Ik ben sinds gisterochtend al bezig om een CISCO 876 router/modem (ISDNoADSL) te installeren. Ik zelf heb de eerste semesters van mn CCNA wel gehaalt maar heb er voor de rest geen kaas van gegeten (veel te theoretisch die CCNA semesters, maar das een andere discussie weer).
Waar gaat het nu precies om?
Ik heb hier een 876 router van Cisco. Dit is een modem, router en switch in één. Deze probeer ik dmv een standaard XS4ALL basic abbotje, verbinding te laten maken met internet. De lijn werkt zonder meer.
Er zijn mij een aantal dingen niet geheel duidelijk aan deze routerseries.
Tot zover begrijp ik het Dialer verhaal, het ATM verhaal en de verdere instellingen enigsinds. Maar de VLAN die je verplicht zou moeten aanmaken en de FastEthernet controllers die ik geen ip mag toewijzen. Hier blijf ik enigsinds haken. Het is mij gister gelukt om te pingen naar een buiten adres. Het leek erop of ik dus verbinding had. Maar vervolgens kon ik niet dmv Fa0/0 verbinding krijgen met een workstation om te routering te checken.
Wanneer ik namenlijk een IP wil toewijzen aan bijv FA0/0 krijg ik de volgende meling:
% IP addresses may not be configured on L2 links.
Inmiddels heb ik 3 verschillende configuraties. Een config van de XS4ALL-site, van een andere router met vrijwel identieke configuratiebenodigdheden en een via topics @ GoT.
Ik zal hier onder ook een aantal configuraties posten zodat mensen even kunnen kijken of er misschien grote fouten in mijn configuratie zitten.
Ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen met het in elkaar flanzen van een perfecte config zonder toeters en bellen die doet wat hij moet doen; ADSL verbinding opzetten en doorsturen naar switch op fa0/0. VPN en ACL's komen later wel... eerst de verbinding.
Op GoT is er vrij weinig te vinden over mensen die met hun Cisco apparatuur DSL verbindingen willen maken. Uiteraard zijn er verschijdenen topics zoals deze en deze. Maar echt veel concrete informatie blijft uit. Tevens zijn errors ook heel erg moeilijk terug te vinden op internet. Met weinig tot geen uitleg. De layer2-error zou te maken hebben met het toewijzen van een Fa-controller aan een VLAN... ik snap het allemaal niet meer... help!
Waar gaat het nu precies om?
Ik heb hier een 876 router van Cisco. Dit is een modem, router en switch in één. Deze probeer ik dmv een standaard XS4ALL basic abbotje, verbinding te laten maken met internet. De lijn werkt zonder meer.
Er zijn mij een aantal dingen niet geheel duidelijk aan deze routerseries.
Tot zover begrijp ik het Dialer verhaal, het ATM verhaal en de verdere instellingen enigsinds. Maar de VLAN die je verplicht zou moeten aanmaken en de FastEthernet controllers die ik geen ip mag toewijzen. Hier blijf ik enigsinds haken. Het is mij gister gelukt om te pingen naar een buiten adres. Het leek erop of ik dus verbinding had. Maar vervolgens kon ik niet dmv Fa0/0 verbinding krijgen met een workstation om te routering te checken.
Wanneer ik namenlijk een IP wil toewijzen aan bijv FA0/0 krijg ik de volgende meling:
% IP addresses may not be configured on L2 links.
Inmiddels heb ik 3 verschillende configuraties. Een config van de XS4ALL-site, van een andere router met vrijwel identieke configuratiebenodigdheden en een via topics @ GoT.
Ik zal hier onder ook een aantal configuraties posten zodat mensen even kunnen kijken of er misschien grote fouten in mijn configuratie zitten.
Het probleem zit hem vooral in het feit dat ik geen zak begrijp van het hele ADSL-config voor Cisco gebeuren. Er zijn nergens guides te vinden... nergens uitleg betreffende ATM, Dialers enof foutmeldingen met Fast Ethernet adapters. Het enige wat je kan doen is Cisco bellen, maar die willen dat je een abbonement voor support bij hun afsluit. Ik heb daar simpelweg gewoon geen geld voor.quote: sh running-configversion 12.3
service nagle
no service pad
service tcp-keepalives-in
service tcp-keepalives-out
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
service password-encryption
no service dhcp
!
hostname gat0r
!
boot-start-marker
boot-end-marker
!
memory-size iomem 5
logging console critical
!
clock timezone CET 1
clock summer-time CET-DST recurring last Sun Mar 2:00 last Sun Oct 3:00
regexp optimize
aaa new-model
!
!
aaa authentication login default group radius local
aaa authorization exec default group radius if-authenticated
aaa authorization network default local
aaa session-id common
ip subnet-zero
no ip source-route
ip icmp rate-limit unreachable 2000
!
!
!
!
ip tcp ecn
ip tcp path-mtu-discovery
ip telnet source-interface Ethernet0
ip cef
no ip domain lookup
ip domain name <<<>>>
ip name-server <<<>>>
ip name-server <<<>>>
ip ips po max-events 100
ip ssh version 2
ip scp server enable
login on-success
no ftp-server write-enable
!
!
file prompt noisy
!
!
interface Loopback0
ip address 10.0.0.1 255.255.0.0
!
interface BRI0
no ip address
shutdown
no cdp enable
!
interface ATM0
no ip address
no ip mroute-cache
atm vc-per-vp 64
no atm ilmi-keepalive
dsl operating-mode etsi
pvc 8/48
encapsulation aal5mux ppp dialer
dialer pool-member 1
!
!
interface FastEthernet0
ip address <<<>>> <<<>>>
ip nat inside
ip virtual-reassembly
ip policy route-map nonat
no ip mroute-cache
no cdp enable
!
interface Dialer1
ip address negotiated
ip access-group firewall in
ip nat outside
ip inspect myfw out
ip virtual-reassembly
encapsulation ppp
no ip route-cache cef
dialer pool 1
dialer-group 1
no cdp enable
ppp authentication pap callin
ppp pap sent-username <<<>>> password <<<>>>
hold-queue 224 in
!
no ip http server
ip http secure-server
!
ip nat inside source static tcp any interface Dialer1
!
!
dialer-list 1 protocol ip permit
no cdp run
!
route-map nonat1 permit 10
match ip address nonat-inside
!
route-map nonat permit 11
match ip address to-loopback
set ip next-hop 10.0.0.254
!
!
control-plane
!
!
line con 0
exec-timeout 120 0
no modem enable
transport preferred all
transport output all
stopbits 1
line aux 0
transport preferred all
transport output all
line vty 0 4
access-class 90 in
exec-timeout 120 0
length 0
transport preferred all
transport input ssh
transport output all
!
scheduler max-task-time 5000
!
end
Ik vraag me af of er iemand is die mij kan helpen met het in elkaar flanzen van een perfecte config zonder toeters en bellen die doet wat hij moet doen; ADSL verbinding opzetten en doorsturen naar switch op fa0/0. VPN en ACL's komen later wel... eerst de verbinding.
Op GoT is er vrij weinig te vinden over mensen die met hun Cisco apparatuur DSL verbindingen willen maken. Uiteraard zijn er verschijdenen topics zoals deze en deze. Maar echt veel concrete informatie blijft uit. Tevens zijn errors ook heel erg moeilijk terug te vinden op internet. Met weinig tot geen uitleg. De layer2-error zou te maken hebben met het toewijzen van een Fa-controller aan een VLAN... ik snap het allemaal niet meer... help!