MeNTaL_TO schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:21:
[...]
Software dat het toerental van je HDD kan beinvloeden

Een dvd op lagere toeren maakt minder herrie en veroorzaakt minder krachten, hoe kan je speler daar van stuk gaan:?
Oftewel, ik plaats jouw post onder het kopje broodje aap.
Het "gerucht" dat de ronde doet over de Starforce beveiliging, is dat het misbruik maakt van "undocumented features" van het gebruik van de CD-ROM/DVD-ROM. Hierbij maken ze gebruik van een low-level driver die bepaalde informatie uitleest van de gebruikt CD/DVD. Op zich niet erg, maar helaas heeft deze kopieerbeveiliging een bepaald probleem icm Windows XP.
Op een één of andere manier detecteerd Windows dat de CD/DVD, voorzien van de Starforce beveiliging, een fout heeft en daardoor de snelheid van de unit blijft verlagen tot op het punt dat het in 16-bit modus terecht komt. Diverse drivers schijnen hier problemen mee te helpen waarna het kan leiden tot hardware problemen.
Het is dus (theoretisch) mogelijk dat een HDD hier problemen mee kan krijgen als deze aangesloten is op dezelfde IDE port als van de CD-ROM speler. Want op dat moment gaat de HDD namelijk ook in 16-bit modus draaien wat resulteert in slechtere doorvoer van gegevens.
Overigens is deze manier van kopieerbeveiliging niet nieuw, in mijn Atari ST tijd werd hier veelvuldig gebruik van gemaakt (al waren het toen diskettes) en in een ver verleden heb een soort gelijke kopieerbeveiliging voor een bedrijf geschreven (die zowel nog DOS en MS-Windows 3.11 compatible was). Verder maken ze gebruik van auth-servers voor verdere controles.
Alhoewel ik zelf nooit schade heb ondervonden bij het gebruik van (originele) Starforce beveiligde games, heb ik in de afgelopen maanden meerdere keren problemen gehad bij het branden van diverse media (mijn buffer zat te fluctueren en ging op sommige momenten zo raar doen dat ik een toaster kreeg). Het verwijderen van de Starforce low-level drivers zorgde in mijn geval ervoor dat dit probleem werd opgelost.
Ook een ander probleem is het gebruik van Alcohol 120% en/of Daemon-tools. Diverse games weigeren te draaien vanwege mijn legaal aanschafte Alcohol 120%. En aangezien ik nogal wat (legaal) gedownloade MSDN ISO's heb en die ik vaak gebruik, heb ik eigenlijk geen zin om dit allemaal te verwijderen. Zodoende wacht ik een tijdje op een NO-CD of NO-DVD zodat ik mijn officieel gekochte game kan spelen (gelukkig heb ik niet al te veel tijd, dus soms blijft zo'n game weken liggen).
Beetje de omgekeerde wereld, maar tsja. Wij kunnen er zeer weinig aan doen, ze luisteren toch niet naar ons. Het is gewoon David tegen Goliath, en wij raken niks met onze slinger.
[
Voor 25% gewijzigd door
nwagenaar op 13-03-2006 20:48
]