Ardana schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:00:Waarom niet? Daar geef je geen argumentatie voor. En kennelijk is de meerderheid van Nederland het niet met je eens: anders zou er geen wet voor zijn gekomen. Wat je zegt (dat je dus moet zoeken naar een andere baan) klopt dus niet: je MOET niet zoeken naar een andere baan, je hebt nl. 't RECHT om in deeltijd te werken.
Dat is een principieel standpunt voor mij. Het is aan de werkgever om te bepalen hoeveel uur hij werk aanbiedt, niet aan een wetgever of medewerker. Mijn argument is dat de werkgever betaald en de bedrijfsvoering een hoeveelheid werk met zich meebrengt. Daarom is de werkgever degene die dient te bepalen voor hoeveel uur er een contract wordt aangeboden. Dat de "meerderheid" dit niet met me eens zou zijn doet niets af aan mijn mening. Of mag je alleen een mening hebben die de meerderheid heeft?
Ik ben absoluut niet een "werkgeverstype" maar ik vind dat werkgevers teveel plichten hebben in deze. Inderdaad hebben werknemers nu het recht om in deeltijd te werken, en moeten ze niets (niemand moet overigens iets). Ik bedoelde echter de situatie zoals ik het graag zie. Wanneer de werkgever in dat geval geen partimers wil, dan is het zoeken naar ander werk de enige mogelijkheid.
En ook hier geef je geen argumenten. Simpel stellen dat je iets vind, is niet voldoende om een mening te onderbouwen. Ook stellen dat er verschillen zijn is niet voldoende. Je zult aan moeten geven waarom jij denkt dat die verschillen (en dan ook de specifieke verschillen aangeven) leiden tot een verschil in juist die vaardigheden als het opvoeden van kinderen/verzorgen van het huishouden.
Wil je argumenten of feiten? Als je harde feiten wilt kan een antropoloog of psycholoog misschien uitkomst bieden. Daar kan en wil ik je niet bij helpen.
Alleen al het bestaan van "mannen en vrouwenberoepen" suggereert dat er verschillen zijn die de rolverdeling tussen mannen en vrouwen bepalen. Overigens hebben die niet altijd betrekking op de werkzaamheden en persoonskenmerken zelf, maar ook op bijvoorbeeld bedrijfscultuur. Er zijn veel factoren waardoor een man of vrouw meer of minder geschikt is voor een bepaalde taak.
Denk ook aan de geringe hoeveelheid vrouwen die voor technische studies kiest. Kunnen ze het niet of willen ze het niet. Hoe dan ook, er zijn verschillen tussen man en vrouw die ervoor zorgen dat de verdeling in bepaalde beroepen niet 50/50 is. Wellicht is de
speech van de voormalige President van Harvard, Larry Summers interessant in dit licht. Vooral de quote
"...the data will, I am confident, reveal that Catholics are substantially underrepresented in investment banking, (...) that white men are very substantially underrepresented in the National Basketball Association; and that Jews are very substantially underrepresented in farming and in agriculture..." heeft veel stof doen opwaaien. Verschillen tussen mensen zijn niet slecht zijn, ze zijn juist een verrijking van de mogelijkheden van een land.
Ik heb argumenten, maar ik heb het gevoel dat je die verwerpt of simpelweg niet wilt horen. Ik vind dat je heel fel reageert op meningen die niet binnen jouw straatje passen. Zo kom ik bijvoorbeeld voornamelijk aan mijn mening door mijn opvoeding. Voor mijn ouders was het normaal dat mannen buitenshuis werkten en vrouwen binnenshuis. Net als vele andere voorkeuren en meningen is dit dus met de paplepel ingegoten. Ik besef terdege dat deze mening in de huidige tijd geen gemeengoed meer is. Ik geloof in eigen keuzes voor zowel vrouw als man. Dat laat onverlet dat ik wel mijn voorkeur heb wat betreft de verdeling van taken binnen het gezin.
Man en vrouw zijn idd niet gelijk en zouden niet in hetzelfde keurslijf moeten. Maar waarom is alleen full-time werken volwaardig meedraaien? Vind je dat niet een beetje kortzichtig? Waarom is 40 uur wel volwaardig en 24 uur niet? Waar leg je de grens? Bij 38? bij 36? bij 32? Ik vind je redenatie gespeend van argumenten.
Volwaardig is voor mij de norm binnen een branch. Vaak is dat dus 36-44 uur. 20 uur werken is dus de helft. Je mag dit overigens best kortzichtig vinden, misschien is het dat ook wel volgens de meeste mensen. Voor alle duidelijkheid, de medewerker zelf is natuurlijk wel een volwaardig persoon, maar zijn of haar betrekking niet. Je hebt namelijk minimaal twee personen nodig om hetzelfde werk te doen en één volwaardige positie te creeren. De werkgever zal dus op zoek moeten naar een extra medewerker die je moet inwerken. Twee medewerkers is lastiger en duurder te managen dan één.
Bij echte emancipatie kunnen beide partners (man/man, man/vrouw, vrouw/vrouw) in volle vrijheid kiezen voor de verdeling van taken. Dus zowel de zorgtaken, de opvoedtaken als de inkomenstaken. En dat betekent ook dat ze ervoor zouden moeten kunnen kiezen om ALLE taken 50/50 te delen.
Dit is precies mijn punt. Iedereen moet zelf kunnen beslissen om bijvoorbeeld 50% te werken. Ik vind niet dat je een werkgever moet verplichten dit te faciliteren. Mensen kunnen in volle vrijheid kiezen door hun heil zoeken bij een andere werkgever. Vrouwen worden niet achtergesteld wanneer ze niet in deeltijd mogen werken van een werkgever, zolang de mannen dat ook niet mogen.
Overigens vind ik dat je jezelf tegenspreekt (kan misinterpretatie aan mijn kant zijn): "Is volwaardig meedraaien dan niet juist een fulltime baan?" staat imo lijnrecht tegenover "Juist het runnen van het huishouden en het opvoeden van kinderen is een volwaardige baan." Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee te zeggen?
Ik vind beide. Zowel fulltime bij een werkgever als fulltime een huishouden runnen is een volwaardige taak. Werken bij een baas is echter niet zaligmakend. Ik vind dat we in Nederland veel meer waardering moeten hebben voor vrouwen (en mannen) die het huishouden doen en voor de kinderen zorgen. Dat is echt niet zo makkelijk als het lijkt.