[discussie]Laten AMD cpu's spellen haperen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Ok, dit gaat een vrij vaag topic worden vermoed ik. Het valt mij namelijk op dat heel veel mensen met AMD processoren last hebben van rare haperingen. Een soort framedrops, maar dan net even wat anders. Bij mij rijst het vermoeden dat intelprocessoren daar niet of minder last van hebben.
Waarom denk ik dat dan?
Omdat ik het ten eerste zelf heb ervaren. Ik speelde toenertijd op een Athlon 1800+ en ik had bij veel spellen last van gekke schokjes. Bij verschillende spellen en met verschillende videokaarten. Het beeld staat dan een fractie van een seconde stil. het is anders dan een frame drop, want daarin gaat het spel nog wel verder. Bij deze schokjes staat het spel gewoon een moment op pauze als het ware. Het was compleet niet afhankelijk van de framerate, want die was altijd in orde. Nu heb ik een PIV en heb ik nooit ergens last van. Het is natuurlijk niet echt goed vergelijksmateriaal, maar toch.
Nu lees ik heel vaak in topics al het upgrade topic dat mensen veel last hebben van schokjes tijdens spellen terwijl ze toch een acceptabele framrate hebben. En dat zijn bijna altijd (nog iemand anders gezien) mensen met een AMD.
Ik weet ook van een rare bug in Need for Speed most wanted. Daar gebeurt hetzelfde, maar daar zijn er wel mensen met pentiums die er last van hebben.
Bij die zeker vriend van mij (die vermoedelijk wel zal reageren op dit topic lol) heeft ook bij verschillende spellen last van die gekke haperingen. Ik heb het gezien en het is precies wat ik zelf heb ervaren zoals ik hierboven heb beschreven.
Nu zijn wij alltwee toch wel vrij critisch als het aankomt op graphics, dus de meeste mensen zal het misschien nieteens opvallen, maar als je het eenmaal is opgevallen, is het natuurlijk des te irritanter.

Ik weet, het kan vanalles wezen, en waarschijnlijk is het gewoon toeval, maar het valt me gewoon op hoevaak mensen met AMD's dit roepen, en ik vind het ook wel toevallig dat die vriend van mij precies hetzelfde probleem heeft als wat ik toenertijd had.

Wat ik nu dus zou willen weten is of dit mensen bekend voorkomt, en of er mensen zijn met een Pentium die hier ook last van hebben.

//even een edit:
Dit is dus allerminst een anti-AMD topic!!! Voordat je je gaat lopen beklagen over mijn gebrek aan onderbouwing, vraag ik of je eerst even mijn posts op de 1e 2 pagina's wilt lezen. En heel goed de laatste regel van de TS

[ Voor 6% gewijzigd door Pkunk op 22-03-2006 12:20 ]

Hallo met Tim

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik draai hier op een A64 3200+ (2.0@2.4) X800XL maar ik merk er niks van?

bij mn pa zn AXP 2200+ alswel bij mn ma dr AXP2200+ met bijde een Geforce 4 TI4200 merk ik het wel? alleen das weer appels en peren naast elkaar zetten?

aangezien ik geen AXP systeem heb met ATI kaart of een A64 met nvidia kaart,

ik denk dat die keuze ook ergens mee speeld, en hoe goed tune je je pc af :? ook niet onbelangrijk denk ik?

404 Signature not found

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hey,
ja ik heb sinds een maandje bij cod2 vage framedrops, ook werkt nfsu mw niet helemaal lekker,
ik heb een amd athlon 64 3000+ oc'd van 2000 mhz naar 2250

• Pkunk
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:28:
ik draai hier op een A64 3200+ (2.0@2.4) X800XL maar ik merk er niks van?

bij mn pa zn AXP 2200+ alswel bij mn ma dr AXP2200+ met bijde een Geforce 4 TI4200 merk ik het wel? alleen das weer appels en peren naast elkaar zetten?

aangezien ik geen AXP systeem heb met ATI kaart of een A64 met nvidia kaart,

ik denk dat die keuze ook ergens mee speeld, en hoe goed tune je je pc af :? ook niet onbelangrijk denk ik?
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het op alle AMD's is, en het is natuurlijk ook niet bij alle spellen, maar het gebeurt gewoon veel vaker bij AMD's dan bij Pentiums. Ik hoor zoveel mensen klagen dat FEAR en CS:S haperen op minder detail dan wat ik heb, terwijl ze gewoon een sneller systeem hebben. Dan wel met AMD dus..

Hallo met Tim

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Op m'n oude Athlon 2000+ had ik hier ook last van, maar ik weet niet zeker of het aan de processor lag.

Nu op m'n Athlon 64 3500+ heb ik hier totaal geen last van.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 18:01
Dat kan door heel veel dingen veroorzaakt worden en dat je het op je nieuwe p4 pc niet hebt betekend natuurlijk niet dat het aan je amd lag, das wel HEEEL kort door de bocht. (nofi)

Ik heb een amd thunderbird 1400 en een xp 3000+ en een xp-m 2500+@2.6GHz gehad en heb zoiets als jij beschrijft nog nooit meegemaakt.

En dat je dit vaker hoort van mensen met een amd komt omdat het soort mensen dat hier over klaagt(tweakers pro-gamers) gewoon veel meer amd's dan pentiums heeft.

[ Voor 49% gewijzigd door martijnve op 21-03-2006 14:38 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
Timlog schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:34:
[...]

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het op alle AMD's is, en het is natuurlijk ook niet bij alle spellen, maar het gebeurt gewoon veel vaker bij AMD's dan bij Pentiums. Ik hoor zoveel mensen klagen dat FEAR en CS:S haperen op minder detail dan wat ik heb, terwijl ze gewoon een sneller systeem hebben. Dan wel met AMD dus..
mja en de Chipset zal ook wel een grote rol spelen denk ik..

* SMSfreakie denkt terug aan zn horror sis chipset (op ECS bord) prestaties waren ook om te jammeren :(
nu draait (op server en media center na) alles op Nforce 2 / 4 chipsets.. :)

404 Signature not found

• ProVine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 00:53
nou need for speed moest wantend spelen op een athlon 1800+xp gaat zo ie zo niet goed samen ( thuis ervaring met 2de pc ook 1800+xp)

Verwijderd

Paar frame drops is niet te vergelijken met mijn probleem.

Mijn beeldscherm gaat soms zelfs voor 3 sec helemaal uit! Ik heb geen idee waar het aan ligt. Dit gebeurd alleen als ik spelltjes speel. Ik vermoed dat het eerder aan de Graka/mobo zit dan aan de CPU. Want ik zie geen directe relatie tussen CPU - Frame drops.

AMD64 3000+
1gb 400mhz
MSI RS/X-480 (Xpress 200 chipset met graka onboard)

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

Een meer genuanceerde topic-start lijkt me op z'n plaats. Het is maar zeer de vraag of het hier aan ligt

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

[...]

Waarom vergelijk je hier AMD's met Pentiums :?

Ik heb zelf genoeg AMD systemen staan. Zelfs met een AMD Duron 1800 @2250 (166MHz) FSB heb ik het probleem niet. Ik heb het enkel een keer gehad met een AMD Duron 1200 en een ECS Elitegroup K7VTA3 Rev2 met een VIA KT266A chipset. Dit was lang geleden en de oorzaak was simpel, geen chipset drivers.

Bij mijn AMD Athlon XP met een nForce2 heb ik in het verleden ook last gehad van haperingen. Dit alles door een Creative Soundblaster Live!. Na flink klooien en het installeren van nieuwere nForce2 drivers waren de problemen met de haperingen over.

Ik heb hier dus verschillende systemen staan en gehad. Met SiS chipsets die prima draaien (o.a. in die AMD Duron 1800 @ 2250), o.a. met nForce 2 en o.a. met VIA KT266A chipsets. Ook staat hier een Intel Pentium4 3GHz 'Northwood' met een Intel chipset. Alle PC's draaien perfect en hebben geen last van de problemen die jij beschrijft.

Veel PC problemen worden afgeschoven naar een bepaald merk terwijl het daar niet eens aan hoeft te liggen. De mensen die op GoT komen met een goedwerkende PC met een AMD processor zullen niet posten, de mensen met problemen zullen dat wel doen. Negatieve dingen vallen dus veel sneller op ;)
Overigens hebben de mensen die problemen hebben niet altijd evenveel verstand van PC's (anders zouden de meeste hier niet posten...) en kan het lijken alsof een bepaald product veel problemen heeft terwijl het simpelweg aan de gebruiker ligt die de boel niet goed opbouwt en/of installeert.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SMSfreakie
  • Niet online
Thandor schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf genoeg AMD systemen staan. Zelfs met een AMD Duron 1800 @2250 (166MHz) FSB heb ik het probleem niet. Ik heb het enkel een keer gehad met een AMD Duron 1200 en een ECS Elitegroup K7VTA3 Rev2 met een VIA KT266A chipset. Dit was lang geleden en de oorzaak was simpel, geen chipset drivers.

Bij mijn AMD Athlon XP met een nForce2 heb ik in het verleden ook last gehad van haperingen. Dit alles door een Creative Soundblaster Live!. Na flink klooien en het installeren van nieuwere nForce2 drivers waren de problemen met de haperingen over.

Ik heb hier dus verschillende systemen staan en gehad. Met SiS chipsets die prima draaien (o.a. in die AMD Duron 1800 @ 2250), o.a. met nForce 2 en o.a. met VIA KT266A chipsets. Ook staat hier een Intel Pentium4 3GHz 'Northwood' met een Intel chipset. Alle PC's draaien perfect en hebben geen last van de problemen die jij beschrijft.

Veel PC problemen worden afgeschoven naar een bepaald merk terwijl het daar niet eens aan hoeft te liggen. De mensen die op GoT komen met een goedwerkende PC met een AMD processor zullen niet posten, de mensen met problemen zullen dat wel doen. Negatieve dingen vallen dus veel sneller op ;)
Overigens hebben de mensen die problemen hebben niet altijd evenveel verstand van PC's (anders zouden de meeste hier niet posten...) en kan het lijken alsof een bepaald product veel problemen heeft terwijl het simpelweg aan de gebruiker ligt die de boel niet goed opbouwt en/of installeert.
en daar bij heb ik toch altijd t idee dat t meer GOTters een AMD machine hebben?

404 Signature not found

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 07:50
die rare happeringen in het spellen komt gewoon door dat je videokaart te weinig geheugen heeft om alle textures te laden.

wat er dus gebeurt is dat je videokaart zit te wachten op textures van het werkgeheugen geheugen

ook kan het zijn dat je juist hierdoor teweinig werkgeheugen heb. dit omdat je waarschijnlijk je AGP Adapter size te hoog heb staan BV op 512MB. spellen zoals fear, farcry, BF2 en COD2 gebruiken juist al zo 700MB of meer aan werkgeheugen als je de instellingen op high zet. terwijl je maar 1GB werkgeheugen heb. dus als je video kaart 512MB opvraagt hou je nog maar 512 over voor het spel zelf. nou zo je die happering niet gelijk hebben maar als je na zo 10 a 20 min speel dit merk, zal je toch teweing werkgeheugen hebben.

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

db87

Mach 2 GT modded

Lekker generaliserend allemaal.
De ene AMD is de andere niet, net zoals met de Intel processors.
Er zijn zoveel kanttekeningen bij te plaatsen.
Wie zegt dat het systeem niet vervuild is waardoor er hardeschijf activiteit plaats vindt tijdens het spelen van spellen.
Een antivirus programma is daar een goed voorbeeld van.
Maar het kan ook komen door een te kort aan werkgeheugen, wellicht heb je dus danig veel (spam/junk) applicaties open staan dat er nog maar 60% van het werkgeheugen ook daadwerkelijk beschikbaar is.

Het kan nooit zo zijn dat een processor zelf de oorzaak zou zijn van haperingen indien de processor wel ruimschoots binnen de minimale specificaties van het spel valt.
NFS MW heeft trouwens een bug met dual core processors.
Hierbij moet je de affiniteit via taakbeheer op CPU1 zetten.

Voor de rest is het als appels en peren :+

[ Voor 1% gewijzigd door db87 op 21-03-2006 15:57 . Reden: typo ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Pkunk
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:37:
mja en de Chipset zal ook wel een grote rol spelen denk ik..
Ja dat is ook wel zo, en het zou ook aan het moederbord kunnen liggen enzo, maar ik heb nog niet gezien dat het bij specifieke AMD moederborden of chipsets gebeurt.
Il Ljama schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:40:
Een meer genuanceerde topic-start lijkt me op z'n plaats. Het is maar zeer de vraag of het hier aan ligt
Ik zou niet weten wat ik zou moeten nuanceren. Ik constateer iets, en nu ben ik benieuwd hoe anderen het ervaren. het is dus inderdaad de vraag of het daar aan ligt, en vadaar ook dit topic
Thandor schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:43:
Nou omdat ik niet verder kom dan dat het aan de cpu ligt. Bij elke keer als ik zoiets lees of hoor is gewoon simpelweg de enige overeenkomst dat het een AMD cpu is.
Ja ik weet wat er gebeurt als je geen chipset drivers installeer, maar daarvan krijg je echt niet dit probleem. Zoals ik al zei, het hele spel staat gewoon stil. De tijd gaat niet verder, en dat is bij framedrops wel.

Natuurlijk kan het elke keer aan wat anders liggen, maar zeg nou zelf, het zijn alleen maar mensen met AMD's die deze problemen hebben. Je kan heus wel elk probleem opzich gaan lopen oplossen, en dan zal er misschien wel wat anders aan de hand zijn, maar wat ikzelf heb meegemaakt was echt niet een kwestie van even met je drivers kloten of je system wat anders instellen. Net als bij die vriend van mij, die is ook niet op z'n achterhoofd gevallen. Zijn systeem zit gewoon goed in elkaar, en hij heeft toch die gekke haperingetjes.

Hallo met Tim

Verwijderd

Op dat vlak kan ik niets opmerken op mijn cpu, ik heb nog geen een spel waar ik haperingen in gezien heb (uiteraard niet met settings op high, mijn videokaart kan dit niet aan), en ik heb ook een AMD (4400x2). Wel kan ik zeggen dat de Radeon-chipset op de asus MVP-r niet even stabiel is als de echte intel chipsets (met name de 845i en de 975i, andere heb ik niet in huis, dus kan niet vergelijken). Misschien ligt het daaraan.

ot-zeurmodus
Processor's van AMD zijn ferm ok, moesten ze nu nog gewoon zelf goeie chipsets uitbrengen (stijl de chipsets voor de opteron's, maar dan voor gewone workstations), zou ik er zelfs een 2de aankoop van overwegen. Wel deze voorwaarde. Ik vind het gewoon jammer dat ik 500€+ betaal voor een cpu, en er dan geen enkele superstabiele chipset op vind (na 2 dagen 100% cpu belasting crasht de pc, mijn ouwe P4 op een 845i chipset draait zo vlot een maand, zonder 1 crash)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
db87 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:01:
Maar het kan ook komen door een te kort aan werkgeheugen, wellicht heb je dus danig veel (spam/junk) applicaties open staan dat er nog maar 60% van het werkgeheugen ook daadwerkelijk beschikbaar is.

Voor de rest is het als appels en peren :+
Met name Norton (NIS, NAV) hebben hier last van. De corp editie werkt een stuk beter.

Ik zou maar eens kijken hoeveel geheugen je computer consumeerd. Happeringen hebben meestal met de pagefile te maken. Het is heel simpel. Kijk in de Task manager naar je totale geheugen en dan naar de piek. Is de piek hoger dan het totaal, moet die naar de pagefile wegschrijven, kost een hardeschijf bewerking en kan een happering veroorzaken.

Zou raar zijn als het aan processors ligt. Heb thuis een 1900+ Palemino, 2200+ Thouroughbred en een 2500+ barton. Geen van alle leveren een happering op, tenminste als ik voldoende geheugen erin heb zitten.

Happeringen heb ik soms nog steeds.... als ik aan het rarren en gamen (tegelijk) ben.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:08:
Processor's van AMD zijn ferm ok, moesten ze nu nog gewoon zelf goeie chipsets uitbrengen (stijl de chipsets voor de opteron's, maar dan voor gewone workstations), zou ik er zelfs een 2de aankoop van overwegen. Wel deze voorwaarde. Ik vind het gewoon jammer dat ik 500€+ betaal voor een cpu, en er dan geen enkele superstabiele chipset op vind (na 2 dagen 100% cpu belasting crasht de pc, mijn ouwe P4 op een 845i chipset draait zo vlot een maand, zonder 1 crash)[/small]
Twee dingen....

1. Kijk eens op de website van Tyan, mooie borden met Nforce chipsets erop. Ik zou ook niet weten wat er aan de hand moet zijn met de Nforce chipset. Die werken bij mij allemaal (3 borden) prima.
2. Prijsdaling van Opteron processors. Kosten nu 500-.

[ Voor 28% gewijzigd door Cardinal op 21-03-2006 15:17 ]

• Pkunk
db87 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:01:
Lekker generaliserend allemaal.
De ene AMD is de andere niet, net zoals met de Intel processors.
Er zijn zoveel kanttekeningen bij te plaatsen.
Dat weet ik. Maar zoals gezegd, ik heb het al een redelijke tijd in de gaten gehouden, en ik concludeer gewoon dat ik het alleen bij AMD's zie.
Zie zegt dat het systeem niet vervuild is waardoor er hardeschijf activiteit plaats vind tijdens het spelen van spellen.

Dat kan, maar het probleem wat ik thuis had was niet zoiets. En ik weet prima hoe ik m'n pctje moet onderhouden.
Het kan nooit zo zijn dat een processor zelf de oorzaak zou zijn van haperingen indien de processor wel ruimschoots binnen de minimale specificaties van het spel valt.
Want? De structuur van een AMD processor laat niet toe dat er fouten onstaan bij bepaalde instructies? Nou daar geloof ik dus niets van. In alle hardware kan fouten zitten.

Affijn, laat ik het nog maar een keer benadrukken. Ik geef ik helemaal geen stelling in de trend van AMD sucks oid, maar ik post gewoon hier wat ik zie en ik ben dus benieuwd of er mensen zijn die het anders ervaren. Dat je AMD het goed doet is hardstikke mooi, maar ik hoor liever mensen met een pentium die hetzelfde probleem hebben.

En dan nog een stukje over die haperingen: Het zijn geen haperingen omdat er iets geladen moet worden. Het zijn geen framedrops, en het is ook niet omdat er een stuk hardware overbelast is. Het is gewoon een klein moment waarin de computer gewoon pauzeerd. En dan ga ik er van uit dat we het allemaal eens zijn wat framedrops zijn en wanneer hardware niet overbelast is.

[ Voor 11% gewijzigd door Pkunk op 21-03-2006 15:18 ]

Hallo met Tim

• SMSfreakie
  • Niet online
cardinal808 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:11:
[...]

Met name Norton (NIS, NAV) hebben hier last van. De corp editie werkt een stuk beter.

Ik zou maar eens kijken hoeveel geheugen je computer consumeerd. Happeringen hebben meestal met de pagefile te maken. Het is heel simpel. Kijk in de Task manager naar je totale geheugen en dan naar de piek. Is de piek hoger dan het totaal, moet die naar de pagefile wegschrijven, kost een hardeschijf bewerking en kan een happering veroorzaken.

Zou raar zijn als het aan processors ligt. Heb thuis een 1900+ Palemino, 2200+ Thouroughbred en een 2500+ barton. Geen van alle leveren een happering op, tenminste als ik voldoende geheugen erin heb zitten.

Happeringen heb ik soms nog steeds.... als ik aan het rarren en gamen (tegelijk) ben.
nog een tip als je meerdere hdds heb, zet je page file op een andere disk dan waar je games / OS op staan.. ;)

* SMSfreakie paged naar raid 0 array met een average write van 180MB/sec :P ipv 1 simpel schijfje die 55mb/sec average doet :(

404 Signature not found

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
SMSfreakie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:16:
[...]
* SMSfreakie paged naar raid 0 array met een average write van 180MB/sec :P ipv 1 simpel schijfje die 55mb/sec average doet :(
Raid0 met 180MB/sec write :? Hoeveel schijven hangen er dan in de Raid0 :?

Verwijderd

Nu heb ik toch al heel wat generaties AMD gehad:
athlon 800
athlon 1000
athlon XP 1700
athlon XP 2400
athlon 64 XP 3200
athlon 64 XP 3700

en nu speel ik behoorlijk veel games en tussentijds heb ik ook nogal wat grafische kaarten versleten maar dit heb ik nog nooit gemerkt. Dus lijkt mij dat het niet aan de processor ligt maar aan andere factoren.

Verwijderd

omkoop praatje denk erom dat het meestal je mobo is of de chipset dit heeft helemaalm niks met de cpu te maken

trouwens is dit weer zo'n anti amd ver :o haal

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:39

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk denk ik dat die "haperingetjes" compleet los staan van het merk processor. Als het een probleem van AMD zou zijn, zou ieder AMD systeem het moeten hebben. Ikzelf heb nog nooit last gehad van het probleem wat je hier noemt, en al heel wat PCtjes versleten de afgelopen tijd. Zowel met AMD als met Intel processoren en van zowel de huidige als de vorige generatie.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:08:

ot-zeurmodus
(na 2 dagen 100% cpu belasting crasht de pc, mijn ouwe P4 op een 845i chipset draait zo vlot een maand, zonder 1 crash)
Dan doe je toch echt ergens iets fout. Mijn max-overclocked Opteron op Asrock 939-DUAL bord (het goedkoopste van het goedkoopste met de allerbrakste chipset) draait hier 24*7 zonder al te veel problemen (alle problemen zijn te herleiden naar mijn software-installatie-screwup gedrag)
cardinal808 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:19:
Raid0 met 180MB/sec write :? Hoeveel schijven hangen er dan in de Raid0 :?
En op wat voor controller. Alle on-board controllers zitten namelijk op de PCI bus en zijn dus gelimiteerd tot 133MB/s (en dat halen ze ook niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Croga op 21-03-2006 15:22 ]

• NomadTitan
  • Laatst online: 25-05 22:12
mijn athlon xp 2200+ @ 2000/400 1.6Vcore trekt makkelijk alle games hier aangegeven in dit topic ICM Asus GF6800XT@ 12,5vp 360/800

ik denk driver problemen !

• SMSfreakie
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:21:
Persoonlijk denk ik dat die "haperingetjes" compleet los staan van het merk processor. Als het een probleem van AMD zou zijn, zou ieder AMD systeem het moeten hebben. Ikzelf heb nog nooit last gehad van het probleem wat je hier noemt, en al heel wat PCtjes versleten de afgelopen tijd. Zowel met AMD als met Intel processoren en van zowel de huidige als de vorige generatie.

[...]

Dan doe je toch echt ergens iets fout. Mijn max-overclocked Opteron op Asrock 939-DUAL bord (het goedkoopste van het goedkoopste met de allerbrakste chipset) draait hier 24*7 zonder al te veel problemen (alle problemen zijn te herleiden naar mijn software-installatie-screwup gedrag)

[...]

En op wat voor controller. Alle on-board controllers zitten namelijk op de PCI bus en zijn dus gelimiteerd tot 133MB/s (en dat halen ze ook niet)
Onboard NFORCE RAID met 3 Hitachi Deskstars. nr 4 is onderweg :)
en PCI-E haalt wel sneller hoor :>

404 Signature not found

Verwijderd

[quote]Croga schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:21:
[/quote]

Hebben ze in mijn pc winkel ook gezegd, en we hebben hem daar 48u aan een stuk laten 100% cpubelasten, en ginder hetzelfde. Nieuw moederbord gestoken en dat vorige in RMA, bleef hetzelfde. DFI bordje gestoken om eens te testen, en ook daar bleef het probleem mee. Draait jouw AMD wel aan 100% cpu belasting heel de tijd?
Als je hem laat draaien kwam het probleem niet om de hoek, het is vooral als je hem 1 keer per dag in slaapstand laat gaan, en dan eruit haalt.
Maakt mij niet zoveel uit of het een driverprobleem is of niet, de nieuwste drivers staan erop en die moeten het maar doen. Heb je geen stabiel product met die nieuwe drivers, dan is het product simpelweg slecht omdat drivers eigenlijk een geheel vormen met het product. Persoonlijk heb ik dan liever een 200€ duurdere P4 die mijn elektriciteitsnet ongeveer 2x zo zwaar belast en een helicopter als ventilator nodig heeft en dan nog eens wat trager is erbij; als die stabiel blijft draaien ongeacht wat, kies ik voor stabiliteit.
Ga hier niet verder over in gaan, is totaal OT en heeft dan ook niets met de startpost te zien

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Timlog schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:06:
[...]
Nou omdat ik niet verder kom dan dat het aan de cpu ligt. Bij elke keer als ik zoiets lees of hoor is gewoon simpelweg de enige overeenkomst dat het een AMD cpu is.
Ik bedoelde, waarom vergelijk je AMD met Pentium en niet Athlon met Intel :?

Maar, jij komt tot de conclusie dat het aan de processor ligt. Wat nou als je de processor van een systeem met de genoemde problemen in een andere PC zet. (bv. mijn PC, mits de in jouw ogen 'probleemprocessor' een S462 model is.)
Als de problemen dan weg zijn (wat ongetwijfeld zo is) dan ligt het niet aan de AMD processor, die werkt immers perfect in mijn systeem.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:30:
[quote]Croga schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:21:
[/quote]

Hebben ze in mijn pc winkel ook gezegd, en we hebben hem daar 48u aan een stuk laten 100% cpubelasten, en ginder hetzelfde. Nieuw moederbord gestoken en dat vorige in RMA, bleef hetzelfde. DFI bordje gestoken om eens te testen, en ook daar bleef het probleem mee. Draait jouw AMD wel aan 100% cpu belasting heel de tijd?
Als je hem laat draaien kwam het probleem niet om de hoek, het is vooral als je hem 1 keer per dag in slaapstand laat gaan, en dan eruit haalt.
Maakt mij niet zoveel uit of het een driverprobleem is of niet, de nieuwste drivers staan erop en die moeten het maar doen. Heb je geen stabiel product met die nieuwe drivers, dan is het product simpelweg slecht omdat drivers eigenlijk een geheel vormen met het product. Persoonlijk heb ik dan liever een 200€ duurdere P4 die mijn elektriciteitsnet ongeveer 2x zo zwaar belast en een helicopter als ventilator nodig heeft en dan nog eens wat trager is erbij; als die stabiel blijft draaien ongeacht wat, kies ik voor stabiliteit.
Ga hier niet verder over in gaan, is totaal OT en heeft dan ook niets met de startpost te zien
Maar in zo'n geval hoeft het dus niet aan de AMD processor te liggen. Wie zegt dat andere chipset (Die dus niet op dat ASRock en/of dat DFI bord zitten) ook een dergelijk probleem hebben ?

[ Voor 56% gewijzigd door Thandor op 21-03-2006 15:35 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
AMD X2 3800+
Asus Nforce4 SLI mobo met 1Gb Corsair geheugen..
XFX 7800GTX 256Mb

Elk spel loopt als een trein, nergens problemen mee.. :)
1x in de 3 of 6 maanden een schone ghost er overheen of een handmatige herinstall en hij loopt weer als een zonnetje...

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:16
Dit probleem heb ik ook, maar om nu te zeggen dat het aan de processorfabrikant ligt ? Dit probleem heb ik geconstateerd bij DTM Race Driver 1 en 3, Colin McRae rally 2, 3 en 4. Maar bij HL2, CoD CoD UO en CoD 2 heb ik er geen last van. Misschien de drivers van het stuurtje (Formula Force Feedback) ? Iemand zelfde ervaringen ?

edit: Hardware Barton 2500+, Asus A7V880, 2 x 512 Mb Corsair XLPT, Leadtek A400 6800GT 256 AGP.

[ Voor 14% gewijzigd door Final Frontier op 21-03-2006 15:47 ]

"Commercie kills the scene" - I-f

• Pkunk
Thandor schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:33:
[...]
Ik bedoelde, waarom vergelijk je AMD met Pentium en niet Athlon met Intel :?
oh lol geen reden. Van het zelfde laken een pak.
Maar, jij komt tot de conclusie dat het aan de processor ligt. Wat nou als je de processor van een systeem met de genoemde problemen in een andere PC zet. (bv. mijn PC, mits de in jouw ogen 'probleemprocessor' een S462 model is.)
Als de problemen dan weg zijn (wat ongetwijfeld zo is) dan ligt het niet aan de AMD processor, die werkt immers perfect in mijn systeem.
Ik heb niet de beschikken omdat dat te testen, maar het zou hardstikke mooi zijn als iemand anders dat wel zou kunnen.

Hallo met Tim

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:30:
Ga hier niet verder over in gaan, is totaal OT en heeft dan ook niets met de startpost te zien[/small]
Mwah, zo ver OT is het toch niet.... Zowel jij als TS stellen dat er problemen zijn die specifiek aan AMD te wijten zijn, terwijl de rest van de mensen dat in twijfel trekt.

Ook hier weer: Ja, ik weet zeker dat mijn processor 24*7 op 100% belast wordt, aangezien ik een koetje heb draaien (Rosetta@Home in BOINC). Daarnaast praat je over slaapstand, waarvan Microsoft zegt dat het niet volledig stabiel is, en voor memory leaks kan zorgen. Als dat op je Intel systeem stabieler is dan op je AMD systeem is dat meer een kwestie van toeval dan van een stabielere processor (zowel mijn huidige als mijn vorige notebook weigeren pertinent in slaapstand te gaan. Beiden zijn uitgerust met Intel processoren en verder volledig anders.)

Hoewel ook ik in het verleden wel eens stabiliteitsproblemen gehad heb, en die vaker met een AMD processor voor kwamen dan met een Intel, is dat sinds het Athlon64/P4 Prescott tijdperk verandert. Al mijn Athlon64 systemen lopen soepel, zelfs op maximum overclock (en met een Opteron 146 is dat een behoorlijke overclock), terwijl de P4 Northwood/Prescott systemen die ik heb (en heb gehad) met de geringste overclock beginnen te steigeren. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Ath64 stabieler is dan de P4. Op stock snelheden draaien ze beiden zonder problemen. Maar de generalisatie dat AMD processoren problemen veroorzaken die bij Intel processoren achterwege blijven kan wat mij betreft naar het land der fabelen verwezen worden.

Verwijderd

ik heb het niet over de cpu, maar over de chipsets. Ik ben zelf half verplicht om met de Ati chipset te draaien, daar mijn harde schijven allemaal van die DiamondMaxen zijn waar de nForce4 problemen mee heeft. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om dit op te lossen, maar ik begin gewoon niet met het klooien aan die firmware van mijn schijven. In mijn geval blijven er dan nog 2 moederborden over: een Asus MVP en een DFI met dezelfde chipset. Memory leaks moeten aan de chipset te wijten zijn, want ik draaide met dezelfde latjes ram in mijn P4 als nu in mijn 4400x2.
Geheugen wordt aangestuurd door de geheugencontroller, en die bevindt zich op de cpu. Je spreekt wel over 2 notebooks, ik heb het over desktops. Naar mijn weten kan elke desktop met een ietwat deftige voeding die slaapstand gebruiken.

edit: ik ben zelf met rosetta gestopt, omdat mijn pc instabiel werd...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:10:Memory leaks moeten aan de chipset te wijten zijn, want ik draaide met dezelfde latjes ram in mijn P4 als nu in mijn 4400x2.
Geheugen wordt aangestuurd door de geheugencontroller, en die bevindt zich op de cpu.
Ik had 2x 1024 MB DDR400 CL2.5 van TwinMOS die het perfect deed en doet in mijn oude XP 2500+ setup, maar met mijn nieuwe X2 4400+ kreeg ik errors met MEMTest bij tests 4 5 6 en 8 :|

Zelfde latjes nu in XP 2400+ systeem van mijn pa en doen het daar ook perfect dus het hoeft niet allemaal zo zeker weten perfect te zijn helaas ;)

En het kan best wel met je Rosetta instabiliteits problemen te maken hebben dan. Bij mij crashde bijvoorbeeld elke game na 10/15 secondes !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:22
Ik heb een Pentium 4 (Prescott, 3 Ghz.). Bij Need For Speed Underground (deel 1) heb ik bij elke track de eerste ronde ook last van haperingetjes. Kom ik in de tweede ronde van een track, dan gaat alles vloeiend. Ik denk dat het met inladen van de levels oid te maken heeft.

Dit is het enige spel waarbij ik daarvan last heb. Het zou dus ook aan het spel kunnen liggen ipv aan de gebruikte processor.

Ik ga voor de lol trouwens es kijken of dat spel hetzelfde op mijn AMR Athlon XP 2200 vertoond, nog nooit geprobeerd eigenlijk.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:10:
ik heb het niet over de cpu, maar over de chipsets. Ik ben zelf half verplicht om met de Ati chipset te draaien, daar mijn harde schijven allemaal van die DiamondMaxen zijn waar de nForce4 problemen mee heeft. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om dit op te lossen, maar ik begin gewoon niet met het klooien aan die firmware van mijn schijven. In mijn geval blijven er dan nog 2 moederborden over: een Asus MVP en een DFI met dezelfde chipset.
In dat geval heb je ook nog de mogelijkheid om andere hardeschijven te kopen.
(Ligt dit nu aan AMD? Ligt dit nu aan de chipset? Ligt dit nu aan de Maxtor schijven?. Er zijn 2 factoren, de chipset en de hardeschijven. De Maxtor fan zal ongetwijfeld de chipset de schuld geven.
Ik zou het jammer vinden voor diegene die de combo heeft gekocht voordat het probleem bekend werd en ik zou diegene die de combo heeft gekocht nadat het probleem bekend was simpelweg een dombo kunnen noemen. (Wegens te weinig vooronderzoek))
Dit gaat wel over een ander onderwerp maar let bij problemen wel op dat je het goede merk aanwijst.
Memory leaks moeten aan de chipset te wijten zijn, want ik draaide met dezelfde latjes ram in mijn P4 als nu in mijn 4400x2.
Die memoryleaks liggen niet aan de geheugenmodules zelf. Het gaat hier om software en voor zover ik kan lezen zegt Croga dat Microsoft zelf gezegd heeft dat de slaapstand voor memoryleaks kan zorgen --> Ofwel, een software probleem.
Geheugen wordt aangestuurd door de geheugencontroller, en die bevindt zich op de cpu. Je spreekt wel over 2 notebooks, ik heb het over desktops. Naar mijn weten kan elke desktop met een ietwat deftige voeding die slaapstand gebruiken.
Maar de notebook kenden het probleem ook. Beide met Intel processoren en voor de rest verschillende hardware. De geheugencontroller zat in geval van die notebook ongetwijfeld verstopt in de Northbridge.
edit: ik ben zelf met rosetta gestopt, omdat mijn pc instabiel werd...
Dan is jouw systeem niet goed. Let daarbij wel op dat je het goede product aanwijst als boosdoender en niet klakkeloos zegt dat merk X de schuldige is.
nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:16:
[...]

Ik had 2x 1024 MB DDR400 CL2.5 van TwinMOS die het perfect deed en doet in mijn oude XP 2500+ setup, maar met mijn nieuwe X2 4400+ kreeg ik errors met MEMTest bij tests 4 5 6 en 8 :|
Dit is geen reden om meteen alle AMD Athlon 64 X2 processoren af te keuren. Elke geheugencontroller heeft problemen met bepaalde geheugen. Zo kan het zijn dat de chipset van jouw XP2500+ er geen problemen mee had maar dat een andere chipset (en in jouw geval de CPU vanwege een on-die geheugen controller) dat wel heeft. Die DIMM's kunnen in systemen met een Intel processor en zelfs een Intel chipset ook problemen veroorzaken. Dit hoeft overigens ook niet persé aan TwinMOS te liggen gezien andere merken ook problemen kunnen hebben met de compatibiliteit.
Zelfde latjes nu in XP 2400+ systeem van mijn pa en doen het daar ook perfect dus het hoeft niet allemaal zo zeker weten perfect te zijn helaas ;)
Die chipset kan waarschijnlijk wel overweg met het geheugen. Er zit dan niets anders op dan nieuw geheugen te kopen voor die AMD Athlon 64 X2. Merk op, dit ligt niet aan TwimMOS of AMD maar eerder aan beide merken die niet compatible met elkaar zijn.
Zo simpel is dat, een motor van Auto Y past misschien ook niet in een chassis van Auto X. Dat zegt niet dat beide merken slecht zijn maar dat komt omdat ze niet compatible zijn.
En het kan best wel met je Rosetta instabiliteits problemen te maken hebben dan. Bij mij crashde bijvoorbeeld elke game na 10/15 secondes !!!
Dat is misschien ook niet vreemd met incompatible geheugen :X
ruftman schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:21:
Ik heb een Pentium 4 (Prescott, 3 Ghz.). Bij Need For Speed Underground (deel 1) heb ik bij elke track de eerste ronde ook last van haperingetjes. Kom ik in de tweede ronde van een track, dan gaat alles vloeiend. Ik denk dat het met inladen van de levels oid te maken heeft.
Dat is heel goed mogelijk. Vaak zie je dit soort symptomen ook bij een tekort aan geheugen.
Dit is het enige spel waarbij ik daarvan last heb. Het zou dus ook aan het spel kunnen liggen ipv aan de gebruikte processor.
Of dat NFS:U meer geheugen gebruikte dan de andere geteste games. Mogelijk valt het bij NFS:U ook meer op dan bij andere spellen gezien de snellere gameplay van NFS:U.
Ik ga voor de lol trouwens es kijken of dat spel hetzelfde op mijn AMR Athlon XP 2200 vertoond, nog nooit geprobeerd eigenlijk.
Mijn broer heeft met een AMD Athlon XP 1800+ die destijds ergens op 1666MHz met een FSB 166MHz liep het spel ook gedraaid. Dit zonder problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 21-03-2006 16:28 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Thandor schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:25:
Dit is geen reden om meteen alle AMD Athlon 64 X2 processoren af te keuren.
Die chipset kan waarschijnlijk wel overweg met het geheugen. Er zit dan niets anders op dan nieuw geheugen te kopen voor die AMD Athlon 64 X2. Merk op, dit ligt niet aan TwimMOS of AMD maar eerder aan beide merken die niet compatible met elkaar zijn.
Zo simpel is dat, een motor van Auto Y past misschien ook niet in een chassis van Auto X. Dat zegt niet dat beide merken slecht zijn maar dat komt omdat ze niet compatible zijn.
Dat vind ik dus ook ;)
Ik klaag niet ofzo ik deel een ervaring. That's all.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:22
Thandor schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:25:

[...]
Dat is heel goed mogelijk. Vaak zie je dit soort symptomen ook bij een tekort aan geheugen.
Ik kan me niet voorstellen dat mijn PC met 2 GB een tekort aan geheugen heeft?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55
Zoals anderen al zeggen: het is niet een kwestie van AMD of Intel, het ligt aan je setup. (wat betekent dat het aan alles kan liggen, ok lekker vaag misschien - zelfs met 2 identieke hardware setups kan er verschil in performance zijn)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• loodgieter
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

AMD heeft daar zoals hier boven al vaker is gezegd. niets mee te maken.

Het is meer je VGA kaart die het dna ff niet trekt op 1 of andere manier. of je mem is aan het swappen omdat je te weinig hebt.

of als je Wireless gebruikt dat die soms vaag gaat doen.

kortom AMD heeft daar zeker niets mee te maken of intel

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

[...]
Ik zou niet weten wat ik zou moeten nuanceren. Ik constateer iets, en nu ben ik benieuwd hoe anderen het ervaren. het is dus inderdaad de vraag of het daar aan ligt, en vadaar ook dit topic
nee, je constateert dat hij hapert, en dat dat vervolgens aan AMD ligt komt uit de lucht vallen en onderbouw je van geen meter. Kom eerst eens met onderbouwing voordat je zo'n flamerige titel kiest.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:10:
ik heb het niet over de cpu, maar over de chipsets. Ik ben zelf half verplicht om met de Ati chipset te draaien, daar mijn harde schijven allemaal van die DiamondMaxen zijn waar de nForce4 problemen mee heeft.
errr... Voor zover ik weet zijn er nog wel meer fabrikanten van chipsets dan alleen nVidia en ATi..... Ik draai zelf bijvoorbeeld op een ULi chipset, en die loopt als een trein..... SiS en Via hebben beiden ook chipsets voor de Athlon64, dus je opmerking over "moeten" draaien op een ATi chipset vindt ik een beetje te kort door de bocht....

Verwijderd

ik heb voorheen gezworen bij intel systeempjes, maar met m'n huidige amd heb ik ook veel plezier, is uberstabiel en heeft ook geen hikken.

• FragileM64
  • Laatst online: 25-05 23:29
Lol, ik denk dat je eerder een gebrek aan kennis hebt ipv een mindere cpu.

In de afgelopen jaren hebben mijn AMD K6-2 450 xp1800+ xp2200+ xp3200+ hier geen last van (gehad). Heb ook enkele intels(p1 200,p3 450,p3 600,p3 700,,pentium M 1.4) gehad en ook daar geen problemen mee. Wss heb je gewoon te weinig (video)geheugen in je pc steken en swapt hij naar de schijf ofzo en krijg je daardoor schokken maar toch geen lage framerate.

Waarom constateer je dat het aan de CPU ligt. Je onderbouwt dit totaal niet. Je had even goed kunnen zeggen dat het aan je HD, geheugen of 'de kast' ligt. Als je nu eens een serieuze test had gedaan, dan zou ik nog snappen dat je daarover een topic opent...

[ Voor 37% gewijzigd door FragileM64 op 21-03-2006 21:34 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Pkunk
FragileM64 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:16:
Lol, ik denk dat je eerder een gebrek aan kennis hebt ipv een mindere cpu.

In de afgelopen jaren hebben mijn AMD K6-2 450 xp1800+ xp2200+ xp3200+ hier geen last van (gehad). Heb ook enkele intels(p1 200,p3 450,p3 600,p3 700,,pentium M 1.4) gehad en ook daar geen problemen mee. Wss heb je gewoon te weinig (video)geheugen in je pc steken en swapt hij naar de schijf ofzo en krijg je daardoor schokken maar toch geen lage framerate.

Waarom constateer je dat het aan de CPU ligt. Je onderbouwt dit totaal niet. Je had even goed kunnen zeggen dat het aan je HD, geheugen of 'de kast' ligt. Als je nu eens een serieuze test had gedaan, dan zou ik nog snappen dat je daarover een topic opent...
Ik heb onderbouwd dat het niet aan de harde schijf ligt of geheugen of wat dan ook. Ik weet hoe dat eruit ziet en dat is niet het probleem. Ik kan ook wel gaan vertellen dat ik al 20 jaar met computers hobby en dus de nodige ervaring heb, maar dat is dus volstrect onrelevant. Als jouw geheugen sloom is ga je toch ook niet je harde schijf testen (no flame intended). Ik geef toe dat ik nooit die processoren heb kunnen testen op andere pc's, da's waar. Maar dan nog als je in mijn schoenen stond zou je je toch afvragen of er wel mensen met pentiums zijn die er last van hebben. Dus open ik dit topic... Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen niet goed begrijpen wat het probleem is waar ik het over heb. True.. ik kan natuurlijk ook niet weten of de mensen hier op GoT datzelfde ervaren als wat ik bedoel, maar evengoed zijn er verdomd veel mensen met AMD's die klagen over haperingen. Combineer dat met mijn persoonlijke ervaring bij mijzelf en vrienden en familie en daardoor krijg ik het gevoel dat er iets niet klopt.
Il Ljama schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:43:
nee, je constateert dat hij hapert, en dat dat vervolgens aan AMD ligt komt uit de lucht vallen en onderbouw je van geen meter. Kom eerst eens met onderbouwing voordat je zo'n flamerige titel kiest.
Ik heb al meteen een titelwijziging aangevraagd, maar die laat helaas op zich wachten.

Maar wat wil je dan dat ik onderbouw? Onderbouw zelf eens wat. Herken je het probleem soms?

Ik heb uitgelegd dat:
  • Het niet ligt aan overbelaste hardware
  • Het geen framedrops zijn
  • Het niets met een harde shijf te maken heeft
  • Het niets te maken heeft met framerate
  • Ik geen specifieke hardware heb kunnen vinden waar dit bij terug komt.
Ik heb meermalen gepost dat ik hier geen anti-AMD topic van wil maken. In tegendeel.

Ik heb gekeken naar chipset, moederborden, videokaarten, geheugen, weet ik het. En ik concludeer dat het door de cpu komt. Blijkbaar valt dat nogal zwaar, want er zijn hier nogal wat mensen die het verkeerd opvatten.

Na 2 jaar hetzelfde probleem te hebben geconstateerd bij zowel mij thuis, vrienden als hier op GoT denk ik, ik ga er eens een topic over openen. Op GoT zijn namelijk mensen van niveau die inhoudelijk goede informatie verschaffen en goed lezen wat erg gezegd word. Ik vind het erg irritant dat je mijn posts niet leest en gaat lopen insinueren dat ik loop te flamen. Daardoor verneuk je de sfeer en worden andere lezers op het verkeerd been gezet.

Het enige waar ik naar zoek is mensen met een Pentium processor die dat probleem ook hebben. Die hebben zich tot nu toe niet gemeld. En NFS telt niet, want dat is een bekende software bug. En ja dat kan ik zeggen, want het is het enige spel waarbij het ook bij pentiums gebeurt (voor zover ik weet), er is 'onderzoek' naar gedaan en er zijn vervolgens conclusies uit getrokken. En dat is niet het geval wat ik constateer bij AMD's. Daar gebeurt het bij willekeurige spellen op willekeurige momenten.

En ik kan het niet duidelijk genoeg benadrukken:
Het zijn geen framedrops of laadtijden van de hardwschijf of geheugen. Ik weet wat voor effect die dingen hebben, en dat is dit duidelijk niet. Sloom RAM geheugen komt enigszins in de buurt, maar het is toch ff anders. Als je dit ook hebt, weet je waar ik het over heb.

Ik weet, het is een vaag probleem, ik zoek al tijden naar een verklaring, en ik kan me ook niet voorstellen dat het enkel bij AMD's gebeurt. Maar het zou vedomd interessant zijn als het wel zo is.

Dus nog maar een keer:
Zijn er mensen met pentiums die die probleem ook hebben?

[ Voor 29% gewijzigd door Pkunk op 21-03-2006 22:59 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Ik heb er nog nooit last van gehad en dat met meerdere generaties AMD processors.
Geloof het niet zo dat dit speciaal door AMD zou komen, dan hadden er wel meer mensen over geklaagd op internet.
Verder vind ik je stelling nog al vreemd, jij weet zeker dat het aan AMD ligt, maar echte harde bewijzen ontbreken, we krijgen alleen jouw ervaringen te horen...

• FragileM64
Reden waarom ik je topicstart moeilijk serieus kan nemen:

Je hebt problemen gehad met een XP1800+ maar je vermeldt voor de rest niets van het systeem noch van de games. Je vriend had hetzelfde probleem maar ook daar hebben we geen specs van waar eventuele incompatibiliteit uit zou kunnen blijken van enkele onderdelen of iets dergelijk.
[...]
en het is natuurlijk ook niet bij alle spellen, maar het gebeurt gewoon veel vaker bij AMD's dan bij Pentiums..
Tja, wederom zeer goed onderbouwt, het merendeel mensen dat ik ken die gamen hebben namelijk ook AMD’s.
[...]
Een van de overeenkomsten die jij ziet is dat de mensen met (speciaal) schokkerige performance een AMD processor hebben en jij concludeert direct dat het daaraan ligt. Jump to conclusion noem ik dat. Het kan aan god wat stukje software of hardware liggen dat jullie allemaal hebben. Het vreemde is dat ik en een héél groot aantal mensen het niet hebben en ik ben best wel kritisch wanneer het op gamen aankomt.
Timlog schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:15:
Want? De structuur van een AMD processor laat niet toe dat er fouten onstaan bij bepaalde instructies? Nou daar geloof ik dus niets van. In alle hardware kan fouten zitten.
In alle hardware kunnen fouten zitten, dat is waar, maar dan zou iedereen met processors van die reeks er wel last van moeten hebben. Iedere processor die dezelfde core heeft zou dezelfde problemen moeten hebben en dan zou dit een algemeen bekend probleem moeten zijn.
Je moet mij niet verkeerd begrijpen, als je de topic "ik krijg het idee dat mijn INTEL spellen laat haperen" had genoemd zou ik nog steeds hetzelfde reageren. De conclusie dat het aan je AMD processor zou liggen klinkt zo uit de lucht gegrepen. Als je nu enigzins op een paar verschillende mobo's je processor zou getest hebben, dan zou het aanneemlijk zijn dat het probleem bij de processor ligt en niet bij de rest van het systeem.

• Pkunk
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 23:04:
jij weet zeker dat het aan AMD ligt,
Als ik het zeker had geweten had ik echt dit topic niet geopend.... lezen mensen... :'(
FragileM64 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 01:07:
Reden waarom ik je topicstart moeilijk serieus kan nemen:

Je hebt problemen gehad met een XP1800+ maar je vermeldt voor de rest niets van het systeem noch van de games. Je vriend had hetzelfde probleem maar ook daar hebben we geen specs van waar eventuele incompatibiliteit uit zou kunnen blijken van enkele onderdelen of iets dergelijk.

Tja, wederom zeer goed onderbouwt, het merendeel mensen dat ik ken die gamen hebben namelijk ook AMD’s.

Een van de overeenkomsten die jij ziet is dat de mensen met (speciaal) schokkerige performance een AMD processor hebben en jij concludeert direct dat het daaraan ligt. Jump to conclusion noem ik dat. Het kan aan god wat stukje software of hardware liggen dat jullie allemaal hebben. Het vreemde is dat ik en een héél groot aantal mensen het niet hebben en ik ben best wel kritisch wanneer het op gamen aankomt.

In alle hardware kunnen fouten zitten, dat is waar, maar dan zou iedereen met processors van die reeks er wel last van moeten hebben.
Iedere processor die dezelfde core heeft zou dezelfde problemen moeten hebben en dan zou dit een algemeen bekend probleem moeten zijn.
Je moet mij niet verkeerd begrijpen, als je de topic "ik krijg het idee dat mijn INTEL spellen laat haperen" had genoemd zou ik nog steeds hetzelfde reageren. De conclusie dat het aan je AMD processor zou liggen klinkt zo uit de lucht gegrepen. Als je nu enigzins op een paar verschillende mobo's je processor zou getest hebben, dan zou het aanneemlijk zijn dat het probleem bij de processor ligt en niet bij de rest van het systeem.
Ja hoor eens, ik krijg nu constant antwoord op vragen die ik helemaal niet stel. Ik geef zelf al aan de ik het ook niet logisch vind. Als jij 2 jaar lang alleen maar volkswagens en geen Opels (want er bestaan alleen maar opels en volkswagens) langs de weg ziet staan met pech en je werkt in een garage ga je je ook wel dingen afvragen.
In alle hardware kunnen fouten zitten, dat is waar, maar dan zou iedereen met processors van die reeks er wel last van moeten hebben.
En waarom is dat eeneens wel aannemelijk terwijl het niet onderbouwd is, en wat ik zeg niet? Het kan best zo zijn dat er een of andere design fout in AMD's zit die pas getriggerd worden onder bepaalde omstandigheden of icm bepaalde hardware. Nogmaals, niet waarschijnlijk, maar wel mogelijk
en jij concludeert direct dat het daaraan ligt.
En dat bedoel ik dat mensen mijn posts niet goed lezen...

Misschien had ik mijn topictitel moeten veranderen in: "Oproep aan alle mensen met een pentium om zich te melden met rare haperingen".
Ook de TS had ik misschien wat beter in elkaar kunnen zetten, om de nadruk wat beter te leggen in wat de reden was waarom ik dit topic heb geopend.
Gaandeweg in dit topic heb ik dit alsnog gedaan, maar kennelijk is dat niet goed genoeg als er alleen maar van dit soort dingen gepost worden. Ik kan er helemaal in komen wat je zegt, maar als je geen antwoord hebt op mijn vraag, en alleen maar mijn geloofwaardigheid aan kaak probeert te stellen, of nieteens weet over wat voor haperingen ik het heb, dan graag geen reactie.

Overigens zie ik nog steeds niemand met een Pentium die er last van heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door Pkunk op 22-03-2006 08:56 ]

Hallo met Tim

Verwijderd

Ik wilde net een nieuwe post maken over haperingen in veel games waaronder in:
* Age of Empires 3
* Lord of the Rings Battle for Middle-Earth II
* Need for Speed Most Wanted

In bovenstaande games is het soms opvallend schokkerig, en het vreemde is elke keer weer, dat het geen bal te maken heeft met de videoinstellingen van de game. Of ik het nou op 1600x1200 draai of op 640x480 het maakt niets uit. Ik heb ondertussen een nieuwe videokaart, harde schijf en een nieuwe cpu (7800gtx en x2 4200) en het probleem blijft bestaan. Nou kan het nog aan het geheugen (4x512 Corsair Value PC3200 geen fouten MEM86), moederbord (Asus A8N-SLI) of voeding liggen (Tagan 480-U1). Als gamer is dit enorm irritant die haperingen, en helemaal als je de helft van je onderdelen vervangt en het probleem blijft alsnog bestaan :( .

Overigens zit het 'm puur in de hardware want het gebeurd ook na een schone windows installtie met de nieuwste drivers voor mobo en videokaart,amd driver, dual core hotfix, c&q uit. Temps zijn ook goed.

Ik weet het in ieder geval niet meer.
Iemand nog een idee? Ik hoor het heel graag.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 09:01 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 08:58:
Ik wilde net een nieuwe post maken over haperingen in veel games waaronder in:
* Age of Empires 3
* Lord of the Rings Battle for Middle-Earth II
* Need for Speed Most Wanted

In bovenstaande games is het soms opvallend schokkerig, en het vreemde is elke keer weer, dat het geen bal te maken heeft met de videoinstellingen van de game. Of ik het nou op 1600x1200 draai of op 640x480 het maakt niets uit. Ik heb ondertussen een nieuwe videokaart, harde schijf en een nieuwe cpu (7800gtx en x2 4200) en het probleem blijft bestaan. Nou kan het nog aan het geheugen (4x512 Corsair Value PC3200 geen fouten MEM86), moederbord (Asus A8N-SLI) of voeding liggen (Tagan 480-U1). Als gamer is dit enorm irritant die haperingen, en helemaal als je de helft van je onderdelen vervangt en het probleem blijft alsnog bestaan :( .

Overigens zit het 'm puur in de hardware want het gebeurd ook na een schone windows installtie met de nieuwste drivers voor mobo en videokaart,amd driver, dual core hotfix, c&q uit. Temps zijn ook goed.

Ik weet het in ieder geval niet meer.
Iemand nog een idee? Ik hoor het heel graag.
Al gekeken of er eventueel update's voor de betreffende games beschikbaar zijn. Overigens kunnen sommige games nog niet goed overweg met dual core processoren. Wanneer je "snelheids" problemen ondervindt met een dergelijke CPU is het aan te raden om na het opstarten van het spel via taakbeheer het spel toe te wijzen aan één core. Dit is op GOT wel al vaker besproken.

Overigens dat AMD processoren de genoemde problemen veroorzaken die TS noemt kan ik mij weinig bij voorstellen. Over het algemeen is het juist de AMD processoren die het best in Games presteren. Zelf heb ik al jaren AMD processoren. De laatste Intel van mij was een Pentium 200Mhz MMX. (Op mijn laptop na dan welke een P4-M 2Ghz bezit) Ik speel niet erg veel games, maar ik heb eigenlijk ook nooit dergelijk problemen ontdekt. Tevens heb ik voorheen mijn broertjes er ook nooit over gehoord. (ze spelen niet zoveel games meer, aangezien ze beide aan het afstuderen zijn)

Mocht dit werkelijk een AMD probleem zijn, dan denk ik dat dit wel al veel meer bekendheid zou hebben gehad.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik heb 10tallen AMD PC's gebouwd en verkocht aan vrienden/familie en ik heb nog niemand horen klagen over een hapering. Ikzelf heb de afgelopen jaren van een AMD K6 t/m K8 processoren in gebruik genomen, (te)veel spelletjes gespeeld en ook nooit zelf dit probleem ervaren.
Ik heb nooit een Intel PC gehad. Ik heb wel veel gewerkt op Intel PC's op de universiteit en daar kreeg ik wel eens haperingen als ik videofilmpjes afspeelde. Maar deze haperingen zijn denk ik eerder een gevolg van niet up-to-date drivers van de videokaart/chipset en dat dit dan ook niks te maken heeft met de intel processor.
Jouw conclusie dat het waarschijnlijk de AMD processor is, is natuurlijk zwaar overdreven, vooral als je zegt dat je de processor niet in een andere PC heb getest. En als zoveel vrienden/familie van jou (wat ik betwijfel om eerlijk te zijn) dat ook hebben dan ligt het toch echt aan hun gebrekkige (oplos)kennis. En zoals eerder gezegd: je onderbouwt het echt slecht. Je sluit een paar dingen uit en gokt dat dan dat het misschien de AMD processor is.....
Mijn vermoeden: software/hardware/incompatibiliteits probleem.

Als je GoT ook bekijkt zie je veel topics met problemen betreffende Asus moederborden en heel weinig (in verhouding) over andere merken. Dit betekent niet dat Asus slechte moederborden levert. Integendeel. Alleen Asus is een superpopulair merk, waardoor je meer mensen met problemen kan verwachten.
Op GoT zie je vaak ook alleen maar mensen met AMD processors dus je zult hier weinig mensen met Intel processors vinden. Dus je oproep aan Intel mensen met haperingen zal niet veel opleveren. Uiteraard kan je hier, net als bij Asus moederborden, niet uit concluderen dat Intel PC's geen haperingen hebben.... Daarom is het ook een beetje een domme/rare oproep.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 10:06 ]

• Master_duck
  • Laatst online: 26-05 07:50
Wat is nu de bedoeling in dit toppic?

ik zie hier een paar mensen met deze problemen.
maar ze posten helemaal niks over wat ze er aan gedaan hebben.

welke drivers ze gebruiken en welke ze al geprobeerd hebben
welke bios instellingen ze geprobeerd hebben
dat ze alle onnodige tasks afgeschoten hebben.
welke instellingen het spel wel soepel loopt

als je een spel de detail en textures vol open zet ja dat freet geheugen.
dan maakt het ook niet uit dat je de resolutie op 640x480 speel kost nog steed even veel geheugen voor je textures.

Nou draai ik op een amd 3000+ met 2GB Corsair geheugen op een a7n8x 2.0 deluxe
met een 6800GS en draai de meeste spellen alles op high. op een resolutie van 1024x768

ik had hiervoor een 9800pro met 128Mb en daar hat ik wel van dat soort happeringen maar dat was duidelijk door het tekort aan mem op de videokaart. textures op medium en het probleem was weg.
(res:1024x786)

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-05 08:17
Ik weet precies wat je bedoelt, ik heb hetzelfde probleem (XP2700+). Ik heb er vooral last van in Counter-Strike. Het is nog geeneens een seconde, maar in die tijd werkt inderdaad echt niks meer. Ik denk dat veel mensen het niet echt door zouden hebben omdat het zo kort is, of zich er in ieder geval niet aan ergeren, maar ik vind het nogal irritant.

Ik heb trouwens verder een Radeon 9700Pro, 768MB geheugen, een Audigy2 en een WD Raptor. Volgens mij had ik het probleem ook al met m'n TB1333 hiervoor, maar dat weet ik niet zeker.. is ook al zo lang geleden :P

Edit: Ik heb trouwens een paar maanden geleden m'n mobo vervangen, ik heb er nu een met een andere chipset, dus ik denk niet dat het probleem daaraan ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Glival op 22-03-2006 12:17 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Het ligt meestal aan de chipsetdriver (agp of ide of memorycontroller)

Ook kan het goed komen door een ingestoken pci kaart, of een setting in het bios(heb vroeger zelf last gehad van pci-bursting etc)

Veelal kan het zelfs komen door de onboardsound, netwerkkaart etc. Omdat deze zelf weat brakkig zijn, of slechte drivers geinstalleerd krijgen.

Ook is elke driver niet altijd goed geinstalleerd, wat ook van dit soort problemen op kan leveren. drivers eroverheen instaleren kan al goed helpen.

Het zou nooit je AMD of INTEL cpu zijn die dit veroorzaakt! Of hij moet echt kapot zijn....

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Nouja kep het idd met NFS:mw en sinds kort met tiger woods PGA tour 2006 omdat ik 100x terug naar desktop ging en vaak afsloot met ctrl alt del. Misschien ook omdat ik 3x in 1 week windows over elkaar had geïnstalleerd :P In het begin liep het gewoon perfect op 1600x1200 en nu maakt het niet uit welke reso maar het heeft die rare hapering.
Maja met de rest van de high end games, zoals FEAR, Far Cry, Quake 4, CoD2 etc.. geen problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door KappeNou op 22-03-2006 13:17 ]

>PC specs<

• Pkunk
ToFast schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 12:43:
Het zou nooit je AMD of INTEL cpu zijn die dit veroorzaakt!
Als iemand me dan even kan uitleggen waarom het nooit zou kunnen zijn we tenminste uitgepraat (8>

Hallo met Tim

• FragileM64
Timlog schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:26:
[...]

Als iemand me dan even kan uitleggen waarom het nooit zou kunnen zijn we tenminste uitgepraat (8>
Wel als er echt een functioneel probleem zou zijn met een of meerdere reeksen van AMD, dan zou iedereen met een processor uit die familie het probleem hebben en zou dit een gekend probleem zijn. Dit is echter niet het geval.

• Pkunk
FragileM64 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:36:
[...]
Wel als er echt een functioneel probleem zou zijn met een of meerdere reeksen van AMD, dan zou iedereen met een processor uit die familie het probleem hebben en zou dit een gekend probleem zijn. Dit is echter niet het geval.
Dat het geen bekend probleem is heb ik zo m'n twijfels over, getuige de reden waarom ik dit topic heb gemaakt. Maar waarom zou het niet een probleem kunnen zijn dat word getriggerd onder bepaalde omstandigheiden?

Hallo met Tim

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:15
ik heb hier een Laptop met een Pentium-M 1,8GHz, 1gig ram, GF6800Go 256MB en voldoende HD vrij.
soms heb ik een korte hapering in Colin Mcrae 2005, andere spellen heb ik recentelijk niet gespeeld.

het is net een korte pauze, alles staat ff stil.
ik zet mn energie-instellingen uiteraard op max-perf en de laptop aan het net.

verder weinig aangedaan omdat ik het niet irritant genoeg vind en omdat het waarschijnlijk aan de MOBO fabrikant ligt, waar de maker (Fujitsu-Siemens, Amilo-M 3438G) alles van ontkent en niks aan doet. (paar weken geleden nog nieuws item over geweest op T.net frontpage :( )

dus ik ben je man met een Pentium en (denkik) je probleem.
alleen denk ik (ook) niet dat het aan de proc ligt, had me dus ook (denkik) op een Athlon/Turion kunnen gebeuren :D

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Master_duck schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:50:
die rare happeringen in het spellen komt gewoon door dat je videokaart te weinig geheugen heeft om alle textures te laden.

wat er dus gebeurt is dat je videokaart zit te wachten op textures van het werkgeheugen geheugen

ook kan het zijn dat je juist hierdoor teweinig werkgeheugen heb. dit omdat je waarschijnlijk je AGP Adapter size te hoog heb staan BV op 512MB. spellen zoals fear, farcry, BF2 en COD2 gebruiken juist al zo 700MB of meer aan werkgeheugen als je de instellingen op high zet. terwijl je maar 1GB werkgeheugen heb. dus als je video kaart 512MB opvraagt hou je nog maar 512 over voor het spel zelf. nou zo je die happering niet gelijk hebben maar als je na zo 10 a 20 min speel dit merk, zal je toch teweing werkgeheugen hebben.
VGA Aperture size is betekend niet dat de grafische kaart altijd dit opneemt.. je kunt hiermee aangeven hoeveel geheugen mag worden gereserveerd voor de grafische kaart voor AGP-Transfers. b.v. 512MB aperture is niet altijd 512MB van je geheugen weg.. als er maar 112MB aan agp-textures weggeschreven worden in het systeemgeheugen dan neemt het maar 112+16MB=128MB in (16MB = GART-Tabel) en niet 512MB.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Ik heb zelf inmmiddels ook een aantal AMD's versleten en ken het probleem. Al moet ik zeggen dat het bij mijn x2 nf4 combi niet aanwezig is.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem met mijn p3 gehad. Drivers, geheugen, niks hielp Nadat ik de via chipset heb vervangen door een intel chipset was dit over.

Daarom denk ik dat het een probleem van de chipset(s) is en niet zozeer een processor probleem.

edit:

x2 nf4 problemen hadden een andere oorzaak.

[ Voor 17% gewijzigd door cornelisprul op 25-03-2006 11:26 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Schokjes / frame rate drops ligt toch echt aan de grafische kaart (GPU), drivers, etcetera, onwaarschijnlijk dat het met de CPU samenhangt IMO. Die CPUs zijn zeer goed getest en stoppen gewoon niet even een paar milliseconden met werken ofzo, dat bestaat gewoon niet..

Ik heb een GF6800LE die gemod is. Die heeft soms het probleem dat je beschrijft, in Colin McRae ofzo. het beeld haperde omdat er in de videokaart GPU dan een exception optreedt ofzo (ik zag zoiets in de logfile).

Als je de mod ongedaan maakt is het probleem er niet.

Sommige mensen verklaarden een tijd geleden in het 68LE topic (heb het alleen tijden niet meer gevolgd), dat het uitschakelen AGP SideBand addressing ofzo schokjes die ze hadden, oploste.
O ja, inderdaad, vrijwel iedereen in dat topic had een AMD. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_a op 22-03-2006 18:18 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
mr_a schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:17:
Schokjes / frame rate drops ligt toch echt aan de grafische kaart (GPU), drivers, etcetera, onwaarschijnlijk dat het met de CPU samenhangt IMO. Die CPUs zijn zeer goed getest en stoppen gewoon niet even een paar milliseconden met werken ofzo, dat bestaat gewoon niet..

Ik heb een GF6800LE die gemod is. Die heeft soms het probleem dat je beschrijft, in Colin McRae ofzo. het beeld haperde omdat er in de videokaart GPU dan een exception optreedt ofzo (ik zag zoiets in de logfile).

Sommige mensen verklaarden een tijd geleden in het 68LE topic (heb het alleen tijden niet meer gevolgd), dat het uitschakelen AGP SideBand addressing ofzo schokjes die ze hadden, oploste.
Hij heeft het over systemen met goede videokaarten. waarbij het ook niet uitmaakt hoe je de reso of instellingen zet.

>PC specs<

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 10:50
Ik heb op m'n ECS K7S5A de volgende processoren gehad: Thunderbird 800 (te leen), Thunderbird 1400 (te leen), Palermino 2000+, Throubred A 2000+ (om te testen), Barton 2500+ (om te testen), Sempron 2500+

Op m'n DFI Infinity heb ik de vlgende processoren gehad: Throubred A 2000+, Barton 2500+, Sempron 2500+

Ik heb de volgende video kaarten gehad, TNT2 pci (om vga bios te kunnen flashen), Ti4200, radeon 9500 (te leen) en nu m'n 6800GT

Nu heb ik een Barton M 2600+ in m'n DFI die op 2700Mhz kan draaien en voor dagelijks gebruik op 2500Mhz draait. Ik heb nog nooit 1 steeds terugkerende korte hapering gehad die ik niet kon verhelpen. Haperingen die ik heb gehad en die steeds terug kwamen werden bij mij veroorzaakt door bios instellingen, geheugen te kort, heel veel HD activiteit (netwerk verkeer), een driver conflict of gewoon te zware instellingen. In iedergeval van de BartonM weet ik dat die power zat heeft, als die zou gaan haperen kan het alles zijn behalve m'n proc en vga (6800GT @ 430/1200).
mr_a schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:17:

Dat is dus een probleem met AMD 64's en niet met een AMD XP waar de TS het over heeft. Dat is een Nforce 3 chipset die niet fatsoenlijk om kan gaan met een 6800 serie kaart (of andersom). Het idioote van dat verhaal is dat de twee apparaten die elkaar het leven zuur maken beide van nvidia zijn. Met m'n Nforce 2 en 6800GT heb ik geen schokjes met sideband adressing on en fastwrites. Overclocken gaat dan zelfs ook nog prima: 460Mhz core 1250Mhz mem

[ Voor 44% gewijzigd door martijn_tje op 22-03-2006 22:13 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Pkunk
Puppetmaster schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 17:01:
ik heb hier een Laptop met een Pentium-M 1,8GHz, 1gig ram, GF6800Go 256MB en voldoende HD vrij.
soms heb ik een korte hapering in Colin Mcrae 2005, andere spellen heb ik recentelijk niet gespeeld.

het is net een korte pauze, alles staat ff stil.
ik zet mn energie-instellingen uiteraard op max-perf en de laptop aan het net.

verder weinig aangedaan omdat ik het niet irritant genoeg vind en omdat het waarschijnlijk aan de MOBO fabrikant ligt, waar de maker (Fujitsu-Siemens, Amilo-M 3438G) alles van ontkent en niks aan doet. (paar weken geleden nog nieuws item over geweest op T.net frontpage :( )

dus ik ben je man met een Pentium en (denkik) je probleem.
alleen denk ik (ook) niet dat het aan de proc ligt, had me dus ook (denkik) op een Athlon/Turion kunnen gebeuren :D
He da's nou jammer :P Het had zo mooi geweest als het echt alleen AMD's bleken te zijn :)
Nou dan zal het er wel aan liggen dat 90% van de mensen hier en rondom mij een AMD heeft dat ik het nooit bij pentiums zie ^_^
Kan ik iig rustig gaan slapen :O

Hallo met Tim

• mr_a
martijn_tje schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:08:

Dat is dus een probleem met AMD 64's en niet met een AMD XP waar de TS het over heeft. Dat is een Nforce 3 chipset die niet fatsoenlijk om kan gaan met een 6800 serie kaart (of andersom). Het idioote van dat verhaal is dat de twee apparaten die elkaar het leven zuur maken beide van nvidia zijn. Met m'n Nforce 2 en 6800GT heb ik geen schokjes met sideband adressing on en fastwrites. Overclocken gaat dan zelfs ook nog prima: 460Mhz core 1250Mhz mem
Ik had die schokjes ook met XP1800+ @ VIA KT266A
En nu weer met AMD 64 X2 3800+ @ ULI chipset (type in asrock dual-sata2)

n.b. ik heb alleen als de nvidia grafische kaart te warm wordt ofzo, dus als hij overklokt is

[ Voor 6% gewijzigd door mr_a op 23-03-2006 01:10 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 16:44
Vergeet vooral niet dat een hoop games die hier genoemd zjin akelig slecht geprogrammeerd zijn en op elk systeem wel een hapering of slowdown zullen laten zien (tenzij je echt super-high-end zit).

Ikzelf heb al jaren Intel's en AMD's gebruikt en bij geen van beide dit probleem kunnen constateren. ook met verschillende chipsets, van SiS naar Nforce 2 en 4 , en later 4 Ultra. ook een Intel 440 BX gehad.

Over het algemeen waren de prestaties meer in het voordeel van AMD, geen flame, maar naar mijn idee.

Sommige games zijn gewoon brak geprogrammeerd (Most Wanted bijvoorbeeld), en dat schokt soms op mijn huidige setup (AMD64 3200+ / X800XL) nog steeds soms, of iig, loopt niet altijd even soepel.

Zoals zoveel hier al gezegd hebben, het probleem ligt niet bij AMD , niet bij Intel, maar bij de rest van de configuratie en/of de manier waarop het geconfigureerd is.

Verwijderd

De fps drop die hier wordt verteld zijn verschillende gebeurtenissen.

Bij veel mensen dropt fps gewoon ineens, dit komt door de grafische kaart.
Maar wat ook veel gebeurt bij gamers, is een frame drop na een beeldfreeze.
Dat laatste heb ik namelijk last van. Ik heb 1 a 2 seconden een beeldfreeze waardoor deze zich weer moet herstellen en je een drop in je fps ziet.
Ik geloof wel dat het met je AMD te maken heeft.
Een pentium heeft een vrij stabielere werkproces.
Een AMD heeft van die powerjumps.
Zelfs onder windows zie ik weleens me cpu (AMD) overpompen naar 100% cpu gebruik.
Met me Pentium had ik dit echter nooit!

het ligt echter niet aan mijn overige Hardware.
AMD 64 3200+
2gig dual channel (4x 512 400ddr)
2x WD raptor 36gig 10.000
1x maxtor 200gig 7200
ATI radeon x800 pro (256)
terr. 5.1
500watt

Ik geloof absoluut niet dat het aan instellingen ligt of aan de rest van mijn Hardware!
Mede door het feit ik alles had draaien op een P4 3.0ghz.
Beide mobo's waren van gigabyte.

nogmaals met de p4 had ik het niet maar met de AMD 64 wel.
Het is absoluut niet erstig maar ik merk het wel! het gebeurt ook absoluut niet veel.
2 x op een avondje!
het spel wat ik draai is:
World of Warcraft
1024x 9(nog iets:P)
en alles off en low!
(40 man in een instance is geen pretje met hoge resolutie)

greets
shafty

• _Dune_
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:08:
De fps drop die hier wordt verteld zijn verschillende gebeurtenissen.

Bij veel mensen dropt fps gewoon ineens, dit komt door de grafische kaart.
Maar wat ook veel gebeurt bij gamers, is een frame drop na een beeldfreeze.
Dat laatste heb ik namelijk last van. Ik heb 1 a 2 seconden een beeldfreeze waardoor deze zich weer moet herstellen en je een drop in je fps ziet.
Ik geloof wel dat het met je AMD te maken heeft.
Een pentium heeft een vrij stabielere werkproces.
Een AMD heeft van die powerjumps.
Zelfs onder windows zie ik weleens me cpu (AMD) overpompen naar 100% cpu gebruik.
Met me Pentium had ik dit echter nooit!

het ligt echter niet aan mijn overige Hardware.
AMD 64 3200+
2gig dual channel (4x 512 400ddr)
2x WD raptor 36gig 10.000
1x maxtor 200gig 7200
ATI radeon x800 pro (256)
terr. 5.1
500watt

Ik geloof absoluut niet dat het aan instellingen ligt of aan de rest van mijn Hardware!
Mede door het feit ik alles had draaien op een P4 3.0ghz.
Beide mobo's waren van gigabyte.

Het is absoluut niet erstig maar ik merk het wel! het gebeurt ook absoluut niet veel.
2 x op een avondje!
World of Warcraft
en alles off en low!

greets
shafty
Ik ben begonnen met een Athlon 900 (TB), vervolgens een Athlon 1200 en nu een Athlon MP 2800+ (2x). Geen van alleen is mij ooit iets dergelijks opgevallen. Ik heb een mooie L.I.S. display in mijn behuizing zitten welke precies de CPU load aangeeft van beide CPU's en mij is een "spontane" uitschieter van 100% nog nooit opgevallen. Ik heb wel eens uitschieters naar de 100% maar dan zijn de CPU's ook echt bezig. Ik kom wel vaker personen tegen die aangeven dat iets niet lekker draait op hun systeem terwijl het systeem betere specs. heeft dan mijn eigen. Ik heb het idee dat je gewoon heel goed moet kijken welke drivers je gebruikt, dit hoeven niet altijd de nieuwste te zijn zeker niet bij de wat oudere chipsets en of je uberhaubt de chipset drivers hebt geinstalleerd. Het lijkt mij in iedergeval heel erg sterk dat het speciefiek aan de AMD processoren ligt helemaal als het over de hele lijn processoren gaat Athlon, Athlon XP, Sempron, Athlon 64 (x2).

Zelf heb ik nog een P4-M 2Ghz met een ATI Radeon Mobility 7500 32MB (laptop) daar speel ik ook wel eens games op o.a. de WarCraft games en daar heb ik ook zo-af-en-toe wel freezes van 1 a 2 seconden, maar dat komt gewoon door dat de configuratie niet toereikend is. ;)

P.s. Op mijn AMD Athlon MP 2800+ systeem speel ik tegenwoordig alleen World of Warcraft en reken maar dat dit spel je systeem aan het werk kan zetten. Regelamatig dat CPU0 op 60% staat, waarbij CPU1 rond de 50% schommelt. Tevens is er regelmatig 50 tot 60% van de 2GB geheugen ingebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 23-03-2006 11:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12
Ik heb het ook maar alleen maar bij Serious Sam 2 - door het lagerzetten van resolutie en kwaliteit verdwijnt t. Dit is irritant omdat in hogere resoluties het spel prima lijkt te draaien... Het is dus waarschijnlijk een vga-geheugenprobleem wat hier ook al eerder is genoemd.

specs:

Amd 2400+ @ 2350Mhz
1gb ram dualchannel
Shuttle Nforce 2 400 ultra
POV FX5900 128mb
En de laatste NV-drivers

[ Voor 17% gewijzigd door Stijnd op 23-03-2006 11:30 ]

Verwijderd

[quote][b]

Ik ben begonnen met een Athlon 900 (TB), vervolgens een Athlon 1200 en nu een Athlon MP 2800+ (2x). Geen van alleen is mij ooit iets dergelijks opgevallen. Ik heb een mooie L.I.S. display in mijn behuizing zitten welke precies de CPU load aangeeft van beide CPU's en mij is een "spontane" uitschieter van 100% nog nooit opgevallen. Ik heb wel eens uitschieters naar de 100% maar dan zijn de CPU's ook echt bezig. Ik kom wel vaker personen tegen die aangeven dat iets niet lekker draait op hun systeem terwijl het systeem betere specs. heeft dan mijn eigen. Ik heb het idee dat je gewoon heel goed moet kijken welke drivers je gebruikt, dit hoeven niet altijd de nieuwste te zijn zeker niet bij de wat oudere chipsets en of je uberhaubt de chipset drivers hebt geinstalleerd. Het lijkt mij in iedergeval heel erg sterk dat het speciefiek aan de AMD processoren ligt helemaal als het over de hele lijn processoren gaat Athlon, Athlon XP, Sempron, Athlon 64 (x2).
quote]

ctrl alt delete!
en je hoeft echt niet lang te wachten dat je, je AMD ziet schieten. ieder geval bij mij niet :)
en kheb menig drivers al geprobeerd. het is echter niet zo ernstig dat ik persee wil weten waardoor
dit nou komt! het gebeurt gewoon heel kort en verders ben ik prima tevreden met me pctje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 11:27 ]

Verwijderd

Ik had er ook last van, zowel met een AthlonXP 2000+ en een XP-m 2600+, maar toen ik overgestapt was van een moederbord met een Via (kt333) Chipset naar een NForce2 was het opgelost (met beide cpu's). Lijkt me wel duidelijk wat de oorzaak was dus.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:26:
Ik had er ook last van, zowel met een AthlonXP 2000+ en een XP-m 2600+, maar toen ik overgestapt was van een moederbord met een Via (kt333) Chipset naar een NForce2 was het opgelost (met beide cpu's). Lijkt me wel duidelijk wat de oorzaak was dus.
Het is iig niet duidelijk of het aan de VIA chipset lag. Software, IRQ instellingen en andere factoren kunnen ook een rol spelen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

2 x op een avondje!
World of Warcraft
en alles off en low!
Bij WoW zijn dit soort lagspikes nagenoeg altijd te wijten aan:
- Netwerk verbinding
- Addons
- Teamspeak/Ventrilo

40 man in een instance mag geen enkel probleem zijn. Ik doe dat ieder weekend op 1280*1024 max detail zonder problemen.

Probeer eens het geheugen wat voor je addons gebruikt wordt uit te breiden naar 128MB. En daarnaast: Als ik al lagspikes heb hoef ik vaak alleen WoW even opnieuw te starten en dan zijn ze weg.

Dit soort dingen wordt overigens op de WoW fora ook regelmatig besproken. Het is een bekend probleem met WoW en er zijn legio oplossingen voor mogelijk. Het komt zeker niet alleen bij AMD processoren voor.

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 13:12:
[...]

Bij WoW zijn dit soort lagspikes nagenoeg altijd te wijten aan:
- Netwerk verbinding
- Addons
- Teamspeak/Ventrilo

40 man in een instance mag geen enkel probleem zijn. Ik doe dat ieder weekend op 1280*1024 max detail zonder problemen.

Probeer eens het geheugen wat voor je addons gebruikt wordt uit te breiden naar 128MB. En daarnaast: Als ik al lagspikes heb hoef ik vaak alleen WoW even opnieuw te starten en dan zijn ze weg.

Dit soort dingen wordt overigens op de WoW fora ook regelmatig besproken. Het is een bekend probleem met WoW en er zijn legio oplossingen voor mogelijk. Het komt zeker niet alleen bij AMD processoren voor.
Ten eerste ik speel niet alleen wow!
en heb het dus bij meerdere games!
het is absoluut geen lag, want kijk je ms of ping en je ziet het meteen.
no addons en geen vent aan! alles geprobeerd!
nogmaals ik heb het niet alleen bij wow

Verwijderd

Er zou een moederbord moeten bestaan die zowel een socket 939 en socket 775 bevat :)

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 08:12
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:56:
Er zou een moederbord moeten bestaan die zowel een socket 939 en socket 775 bevat :)
Die bestaan toch wel? dmv. extension slot.. net als bij de asrock 939-dual sataII een expansion slot is voor socket AM-2

Verwijderd

Timlog schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:26:
Weet je wat jou fout is, je hebt iets geconstateerd en hebt dan als hypothese vastgesteld dat het met AMD cpu's te maken heeft. Je moet nu gewoon inzien dat je hypothese niet klopt want als je goed had gelezen:
Croga schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:21:
Dus..trek je conclusie. :)
Voor de rest kan ik zeggen dat deze stelling op weinig concrete info/research/uitspraken van anderen is gebaseerd. Je hebt nu eenmaal in je hoofd zitten dat het iets met AMD te maken moet hebben, dus ga je daar alles naar toe leiden. Als je dat niet inziet ben je een slecht onderzoeker. Je moet dus open staan voor totaal andere hypothese/stellingen om verder te komen. Anders blijf je met je eigen vooroordeel zitten. Niet mijn probleem maar van jou.

Overigens, Ik heb nergens last van, meerdere mensen die ken met oude/nieuwe AMD's hebben nergens last van. En als dit waar zou zijn, dan was dat allang bekend geweest. De tweakers testen echt alles hoor, die hebben héél wat meer research gedaan en kennis vergaart dan jij. Wat denk je nu zelf ;)

Wat kun je hier nu van leren, mss dat je niet te snel je hypothese moet vaststellen, maar eerst eens wat meer research moet doen en meer bewijs richting die hypothese moet zien te vinden :)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:56:
Wat is het nut daarvan ?
Bij het testen van het probleem wat de TS aanhaalt heeft het i.i.g. geen nut gezien de chipset dan alsnog anders is. De aansturing van beide processoren verschilt enorm.

Het is tegenwoordig heel anders dan vroeger bij socket 3/5/7 (e.d.) het geval was :)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 23-03-2006 22:13 ]

• Pkunk
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:01:
[...]

Weet je wat jou fout is, je hebt iets geconstateerd en hebt dan als hypothese vastgesteld dat het met AMD cpu's te maken heeft. Je moet nu gewoon inzien dat je hypothese niet klopt want als je goed had gelezen:

[...]

Dus..trek je conclusie. :)
Voor de rest kan ik zeggen dat deze stelling op weinig concrete info/research/uitspraken van anderen is gebaseerd. Je hebt nu eenmaal in je hoofd zitten dat het iets met AMD te maken moet hebben, dus ga je daar alles naar toe leiden. Als je dat niet inziet ben je een slecht onderzoeker. Je moet dus open staan voor totaal andere hypothese/stellingen om verder te komen. Anders blijf je met je eigen vooroordeel zitten. Niet mijn probleem maar van jou.

Overigens, Ik heb nergens last van, meerdere mensen die ken met oude/nieuwe AMD's hebben nergens last van. En als dit waar zou zijn, dan was dat allang bekend geweest. De tweakers testen echt alles hoor, die hebben héél wat meer research gedaan en kennis vergaart dan jij. Wat denk je nu zelf ;)

Wat kun je hier nu van leren, mss dat je niet te snel je hypothese moet vaststellen, maar eerst eens wat meer research moet doen en meer bewijs richting die hypothese moet zien te vinden :)
Kijk weet je wat het is. Ik stel iets vast. Namelijk dat ik zie dat er veel AMD's zijn met die rare haperingen. Dat constateer ik 2 jaar lang. En dat is het enige wat ik stel. Dat vind ik vreemd. Dus ik denk, ik open een topic op GoT om eens te kijken wat de mensen er daar van te zeggen hebben. Ik leg de hele tijd uit dat ik niet zeg dat AMD cpu perse haperen. Vandaar ook het vraagteken in de topic titel :). Maar schijnbaar vinden mensen het leuk om toch even te laten blijken dat ze wijzer zijn dan ik door te zeggen dat het helemaal niet logisch is dat het door de cpu komt (Ondanks ik dit dit herhaaldelijk zelf ook zeg). Dat weet ik ook wel, maar desondanks zie ik wat anders en wil ik er dus het mijne van weten. Vanuit mijn oogpunt is het helemaal niet raar om zo'n topic te openen. Ondanks dat ik wel beter weet. Ik ben gewoon data aan het verzamelen. Het had heel makkelijk anders kunnen gaan. Namelijk dat er na het openen van van dit topic meteen iemand met had geroepen: "Ja, maar dat heb ik al zovaak gezien, ook bij pentiums". Dan was het meteen einde verhaal. En maar goed ook.
Maar daarnaast heeft nog niemand mij uitgelegd waarom het eventueel niet zou kunnen. Dit soort uitspraken:
Als het een probleem van AMD zou zijn, zou ieder AMD systeem het moeten hebben.
zijn natuurlijk ook helemaal niet 100% onfeilbaar. Wel een heel stuk aannemelijker, maar niet 100% onfeilbaar. Mochten ze wel onfeilbaar zijn, dan zie ik daar graag een goede technische onderbouwing achter. Die heb ik niet gezien, en die komt er volgens mij ook niet. Het zou best kunnen dat door allerlei omstandigheden er iets zou kunnen zijn waardoor er een of andere vage error getriggerd word in AMD cpu, gezien die een compleet andere structuur hebben dan intel cpu's. En dat is nou het hele punt. Hoe onmogelijke het ook leek, het had zo kunnen zijn dat er iets mis was met AMD cpu's.
De enige verklaring die er tot nu toe is gegeven voor het onmogelijk zijn van een rare haper fout in amd's is dat het altijd wel ergens anders aan zou moeten liggen. Nee, dat is lekker duidelijk. 'ergens anders aan'. En dan kan je wel tot in de oneindigheid allerlei hardware/software combinaties gaan roepen die niet kloppen, maar uiteindelijk zijn het wel telkens amd processoren die het hart van de systemen vormen.
Het probleem hiet ligt gewoon in het feit dat mensen iets aannemelijks maar klakkeloos voor waar aannemen.

Magoed, ik heb allang mijn conclusies getrokken, dus dit hele topic heeft voor mij iig geen zin meer. Ik vind het interessant om te zien hoeveel mensen er met AMD problemen hebben, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Hallo met Tim

• DrEvil1986
  • Laatst online: 26-05 15:23
Ik heb tot nu toe ervaring met 5 AMD's:
-XP1800+
-XP2100+
-XP2400+, 2 maal
-AMD 64 3200+

Geen van allen heeft ooit rare/onverklaarbare haperingen gehad.
Ze hebben in principe wel wat dingen gemeen:
Alle AMD XP's liepen op hetzelfde type/merk moederbord.
Ik heb ze zowel met ATI als nVidia kaarten gedraaid, dus...

Bij mijn weten is er dus niks mis met AMD processoren :S

[ Voor 4% gewijzigd door DrEvil1986 op 23-03-2006 22:47 ]

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 10:26
Weinig ervaring hier maar al wel hetzelfde gedacht voor dit topic.. al een poosje. Merk het alleen in CS:Source en F.E.A.R (enige wat ik speel zo ongeveer :+ ) eigenlijk. Zodra het druk wordt met meerdere "poppetjes." Laat ik het anders zeggen; als de CPU in belasting ineens snel moet accelereren.... blijft AMD achter of heeft er meer moeite mee. Ok, ben me ervan bewust dat dit erg stupido klinkt, maar ik probeerde het ook altijd aan lag te wijten, of gewoon simpelweg framedrops. Toch is het anders dan dat. PC hangt voor, wat zal het zijn, nog geen tiende van een seconde, maar merkbaar in zulke spellen. Zelfde graka in vorige systeem met een duidelijk tragere P4 (lagere reso) had het niet. Ook als ik speel op pc's van huisgenoten (allemaal P4) met veel mindere graka's kom ik dit rare verschijnsel niet tegen, wel de framedrops. En dan ineens lees ik dit topic....

Tsja, ten tijde dat ik de AMD kreeg, ben ik ook van CRT naar TFT gegaan, dus als je als niet al te snuggere tweaker "logisch" zou denken, zou ik het ook aan mijn TFT kunnen wijten. Maarja, output is output, dus ik weet wel dat het daar niet aan ligt. Maar de TS denkt iets op het spoor te zijn naar aanleiding van zijn ervaringen en vermoedt dat er iets een verschil zit tussen Intel en AMD, architectuur of structuur wellicht in die sferen. Ik steun de TS daar dus bij want hij wil alleen weten waardoor het komt/kan komen maar heeft wellicht niet de technische kennis, net zoals ik, om zijn eigen conclusie te trekken. En vraagt dus hier hulp. _/-\o_

Even terzijde: ik ga "nooit" meer van AMD af want hij bevalt me zoveel beter, ook ivm OC-en enz oftewel, officieel zou je me een AMD fanboy moeten noemen. :P

pepernooot

• mr_a
dinkelover schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 02:15:
Tsja, ten tijde dat ik de AMD kreeg, ben ik ook van CRT naar TFT gegaan, dus als je als niet al te snuggere tweaker "logisch" zou denken, zou ik het ook aan mijn TFT kunnen wijten. Maarja, output is output, dus ik weet wel dat het daar niet aan ligt. Maar de TS denkt iets op het spoor te zijn naar aanleiding van zijn ervaringen en vermoedt dat er iets een verschil zit tussen Intel en AMD, architectuur of structuur wellicht in die sferen.
Je bent niets "op het spoor". De stelling is gewoon stupide, er is geen verschil tussen de processoren dat dit zou kunnen veroorzaken, AMD cpu's haperen niet gewoon 0.1 seconde ofzo.

Het probleem is dat een computersysteem vele malen complexer is dan jullie (jij en de topicstarter) lijken te denken.

Het kan best zo zijn dat bepaalde AMD computers bepaalde haperingen hebben die andere Intel computers niet hebben, maar daarmee heb je nog niet gezegd dat het met de processor te maken heeft. Verre van dat. De processor is verreweg de best geteste component in een computer. Opterons worden in systemen tot en met honderden processoren gebruikt, en zonder dit soort haperingen enzo. En omdat jullie PC's haperen tijdens een paar games veronderstel je dat diezelfde CPU (even A64 en Opteron gelijkstellen dus), daar de reden voor is?

Nee een computer is veel complexer. Er zijn in de software/hardware omgeving die geladen is als jij je spelletje speelt honderden stukjes hardware/software logica actief die een hapering van het systeem kunnen verklaren, en je kan pas concluderen dat het met AMD CPU's te maken heeft als je een technische reden kan opvoeren waarom dat dan wel zo kan zijn.

Om het anders te zeggen: stel er worden in een bepaald jaar veel babies geboren en er zijn dat jaar ook veel ooievaars. Concludeer je dan dat de ooievaars die babies dus brengen? Natuurlijk niet, maar het is wel wat je nu aan het doen bent!

Nogmaals: stel er zou inderdaad een correlatie zijn tussen AMD processors en spelhapering. Concludeer je dan dat het door die AMD processor komt? Nee dat mag niet! Je hebt nog helemaal niet bewezen dat er een causaal verband (oorzaak-gevolg relatie) tussen die twee is. En jullie veronderstellen nu een causaal verband.

De correlatie kan bijvoorbeeld komen door een derde factor die in het spel is. Noem maar wat: de geteste AMD computers gebruiken bijvoorbeeld allemaal zo'n lekkere buggy VIA chipset met een PCI-doorvoersnelheid bug (KT133 enzovoorts, weet niet meer precies welke chipsets dat allemaal waren). Idem met AMD processors en corrupte geluidsbestanden. Bleek een SB-Live-PCI bug te zijn die alleen op VIA computers optrad. En-zo-voorts.

Echt waar: het laatste waar je aan moet twijfelen is de CPU, die is gewoon het meest degelijke ding in je computer.
Als ik een wilde gok moet doen waar je aan moet twijfelen dat is het moederbord, als je software in orde is. Het moederbord moet een heleboel dingen doen en al die moederbordjes hebben een ander ontwerp. Daarnaast is de prijsconcurrentie enorm en zijn moederbordjes voor kloon computermarkt vaak niet zo kritisch getest als bijvoorbeeld moederborden voor de zakelijke markt. Er zijn in ieder geval in het verleden veel problemen geweest met chipsets en moederborden, van alle fabrikanten. Dus daar zou ik kritisch op zijn. En het is gewoon een feit dat een Intel chipset doorgaans beter (stabieler) is dan een Via/Ali/etc om maar wat te noemen. Soms is de Intel chipset trager en kost dit snelheid, maar ze winnen wel stabiliteit.

Verwijderd

Dit vint ik nou echte onzin volgende topic ga ik starten waarom draait mijn pentium geen FEAR of stoterd heel erg :z

• silentsnake
  • Laatst online: 04-02 04:29
Mijn excuses als ik dit al vermeld is, maar Cool & Quiet en games gaan niet goed samen. Ik heb met World of Warcraft ook gigantische framedrops gehad. Cool & Quiet uitgezet, en het liep weer als een zonnetje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:42:
Dit vint ik nou echte onzin volgende topic ga ik starten waarom draait mijn pentium geen FEAR of stoterd heel erg :z
Ehh...ja, juist :)

Ontopic, dit is een beetje een onzinnige discussie. Immers, wie de stelling poneert 'AMD CPU's laten spellen haperen' hoeft maar één AMD-based computer tegen te komen waar spellen niet haperen, en de stelling is ontkracht. Als je zegt dat alle zwanen zwart zijn, heb je maar één witte nodig om de hele stelling te falsifiëren.

Hoe interessant ook, ik geloof er niets van, en alle technische mogelijke verklaringen die zijn aangevoerd zijn leuk om te lezen maar je hoeft maar een paar AMD-based computers aan te zetten en er spellen op te spelen, dan heb je empirisch bewijs dat de stelling niet klopt. En toevallig werk ik nu op een AMD-based computer die perfect draait en staat er naast me een Intel-based PC die wel last heeft van zulke mysterieuze haperingen, dus voor mij is het een 'moot point'.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

sapphire

Die-hard pruts0r

eens kieken....welke Athlons heb ik allemaal getest de afgelopen jaren

1600+ Palo
1700+ T-bred
2200+ T-bred
2400+ Barton-m
3100+ Thorton (dacht ik)
3000+ Venice
3200+ Winchecter 4x
3200+ Venice
3500+ Clawhammer
Dit op SiS 746FX, Via KT266a, KT333, KT400, KT600, nForce 2, nForce3 en nForce 4 chipsetjes
e
n een Aantal P4's waaronder Willamete;s Nothwoods 533/800mhz fsb. ook op verschillende chipsets

En nooit echt dignen opgemerkt tov. die Athlons dat die meer happerde dan de Intels...
Vaak lagen die problemen die ontstonden door software matige dignen, dus ok de schuld op een Proc te gooien lijkt me niet echt snel gedaan.
Blijft Appels met Peren vergelijken.

Gabriël AM5

Verwijderd

De stelling is nu eenmaal ontkracht. Wat ook logisch is, want de meeste AMD systemen hebben nergens last van. En hoeveel review-sites testen games tegenwoordig met AMD, bijna allemaal ;)

Nu, Timlog is het niet een goed idee om eens te kijken waar bij jou dus die haperingen door komen. Ik neem aan dat je dat wel wil oplossen of ben je nog steeds overtuigt dat het aan je CPU ligt?

Mensen die denken dat het aan AMD CPU's ligt, koop gewoon een Intel ;)

Verwijderd

Zulke verhalen hoor je meestal van pro intel fans die stiekem niets van hardware afweten...
Zulke figuren komen dagelijks in onze computer winkel....

btw timlog je ava is een lelijke kopie van de mijne ;) :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 17:28 ]

• Pkunk
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:27:
Zulke verhalen hoor je meestal van pro intel fans die stiekem niets van hardware afweten...
Zulke figuren komen dagelijks in onze computer winkel....

btw timlog je ava is een lelijke kopie van de mijne ;) :P
Ja ik denk al.. wat heb ik nou weer gezegd.. :P

Hallo met Tim

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

:P die haperingen heb ik met mijn PIV 550 3.4Ghz (800Mhz FSB Prescott voor de duidelijkheid ;) ) met 2x512MB DDR2 en 6800GT ook met DTM 2 als ik de instellingen van AA & AF te hoog zet exact wat je omschrijft :? verder denk ik ook dat je er hier meer vanhoort omdat AMD hier verweg in de meerderheid is ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• BHQ
  • Laatst online: 23:40

BHQ

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:21:
omkoop praatje denk erom dat het meestal je mobo is of de chipset dit heeft helemaalm niks met de cpu te maken

trouwens is dit weer zo'n anti amd ver :o haal
Wat is een helemaalm?
En dit is helemaal geen anti-amd of whatsoever, de TS vraagt zich het gewoon af.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:42:
Gozer, ga je nou ook nog eens een keer iets posten waar we wat aan hebben? en hoezo stoot je FEAR ergens tegen aan?

OT: Anyway, ik heb vanaf de K6-2 altijd AMD's gehad en nooit echt zulke schokjes of wat dan ook iig :).

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hier ervaring met het bouwen van veel AMD systemen.

Beschreven probleem komt nooit voor, BEHALVE:

Als er een conflict is door hardware die niet samen wil. bv een lame soundcard.
of bijvoorbeeld het gebruik van verkeerde drivers.

Bij die gevallen krijg ik de "schokjes" die beschreven staan. Idem bij Intel CPU`s.

Stelling is idd ontkracht.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Kheb een vraagje @ De TS: heb je wel al eens getest met een volledig hetzelfde systeem? (maar dan andere proc en moederbord) Ik spreek dan over: zelfde geheugen(neem 2 gigabyte zodat dit geen bottleneck is), zelfde videokaart(geforce 7900 gtx zodat dit wederom geen bottleneck is) Raptor,... En een schone(!) windowsinstallatie met up to date drivers. En qua cpu: neem de athlon 3000+ en pentium 4 3.00 ghz. Want zeggen dat een pentium 4 3.00 ghz beter presteerd dan een athlon 1800+...Dit is natuurlijk normaal, die pentium is dan ook bijna 2 maal zo snel(athlon 1800+ is pentium 1.8 ghz dacht ik)

Kvraag me af hoeveel RAM er in je systeem zat. Je geeft gewoonweg niets, alleen 2 cpu's waarvan de 1 uiteraard veel sneller is dan de ander. Je moet gelijkwaardige cpu's met elkaar vergelijken. Bij mij schokt most wanted ook soms(1 keer per race) op mijn 1800+, 1 giga ram en geforce 5200, waarbij mijn geforce hier gedeeltelijk voor zorgt.

Kortom: je hebt jezelf echt niet onderbouwd en dus vraag ik mij ook af waarom hier nog steeds geen slotje op is, maar goed, niet aan mij om hierover te beslissen :)

http://specs.tweak.to/16567

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 21:04
2 x op een avondje!
World of Warcraft
en alles off en low!
Zeer apart dat je die problemen hebt. Heb zelf een AMD X2 4200+ met een verder redelijk vergelijkbare config en draai alles op high op 1280x960 (behalve antialiasing, die staat niet voluit). Merk in grote groepen zeker een aardige framedrop (naar 25 a 30 fps) maar heb nooit last van de problemen die jij beschrijft (en als ik alles op low draai, zoals jij doet, al helemaal niet).

Heb ook andere spelen als Fear en Doom3 gespeeld en ook daar geen vreemde framedrop / hapering problemen geconstateerd.

Zou toch eens nakijken of je alles goed hebt ingesteld / geïnstalleerd, want op een systeem als jij hebt mogen dat soort problemen imo niet voorkomen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Een P4 heeft HT, dus die kan in principe 2 dingen tegelijk doen.
Als op de achtergrond ineens een gek proces iets gaat doen tijdens jouw spelletje (gek windows update ding, virusscanner, je debiele geheugenoptimalisatie prog, etc), moet een single-core AMD CPU ineens gaan multitasken. Als zoiets even een flink beslag legt op jouw CPU, zie je ineens de boel schokken. Met een P4 met HT of met een dualcore CPU heb je zoiets niet, aangezien je spel op 1 core draait en de rest van je programma's op de andere.

Ik kan dit duidelijk merken in linux, is er iets flink actief op mijn Sempron 2800+ @ 186MHz FSB, dan merk ik duidelijk dat mijn systeem trager wordt. Kijk ik naar de P4 3GHz op mijn werk, dan merk ik daar gewoon helemaal niets van.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
het rare is dat Timlog het ook heeft geconstateerd op een X2 CPU, en die is net even wat beter in multitasken dan een P4 HT.

Ik ben het met de mensen eens die denken dat het probleem niet in de CPU ligt, maar meer in de mobo Chipsets. Intel procs hebben meestal een Intel chipset, hier kan je van alles over zeggen, maar rotsstabiel zijn ze wel...

• FragileM64
_JGC_ schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:32:
Met een P4 met HT of met een dualcore CPU heb je zoiets niet, aangezien je spel op 1 core draait en de rest van je programma's op de andere.
Een P4 met HT heeft nog altijd maar één core, je ziet er in windows mss twee staan maar fysiek gezien is het maar één core waar een aantal zaken gedupliceerd op zijn zodat Windows wordt wijsgemaakt dat het er twee zijn.

Ook mag het gezegd worden dat er applicaties zijn die juist trager draaien wanneer HT aanstaat. Dit zijn uiteraard wel oudere applicaties die niet voor deze relatief nieuwe technologie zijn aangepast.

Als ik game probeer ik juist zo min mogelijk applicaties op de achtergrond te laten draaien. Mss als uitzondering een keer teamspeak maar elk process dat cpu cycles gebruikt zorgt er voor dat er minder over zijn voor aan het game te besteden.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 11:33
FragileM64 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 12:54:
[...]

Een P4 met HT heeft nog altijd maar één core, je ziet er in windows mss twee staan maar fysiek gezien is het maar één core waar een aantal zaken gedupliceerd op zijn zodat Windows wordt wijsgemaakt dat het er twee zijn.

Ook mag het gezegd worden dat er applicaties zijn die juist trager draaien wanneer HT aanstaat. Dit zijn uiteraard wel oudere applicaties die niet voor deze relatief nieuwe technologie zijn aangepast.

Als ik game probeer ik juist zo min mogelijk applicaties op de achtergrond te laten draaien. Mss als uitzondering een keer teamspeak maar elk process dat cpu cycles gebruikt zorgt er voor dat er minder over zijn voor aan het game te besteden.
Maar HT heeft voor multi-tasking zeker wel zin. ga maar eens op ome tom z'n website kijken.
een ouwe trouwen p4 loopt een single core athlon er vaak uit. en je merkt het vaak ook nog. een vriend van me heeft een 3800+, die hangt half als je wat gaat parren en unzippen, winamp houd er zelfs even mee op.
hier heb ik daar bijna geen last van.

die rare framedrops kunnen ook door discativiteit komen. Zo speelde ik laatst fear op mijn onderstaande config, maar elke hoek die ik omga gaat gepaard met schokkende harddisc acties. niet te doen zo...

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 16:44
sharkzor schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:05:
[...]

Maar HT heeft voor multi-tasking zeker wel zin. ga maar eens op ome tom z'n website kijken.
een ouwe trouwen p4 loopt een single core athlon er vaak uit. en je merkt het vaak ook nog. een vriend van me heeft een 3800+, die hangt half als je wat gaat parren en unzippen, winamp houd er zelfs even mee op.
hier heb ik daar bijna geen last van.

die rare framedrops kunnen ook door discativiteit komen. Zo speelde ik laatst fear op mijn onderstaande config, maar elke hoek die ik omga gaat gepaard met schokkende harddisc acties. niet te doen zo...
Hmm. dan heeft jouw vriend daar toch een knap brakke pc staan, want mijn 3200+ Winchester heeft daar nog _nooit_ last van gehad. Configuratie?

Lijkt me trouwens sterk dat een P4 een ADM64 eruit loopt, wil ik graag op een site zien :)

• dinkelover
  • Laatst online: 27-05 10:26
mr_a schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:23:
[...] En het is gewoon een feit dat een Intel chipset doorgaans beter (stabieler) is dan een Via/Ali/etc om maar wat te noemen. Soms is de Intel chipset trager en kost dit snelheid, maar ze winnen wel stabiliteit.
Naja, kijk. Daar hebben we wat aan. Indirect verband eventueel. Stel: Als blijkt over miljoenen computers dat 3% van alle AMD gebruikers en 2% van alle Intel gebruikers (die miljoenen hebben ook sowiezo een AMD en Intel gehad) dit probleem opmerkt, dan mag je indirect aangeven dat het verband houdt met de CPU. Of dat dan aan de chipset ligt i.c.m. de AMD of een gemiddeld slechter moederbord waar een AMD CPU op wordt geplaatst of de geluidskaart in het systeem kan daarna nog worden uitgezocht.

Op het spoor zijn wil zeggen dat hij die 2% en 3% constateert uit zijn omgeving en probeert erachter te komen waaraan dat ligt. Dat dat dan direct gezien niet ligt aan AMD is hij nu wel achter vermoedelijk.

pepernooot

Pagina: 1 2 Laatste