Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:28:
Nu ben ik qua model nog vrij onbeslist. Ben vooral de LE32R51, LE32R72B en LE32M61 aan het vergelijken, maar andere modellen mogen ook altijd mits reden. (max prijs ongv. € 1300)
Ik neem aan dat de vraag hier wel vaak gestelt is, tot ergernis toe misschien zelfs, maar toch nog één keer als het mag:
Wat zijn de grote verschillen tussen de R en de M reeks?
Deze vraag is al 20x voorbij gekomen dit topic. Die mag je van mij zelf gaan zoeken.
Op kieskeurig.nl vind ik bijvoorbeeld geen enkel verschil tussen de R72 en de M61.
Kieskeurig is een vergelijksite om snel iets te vergelijken, voor de uitgebreide specs moet je bij de site van de fabrikant zijn.
In het begin van de thread staat er enige informatie, maar nog niet echt duidelijk vind ik.
Het duidelijkste verschil dat ik gevonden heb is bijvoorbeeld dat de M reeks een COMB filter heeft. Is dit handig en/of zijn geld waard? (ik weet ongeveer wat het doet)
Filtert kleur- en contrastsignalen los van elkaar. Zorgt voor een meer gedetailleerd, kleurecht beeld. Voorkomt hinderlijke kleurschifting bij de weergave van ondermeer kleding met blok- of streeppatronen. Dat stond op kieskeurig. Verder kan ik je vertellen dat het in vrij veel LCD TVs zit maar dat het niet een must is. Je gebruikt je comb filter enkel voor composite, omdat kleur en contrastsignalen over de S-Video, component, DVI en HDMI toch al gescheiden binnenkomen.
Over naar de verschillen tussen de R51 en de R72, is het hier ook alleen het contrast dat hoger is? (en een iets grotere kijkhoek)
Hoe merkbaar is dat verschil? (de tv zou in een vrij donkere kamer komen, zonder daglicht, als dat iets uit maakt)
Het contrast geeft aan dat er meer stappen zitten tussen een compleet witte en een compleet zwarte pixel. In de regel zijn schermen met een hoger contrast beter. Vergeet niet dat ze bij Samsung een dynamisch contrast opgeven en je dus eigenlijk gewoon een contrast van 800:1 (R51) en 1000:1 (R71) hebt. Verder heeft de R72 een lagere response time en betere zwartwaardes (mijn mening) dus met de R72 ben je beter uit. Voor de prijs hoef je echt geen R51 meer te kopen en ik raad dat ook af.
Nog enkele zaken:
De tv zou aangesloten worden op een dvd speler (hulp bij keuze hiervan is ook welkom), ik neem aan dat een component kabel hiervoor het beste is?
Koop een Samsung of een Philips, maar wie zegt dat ik objectief ben?

En DVI/HDMI is nog beter dan component. Probleem is dat je maar 1 HDMI aansluiting op je TV hebt en dus later misschien in de clinch komt met je blu-ray / HD-DVD / PS3, die ook een HDMI aansluiting zal hebben. Maar ik ben er van overtuigd dat tegen die tijd de switches / splitters wel gemeengoed zullen zijn. Een splittertje kost op dit moment nog maar 40$, dus dat valt mee. En een Y-kabel kost maar 4$.
De mogelijkheid op aansluiting met de pc is ook zeer welkom. (de afstand is 3-4 meter,vormt dat een probleem?)
Kwa beeld of kwa kabel? Kabel moet VGA zijn want HDMI is verneukt beeld alhoewel niet iedereen het daar mee eens is hier. Ik raad VGA aan en VGA red 5 meter wel. Koop dan wel een kwaliteits kabel van bijvoorbeel Oehlbach. Goedkoop te krijgen via ebay bijvoorbeeld.
Het scherm heeft een beeldratio van 16:9, is dat ooit een nadeel? In welke ratio zenden de meeste tv stations uit?
Dat is verdeeld. Maar met 16:9 zit je gebakken voor de toekomst. Momenteel is het half om half heb ik het gevoel. De helft breedbeeld (16:9) de helft 4:3. Maar daar weet ik het fijne niet van, gewone tv kijk ik nooit.
Jobvr, weet wat je doet met die 37LC2R. Ik heb hem ook bekeken want ik ben precies naar hetzelfde opzoek remember

, en het was niet je van het. De kleuren zijn íets mooier vind ik, maar de zwartwaardes waren beter op de R72. Zwart werdt vlekkig en geen detail meer. Had een demo draaiende met panning in de gebergten met schaduwen, het was duidelijk zichtbaar.
Verder is de component aansluiting gewoon niet te gebruiken, ik weet niet wat er mis mee is maar het beeld heeft het meeste weg van een zuurstok. De kleuren zijn véél te fel en dat is helaas niet goed te corrigeren. Het lijkt mij op een productiefout ofzo, want de 42LC2R heeft dit niet.
Dus als je de 37LC2R koopt, onthoud dan goed dat de component onbruikbaar is. Verder natuurlijk wel goed beeld over HDMI met 1:1 pixel mapping

(ook hier matige tot slechte zwartwaardes

). De LB1R heeft deze problemen overigens niet (dit baseer ik op forum posts, overigens), maar door de 2 tuners is daar zoemen weer een probleem, alhoewel er maar een paar mensen last van schijnen te hebben. Ik heb overigens gewoon een 37R72B gekocht. Misschien niet het beste beeld, maar hij heeft geen mankementen en dat is toch wel iets wat me aanstaat

. Want onthoud, iedere minuut die je spendeert aan het zoeken naar een TV, is een minuut die je mist aan het kijken naar films e.d. op je TV!
[
Voor 19% gewijzigd door
Roet op 06-07-2006 23:44
]