Laatst weer eens gehoord: opwarmen in een magnetron verwoest het eten en is (dus) schadelijk.
Op kanker-actueel vond ik bijvoorbeeld:
Afbraak van vitamines hoor je ook vaak genoemd als nadeel. Dat maakt volgens mij het voedsel minder gezond, maar dat is nog steeds niet hetzelfde als schadelijk.
Het Voedingscentrum geeft tips over het opwarmen van moedermelk. Dat zou je toch kunnen opvatten als een pluspuntje voor de magnetron, hoewel ze dat in België weer afraden:
Mijn collega sprak zelf van beschadiging van cellen en daardoor het veranderen van genetische eigenschappen. Nu is "cel" en "DNA" zoiets als klepel en klok, het heeft met elkaar te maken maar is niet hetzelfde, maar het gesprek bracht me wel bij de vraag:
Is het gebruik van een magnetron nu wel of niet aan te raden i.v.m. schadelijkheid voor de mens?
Op kanker-actueel vond ik bijvoorbeeld:
en hier staan ook nogal angstaanjagende berichten.Sinds de tweede wereldoorlog zijn de gevaren van microgolven voor biologische systemen, onze organen enx. Bekend. Hierover bestaat literatuur. Er zijn verwoestende uitwerkingen gevonden zoals beschadigde celmembranen en chromosomen (erfeljikheidsdragers) en gestoorde celdeling en anaërobe ademhaling (ademen zonder zuurstof) enz. Deze gevaren gelden ook voor de magnetron.
- Iedere magnetron geeft microgolven af aan zijn omgeving in de vorm van strooistraling.
- In tegenstelling tot de gebruikelijke verhitting van voedsel op vuur, waarbij de warmte van buiten naar binnen wordt geleid, gebeurt de verhitting van voedsel bij de magnetron van binnen uit. Wanneer het voedsel dat met de magnetron is verhit, microscopisch wordt bekeken, wordt een ravage waargenomen alsof er een ontploffing heeft plaatsgevonden. Cellen zijn sterk gezwollen of uit elkaar gescheurd. Dit in tegenstelling tot voedselbereiding op de ouderwetse manier via geleidelijke verhitting. Daarbij zijn de cellen meestal nog intact. Wanneer melk in een magnetron wordt verhit, blijkt de zuurgraad te zijn veranderd, in de vetten worden meer transvetzuren gevormd, vitaminen gaan verloren, er ontstaat veel meer neerslag dan bij normaal koken enz. Wanneer een ei in de magnetron wordt verwarmd, dan scheurt het uit elkaar, het ontploft soms zelfs. Bij normaal koken gebeurt dit nauwelijks. Conclusie: gebruik geen magnetron.
Afbraak van vitamines hoor je ook vaak genoemd als nadeel. Dat maakt volgens mij het voedsel minder gezond, maar dat is nog steeds niet hetzelfde als schadelijk.
Het Voedingscentrum geeft tips over het opwarmen van moedermelk. Dat zou je toch kunnen opvatten als een pluspuntje voor de magnetron, hoewel ze dat in België weer afraden:
Er is natuurlijk ook veel te vinden waar Scepsis maar eens een stukje over moet schrijven want dit klinkt wel erg samenzweerderig...Het wordt afgeraden afgekolfde borstvoeding in de magnetron op te warmen omdat hierbij afweerstoffen die in de moedermelk zitten, verloren kunnen gaan.
Mijn collega sprak zelf van beschadiging van cellen en daardoor het veranderen van genetische eigenschappen. Nu is "cel" en "DNA" zoiets als klepel en klok, het heeft met elkaar te maken maar is niet hetzelfde, maar het gesprek bracht me wel bij de vraag:
Is het gebruik van een magnetron nu wel of niet aan te raden i.v.m. schadelijkheid voor de mens?
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.