Toon posts:

internet via de buren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.825 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Moi, ik heb zo'n wireless ontvangertje, maar nu zag ik tot mijn verbasing dat ik kan internetten via de buren! Maar zien de buren hier iets van als ik dat zou doen? Of iemand anders? Hetzei ISP of wat dan ook?

groete

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58
Ja dat kunnen ze zien met een beetje router.
Ik las trouwens wel laatst dat je er wel gebruik van mag maken als alles gewoon open staat, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Maar dat is niet heel netjes als je het niet vraagt wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door MADG0BLIN op 14-03-2006 19:07 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Misschien kunnen je buren het in het modem/router zien wie er op dat moment met het modem/router is verbonden. ISP's zien verder niks.

Over dat het mag als het niet beveiligd is klopt, maar of je buren het fijn zullen vinden weet ik nog niet :P

offtopic:
Dat ia al de 2e keer vanavond kroepmoes :+

[ Voor 27% gewijzigd door MensionXL op 14-03-2006 19:07 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een erg slimme buurman zou een onbekend MAC adres in z'n DHCP lijstje kunnen zien. Verder kan hij natuurlijk de lampjes driftig zien knipperen op het moment dat hij zelf niets doet. Er is dus wel een mogelijkheid ja.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35
Ik denk dat de buren het wel zouden kunnen zien, maar aangezien ze de verbinding niet eens afschermen lijkt het me niet dat zij het kunnen :P

Voor de ISP zal het waarschijnlijk hetzelfde eruitzien als 2 computers in één huis die beide gebruik maken van hetzelfde netwerk, dus dat maakt niks uit.

The devil is in the details.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mja, als je buren niet veel kennen van computers en routers dan zullen ze er waarschijnlijk niet achterkomen tenzij er natuurlijk een handig neefje langskomt die zegt: "heeey, dat is jouw computer niet op je netwerk".

Ook moet je je vragen stellen bij de ethische kant van de zaak. Ja, eigenlijk hadden ze hun netwerk moeten beveiligen maar dan nog is het eigenlijk niet netjes om zomaar het internet van je buren te gebruiken. Ik neem aan dat je dit permanent wil doen?

Verder weet ik niet of je buren een ISP hebben met een datalimiet maar als jij lekker veel begint te downloaden op de lijn die zij betalen kan dit nefaste gevolgen voor hun hebben.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Je hebt zelf blijkbaar ook internet, waarom zou je die van je buren uberhaupt willen gebruiken?

Maar, om je vraag te beantwoorden: waarschijnlijk krijg je middels DHCP een IP-adres van de wireless modem van je buren, dus ja, dan kunnen ze zien dat je via hun modem Internet gebruikt. Mits ze een beetje verstand hebben 'van computers' en weten wat een IP adres is dus. Als het onwetenden zijn gaan ze het vast niet merken.

[ Voor 64% gewijzigd door TheLunatic op 14-03-2006 19:10 ]

Mother, will they like this song?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:54

Angeloonie

Cheeseburger Addict

TheLunatic schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:09:
Je hebt zelf blijkbaar ook internet, waarom zou je die van je buren uberhaupt willen gebruiken?
Misschien hebben zij een sneller abonnement?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Angeloonie schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:10:
[...]

Misschien hebben zij een sneller abonnement?
Of als je druk aan het downloaden bent is het ook wel handig om hun internet ff te gebruiken tijdens het online gamen :+ Of andersom natuurlijk :P

Goedkoop bellen via VoIP

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Komt wel vaker voor. Ik kan hier in de buurt ook op 2 draadlose netwerken die niet beveiligd zijn. Sterker nog, ze hebben beidde geen wachtwoord ingesteld op de router/AP.
Mocht ik in een gemene bui zijn 8) kan ik zo een wachtwoord instellen. Of er voor zorgen dat ze zelf er niet meer op kunnen komen. Wat misschien weer een "Help ik kan niet op mijn draadloos netwerk thuis komen!" topic hier op GOT tot gevolg heeft. Het is bijna onvoorstelbaar hoe vaak je het nog tegenkomt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Je kan ook denken van... Als het netwerk helemaal onbeveiligd is zullen ze ook wel niet genoeg van hun router afweten om te kunnen zien wie er mee contact hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan trouwens ook in hun router komen... ze hebben geen wachtwoord er op ;)
maar daar zal ik verder ma nie kloten :p... strax verpest ik et voor mezelf... :)

mooi dat alles wat open staat je mag gebruiken... gebruik ik et dus mooi ;)

groeten en bedankt voor jullie reacties

Verwijderd

Áls de ISP al iets zou kunnen zien zou dat zijn aan het TTL-vlaggetje van de datapakketjes. Als jij eerst een eigen router passeert en dan pas naar die van de buren gaat terwijl de buren direct op hun eigen draadloze router gaan, dan staat de TTL van jouw datapakketjes één lager. Waarschijnlijk is dat echter niet zo (is de TTL gelijk) en al zou het zo zijn dan er is geen ISP die daar tegenwoordig nog naar kijkt lijkt mij (hele volkstammen hebben tegenwoordig een eigen serverpark(je) thuis.

Persoonlijk zit ik alleen op de wireless van het buurmeisjes als mijn internet traag is, bijna nooit. Ik zou niet zo snel bankzaken o.i.d. doen over de wireless van het buurmeisje, vooral omdat een hele studentenflat hier op haar verbinding loopt te kutten :D

Dus twee aandachtspunten: datalimiet en ander tuig wat ook op die verbinding zit (en misschien wel verstand heeft van het e.e.a.).

Overigens mag je in een netwerk een kijkje nemen wat niet beveiligd is. Of grootschalig gebruik/misbruik maken van een dienst van iemand anders ook 'mag' omdat het niet beveiligd is betwijfel ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 19:16 ]

Verwijderd

Bij ons ook 1 onbeveiligd zelfs router kan ik via standaard wachtwoord op - mensen weten amper wat het is ;)

Wel handig om als back-up te gebruiken, mocht 't bij ons niet meer werken :9

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:14:
maar daar zal ik verder ma nie kloten :p... strax verpest ik et voor mezelf... :)

Dat vind ik dan wel weer een beetje asociaal... Dat je het vraagt om te voorkomen dat je beschuldigd gaat worden van misbruik daar zou ik in kunnen komen. Maar vragen zodat je er gebruik/misbruik van kan maken zonder je zorgen te maken is niet bepaald netjes.

Zeker als je buren een datalimiet/lage snelheid hebben naai je ze er aardig mee als je doodleuk op hun verbinding gaat zitten.

• DarkSide
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Vindt het wel een beetje kort door de bocht. Alles wat openstaat mag je gebruiken.
Als jouw raam thuis openstaat zou je het dan ook niet erg vinden als ik jouw tv "gebruik" zeg maar. Niet helemaal hetzelfde.....maar toch.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
ik wou et eem weten... voor et geval dat ik even wat sneller wil downloaden ofzo... of als ik ergens geband ben ;)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 08:39

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Zolang jij je firewall aan hebt staan,of er een accespoint aan hangt kunnen ze niet veel zien.
Maar idd als ze niet weten hoe ze het dicht zetten, zullen ze vast geen pakketjes rond het netwerk gaan sturen. Verder is het wel aan te raden je ip statisch in te stellen, omdat je anders in de DHCP tabel komt. 8)7

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kijk, als je nu nog alleen van plan zou zijn om je mail te lezen en af en toe eens GoT te checken dan zou het nog min of meer aanvaardbaar zijn om iemand's internet te gebruiken. Maar dan nog zou ik eens naar je buren gaan, de situatie uitleggen en eventueel tegen een lage vergoeding van hun verbinding gebruik maken voor deze activiteiten.

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:18:
ik wou et eem weten... voor et geval dat ik even wat sneller wil downloaden ofzo... of als ik ergens geband ben ;)
Misbruik van iemand anders z'n verbinding maken dus.

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:17:
[...]

Vindt het wel een beetje kort door de bocht. Alles wat openstaat mag je gebruiken.
Als jouw raam thuis openstaat zou je het dan ook niet erg vinden als ik jouw tv "gebruik" zeg maar. Niet helemaal hetzelfde.....maar toch.
Dan ben ik die tv kwijt... maar als je dr na gaat kijken, buiten... vind ik het niet erg ;)

Ik steel die router ja niet af, en hun kunnen er rustig op door internetten...

ik maak gewoon van buiten gebruik van die router...

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:19:
[...]

Misbruik van iemand anders z'n verbinding maken dus.
gebruik van iemands verbinding maken...

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:20:
[...]

gebruik van iemands verbinding maken...
Betaal jij ervoor? Nee, dus dan moet je er ook vanaf blijven. Ik betwijfel het overigens ten zeerste of je er uberhaupt wel op mag komen, zeker als er sprake is van een datalimiet zou je anderen zo in de kosten kunnen jagen. Dat lijkt me nou niet bepaald de bedoeling.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 15:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Het zou wel netjes van je zijn als je even tegen je buren ging vertellen dat het netwerk dat ze gebruiken niet echt veilig is.

Als de poep de ventilator raakt hebben ze namelijk echt een probleem wel.... Lijkt me :)

Powered By C8H10N4O2

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:19:
[...]

Dan ben ik die tv kwijt... maar als je dr na gaat kijken, buiten... vind ik het niet erg ;)

Ik steel die router ja niet af, en hun kunnen er rustig op door internetten...

ik maak gewoon van buiten gebruik van die router...
Totdat de datalimiet is bereikt. Niet zo handig dus om zoiets te flikken bij je buren. Je moet er ook nog naast wonen, weet je.

Verder wil ik wel eens een bron zien dat je open netwerken mag gebruiken, want dit is pas de eerste keer dat ik dit hoor.

Ik zou ze gewoon even laten weten hoe makkelijk je hun verbinding kunt gebruiken, in overleg met de buren even demonstreren door wat te printen op hun printer of zo, en aanbieden om het dicht te timmeren. (Dan hou je er misschien ook nog een leuk zakcentje aan over.)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-03-2006 20:49 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

@TS

Als je een vent bent ga je bij de buren langs, en breng je ze op de hoogte van het probleem. Misschien zou je zelfs even een beveiligingtje kunnen instellen... Hoeveel moeite kost dat nou? :?

Een betere maatschappij begint bij jezelf ;)

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:24:
@TS

Als je een vent bent ga je bij de buren langs, en breng je ze op de hoogte van het probleem. Misschien zou je zelfs even een beveiligingtje kunnen instellen... Hoeveel moeite kost dat nou? :?

Een betere maatschappij begint bij jezelf ;)
^^ Met hem .... as posted before!

Powered By C8H10N4O2

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 12:33
offtopic:
mijn zwager ging via de draadloze router een A4tje uitprinten bij dezelfde buren met de boodschap, dat zn netwerk open lag :P:+

Verwijderd

Topicstarter
hun hebbe geen datalimiet... ;) planet hebbe ze. :)

Verwijderd

Topicstarter
BootVluchteling schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:26:
offtopic:
mijn zwager ging via de draadloze router een A4tje uitprinten bij dezelfde buren met de boodschap, dat zn netwerk open lag :P:+
vet!!! :P hoe doe je dat?

Verwijderd

Tot dat je er achter kom dat die persoon express geen beveiling op zijn wifi heeft zitten om zo makelijke verbiding te krijgen met een nieuwe slachtoffer om lekker te hacken.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 13:40

weebl

YARR!

Volgens mij komen de pc's met een statisch ip niet in de lijst. Dat is bij mijn Linksys WRT54G iig niet.

Maargoed, of het sociaal is... Je buurman zit toch met minder bandbreedte...

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2025

Alternativ

4 8 15 16 23 42

De shared printer opzoeken?

alternativ

Verwijderd

Maar hoe wil je anders er achter komen welke ip adressen worden gebruikt en subnetmask zonder dhcp ?

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik nu weten wat voor werkgroup die mensen zitten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 19:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:35:
hoe moet ik nu weten wat voor werkgroup die mensen zitten
je kunt ook gewoon aanbellen en zéggen dat hun netwerk open staat ;)

Ik denk dat tweakers ook geen hulp bij hacken is

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is toch geen hacken? :P

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:10

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is niet netjes, maar als ik in dezelfde situatie zat en nog geen verbinding had (Bijv na een verhuizing) zou ik het ook gewoon gebruiken hoe fout het ook is.

Vooral hier in Nederland heb je eigenlijk geen datalimieten meer op fatsoenlijke kabel / ADSL verbindingen (Speedtestje doet wonderen). Wel ff PC naam onherkenbaar maken ;)

Twitter

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:54

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:30:
Maar hoe wil je anders er achter komen welke ip adressen worden gebruikt en subnetmask zonder dhcp ?
Snuffelen?

:X :?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ehm ja en nee, het is wel onrechtmatig gebruik maken van de verbinding van een ander. Volgens mij mag dat juridisch gezien nu eenmaal niet.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Als we je stap voor stap gaan uitleggen hoe je de printer van je buren kunt misbruiken begint het er wel op te lijken :>
maargoed, een doorgaans Windows-PC ontdekt meestal zelf wel welke werkgroepen er zijn

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

maar als de TS de beveiliging daaro regelt, dan kan ie toch alsnog op dat netwerk, want hij weet dan de web-codes enzo. :+

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

net view ?

Heb dit laatst ook gedaan bij buren van een kennis.
Netjes uitgeprint op hun printer dat hun netwerk openlag en
we ff langs kwamen om de boel te fixen :)
( leuk die verbaasde gezichten dan)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 22:12
Gewoon lekker veel via usenet binnehale.
Gaat alles 2x zo snel, bij de buren op 1 pc maximaal leegtrekken en op je eigen ook. Wou dat ik zulke buren had :D.
Connect je met een onbekende, kijk je in hun modem staat er 8192/1024
hehe, lekker met 800 kb/s downloaden :9 :)

En wat maakt het uit, mocht je in de problemen komen, dan zeg je toch gewoon dat je niks van computers afweet en dat je dat niet wist. Kzie geen probleem :)

[ Voor 52% gewijzigd door ID-College op 14-03-2006 19:43 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Helaas mag je het dus niet gebruiken. Het is nog steeds computervrede-breuk en vergelijkbaar met huisvredebreuk (zegmaar vergelijkbaar met inbraak). Als jij thuis een raam openlaat en er gaat iemand door naar binnen is dat huisvredebreuk (inbraak) en strafbaar. Dit is exact hetzelfde. je kan er een strafblad mee opbouwen. Niet doen is mijn advies. Wijs je buren er op en maak desnoods een regeling. Jij beveiligt het en mag er ook gebruik van maken... Lijkt me ook voor de buren een leuke optie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:40:
[...]

net view ?

Heb dit laatst ook gedaan bij buren van een kennis.
Netjes uitgeprint op hun printer dat hun netwerk openlag en
we ff langs kwamen om de boel te fixen :)
( leuk die verbaasde gezichten dan)
Ik denk dat hij met snuffelen meer op een programma als ethereal doelt om alle datapakketten die over het netwerk vliegen te bekijken en te analyseren. Moet je wel wat van de internetprotocollen afweten wil je er iets wijs uit worden. Helaas lukt het niet om bij mijn laptop de wireless interface in promiscious mode te zetten :(

Ontopic: beter een goede buur dan een verre vriend. Wees eens aardig en beveilig dat netwerk voor hun in plaats van op eigen gewin te gaan. en als ze je geen koffie aanbieden, dan weet je altijd met welke wachtwoorden je het beveiligd had :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 19:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat hij met snuffelen meer op een programma als ethereal doelt om alle datapakketten die over het netwerk vliegen te bekijken. Helaas lukt het niet om bij mijn laptop de wireless interface in promiscious mode te zetten :(

Ontopic: beter een goede buur dan een verre vriend. Wees eens aardig en beveilig dat netwerk voor hun in plaats van op eigen gewin te gaan. en als ze je geen koffie aanbieden, dan weet je altijd met welke wachtwoorden je het beveiligd had :P
Met net view zie je zo de workgroups en eventuele pc's/printers etc.
niks te datapacket sniffers voor nodig. Die zijn handig voor als je passwords
wilt hebben (smb, pop3) etc. Mensen die hun netwerk zo open hebben, hebben
meestal ook geen userpasswords in windows.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:46:
[...]

Met net view zie je zo de workgroups en eventuele pc's/printers etc.
niks te datapacket sniffers voor nodig. Die zijn handig voor als je passwords
wilt hebben (smb, pop3) etc. Mensen die hun netwerk zo open hebben, hebben
meestal ook geen userpasswords in windows.
zie je met netview dan ook welke ip-adressen de DHCP toewijst? en wat je in moet stellen als gateway en DNS? De kunst was nou juist dat je niet via DHCP het netwerk op wilde ;)

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:19:
Kijk, als je nu nog alleen van plan zou zijn om je mail te lezen en af en toe eens GoT te checken dan zou het nog min of meer aanvaardbaar zijn om iemand's internet te gebruiken. Maar dan nog zou ik eens naar je buren gaan, de situatie uitleggen en eventueel tegen een lage vergoeding van hun verbinding gebruik maken voor deze activiteiten.
En anders tegen een hoge vergoeding het wachtwoord weer van hun router halen. :P >:)
Weten zij veel dat je zo ding kan resetten. :P

Maar zonder gekheid......ik zit hier nu in Amsterdam en zie 9 netwerken waarvan er welgeteld 3 beveiligd zijn. Het probleem is dat tegenwoordig elke willekeurige consument bij een pakje boter (of een internetverbinding) een wifi-multi-pc-modem apparaat krijgt. Weten zij veel hoe dat werkt....ze zijn al lang blij als het werkt. Ik weet niet wat de ISP's daar nu al aan doen, maar iets meer voorlichting zou misschien aan te bevelen zijn.

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

ID-College schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:41:
Gaat alles 2x zo snel, bij de buren op 1 pc maximaal leegtrekken en op je eigen ook. Wou dat ik zulke buren had :D.

En wat maakt het uit, mocht je in de problemen komen, dan zeg je toch gewoon dat je niks van computers afweet en dat je dat niet wist. Kzie geen probleem :)
En als jou netwerk het nou was van zijn buren? Je maakt gewoon misbruik van mensen die niet evenveel weten als een heleboel Tweakers (en ook niet Tweakers) over netwerken/computers? Ik zou gewoon me laptop makken (als ik die had) en naar me buren lopen (eerst uiteraard even een A4'tje uitprinten vanaf jou huis), dan vraag je of je even binnen mag komen. En laat je gewoon zien wat het probleem is: "ik plant me laptop neer en ik kan internetten, toevallig uw draadloze internet verbinding? .... .... En als er nou een kwaadwillend persoon hetzelfde deed?"

@kroepmoes:

Zoek hun werkgroep op, print een A4'tje uit (indien ze een printer hebben). Loop erheen, leg het probleem uit, ontvang een bedankje + vergoeding, en :w

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:47:
[...]
De kunst was nou juist dat je niet via DHCP het netwerk op wilde ;)
ah, oe sorry. overheen gelezen :)

Verwijderd

zimbab schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:48:
[...]

<knip>
Ik weet niet wat de ISP's daar nu al aan doen, maar iets meer voorlichting zou misschien aan te bevelen zijn.
Ja, die zijn gek, dan wordt de dag daarop je helpdesk overspoelt met onbegrijpelijke vragen van driehonderd verschillende merken Access Points. Het beste kan de overheid een campagne voeren over de verantwoordelijkheid en de gevaren die bij internet kan zitten. Dat is de enige partij zonder commercieel belang met een flinke dot duiten achter de hand. Of iemand moet een gesponsorde stichting opzetten omtrent dergelijke dingen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Bij m'n pa hadden de buren ook zo'n handig openstaand netwerk. Helaas werkt dat sinds vorige week niet meer. Hoe ze erachter zijn gekomen? Vast en zeker die (on)'handige neefjes'.

PSN: djmurcielago

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik weet me nog te herinneren dat er recentelijk in de automatiserings gids een artikel over ons :( Donner :( heeft gestaan.

Hij wou of heeft "het gebruik van onbeveiligde verbindingen strafbaar stellen" Dit is vervolgens door zeer veel ict'ers onderuit getrapt omdat dan een systeembeheerder nooit een netwerk op veiligheid kan testen. Er zijn nog wel meer redenen.

Verder is er inderdaad ook nog stukje sociale normen dat je zoiets ff verteld / meld doormiddel van 1 a4tje text uit een printer.

jah ik zeg met nadruk 1 a4tje, nsa heeft klant welke in paniek belde toen er ruim 25 velletjes met dezelfde boodschap uit kwamen. Daarna was of het papier of de klant had schakelaar gevonden. En mocht ik er dus heen om uit tevlooien wat ze nu weer hadden verandert :(

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

webfreakz.nl schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:49:

Zoek hun werkgroep op, print een A4'tje uit (indien ze een printer hebben). Loop erheen, leg het probleem uit, ontvang een bedankje + vergoeding, en :w
Wel even een A4'tje uitprinten met de tekst:

"This is the FBI. We know you are conducting in illegal activities such as........." :+

Maar ik zou maar niet een pagina uitprinten. Gewoon niks doen en eventueel als je je goede scoutingsdaad van die dag nog niet hebt gedaan even de buurt langs.
Zo'n pagina uitprinten schrikken ze zich het leplazerus van.

Ik doe er gewoon niks aan, want er zijn errug veel huizen die het zouden kunnen zijn.......laat ze het maar lekker zelf uitzoeken.
Maar met een printje en een nette tekst en mijn adresgegevens zou het overigens wel wat makkelijker gaan.....
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:53:
[...]

Ja, die zijn gek, dan wordt de dag daarop je helpdesk overspoelt met onbegrijpelijke vragen van driehonderd verschillende merken Access Points. Het beste kan de overheid een campagne voeren over de verantwoordelijkheid en de gevaren die bij internet kan zitten. Dat is de enige partij zonder commercieel belang met een flinke dot duiten achter de hand. Of iemand moet een gesponsorde stichting opzetten omtrent dergelijke dingen.
Ik bedoel wel de IPS's die zelf zo'n ding meegeven bij (één of meerdere van) hun abbo's hè. Daar kunnen ze wel een zo'n blad bij doen, net als zo'n quick install blad, waar ze het één en ander even onder de aandacht brengen. Tuurlijk ga je geen ondersteuning bieden voor de routers die de mensen zelf kopen.

[ Voor 44% gewijzigd door zimbab op 14-03-2006 20:01 ]

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Als hier geouwehoer over komt ga je voor gaas want dit is gewoon strafbaar.

Hier is al eens iemand voor bestraft .

Als de auto van de buren op het pad staat met de sleutels er in mag jij er dan ongevraagt,

meegaan rijden.

Als de achter deur los is bij de buren mag jij dan.............

Jij kan anders wel een server laten draaien met ilegaalspul en de buren krijgen bezoek.

De buren zijn verandwoordelijk voor hun IP adres als jij dus ga share komt dit op hun disconto.

Nu kan je zegge ja maar het is niet beveiligd dan heb je wel gelijk want dit hoeft niet,

Hij ziet de buurman toch niet als dief maar de beste man vergeet het buurjochie wat de dief is.

Het blijft inbraak en je pleeg diefstal dit heeft niets met beveiligd of onbeveiligd temaken.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
als een netwerk niet beveiligd is klopt het dat ze je niet kunnen aanklagen als je het gebruikt, maar het betekent niet dat je zonder toestemming zomaar gebruik mag maken van de verbinding. ook is het zo dat de meeste abonementen zo zijn dat je wel een thuisnetwerk mag hebben, maar dat je er dan wel verantwoordelijk voor bent wat er met je verbinding gebeurt. dat kan binnen en gezien, maar niet met "onbekende" buren.

dat jij als ëxpert" dan via de verbinding van deze door jou als leken aangeduide personen gaat zitten internetten is gewoon helemaal uit den boze. dat zijn op zijn minst kwade bedoelingen als je er zelfs nog iets aan wilt doen om er zeker van te zijn dat ze je niet kunnen ontdekken. beteket ook dat je weet dat je iets doet dat niet mag.
dat is ook tegen de policy hier op GOT
we ouden je hier dus niet mee mogen helpen, en een slotje op je topic moeten gooien, of gewon lekker weg modereren.

er is geen sprake van braak als je bij de buren de open achterdeur binnenloopt en de huishouportemnoee meeneemt, dus geen inbraak, en je hebt geen huivredebreeuk oifd gepleegd. toch neem je iets mee, dat is diefstal.

dat je dus toch van de verbinding van iemand anders gebruikt is eigenlijk ook diefstal.

als mijn buurman dat bij mij zou flikken wist ik zeker dat zijn pc de volgede dag niet meer op zou starten. bij wijze van spreken.

als rechtgeaarde computeraar zou je netejs je buurman op de hoogte moeten stellen en er voor zorgen dat niemand meer zijn netwerk kan gebruiken, als je je tweakersgeest eer aan wilt doen.

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 14-03-2006 19:58 ]

Verwijderd

zimbab schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:56:
Zo'n pagina uitprinten schrikken ze zich het leplazerus van.
Maar wel overtuigend bewijs voor ze dat er iets niet klopt natuurlijk.

Ik had bij die vent z'n belastingaangifte bij wijze van spreke uit de printer kunnen laten rollen.
Mensen zijn zich vaak niet bewust van de gevaren. De bij mij betreffende meneer was btw
nog medewerker automatisering van een zeer groot kantoor
.

• BHQ
  • Laatst online: 18:12

BHQ

ID-College schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:41:
Het niveau gaat -echt- omlaag hier.. Buiten dat er vrijwel -nooit- modems op 8192 trainen (houd de cap op 8064), kan het ook zijn dat de beste gozer een datalimiet oid. heeft.
buiten dat, 8192 kbit hebben en dan maar met 800 kbit downen :?

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Yapser schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:06:
[...]

Het niveau gaat -echt- omlaag hier.. Buiten dat er vrijwel -nooit- modems op 8192 trainen (houd de cap op 8064), kan het ook zijn dat de beste gozer een datalimiet oid. heeft.
buiten dat, 8192 kbit hebben en dan maar met 800 kbit downen :?
Stel dat ik gebruik zou maken van zijn/haar draadloze netwerk zal ik wel even uitzoeken of ze 'gebruik maken van' een datalimiet O-) Lijkt me niet moeilijk om achter te komen 1) Je kunt hun IP adres opzoeken en met dnsstuff.com kan je erachter komen welke provider ze hebben 2) Je weet de snelheid van hun internet abonnement dus je kan kijken welk abonnement het is en of er daar een datalimiet bijhoort :Y)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

en toen stond stichting Brein opeens bij je buren op de stoep omdat ze zoveel muziek en films zouden sharen op hun IP-Adres :P

• BHQ
  • Laatst online: 18:12

BHQ

webfreakz.nl schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:40:
[...]

Stel dat ik gebruik zou maken van zijn/haar draadloze netwerk zal ik wel even uitzoeken of ze 'gebruik maken van' een datalimiet O-) Lijkt me niet moeilijk om achter te komen 1) Je kunt hun IP adres opzoeken en met dnsstuff.com kan je erachter komen welke provider ze hebben 2) Je weet de snelheid van hun internet abonnement dus je kan kijken welk abonnement het is en of er daar een datalimiet bijhoort :Y)
Dan nog hoor je sowieso niets te doen op die verbinding. Als je snel(ler) internet wilt, neem dan lekker een duurder abonnement.

Verwijderd

In usa staat daar een straf van 5 jaar op. waarom dat hier nog niet is snap ik ook niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:14:
In usa staat daar een straf van 5 jaar op. waarom dat hier nog niet is snap ik ook niet.
Omdat dat natuurlijk ook weer nergens op slaat :P

ontopic: ook als je geen datalimiet hebt bestaat er natuurlijk een bovengrens

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 10:25 ]

Verwijderd

December schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:22:
[...]

Betaal jij ervoor? Nee, dus dan moet je er ook vanaf blijven. Ik betwijfel het overigens ten zeerste of je er uberhaupt wel op mag komen, zeker als er sprake is van een datalimiet zou je anderen zo in de kosten kunnen jagen. Dat lijkt me nou niet bepaald de bedoeling.
ik durf het wel te verwedden dat je er niet op mag komen, lees: dat je onrechtmatig bezig bent.
In het verleden is al uitgesproken door de HR dat het aftappen van electriciteit (geen tastbaar goed) ook onder diefstal valt. Het vereist weinig fantasie om dit door te trekken naar bitjes.
Dan kun je nog betwisten of er sprake van schade is, maar aangezien je bandbreedte welke beperkt is gebruikt en evt datalimitiet kom je daar ook redelijk snel aan.
Dat ze het niet beveiligd hebben is mijninziens geen excuus voor misbruik; dat je per ongeluk connect naar het verkeerde netwerk kan gebeuren, maar bewust langdurig gebruik valt weldegelijk onder onrechtmatig gebruik.

Maar goed; er is hier geloof ik nog not een rechtzaak over geweest en aangezien het een redelijk "vers" probleem is is het maar afwachten wat de rechter er van vindt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:20:
[...]
ik durf het wel te verwedden dat je er niet op mag komen, lees: dat je onrechtmatig bezig bent.
In het verleden is al uitgesproken door de HR dat het aftappen van electriciteit (geen tastbaar goed) ook onder diefstal valt. Het vereist weinig fantasie om dit door te trekken naar bitjes.
Maar fantasie levert geen strafbare feiten op.
Je redenatie is niet verkeerd, maar helaas is wifi radiosignalen, en daar geldt wat anders voor, die mag je gewoon ontvangen.
Dan kun je nog betwisten of er sprake van schade is, maar aangezien je bandbreedte welke beperkt is gebruikt en evt datalimitiet kom je daar ook redelijk snel aan.
Dat ze het niet beveiligd hebben is mijninziens geen excuus voor misbruik; dat je per ongeluk connect naar het verkeerde netwerk kan gebeuren, maar bewust langdurig gebruik valt weldegelijk onder onrechtmatig gebruik.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is ronduit onfatsoenlijk om daar uitgebreid gebruik van te maken. Maar helaas is daar in dit topic al veel vaker op gewezen, en gezien de reactie van TS lijkt hij daar niet echt gevoelig voor. Dat zegt mij al genoeg over TS. Het zijn zijn buren !
Maar goed; er is hier geloof ik nog not een rechtzaak over geweest en aangezien het een redelijk "vers" probleem is is het maar afwachten wat de rechter er van vindt.
Als TS nu eens zijn adresgegevens post, dan kunnen we er een proefproces van maken ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:35:
[...]

Maar fantasie levert geen strafbare feiten op.
Je redenatie is niet verkeerd, maar helaas is wifi radiosignalen, en daar geldt wat anders voor, die mag je gewoon ontvangen.
Voor dat arrest was het helemaal niet duidelijk dat ontastbare dingen als electriciteit ook gestolen konden worden! dat is dus eenzelvde situatie als er nu is.
Dat electriciteit migrerende electronen en wifi signalen radio-golven zijn doet daar niets aan af.
Er zijn geen wetten specifiek voor natuurkundige manieren om iets te stelen, dus wat je zegt slaat nergens op; er gelden geen "andere regels" (want daar zijn geen wetten voor) voor radiogolven.
Volgens jou redenatie zou het afluisteren van draadloze telefonie ook niet boeien aan gezien dat ook golven zijn.. of het spioneren van je buurmeisje als ze onder de douche gaat ook niet aangezien dat ook maar golven (of dan weer deeltjes? ;)) zijn.
Er zit overgens een verschil tussen het ontvangen (passief, hier kun je in feite weinig aan doen behalve je eigen draadloze apparaatuur uitzetten) en het (actief) gebruiken van de mogenlijkheid tot ontvangen ter zelfverrijking.
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is ronduit onfatsoenlijk om daar uitgebreid gebruik van te maken. Maar helaas is daar in dit topic al veel vaker op gewezen, en gezien de reactie van TS lijkt hij daar niet echt gevoelig voor. Dat zegt mij al genoeg over TS. Het zijn zijn buren !

[...]

Als TS nu eens zijn adresgegevens post, dan kunnen we er een proefproces van maken ;)
mjah, maar dus niet alleen onfatsoenlijk. Ook mogelijk strafbaar en/of onrechtmatig . Er is geen duidelijkheid of het wel of niet onder de huidige wetgeving op dit gebied valt; bij het opstellen van deze wetgeving was er nog niet zoiets en daar is dus ook geen MvT oid bij. Zonder rechtspraak welke uitsluiting geeft kun je allebei de kanten op redeneren, maar ik neig toch zwaar de kant van de strafbaarheid en onrechtmatigheid op.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 10:42 ]

• Janoz
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat en 'om de brei draaierij' hier zeg. Volgens mij wordt het tijd dat er op de basis/middelbare school weer eens iets meer ethiek gegeven wordt.

Omdat we niet zo snel een wetje op kun lepelen over waarom het niet zou mogen mag het wel? Omdat je het zelf niet erg zou vinden vinden andere mensen het dus ook niet erg?

Het feit alleen al dat je je afvraagt of de buren er achter kunnen komen moet toch voor jezelf al een signaal zijn dat het eventueel niet door de beugel zou kunnen? Wil je graag via het draadloze netwerk van de buren surfen, dan bel je toch aan en vraag je of ze het niet erg vinden?

Als mijn buurman een kraan aan de buitenkant van zijn huis heeft is het toch ook not done dat ik deze zomaar gebruik om mijn tuin te sproeien?

Los daarvan zit in de overeenkomst met je ISP ergens wel een clausule dat de aansluiting alleen voor dat pand geldt. Doordat je via je buren gaat surfen zorg je er dus voor dat zij contractbreuk plegen. Maar goed, de heerzende egocentrische ethiek hier in nederland luidt tegenwoordig blijkbaar 'Als de voordeur open staat dan mag je zomaar binnenlopen'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Dan zal het in NL gelijk zijn aan een moord :?

Maar zonder gekheid heb je ook onbeveilgde wifi vebindingen zoals de hotspots van kpn waar het weer wel is toegestaan om er verbinding mee te maken. (Vooral erg handig op station utrecht als je wilt weten of je trein nog rijdt :X )
Hoe kan je nou van te voren weten of het nou plublic wifi spot of prive ?

Bij mij in de buurt (Amsteram Zuid Oost) zijn bijna alle wifi acces pionts wel beveiligd met wpa.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:42:
[...]

Dan zal het in NL gelijk zijn aan een moord :?

Maar zonder gekheid heb je ook onbeveilgde wifi vebindingen zoals de hotspots van kpn waar het weer wel is toegestaan om er verbinding mee te maken. (Vooral erg handig op station utrecht als je wilt weten of je trein nog rijdt :X )

Bij mij in de buurt (Amsteram Zuid Oost) zijn bijna alle wifi acces pionts wel beveiligd met wpa.
gezond verstand.
In sommige supermarkten staan kraampjes met gratis eten/drinken of zelfs permanent standjes met gratis koffie/koekjes.
Kun je dan de supermarkt leeghalen onder het mom van: " ja maar hoe moet ik nu weten wat wel en wat niet gratis is.. :? "
Uit omstandigheden mag je wel opmaken dat als je in een woonwijk woont en je ziet een netwerk "linksys18278" dat dit niet public is. Zie je daarin tegen op een NS station een netwerk "KPN Hotspots" dan is juist weer duidelijk dat je aan mag nemen dat het public is.
Daar tussenin zit inderdaad weer een grensgebied, maar dat blijf je altijd houden. Gezond verstand moet je hier gewoon toepassen; als je in zo'n geval al serieus aan jezelf gaat vragen of het wel de bedoeling is, is dit het waarschijnlijk niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 10:46 ]

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:42:
[...]
...
Dat kun je prima weten. Voor niks gaat in het algemeen de zon op. Als je verbinding maakt met kpn kom je in een loginscherm op een ander niveau. Naar alle redelijkheid kun je inschatten of dat zo is.
Als je software gaat lopen dumpen via de verbinding van een ander, of als je een ander op kosten jaagt door zijn verbinding te ' lenen' is het de verantwoordelijkheid van jou. Het is je eigen handelen en daar blijf je verantwoordelijk voor. Als je iemand geen schade (niet alleen financieel) berokkend, valt je niets aan te rekenen.

Persoonlijk vind ik het nu erg aso, maar ach ik ben ook puber geweest en wil nu ook weer niet het heilig boontje uithangen.

Verwijderd

meen je dat.. daar voor moet je in nederland minstens 2 mensen in koele bloedde vermoorden wil je dat krijgen :D

btw.. pomp zijn hd vol porn als hij open staat B)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 11:01 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:41:
Wat en 'om de brei draaierij' hier zeg. Volgens mij wordt het tijd dat er op de basis/middelbare school weer eens iets meer ethiek gegeven wordt.

Omdat we niet zo snel een wetje op kun lepelen over waarom het niet zou mogen mag het wel? Omdat je het zelf niet erg zou vinden vinden andere mensen het dus ook niet erg?

Het feit alleen al dat je je afvraagt of de buren er achter kunnen komen moet toch voor jezelf al een signaal zijn dat het eventueel niet door de beugel zou kunnen? Wil je graag via het draadloze netwerk van de buren surfen, dan bel je toch aan en vraag je of ze het niet erg vinden?

Als mijn buurman een kraan aan de buitenkant van zijn huis heeft is het toch ook not done dat ik deze zomaar gebruik om mijn tuin te sproeien?

Los daarvan zit in de overeenkomst met je ISP ergens wel een clausule dat de aansluiting alleen voor dat pand geldt. Doordat je via je buren gaat surfen zorg je er dus voor dat zij contractbreuk plegen. Maar goed, de heerzende egocentrische ethiek hier in nederland luidt tegenwoordig blijkbaar 'Als de voordeur open staat dan mag je zomaar binnenlopen'.
Daarbuiten heb je er totaal niks aan om van de verbinding van je buren gebruik te maken :P Het zal wel spannend zijn ofzo.. :? Het internet bij de buren is altijd groener?
Ik vind dit maar een vage discussie :o

🌞🍃

• ProVine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 13:30
ik heb dit bij mij thuis ook de achterburen hebben draadloos internet (onbeveiligd :D) heb zelf geen draadloos netwerk bij mij thuis, maar zag het een paar weken terug op mijn PSP. lekker overal in huis internetten op mijn psp :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:46:
[...]
gezond verstand.
Uit omstandigheden mag je wel opmaken dat als je in een woonwijk woont en je ziet een netwerk "linksys18278" dat dit niet public is. Zie je daarin tegen op een NS station een netwerk "KPN Hotspots" dan is juist weer duidelijk dat je aan mag nemen dat het public is.
Daar tussenin zit inderdaad weer een grensgebied, maar dat blijf je altijd houden. Gezond verstand moet je hier gewoon toepassen; als je in zo'n geval al serieus aan jezelf gaat vragen of het wel de bedoeling is, is dit het waarschijnlijk niet.
Dacht dat in sommige landen, ze nu gewoon "PRIVATE" voor de SSID zetten, en daarmee
geef je dus aan (of het wettelijk is weet ik ff niet) dat het een prive netwerk is.

Simpel en doeltreffend dacht ik zo.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:36

Sherlock

No Shit

Pfff, onze buren hadden laatst ook een draadloos netwerk "aangelegd", ik heb ze er gewoon op gewezen dat het niet beveiligd was en ga binnenkort een kopje koffie halen om encryptie aan te zetten en MAC-filtering. Kost ongeveer 10 minuten, en je krijgt er blije buren voor terug.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Ik snap alle heisa niet zo. Internet is Internet. Het is niet 'anders' als het bij de buren word afgetapt. Laat hem lekker surfen op de verbinding van de buren. Huidige ADSL abonnementen (want dat zal het hoogstwaarschijnlijk zijn, wel even checken natuurlijk) hebben geen datalimiet en zijn vele Mbit dus de kans dat ze er uberhaupt 'last' van hebben (middels tragere surfsnelheid of iets dergelijks) is nihil. (tenzij hij moedwillig illegale content download, in welk geval hij via zijn eigen verbinding ook strafbaar zou zijn en het dus weinig te maken heeft of hij dat via zijn buren hun lijn doet. En kom niet aan dat het 'hun' lijn is en daarm 'hun' verantwoordelijkheid, want elke rechter kijkt daar dwars doorheen)

Ik vind deze respons zo typisch Nederlands. 'Het is MIJN verbinding dus moet je er af blijven!!!!". Egocentrisch ten top maar zogenaamd gefocused op 'huisvredebreuk en schending van artikel x paragraaf x'. Ik dacht dat de oerfilosofie van het internet de vrije verspreiding van informatie was? Jullie hebben er vast wel eens van gehoord. Mijn wifi staat gewoon open. Als iemand even wil internetten via mijn lijn, vind ik dat prima. Ik zie regelmatig onbekende MACs en nog nooit is het gebeurt dat daar narigheid van kwam. Ik ga uit van het goede van de mens... Als ze iets naars willen doen, hebben ze daar echt niet persé mijn verbinding voor nodig...

Als die jongen een beetje wil surfen, laat hem lekker zijn gang gaan. Wil je services draaien of voornamelijk downloaden, doe dat dan via je eigen lijn. Dat heeft niks met illegaliteit te maken: dat heet goed fatsoen. Voor de rest vind ik dat iedereen zich veels te druk maakt.

Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

En al die mensen die een onbeveiligd accesspoint tegenkomen: er zijn meer mensen die denken zoals ik. Denk daarom niet 'omg wtf rofl lol ik kan surfen via iemand anders zijn lijn! Hoe uniek!'. Het heeft meer te maken met mensen die de BBS'en nog hebben meegemaakt en wat vrijer zijn met mensen toelaten. Denk daarom niet 'waarom hebben ze hun netwerk niet beveiligd', denk eerder 'waarom ben ik zo kortzichtig en heb ik mijn eigen netwerk zo hard dichtgetimmerd'. Een beetje hacker komt er echt wel in hoor...

Verwijderd

toch wel grappig dat de rechter in het verleden aangetoond heeft dat deze "hun (voorwerp) 'hun' verantwoordelijkheid" regelmatig heel anders bekijkt als jij het nu doet voordoen. Om het nog maar even niet te hebben over de bewijslast waarmee je zit opgescheept als er iets naar jouw IP getraced is.

Je wimpelt juridische argumenten af omdat je er geen snars van begrijpt. Niemand die het hier over huisvrede breuk art. x paragraaf (bedoel je misschien lid?) x heeft.. maarja even lekker wat roepen wekt de indruk dat je daar wel verstand van hebt. je doet je naam wat dat betreft wel eer aan.

Als jij zo graag een geitenwollensokken tech-hippie wilt zijn welke voor gratis internet voor iedereen is (oerfilosofie was trouwens iets heel anders, daar het ontwikkeld is door de US militairy) vind ik dat prima, maar ga dat niet andere mensen welke wel gewoon voor hun centjes en hun eigen internet verbinding moeten werken opdringen.
Zal leuk worden als elke mafketel in dit land maar even z'n eigen wetten kan verzinnen omdat het vanuit zijn standpunt zo goed voor de maatschappij is.

en je definitie van egoistisch gaat hier idd mooi op: "Egotist: a person more interested in himself than in me." Vraag me af hoe blij je nog zou zijn als jij door de politie van je bed gelicht wordt omdat je buurman zonder dat jij het weet kinderporno heeft zitten verspreiden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 12:12 ]

• Sherlock
  • Laatst online: 19:36

Sherlock

No Shit

Je klinkt als een blatend schaap ;)

Internet is wel degelijk anders als het bij de buren wordt afgetapt. Het is bijvoorbeeld sneller (dus de buren betalen meer geld voor hun verbinding) of er zit een datalimiet op (komt nog vaker voor dan je denkt!).

Hun lijn = hun verantwoordelijkheid gaat dus wel op, als er via hun verbinding illegale activiteiten plaatsvinden en zij kunnen niet bewijzen hoe dat gegaan is zijn zij gewoon zelf de pineut. En niet de blije pedo die een paar weken geleden kinderprno heeft gedownload via die open verbinding.

edit:
damn you mockingbird! :(

[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 15-03-2006 12:12 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
Hoi Wifi gebruikers.
Ik heb mijn router ook open staan (lekker belangrijk wie er gebruik van maakt). ik heb er nooit problemen mee gehad.Mijn router stuurt mijn iedere dag een mailtje over mijn verbinding. kan ik zien wie er gebruik van heeft gemaakt.
Als iedereen zijn router open zet, heeft iedereen en overal internet zonder dat je weer een extra abonnement moet nemen voor internet onderweg.
Maarja .......waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Op mijn werk heeft ook iemand in de buurt zijn router open staan met een versterker. Ik blij kan ik lekker met mijn laptop internetten.

iRacing Profiel

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
-whodini- schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:20:
Hoi Wifi gebruikers.
Ik heb mijn router ook open staan (lekker belangrijk wie er gebruik van maakt). ik heb er nooit problemen mee gehad.Mijn router stuurt mijn iedere dag een mailtje over mijn verbinding. kan ik zien wie er gebruik van heeft gemaakt.
Als iedereen zijn router open zet, heeft iedereen en overal internet zonder dat je weer een extra abonnement moet nemen voor internet onderweg.
Maarja .......waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Op mijn werk heeft ook iemand in de buurt zijn router open staan met een versterker. Ik blij kan ik lekker met mijn laptop internetten.
Ja dat is heel slim in het kader van beveiliging ja. Wat dom natuurlijk.. Als je overal wilt internetten dan kan je beter een umts kaartje kopen zodat je overal beschikbaar bent.

Ben je nooit in jou hoofd gaan afvragen wat mensen met jou bank gegevens kunnen doen als je je lijn niet goed beveiligd hebt?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

andreict schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:26:
Ben je nooit in jou hoofd gaan afvragen wat mensen met jou bank gegevens kunnen doen als je je lijn niet goed beveiligd hebt?
Als je je accesspoint open laat staan voor andere gebruikers wil dat nog niet zeggen dat ze bij ded gegevens op je PC kunnen 8)7 ... andreict.
En als je het hebt over internetbankieren e.d.: Je bankgegevens vul je als het goed is alleen in in een beveiligde context. Zo niet, dan is security toch al een verloren zaak aangezien die gegevens vervolgens via een willekeurige set machines bij je bank terecht gaan komen. Daar heb je verder geen enkele controle op.

Zoef

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat iemand zijn router openzet omdat hij dit graag aan anderen aanbied betekent natuurlijk nog niet dat dat voor elk open accesspoint geldt.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 19:05
Dat iemand hem openzet voor de wereld betekend inderdaad niet dat alle open netwerken voor iedereen bedoeld zijn, MAAR, als consument kan en hoef je dit niet te weten.

Hoe kan jij ooit zien wanneer het wel, en niet bedoeld is? dat is gewoon onmogelijk tenzij je weet van wie het netwerk is.

In mijn vorige huis ontving ik 9 netwerken, 6 onbeveiligd. Het is een drukke wijk en er is dus niet te bepalen van wie welke verbinding is. Ik zie dan ook geen probleem bij het gebruiken van zo'n verbinding.

Koop je een draadloos netwerk, dan staat er in het boekje precies hoe je alles kan beveiligen als mensen die dan niet doen/durven, geven ze aan dat ze het niet belangrijk vinden of ze er nu verstand van hebben of niet.

Het inloggen in een router, ook al is het met het default wachtwoord is nog altijd het doorbreken van een beveiliging en stafbaar.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie dan ook geen probleem bij het gebruiken van zo'n verbinding.
Heb je dit topic dan verder helemaal niet gelezen? Dat je niet kunt zien of het wel of neit de bedoeling is zou voor mij eerder betekenen dat ik er dan vanuit ga dat het niet de bedoeling is. Als iemand vergeten is zijn voordeur op slot te zetten en het regent, vind jij het dan ook normaal dat je dan gewoon dat huis binnen mag, ook al steel je niks?

Verwijderd

Janoz schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:11:
[...]

Heb je dit topic dan verder helemaal niet gelezen? Dat je niet kunt zien of het wel of neit de bedoeling is zou voor mij eerder betekenen dat ik er dan vanuit ga dat het niet de bedoeling is. Als iemand vergeten is zijn voordeur op slot te zetten en het regent, vind jij het dan ook normaal dat je dan gewoon dat huis binnen mag, ook al steel je niks?
toch vind ik inloggen op een niet beveiligde router een ander verhaal.

je moet gewoon doen alsof je dom bent dat je geen verstand er van hebt en zomaar onbewust met je laptop een verbinding kiest :*) en een vreemd huis binnen stappen doe je niet onbewust ;)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sowieso het 'doen alsof je dom bent' zegt genoeg lijkt me. Ik kan ook zeggen dat ik dacht dat dat huis een openbaar gebouw was en me voor de rest voor de domme houden.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Janoz schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:11:
[...]

Ik vind eigenlijk dat je het prima kunt zien. Als mijn wireless lan kaartje aan de DHCP-server van mijn buren vraagt of ik een IP-adres mag leasen en zo van het netwerk gebruik mag maken, en ik krijg vervolgens het gevraagde... dan hoef ik me toch niet meer te gaan afvragen of die apparatuur juist staat ingesteld?

Volgens de geldende protocollen vraagt mijn apparaat toestemming/ toegang voor mij, en die krijg ik. In alle (mank lopende) analogien met insluipen: op dit moment heb ik geklopt, en toestemming gekregen binnen te komen. Daarmee zou het verhaal af moeten zijn. Een ander verhaal wordt het natuurlijk op het moment dat ik WEP-keys ga lopen kraken of MAC-adressen ga spoofen.

Mensen die apparatuur neerzetten moeten er maar eens een keertje voor zorgen dat het spul geen dingen doet die ze niet willen hebben, en er desnoods een paar tientjes tegenaan gooien om het te laten doen. Het hele concept van vrije WiFi-spots wordt de das omgedaan als je niet eens mag verbinden met een accesspoint dat daar expliciet toesteming + benodigde informatie voor gegeven heeft.

Zoef

• ZjieB
  • Laatst online: 31-10-2025
Volgens WvS art. 138a (computervredebreuk) is het lenen van de verbinding niet strafbaar indien alles openstaat en je dus niet hoeft in te loggen of een login omzeilt.

Verwijderd

Als je een beetje manieren hebt dan bel je aan bij je buren, legt uit dat hun draadloos netwerk publiekelijk openstaat, en steek je er 10 minuten van je tijd in om de security aan te zetten of uit te leggen hoe je dat moet doen.

Wil je dan toch al dan niet legaal misbruiken moet je het zelf weten, maar als ik ergens een onbeveiligd netwerk weet hangen dan wijs ik de mensen op het probleem.

Verwijderd

of meld even dat het openstaat.. is wel zo eerlijk.. :)

en dan zorg je gewoon dat jij zelf wel access hebt dmv mac adress en wepkey die jij ook hebt >:)

en in ruil voor een wipje met de dochter des huizes doe je het kostenloos verder.. :7

hup 3 vliegen in 1 klap; buren bevriend, internet aftappen en een ervaring rijker ;)

Verwijderd

Er zitten natuurlijk risico's aan het openzetten van je verbinding. Mensen kunnen er over gaan DCC'en, zodat ze over jouw verbinding illigaal materiaal aanbieden en het kan ook worden misbruikt voor het uploaden van kinderporno. Allemaal zaken waar jij als eigenaar van het IP-adres op aangerekent kan worden. Bovendien, als iemand 30Gb per dag binnen komt sleuren ga je gezeik krijgen met je provider, wel of geen datalimiet.

Andersom ben je natuurlijk een lul als je iemands verbinding misbruikt voor grote hoeveelheden dataverkeer of lompe acties op fora of andere illigale praktijken. Helaas gebeurt het wel. Even de NS-vertrektijden checken is natuurlijk geen ramp. Je hebt alleen geen garantie wat mensen doen als jij je verbinding open stelt.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Zpottr:

Sorry hoor, maar die vergelijking vind ik van hetzelfde niveau als een bezwaarschrift indienen tegen een snelheids bekeuring omdat je er vanuit ging dat de verkeersborden meters per seconde aangaven.

Verwijderd

ZjieB schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:47:
Volgens WvS art. 138a (computervredebreuk) is het lenen van de verbinding niet strafbaar indien alles openstaat en je dus niet hoeft in te loggen of een login omzeilt.
klopt, maar dan zit je nog wel met het vraagstuk diefstal kwa strafbaarheid.
Zelfs als het in z'n geheel niet strafbaar is (hoewel ik dat betwijfel) zal het hoogstwaarschijnlijk nogaltijd onrechtmatig zijn.

maar goed deze discussie is eindeloos tot er eens een keer op z'n fikken getikt wordt door de rechter.
Tot die tijd gelooft iedereen dat hijzelf de waarheid in pacht heeft en zijn visie op de wereld de juiste is. Als iemand zelf niet in wilt zien dat het gebruiken van iemand anders zijn connectie uberhaupt onbehoorlijk is, dan is het een compleet kansloze missie deze mensen er van te overtuigen dat het zelfs strafbaar/onrechtmatig zou kunnen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 14:28 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Zpottr schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:38:
[...]

Als je je accesspoint open laat staan voor andere gebruikers wil dat nog niet zeggen dat ze bij ded gegevens op je PC kunnen 8)7 ... andreict.
En als je het hebt over internetbankieren e.d.: Je bankgegevens vul je als het goed is alleen in in een beveiligde context. Zo niet, dan is security toch al een verloren zaak aangezien die gegevens vervolgens via een willekeurige set machines bij je bank terecht gaan komen. Daar heb je verder geen enkele controle op.
Ik neem aan dat je ervan bewust bent dat als er iemand je pakketjes kan onderscheppen, dat er dan ook een hoop informatie uit te halen is?

Weleens van phising gehoord??

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Janoz schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:13:
@Zpottr:

Sorry hoor, maar die vergelijking vind ik van hetzelfde niveau als een bezwaarschrift indienen tegen een snelheids bekeuring omdat je er vanuit ging dat de verkeersborden meters per seconde aangaven.
Ik kan jouw post op geen enkele manier betrekken op de mijne. Wat bedoel je in vredesnaam? Het is geen vergelijking die ik trek, maar gewoon wat er in realiteit gebeurt. En wat betreft het aankloppen, dat gaat over andermans (slechte) analogie met insluipen waarin ik de denkfout aangeef.

Jouw zinnetje over een situatie waarin iemand die (naar ik aanneem) auto rijdt, daar een rijbewijs voor gehaald moet hebben en toch claimt niet te weten hoe de maximumsnelheid in elkaar zit is werkelijk *volstrekt* irrelevante onzin. Waar haal je het vandaan?? 8)7 8)7

Zoef

• ZjieB
  • Laatst online: 31-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:26:
[...]
klopt, maar dan zit je nog wel met het vraagstuk diefstal kwa strafbaarheid.

<<knip>>
Hoe bedoel je diefstal? Diefstal van bandbreedte? Diefstal van het signaal?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar mijn post om gaat is dat je een vergezocht theoretisch kloppend verhaaltje verzint om iets goed te praten wat imho moreel gezien niet juist is.

Je verhaal haalt de insluip analogie trouwens ook niet onderuit. Je kijkt puur naar de apparatuur en niet naar de eigenaren. Die boeien je blijkbaar geen ene flikker want volgens jou hebben ze het zelf zo ingesteld. Laat het nu toevallig ook de eigenaar zijn die zijn voordeur niet op slot doet.

Ik doe een verzoek tot binnenkomen door aan de deurkruk te draaien. De deur accepteerd mijn verzoek aangezien deze opengaat. Dat het moreel toch niet helemaal zo in elkaar steekt gooien we geheel overboord aangezien het de domme fout is van de gebruiker omdat je toch weet dat je je deur op slot moet doen.

Punt wat ik al eerder in het topic aangegeven heb is dat tegenwoordig (en dan vooral op het redelijk annonieme gebied van internet) alles maar moet kunnen en er geen rekening met anderen gehouden hoeft te worden zolang er niet ergens in de wet wordt vastgelegd dat dit daadwerkelijk niet toegestaan is. Toch jammer dat het tegenwoordig nodig is om daadwerkelijk wetten in te stellen om aan te geven wat wel en niet door de beugel kan en dat het tegenwoordig helemaal niet meer zo normaal is om hier zelf eens even over na te denken...........

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

andreict schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:49:
Ik neem aan dat je ervan bewust bent dat als er iemand je pakketjes kan onderscheppen, dat er dan ook een hoop informatie uit te halen is?
Als ik een beveiligde verbinding met mijn bank maak ben jij een knappe jongen als je daar iets uit weet te halen, hoeveel pakketjes je ook onderschept. Alles is te kraken, inclusief mijn systeem maar voor de gegevens van een enkele bankrekeing is dat simpelweg niet de moeite.

Bovendien, als het onderscheppen van pakketjes interessant zou zijn dan is het breken van de WEP-beveiliging die 90% van de "beveiligde" thuisnetwerken gebruikt een fluitje van een cent.

Iemand die de bewuste keuze maakt zijn access point toegankelijk te maken kan de rest van zijn beveiliging prima op orde hebben, zodat de kans dat kwaadwillenden gebruik maken van zijn overige systemen er niets groter door wordt. En de poster van het bericht waar jij op reageerde doet precies dat: bewust geen beveiliging op een deel van zijn netwerk.
Weleens van phising gehoord??
Jawel, en het heeft hier absoluut niets mee van doen. Je wordt er echt niet geloofwaardiger op als je met termen gaat smijten waarvan je de betekenis niet kent.

Zoef

Verwijderd

ZjieB schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:01:
[...]

Hoe bedoel je diefstal? Diefstal van bandbreedte? Diefstal van het signaal?
diefstal zoals ik het een pagina terug ook al uitlegde..
Pagina: 1 2 Laatste