Ik heb de 37PF9731D/10 nu een week in huis. Na een weekje spelen met de instellingen heb ik nu de voor mij beste instellingen gevonden. In het begin ergerde ik me nogal aan de digitale artifacts die de tv liet zien. Met name de dithering die eerder in het topic is genoemd was heel duidelijk aanwezig. Dit wordt ten dele veroorzaakt door het feit dat ik slechts 2 meter van de tv af zit, maar ik vond toch dat het beter kon.
Na wat research op het internet vond ik de tip om de THX Video Optimizer te gebruiken die op verschillende DVD's te vinden is (ik heb hiervoor mijn exemplaar van Monsters Inc. gebruikt). Tevens wordt aangeraden om tijdens het afstellen zoveel mogelijk digitale opties uit te zetten. Dit heb ik dan ook gedaan en ik vind persoonlijk dat het beeld hier veel beter van wordt.
In de tabel hieronder staan de instellingen die ik nu gebruik. Helaas onthoudt de tv niet alle instellingen apart per input, maar de belangrijkste gelukkig wel.
| TV (analoog) | EXT 1 (digi-tv) | EXT 2 (DVD) | EXT 3 (Xbox 360) |
Contrast | 60 | 60 | 60 | 60 |
Helderheid | 46 | 46 | 42 | 42 |
Kleur | 50 | 54 | 54 | 56 |
Scherpte | 2 | 2 | 2 | 3 |
Tint | Normaal | Normaal | Normaal | Normaal |
Pixel Plus | Aan | Aan | Aan | Aan |
Digital Natural Motion | Uit | Uit | Uit | N/A |
ClearLCD | Aan | Aan | Aan | N/A |
Dynam. Contrast | Uit | Uit | Uit | Uit |
DNR | Maximum | Uit | Uit | Uit |
MPEG artefact-reductie | Uit | Uit | Uit | Uit |
Kleurverbetering | Uit | Uit | Uit | Uit |
Active Control | Aan* | Uit | Uit | Uit |
Lichtsensor | Uit | Uit | Uit | Uit |
* Active Control moet bij mij "Aan" op het analoge tv-signaal, anders zie ik teveel storingen. Helaas wordt deze optie niet per input opgeslagen.
Voor digitale tv (Casema) gebruik ik de Samsung DCB-9401R aangesloten via SCART-RGB. De DVD-speler is ook via SCART-RGB aangesloten. De Xbox 360 draait via de component-aansluiting op 1080i.
Het beeld via digitale tv is nu redelijk tot goed (afhankelijk van de kwaliteit van de uitzending en de gebruikte bitrate op het kanaal). DVD's zien er uitstekend uit. Mijn huidige DVD-speler heeft wat kuren en ik heb nu een Onkyo DV-SP404E in bestelling. Deze kan upscalen naar 720p en 1080i, alleen raak je op die resoluties de ClearLCD-optie kwijt, dus ik moet nog even afwachten wat er dan beter uitziet. De Xbox 360 geeft echt een fantastisch beeld. Ook het afspelen van HDTV-materiaal via MCE 2005 (met de Xbox 360 als extender) gaat prima en geeft een erg fraai plaatje.
Verder heb ik gemerkt dat NTSC-DVD's er niet zo mooi uitzien. Mijn DVD-speler schakelt automatisch over op een NTSC-signaal en zoals al eerder gemeld is de optie ClearLCD dan niet meer beschikbaar. Wat echter nog vreemder is, is het feit dat de tv de kleuren niet meer juist weergeeft. Het beeld bevat veel te veel geel-/groen-achtige tinten. Als ik een NTSC-DVD afspeel met m'n Xbox 360 (die ingesteld staat op 1080i output), maakt deze er een 576p signaal van met wel de goede kleuren. Helaas is door de framerate-conversie het beeld dan soms wat schokkerig.
Hopelijk fixt Philips dit probleem in een volgende firmware versie.
Ook hoop ik dat Philips de optie om Divx-bestanden af te spelen nog eens goed onder de loep neemt. Zoals eerder vermeld wordt de orignele aspect-ratio niet behouden bij full-screen afspelen, waardoor je een uitgerekt beeld krijgt.