curry684 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:56:
Een hoogst verbazende indruk als je het mij vraagt

Sterk voorbeeld in de categorie "de Marokkaanse medewerker krijgt een standje en de Nederlander niet, dus de baas is een vieze stinkracist", terwijl de Nederlander toevallig anderhalf keer zoveel pizza's had verkocht en het standje andersom was geweest als de verkopen dat ook waren geweest.
Ik trok mijn conclusie uitgaande alleen op die opmerking over een christelijke achtergrond, ik realiseerde me niet dat het om een christelijke school ging.
MAAR DAN NOG! Een Christelijke school MAG NIET discrimineren op het geloof van de docenten. Ook op een Christelijke school maakt het voor het onderwijs niets uit of een docent wiskunde wel of niet Christelijk is. Als het nou om een leraar godsdienst ging, oké, maar voor alle andere vakken maakt geloof niets uit, zelfs niet op een Christelijke school.
Inderdaad, net zoals ik dagelijks discrimineer als ik weer eens een bakje Wiener Melange uit de automaat trek omdat ik de normale koffie niet te zuipen vind. Ik discrimineer automatenkoffie van Douwe Egberts! Hang me!
Dat is een heel ander soort discriminatie en dat weet je zelf ook.
Zou je overigens ook slecht over de school gedacht hebben als het een katholieke school was geweest die de voorkeur gaf aan katholieken en dus protestanten verzocht om niet te solliciteren? Had je dan net zo hard aan 'protestantenhaat' gedacht als nu aan 'moslimhaat'? Want als je kijkt naar Nederland 40 jaar geleden en bijv. Ierland nog steeds is dat nog een fellere 'oorlog' dan de huidige kwesties omtrent de integratie van moslims. 40 jaar geleden had in verzuild Nederland nog iedere religie een eigen school in ieder dorp waar je nooit werk ging krijgen als je niet exact het goede geloof had. Tegenwoordig vraagt men enkel nog affiniteit met het christendom als geheel.
Precies. Als het een katholieke school was geweest die een protestantse leerkracht weigert had ik ook zo gereageerd. Zoals ik al zei maakt het voor verreweg de meeste vakken geen ruk uit wat de geloofsovertuiging van de leerkracht is.
Canaria schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:07:
Dit soort gevallen staat in geen enkele verhouding tot de christelijke school die een docent zoekt met een christelijke achtergrond. Ik vind het een grove beschuldiging als je dit soort dingen onder dezelfde noemer schaart.
En toch schaar ik het onder de zelfde noemer omdat het beide ongeoorloofde discriminatie op grond van geloofsovertuiging is, om hierboven gestelde redenen. Noem mij één pedagogisch gegronde reden waarom een docent Engels, Wiskunde, Natuurkunde of Aardrijkskunde op een christelijke school christelijk zou moeten zijn?
Hier kom je zelf aan met het onderscheid tussen blanke Nederlanders en Nederlanders met een andere afkomst, terwijl het genoemde verschil in werkloosheid op iets heel anders gebaseerd kan zijn. Opleiding, sociaal-economische achtergronden (een van de belangrijkste determinanten bij sociologisch onderzoek)... Dát zijn de belangrijkste redenen waarom er verschil in werkloosheid bestaat.
Veel verschillen worden toegeschreven aan discriminatie op afkomst, terwijl ze eigenlijk op iets anders, wat toevallig een correlatie heeft met die afkomst, gebaseerd zijn.
In de door jou genoemde voorbeelden is dat niet het geval, of het blijkt niet uit je verhaal, maar het is een valkuil om de nadruk te leggen op het verschil in afkomst en andere eventuele wel relevante verschillen te bagatalliseren.
Ik had erbij moeten zeggen: voor gelijk onderwijsniveau. Inderdaad zie je in absolute zin een groot verschil, dat voornamelijk veroorzaakt wordt door opleidingsverschillen. Maar als je die opleidingsverschillen egaliseert, en vergelijkt binnen dezelfde "sociale klasse", dan zie je nog steeds een verschil.
Toen ik zelf nog in Nederland woonde dacht ik er het zelfde over. Ik dacht "Nederland is zo'n mooi land, iedereen is heel open, discriminatie bestaat hier zowat niet." Inderdaad, aan de oppervlakte ziet het er inderdaad zo uit. Maar als je een stapje afstand doet (1000km ongeveer

) en je de
big picture bekijkt gaan je toch wel degelijk dingetjes opvallen...
Ik wil weleens jouw antwoord weten op de vraag die ik eerder stelde:
Of dichter bij de oorspronkelijke kwestie: als de Vrije school van sollicitanten verlangt dat ze de antroposofische levenswijze aanhangen?
Over je PvdA-kwestie: als het een politieke functie betreft, dan is het inderdaad logisch als geëist wordt dat die persoon de PvdA-gedachtengang ondersteunt. Maar als het om een IT-er ofzo gaat dan zie ik daar echt het nut niet van, en in dat geval is het voor mij idd ongeoorloofde discriminatie op grond van politieke overtuiging.
En voor die vrije school... Ik kan me voorstellen dat er bij een vrije school een totaal andere leermethode wordt toegepast dan in het reguliere onderwijs, en als leerkracht moet je die leermethode dan natuurlijk wel onderschrijven. Maar een docent kan wel degelijk volgens de "vrije methode" lesgeven zonder zelf ook daadwerkelijk volgens de "vrije methode" te leven... Zijn privé-leven en wat hij daarmee doet staat volledig buiten zijn capaciteiten als leerkracht.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.