If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Het zou mij benieuwen. De informatie voor een overstap naar TweakDSL via Tiscali is al binnengehaald.Dat antwoord kreeg ik iets meer dan een week geleden ook. Ik zal hem vandaag nog eens resetten, kijken of het al door is gevoerd.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Dus je hebt alleen een slecht signaal tussen 21 en 24 uur.WizzieJP schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:16:
Ik heb Demon nu bijna 3 jaar... sinds kort downgraded van 8/1mbit naar 6/1mbit... 's avonds tussen 2100 - 0000u continue knipperend ADSL-ledje. Ik ben om de 30sec mijn adsl signaal kwijt, om dan continue weer voor 10sec signaal te geven......
Als iemand een idee heeft wat dit weer kan zijn, ik krijg continue dezelfde vragen bij de helpdesk; of de kabels wel goed zijn aangesloten. Heb een zyxel 650.
Ik begin dit niet leuk te vinden, Demon komt gewoon niet met een concrete oplossing. En betalen voor een service die ze niet kunnen aanbieden... Ik heb altijd perfect internet signaal gehad, dat voorop gesteld hoor. Helaas gaat het nu mijns inziens ziender ogen achteruit met Demon.
Graag lees ik jullie tips!
Thanks mates
JP
Dan zou het kunnen dat de mensen die in dezelfde bundel telefoonlijnen zitten als jij, ook druk zitten te ADSL-en.
Wat je zou kunnen doen, is op een goed moment je modem even opnieuw laten verbinden en dan de linedata noteren en hetzelfde te doen op momenten dat het echt bagger is.
Best kans dat je dan ook ziet dat er veel meer dipjes in het signaal zitten (dus stukjes met 00)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heb ik ook een jaar lang gehad. Als je bij demon/bbned problemen krijgt zoals dit zul je helaas expert moeten zijn op het gebied van ADSL, anders krijg je het nooit aan de praat. In mijn geval hielp het om de upstream te beperken met het "wan adsl maxtonelimit" commando. Let er wel op dat je de laatste firmware hebt. Eerdere firmwares van de 650 deden bij mij niks met het maxtonelimit commando en de lijn werd alleen maar instabieler. Mijn 650 had gemiddeld zo'n 20 disconnects per uur en dit heb ik terug kunnen brengen naar 1 keer per week. Begin dus eens met een "wan adsl maxtonelimit 7" commando om te kijken of het beter wordt. Als de disconnects weg zijn kun je langzaam omhoog naar 8, 9, etc tot het niet meer werkt. Mocht maxtonelimit 7 niet werken, dan moet je controlleren of je modem het commando wel kent. Dit kan je doen door "wan adsl linedata far" te doen en te kijken of je upstream echt gelimiteerd is op 7. Bij mij ging het modem gewoon door met coderen op 13 bits per toon, zelfs na het maxtonelimit commando. Een firmware upgrade helpt dan.WizzieJP schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:16:
Ik heb Demon nu bijna 3 jaar... sinds kort downgraded van 8/1mbit naar 6/1mbit... 's avonds tussen 2100 - 0000u continue knipperend ADSL-ledje. Ik ben om de 30sec mijn adsl signaal kwijt, om dan continue weer voor 10sec signaal te geven......
Als iemand een idee heeft wat dit weer kan zijn, ik krijg continue dezelfde vragen bij de helpdesk; of de kabels wel goed zijn aangesloten. Heb een zyxel 650.
Ik begin dit niet leuk te vinden, Demon komt gewoon niet met een concrete oplossing. En betalen voor een service die ze niet kunnen aanbieden... Ik heb altijd perfect internet signaal gehad, dat voorop gesteld hoor. Helaas gaat het nu mijns inziens ziender ogen achteruit met Demon.
Graag lees ik jullie tips!
Thanks mates
JP
Helaas ben ik nu geupgrade naar 12 mbit. Ik had gehoopt dat ik via adsl2+ een stabielere verbinding zou krijgen. Resultaat is nu een lijn die 30 keer per uur disconnect en upstream beperking heeft geen zin meer. SNR is hoog genoeg, en geen enkele melding waarom het modem het nodig vind de verbinding te verbreken.

Verwijderd
Ik zit er nu ook sterk aan te denken over te stappen naar TweakDSL via Tiscali... Mijn vraag dan ook welke informatie heb je gevonden over de overstap handelingen die je daarvoor moet doen enzo...megatronics schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 12:05:
[...]
Het zou mij benieuwen. De informatie voor een overstap naar TweakDSL via Tiscali is al binnengehaald.
Op de site van TweakDSL kon ik weinig vinden over het overstappen van bbned naar tiscali bv..
Vraag:
Ik heb momenteel een 2048/1024 ADSL verbinding via BBNed van Demon (zou nog moeten worden geupgraded worden naar 6144/1024) en zit er aan te denken om naar jullie over te stappen. Mijn vraag aan jullie is hoe dit te regelen is. Is het zo dat jullie alles regelen of dien ik zelf ook nog wat te doen (opzeggen Demon bijvoorbeeld). Ik zit te denken aan de TweakDSLT12 via Tiscali, dus een Telco-telco migratie. Kunnen jullie ook ongeveer aangeven hoelang de downtime dan is? Graag een antwoord terug. |
Antwoord:
De juiste stappen voor een lijn migratie zijn als volgt a. Vraag bij ons aan. Via de website. b. Vraag het lijnkenmerk * Via huidige ISP c. Stuur ons het contract met vermelding van het lijnkenmerk d. Stuur een opzegging naar uw huidige ISP waarin u meldt middels migratie over te willen stappen. e. U krijgt dan via ons te horen wanneer de migratie zal plaatsvinden. * Het lijnkenmerk is uniek voor ieder telefonie koperpaar in Nederland.Dit word gebruikt om de lijn eenvoudig aan te duiden in de centrale. Het bestaat uit 3 letters en 5 cijfers. Een lijnmigratie werkt op basis van afspaken/toestemmingen tussen de ISP's onderlingen worden via de carrier aangemeld bij een landelijke database. Door dit overleg is er niet op voorhand te bepalen wanneer de migratie zal plaatsvinden. En duurt het ook meestal wel 1 a 2 weken voordat er uberhaupt iets lijkt te gebeuren met uw aanvraag. De normale downtime tijdens een migratie is zo'n 2 tot 4 uur. Met een maximum van 48 uur overigens. Dit gaat wel uit van geen technische complicaties. |
maar via de nieuwsgroep aak al andere opties gehoord (klik)
klik
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
inderdaadTD-er schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:33:
Die reply van TweakDSL had ik ook al in de startposts opgenomen (ook al in het vorige deeltje)
klik
Verwijderd
na de upgrade alleen maar frustraties.
bij speedtests is de lijn prima. maar eerst kreeg ik veel timeouts dat was na een firmware upgrade een stuk minder. maar nu kan ik af en toe niet meer surfen.
vage is dat mijn downloads (torrent) wel gewoon doorlopen, dus er is wel degelijk een connectie.
maar ik kan dan niet meer inloggen bij MSN en niet meer surfen.
heb allerlei soorten anti-spyware laten draaien, en me anti-virus programma, maar mijn pc is naar mijn weten gewoon clean.
als ik mijn modem dan uit zet en weer aan, dan kan ik wel weer surfen.
iemand suggesties?
thanx
Jsorber
Zet je router eens in bridge-mode en kijk dan met netstat eens wat voor connecties je allemaal hebt en of je verbinding dan wel stabiel is of niet. (wel even een software firewall aanslingeren)Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:37:
ik ben laatst geüpgrade van 8\1 naar 12\1 en heb daarbij de modem Zyxel 2602R-61 ontvangen.
bij speedtests is de lijn prima. maar eerst kreeg ik veel timeouts dat was na een firmware upgrade een stuk minder. maar nu kan ik af en toe niet meer surfen.
vage is dat mijn downloads (torrent) wel gewoon doorlopen, dus er is wel degelijk een connectie.
heb allerlei soorten anti-spyware laten draaien, en me anti-virus programma, maar mijn pc is naar mijn weten gewoon clean.
iemand suggesties?
thanx
Jsorber
Mijn router is ook wel eens een paar dagen onbereikbaar geweest, omdat er 100-en syn-floods op mijn IP afgestuurd werden. De router trok dat niet.
Precies hetzelfde hier. Er zijn enorm veel timeouts terwijl de verbinding up blijft, maar de verbinding reset hier ook regelmatig. Ik heb de standaard beta-2 firmware die er op zat. Zou het zin hebben om beta-3 erop te zetten?Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:37:
ik ben laatst geüpgrade van 8\1 naar 12\1 en heb daarbij de modem Zyxel 2602R-61 ontvangen.
iemand suggesties?
thanx
Jsorber
[ Voor 13% gewijzigd door metamarty op 11-04-2006 21:16 ]
Verwijderd
Ook schijnt in de aanbieding een adder te zitten.
Als voorbeeld even de aanbeiding: € 9,95 voor het 1e jaar, daarna € 27,95.
Die 27.95 schijn je 2 jaar aan vast te zitten na het eerste contractjaar, mits je klant blijft. Er staat "daarna", maar dat is dus wel mooi 2 jaar.

Waar lees je dat dan? Trouwens alsof het momenteel bij Demon/BBNed lekker loopt. Tevens hebben de problemen die in het Tros Radar forum komen ook vaak betrekking op BBNed verbindingen.Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 04:12:
Voor de mensen die net als ik tweakdsl bekijken: check het trosradar forum, daar staan geen leuke ervaringen bij.
Die 27.95 schijn je 2 jaar aan vast te zitten na het eerste contractjaar, mits je klant blijft. Er staat "daarna", maar dat is dus wel mooi 2 jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door MegaTronics op 12-04-2006 08:17 ]
Nee, de contracten lopen 2 jaar, dus 1e jaar 9,95 en 2e jaar 27,95, daarna kun je opzeggen. Ze hanteren deze langere contractperiode om een lagere abbo tarief aan te kunnen bieden.Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 04:12:
Voor de mensen die net als ik tweakdsl bekijken: check het trosradar forum, daar staan geen leuke ervaringen bij.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat haalde ik ook uit de voorwaarden.The Wizard schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:25:
[...]
Nee, de contracten lopen 2 jaar, dus 1e jaar 9,95 en 2e jaar 27,95, daarna kun je opzeggen. Ze hanteren deze langere contractperiode om een lagere abbo tarief aan te kunnen bieden.
Verwijderd
Dan schrijven ze niet erg duidelijk in hun email beantwoordingen.The Wizard schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:25:
[...]Nee, de contracten lopen 2 jaar, dus 1e jaar 9,95 en 2e jaar 27,95, daarna kun je opzeggen. Ze hanteren deze langere contractperiode om een lagere abbo tarief aan te kunnen bieden.
Er staat dus niks in over 1 + 2 jaar. Het is na 24 maanden per maand opzegbaar, wat bij sommige providers wel anders is....* de minimale contractsduur is 24 maanden, daarna opzegbaar per maand.
* na 24 maanden heb je geen afsluitkosten meer. Binnen deze periode moeten we je € 75,- in rekening brengen, naast de resterende betalingstermijnen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Verwijderd
@ TD-er, thanx voor je reply, zal het vanavond even proberen, kijken wat de uitkomst is.
Jsorber
Verwijderd
Ik zie het nu ook inderdaad.
Laat ik het er maar op houden dat ik een andere indruk kreeg in het antwoord op mijn email.(?) Anyway, het staat op de site dus dat is dat.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 09:02 ]
Verwijderd
Nu nog een ftp-meting gedaan, maar met en zonder router ertussen:Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:25:
vanmorgen nog even gebeld..... "aan het intrainen.."
Eindelijk..
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Sat Apr 8 2006 om 16:26:40 UTC+0200)
Download : 677.1 KByte/sec (=5417 kbps)
Upload : 30.6 KByte/sec (=245 kbps)
Voor 6/1 niks mis met down, maar de up mag nog wel een heel stuk beter...
Hun ftp test batch bestand geeft hetzelfde resultaat...
zonder: ca 700 kB/s en ca 82 kB/s
met: als boven (niet netjes om mezelf te quoten maar nu handig)
Upload zou iets beter kunnen, maar bijna goed.
Telefonische support was perfekt vanavond. rapportage werd rustig en goed doorgenomen en later nog eens gebeld en verder afgekaart.
Oorzaak bleek een verkeerde QoS van de VOIP, konden zij niet zien, maar daar was ik zelf snel achter, aangezien een Draytek 2200V goed moet zijn....
Demon: topwerk qua support, zoals mijn zoon al gewend was met zijn dunne lijntje!
Het migreren viel wat tegen qua wachttijd maar dit maakt weer veel goed!
(Tenminste) Eén verbeterpuntje blijft dus over...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 23:52 ]
Die upload wordt steeds lager hier. Lang geleden begonnen met intrainen op 892kbit. Toen geleidelijk omlaag naar 768 en sinds de upgrade gister niet meer hoger dan 672kbit. Toch wel jammer.. snelheidsvermindering van +20KB/s . Doe mij maar weer terug naar 4/1 dan.
[ Voor 10% gewijzigd door Paquito op 14-04-2006 09:03 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Met de nieuwe 2602 gaat het vanzelf, van de 650 durf ik het niet te zeggen. Maar je kunt de modem vanaf je computer laten rebooten met telnet 192.168.1.1> menu 24.8> sys reboot [enter]. Dat zou genoeg moeten zijn, en hoef je ook niet naar de meterkast te lopen.Bor de Wollef schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 09:33:
Dien je het modem te resetten of de spanning er a te halen na de upgrade (zodat ie opnieuw zal gaan trainen) of gaat dit vanzelf?
Wel apart, precies met Pasen als de helpdesk niet open is...zucht.
Verwijderd
Ik hoop dat het een 'gewone' grote storing is, Hier in Arnhem heb ik nu zelfs geen ADSL sync meer...
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
gelukkig, nog een 56k modem
[ Voor 35% gewijzigd door M55 op 16-04-2006 11:13 ]
If Linux doesn't have the solution, you have the wrong problem.
Nog fijner pasen voor de gedupeerde klanten, die kost het alleen maar geld/tijd/goed humeur, de monteurs krijgen ervoor betaald.Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:09:
Fijne pasen voor de monteurs '_'
Had gisterochtend weer iets meer vertouwen gekregen in Demon, m'n abo was eindelijk geupgrade. Gistermiddag kennis aan de telefoon (met eveneens een demon-abo) die plots geen i-net meer had, en mij om het nummer van de helpdesk vroeg.
En nu zit ik zelf ook zonder ADSL
btw: beiden regio haarlem
[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 16-04-2006 11:18 ]
Dat is meestal bij een prijzenoorlog. Het staat je vrij om naar een andere provider te gaan wanneer je betere betrouwbaardheid en/of service wilt. Als je bewust kiest voor een lage prijs, dan moet je rekening houden met de nadelen die hier bij horen. Dus wat ik mij afvroeg: Heb je al een andere provider overwogen?Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:41:
[...]
Mja, helaas wel. Ze pakken hun winst nu gewoon op andere fronten, en daar worden wij als klant helaas de dupe van
Hopelijk is het snel verholpen.
[ Voor 21% gewijzigd door MegaTronics op 16-04-2006 11:24 ]
PVoutput 3250 WP
Verwijderd
Edit: helpdesk was vrij-avond perfekt om de nieuwe abo even goed na te lopen... Klasse.
Jammer nu uds. Mijn zoon, die het oude dunne lijntje beheerde, beweerde vanmorgen nog dat Demo 100% up-time heeft, maar hij bedoelde zeker gedurende de tijd dat hij er achter zit...
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 11:40 ]
Verwijderd
ben hier ook erg nieuwsgierig naarmegatronics schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:43:
hier ook weer. hopelijk krijgen we de reden nog te horen waarom die een aantal uur weg was.
Nu net 5 of 10min. geleden schijnt het allemaal weer te werken...., nu maar hopen dat dat zo blijft anders moet ik verplicht andere misschien wel sociale dingen gaan doen vandaag....
[ Voor 3% gewijzigd door digital8 op 16-04-2006 11:49 ]
Volgens mij lag de DHCP server op zn reet.megatronics schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:43:
hier ook weer. hopelijk krijgen we de reden nog te horen waarom die een aantal uur weg was.
Geen ipadres, maar wel af en toe nog wat verdwaalde packets
PVoutput 3250 WP
Ik ben druk bezig geweest met mijn studeerkamertje op te ruimen
Allemaal kaarten, simm's, dimm's etc lopen sorteren enzo.
Verwijderd
pc maar eens opnieuw opgestart (597 uur geleden pas gedaan maar ok) backups gedraait en daarna me zelf stierlijk zitten vervelen.... ja sorry ik heb geen RL heheTD-er schreef op zondag 16 april 2006 @ 12:06:
Zullen we een topic openen met als titel "Wat deed jij vanmorgen tijdens de 3:45 uur durende storing van Demon?"
Ik ben druk bezig geweest met mijn studeerkamertje op te ruimen
Allemaal kaarten, simm's, dimm's etc lopen sorteren enzo.
Uhm, wat ik gedaan heb? Gestofzuigt.
En m'n laptop aangezet om via de draadloze verbinding van de buren op tweakers in te loggen.

En de achterdeur opengezet, omdat ik er achter kwam dat het toch wel erg lekker weer was.
[ Voor 8% gewijzigd door PrayingFalcon op 16-04-2006 12:48 ]
Verwijderd
Storing Demon DHCP-server
16 april 2006 | Storingen overig
Door een storing aan een van onze DHCP-servers hedenochtend hebben een deel van onze DSL-klanten een onderbreking in de dienstverlening ervaren. Het probleem is inmiddels verholpen.
[ Naar boven ]
Onderhoud Demon netwerk 19-04-2006
15 april 2006 | Storingen overig
In de ochtend van woensdag 19 april zal er tussen 00:01 en 06:00 uur CEST onderhoud worden gepleegd aan een van onze core routers. Deze wijziging is onder andere nodig om de capaciteit te vergroten. Als gevolg van dit onderhoud zullen de onderstaande diensten tussen deze tijdstippen een of meerdere keren enige tijd niet beschikbaar zijn.
- bbned business
- colocatie
- webhosting
- ethernet leasedlines
- SDU
Wij verzekeren u dat dit onderhoud essentieel is voor de continuiteit van de dienstverlening.
Maar vandaag heb ik ook de hele tijd dat hij om de zoveel minuten even offline gaat en daarna weer online.
Hebben meer mensen dit???????
[ Voor 10% gewijzigd door Emielio op 17-04-2006 19:36 ]
Yep ik ook.Emielio schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:35:
Gisteren ochtend had ik ook het probleem wat hier staat.
Maar vandaag heb ik ook de hele tijd dat hij om de zoveel minuten even offline gaat en daarna weer online.
Hebben meer mensen dit???????
Verwijderd
EDIt
Ook de nieuwe firmware is gammel; nu reboot ie al met maar 1 computer actief in het LAN.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 14:36 ]
Verwijderd
http://groups.google.nl/g...1&rnum=6#489fafbe78b41c5c
gevonden via:
http://groups.google.nl/g...ch?q=2602R-61&qt_s=Zoeken
Iemand ervaring of deze google groep sneller tot oplossingen leidt dan dit topic?
Laten we dan meer kruisbestuiven zonder te crossposten...
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2006 20:19 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Onderhoud Demon netwerk 19-04-2006
15 april 2006 | Storingen overig
In de ochtend van woensdag 19 april zal er tussen 00:01 en 06:00 uur CEST onderhoud worden gepleegd aan een van onze core routers. Deze wijziging is onder andere nodig om de capaciteit te vergroten. Als gevolg van dit onderhoud zullen de onderstaande diensten tussen deze tijdstippen een of meerdere keren enige tijd niet beschikbaar zijn.
- bbned business
- colocatie
- webhosting
- ethernet leasedlines
- SDU
Wij verzekeren u dat dit onderhoud essentieel is voor de continuiteit van de dienstverlening.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Was dat het maarBurne schreef op woensdag 19 april 2006 @ 04:51:
Ik zie wat mensen die een cursusje kalenderkijken kunnen gebruiken. Ten overvloedde:
[...]
Mijn storing begon helaas wat eerder. Ik zat daarnet nog steeds zonder linesync. ..
Straks de helpdesk maar bellen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik dacht dat ze zulke zaken ook per e-mail melden...Burne schreef op woensdag 19 april 2006 @ 04:51:
Ik zie wat mensen die een cursusje kalenderkijken kunnen gebruiken. Ten overvloedde:
[...]
(Ik ga niet elke dag op de Demon site kijken of er onderhoud in aantocht is.) Overigens heb ik niet 1 van die 5 genoemde diensten...
[ Voor 8% gewijzigd door terabyte op 19-04-2006 12:22 ]
Verwijderd
Ik quote mezelf om mezelf even te herstellen.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:11:
Ook de nieuwe firmware is gammel; nu reboot ie al met maar 1 computer actief in het LAN.
De laatste firmware draait nu reeds 22:43:37 zonder herstart, een record.
De eerste herstart kan er wel mee te maken hebben dat ik de cat kabel gewoon in de switch terug had geplugged zonder te herstarten.
Het probleem dat soms maar 1 v.d. 2 computers een IP krijgt toegewezen, en dat wanneer DHCP wel goed werkt een andere computer (soms) van het netwerk wordt gedrukt(en de modem moet herstarten) ben ik sinds de laatste firmware nog niet tegengekomen. (voor zover dat kan in 1 dag)
Zover zo goed ziet het er beter uit
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 13:25 ]
Verwijderd
Dacht namelijk dat upgraden gratis was....en als je bij je oude abbo geen adsl2 modem had gekregen dat je dan gratis een nieuwe kreeg.
Zag dat je bij de 16Mb variant, als nieuwe klant, gratis een wifi router kreeg dus heb ook voor de 2602HW gekozen bij mijn upgrade.
Maar nu blijk dat ze 288,- hebben afgeschreven
Had ik beter eerst mijn account op kunnen zeggen en dan opnieuw aanvragen.
Had goedkoper geweest

Heb al een mail gestuurd naar demon maar nog geen antwoord gekregen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 14:39 ]
Verwijderd
Daar was ik ook verbaasd over... de gratis adsl2 wifi modem krijg je alleen als je een nieuwe klant bent.Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:36:
Iemand enig idee wat voor modem je normaal krijgt als je een upgrade doet van de "oude" 8Mb lijn naar 16Mb?
Dacht namelijk dat upgraden gratis was....en als je bij je oude abbo geen adsl2 modem had gekregen dat je dan gratis een nieuwe kreeg.
Zag dat je bij de 16Mb variant, als nieuwe klant, gratis een wifi router kreeg dus heb ook voor de 2602HW gekozen bij mijn upgrade.
Maar nu blijk dat ze 288,- hebben afgeschreven![]()
Had goedkoper geweest
Als je een bestaande klant bent krijg je de 2602R gratis, mits je upgrade naar adsl2 natuurlijk. Voor de wifi modem moet je (bij)betalen.
Het is wel sneu dat je dit pas bij de laatste vinkjes van de upgrade moet constateren. (je moet maar even een slaperig moment hebben en er vanuit zijn gegaan dat de actie voor iedereen is(staat ook nergens op de site(?)))
@Oppie
Beta3 is niet de nieuwste firmware, zie www.demonsupport.nl/firmware/ (lees het tekst bestandje!!)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 16:18 ]
De link was mij gegeven via een mailtje van demon support, niet de definitieve versie nee maar wel de laatste? TXT bestandje geeft aan: "ZyXEL 2602R-61 (1 poorts router via analoge lijn):Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:13:
[...]
@Oppie
Beta3 is niet de nieuwste firmware, zie www.demonsupport.nl/firmware/ (lees het tekst bestandje!!)
http://www.demonsupport.n...24-03-2006-340AJI0b3.zip"
b3 toch ?
Voor de R63 zie ik wel een b4 staan.
Verwijderd
Nope, P2602R61-18-04-2006-..> is de nieuwste voor de 2602R-61. Is wel beta1, maar van een nieuwe lichting zeg maar en dus nieuwer. (cijfer voor de b van beta is hoger)Oppie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:56:
[...]
b3 toch ?
Voor de R63 zie ik wel een b4 staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 17:06 ]
Nu wordt die helemaal fraai!. krijg ik zojuist weer een mail van Demon dat mijn verzoek is doorgestuurd naar de DSL Partner (BBNed).megatronics schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:36:
Hier nog steeds te wachten op het resultaat van order verzonden naar DSL partner. Kan iemand BBNed even wakker schudden voor systeemnaam megatronics? Het begint nu wel erg vervelend te worden...
Misschien doen ze er nu wel eens iets mee, met die van 15 maart en 14 april hebben ze in ieder geval niets gedaan.
Demon 6mbit/1mbit (arnhem)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Modem: SpeedTouch 516 Firmware: 5.3.3.4
Verwijderd
Oh lol, ben dus niet de enige.Un-X-PecteD schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:22:
Ik heb hetzelfde probleem met mn nieuwe 6 mbit lijn. Vooral de +120 ping stoort me nogal op het moment (omgeving Roermond, Limburg)
Modem: SpeedTouch 516 Firmware: 5.3.3.4
6mbit lijn hier, omgeving Dordrecht. Sinds, wat zal het zijn, minuutje of 20 een ping van 150 . . . What the hell is going on

1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Tracing route to demon.nl [194.159.73.70] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 22 ms 21 ms 21 ms babyxl-nag-rt-spk-2.router.nl.demon.net [83.161.68.129] 3 210 ms 213 ms 211 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 4 208 ms 229 ms 209 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 5 207 ms 236 ms 210 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70] Trace complete. |
Gemiddelde ping tijd dus ruim boven de 200 en een download snelheid van 50K op een 12mbit aansluiting
Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB
19 april 2006 | Onderhoud DSL
Op 20 april 2006 zal er onderhoud plaatsvinden in het BaByXL netwerk aan onderstaande centrales. Het onderhoud is gepland van 05:00 tot 07:00 uur. Gedurende deze tijd kunnen klanten met een DSL verbinding via BaByXL aangesloten op deze centrales een of meerdere onderbrekingen in de dienstverlening ervaren.
Heerlen-Brunssum (Hrl-Bru), Heerlen-Centrum (Hrl-C), Heerlen-Hoensbroek (Hrl-Hbk), Heerlen-Heerlerbaan (Hrl-Hlb), Heerlen-Kerkrade (Hrl-Krd), Heerlen-Nieuwenhagen (Hrl-Nwhn), Maastricht-Centrum (Mt-C), Maastricht-Pottenberg (Mt-Ptbg) en Zevenaar-Centrum (Zv-C).
de komende tijd hebben we bagger internet....vandaag constant uitval...morgen gaat het verder...
Verwijderd
Hmm, ik zie het als ik van mijn xs4all/ex-cistron BBNED verbinding je probeer te pingen:ToriHino schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:25:
Hier in Tilburg lijken er sinds ong. 17:00u behoorlijke problemen met babyxl te zijn:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tracing route to demon.nl [194.159.73.70] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 22 ms 21 ms 21 ms babyxl-nag-rt-spk-2.router.nl.demon.net [83.161.68.129] 3 210 ms 213 ms 211 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 4 208 ms 229 ms 209 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 5 207 ms 236 ms 210 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70] Trace complete.
Gemiddelde ping tijd dus ruim boven de 200 en een download snelheid van 50K op een 12mbit aansluiting.....
1
2
3
4
5
6
| 2 11 ms 11 ms 14 ms dr1.tc1.xs4all.net [62.216.9.1] 3 10 ms 11 ms 11 ms 2.ge2-2-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.153] 4 72 ms 27 ms 11 ms ams-ix-sar-1.router.nl.demon.net [195.69.145.121] 5 14 ms 14 ms 11 ms tc1-core-1-ge-1-0-0-0.router.nl.demon.net [82.161.255.37] 6 201 ms 202 ms 198 ms babyxl-nkf-hem.router.nl.demon.net [82.161.247.14] 7 203 ms 202 ms 201 ms babyxl-nag-rt-spk-2.router.nl.demon.net [83.161.68.129] |
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 21:39 ]
Idem hier.ToriHino schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:25:
Hier in Tilburg lijken er sinds ong. 17:00u behoorlijke problemen met babyxl te zijn:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tracing route to demon.nl [194.159.73.70] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 22 ms 21 ms 21 ms babyxl-nag-rt-spk-2.router.nl.demon.net [83.161.68.129] 3 210 ms 213 ms 211 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 4 208 ms 229 ms 209 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 5 207 ms 236 ms 210 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70] Trace complete.
Traceroute voor www.demon.net:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| 1 * * * Time-out bij opdracht. 2 * * * Time-out bij opdracht. 3 * * * Time-out bij opdracht. 4 * * * Time-out bij opdracht. 5 * * * Time-out bij opdracht. 6 * * * Time-out bij opdracht. 7 * * * Time-out bij opdracht. 8 * * * Time-out bij opdracht. 9 210 ms 206 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 10 210 ms 203 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 11 205 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 12 209 ms 207 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 13 208 ms 206 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 14 211 ms 206 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 15 210 ms 211 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 16 208 ms 211 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 17 209 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 18 205 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 19 208 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 20 208 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 21 210 ms 211 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 22 207 ms 209 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 23 208 ms 207 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 24 207 ms 207 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 25 211 ms 207 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 26 209 ms 210 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 27 206 ms 207 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 28 211 ms 208 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 29 206 ms 210 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] 30 209 ms 211 ms * echannel.www.demon.net [194.159.246.194] De trace is voltooid. |
nope
Verwijderd
Hmm, zelfs die snelheid zakt verder in. ik heb ook het idee dat de verbinding aan het haperen is. Even kijken wat een tracert doet....
Aha, kijk, het gaat bij Demon dus fout. De eerste hops gaan prima, eerst mijn eigen router en dan de eerste hop bij BabyXL (die gaat met zo'n 14ms). En dan begint de ellende, zie maar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Bezig met het traceren van de route naar www.www.nl.demon.net [194.159.73.70] via maximaal 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.2.1 2 14 ms 14 ms 13 ms babyxl-nag-rt-spk-1.router.nl.demon.net [83.161.68.65] 3 207 ms 205 ms 201 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 4 199 ms 198 ms 237 ms tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net [82.161.247.13] 5 202 ms 203 ms 203 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70] De trace is voltooid. |
Nu lees ik al dat sommigen dit al hebben vanaf 17:00 uur, dus ik vraag me af waarom Demon nog geen bericht heeft geplaatst op hun site. Ja, in Huizen is het mis met BabyXL:
Ikzelf zit dan in Rotterdam, maar het lijkt dus niet plaatsgebonden te zijn.DSL storing Huizen.
19 april 2006 | Storingen DSL
Er zijn packetloss problemen in de xDSL dienstverlening voor de centrale Huizen. Door deze packetloss problemen kunnen eindgebruikers aangesloten op deze centrale via BaByXL traagheid ervaren in de xDSL dienstverlening.
Ik wacht maar af....
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 21:14 ]
Bij mij hebben ze 77,79 euro afgeschreven.....(heb een 12mb lijntje van 59 euro) en waar het allemaal voor is mag joost weten , heb ze dus ook gemaild met de vraag of ze me kunnen vertellen waar die kosten uit opgebouwd zijn.Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:36:
Iemand enig idee wat voor modem je normaal krijgt als je een upgrade doet van de "oude" 8Mb lijn naar 16Mb?
Maar nu blijk dat ze 288,- hebben afgeschreven![]()
Had goedkoper geweest
Maar tot op heden nog geen antwoord

Verwijderd
PS.Er gaan een aantal ddosjes over internet de laatste dagen, ik vraag mij af of dit er iets mee te maken kan hebben.
EDIT
/me moet verder kijken dan zijn neus kort is

Ook hier maar 50KB/s download op zijn top, en nog niet eens stabiel ook.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 21:40 ]
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 8 ms 8 ms 8 ms bbned-10k-07.router.nl.demon.net [82.161.60.1] 3 8 ms 8 ms 40 ms tc1-core-2-bbned-ic6.router.nl.demon.net [82.161 .247.133] 4 123 ms 122 ms 124 ms tc1-border-2-ae-1-0.router.nl.demon.net [82.161. 255.42] 5 119 ms 121 ms 120 ms ams3-border-1-g0-0-1.router.demon.net [195.11.50 .5] 6 18 ms 18 ms 18 ms lon1-service-2-s280.router.demon.net [194.70.98. 142] 7 141 ms 136 ms 135 ms ech-bal-2.www.demon.net [194.159.246.196] 8 143 ms 143 ms 139 ms echannel.www.demon.net [194.159.246.194] |
BBNed, Eindhoven hier.
Verwijderd

Via bbned, Goes-centrum de centrale.

Vannacht dus blijkbaar ook al een piek geweest...
Verder op de 'monthly graph' ook mooi het verschil in gem. ping tijd tussen BBNed en BabyXL te zien:

Zit nu na mijn upgrade dus sinds ong. 3 weken bij BabyXL en de ping tijd is ongeveer verdubbeld (net voor de rode strreep dus).
[ Voor 9% gewijzigd door ToriHino op 19-04-2006 21:54 ]
Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB
De ping is om te huilen(250ms)en de helpdesk heeft zichzelf een vrije avond gegeven en de hoorn ernaast gelegd.
Verwijderd

Hier ook een traceroute naar www.demon.net
~ # traceroute www.demon.net
traceroute to echannel.www.demon.net (194.159.246.194), 30 hops max, 52 byte packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 0.764 ms 0.711 ms 0.711 ms
2 babyxl-nag-gv-vgs-1.router.nl.demon.net (83.161.67.193) 9.052 ms 7.750 ms 10.568 ms
3 tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net (82.161.247.13) 198.025 ms 197.643 ms 225.472 ms
4 tc1-core-1-ge-1-0-3-33.router.nl.demon.net (82.161.247.13) 196.245 ms 199.217 ms 198.418 ms
5 tc1-border-2-ge-0-0-0-0.router.nl.demon.net (82.161.255.38) 196.672 ms 207.763 ms 206.663 ms
6 ams3-border-1-g0-0-1.router.demon.net (195.11.50.5) 10.786 ms 10.850 ms 10.316 ms
7 lon1-service-2-s280.router.demon.net (194.70.98.142) 18.867 ms 17.858 ms 17.569 ms
8 * * *
9 * * *
10 * *
etc etc
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 10 ms 10 ms 10 ms bbned-demon-erx-DEMONA7-gw.router.nl
3 10 ms 10 ms 10 ms tc1-core-1-ge-4-0-1-0.router.nl.demon.nl
4 10 ms 10 ms 9 ms www-3.www.nl.demon.net
Blijft een fantastische verbinding (adsl2 12mb)
Heb nu een Zyxel 2602 HW met de laatste Tiscali firmware en het is een waar genot.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Tja, als ik dit soort cijfers zie is het toch weer om tevries335 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:54:
Tracing route to www.www.nl.demon.net
Heb nu een Zyxel 2602 HW met de laatste Tiscali firmware en het is een waar genot.
Ja, en doe nu eens een tracert naar www.demon.netvries335 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:54:
Tracing route to www.www.nl.demon.net
Naar .nl heb ik ook geen problemen, maar demon.net en andere sites krijg ik >250ms resultaten.
NL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Bezig met het traceren van de route naar www.www.nl.demon.net [194.159.73.70] via maximaal 30 hops: 1 38 ms 8 ms 7 ms babyxl-nag-asd-inx-10.router.nl.demon.net [83.161.103.193] 2 * 8 ms 8 ms tc1-core-2-ge-2-0-0-30.router.nl.demon.net [82.161.247.5] 3 8 ms 7 ms 8 ms tc1-core-2-ge-2-0-0-30.router.nl.demon.net [82.161.247.5] 4 8 ms 8 ms 8 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70] De trace is voltooid. |
NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Bezig met het traceren van de route naar www.demon.net [194.159.246.194] via maximaal 30 hops: 1 9 ms 7 ms 7 ms babyxl-nag-asd-inx-10.router.nl.demon.net [83.161.103.193] 2 8 ms 8 ms 8 ms tc1-core-2-ge-2-0-0-30.router.nl.demon.net [82.161.247.5] 3 * 8 ms 8 ms tc1-core-2-ge-2-0-0-30.router.nl.demon.net [82.161.247.5] 4 196 ms 197 ms 227 ms tc1-border-2-ae-1-0.router.nl.demon.net [82.161.255.42] 5 196 ms 217 ms 195 ms ams3-border-1-g0-0-1.router.demon.net [195.11.50.5] 6 17 ms 16 ms 16 ms lon1-service-2-s280.router.demon.net [194.70.98.142] 7 * 205 ms 225 ms ech-bal-2.www.demon.net [194.159.246.196] 8 205 ms 204 ms 232 ms echannel.www.demon.net [194.159.246.194] De trace is voltooid. |
[ Voor 49% gewijzigd door Dikkie op 19-04-2006 22:12 ]
Verwijderd
(systeemnaam qltel. Woonplaats Roosendaal. Verbinding via BBnet)
Verwijderd
De helpdesk is uitbesteedt aan opgeleide telefonisten, dus nee dat heeft niet echt zin.Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:12:
Heeft iemand hiervoor de helpdesk wel eens gecontact en heeft dat ook geholpen?
En om nog wat extra olie op het vuur te gooien is de helpdesk onbereikbaar. Het kelderen van de service en kwaliteit moet echt niet lang meer duren of ik stap naar iets anders over.
|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | SpeedTouch.lan - 0 | 82 | 82 | 0 | 0 | 16 | 0 | | bbned-10k-07.router.nl.demon.net - 0 | 82 | 82 | 15 | 15 | 31 | 15 | |tc1-core-1-bbned-ic5.router.nl.demon.net - 2 | 82 | 81 | 62 | 82 | 156 | 125 | |tc1-border-2-ge-0-0-0-0.router.nl.demon.net - 0 | 81 | 81 | 62 | 82 | 203 | 94 | | ams-ix-1.enta.net - 0 | 81 | 81 | 15 | 23 | 219 | 16 | | g1-3.telehouse-east-bdr.enta.net - 0 | 81 | 81 | 15 | 24 | 265 | 31 | | telehouse-east.core.enta.net - 0 | 81 | 81 | 15 | 23 | 171 | 31 | | th-router1.titaninternet.co.uk - 0 | 81 | 81 | 15 | 22 | 172 | 32 | | 217.77.191.3 - 0 | 81 | 81 | 15 | 24 | 219 | 31 | | rb-2-switch.titaninternet.co.uk - 0 | 81 | 81 | 15 | 23 | 47 | 31 | | 85.232.32.199 - 0 | 81 | 81 | 78 | 90 | 110 | 109 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir ( stanimir@cr.nivis.com )
Terneuzen, centrum, bbned
[ Voor 68% gewijzigd door M-co op 19-04-2006 22:30 ]
Verwijderd
Laatste beta driver op modem gezet en nu maar afwachten of er nog resets zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| ftp> get fullfile16M 200 PORT command successful. 150 Opening ASCII mode data connection for 'fullfile16M' (16384000 bytes). 226 Transfer complete. ftp: 16442880 bytes received in 10,13Seconds 1622,55Kbytes/sec. ftp> quit ftp> put fullfile16M 200 PORT command successful. 150 Opening ASCII mode data connection for 'fullfile16M.34'. 226 Transfer complete. ftp: 16442880 bytes sent in 141,09Seconds 116,54Kbytes/sec. ftp> quit |
20 april 2006 | Storingen DSL
Er zijn packetloss en pingtijd problemen geconstateerd in de xDSL dienstverlening van onze partner BaByXL. Door deze problemen kunnen eindgebruikers aangesloten via BaByXL traagheid ervaren in de xDSL dienstverlening. Technici onderzoeken het probleem.
Verwijderd
Gisteravond als enige op het LAN de computer uit gedaan> vanmorgen moeders haar computer gebruikt> zet ik om 12:00 de computer aan heb ik weer:
inet addr:169.254.61.207 Bcast:169.254.255.255 Mask:255.255.0.0
Dit probleem had ik bij de vorige 2 beta's ook al, de 650 heeft er geen last van. (zelfde instellingen)
Dus er zit nog werk aan de firmware denk ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 19:39 ]
20 april 2006 | Opgelost
Alle reparaties nu achter de rug??...De pingtijd is van 23 naar 21...Ik geef toe ik had meer gehoopt...een kennis van mij woont 3 straten verder....maar heeft van demon geen bbned...maar babyxl...13 ms......pffff dat steekt...
Verwijderd
Ik zit in omgeving brunssum op bbnet en heb afgelopen zondag voor het eerst na 3 jaar problemen gehad met de verbinding. Kreeg geen IP adres toegekend automatisch.Von Henkel schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:47:
DSL onderhoud meerdere centrales
19 april 2006 | Onderhoud DSL
Op 20 april 2006 zal er onderhoud plaatsvinden in het BaByXL netwerk aan onderstaande centrales. Het onderhoud is gepland van 05:00 tot 07:00 uur. Gedurende deze tijd kunnen klanten met een DSL verbinding via BaByXL aangesloten op deze centrales een of meerdere onderbrekingen in de dienstverlening ervaren.
Heerlen-Brunssum (Hrl-Bru), Heerlen-Centrum (Hrl-C), Heerlen-Hoensbroek (Hrl-Hbk), Heerlen-Heerlerbaan (Hrl-Hlb), Heerlen-Kerkrade (Hrl-Krd), Heerlen-Nieuwenhagen (Hrl-Nwhn), Maastricht-Centrum (Mt-C), Maastricht-Pottenberg (Mt-Ptbg) en Zevenaar-Centrum (Zv-C).
de komende tijd hebben we bagger internet....vandaag constant uitval...morgen gaat het verder...
Dit topic is gesloten.