Het is, in het kader van garantiebepalingen, belangrijk onderscheid te maken tussen fabrieksgarantie en de wettelijke bepalingen die samenhangen met een consumentenkoop. Ik verwijs zelf, indien nodig, altijd naar mijn wettelijke rechten. Daarin staat, voor zover mij bekend, geen harde termijn, maar kun je wel een hoop handvatten vinden om je recht te halen. Misschien is het wel wat om een verhaaltje in een FAQ op te nemen?
Maar goed, naar aanleiding van dit topic en eerdere ervaringen heb ik thuis wat in de Wet (en oude brieven) zitten spitten en hoop enkelen van jullie blij te maken met het volgende relaas:
Presto, die kennelijk bij Apple werkt, is door zijn werkgever verteld dat Apple 1 jaar (fabrieks)garantie geeft op de producten. Voor zover mij bekend kunnen fabrikanten zelf - geheel vrij - de voorwaarden en duur voor (fabrieks)garantie bepalen. Hieraan zijn volgens mij geen wettelijke normen verbonden. Apple acht zich dan ook terecht gehouden aan de door hun gestelde voorwaarden voor (fabrieks)garantie.
Maar dat wil niet zeggen dat Sprk (of iemand anders) geen rechten meer heeft! Er zijn namelijk ook wettelijke bepalingen die samenhangen met consumentenkoop. Deze komen voort uit
Europese Richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171). Deze richtlijn, die (ook) rechtstreekse werking heeft, is in Nederland verankerd via het Burgerlijk Wetboek, boek 7 (hierna: BW). Daarin staat onder andere opgenomen wat de verplichtingen van de verkoper (en dus de rechten van de koper) zijn bij een (consumenten)koop.
In BW, artikel 5 staat dat consumentenkoop is:
artikel 5, eerste lid
de koop met betrekking tot een roerende zaak [...] die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Nu Apple Center Centraal Station onderdeel is van een Nederlandse B.V., en Sprk een natuurlijk persoon is, betreft de aanschaf van de iPod door Sprk een consumentenkoop, waarop (onder andere) afdelingen 1, 2 en 3 van het BW van toepassing zijn. En daar staat nogal wat in wat Sprk kan gebruiken:
artikel 6, eerste lid
Bij een consumentenkoop kan [...] niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Een (beperkte) fabrieksgarantie doet dus niets af aan de wettelijke bepalingen die samenhangen met de consumentenkoop. Maar waar heb je bij een consumentenkoop dan recht op?
Voor de beantwoording van die vraag gaan we naar
artikel 17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De vraag is nu, of de zaak (iPod) de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn. Gezien het defect van de iPod bezit deze niet meer de eigenschappen die voor gebruik nodig zijn. De vraag is echter of het willen gebruiken na (bijvoorbeeld) een-jaar-en-een-maand als normaal moet worden gezien.
De truc om hier achter te komen is de fabrikant, de winkel waar je de iPod hebt gekocht, en eventueel een aantal andere resellers en/of tussenpersonen te benaderen met de vraag: "hoe lang zou een iPod normaliter moeten meegaan". Ik zal er even van uitgaan dat de termijn die zij noemen langer is dan een-jaar-en-een-maand.
In dat geval voldoet de "afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst", de eis die in BW artikel 17, eerste lid staat.
Dan hebben we weer rechten, die in de derde afdeling van het BW staan, met name in
Artikel 21
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Sorry voor de (wet)technische uiteenzetting, maar in praktijk werkt het erg goed als je een verkoper "om de oren slaat" met een stapeltje wetsartikelen

. In de wet staan (naast de bovenstaande standaard-regels) wel de nodige mitsen en maren die op een specifiek geval van toepassing kunnen zijn. Met de hierboven gebruikte verwijzingen kun je normaal echter een eind komen. Ik heb hiermee in elk geval al regelmatig mijn garantietermijn(en) verschoven! (zie onder andere een eerdere post over
mijn speedtouch modem).
Je dient overigens de wet te gebruiken zoals die gold ten tijde van je aankoop. Kijk eventueel op
http://wetten.overheid.nl voor de wetteksten (zoeken op burgerlijk wetboek). Succes allemaal.
O ja: In het verleden behaalde rendementen bieden géén garantie voor de toekomst... Ik ben geen jurist en kan dus fouten hebben gemaakt in de interpretaties van bovenstaande wet. Blijft wel, dat bovenstaand relaas voor mij tot nu toe altijd heeft gewerkt.
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.