Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Topicstarter
De situatie is als volgt: mijn vrouw vind haar werk niet leuk meer. En nu speel ik met het idee dat - als ons nog een kind gegunt is in de toekomst - ze stopt met haar werk. Ik ben al een tijdje naar informatie op zoek over de financiele voordelen hiervan. Er is maar 1 nadeel: ze heeft geen inkomen, en de voordelen die ik tot nu toe heb:

- Benzinekosten gaan flink omlaag aangezien zij met de auto naar haar werk gaat en ik met de trein, ipv €240 per maand wordt dat €60. 1 tank in de maand moet te doen zijn.
- Er schijnt een €150 subsidie te zijn voor vrouwen die stoppen met werken om op de kinderen te passen.
- De zorgtoeslag verdubbeld van €40 naar €80 in ons geval.
- Je voedt zelf je kinderen op en hebt dus geen enkele vorm van oppas, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, buitenschoolseopvang of creche nodig.

Als ik met deze zaken een nieuw budgetschema maak waarin ik ook in andere zaken gestreept heb zou het financieel kunnen dat ze stopt. Alleen ik vraag me af of er meer voordelen te halen zijn aangezien ons inkomen minder word. En zijn er misschien baantjes (ik weet dat ze er zijn) die ze thuis kan doen in haar vrije uren :?

Zijn er meer mensen met ervaringen op dit gebied? Hoe hebben jullie dat opgelost? Zijn er nog andere subsidies? Zijn er belastingvoordelen? Alle info is welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door André op 12-03-2006 23:11 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Als ze meer thuis is gaat waarschijnlijk je energierekening omhoog? Dat was bij mij behoorlijk het geval iig. Hou je daar rekening mee ook?

Saved by the buoyancy of citrus

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Hmm, de kachel staat nu automatisch 7 dagen per week van 7:30 tot 23:30 op 20 graden, dus hoger kan het niet worden ;) Ze werkt nu 16 uur onregelmatig waardoor ik vaak thuis ben als zij werkt en er hooguit 1 dag per week de kachel handmatig uitgezet word omdat we dan allebei weg zijn.

• Cyphax
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Ook de electriciteit dan? :)

Saved by the buoyancy of citrus

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Vergeet niet dat je vrouw dan meer thuis is en dus meer tijd heeft om geld uit te geven. Dit is niet negatief bedoeld, maar ik merk bij mijn vriendin dat ze op de dagen dat ze thuis is automatisch iets meer geld uitgeeft (bv. even snel naar de stad om te shoppen en meteen een broodje of iets te pakken of even snel naar haar ouders wat toch weer een paar liter benzine kost).

Misschien dat er qua belasting iets met fiscaal partnerschap voordelig uit kan vallen, maar daar weet ik niet genoeg van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Het kan twee kanten op:
- meer tijd -> meer geld uitgeven (edit: wat pven zegt dus)
- meer tijd -> bestaande inkopen zo scherp mogelijik inkopen (markt, fietsen naar de aldi, etc.)

edit: 16u slechts? dan zal het toch niet veel schelen

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2006 23:19 ]

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Dat is een goeie idd, qua lampen staan er altijd maar 2 aan (spaarlampen) maar ik kan me voorstellen dat er toch vaker gebruik wordt gemaakt van andere apparaten omdat ze meer thuis is.
pven schreef op zondag 12 maart 2006 @ 23:16:
Vergeet niet dat je vrouw dan meer thuis is en dus meer tijd heeft om geld uit te geven. Dit is niet negatief bedoeld, maar ik merk bij mijn vriendin dat ze op de dagen dat ze thuis is automatisch iets meer geld uitgeeft (bv. even snel naar de stad om te shoppen en meteen een broodje of iets te pakken of even snel naar haar ouders wat toch weer een paar liter benzine kost).
Daar had ik nog niets eens bij stilgestaan, ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Rukapul schreef op zondag 12 maart 2006 @ 23:18:

edit: 16u slechts? dan zal het toch niet veel schelen
Van 32 naar 16 uur was niet zo'n grote stap: van heel veel verdienen naar veel verdienen. Maar van 16 naar 0 uur betekent dat het hele gedeelte wat we direct konden sparen ineens minimaal word. En ik wil kunnen blijven sparen voor de toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door André op 12-03-2006 23:23 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Wanneer je bij de belastingaangifte je vrouw opgeeft als fiscale partner dan mag je inkomsten en heffingskortingen optellen. Jij kunt dus als alleenverdiener ook gebruik maken van haar heffingskorting. Je hebt dus een voordeel van E1894 per jaar, toch bijna E160 per maand.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Werk om thuis te doen is er genoeg, bij ons vroeger in hometown was handling van mailings wel een baantje waar veel vrouwen en kinderen leuk druk mee waren :)

Ik ken je vrouw niet :) maar lijkt me best heftig om ineens helemaal thuis te zitten. Nu ligt dat nogal aan de omgeving, als ze veel vriendinnen heeft die ook de hele dag thuis zitten dan is het leuk koffie drinken elke ochtend. Maar lijkt me dat je anders wat contact met andere mensen wel erg gaat missen als al je vriendinnen etc ook werken. Maar goed, dat weet ze zelf het best :) Ik zou denk ik liever een dag in de week buiten de deur werken (bv in een kledingwinkel, noem maar iets waar je misschien ook 1 dag kan werken) dan thuis werken. Echt boeiend werk kan het thuis ook niet snel zijn omdat de kleine ook aandacht nodig heeft. Er zijn best baantjes te vinden maar denk dat dat tegen valt als er ook nog een kleine rond huppelt :)

Ik weet natuurlijk niet wat ze netto aan inkomen had per maand, maar zelf kun je wel uitrekenen of dat al dan niet positief uit pakt. En sja, tis dat je in een vrij suffe plaats woont want zo boeiend is het winkelcentrum volgens mij niet daar ;) maar ze heeft in ieder geval wel meer tijd om te shoppen.

Geld of geen geld, denk dat ze voor haarzelf wel in de gaten moet houden of ze het leuk vindt. Ik ken mensen die het super bevalt, die gaan met kid en hond fijn het park doorslenteren, bij vriendinnen op de koffie.. maar ken ze ook die er bijna gestoord van worden en zich ook nog eens eenzaam/nutteloos etc gaan voelen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

crisp

Devver

Pixelated

Ik ken je vrouw niet, maar mijn vrouw werkt sinds de kleine ook minder en ik heb het idee dat ze die tijd liever voor shoppen gebruikt dan voor huishouden (gezien het feit dat het saldo op mijn rekening steeds hoger wordt maar dan met een min ervoor, en ik nog steeds evenveel moet doen in het huishouden)...

Intentionally left blank

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

crisp schreef op maandag 13 maart 2006 @ 00:49:
Ik ken je vrouw niet, maar mijn vrouw werkt sinds de kleine ook minder en ik heb het idee dat ze die tijd liever voor shoppen gebruikt dan voor huishouden (gezien het feit dat het saldo op mijn rekening steeds hoger wordt maar dan met een min ervoor, en ik nog steeds evenveel moet doen in het huishouden)...
Hier niet - bijna het omgekeerde.

Sinds wij een kleine hebben is mijn vrouw ook volledig gestopt met werken. Eigenlijk met 1 reden: zelf opvoeden, dingetjes leren en spelen.
Bijzaak was dat ze overdag tijd heeft om wat aan het huishouden te doen en andere regelneef achtige taken kan doen.
De ene dag doet ze meer dan de andere, omdat een klein kindje de ene dag 150% energie vreet en de andere dag 10%.

Over een week genomen;
* stofzuigt ze elke dag de benedenverdieping (we hebben een harige hond die meer haar laat vallen dan vasthoud lijkt het).
* strijken/was/e.d. is allemaal gedaan
* het eten staat (bijna) altijd klaar als ik thuiskom
* het kindje zit NIET om aandacht te schreeuwen, dat heeft het immers al de hele dag gekregen van mama. Is overigens wel blij als papa thuiskomt - een dikke knuffel is genoeg voor haar...
* nog wel meer voordelen die ik zo even niet weet te noemen

Door bovenstaande heb je automatisch wat meer aan je avond en weekend en kan je al snel gaan doen waar je zelf zin in hebt, zonder dat je iets anders moet doen. Dat is echt geweldig en (vind ik) belangrijk voor jezelf en relatie.

Ik geloof dat de TS overigens de meeste financiele voordelen wel op heeft gerakeld. Ik zou er zo niet 1 bij weten te verzinnen.
Behalve dat 'benzine' verhaal, want dat krijgt ze nu toch via haar salaris vergoed waardoor je het nu niet zou mogen berekenen als 'winst'?

TS: Voor zover ik dat na 2 jaar kan beoordelen is er maar 1 nadeel; De inkomsten zakken.
Dat is voor de 1 meer als voor de ander, mijn vrouw werkte maar 12 uur oid voor een habbekrats.
Als je het nu en in de toekomst kan opbrengen kan ik niets anders zeggen dan: doen!!!1one

Alles kan stuk.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Hmm, leuke tips staan er tussen. Over dat sociale gebeuren: dat zit wel goed, we hebben een heel groot sociaal netwerk om ons heen waar altijd wel wat te doen is. Dat zal ook wel moeten want
stilzitten kan Rianne niet.

@argro: bij de vorige aangiftes waren we ook financieel partner, dus dat voordeel hadden we volgens mij altijd al.

@Oscar: In Drente zijn 2 winkelcentra heel populair bij het publiek: Assen en Emmen, dus qua shoppen redt ze zich daar wel mee :X Verder heb je wel gelijk met je post, zijn zeker punten die ik eens met Rianne door ga nemen.

@remco_k: Zo zie ik het ook een beetje voor me.

@crisp: mijn vrouw is het tegenovergestelde, die geeft geen cent te veel uit, ik durf haar gerust met €500 langs een kledingwinkel te laten lopen ;)

Al met al denk ik wel dat we het kunnen redden, eventueel wat meer freelancen tussendoor voor wat extra spaarcenten.

[ Voor 10% gewijzigd door André op 13-03-2006 09:19 ]

Verwijderd

Wat me verbaast is dat je het puur financieel bekijkt. Ik kan jouw situatie niet inschatten, maar als ik naar die van mij kijk, dan heb ik het gevoel dat mijn dochter het erg naar haar zin heeft op het kinderdagverblijf. Ze kan 3 dagen per week spelen met andere kinderen en ik vind dat belangrijk voor haar sociale ontwikkeling.

edit: niet pas veel later op de verstuur bericht knop drukken, nu is het dubbelop

In mijn omgeving zijn een aantal partners gestopt met werken en er vallen me twee dingen op: (1) de kinderen raken erg gericht op elkaar en volwassenen en minder op andere kinderen en (2) de wereld van de thuisblijvende partner wordt wel erg klein. Veel verder dan de kids komt die niet meer en veel meer maakt hij/zij ook niet meer mee.

Het lijkt me overigens ook een flinke klus worden om opvoeden en thuiswerken te combineren. Ik werk veel thuis, maar als mijn dochter in de buurt is, kan ik m'n laptop net zo goed uit laten staan omdat ze dan steeds aandacht vraagt. De uurtjes die ze tussen de middag slaapt zijn meestal net voldoende om praktische zaken als een paar telefoontjes te doen / e-mail te checken en het speelgoed op te ruimen / was te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 09:26 ]

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Tja, de financiele kant is de kant die moet kloppen anders hoeven we er uberhaupt niet aan te beginnen ;)

Verder woon ik op een woonerf met tientallen kinderen die bijna altijd buiten spelen en hebben we in ons blok van 4 huizen 7 kinderen (en 2 op komst) onder de 2 jaar, dus speelgenoten genoeg. Daarbij is ons sociale netwerk groot genoeg en zal Rianne niet een huismusje worden.

Over dat thuiswerken kon je wel eens gelijk hebben, dat lijkt me inderdaad wel zwaar. Ligt er misschien ook aan wat voor werk het is, een kennis van mij deed aan lollies inpakken en sealen :P

• Jopster
  • Laatst online: 00:16

Jopster

trotse papa x4

Ook even mijn centen dan maar, al is het meeste al gezegd.

Mijn vrouw is 2 jaar geleden gestopt met werken met als belangrijkste reden de opvoeding van het kind. Dat moet natuurlijk sowieso voorop staan.

Er zijn inderdaad behoorlijk wat fiscale voordelen in zo'n geval. Het vergt ook wat discipline. Wat hierboven is gezegd dat meer thuis zitten meer uitgeven betekent hoeft per definitie echt niet zo te zijn. Dat hangt helemaal van je vrouw af. Als ze al houdt van geld uitgeven, dan zal ze het waarschijnlijk wel sneller uitgeven ja. Maar goed, daar kun je afspraken over maken. Ik bof wat dat betreft erg met de mijne. O+

Wat betreft energie e.d., daar kun je ook op letten. Ik ben alleen maar minder gaan betalen over de jaren, maar dat komt omdat de pc minder aanstaat. :) Je hebt het grotendeels zelf in de hand en het kan imo best leuk zijn om bezuigingen door te voeren. Op een gegeven moment gaat het zelfs automatisch.

Je kunt natuurlijk altijd even kijken of het lukt door een maand van één salaris proberen rond te komen. Zet gewoon 1 salaris direct op de spaarrekening en oefenen maar. :)

Maar als het kan, doen! Imo de beste manier om een kind op te voeden.

edit:
Wat betreft thuiswerk... Pas daarmee op dat je nog wel genoeg aandacht voor de kinderen overhoudt. Ik weet niet of je wel eens naar Supernanny kijkt? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jopster op 13-03-2006 09:32 ]

GoT-Papa clublid

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:23:
Wat me verbaast is dat je het puur financieel bekijkt. Ik kan jouw situatie niet inschatten, maar als ik naar die van mij kijk, dan heb ik het gevoel dat mijn dochter het erg naar haar zin heeft op het kinderdagverblijf. Ze kan 3 dagen per week spelen met andere kinderen en ik vind dat belangrijk voor haar sociale ontwikkeling.

edit: niet pas veel later op de verstuur bericht knop drukken, nu is het dubbelop

In mijn omgeving zijn een aantal partners gestopt met werken en er vallen me twee dingen op: (1) de kinderen raken erg gericht op elkaar en volwassenen en minder op andere kinderen en (2) de wereld van de thuisblijvende partner wordt wel erg klein. Veel verder dan de kids komt die niet meer en veel meer maakt hij/zij ook niet meer mee.

Het lijkt me overigens ook een flinke klus worden om opvoeden en thuiswerken te combineren. Ik werk veel thuis, maar als mijn dochter in de buurt is, kan ik m'n laptop net zo goed uit laten staan omdat ze dan steeds aandacht vraagt. De uurtjes die ze tussen de middag slaapt zijn meestal net voldoende om praktische zaken als een paar telefoontjes te doen / e-mail te checken en het speelgoed op te ruimen / was te doen.
Je 2e, niet doorgestreepte, punt hoeft niet zo zeer een negatief aspect te zijn :) ik heb zelf nooit op een kinderdagverblijf door gebracht, mijn moeder was altijd aanwezig.

En ik kan maar zeggen dat ik er zeker niet te kort door gedaan heb.

Hoe denk je dat het er vroeger aan toe ging, of nog beter, hoe denk je dat het er in de dierenwereld aan toe gaat? Kinderen hebben in de eerste jaren van hun leven een voorbeeld nodig en wie is er nou beter dan 1 van je ouders als voorbeeld?

Nee hoor, kinderdagverblijven zijn makkelijk voor 2 werkende mensen, maar de eerste jaren van een kind, voordat het naar school gaat, hoort het gewoon bij de ouders en niet bij vreemden ;)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Ik vind het eerlijk gezegt nogal gek dat je het vanuit een financiele positite bekijkt en dan steld dat het een voordeel is dat je vrouw thuis zal zijn om de kinderen op te voeden.
Ik zou het eerder omdraaien. Ik wil graag dat mijn vrouw mijn kinderen opvoed, zodat ze in ieder geval de eerste jaren niet door iemand anders worden opgevangen, en is dat financieel haalbaar.

Mijn vrouw werkt sinds we een kleine hebben 2 dagen per week en ik werk nu 4 dagen per week.
Op die manier is er altijd iemand thuis bij ons om de kleine op te voeden en hebben we elke week een dag met z'n drieen om wat 'quality-time' door te brengen.
We zijn er inderdaad financieel op achteruit gegaan, maar we komen nog net rond elke maand.
Ik heb dat zeker over voor mijn kleine in ieder geval.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:40:
Ik vind het eerlijk gezegt nogal gek dat je het vanuit een financiele positite bekijkt en dan steld dat het een voordeel is dat je vrouw thuis zal zijn om de kinderen op te voeden.
Ik zou het eerder omdraaien. Ik wil graag dat mijn vrouw mijn kinderen opvoed, zodat ze in ieder geval de eerste jaren niet door iemand anders worden opgevangen, en is dat financieel haalbaar.
In beide gevallen zul je de financiele kant moeten bekijken om te zien of het uberhaupt mogelijk is ;) Voor mij is de opvoeding door ons zelf ook het meest belangrijke, maar het moet wel kunnen.
Mijn vrouw werkt sinds we een kleine hebben 2 dagen per week en ik werk nu 4 dagen per week.
Op die manier is er altijd iemand thuis bij ons om de kleine op te voeden en hebben we elke week een dag met z'n drieen om wat 'quality-time' door te brengen.
We zijn er inderdaad financieel op achteruit gegaan, maar we komen nog net rond elke maand.
Ik heb dat zeker over voor mijn kleine in ieder geval.
Ik heb het er ook voor over, daarom zijn we er nu ook serieus over aan het nadenken. Alleen om alles op een rijtje te krijgen vind ik het wel prettig om te horen hoe anderen het doen :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Zodan, met stijgende verbazing dit topic door lopen lezen.

Je hoort gewoon de aanrechtkettingen rinkelen.

Afgezien van het feit dat het natuurlijk als man lekker makkelijk is om alle huishoudelijke taken door je vrouw te laten doen weet ik niet echt zeker of dit wel zo'n goed voorbeeld is voor de kinderen.

Wellicht wil je dit mee geven aan ze: mama is om te poetsen en om koffie te drinken met de buurvrouwen en papa verdient het geld en moet worden verzorgd door mama. Maar ik verwacht dat die stelling in de toekomst niet meer houdbaar is.

Ik weet wel dat de situatie in het Oosten van het land wat anders is dan in het Westen maar dat we daar zover in de tijd teruggeworpen waren dat wist ik niet. (redelijk serieus bedoeld en niet om een flamewar te starten).
En nu speel ik met het idee dat - als ons nog een kind gegunt is in de toekomst - ze stopt met haar werk.
Hoezo jij speelt met het idee? 8)7 Wat vindt je vrouw daarvan?
En zijn er misschien baantjes (ik weet dat ze er zijn) die ze thuis kan doen in haar vrije uren
Ja ik weet niet wat ze voor baan nu heeft en wat voor voor opleiding, als mij vriendin dit zou lezen zou ze me vermoorden (en terecht trouwens). Waarom mag ze die tijd bv niet invullen met een hobby (tekenen, lezen, misschien een vervolgopleiding doen). Of mag het niet te veel kosten?

Verwijderd

KatirZan schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:34:
[...]

Je 2e, niet doorgestreepte, punt hoeft niet zo zeer een negatief aspect te zijn :) ik heb zelf nooit op een kinderdagverblijf door gebracht, mijn moeder was altijd aanwezig.

En ik kan maar zeggen dat ik er zeker niet te kort door gedaan heb.

Hoe denk je dat het er vroeger aan toe ging, of nog beter, hoe denk je dat het er in de dierenwereld aan toe gaat? Kinderen hebben in de eerste jaren van hun leven een voorbeeld nodig en wie is er nou beter dan 1 van je ouders als voorbeeld?

Nee hoor, kinderdagverblijven zijn makkelijk voor 2 werkende mensen, maar de eerste jaren van een kind, voordat het naar school gaat, hoort het gewoon bij de ouders en niet bij vreemden ;)
Het wordt een beetje OT, maar ik ben het niet met je eens. Ik ben ook opgevoed door m'n moeder, maar dat komt vooral omdat begin jaren 70 de maatschappij behoorlijk anders in elkaar zat. Destijds was het de norm dat de vrouw stopte met werken. Ik kan niet beoordelen of ik er slechter/beter van ben geworden om de simpele reden dat ik de andere situatie niet ken.

Ik ben gelukkig met de huidige oplossing (3 dagen KDV en 4 thuis). Ik vind het een prima mix tussen de tijd als rolmodel en de noodzakelijke sociale ontwikkeling met andere kinderen op een kinderdagverblijf. Ik zie ook kids die 5 dagen gaan en dat is voor mij teveel van het goede. En dat van die vreemden valt ook best mee. Het zijn - in mijn geval - vaste leidsters, dus ik vind het prima zo.

Dit is overigens een lastig discussiepunt omdat je al heel snel reageert vanuit je eigen situatie. In het geval van de TS is de buurt kinderrijk, dat is die van mij minder.
André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:29:
Over dat thuiswerken kon je wel eens gelijk hebben, dat lijkt me inderdaad wel zwaar. Ligt er misschien ook aan wat voor werk het is, een kennis van mij deed aan lollies inpakken en sealen :P
Er zijn meer dingen te bedenken hoor. Voor onze tweede kwamen we voor het geboortekaartje terecht op http://www.comingsoon-cards.nl/ en ik weet het niet zeker, maar dit is volgens mij ook een initiatief van een thuiswerkende vrouw. Als je leuke vaardigheden hebt kun je altijd proberen op zelf iets op te zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 10:02 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:54:
...
Laat ik het hier nou voor de volle 100% mee eens zijn... wat een ouderwetse, achterhaalde macho-egootjes die het vrouwtje thuis achter de begonia's zetten met de kleintjes... voor zover ik het kan concluderen aan de hand van de door mij gelezen teksten.

Om te beginnen klinkt er weinig dialoog (wat vindt zij er bijvoorbeeld van) in door, maar ook nog eens de uitgavenpatronen van de eega's ('shoppen' is kennelijk het enige dat ze doen) en geen enkele waardering voor hetgeen er in de tussentijd dat jij 'de centen verdient' thuis allemaal gebeurt. Iets van taken delen schemert niet door. :/

Je mag me overtuigen van het tegenovergestelde, maar littlejoannes raakt hier vast ook al gevoelige snaren ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• P_de_B
  • Niet online

Lees jij de TS wel :? De eerste regel: mijn vrouw vind haar werk niet leuk meer.

Ik kan me goed in André zijn situatie indenken, mijn vrouw vind het ook niet echt leuk meer om te werken en zou ook liever voor ons kindje (en de 2e die op komst is) zorgen. Zoals ik de TS lees staat de vrouw van André er helemaal achter. En de insinuaties over het feit dat oost nederland een stuk achter loopt slaat imho ook nergens op.

Verder wel interessant topic, ik kan zo nog bedenken dat je vrouw het recht op combinatiekorting verliest (228 euro/jaar).

[ Voor 7% gewijzigd door P_de_B op 13-03-2006 10:12 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• André

André

Analytics dude

Topicstarter

Hier moest ik wel even om lachen :D Alleen zo erg is het natuurlijk ook niet, alles gaat in overleg, ze heeft zelf aangegeven dat ze graag wil stoppen.
Afgezien van het feit dat het natuurlijk als man lekker makkelijk is om alle huishoudelijke taken door je vrouw te laten doen weet ik niet echt zeker of dit wel zo'n goed voorbeeld is voor de kinderen.
Dat heb je mij niet horen zeggen, bij ons is er een gelijke verdeling: als de 1 kookt wast de ander af, ik doe het stofzuigen, dweilen en ramen wassen, zij de was, enz.
Wellicht wil je dit mee geven aan ze: mama is om te poetsen en om koffie te drinken met de buurvrouwen en papa verdient het geld en moet worden verzorgd door mama. Maar ik verwacht dat die stelling in de toekomst niet meer houdbaar is.

Ik weet wel dat de situatie in het Oosten van het land wat anders is dan in het Westen maar dat we daar zover in de tijd teruggeworpen waren dat wist ik niet. (redelijk serieus bedoeld en niet om een flamewar te starten).
Je neemt bepaalde teksten uit het topic iets te erg op volgens mij. Zo zwart wit is het niet.
Hoezo jij speelt met het idee? 8)7 Wat vindt je vrouw daarvan?
Die kwam in eerste instantie met de suggestie :)
Ja ik weet niet wat ze voor baan nu heeft en wat voor voor opleiding, als mij vriendin dit zou lezen zou ze me vermoorden (en terecht trouwens). Waarom mag ze die tijd bv niet invullen met een hobby (tekenen, lezen, misschien een vervolgopleiding doen). Of mag het niet te veel kosten?
Klinkt een 'baantje' dan zo negatief? En idd, het mag niet te veel kosten, we leven niet allemaal in luxe.
Ramzzz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:04:

Laat ik het hier nou voor de volle 100% mee eens zijn... wat een ouderwetse, achterhaalde macho-egootjes die het vrouwtje thuis achter de begonia's zetten met de kleintjes... voor zover ik het kan concluderen aan de hand van de door mij gelezen teksten.
Ik snap niet uit welk deel van het topic je deze conclusie trekt?
Je mag me overtuigen van het tegenovergestelde, maar littlejoannes raakt hier vast ook al gevoelige snaren ;)
Mjah, jullie doen beide of we de vrouw verplicht thuis laten zitten maar dat is de keus die ze zelf maken?

Verwijderd

Ramzzz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:04:
[...]

Om te beginnen klinkt er weinig dialoog (wat vindt zij er bijvoorbeeld van) in door, maar ook nog eens de uitgavenpatronen van de eega's ('shoppen' is kennelijk het enige dat ze doen) en geen enkele waardering voor hetgeen er in de tussentijd dat jij 'de centen verdient' thuis allemaal gebeurt. Iets van taken delen schemert niet door. :/

We leven niet meer in de jaren 50 hoor toe de vrouw bij het huwelijk nog trouw moest beloven aan haar "heer en gebieder". Bij de meeste reacties hoort een vette knipoog (shoppen bijv) denk ik. Het wordt vanuit de eerste persoon enkelvoud geschreven, maar de ik hoop dat de realiteit is dat het een uitvloeisel is van een gezamelijke discussie en besluitvorming. Ik ken iig geen enkele vrouw in mijn omgeving die er naar zou luisteren als ze de opdracht zou krijgen om voortaan maar voor de kids te zorgen.

Maar goed, vrouw thuis is bij mij geen oplossing. Zij wordt daar niet gelukkig van en ik dus ook niet.

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:58:
Het wordt een beetje OT, maar ik ben het niet met je eens. Ik ben ook opgevoed door m'n moeder, maar dat komt vooral omdat begin jaren 70 de maatschappij behoorlijk anders in elkaar zat. Destijds was het de norm dat de vrouw stopte met werken. Ik kan niet beoordelen of ik er slechter/beter van ben geworden om de simpele reden dat ik de andere situatie niet ken.
Best interessant discussie materiaal ondanks dat het een beetje OT gaat. Vergeef me. :)

Kan je wel met zekerheid zeggen dat je het niet kunt beoordelen? De maatschappij zat toen inderdaad anders in elkaar en imo een stuk meer gefocussed op het gezin. Tegenwoordig draait alles om ikke, ikke, ikke. De maastschappij heeft er voor gezorgd dat je wel bijna tweeverdiener moet zijn om een huis(houden) te kunnen betalen. Het is momenteel precies het tegenovergestelde van hoe het vroeger was. Ouders die allebei werken, kinderen op de creche... dit gaat vaak (ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is) gepaard met veel te weinig aandacht door de ouders omdat ze het simpelweg te druk hebben met werk. En als ze dan 's avonds thuis komen van werk zijn ze moe en ploffen ze, na het in bed leggen van het kind, neer op de bank. Ik zet hier even een heel erg stereotype beeld neer, maar zo gaat het bij veel gezinnen. Misschien krijgt het kind dan wel een goede opvoeding, maar niet door de ouders. Geborgenheid? Wellicht op de creche, maar niet thuis. Ik denk dat zoiets behoorlijk doorwerkt in het groeiproces.

Ik denk dat bovenstaande best een reden tot beoordeling kan zijn. Wellicht niet in je persoonlijk situatie, maar wel voor het algemene beeld.
We leven niet meer in de jaren 50 hoor toe de vrouw bij het huwelijk nog trouw moest beloven aan haar "heer en gebieder". Bij de meeste reacties hoort een vette knipoog (shoppen bijv) denk ik. Het wordt vanuit de eerste persoon enkelvoud geschreven, maar de ik hoop dat de realiteit is dat het een uitvloeisel is van een gezamelijke discussie en besluitvorming. Ik ken iig geen enkele vrouw in mijn omgeving die er naar zou luisteren als ze de opdracht zou krijgen om voortaan maar voor de kids te zorgen.
Denk dat alles een beetje overtrokken wordt hier. Zoals je zegt leven we niet meer in de 50's. Wellicht dat beide partijen het beter vinden voor het kind?

In mijn geval wilde mijn vrouw zelf ook stoppen met werken. Zij kwam met het initiatief. :) Ze heeft wel eens aangeboden om zelf weer te gaan werken zodat ik huisman kon worden. Het idee trekt me alleen niet zo. Ik zou gillend gek worden. :) Maar dat heeft alleen maar voor meer waardering en respect voor haar taken gezorgd. Het is een fulltime baan. Je hebt geen tijden van 9 tot 5. Vergeet dat niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Jopster op 13-03-2006 10:27 ]

GoT-Papa clublid

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het is blijkbaar (gelukkig) wat genuanceerder dan je in de TS omschreef.

Ik las uit je "ik speel met het idee" dat je vrouw er niets over te zeggen had. Gelukkig is dat dus niet zo.

Maar baantje vindt ik meer wat voor een 15 jarige die als bijbaantje bollen pelt.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een vrouw met een redelijke opleiding voor haar plezier lollies in zakjes gaat zitten stoppen thuis tussen het strijken en het eten koken door.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
offtopic:
Nu je vrouw zo veel tijd over zal hebbe, mits er geen kinderen komen, zal ze waarschijnlijk meer tijd op tweakers zitten, en misschien neemt ze zelfs wel je mod being over :P

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:22:
Het is blijkbaar (gelukkig) wat genuanceerder dan je in de TS omschreef.

Ik las uit je "ik speel met het idee" dat je vrouw er niets over te zeggen had. Gelukkig is dat dus niet zo.
Nee, alles gaat in goed overleg, de tijd dat de man alles voor het zeggen had is gelukkig al lang voorbij :)
Maar baantje vindt ik meer wat voor een 15 jarige die als bijbaantje bollen pelt.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een vrouw met een redelijke opleiding voor haar plezier lollies in zakjes gaat zitten stoppen thuis tussen het strijken en het eten koken door.
Tja, er zijn wel leuker baantjes dan dat natuurlijk, misschien moet ze een hobby oppakken om daar wat geld mee te verdienen bijvoorbeeld. Maar wellicht gaat het ook te veel tijd kosten.
DaannO schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:23:
offtopic:
Nu je vrouw zo veel tijd over zal hebbe, mits er geen kinderen komen, zal ze waarschijnlijk meer tijd op tweakers zitten, en misschien neemt ze zelfs wel je mod being over :P
offtopic:
Muahaha >:) zou kunnen, wie weet is het André ook niet die dit post maar Rianne >:)

[ Voor 18% gewijzigd door André op 13-03-2006 10:27 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:15:
Ik snap niet uit welk deel van het topic je deze conclusie trekt?

[...]

Mjah, jullie doen beide of we de vrouw verplicht thuis laten zitten maar dat is de keus die ze zelf maken?
Illustreren? Bijvoorbeeld de droge opsomming van remko_k:
Over een week genomen;
* stofzuigt ze elke dag de benedenverdieping (we hebben een harige hond die meer haar laat vallen dan vasthoud lijkt het).
* strijken/was/e.d. is allemaal gedaan
* het eten staat (bijna) altijd klaar als ik thuiskom
* het kindje zit NIET om aandacht te schreeuwen, dat heeft het immers al de hele dag gekregen van mama. Is overigens wel blij als papa thuiskomt - een dikke knuffel is genoeg voor haar...
* nog wel meer voordelen die ik zo even niet weet te noemen
Chapeau hoor - heb je zelf ook wat gedaan? :|

Over de TS ben ik niet specifiek in details getreden, maar wel over de 'tone of voice' en de manier waarop er in een paar posts over de partner en haar bezigheden wordt gesproken, droge opsommingen, alsof er een takenlijstje klaarligt met wat er allemaal moet gebeuren - afvinken maar. Het is wel je levensgezel, en niet een personeelslid. Het gevoel dat je het over je geliefde (?) hebt ontbreekt hier nogal eens. En daar gaat mijn post over.

Ik werk fulltime - geen keus, mijn vrouw parttime (28 uur, veel wisselende diensten), we doen alles samen, met een realistische verdeling naar hoeveelheid beschikbare tijd. En dan nog zou ik meer moeten kunnen doen - hand in eigen boezem. :X

De kinderen (1 en 4) zien mij door de week wat minder, maar we zijn er wel altijd samen voor de kinderen. En dan kost kinderopvang maar €1000 per maand (voor de oudste naar school,ging)... dat heb je gewoon over voor een gezin in balans.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Ramzzz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:30:

Chapeau hoor - heb je zelf ook wat gedaan? :|
Ik ben het wel met je eens dat het niet door 1 persoon gedaan moet worden. Maar aan de andere kant (even hypothetisch gezien): ik werk 8 uur op mijn werk en mijn vrouw werkt 8 uur thuis, en 's avonds doen we alles samen. Mijns inziens kan ze in 40 uur het huishouden wel doen, dat betekent dat we 's avonds tijd voor elkaar hebben en dat betekent ook dat ik niets meer hoef te doen in het huishouden. Let wel: dat is hypothetisch, in de praktijk is er toch altijd nog wel wat te doen.
De kinderen (1 en 4) zien mij door de week wat minder, maar we zijn er wel altijd samen voor de kinderen. En dan kost kinderopvang maar €1000 per maand (voor de oudste naar school,ging)... dat heb je gewoon over voor een gezin in balans.
€1000 per maand :X slik, dat verdient mijn vrouw niet eens, dus dan is het voor ons duurder dat ze blijft werken dat dat ze stopt.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-10 10:33
Je kunt het ook een beetje overdrijven hè :)
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld niet gewerkt toen wij (m'n zus en ik) klein waren, maar zat echt niet lollies in zakjes te stoppen. Ze deed gewoon het huishouden, en heeft daarnaast allerlei opleidingen gedaan en is uiteindelijk cursussen gaan geven in allerlei dingen. Voordeel is dat er altijd iemand thuis is van de ouders voor de kinderen, en ik ben er van overtuigd dat m'n moeder dit echt voor haar plezier deed. Overigens is het dus alleen de eerste 3 jaar of zo dat kinderen heel de tijd thuis zitten.. na die drie jaar gaan ze al naar de kleuterschool en wordt de hoeveelheid tijd dat ze thuiszitten alleen maar minder, om uiteindelijk helemaal niet meer thuis te zijn :P
Natuurlijk zullen er vrouwen zijn die daar niet gelukkig van zouden worden, maar dat is nog geen reden om gelijk alle vrouwen hier onder te scharen. 'T is dat ik geen vrouw ben en ook nog geen kinderen heb en zo, maar ik kan me best voorstellen dat je je carrière onderbreekt om een aantal jaar voor kinderen te gaan zorgen. Het is niet zo dat heel het leven om werken en carrière draait :) er zijn ook nog andere dingen waar mensen gelukkig van kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin Sturm op 13-03-2006 10:49 ]

Verwijderd

Jopster schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:20:
[...]

Best interessant discussie materiaal ondanks dat het een beetje OT gaat. Vergeef me. :)

Kan je wel met zekerheid zeggen dat je het niet kunt beoordelen? De maatschappij zat toen inderdaad anders in elkaar en imo een stuk meer gefocussed op het gezin. Tegenwoordig draait alles om ikke, ikke, ikke. De maastschappij heeft er voor gezorgd dat je wel bijna tweeverdiener moet zijn om een huis(houden) te kunnen betalen. Het is momenteel precies het tegenovergestelde van hoe het vroeger was. Ouders die allebei werken, kinderen op de creche... dit gaat vaak (ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is) gepaard met veel te weinig aandacht door de ouders omdat ze het simpelweg te druk hebben met werk. En als ze dan 's avonds thuis komen van werk zijn ze moe en ploffen ze, na het in bed leggen van het kind, neer op de bank. Ik zet hier even een heel erg stereotype beeld neer, maar zo gaat het bij veel gezinnen. Misschien krijgt het kind dan wel een goede opvoeding, maar niet door de ouders. Geborgenheid? Wellicht op de creche, maar niet thuis. Ik denk dat zoiets behoorlijk doorwerkt in het groeiproces.

Ik denk dat bovenstaande best een reden tot beoordeling kan zijn. Wellicht niet in je persoonlijk situatie, maar wel voor het algemene beeld.
Het heeft weinig meer te maken met de vraag van de TS, maar ik vind het wel een leuk zijspoortje, dus ik hoop dat het mag ;)

De individualisering van de maatschappij is inderdaad een trend van de afgelopen 20 jaar, maar we zijn zelf wel onderdeel van dezelfde maatschappij. Het is enorm generaliserend, maar ik denk dat de financiele situatie van de meeste gezinnen in de afgelopen 30 jaar behoorlijk is verbeterd. Ik ben wellicht wat ouder (1969) dan de meesten hier, maar ik kom uit de tijd dat er één keer per week vlees op tafel stond en mijn moeder moest gaan werken toen wij op de middelbare school zaten uit bittere noodzaak. Goed, de huizen waren veel goedkoper, maar het besteedbare inkomen was (ook als je het indexeert) gemiddeld lager.

Met de prijzen voor kinderdagopvang kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat het financiele voordeel erg groot is als beide partners blijven werken en je doet geen hoog gekwalificeerd werk (lees: flink betaald). Ik denk dat je gelijk hebt in je stelling dat het ten koste gaat van de aandacht voor de kids. Ik zie het iedere dag: kids die op het eerst mogelijke tijdstip worden afgezet en het liefst een kwartier na sluitingstijd worden opgehaald en dat dan 5 dagen per week. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets goed is. Ik denk ook niet dat je er zelf gelukkig van wordt.

Mijn vrouw is een carrieretijger en ik werk als zelfstandige. Als mijn werk klaar is (en daar moet ik nu echt mee gaan beginnen) haal ik mijn dochter op om samen te spelen, badje, eten en dat soort dingen. Het enige waar ik me zorgen over maak is voor over een jaar of 10. Dan heb ik nog een lange weg te gaan tot mijn pensioen en moet ik er wel voor zorgen dat ik nog steeds aan de bak kom (toch weer die maatschappij dus ..... ;)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:44:
€1000 per maand :X slik, dat verdient mijn vrouw niet eens, dus dan is het voor ons duurder dat ze blijft werken dat dat ze stopt.
Meer dan €10.000 per jaar, en daar krijg je dan van de fiscus met moeite €1.600 van terug. Tja. En dit kabinet maar roepen dat het gaat om werk, werk, werk. En stimuleren ho maar... wij kunnen het lijden (alhoewel :/ ) maar een aanzienlijk deel van de bevolking niet. En dan blijft meestal de vrouw thuis. Zolang fatsoenlijke kinderopvangregelingen (combineer dit dan gewoobn met school - dat scheelt onder andere dat ellendige energievretende en kindonvriendelijke heen-en-weer-gesleep met die kids... :? ). Maar ja, het onmderwijs geeft niet thuis. De belastingdienst en de werkgevers ook al. Nu heb je een meervoudige infrastructuur (kinderdagverblijven én scholen) en de bijbehorende overhead, alles dubbelop.

En zo bouwen we met zijn allen weer lekker aan een beter, rijker land 8)7 - althans voor diegenen die er iets aan overhouden. Als NL eens een voorbeeld aannam (voor wat betreft kinderopvang en de kosten daarvan) aan Frankrijk...

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 13-03-2006 10:59 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik hoop toch dat die 1000 euro per maand voor 2 kinderen is? Dan nog is het natuurlijk een boel geld en kan ik me voorstellen dat vrouwen niet meer werken

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Standeman
  • Laatst online: 21-11 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik begrijp de reactie van remco_k wel een beetje. Wanneer er iemand de hele dag thuis zit en voor de kinderen zorgt, zou ik inderdaad van die persoon ook verwachten dat het huishouden wordt gedaan. Effectief gezien vind ik dat je gewoon 8 uur per dag blijft werken, alleen zijn het dan allemaal huishoudelijke en opvoedkundige taken geworden.
Je kan die zaken ook door andere laten doen en dan moet je dus aan de bak bij een baas om ze te kunnen betalen. Links om of rechts om, volgens mij maakt het weinig uit en is het dus een persoonlijke keuze die je gezamenlijk maakt.

Ik zou overigens zelf best huisman willen zijn :Y)
Gunner schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:03:
Ik hoop toch dat die 1000 euro per maand voor 2 kinderen is? Dan nog is het natuurlijk een boel geld en kan ik me voorstellen dat vrouwen niet meer werken
Reken op 250,- per dag KDV per maand.. Het ligt er een beetje aan of je baas meebetaalt en wat je krijgt van de belastingdienst.
Dus als je je kind 4 dagen naar het KDV brengt, ben je inderdaad 1000,- per maand kwijt.

[ Voor 28% gewijzigd door Standeman op 13-03-2006 11:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gunner schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:03:
Yep, 2 kinderen, 2 dagen op kinderdagverblijf, van ruwweg 0800 - 17.30.

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:53:
Met de prijzen voor kinderdagopvang kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat het financiele voordeel erg groot is als beide partners blijven werken en je doet geen hoog gekwalificeerd werk (lees: flink betaald).
Eensch Ook met de rest van je post overigens. Dan is het wellicht zelfs nog voordeliger om thuis te blijven om voor de kinderen te zorgen. Je moet het natuurlijk wel willen, maar die vraag zou je jezelf niet eens moeten stellen als je aan kinderen begint/bent begonnen. Het is nou eenmaal een hele verantwoordelijkheid en die kun je simpelweg niet even afschuiven op derden.
Ik denk dat je gelijk hebt in je stelling dat het ten koste gaat van de aandacht voor de kids. Ik zie het iedere dag: kids die op het eerst mogelijke tijdstip worden afgezet en het liefst een kwartier na sluitingstijd worden opgehaald en dat dan 5 dagen per week. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets goed is. Ik denk ook niet dat je er zelf gelukkig van wordt.
Dat is inderdaad ook precies wat ik bedoel!
Mijn vrouw is een carrieretijger en ik werk als zelfstandige. Als mijn werk klaar is (en daar moet ik nu echt mee gaan beginnen) haal ik mijn dochter op om samen te spelen, badje, eten en dat soort dingen. Het enige waar ik me zorgen over maak is voor over een jaar of 10. Dan heb ik nog een lange weg te gaan tot mijn pensioen en moet ik er wel voor zorgen dat ik nog steeds aan de bak kom (toch weer die maatschappij dus ..... ;)
Waarom maak je je zorgen voor over 10 jaar? Je leeft nu, niet dan. Van zorgen maken wordt je alleen maar sneller grijs. :P

Sorry TS voor al die zijwegen. :)

GoT-Papa clublid

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ramzzz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:04:
Yep, 2 kinderen, 2 dagen op kinderdagverblijf, van ruwweg 0800 - 17.30.
Dat is echt aso veel of niet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Martin Sturm schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:47:
[...]

Je kunt het ook een beetje overdrijven hè :)
Mijn moeder heeft bijvoorbeeld niet gewerkt toen wij (m'n zus en ik) klein waren, maar zat echt niet lollies in zakjes te stoppen.
Maar toch werd het serieus genoemd als eventuele bijverdiensten.
(maar hou er ook wel van om iets sterk aan te zetten, bevorderd de discussie soms :))

Kijk ik ben dan wel kinderloos (wel met eenkinderwens) dus er is reeds nagedacht over André's stelling. Nu is iedere situatie anders en kan je ze niet zo 1 2 3 naast elkaar leggen.

Maar ik en mijn vriendin vinden het geen keuze om 1 van beide thuis te laten zijn om voor de kinderen te zorgen. Dat zal waarschijnlijk zoiets worden als ieder 4 dagen werken en het kind (de kinderen) 3 dagen in de week naar het kinderdagverblijf.

Ik ben ook een kind geweest waarvan de moeder thuis bleef en met een kopje thee klaar zat na school. En dat was best prettig, maar ik vind dat mannen en vrouwen gelijk aan elkaar zijn en horen te zijn, dus ook in de opvoeding. En ik wil dat ook uit gaan dragen aan mijn kinderen.

En een moeder die zichzelf helemaal wegrekend om alleen voor de kinderen te zorgen dat vind ik niet meer van deze tijd en een slecht voorbeeld voor mijn toekomstige kinderen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gunner schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:11:
[...]

Dat is echt aso veel of niet?
Een kleine splinternieuwe auto per jaar, inderdaad :/

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:14:

En een moeder die zichzelf helemaal wegrekend om alleen voor de kinderen te zorgen dat vind ik niet meer van deze tijd en een slecht voorbeeld voor mijn toekomstige kinderen.
Tja, wat is niet van deze tijd. Als ik nou stop met werken en Rianne 40 uur gaat doen is het ultra-modern en vinden veel mensen het verassend. Terwijl dat eigenlijk exact hetzelfde is ;)
En daarbij kan het ook anders, een vrouw die niet werkt hoeft geen vrouw te zijn die alleen maar thuis achter de geraniums zit en alleen maar op de kinderen past.

@diverse reacties:
Dat het wat offtopic gaat is niet erg, ik vind de discussie rondom de hele ethiek over het wel of niet thuisblijven bij je kinderen ook wel interessant. :)

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:29:
Tja, wat is niet van deze tijd. Als ik nou stop met werken en Rianne 40 uur gaat doen is het ultra-modern en vinden veel mensen het verassend. Terwijl dat eigenlijk exact hetzelfde is ;)
Dat lijkt inderdaad ook maar weer aan te tonen in wat voor maatschappij we leven en wat in die maatschappij als normaal wordt bestempeld. Ik bedoel dat het tegenwoordig niet als normaal gezien wordt dat één van ouders zich fulltime richt op het opvoeden.
En daarbij kan het ook anders, een vrouw die niet werkt hoeft geen vrouw te zijn die alleen maar thuis achter de geraniums zit en alleen maar op de kinderen past.
Nee precies, ze kan ook het huishouden doen. :P :>

GoT-Papa clublid

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Nog maar even iets naast wat ik daarnet neer gepent heb op de vorige pagina :

Mijn vriendin en ik hebben het er wel eens over en zij gaat in eerste instantie part-time werken zodra er een kind op komst/aanwezig is. Uiteindelijk, als het kind oud en wijs genoeg is, dan kan ze eventueel weer full-time gaan werken.

Kijk, 2 dagen per week op een dagverblijf is niet schadelijk, dat is juist goed voor kinderen hun sociale opvoeding, echter 5 dagen is teveel van het goede. Het lijkt me juist dat ze dan minder aan hun thuis situatie gaan denken en daar later last van hebben. Dat is eigenlijk meer het punt van wat ik op de vorige pagina geschreven heb.

Ik heb zelfs aangeboden aan mijn vriendin om part-time te gaan werken aangezien we er financieel dan minder op achteruit gaan. Ik fiets elke dag naar mijn werk, zij gaat met de auto (ziekenhuis, verpleegkundige en flink wat onregelmatigheids uren, terwijl ik full-time van 9 tot 5 werk).

Als alles zo doorgaat verdient zij straks meer per maand dan ik, tenminste, als ze doorgaat met leren (wat ze ook doet en wat ik haar ook aanraad).

Maar ze wil niet dat ik part-time ga werken omdat zij dan bij de, uiteraard als het dan zo ver is, kinderen wil zijn.

Het is denk ik meer het zicht op wat je vroeger zelf meegemaakt hebt. Mijn vriendin haar moeder is part-time gaan werken toen ze kinderen kreeg. En bij mij thuis is mijn moeder huisvrouw (respect!).

Dus ja....we wachten het wel af hier :) eerst maar eens een huis kopen en dan over enkele jaren kijken of het een goed idee is om aan kinderen te beginnen :)

Wabbawabbawabbawabba

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien ik over een paar maandjes ook pappa ga worden hebben mijn vriendin en ik het alsvolgt opgelost:

Ik ben hard opzoek gegaan naar een andere baan (in de buurt) en ga wanneer het kind geboren wordt 32 uur werken. Mijn vriendin zit al dicht bij en gaat ook 32 uur werken.
Er blijven dus 3 dagen over. Daarvan gaat ons kind 2 dagen naar het KDV en 1 dag in de week gaat ze naar mijn schoonmoeder (a.k.a. super oma \o/)

Dit is financieel de beste keuze en kunnen we gewoon in ons droomhuisje blijven wonen :) Mijn vriendin wil blijven werken aangezien ze anders eigenlijk voor "niets" haar HBO heeft afgerond.

Als ik het kon betalen zou ik fulltime huisman worden en in de tussentijd een beetje freelance bijklussen, maar dat is helaas niet haalbaar aangezien de hypotheek ook elke maand opgehoest moet worden (en we nog beetje leuk willen leven).

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt in je stelling dat het ten koste gaat van de aandacht voor de kids. Ik zie het iedere dag: kids die op het eerst mogelijke tijdstip worden afgezet en het liefst een kwartier na sluitingstijd worden opgehaald en dat dan 5 dagen per week. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets goed is. Ik denk ook niet dat je er zelf gelukkig van wordt.
Je kiest ook meteen het meest extreme voorbeeld. Ik ken ook moeders die niet werken en het kind de hele dag voor de TV zetten omdat ze rust willen, huishouden willen doen. etc. Wat is beter...Tja, niet alles is zwart wit.... Beide extremen zijn niet goed.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• -RenE-
  • Laatst online: 22:10
Opvallend hoeveel vrouwen hun carriere willen opgeven om thuis te blijven en fulltime voor de kinderen te zorgen. Ook opvallend hoeveel mannen dat wel best vinden....

Het lijkt me dat in deze tijd het toch vanzelfsprekend zou zijn dat mannen en vrouwen zorgtaken delen. Dus door beide parttime te werken met eventueel kinderopvang voor de dagen dat beide ouders werken. De situatie van Sandeman ken ik dan ook helemaal; mijn vriendin en ik doen het precies zo.

Ons kind heeft het trouwens enorm naar z'n zin op de kinderopvang. Ik vind dat echt een aanvulling op de toch beperkte en soms saaie wereld thuis. Het kind leert ook veel beter om speelgoed te delen en sociaal gedrag naar anderen.
Verder is kinderopvang wel duur, maar het kan wel een stuk goedkoper dan de bedragen die ik tot nog toe hoor. De overheid betaalt gelukkig ook gewoon mee, net als veel werkgevers.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

hangt erg van de situatie af denk ik. Het type functie dat je hebt (kan je wel makkelijk partimen?), of je nog wel voldoende inkomen hebt met twee partime banen, of je de dagen verschillend vrij kan zijn (ken genoeg werkgevers die dan de vrijdag als vrije dag willen) en zo is er wel meer te noemen. Als je het zo kan regelen, is dat iig mooi. In iieder geval beter dan dat gedump bij Opa en Oma; dat lijkt soms echt het goedkope alternatief van de kinderopvang

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:14:
Maar ik en mijn vriendin vinden het geen keuze om 1 van beide thuis te laten zijn om voor de kinderen te zorgen. Dat zal waarschijnlijk zoiets worden als ieder 4 dagen werken en het kind (de kinderen) 3 dagen in de week naar het kinderdagverblijf.

Ik ben ook een kind geweest waarvan de moeder thuis bleef en met een kopje thee klaar zat na school. En dat was best prettig, maar ik vind dat mannen en vrouwen gelijk aan elkaar zijn en horen te zijn, dus ook in de opvoeding. En ik wil dat ook uit gaan dragen aan mijn kinderen.
En waarom zijn mannen en vrouwen opeens niet meer gelijk als er 1 van de 2 voor kiest om thuis te blijven voor de opvoeding van 1 of meer kinderen ? Ben je alleen gelijk als je een gelijk aantal uren werkt ofzo :?
Idem dito... waarom noem je een (waarschijnlijk weloverwogen eigen) keuze direct zichzelf wegrekenen :?

Als ik zelf met mijn partner kinderen zou krijgen, zou ik er alles aan doen om mijn kind zeker niet meer dan 1 dag extern op te laten vangen. Alles meer dan dat draagt niet bij aan een goede relatie tussen ouders en kind denk ik...

• argro
  • Laatst online: 03-11 22:17
André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:18:
@argro: bij de vorige aangiftes waren we ook financieel partner, dus dat voordeel hadden we volgens mij altijd al.
Dat zou natuurlijk goed kunnen maar toen je vrouw nog zelf werkte had ze haar eigen heffingskorting nodig. Nu kun jij haar heffingskorting gebruiken.
Simpel voorbeeld:
Jij verdient €20.000 en je betaald dus (20.000*0.34)-1894=€4900 belasting
Vrouw verdient €10.000 en betaald dus (10.000*0.34)-1894=€1506 belasing
Jullie houden dus 20.000+10.000-4900-1506=€23594 over, 78% dus

In het nieuwe geval verdien jij nog steeds €20.000 en betaal je (20.000*0.34)-2*1894=€3000 belasting. Je houdt nu 85% over

Uiteraard is dit voorbeeld _zeer_ simpel opgesteld maar het verschil is dat je de heffingskorting van je vrouw kan blijven gebruiken ondanks dat ze niet werkt. In de situatie waarin je vrouw zelf werkt heeft ze haar eigen heffingskorting nodig en heeft fiscaal partnerschap wat dat betreft geen voordelen. Wanneer je vrouw niet werkt heeft dat dus wel voordelen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:49:
En waarom zijn mannen en vrouwen opeens niet meer gelijk als er 1 van de 2 voor kiest om thuis te blijven voor de opvoeding van 1 of meer kinderen ? Ben je alleen gelijk als je een gelijk aantal uren werkt ofzo :?
Afgezien van het feit dat ik het opvoeden van kinderen een belangrijke taak vind, vindt ik dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Als er 1 alleen voor de kinderen gaat zorgen wordt hij/zij toch afhankelijk van de inkomsten van de ander. Mocht het bv fout gaan zal diegene die er voor gekozen heeft om voor de kinderen te zorgen opeens onredelijk met achterstand beginnen.
Idem dito... waarom noem je een (waarschijnlijk weloverwogen eigen) keuze direct zichzelf wegrekenen :?
Zie bovenstaand, aangenomen dat je partner een goede opleiding heeft is hij in mijn ogen onwenselijk om die "vermogens" alleen aan te wenden op het opvoeden van je kinderen. En dat zie ik als je zelf wegrekenen
Als ik zelf met mijn partner kinderen zou krijgen, zou ik er alles aan doen om mijn kind zeker niet meer dan 1 dag extern op te laten vangen. Alles meer dan dat draagt niet bij aan een goede relatie tussen ouders en kind denk ik...
Ik zie juist voordelen aan het opvangen van je kind, komt daardoor in aanraking met andere kinderen, leert daardoor te delen. Zodat je geen prinsje/prinses op de erwt krijgt.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Mijn vriendin werkt niet, maar studeert fulltime (oftewel heeft 0 inkomen),
maar we hebben wel 5 dagen per week opvang nodig helaas..
we hebben 1 dag KDV en 4 dagen 'oma'..

Ideale verdeling lijkt mij beide 3 dagen werken, en anders degene met de best betaalde baan..
* Deviator79 zou best huisman willen zijn zeg.. 8)

- Maar je maakt wel wat mee! -

• feej
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

-RenE- schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:49:
Opvallend hoeveel vrouwen hun carriere willen opgeven om thuis te blijven en fulltime voor de kinderen te zorgen. Ook opvallend hoeveel mannen dat wel best vinden....

Het lijkt me dat in deze tijd het toch vanzelfsprekend zou zijn dat mannen en vrouwen zorgtaken delen. Dus door beide parttime te werken met eventueel kinderopvang voor de dagen dat beide ouders werken. De situatie van Sandeman ken ik dan ook helemaal; mijn vriendin en ik doen het precies zo.
Is dit de omslag van de emancipatie ofzo? Wat ik zo hoor om me heen van een heleboel mensen is dat er wordt gedaan of de vrouw achterlijk is en de man een tiran als zij gaat parttimen/huisvrouwen en hij niet. Afaik draaide juist de hele discussie over gelijkheid van man en vrouw om het feit dat een vrouw kon kiezen wat ze wou (in overleg met de partner natuurlijk): werken of thuisblijven. Nu is het zo dat de vrouw nog geen keuze heeft: als ze niet meer of evenveel gaat werken als der man is ze een boerentrien die alleen maar thuis achter de begonia's zit.

Het gaat om keuzes: als de vrouw van Andre graag thuis bij de kid(s) is, moet zij van hem de mogelijkheid krijgen om dit te doen (mits financieel haalbaar etc). Zij wil dit graag blijkbaar. Moet ze anders in het kader van emancipatie, baas in eigen buik, wij zijn beter dan de mannen etc, maar 40 uur per week gaan werken terwijl ze dat helemaal niet wil?

Wat ik in het ziekenhuis veel zie zijn vrouwelijke artsen met kleine kids die blijven parttimen (4 dagen in de week) en elke dag 3x naar huis bellen om te vragen hoe het gaat met de kinderen. Nou ga jij mij niet wijsmaken dat ze daar waarlijk gelukkig van worden.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
argro schreef op maandag 13 maart 2006 @ 00:08:
Wanneer je bij de belastingaangifte je vrouw opgeeft als fiscale partner dan mag je inkomsten en heffingskortingen optellen. Jij kunt dus als alleenverdiener ook gebruik maken van haar heffingskorting. Je hebt dus een voordeel van E1894 per jaar, toch bijna E160 per maand.
Mijn vrouw werkt ook niet, en als ik voor ons beide aangifte doe krijgt zij (iig dit jaar) bijna 2500 euro terug. Vorig jaar was het meen ik rond de 1900.

Mijn rig

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:22:
Als er 1 alleen voor de kinderen gaat zorgen wordt hij/zij toch afhankelijk van de inkomsten van de ander.
Je deelt toch alles samen? In ieder geval in een huwelijk. Wat van mij is, is ook van mijn vrouw. De inkomsten zijn dus niet alleen mijn inkomsten, maar onze inkomsten.
Mocht het bv fout gaan zal diegene die er voor gekozen heeft om voor de kinderen te zorgen opeens onredelijk met achterstand beginnen.
Tja, zo kun je overal natuurlijk wel wat achter zoeken. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat het fout zal gaan. Tuurlijk, de mogelijkheid is er, maar in dat geval zijn er ook regelingen. Maar nogmaals, waarom zou je er vanuit gaan? Ik hoor mensen wel eens om diezelfde reden zeggen dat ze niet willen trouwen. Je kiest voor elkaar en daar hou je ook rekening mee in het leven. Mochten er problemen komen, dan is het beider verantwoordelijkheid om deze op te lossen.
Zie bovenstaand, aangenomen dat je partner een goede opleiding heeft is hij in mijn ogen onwenselijk om die "vermogens" alleen aan te wenden op het opvoeden van je kinderen. En dat zie ik als je zelf wegrekenen
Ligt natuurlijk helemaal aan de persoon in kwestie. Als jij een carrierewens hebt, lijkt het me logisch dat je daar je prioriteiten wilt stellen. Heeft je partner echter ook een carrierewens, dan lijkt het me verstandig om samen eens goed te gaan praten eer dat je aan kinderen begint, want het gaat er uiteindelijk om wat het beste is voor het kind. Niet om wat het beste is voor jezelf.
Ik zie juist voordelen aan het opvangen van je kind, komt daardoor in aanraking met andere kinderen, leert daardoor te delen. Zodat je geen prinsje/prinses op de erwt krijgt.
Tuurlijk zijn er ook voordelen te noemen. Sociale contacten is iets wat je daar heel snel aanleert. Het is ook niet allemaal slecht te noemen. Alleen als een kind fulltime in de creche zit, lijkt me dat nadelig voor de opvoeding omdat het zijn/haar ouders niet leert kennen en de geborgenheid niet heeft. De vervangende ouders zijn dan de creche medewerkers.

En uiteraard is het andere uiterste dat je een prins(es) op de erwt krijgt. Ben jij er ook één? Jij hebt in die situatie gezeten toch. :) Maar kinderen hebben wel een beschermde omgeving nodig. Ik ben blij dat dat door iemand gebeurt die ik 100% vertrouw, die mijn kinderen 100% kunnen vertrouwen en die altijd aandacht heeft voor mijn kinderen. Waar ze terecht kunnen als ze troost nodig hebben, liefde, etc. Dat vind je niet in de creche en parttime troost/liefde is imo geen optie.

GoT-Papa clublid

• Barrycade

Barrycade

Through the...

offtopic:
Loopt er ook een draadje op: GoTPappa's.com ofzo? er zijn hier bijna alleen reacties van Tweakers die of PAPA van xxx, GoT-Papa etc in hun signature hebben staan.

En de meningen van die GoT-papa's zijn allemaal hetzelfde van toon (laat mama maar voor de kinderen zorgen). Komen jullie allemaal uit dezelfde vriendenclub?

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:38:
offtopic:
Loopt er ook een draadje op: GoTPappa's.com ofzo? er zijn hier bijna alleen reacties van Tweakers die of PAPA van xxx, GoT-Papa etc in hun signature hebben staan.

En de meningen van die GoT-papa's zijn allemaal hetzelfde van toon (laat mama maar voor de kinderen zorgen). Komen jullie allemaal uit dezelfde vriendenclub?
offtopic:
Die mensen komen allemaal uit dit topic: Zwanger/ouderschap deel 4 (uit de HK, daar kun jij nog niet in) en is niet een bestaande vriendengroep ofzo ;) Dat wil dus zeggen dat het bijna allemaal echte papa's zijn die uit eigen ervaring spreken. Daar komen uiteraard hele andere meningen uit dan van mensen die nog voor het ouderschap staan :)

Het kan zijn dat het beeld ten opzichte van de maatschappij iets is vertekend omdat hier meer mensen uit dezelfde beroepsgroep komen. Maar het lijkt er op dat de 'oerdrang' van de vrouw om op de kinderen te passen sterker is dan die van de man en daarom blijft de vrouw ook vaker thuis, of kan ik dat niet concluderen?

[ Voor 20% gewijzigd door André op 13-03-2006 16:47 ]

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:44:

mbt Kinderopvang. Het gemiddelde "menu" kost 8000,- per jaar tot aan 15000,- p/j Er zijn plenty mogelijkheden voor toeslag e.d Het kan wel maar je moet eerst elke maand voorschieten voordat je elke maand de toeslag terugkrijgt.

And it goes BRAAAAAPP!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

littlejoannes schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:38:
[offtopic] Loopt er ook een draadje op: GoTPappa's.com ofzo? er zijn hier bijna alleen reacties van Tweakers die of PAPA van xxx, GoT-Papa etc in hun signature hebben staan.
Trotse papa's. :)
We drinken gemiddeld 1x in de week een bakkie met elkaar. ;) Tevens brei ik allemaal sokjes voor hun kinderen. :P

Maar ik begrijp niet waarom je denkt dat wij zo slecht over vrouwen denken, werkelijk niet. Volgens mij lees je dingen die er niet staan. Ik zal mijn vrouw anders eens laten mailen. Ze is maar wat blij dat ze met de kinderen mag zijn.

GoT-Papa clublid

• -RenE-
fee-tje schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:40:Wat ik in het ziekenhuis veel zie zijn vrouwelijke artsen met kleine kids die blijven parttimen (4 dagen in de week) en elke dag 3x naar huis bellen om te vragen hoe het gaat met de kinderen. Nou ga jij mij niet wijsmaken dat ze daar waarlijk gelukkig van worden.
Ikzelf bel ook altijd om te horen hoe het met mijn zoon staat als ik werk en mijn vriendin thuis is. Ben er echt niet ongelukkig om hoor.

Het blijft een beetje vreemd om te blijven horen hoe moeders vooral zouden willen zorgen en vaders niet. De laatsten hoor je altijd dat het zo moeilijk is om parttime te kunnen werken. Ik geloof daar niet in. Het is meer een kwestie van onwil. Overigens is er een wettelijk recht om parttime te werken, mits geen zwaarwegende redenen waardoor het werk belemmerd zou worden (zwaarwegend bedrijfsbelang). Dat is bijna nooit het geval.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

-RenE- schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:22:
[...]

Overigens is er een wettelijk recht om parttime te werken, mits geen zwaarwegende redenen waardoor het werk belemmerd zou worden (zwaarwegend bedrijfsbelang). Dat is bijna nooit het geval.
Dat recht heb je pas wanneer je minimaal een jaar in dienst bent bij het bedrijf. Anders kan je er gewoon naar fluiten..

Het probleem met parttime werken is dat het de kosten van het KDV niet dekt. Ik denk dan dat je inderdaad het kind beter zelf kan opvangen. Wij hebben ook even moeten rekeken wat het beste voor ons uitkwam.

Verder hadden we wel de eis dat het kind meer dagen per week bij ons zou zijn dan bij het KDV. Dat vind ik helemaal niet zo belachelijke eis en is dan ook goed te doen (moest wel opzoek naar een andere baan).

• -RenE-
Standeman schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:50:
[...]

Dat recht heb je pas wanneer je minimaal een jaar in dienst bent bij het bedrijf. Anders kan je er gewoon naar fluiten..
Daar heb je helemaal gelijk in, maar is dat werkelijk zo'n groot probleem?
Het probleem met parttime werken is dat het de kosten van het KDV niet dekt. Ik denk dan dat je inderdaad het kind beter zelf kan opvangen. Wij hebben ook even moeten rekeken wat het beste voor ons uitkwam.
Dat hangt natuurlijk van je salaris af. Wij hebben dat ook uitgerekend en houden toch echt behoorlijk geld over wanneer ons kind naar de creche gaat. Overigens vind ik dat je voor meer werkt dan alleen je salaris.
Verder hadden we wel de eis dat het kind meer dagen per week bij ons zou zijn dan bij het KDV. Dat vind ik helemaal niet zo belachelijke eis en is dan ook goed te doen (moest wel opzoek naar een andere baan).
Heel herkenbaar. Ik werk nu 0.8 fte en mijn vriendin 0.7 fte. Dus 2 dagen creche en eens in de 14 dagen komt oma een dagje oppassen.

Verwijderd

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:42:

Het kan zijn dat het beeld ten opzichte van de maatschappij iets is vertekend omdat hier meer mensen uit dezelfde beroepsgroep komen. Maar het lijkt er op dat de 'oerdrang' van de vrouw om op de kinderen te passen sterker is dan die van de man en daarom blijft de vrouw ook vaker thuis, of kan ik dat niet concluderen?
Gevaarlijk om me hier in te mengen, maar nee, ik denk niet dat je dit kunt concluderen.
Ook ik was stomverbaasd over de tendens van dit topic. "Mijn vrouw vindt haar werk niet meer leuk en denkt erover te stoppen". En het wordt als een heel normale overweging aangenomen. Maar een "Ik (als man-zijnde) vind mijn werk niet meer leuk en denk er over te stoppen", zou dàt serieus worden opgenomen? Nee, dan is het: dan zoek je toch ander werk?

Sowieso is het een luxe probleem àls je het kunt overwegen, maar dat even terzijde. Ondanks dat "we" met z'n allen doen alsof we enorm geëmancipeerd zijn, is het nog steeds normaal dat de vrouw haar werk opgeeft en voor kind & huis gaat zorgen (leuk, huishouden doen, 8 uur per dag omdat manlief tenslotte óók 8 uur per dag werkt. Dat je een universitaire opleiding hebt is dan ineens niet meer relevant). En als reden: 'ze vindt het niet meer leuk'.

Sja, ieder zijn keus hoor, maar het is m.i. géén "oerdrang" maar een maatschappelijk gegeven. Eentje waar ik zelf niet zo erg mee uit de voeten kan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 19:32 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
-RenE- schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:22:
...
Het blijft een beetje vreemd om te blijven horen hoe moeders vooral zouden willen zorgen en vaders niet. ...
Ik vind daar niets vreemds aan, het is de moeder die de baby 9 maanden draagt, en letterlijk voelt opgroeien ipv de man. Vervolgens krijgt het kind nog enkele maanden tot soms een jaar borstvoeding. De band tussen moeder en kind is van nature anders dan die vader en kind. Krijg je geen speld tussen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

André schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:42:
[...]

offtopic:
Die mensen komen allemaal uit dit topic: Zwanger/ouderschap deel 4 (uit de HK, daar kun jij nog niet in) en is niet een bestaande vriendengroep ofzo ;) Dat wil dus zeggen dat het bijna allemaal echte papa's zijn die uit eigen ervaring spreken. Daar komen uiteraard hele andere meningen uit dan van mensen die nog voor het ouderschap staan :)

Ik denk dat je dat wel kan concluderen en ik vind dat 'gevoel' ook logisch wat de vrouw zou hebben. Ze heeft het kind ook zelf gedragen gebaard. (zoals hierboven al gezegd word).

Verder word er door sommigen een beetje barbaars gesproken over de manier waarop het (lijkt) te zijn gegaan.
Alsof ik een lijst met todo's aan de koelkast heb hangen, wat ze moet doen die dag of weet. Wtf denk je nou? :P
In ons geval hebben we samen gekozen voor opvoeding door mama en zoals ik al schreef: dat ze tijd heeft voor het huishouden is een welkome bijzaak.

En natuurlijk zou papa ook opvoeder kunnen zijn (ik dus) alleen zou dat in ons geval onze financiele nekslag zijn. Mijn jaarlijkse inkomen lag bijna 5x zo hoog als dat van m'n vrouw.
Daarnaast ben ik gewoon een doener, ik wil aan het werk zijn (tussen 08:00 en 16:30).
Opvoeden is niet voor mij weggelegd en dus heb ik geluk dat mijn vrouw dat, op eigen initiatief, voor heeft gesteld.
Het is gewoon heel erg praktisch op deze manier en natuurlijk dag die lijst die ik eerder postte er wat droog uit. Maar dat was geen todo lijst, dat was een lijst van dingen die ze over het algemeen gedaan heeft, gewoon voor jullie om wat inzicht te krijgen.

Alles kan stuk.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou het liefst willen dat mijn vrouw stopt met werken om voor de kinderen te zorgen. Sommige mensen vinden dat ouderwets en dat is natuurlijk ook wel zo. Zolang je hier maar allebei achterstaat vind ik dit ook niet bezwaarlijk. Ik zie de man als kostwinner en de vrouw als de zorgende in het gezin. Mijn vrouw vind werken wel belangrijk vanuit sociaal oogpunt. Je moet een bepaalde rolverdeling (hoe die ook is) natuurlijk wel allebei willen. Dat is pas echt emancipatie. Maar goed, zeker met twee kinderen of meer gaan de financien natuurlijk wel hard meespelen.

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:31:
[...]
Gevaarlijk om me hier in te mengen, maar nee, ik denk niet dat je dit kunt concluderen.
Toch zit er volgens mij best een kern van waarheid in. Algemeen gezien heeft een vrouw meer drang om te 'zorgen'. Ik merk dat zelf ook. Hoewel ik geen kinderen heb, noch wil hebben, zou ik best minder willen werken. Voor mij dan om voor m'n honden te 'zorgen', zeker als er pups zijn.
Tot zo'n 2 jaar geleden was ik ook een 'carrieretijger', maar nu hoeft dat voor mij niet zo nodig meer. Helaas kan ik het me (nog) niet veroorloven korter te werken.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Ik ben nog steeds op zoek naar een carrièretijger... dan kan ik lekker thuis voor de tv zitten met kind op schoot en een bierfles in de hand. Lang leve de emancipatie. Draai eens een paar overuren schat, de krat is bijna leeg..... :9~ 8)7

Even serieus nu... ik vind dat er op zich niets mis is met een vrouw die stopt met werken om voor de kinderen te zorgen. Als het niet anders kan is het misschien een optie, maar verder vind ik niet dat je de verzorging van een kind tussen de leeftijd 0 en 10 grotendeels aan een ander moet overlaten. Als je dat doet hoef je ook niet te verwachten dat je kind later altijd voor jou klaar staat als je weg zit te kwijnen in een bejaardentehuis. Uiteraard is een goede verdeling tussen pa en ma ook een goede oplossing.

Wel jammer vind ik dat veel van die moeders die uit het werk zijn gestapt dan ook nooit meer aan de slag gaan zodra de kinderen op een leeftijd zijn dat het wel weer kan.

[ Voor 63% gewijzigd door PHiXioN op 13-03-2006 21:10 ]

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
@TS

1. Hou er rekening mee dat wanneer alleen jij nog werkt, jullie afhankelijk zijn van 1 inkomen. Wanneer jij om welke reden dan ook ontslagen zou worden of bijv arbeidsongeschikt raakt, zou je een gigantisch probleem kunnen krijgen.

2. Een kind kost een kapitaal, heb je dat ook al meegenomen in je begroting. ;)

My Specs | My BF2 Stats

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Lostcuban schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:11:
1. Hou er rekening mee dat wanneer alleen jij nog werkt, jullie afhankelijk zijn van 1 inkomen. Wanneer jij om welke reden dan ook ontslagen zou worden of bijv arbeidsongeschikt raakt, zou je een gigantisch probleem kunnen krijgen.
Klopt, dat is ook het punt waar ik het meest 'bang' voor ben, je valt dan echt in een gat.
2. Een kind kost een kapitaal, heb je dat ook al meegenomen in je begroting. ;)
Ja, er is nu al 1 dus de kosten kennen we. En dat het een kapitaal kost is niet zo, dat word je van te voren verteld om je bang te maken ofzo ;) Ja er moeten zaken aangeschaft worden, maar in de dagelijkse kosten merken wij het bijna niet.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Ja, er is nu al 1 dus de kosten kennen we. En dat het een kapitaal kost is niet zo, dat word je van te voren verteld om je bang te maken ofzo ;) Ja er moeten zaken aangeschaft worden, maar in de dagelijkse kosten merken wij het bijna niet.
Wacht maar totdat hij / zij je dagelijks om je oren komt zeuren om een eigen TV en PC op zijn / haar kamer en alleen nog maar de nieuwste mode aan wil. :X

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Overigens vind ik dat je voor meer werkt dan alleen je salaris.
Voor wat dan :? Als jij geen salaris kreeg zou je ook niet werken toch? Ook al heb je het zo goed voor met het bedrijf :)

Over die mode: Kwestie van opvoeding. Ik ben opgevoed met gewone kleding, nooit mode etc.. ook nooit extreem verwend. Je ziet op de basisschool al wie de meelopertjes zijn met hun merkkleding, stoere praat etc.

Twitter

Verwijderd

PHiXioN schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:04:
Even serieus nu... ik vind dat er op zich niets mis is met een vrouw die stopt met werken om voor de kinderen te zorgen. Als het niet anders kan is het misschien een optie, maar verder vind ik niet dat je de verzorging van een kind tussen de leeftijd 0 en 10 grotendeels aan een ander moet overlaten. Als je dat doet hoef je ook niet te verwachten dat je kind later altijd voor jou klaar staat als je weg zit te kwijnen in een bejaardentehuis. Uiteraard is een goede verdeling tussen pa en ma ook een goede oplossing.
Er is niks mis mee, maar er is ook niks mis met gezinnen waar de kids wel een paar dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. De relatie tussen de aandacht die je geeft tijdens de opvoeding en de aandacht die je later krijgt als je zelf weer een beetje kinds wordt, bestaat vrees ik niet. Het zou me niet verbazen als we daar of allebei alleen zitten, of ons gewoon één keer per week laten opbeamen ;)
Wel jammer vind ik dat veel van die moeders die uit het werk zijn gestapt dan ook nooit meer aan de slag gaan zodra de kinderen op een leeftijd zijn dat het wel weer kan.
Ik denk dat het meer "aan de slag kunnen gaan" is. Als je er 10 jaar uit bent geweest, lijkt het me niet eenvoudig om een baan op niveau te krijgen
Dennahz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:37:
[...]

Voor wat dan :? Als jij geen salaris kreeg zou je ook niet werken toch? Ook al heb je het zo goed voor met het bedrijf :)
Hmm, werk is voor velen een onderdeel van hun identiteit. Als 2 onbekenden elkaar ontmoeten is het toch snel van "wie ben je" en "wat doe je". Je werkt voor geld maar die leasebak voor de deur laat de buurt toch maar mooi zien dat het goed met je gaat. Bovendien is het een omgeving waar je anderen onmoet; er gesleuteld wordt aan je kennis en vaardigheden en het geeft je aanzien in de maatschappij. Werk is wel iets meer dan geld alleen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 22:03 ]

• -RenE-
Iblies schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:36:
[...]

Ik vind daar niets vreemds aan, het is de moeder die de baby 9 maanden draagt, en letterlijk voelt opgroeien ipv de man. Vervolgens krijgt het kind nog enkele maanden tot soms een jaar borstvoeding. De band tussen moeder en kind is van nature anders dan die vader en kind. Krijg je geen speld tussen.
Sorry hoor, maar dat is echt kul. Jij cultiveert de band tussen moeder en kind, omdat je dat wel goed uitkomt. Op het moment dat jij net zoveel thuis bent als de moeder dan zal die band net zo sterk zijn.

Ik ervaar dat zeker ook met met mijn eigen zoontje (1,5 jaar), die zijn pappa toch wel erg nodig heeft. Tot verdriet van mijn vriendin is hij vaak zelfs meer wat gericht op mij dan op haar. En dat, terwijl mijn vriendin 8 maanden borstvoeding heeft gegeven.

Verwijderd

Even commentaar van een mama: Ik werk onregelmatig. In principe 16 uur. Eerst werkte ik door de weeks. Nu heb ik besloten om in de weekenden te gaan werken. En waarom... Die belachelijke prijzen van het KDV die wij ons niet kunnen veroorloven. Dus mijn man werkt door de weeks 5 dagen van 9 uur en ik werk in de weekenden. Voordeel is dat er altijd iemand in huis is. Daarnaast heb ik voor mijzelf het gevoel dat ik een betere moeder ben als ik blijf werken. Ik denk dat ik persoonlijk hortendol word als ik 24/7 bij de kids moet zijn. Begrijp me goed, ik heb echt 2 hele lieve schatten en wil ze voor geen goud kwijt maar ik ben blij als het zaterdag is en ik de deur achter me dicht gooi en eens andere dingen hoor dan "mama hij/zij heeft me geslagen", "mama ik wil dit" "mama ik wil zus"... Ik merk gewoon dat wanneer ik zaterdag op me werk kom een echte omschakeling moet maken van een kinderwereld naar de volwassenewereld.
Om het financieel iets beter te hebben heb ik ook een oppaskindje (wil er graag meer maar door mijn doofheid schrik ik andere ouders helaas af, André is dit geen optie voor Rianne? een oppaskindje erbij?) Helaas is het wel zo, dat ik hierdoor mijn man stukke minder zie. Maar ik heb het over voor de kinderen. En ze liggen lekkere vroeg in bed dus de avond hebben we samen.

Mijn droom: Meer oppaskindjes en lekker thuis zijn. 1 dag in de week in een winkel staan oid en lekker even kleppen op volwassen niveau en er weer tegenaan kunnen.

Wat betreft taken in huis: Ik ben een slordervos. Heel simpel. Al doe ik nog zo mijn best, mijn man komt thuis en geef een kus en gaat daarna nog een half uur/ uur achter me dike reet staan opruimen. In het weekend heeft hij zijn taken ( de was vouwen) Hij doet boodschappen en hij kookt meestal... Wat doe ik? Ik zorg voor de kinderen. Sta snachts op, troost ze als ze gevallen zijn. ga alle dokters en instansies af.. Ik heb geen eens tijd om thee te leuten met de buurvrouw!

Mijn kinderen gaan wel naar de peuterseelzaal. Ik merk dat ze dat nodig hebben en ze hebben het naar hun zin. Ik vind het ook belangrijk dat ze met andere in contact komen. Of ik ze op een KDV zou zetten als ik wel geld had? Ik weet het niet, misschien 1 dag? Je hebt zelf voor kinderen gekozen, waarom moet een ander ze dan opvoeden??

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@lientje:

Als jij in het weekend werkt en je partner door de week, 'zien' jullie elkaar dan nog wel eens?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Janoz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:29:
@lientje:

Als jij in het weekend werkt en je partner door de week, 'zien' jullie elkaar dan nog wel eens?
Janoz maakt zijn move :P

My Specs | My BF2 Stats

Verwijderd

janoz: Alleen in de avonduren als de kinderen op bedliggen en ik een vrije weekend opneem

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tuurlijk, ik kom vroeg thuis (half 4 - 4 uur) en de kids liggen vroeg in bed (rond 7 uur). Dan hebben we wel tijd voor elkaar. Even samen met onze golden Enzo wandelen, evt TV kijken (CSI), achter PC hangen en/of tegen elkaar spelen, etcetera.

• feej

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:31:
[...]

Ook ik was stomverbaasd over de tendens van dit topic. "Mijn vrouw vindt haar werk niet meer leuk en denkt erover te stoppen". En het wordt als een heel normale overweging aangenomen. Maar een "Ik (als man-zijnde) vind mijn werk niet meer leuk en denk er over te stoppen", zou dàt serieus worden opgenomen? Nee, dan is het: dan zoek je toch ander werk?
Dan zou ik het eerder onrechtvaardig voor de man vinden dat hij de keuze niet krijgt, dan onrechtvaardig voor de vrouw dat zij de keuze wel krijgt. Wat ik lees uit het topic is niet dat Andre en zijn vrouw de kinderopvang eruit willen gooien ofzo en dat zij daarom stopt met werken, maar dat zijn vrouw wil stoppen met werken en het een bijkomend voordeel is dat dan de kinderopvang eruit kan. Ik ga er voor de goede wil maar vanuit dat Andre de zaken niet verdraaid en dat zn vrouw hem achternazit met de mattenklopper als ie haar vastkettingt aan het aanrecht, want ik zie geen redenen om anders te denken over de situatie.

Ik vind de tendens in dit topic dat de vrouw maar moet gaan werken anders is haar man een tiran en draait zij hoogstpersoonlijk 100 jaar strijd voor vrouwenrechten de nek om, nogal overdreven. Gaat het er in eerste instantie niet om wat *zij zelf* wil? Is dat niet *juist* waar het hele emancipatie-gedoe om draait?

Niet om het feit dat je altijd moet blijven werken en moet blijven bijdragen aan de hypotheek maar tegelijkertijd ook de kids moet doen, want carriere en moederschap zijn prima te verenigen want daar hebben de Dolle Mina's 30 jaar geleden nog voor op de Dam staan. Imho gaat het om de keuzevrijheid: kunnen zeggen dat je wel of niet wilt werken, kunnen zeggen dat je wel of geen kinderen wilt, etcetera.

Het is naar mijn mening meer dan ergerlijk dat we van het rolpatroon "moeder met schort achter het aanrecht met 4 kids aan der rokken" zijn vervallen in het rolpatroon "vrouw in mantelpakje met max 2 kids (meer kun je al vrouw toch niet willen!) die minstens 20 uur werkt (dat wil je, al weet je het zelf nog niet, dat wil je!!!)". Ik wil voor mezelf kunnen nadenken, en of ik nou besluit om FT te blijven werken of helemaal thuis te zitten met 11 kinderen, op maatschappelijke afkeuring zit ik juist niet te wachten.

Everything is awesome!
O+

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

het is maar net hoe je het plaatje invult:

een pa of ma thuis die dit tegen zijn/haar zin doet, schiet ook niet op. Kind wordt voor de TV gedumpt of wat dan ook. Pa of ma thuis is geen garantie dat het kind beter af is dan op een KDV

Een kind dat van 7:30 tot 18:00 5 dagen per week gedumpt wordt lijkt me ook niet ideaal....

Er zijn heel veel tussenvormen waarin het van de persoonlijke omstandigheden afhangt wat handig is. Zoals eerder genoemd inkomen, oppas opa/oma, willen beiden blijven werken en hoeveel etc..

Het is dus echt niet zo dat KDV per definitie goed of fout is, maar ook pa of ma thuis is geen garantie. Bottomline is of het kind voldoende liefde en aandacht krijgt.

• Janoz
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 06:21:
janoz: Alleen in de avonduren als de kinderen op bedliggen en ik een vrije weekend opneem
Ik weet het niet. Tijd met mijn kinderen doorbrengen vind ik belangrijk (ik heb ze nog niet), maar ook tijd met mijn partner vind ik belangrijk. Zoals jij het nu doet zou ik niet kunnen denk ik.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Btw, het Nibud is blijkbaar na onderzoek van mening dat het financieel voordeliger is wel beide (parttime) te werken, maar in hoeverre dat voor Andre aan de orde is zou ik niet weten :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Janoz schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:23:
Ik weet het niet. Tijd met mijn kinderen doorbrengen vind ik belangrijk (ik heb ze nog niet), maar ook tijd met mijn partner vind ik belangrijk. Zoals jij het nu doet zou ik niet kunnen denk ik.
Ik ben gewoonlijk tussen half 4 en 4 uur thuis van werk. Dan heb ik nog zat tijd voor vrouw en kids. Dat kun je niet van een doorsnee 9-5 werker zeggen ;) En het is niet zo dat ze hele weekenden werkt. Vaak heeft ze ook gewoon een doordeweekse avonddienst van 4 tot 9 'savonds. En in het weekend is het vaak een slaapdienst, dan maak je de 16 uur per week wel erg snel vol ;) Dan blijft er wel genoeg tijd voor de partner over.

Verwijderd

fee-tje schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 10:23:
[...]

Dan zou ik het eerder onrechtvaardig voor de man vinden dat hij de keuze niet krijgt, dan onrechtvaardig voor de vrouw dat zij de keuze wel krijgt. Wat ik lees uit het topic is niet dat Andre en zijn vrouw de kinderopvang eruit willen gooien ofzo en dat zij daarom stopt met werken, maar dat zijn vrouw wil stoppen met werken en het een bijkomend voordeel is dat dan de kinderopvang eruit kan. Ik ga er voor de goede wil maar vanuit dat Andre de zaken niet verdraaid en dat zn vrouw hem achternazit met de mattenklopper als ie haar vastkettingt aan het aanrecht, want ik zie geen redenen om anders te denken over de situatie.
Oh, maar dat idee deel ik ook wel met je. Ik leg emancipatie uit als gelijke rechten voor man èn vrouw. Waaruit dus volgt dat het niet vanzelfsprekend is dat de vrouw de keus wel heeft en de man niet, maar dat voor beide het zelfde geldt: vind je je werk niet leuk? Dan kun je kiezen tussen stoppen (als je die luxe hebt) òf ander werk. Je hebt als man&vrouw zijnde alleen een probleem als je allebeí je werk niet leuk vindt ;)
Ik vind de tendens in dit topic dat de vrouw maar moet gaan werken anders is haar man een tiran en draait zij hoogstpersoonlijk 100 jaar strijd voor vrouwenrechten de nek om, nogal overdreven. Gaat het er in eerste instantie niet om wat *zij zelf* wil? Is dat niet *juist* waar het hele emancipatie-gedoe om draait?
Nee, volgens mij draait het om wat zij zelf willen. Maar misschien zie ik het iets te rooskleurig. Als een vrouw thuis wil blijven voor kind & huis: have fun. Maar als een màn thuis wil blijven voor kind & huis, moet dat net zo hard gelden. Het is en blijft natuurlijk wel een keus van twee mensen, niet eentje.
Het is naar mijn mening meer dan ergerlijk dat we van het rolpatroon "moeder met schort achter het aanrecht met 4 kids aan der rokken" zijn vervallen in het rolpatroon "vrouw in mantelpakje met max 2 kids (meer kun je al vrouw toch niet willen!) die minstens 20 uur werkt (dat wil je, al weet je het zelf nog niet, dat wil je!!!)". Ik wil voor mezelf kunnen nadenken, en of ik nou besluit om FT te blijven werken of helemaal thuis te zitten met 11 kinderen, op maatschappelijke afkeuring zit ik juist niet te wachten.
En jouw (in dit geval spreekwoordelijke, niet in jouw persoonlijke situatie dus) man? Mag die óók besluiten om FT thuis te blijven? Of heb jij als vrouw méér recht, want vrouw, want kind gebaard, want geëmancipeerd?

• feej

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:50:
En jouw (in dit geval spreekwoordelijke, niet in jouw persoonlijke situatie dus) man? Mag die óók besluiten om FT thuis te blijven? Of heb jij als vrouw méér recht, want vrouw, want kind gebaard, want geëmancipeerd?
Ik vind gevoelsmatig niet dat je als vrouw meer recht hebt om thuis te blijven dan als man. Ik denk ook dat het heel erg afhangt van de situatie. Ikzelf zit in een positie waarin ik waarschijnlijk meer ga verdienen dan mijn man, en dus is het moeilijker voor ons als gezin als ik zou stoppen met werken dan als hij zou stoppen met werken. (Even vooruitredenerend vanuit onze huidige positie; we studeren allebei nog en kindjes komen er hopelijk nog lang niet :+.)

In het algemeen (en dat mag je een teken van onvoldoende emancipatie vinden en dat ben ik dan met je eens) is het vaker zo dat de man meer verdient dan de vrouw (al was het maar omdat jonge mannen eerder een "vaste baan" hebben dan jonge vrouwen en dat in gelijke posities mannen nog steeds meer betaald krijgen dan vrouwen). Dan is het imho ook logischer dat *als* er iemand minder gaat werken, dat de vrouw is. Welteverstaan omdat haar stoppen met werken financieel minder impact heeft op het gezin dan als hij zou stoppen met werken, niet omdat zij de vrouw is.

Dat het oneerlijk is dat vrouwen minder betaald krijgen etc is absoluut een maatschappelijk probleem. Maar om dat maatschappelijke probleem nu volledig voor de voeten te smijten van de individuele man die dit draadje opent omdat zijn vrouw wil (lees: eigen wil) stoppen met werken, en dan te doen alsof hij haar onderdrukt en dwingt, is imho gewoonweg onzin.

Everything is awesome!
O+

Verwijderd

Ik lach me slap om sommige opmerkingen over de gat in de hand van sommige vrouwen, het is goed ze niet dit topic lezen .

Ik heb met mijn vrouw al wel de afspraak gemaakt dat ze blijft werken, hetzij minder maar niet de hele dag thuis. Ik krijg zelf het idee als dat je als vrouw stopt met werken ze echt in een bepaald isolement raakt. Geen sociale omgang met je collega's, geheel afhankelijk van je partner, geen afwisseling. Zo ziet ze het zelf ook gelukkig, je wilt toch je eigen steentje bijdragen op een andere manier dan huishouden, ook een stukje eigenwaarde.

Vroeger was het wellicht heel normaal dat de vrouw thuis zat, maar toen was de maatschappij ook nog niet zo hard als nu. Ik vraag me af of het tegenwoordig wel haalbaar is, om je hebben en houden van een enkel salaris te betalen, en daarvan je kinderen een goede studie en toekomst te geven, en jaarlijks toch eventjes ertussenuit te kunnen en niet elke maand op een houtje te bijten.

Dan mag je wel een verrot hoog enkel salaris hebben, want de woningen worden echt niet goedkoper, de energie wordt echt niet goedkoper, en het moet toch allemaal wel maandelijks te behappen zijn.

Financieel lijkt het me niet verstandig, en sociaal gezien lijkt het me zeker niet verstandig.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nog niet genoemd: hoe moelijk is het om van 0 uur per week weer naar een parttime baan terug te gaan? Eén van de problemen die in de jaren 80-90 ontdekt werden is herintrede. Dat is een veel groter issue dan het verlengen van de werkweek. En ik kan me niet voorstellen dat Rianne huisvrouw wil blijven, zelfs als de kids de deur weer uit zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Heel moeilijk als ik de verhalen om me heen moet geloven. Je bent de feeling compleet kwijt, je loopt achter op kennis niveau, kortom achterstand en voldoende aanbod op de arbeidsmarkt.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Klopt, maar als je genoeg inkomen hebt.. waarom zou je dat dan willen? :)

Twitter

• Gwannoes
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:34:
Heel moeilijk als ik de verhalen om me heen moet geloven. Je bent de feeling compleet kwijt, je loopt achter op kennis niveau, kortom achterstand en voldoende aanbod op de arbeidsmarkt.
Maar als pas afgestudeerde is het ook moeilijk... Zou het als herintreder zo veel moeilijker zijn?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Gwannoes schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:49:
[...]

Maar als pas afgestudeerde is het ook moeilijk... Zou het als herintreder zo veel moeilijker zijn?
Ja zeker.. Puur omdat je als pas afgestudeerde nog redelijk recente kennis hebt.. Als herintreder (na 12 jaar ofzo) is in de meeste vakgebieden (recht, IT, P&O, Zorg, etc) je kennis zo verouderd, dat je er nog maar weinig aan hebt. Dan hebben ze liever een gemotiveerde afgestudeerde...

• feej

feej

giraffemeisje

12 jaar is lang hoor :o. Ik bedoel, als de kids weer naar school gaan zijn ze 4. Dan kun je toch iig PT gaan werken?

Everything is awesome!
O+

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

fee-tje schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:37:
12 jaar is lang hoor :o. Ik bedoel, als de kids weer naar school gaan zijn ze 4. Dan kun je toch iig PT gaan werken?
Niet iedereen krijgt direct een tweeling natuurlijk.

Als de eerste 2 of 3 is, en er is een 2de opkomst, heb je het al snel over 6, 7 of 8 jaar. Tijd gaat sneller dan je denkt hoor.

Ey!! Macarena \o/

• feej

feej

giraffemeisje

RaZ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:42:
[...]

Niet iedereen krijgt direct een tweeling natuurlijk.

Als de eerste 2 of 3 is, en er is een 2de opkomst, heb je het al snel over 6, 7 of 8 jaar. Tijd gaat sneller dan je denkt hoor.
6 jaar is toch al de helft van 12. 10+ jaar stoppen met werken om kids op te voeden klinkt in mijn oren als absurd veel, maar ik heb nog geen kinderen dus ik heb er ook niet veel verstand van :).

Everything is awesome!
O+

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Wow ..een heel topic hierover.

Wij zijn er net achter gekomen dat we een tweeling krijgen. Ik heb al een dochter van 1.5 jaar en we wilden graag een 2e .....maar nu krijgen we er ook een 3e bij. Mijn vrouw werkt 2 dagen op kantoor en zaterdags verdient ze wat bij ergens. Nu zal de oppas duurder uit gaan vallen en hebben we eigenlijk min of meer besloten dat ze maar moet stoppen met werken. Een klein reken sommetje kwam er op uit dat ze grofweg voor zo'n 50 € per maand 2 dagen in de week moest gaan werken. Dit vind ik onnodig en dan heb ik liever dat ze thuis full time zelf voor de kinderen gaat zorgen.

Tja financieel moeten we kijken hoe het gaat lopen .... ik ben netwerkbeheerder en heb een auto van de zaak...(gelukkig mag ik rond de tijd van de bevalling een nieuwe uitzoeken....zit al aan een Mazda 5 1.8 Executive te denken :9). We zullen wat moeten laten liggen....maar we redden het wel....en ik zal dat toch eens navragen over dat belasting verhaal op pagina 1 (argro in "Vrouw stopt met werken, wat zijn de voor...")

[ Voor 4% gewijzigd door Tranzy op 15-03-2006 00:06 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tranzy schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 00:06:
Een klein reken sommetje kwam er op uit dat ze grofweg voor zo'n 50 € per maand 2 dagen in de week moest gaan werken. Dit vind ik onnodig en dan heb ik liever dat ze thuis full time zelf voor de kinderen gaat zorgen.
Ik zal mijn eerder gestelde vraag maar weer eens van stal halen: en wat vind je vrouw hiervan? Of bedoel je WE vinden dit niet nodig.....

Verwijderd

Wat klopt er niet in onderstaand verhaal
Tranzy schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 00:06:
Tja financieel moeten we kijken hoe het gaat lopen
en dan
zit al aan een Mazda 5 1.8 Executive te denken :9)
en uiteindelijk
We zullen wat moeten laten liggen....maar we redden het wel....
Is het dan niet verstandiger om in minder luxere auto te nemen zodat het
a) je in de bijtelling scheelt
b) je er wellicht iets bij kunt krijgen op je salaris, omdat je niet je leasebedrag spendeert

Is maar een idee :P

• Gwannoes
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Mijn vrouw zit momenteel ook thuis om voor onze dochter te zorgen (en te genieten van de hele dag vrij zijn, uitslapen, thee leuten bij de buurvrouw, etc...) maar wij krijgen de eindjes amper aan elkaar geknoopt aan het eind van de maand... Ik heb niet zo'n super betalende baan, en we hebben geen kinderachtig huis dus de hypotheek hakt er ook flink in. Maar we vinden het gewoon belangrijk dat wij ZELF onze dochter opvoeden, dus we hebben het er graag voor over.

Het was een hele opluchting hier te lezen dat je met de belasting nog een (flink) voordeel kunt halen, maar ik las in de startpost ook nog iets over subsidie. Weet iemand daar meer van?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Gwannoes schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:58:
Mijn vrouw zit momenteel ook thuis om voor onze dochter te zorgen (en te genieten van de hele dag vrij zijn, uitslapen, thee leuten bij de buurvrouw, etc...) maar wij krijgen de eindjes amper aan elkaar geknoopt aan het eind van de maand... Ik heb niet zo'n super betalende baan, en we hebben geen kinderachtig huis dus de hypotheek hakt er ook flink in. Maar we vinden het gewoon belangrijk dat wij ZELF onze dochter opvoeden, dus we hebben het er graag voor over.

Het was een hele opluchting hier te lezen dat je met de belasting nog een (flink) voordeel kunt halen, maar ik las in de startpost ook nog iets over subsidie. Weet iemand daar meer van?
Argggg, iets zegt me dat niet iedereen het er helemaal mee eens is. 8)7

Ik moet dit topic maar gaan mijden, slecht voor mijn wereldbeeld.

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:52:
Wat klopt er niet in onderstaand verhaal
......
Is maar een idee :P
Tis niet zo datwe omkomen van de honger....Maar wil wel een auto die nog wat luxe heeft. ;). Ik rij veel en woon praktisch in de auto en wil dan wel wat luxe... Maar "executive" houdt alleen in dat er klimaat control in zit en lichtmetalen velgen... De naam "executive" betekent niet zo veel hoor. ;) .

Maar WIJ vinden het prettiger als mijn vrouw stopt met werken. Ik zie haar al 's morgens zeulen met 3 kinderen in de kou naar de auto (die te klein zal zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Tranzy op 15-03-2006 09:29 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Pagina: 1 2 Laatste