist die het gebrek en de oorzaak mag vaststellen. Dat geintje is behoorlijk prijzig.eur0fighter schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:59: dus men mag wel degelijk stellen dat de minimum garantie 2 jaar is!
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Lekker fijn dat je bij Media Markt werkt, maar om nou met hand en tand de algemene voorwaarden te gaan verdedigen terwijl je er overduidelijk naast zit. Om in andere topics herhaaldelijk te posten "wanneer verkrijgbaar koop ik er gelijk een bij de Media Markt", dat gaat ook een beetje vervelen. Ik ben blij dat er niets mis is met je arbeidsethos maar blijf wel objectief.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:26:
Hetgeen wat maroesjk post zegt het eigenlijk al. Je sluit een koopovereenkomst met MediaMarkt. Op dat moment ga je in overeenstemming met de voorwaarden van MediaMarkt. En laat die nou net degene zijn die ik plaatste.
Overigens kan het per verkoper verschillen, tis simpelweg een overeenkomst tussen koper en verkoper. Sander, dat jij dat ding omgeruild kreeg is puur geluk, of een medewerker die je toch maar gelijk gaf. MediaMarkt zal normaliter vrij weinig voor je kunnen doen. Hoe dat met andere verkopende partijen zit weet ik niet. En nee, sorry kben geen troll.
[ Voor 16% gewijzigd door leon1e op 04-04-2006 17:18 ]
Ik haal de rechter er niet bij, maar doe wel alsof ik serieus genoeg ben OM het te doen.;)SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:40:
[...]
En dat ga je uitleggen aan? Blijkbaar gaan sommige mensen hier inderdaad zover om de rechter erbij te halen, want normaliter zal zoals sander al zegt de meerderheid bij 95% afhaken. Misschien is dat het toverwoord, die 95%. En vat svp mijn ding niet als flame op ofzo, zo is het iig niet bedoeld
Keurig met wetten en printjes smijten. Verder staat de wet boven een koopovereenkomst, maar wij halen hier 2 dingen door elkaar: Vaak is de garantieperiode die ergens bij staat de periode waarin de fabrikant hem gratis omwisselt etc zonder ook maar echt te kijken naa rhet product, net als bij Dell. Je hoeft em dan ook niet te brengen ofzo.
Buiten die periode gaat de wet gelden en moet je zelf gewoon lastig gaan zijn idd.
Maar om even wat toe te voegen: Dit soort problemen staat of valt met een sterke argumentatie en de moeite die je ervoor kan en wil nemen. Mensen met een rechtsbijstandverzekering die er geen zin in hebben kunnen bijvoorbeeld even snel de rechtsbijstand raadplegen, als je een beetje goeie hebt zeggen die binnen paar minuten of het zin heeft en dan regelen ze het voor je. Ook al wel wat ervaring mee
Die schop na was nou ook weer niet nodig, iedereen had zijn ongenoegen al geuit inclusief degene waaraan het gericht was (ik dusFirePuma142 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:43:
[...]
Lekker fijn dat je bij Media Markt werkt, maar om nou met hand en tand de algemene voorwaarden te gaan verdedigen terwijl je er overduidelijk naast zit. Om in andere topics herhaaldelijk te posten "wanneer verkrijgbaar koop ik er gelijk een bij de Media Markt", dat gaat ook een beetje vervelen. Ik ben blij dat er niets mis is met je arbeidsethos maar blijf wel objectief.
offtopic:
Ik had al een vermoeden dat je bij Media Markt werkte ivm je Media Markt Fanboyship, de ongeschreven Media Markt-regel "alleen 2 jaar garantie als je binnen een half jaar een defect heb gehad" hoor ik echter van alle kanten op me af komen in de winkel waar ik werk. Groeten van de grootste van Nederland, in aantallen, omzet, marktaandeel, winst.
Dit zijn gewoon intressante discussies veelal gebaseerd op ervaringen en tips. Wil je 100% zekerheden, dan moet je advocaat raadplegen.
[ Voor 52% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 22:52 ]
Blijkbaar heb je nogal wat problemen met wat heb ik gepost, kijk svp ff bij MM voor die folders, daar staat het letterlijk in, die heb ik nu ook voor me. Koop & Garantie heet ie.FirePuma142 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:43:
[...]
Lekker fijn dat je bij Media Markt werkt, maar om nou met hand en tand de algemene voorwaarden te gaan verdedigen terwijl je er overduidelijk naast zit. Om in andere topics herhaaldelijk te posten "wanneer verkrijgbaar koop ik er gelijk een bij de Media Markt", dat gaat ook een beetje vervelen. Ik ben blij dat er niets mis is met je arbeidsethos maar blijf wel objectief.
offtopic:
Ik had al een vermoeden dat je bij Media Markt werkte ivm je Media Markt Fanboyship, de ongeschreven Media Markt-regel "alleen 2 jaar garantie als je binnen een half jaar een defect heb gehad" hoor ik echter van alle kanten op me af komen in de winkel waar ik werk. Groeten van de grootste van Nederland, in aantallen, omzet, marktaandeel, winst.
ps; de reden dat ik weet dat MediaMarkt vrij weinig voor je doet is omdat ik zelf een roze (jaja) iPod mini buiten garantie heb laten vernietigen, vanwege de hoge reparatiekosten. Dit gebeurt allemaal bij Card Services, heb alle reparatieformulieren nog.
[ Voor 18% gewijzigd door leon1e op 04-04-2006 17:18 ]
Zo heb ik mijn vriendins ipod dus wel gerepareerd gekregen buiten dat jaar garantie om. Ik ging namelijk nadat ik de repariteofferte van 400e binnen kreeg in protest naar de Mediamarkt en heb daar het hele verhaal dat hier staat gedaan. Uiteindelijk doorverwezen naar de baas van de servicedesk etc en toen uiteindelijk het voor elkaar gekregen en van de MM zelf een nieuwe mee gekregen.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:47:
[...]
ps; de reden dat ik weet dat MediaMarkt vrij weinig voor je doet is omdat ik zelf een roze (jaja) iPod mini buiten garantie heb laten vernietigen, vanwege de hoge reparatiekosten. Dit gebeurt allemaal bij Card Services, heb alle reparatieformulieren nog.
Geweldig, maar de reden dat ik in eerste instantie postte, is dat dit dus niet gebeurt. Overigens vind ik dat MediaMarkt als 1 van de weinigen duidelijk tenminste iets van voorwaarden heeft staan. We hebben hier een its en BCC en de buurt, maar als je naar een verkoper loopt informeert hij mij alleen over de werkelijke fabrieksgarantie, en niet over de 2 jaar garantie waar iedereen blijkbaar zo op hamert. Ik krijg door die folders van MM het idee dat die 2 jaar garantie er dus ALLEEN is wanneer je kunt bewijzen dat het defect zich binnen een half jaar voordeed. En volgens mij is dat ook wat maroesjk daar postte, daar lees ik iig hetzelfde terug mbt bewijslast.ikbensander schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:54:
[...]
Zo heb ik mijn vriendins ipod dus wel gerepareerd gekregen buiten dat jaar garantie om. Ik ging namelijk nadat ik de repariteofferte van 400e binnen kreeg in protest naar de Mediamarkt en heb daar het hele verhaal dat hier staat gedaan. Uiteindelijk doorverwezen naar de baas van de servicedesk etc en toen uiteindelijk het voor elkaar gekregen en van de MM zelf een nieuwe mee gekregen.
edit; laat ik het anders zeggen, volgens mij moet je het dus wel kunnen bewijzen als ik het zo lees? Want dat is misschien de reden waarom MM om die schriftelijke bewijslast vraag binnen een half jaar. Iets met fabricagefouten ofzo... maar dat heeft opzich ook weer weinig met die 2 jaar garantie te maken. Feit bjlijft wel dat garantie over het algemeen een vaag begrip is, of tenminste vaak verkeerd wordt begrepen. Er zijn dus mensen die er anders over denken of anders interpreteren. De manier die ik lees, denk ik dat die de juiste is, en als iemand dan gelijk mij beschuldigt van onethische plaatsingen, of eventueel zelfs een soort spionactiviteit, vindt ik dat jammer.
[ Voor 23% gewijzigd door SgtStrider op 28-03-2006 23:01 ]
Daar heb ik dus ook geen duidelijkheid over, maar ik weet dat het bij mij met deze methode al meerdere keren gelukt is...SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:58:
[...]
Geweldig, maar de reden dat ik in eerste instantie postte, is dat dit dus niet gebeurt. Overigens vind ik dat MediaMarkt als 1 van de weinigen duidelijk tenminste iets van voorwaarden heeft staan. We hebben hier een its en BCC en de buurt, maar als je naar een verkoper loopt informeert hij mij alleen over de werkelijke fabrieksgarantie, en niet over de 2 jaar garantie waar iedereen blijkbaar zo op hamert. Ik krijg door die folders van MM het idee dat die 2 jaar garantie er dus ALLEEN is wanneer je kunt bewijzen dat het defect zich binnen een half jaar voordeed. En volgens mij is dat ook wat maroesjk daar postte, daar lees ik iig hetzelfde terug mbt bewijslast.
Ik ben vanavond naar het Apple Centre Centraal Station in Amsterdam gegaan. Er zaten 3 mannen achter de balie die allemaal tegelijkertijd met mij in discussie gingen. Hoezee.
Het systeem lag eruit ofzo, dus ze konden weinig met het serienummer van mijn iPod. Ik kan me ook niet meer herinneren of de iPod die ik uiteindelijk in gebruik heb genomen (de 3e dus, de 1e twee waren binnen een dag stuk) nog heb geregistreerd bij Apple.
Ik gaf ze aan dat Apple een jaar garantie geeft, maar dat zij als verkoper mij 2 jaar garantie moeten bieden. Daar waren ze het in eerste instantie niet mee eens. Daarna zeiden ze dat ik dan wel moest kunnen aantonen dat het product vanaf de aanschaf al dit defect vertoonde. Niet dus.
De meneer waar ik uiteindelijk wat langer mee heb gesproken, zei dat ik in ieder geval nog eens terug kon komen (niet om 18:00 uur) zodat iemand van de technische dienst ernaar kon kijken. Zij konden dan aangeven of het nog te repareren was, en zo ja, hoeveel dat zou kosten, etc. Hij wilde in ieder geval niets beloven. Als hij gerepareerd zou worden, zou dat 5-10 WERKdagen duren. Ik gebruik mijn iPod minimaal 3 uur per dag, dus dat zijn 15-30 muziekloze uren
Toen ik thuis kwam heb ik Apple weer gebeld. Nogmaals het hele verhaal uitgelegd, ook dat de tests in het 'verborgen menu' geen fouten gaven. Deze meneer was iets welwillender om me te helpen en heeft even overleg gepleegd met een andere afdeling ofzo. Uiteindelijk heb ik 10 minuten moeten wachten, maar het antwoord was redelijk bevredigend.
Ik moet naar een Apple dealer toe (MacHouse). En ik heb een casenummer gekregen. MacHouse gaat dan naar mijn iPod kijken, om vast te stellen of mijn iPod nog gerepareerd kan worden en wat er überhaupt mis mee is. Wanneer MacHouse dit heeft vast kunnen stellen wordt er opnieuw met Apple bekeken wat de oplossing is voor mijn probleem en of er een uitzondering gemaakt kan worden i.v.m. mijn zojuist verlopen 1 jaar garantie.
Als dit dus niet werkt (ik ga er Donderdag heen) ben ik Maandag op het apple Centre CS aangewezen.
Voor nu doet mijn iPod het eventjes; ik heb er een stuk of 50 liedjes op kunnen krijgen, en hij valt niet meer uit. Zodra ik meer dan 5 liedjes tegelijkertijd op mijn iPod wil zetten crasht de boel en maakt de iPod weer dat hamster-achtige geluid. Het kopiëren van mijn hele bibliotheek van 17Gb zit er dus niet in. Nooit meer, waarschijnlijk. Dus ergens hoop ik dat ik Donderdag een nieuwe krijg, eventueel tegen geringe bijbetaling.
Wordt vervolgd...
Ik duim voor je mee!Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:47:
Toen ik thuis kwam heb ik Apple weer gebeld. Nogmaals het hele verhaal uitgelegd, ook dat de tests in het 'verborgen menu' geen fouten gaven. Deze meneer was iets welwillender om me te helpen en heeft even overleg gepleegd met een andere afdeling ofzo. Uiteindelijk heb ik 10 minuten moeten wachten, maar het antwoord was redelijk bevredigend.
Ik moet naar een Apple dealer toe (MacHouse). En ik heb een casenummer gekregen. MacHouse gaat dan naar mijn iPod kijken, om vast te stellen of mijn iPod nog gerepareerd kan worden en wat er überhaupt mis mee is. Wanneer MacHouse dit heeft vast kunnen stellen wordt er opnieuw met Apple bekeken wat de oplossing is voor mijn probleem en of er een uitzondering gemaakt kan worden i.v.m. mijn zojuist verlopen 1 jaar garantie.
-edit-
Ik moet donderdag werken dus er is nog een kans dat we elkaar spreken of dat ik je case voorbij zie komen
[ Voor 8% gewijzigd door ericafterdark op 29-03-2006 00:05 ]
Dank voor het duimenEiríkr schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:03:
[...]
Ik duim voor je mee!
-edit-
Ik moet donderdag werken dus er is nog een kans dat we elkaar spreken of dat ik je case voorbij zie komen
En nogmaals; ik heb geen enkel bezwaar tegen het doorgeven van mijn case/serienummer zodat je kunt zeggen ,,Ach, die jongen mag wel een nieuwe!"
Sterker nog; dan betaal ik wel genoeg centjes bij zodat ik een 60Gb iPod kan kopen. Dan kunnen mijn A-Ha en Five Star albums ook weer op mijn iPod
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 00:13 ]
Mee eens, maar laten we BW artikel 6 niet vergeten, dat niet ten nadele van de koper mag worden afgeweken van de wet. Zijn de voorwaarden van MediaMarkt beter dan de wettelijke regels: dan gelden de voorwaarden van MediaMarkt. Zijn de voorwaarden van MediaMarkt slechter dan de wettelijke regels: dan gelden de wettelijke regels.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:26:
Hetgeen wat maroesjk post zegt het eigenlijk al. Je sluit een koopovereenkomst met MediaMarkt. Op dat moment ga je in overeenstemming met de voorwaarden van MediaMarkt.
Als die suggestie uit mijn eerdere post mocht blijken is dat onjuist. De Wet stelt dat het gaat om "normaal gebruik". Je moet aannemelijk kunnen maken dat onder "normaal gebruik" valt dat je de zaak wenst te gebruiken kort na de fabrieksgarantie. Als een zaak dan de geest geeft, voldoet de koop niet aan de overeenkomst en heb je dus rechten. Daarbij is het dus (wettelijk) niet van belang of een zaak defect raakte binnen een half jaar, nog net in de fabrieksgarantie, of daarna. Verkoopvoorwaarden van enig bedrijf (bijvoorbeeld MediaMarkt) kan je rechten bij consumentenkoop wel willen indammen, maar dat laat de wet niet toe. Er is inderdaad sprake van "dwingend recht", zoals eerder terecht door StevenK opgemerkt.SgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:58:
Ik krijg door die folders van MM het idee dat die 2 jaar garantie er dus ALLEEN is wanneer je kunt bewijzen dat het defect zich binnen een half jaar voordeed. En volgens mij is dat ook wat maroesjk daar postte, daar lees ik iig hetzelfde terug mbt bewijslast.
Als je het zelf redelijk houdt (geen drie jaar na verstrijking van de fabrieksgarantie van één jaar iets melden), kom je er op basis van argumenteren en de Wet volgens mij meestal wel uit. Zoals ik al eerder heb gezegd. Het wapperen met wat wetteksten en (eventueel in een brief) stellen dat de verkoper "gelezen artikel 17, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek, boek 7" in gebreke is gebleven heeft bij mij tot nu toe altijd gewerkt.
[ Voor 9% gewijzigd door maroesjk op 29-03-2006 08:52 ]
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.
Ik ben gewend om met mijn iPod op door de stad te fietsen, en in de trein te zitten. Dat dat het omgekeerde is van een enge film kijken met het geluid uit, ontdekte ik vanochtend.
Ik wilde vanochtend nog even het geweldige album "Never For Ever" van Kate Bush op mijn iPod zetten. Toen liep alles weer vast. Ik resette mijn iPod, koppelde hem los en liep de deur uit. En toen stond er helemaal NIKS meer op. Dus toen hoorde ik ineens alle geluiden in het verkeer, mensen die mee zongen met de muziek op hun NIET DEFECTE iPod en alle nutteloze gesprekken in de trein. Van het niveau ,,Als mijn vriend zich verveelt stopt hij gewoon willekeurige dingen in de magnetron."
Christ.
Woon-werkverkeer zonder iPod is gewoon het equivalent van een enge film. Maar dan grotendeels zonder bloed.
Tja, maa relke dag frustraties om je niet werkende iPod zal ook geen pretje zijn lijkt me... Kiezen of delenVerwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:04:
Een enge film is voor 50% vooral eng door het geluid. Onheilspellende muziek en spannende geluidseffecten zorgen ervoor dat je een creepy gevoel krijgt of dat je je op bepaalde manieren helemaal rot schrikt. Zet je het geluid uit, of vervang je het geluid door een gezellige muziekCD, dan is zo'n enge film ineens een stuk minder eng.
Ik ben gewend om met mijn iPod op door de stad te fietsen, en in de trein te zitten. Dat dat het omgekeerde is van een enge film kijken met het geluid uit, ontdekte ik vanochtend.
Ik wilde vanochtend nog even het geweldige album "Never For Ever" van Kate Bush op mijn iPod zetten. Toen liep alles weer vast. Ik resette mijn iPod, koppelde hem los en liep de deur uit. En toen stond er helemaal NIKS meer op. Dus toen hoorde ik ineens alle geluiden in het verkeer, mensen die mee zongen met de muziek op hun NIET DEFECTE iPod en alle nutteloze gesprekken in de trein. Van het niveau ,,Als mijn vriend zich verveelt stopt hij gewoon willekeurige dingen in de magnetron."
Christ.
Woon-werkverkeer zonder iPod is gewoon het equivalent van een enge film. Maar dan grotendeels zonder bloed.
Ha! Absoluut! Ik ben benieuwd wat MacHouse donderdag tegen me gaat zeggen.ikbensander schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:14:
[...]
Tja, maa relke dag frustraties om je niet werkende iPod zal ook geen pretje zijn lijkt me... Kiezen of delen
Als ze mijn iPod innemen voor reparatie moet ik echt met spoed mijn MP3 discman gaan terugkrijgen van de vriendin die hem een half jaar geleden geleend heeft. Die zou ik eigenlijk Zaterdag pas terugkrijgen, maar als ik Vrijdag de hele dag weer zonder muziek in de openbare ruimte moet vertoeven ga ik geestelijk helemaal kapot. Vermoed ik.
Ik ken het ja, heb ik nu ook last vanVerwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:04:
Een enge film is voor 50% vooral eng door het geluid. Onheilspellende muziek en spannende geluidseffecten zorgen ervoor dat je een creepy gevoel krijgt of dat je je op bepaalde manieren helemaal rot schrikt. Zet je het geluid uit, of vervang je het geluid door een gezellige muziekCD, dan is zo'n enge film ineens een stuk minder eng.
Christ.

Kunnen ze best vertellen, maar das onzin... Echter; het is wel zo dat na afloop van de officiele garantieperiode er een deel van het reparatiebedrag vergoed hoeft te worden...da_rippah schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:53:
Ik heb net even met de Apple Store gebeld waar ik mijn iPod gekocht heb: Diegene aan de lijn zei dat het hele verhaal over consumentenrecht en dergelijke absoluut onjuist was, en dat Apple een eventuele rechtzaak toch zou winnen. Dat schrok me wel af, maar toch bleken ze goedwillig: Ik moet mijn iPod daar nou afgeven, en als het alleen kapotte harddisk is, zetten ze er een gratis nieuwe in (als ze die nog hebben liggen), en anders moet ik de helft van de reparatiekosten betalen, maar dat was niet erg waarschijnlijk, zo werd mij verteld. Ik ben benieuwd...
Dit gaattoch nergens over:? Als een apparaat binnen een half jaar kapot gaat, dan laat ik hem gewoon omruilen voor een ander of repareren. Je gaat dan toch niet 2j wachten om er wat van te zeggenSgtStrider schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:58:
[...]
Ik krijg door die folders van MM het idee dat die 2 jaar garantie er dus ALLEEN is wanneer je kunt bewijzen dat het defect zich binnen een half jaar voordeed. En volgens mij is dat ook wat maroesjk daar postte, daar lees ik iig hetzelfde terug mbt bewijslast.

Altijd leuk, die winkels met de meest wazige Algemen Voorwaarden
Wat vaak helpt als ze je helemaal niet willen helpen is dreigen met negatieve publicatie door je verhaal te vertellen aan verscheidene pc-magazines en consumentenbelangenverenigingen.
Ik heb dus een nieuwe gekocht...
Eigenlijk een beetje stom, maar ik raakte zó gefrustreerd, en op Donderdagavond deed mijn iPod ineens helemaal NIKS meer. Toen heb ik eerst nog Apple gebeld en gevraagd wat er gebeurde als ik ermee naar MacHouse ging; toen werd duidelijk dat he thoogstwaarschijnlijk niet ter plekke gefixt of omgeruild zou worden, maar dat het altijd eerst opgestuurd moest worden naar Apple.
Dus toen ben ik naar MacHouse gefietst en heb ik een nieuwe gekocht. En mezelf voorgehouden dat ik 'toch al een nieuwe ging kopen' van mijn vakantiegeld (omdat 20Gb gewoon te weinig is).
Dus nu heb ik een iPod Video van 60Gb, heel fijn, video ziet er echt héél mooi uit en er past zó veel op. Ik ga nog steeds proberen mijn oude iPod te laten maken, ik heb wel een zgn. 'exception code' van Apple. Ik denk dat dat betekent dat ik hem gratis kan laten repareren.
Hopelijk gaan ze niet moeilijk doen over het feit dat ik nooit een hoesje eromheen heb gehad. Want er zitten dus wel wat krasjes op, en zelfs een deukje in de achterkant, van een half jaar geleden.
Dus dat.
En voor de rest over dit verhaal:
*geen commentaar*

NOSIG

Verwijderd
hoe uitgebreider de garantie, des te meer vertrouwen de fabrikant waarschijnlijk in zijn product heeft.
Garantie kunt u krijgen van een fabrikant of van de verkoper. Zo'n garantie is een gunst, als koper heeft u er geen recht op. Dat betekend dat de aanbieder zelf mag bepalen hoe uitgebreid de garantie is en welke voorwaarden hij eraan verbind. de ene garantie kan dus sterk afwijken van de andere.
Lees daarom altijd eerst de voorwaarden zorgvuldig door voordat u zich door een garantie laat verblinden.
Garantie heeft een belangrijk voordeel voor u. tijdens de garantieperiode die de verkoper of fabrikant u bied, geldt voor u als klant een omgekeerde bewijslast'. dit houd in dat u in die periode bij een gebrek van het product niet hoeft te bewijzen hoe het gebrek is ontstaan.degene die de garantie heeft afgegeven, moet dan bewijzen dat u het defect heeft veroorzaakt.(....)
Een garantie is nooit wettelijk bepaald en de verkoper of fabrikant mag dus ten alle tijden zelf weten hoe lang deze duurt.
Als je dit wil nalezen wordt lid van de consumentenbond
en je krijgt het boekje succesvol kopen en klagen kado.
Dus die wettelijke 2 jaar bestaat niet.
Op geen enkel product.
Onderbouwing? dit is namelijk echt de grootste b*llshit die ik ooit gehoord heb...Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:09:
het garantie geval zit zo!
hoe uitgebreider de garantie, des te meer vertrouwen de fabrikant waarschijnlijk in zijn product heeft.
Garantie kunt u krijgen van een fabrikant of van de verkoper. Zo'n garantie is een gunst, als koper heeft u er geen recht op. Dat betekend dat de aanbieder zelf mag bepalen hoe uitgebreid de garantie is en welke voorwaarden hij eraan verbind. de ene garantie kan dus sterk afwijken van de andere.
Lees daarom altijd eerst de voorwaarden zorgvuldig door voordat u zich door een garantie laat verblinden.
Garantie heeft een belangrijk voordeel voor u. tijdens de garantieperiode die de verkoper of fabrikant u bied, geldt voor u als klant een omgekeerde bewijslast'. dit houd in dat u in die periode bij een gebrek van het product niet hoeft te bewijzen hoe het gebrek is ontstaan.degene die de garantie heeft afgegeven, moet dan bewijzen dat u het defect heeft veroorzaakt.(....)
Een garantie is nooit wettelijk bepaald en de verkoper of fabrikant mag dus ten alle tijden zelf weten hoe lang deze duurt.
Op geen enkel product.
In het nederlands Consumentenrecht staat namelijk dat een consument op producten die binnen de EU verkocht worden 24 maanden garantie behoort te krijgen van de verkopende partij. Wat de verkopende partij vervoglens met de fabrikant afspreekt is allemaal niet de zaak van de klant, maar van de verkoper. JIj hebt als klant recht op 24 maanden garantie van de verkoper.
Oef, wat een otnzettend gelul. Dat je al de moeite wil nemen dit te tikkenVerwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:09:
het garantie geval zit zo!
Op geen enkel product.

Volgens mij is in dit topic al uitgebreid uitgelegd hoe het nu zit met die minimale garantie van twee jaar

En als de consumentenbond dit daadwerkelijk publiceert, dan kunnen ze net zo goed meteen stoppen...
[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 14-04-2006 18:23 ]