[XP] OEM, mag dat nu wel of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

rdfeij schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:40:
Dan had dat systeem (lees moederbord) gewoon nog niet verkocht mogen worden. Een OEM sticker hoort nu eenmaal op de kast geplakt te zitten als dit bij de klant aankomt. (Dit mag de klant dus ook niet zelf doen).
:?

Een maand of twee geleden heb ik een PC voor mijn schoonouders gekocht bij Alternate. Daar zat een Windows XP Home OEM bij en de licentiesticker zat gewoon op het zakje waar de CD en de CoA inzat. Er zaten wel instructies bij om deze op de kast te plakken (wat ik ook braaf gedaan heb), maar dat was dus niet alvast gedaan. Vertel je me nu dat dat niet mag??

Overigens heb ik ook nog een vraag.. ik heb een jaar geleden een laptop gehaald met XP Home OEM en die is nooit geactiveerd (gelijk na binnenkomst HD gewiped en Gentoo Linux geinstalleerd). Mag ik die licentie nu op een andere PC gebruiken?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gerco - Twee keer nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dus die sticker had op de kast moetten zitten bij aankoop? Wazige regels ook weer bij ome Bill. Hij zit nu ook op de kast, dus ik vermoed dat er geen probleem (meer) is. Ik vind het alleen wat vreemd. Aangezien een moederbord de basis is voor een OEM licentie, zou die sticker dan niet daarop moeten zitten?

Ik zou nu dus geen nieuwe kast kunnen kopen, want daar zit mijn sticker op, maar de licentie blijft wel geldig als ik dat zou doen. Beetje vreemd.

Over dat tweede: Jammer, dan maar geen Windows draaien op mijn MacBook.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco op 31-05-2006 10:44 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Gerco schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:37:
Dus die sticker had op de kast moetten zitten bij aankoop? Wazige regels ook weer bij ome Bill. Hij zit nu ook op de kast, dus ik vermoed dat er geen probleem (meer) is. Ik vind het alleen wat vreemd. Aangezien een moederbord de basis is voor een OEM licentie, zou die sticker dan niet daarop moeten zitten?
Het moederbord is niet de basis, de pc is de basis. Daarbij komt dat wanneer je je mainboard vervangt (als upgrade, niet als reparatie) MS zegt dat je ook een nieuwe licentie nodig hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dus de OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord, anders zou ik dat gewoon mogen vervangen (als upgrade). Hoe kun je dat anders uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gerco schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:45:
Dus de OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord, anders zou ik dat gewoon mogen vervangen (als upgrade). Hoe kun je dat anders uitleggen?
Nee, de licentie is gekoppeld aan de pc inclusief het moederbord. MS zegt daarbij dat het niet meer dezelfde pc is wanneer het mainboard vervangen is.

Overigens helpt een zielig verhaal over lekkende elco's ofzo dan ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.

Gelukkig heb ik een (niet nader te noemen ;)) computerboer gevonden die mij wel een OEM licentie wilt verkopen bij een muis a 4,95. :)

Misschien niet helemaal officieel / eerlijk, maar ik moet zeggen dat ik er moreel gezien weinig problemen mee heb. Ik plak gewoon die sticker op mijn kast en geen haan meer die er naar kraait.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09-2020
Mijn ervaringen:

Je kunt gewoon een OEM versie kopen bij winkelier A en de computer kopen bij winkelier B.
Dat maakt verder helemaal niet uit.
Op een OEM doos van MS staat namelijk, dat je die versie alleen maar mag gebruiken i.c.m. een nieuwe pc.
Nadeel is dat OEM niet meer te verkopen is. (mits je de hele computer verkoopt)
Voordeel is dat het goedkoper is.

Nadeel van RETAIL is dat het duurder is.
Voordeel van RETAIL is dat het overdraagbaar (los verkoopbaar) is.

Ik zal de letterlijke tekst achterop een OEM doosje effe noteren vanavond en dan knal ik het hier morgen er wel effe op.
Ik koop overigens altijd de computers bij Winkelboer A en de licenties/OS bij een distributiecentrum van software... (scheelt weer een aantal knaken he.. hoef je minder mensen aan't eten te houden :D)

edit:
[quote]Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.[/quote]
Inderdaad, het systeem moet ge-assembleerd worden, maar achterop het dooske staat niet dat het door een partner/winkel/or whatever moet worden gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Moartn82 op 31-05-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Moartn82 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:08:
Mijn ervaringen:

Je kunt gewoon een OEM versie kopen bij winkelier A en de computer kopen bij winkelier B.
Dat maakt verder helemaal niet uit.
Op een OEM doos van MS staat namelijk, dat je die versie alleen maar mag gebruiken i.c.m. een nieuwe pc.
Nadeel is dat OEM niet meer te verkopen is. (mits je de hele computer verkoopt)
Voordeel is dat het goedkoper is.

Nadeel van RETAIL is dat het duurder is.
Voordeel van RETAIL is dat het overdraagbaar (los verkoopbaar) is.

Ik zal de letterlijke tekst achterop een OEM doosje effe noteren vanavond en dan knal ik het hier morgen er wel effe op.
Ik koop overigens altijd de computers bij Winkelboer A en de licenties/OS bij een distributiecentrum van software... (scheelt weer een aantal knaken he.. hoef je minder mensen aan't eten te houden :D)

edit:
[quote]Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.[/quote]
Inderdaad, het systeem moet ge-assembleerd worden, maar achterop het dooske staat niet dat het door een partner/winkel/or whatever moet worden gedaan.
En het nadeel van Windows MCE is dat het alleen als OEM te koop is.. Als er een retail versie beschikbaar zou zijn ben ik niet te beroerd om die aan te schaffen..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Standeman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:17:
[...]

En het nadeel van Windows MCE is dat het alleen als OEM te koop is.. Als er een retail versie beschikbaar zou zijn ben ik niet te beroerd om die aan te schaffen..
Als je je oude XP eraf gooit, cd's bekrast en weggooid, serienummer in de vuurkorf gooit, dan mag jij een OEM versie kopen hoor.
Voor MS is het toch veel gunstiger dat men een OEM versie koopt dan een Retail.
Dan heb je altijd en zeker weten een 1 op 1 relatie tussen een licentiecode en een computer.
Een Retailversie is veel minder controle op, want dat is zeker geen 1 op 1 relatie. Dat zou 1 op 5 kunnen zijn. (Eerst op computer 1, daarna op computer 2 etc.)
Dan verkoopt MS relatief gezien minder licenties, dan met een OEM.
En er is meer controle, dus ook daarom waarschijnlijk die "korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Dit mag dus niet en heeft geen toegevoegde waarde om hier te bespreken.

[ Voor 86% gewijzigd door elevator op 08-06-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
En der gaat iemand een mailtje ontvangen! :)
Dat mag dus niet he.
Een OEM licentie is gekoppeld aan een computer.
De reden dat een OEM licentie goedkoper is, is dat het voor MS controleerbaar is en dat ze een zekerheidje hebben. Per verkochte computer een nieuwe licentie (OEM) is in grote lijnen voordeliger/gunstiger dan een Retailversie.
Vergezocht voorbeeld:
Stel, ik koop iedere 8 maanden een nieuwe computer, dan zou dat betekenen dat ik elke keer een OEM licentie moet aanschaffen. Heb ik een Retailversie, dan mag ik deze op de nieuwe computer installeren. Voorwaarde is wel dat van de oude computer de OS af moet worden gehaald (lekkere NL zin zeg :S)
Aan een Retailversie zou ik dus meer hebben dan aan tig verschillende OEM versie a 90 euri's.
En een Retailversie (uit mijn hoofd) hoef je ook niet te activeren. Daar is geen internet bij nodig.
OEM wel weer.
Dus (uit mijn hoofd):
OEM is controleerbaar voor MS (registreren, activeren, aan de hand van een hardwareonderdeel, dus mobo)
Retail is oncontroleerbaar en niet machine gebonden.

[ Voor 17% gewijzigd door elevator op 08-06-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Moartn82 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:46:
En een Retailversie (uit mijn hoofd) hoef je ook niet te activeren. Daar is geen internet bij nodig.
Retail versies moeten ook gewoon geactiveerd worden.
Retail is oncontroleerbaar en niet machine gebonden.
Retail is licentietechnisch gezien minder controleerbaar, maar nog steeds 1 per machine.
Voordeel van een retail is dat je 'm weer op een nieuwe machine mag zetten (wel weer activeren) als je de oude installatie maar verwijdert.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Enige wat niet geactiveerd hoeft te worden is de corporate versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Dit is wat ik weet van OEM licenties, misschien dat het iets duidelijker wordt

PCfabrikant A krijgt een cursusje van MS, hij krijgt hiervoor een papiertje en mag OEM licenties verkopen bij zijn computers.

MS stelt een aantal voorwaarden aan het verkopen van deze licenties:

PCfabrikant A neemt de ondersteuning voor de software uit handen van MS en geeft deze zelf aan de klanten.

Omdat een fabrikant over het algemeen alleen ondersteuning geeft op eigen apparatuur is de OEM
licentie alleen voor zijn eigen pc's. De licentie zou in principe ook niet opnieuw geactiveerd mogen
worden door MS.

het is in principe een heel mooi systeem, er is een maar:

OEM licenties die op webservers (WIN3K WEB) of andere servers geleverd worden mogen niet gebruikt worden voor diensten aan derden. Als webhoster heb je dus bv niks aan zo'n licentie.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

realsoft schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:59:
het is in principe een heel mooi systeem, er is een maar:

OEM licenties die op webservers (WIN3K WEB) of andere servers geleverd worden mogen niet gebruikt worden voor diensten aan derden. Als webhoster heb je dus bv niks aan zo'n licentie.
Daar hebben ze dan ook een andere licentievorm voor.

Iemand die als webhoster voor publiek gehoste sites (dus geen intranet sites binnen je AD domain) een OEM 2003 Web Ed. neemt heeft gewoon zijn zaken niet op orde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail (zie eerder in dit topic genoemde verschillen), dus als je aan een XP OEM kan komen is het automatisch volgens de Nederlandse wet legaal om die te installeren op welke computer je maar wilt. Volgens mij zou je 'm zelfs mee mogen nemen naar andere computers. Ik heb het product gekocht, dan mag ik ermee doen wat ik wil (nee, ik mag het niet verspreiden, want dat gaat weer tegen auteursrecht in geloof ik :)). MS kan ook wel in de EULA zetten dat ik de CD niet mag vergruizelen en op mag eten. Ik doe het lekker toch als ik er zin in heb, why not?

MS is het uiteraard absoluut niet met mij eens, maar MS staat niet boven de wet.

Iemand die dit hele simpele stukje kan ontkrachten?

Dat stickers plakken heb ik ook mijn twijfels over. Peugeot kan mij toch ook niet verplichten mijn autopapieren in het dashboardkastje te leggen? Waarom mag ik het niet onder mijn stoel leggen? Bovendien zijn die stickers naar mijn mening lelijk. Ik weiger dus gewoon simpelweg om dat ding op de systeemkast te plakken, zeker aan de buitenkant, ik weet niet zeker of het aan de binnenkant mag, maar daar hoef ik ook geen plakmeuk.

En anders, kan MS me dan ook verplichten om die sticker op m'n voorhoofd te plakken?

Puur hypothetisch: als MS dat echt zou vragen, zouden we dat dan massaal ook gaan doen? Mag MS dat vragen? Stoppen met Windows gebruiken is door het monopolie voor velen geen optie!

Krijg ik nu een dozijn Windowshippies over me heen? :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:11:
Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail (zie eerder in dit topic genoemde verschillen), dus als je aan een XP OEM kan komen is het automatisch volgens de Nederlandse wet legaal om die te installeren op welke computer je maar wilt. Volgens mij zou je 'm zelfs mee mogen nemen naar andere computers. Ik heb het product gekocht, dan mag ik ermee doen wat ik wil (nee, ik mag het niet verspreiden, want dat gaat weer tegen auteursrecht in geloof ik :)). MS kan ook wel in de EULA zetten dat ik de CD niet mag vergruizelen en op mag eten. Ik doe het lekker toch als ik er zin in heb, why not?

MS is het uiteraard absoluut niet met mij eens, maar MS staat niet boven de wet.

Iemand die dit hele simpele stukje kan ontkrachten?
Je stapt over het simpele feit heen dat je een gebruiksrecht hebt aangeschaft (licentie) in plaats van het eigendom op een produkt.
Dat stickers plakken heb ik ook mijn twijfels over.
het is ook bedoeld als extra controlemiddel voor zowel de consument als de handelaar als de software leverancier.
Boeie, die sticker zeg..
Casebadges mogen dan weer opeens wel?
Wat moet ik met een asus casebadge (moederbord) als ik een antec kast heb (ook een casebadge) en ik draai er linux op (tux casebadge).
Ik denk dat het tijd is dat die linuxhippies eens gegrilled worden omdat ze al 5 jaar roepen dat "linux klaar is voor de desktop en door gaat breken".

In plaats dat ze hun tijd nuttig besteden aan een eenduidige aanpak om dat ook echt mogelijk te maken versplinteren ze hun potentieel door 39438 verschillende distro's te generenen die stuk voor stuk een lagere houdbaarheid hebben omdat na een jaar alweer de volgende versie op de plank ligt.
Wil je support op een 3 jaar oude versie?
Well, you're shit out of luck, upgrade maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48

BCC

BackSlash32 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:55:
Dat gebeurt toch al? Ubuntu Dapper Drake LTS bijvoorbeeld.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BackSlash32 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:55:
[...]

Je stapt over het simpele feit heen dat je een gebruiksrecht hebt aangeschaft (licentie) in plaats van het eigendom op een produkt.
Klopt, maar dat doe je met de meeste dingen. We hebben het hier over 2 dingen: het installeren van Windows OEM op een random PC en het fysieke product (CD, boekje).

Wat betreft het installeren op een random PC: ik zie nog steeds niet in waarom dat niet zou mogen. MS kan in de EULA zetten wat ze wil, maar dat is (hier) niet rechtsgeldig. Ik kan dus Windows OEM op iedere PC zetten die ik wil, lijkt me. Wel op maar 1 tegelijk, ik heb maar voor 1 PC betaald tenslotte, daar kan ik nog wel inkomen (hoe dat wettelijk zit weet ik niet, maar dat komt ook wel overeen denk ik).

Wat betreft het fysieke product: daar kan ik kort over zijn. Als ik de Volkskrant koop in de winkel mag ik daarmee doen wat ik wil. Nee, ik mag hem niet kopiëren en uitdelen, maar ik mag hem wel verscheuren of m'n reet ermee afvegen. Zelfde met een XP CD of een..
[...]

het is ook bedoeld als extra controlemiddel voor zowel de consument als de handelaar als de software leverancier.
Boeie, die sticker zeg..
Sticker.

Ik denk niet dat MS mij wettelijk kan verplichten een lelijke sticker op mijn case te plakken. Of op mijn voorhoofd.
Casebadges mogen dan weer opeens wel?
Wat moet ik met een asus casebadge (moederbord) als ik een antec kast heb (ook een casebadge) en ik draai er linux op (tux casebadge).
Die casebadges MAG je op je kast plakken, en ik doe dat meestal dan ook niet.

De MS sticker MOET je op je kast plakken!

Nogal een verschil, niet?
[...]

Ik denk dat het tijd is dat die linuxhippies eens gegrilled worden omdat ze al 5 jaar roepen dat "linux klaar is voor de desktop en door gaat breken".
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar:

1. Er is wel progressie, dat is wel waar.
2. Dat is een totaal andere discussie. Ik ga er graag met je over verder in NOS.
Alsof je bij MS nog support krijgt op Windows 98. En Linux kan je in de meeste gevallen gratis upgraden (zoniet, dan heb je waarschijnlijk een betaalde distro waarop je ook langere support krijgt), waar je bij Windows gewoon moet dokken.

Overigens ook wel relevant: nieuws: Ubuntu 'Dapper Drake' ziet het levenslicht

3 jaar support voor de desktopversie, 5 jaar op de server.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 09-06-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:11:
Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail

Je kunt windows kopen zonder PC, je kunt een pc kopen zonder windows. windows xp retail heeft toch de zelfde functionliteit als oem? Dus echt sprake van koppelverkoop lijkt me niet dat er is.

Verder kun je in je eula idd van alles roepen, maar of ze dit daadwerkelijk kunnen afdwingen is zeer de vraag. Probleem is dat ze met de verplichte activatie en dagelijke callback stedd meer dingen omdraaien.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

leuk_he schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:06:
[...]

Je kunt windows kopen zonder PC,
True, maar is Windows == Windows?
je kunt een pc kopen zonder windows.
Da's tegenwoordig ook maar betrekkelijk. 98% van alle PC's in de winkel MOET je Windows bijkopen, al helemaal bij laptops. Alleen zelf samenstellen (wat met laptops niet kan) geeft je de mogelijkheid om een Windowsloze PC te krijgen. En het aanbod laptops met Linux of DOS is maar beperkt (trage modellen).
windows xp retail heeft toch de zelfde functionliteit als oem? Dus echt sprake van koppelverkoop lijkt me niet dat er is.
Zoals al eerder gezegd..

De verpakking is anders.
De activatie werkt anders (moederbord mag niet veranderen).
Belangrijk: je hebt niet dezelfde support! Dit maakt het product écht totaal anders.
En natuurlijk de prijs.

XP OEM is dus wel degelijk een ander product dan XP Retail. Als ik nu een XP Retail kon kopen met dezelfde verpakking en support als de OEM (en dan zou in principe de prijs ook lager moeten zijn, al is dat in theorie niet eens vereist :X), dan zou je gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
rdfeij schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:40:
[...]
Dan had dat systeem (lees moederbord) gewoon nog niet verkocht mogen worden. Een OEM sticker hoort nu eenmaal op de kast geplakt te zitten als dit bij de klant aankomt. (Dit mag de klant dus ook niet zelf doen).
Mjah, ik zie het helemaal voor me. Verkoper levert een moederbord en een WXP. "Meneer ik moet uw sticker even op die kast daar plakken, anders mag ik niet leveren" "Maar ik had helemaal geen kast besteld!".
Nee, de licentie is gekoppeld aan de pc inclusief het moederbord. MS zegt daarbij dat het niet meer dezelfde pc is wanneer het mainboard vervangen is.
Maar feitelijk vergaat je licentie als je de kast vervangt. Terwijl dit een onderdeel is waar windows absoluut niet op controleert bij activatie... Dat je met een haardroger heel ver komt is een ander verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door mae-t.net op 09-06-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
GH45T schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:53:
Enige wat niet geactiveerd hoeft te worden is de corporate versie.
Kleine aanpassing op je uitspraak ;)
Die moet net zo hard geactiveerd worden als de Home, tenzij je een Volume License hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
mae-t.net schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:18:
[...]

Mjah, ik zie het helemaal voor me. Verkoper levert een moederbord en een WXP. "Meneer ik moet uw sticker even op die kast daar plakken, anders mag ik niet leveren" "Maar ik had helemaal geen kast besteld!".
Een OEM hoort dan ook bij een "compleet" systeem verkocht te worden. En niet bij losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:34:
[...]

Er zijn heel veel shops die ze los te koop aanbieden inderdaad. Echter kun je je afvragen waarom je zo'n licentie zou kopen? Hij word't er niet minder illegaal van ofzo. Dan kun je imho net zo goed zonder licentie gaan draaien.
het is inderdaad niet minder legaal...

wat natuurlijk wel een voordeel is dat je geen problemen meer heb met activeren en het downloaden van updates ;)
dus als je geen gezeur wil hebben dan is een OEM de goedkoopste manier.

en als je die sticker gewoon op je kast plakt is dat achteraf lijkt me ook niet echt meer te controleren of jij die licentie later heb aangeschaft of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:52
Speciaal voor jullie even mijn doosje van het OEM pakket ingescand.. Hier staat het voor mij 100% duidelijk op:

Klik

edit:
Achterop staat trouwens iets interessants...
'Systeembouwer' staat voor een OEM of een (her)assamblage- of installatiebedrijf voor software op computersystemen.

[ Voor 38% gewijzigd door FlorisB op 16-06-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

rdfeij schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:42:
Een OEM hoort dan ook bij een "compleet" systeem verkocht te worden. En niet bij losse onderdelen.
Maar aangezien Microsoft heeft gesteld dat een OEM licentie vervalt bij upgrade van het moederbord (en dat je dus de rest van de onderdelen WEL mag vervangen), is het vrij makkelijk om daaruit af te leiden dat een moederbord dus het systeem is volgens MS.

Volgens hun eigen uitspraken, kun je prima hardmaken dat je een OEM mag kopen bij een los moederbord. Aangezien dat het enige component is wat niet vervangen mag worden, lijkt het me vrij duidelijk.

Overigens hebben we het nog steeds alleen over Microsofts regeltjes, wat de Nederlandse wet daarvan denkt durf ik geen uitspraken over te doen. Helaas gaat MS met die activatiezooi steeds meer de wetgeving buiten spel zetten, ik vraag me af hoe legaal dat is. Volgens de wet is "x" toegestaan, maar door technische beperkingen vanuit MS kan ik als klant "x" niet uitvoeren. In hoeverre heb ik nu een zaak tegen MS?

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 16-06-2006 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlorisB schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:13:
Speciaal voor jullie even mijn doosje van het OEM pakket ingescand.. Hier staat het voor mij 100% duidelijk op:

Klik

edit:
Achterop staat trouwens iets interessants...

[...]
Ik lees dat MS schrijft dat de software moet meegeleverd zijn bij:
- OF een compleet geassembleerd systeem,
- OF een hardwareonderdeel, niet zijnde randapparatuur, dat een integraal onderdeel gaat uitmaken van het systeem.
Dat zou dus ook een netwekkaartje (van enkele euro's) kunnen zijn, die ik in de kast inbouw!!!
Of ben ik nou gek???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb vorige week bij Sallandautomatisering Windows XP Pro "Single pack" besteld wat moet ik me hierbij voorstellen dan? :)

Bij MCE staat er OEM achter maar bij deze dus Single pack en ook dat deze gewoon los geleverd kan worden. "Let Op: Deze software single packs kunnen tevens los besteld worden."

Dus is dit nou OEM ja of nee? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Krizzie op 19-06-2006 19:35 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
ik dacht dat MCE alleen maar op een PC's geinstalleerd mocht worden die bepaalde eisen had.
e.a. minimaal 1 TV-kaart (en ook afstandsbediening?)

zover ik begrepen had mocht MCE alleen voorgeinstalleerd verkocht worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Krizzie schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:04:
Ik heb vorige week bij Sallandautomatisering Windows XP Pro "Single pack" besteld wat moet ik me hierbij voorstellen dan? :)

Bij MCE staat er OEM achter maar bij deze dus Single pack en ook dat deze gewoon los geleverd kan worden. "Let Op: Deze software single packs kunnen tevens los besteld worden."

Dus is dit nou OEM ja of nee? :P
Schop :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bel met SA dan...
Zijn MS Partner en moeten je dat dus gewoon uit kunnen leggen waarom ze voor een dergelijk verwarrende naam hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb onlangs een HP pc gekocht met bijbehorende licentie van Windows XP Pro. Nu heb ik daar natuurlijk data op staan en heb de pc twee partities gegeven.

Nu verplicht HP mij min of meer om de restore cd te gebruiken als ik Windows opnieuw wil installeren. Maar dat vind ik persoonlijk belachelijk. Dan ben ik én mijn data kwijt én mijn partities.

Nu zitten er twee cd's bij mijn PC. Een restore cd en een OS cd. De OS cd is niet zomaar te gebruiken, dat moet in combinatie met de restore cd (getest).

Ik heb ook via via een originele cd van een andere HP machine met Windows XP Pro NL OEM gevonden die wel kan opstarten en installeren. Ben ik nu in strijd met de licentie die ik heb als ik deze cd gebruik om Windows opnieuw te installeren?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
hmm.. volgens mij niet.
je gebruikt immers de code (licentie) die op de kast zit.
dus het lijkt mij als een oem CD die code goedkeurt dat het in orde is.

ik vind het overigens ook erg storend dat je er geen normale Windows CD bij krijgt.
(in veel gevallen moet je tegenwoordig zelf een restore CD/DVD branden..)
overigens zijn driver CD's meestal ook ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dude88 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:55:
hmm.. volgens mij niet.
je gebruikt immers de code (licentie) die op de kast zit.
dus het lijkt mij als een oem CD die code goedkeurt dat het in orde is.
Ik heb heel wat Windows versies geprobeerd waar een code in te voeren is, geen enkele pakt de code die als sticker op mijn kast zit. En de cd die ik heb vraagt niet eens om een code maar wordt geinstalleerd met een HP OEM code. Daarom concludeer ik dat ik die cd best kan gebruiken.

Er zit immers een sticker met code (wat in feite je licentie is) op de kast? Welke OEM versie ik gebruik lijkt me weinig relevant?

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 28-06-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb MS er eens over gemailt.. Ik mailde eerste support@microsoft.nl maar dat bounced 8)7. Dus Engels gemaakt en naar de .com gemailt. Mijn mailtje:
Hello,

What exactly do I have to buy together with an OEM Windows? A mouse? A
CPU? A mainboard? A CPU, mainboard, harddisk, PSU and a case? Does a
certified dude have to pre-install the OS?

I hear so many noises on the internet. Some say an OEM can only come
pre-installed on a new complete computer, others say buying it together
with a mouse is sufficient.

Also, in The Netherlands, it is forbidden to force a customer to buy a
product together with another product. E.g. you can't force someone to
buy peanut butter in your supermarket if this person just wants
icecream, and not sell the icecream if the customer doesn't also take
the peanut butter. Windows OEM licenses are a different product compared
to retail licenses (different support, packaging), so why can't I buy an
OEM license without buying other things in The Netherlands?

Hope you can help me,
En het antwoord, ietwat teleurstellend omdat het geen antwoord bevat:
Thank you for contacting Microsoft Online Customer Service.

I apologize for any delay in our response to your issue. Due to an increase in requests, our response time may be longer than usual. We appreciate your patience.

I understand that you wish to purchase an OEM license for your Windows. I realize the importance of the issue.

As I am a Customer Service Representative, I request you to contact a Microsoft Support Professional directly at (800) 936-5700. The working hours are Monday - Friday 5:00 A.M. - 9:00 P.M. Pacific time, Saturday - Sunday 6:00 A.M. - 3:00 P.M. Pacific time.
Op zich wel een aardig voorstel, alleen heb ik alleen een mobiele telefoon en dat gaat dus een fortuin kosten :+. Ook weet ik niet of mijn Engels (spraak) wel goed genoeg zal zijn om tot een duidelijke conclusie te komen.

Ik gooi dit hier neer omdat ik stiekem hoop dat hier iemand is die wel betaalbaar naar Amerika kan bellen (er zitten hier ook mensen die daar leven, da's natuurlijk helemaal cheap :P), en die beter Engels kunnen.

Want het zou toch wel leuk zijn als we eindelijk antwoord op deze vraag konden krijgen - en wie anders weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:32
Nou wil ik geen bijdehante sjaak uithangen, maar Nederland heeft toch ook zo'n lijntje? Toch?

En jawel, snuf hier maar eens rond

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Leuk bedacht met die pindakaas :+

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jups, je kan gewoon bellen. Ze bijten echt niet ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb ze al teruggemailt met de vraag of ze een NL telefoonnummer voor me hadden of dat ze het antwoord via mail konden sturen. Wacht nog op antwoord.

Mijn ervaring is dat je per mail nog wel eens een ander telefoonnummer wil krijgen dat dat wat op de website staat, dus ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik bel zelf ook al sinds jaar en dag dat 500-nummer :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Thiaz schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:46:
OEM versies komen alleen bij een nieuwe PC's - worden niet los verkocht - en zijn niet overdraagbaar.
MyCom verkoopt OEM's gewoon los zodra je er maar iets van hardware bijkoopt. Dit kunnen al CD-R's zijn voor bijvoorbeeld paar euro's of een klein USB-stickje.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dat is lief van MyCom, maar eigenlijk niet toegestaan (tenzij ze met MS een OEM contract met uitzonderingsbepaling hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
BackSlash32 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 11:22:
En dat is lief van MyCom, maar eigenlijk niet toegestaan (tenzij ze met MS een OEM contract met uitzonderingsbepaling hebben).
Krijg je volgens mij ook inderdaad niet zo makkelijk :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
ik werk daar momenteel maar mij is nadrukkelijk gezegt dat het niet bij een cdtje mag.

Almere verkoopt het bij een complete pc of mobo + procc + geheugen.
(soms wil het ook wel eens iets simpeler gaan, maar het is niet gebruikelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Salland heeft er zelfs bij staan dat deze ook gewoon los geleverd kunnen worden. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Heb mail terug.

http://www.microsoft.com/....aspx?country=Netherlands

Dat nummer moet je dus hebben :). Zal zo eens kijken.

[edit]
Niet open op zaterdag.

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hmm, ik denk dat ik het antwoord toch gevonden heb. Niet in een vage .doc ofzo dit keer dus.
Q. Can I buy OEM Windows XP software with a mouse?
A. No, OEM desktop software must be pre-installed on a fully assembled PC.
Pre-installed op een geheel geassembleerde PC.

Weet niet of het bellen nu nog nodig is..

[ Voor 0% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 14:28 . Reden: hmm dubbel.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat antwoord geld alleen voor 'uk' (zie URL), om het antwoord voor nl te vinden, moet je toch bij MS zijn vrees ik. NL heeft die koppelverkoop wetgeving die de huidige praktijk van MS lijkt te verbieden, het lijkt me dat je in NL een OEM los moet kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 14:39:
Dat antwoord geld alleen voor 'uk' (zie URL), om het antwoord voor nl te vinden, moet je toch bij MS zijn vrees ik. NL heeft die koppelverkoop wetgeving die de huidige praktijk van MS lijkt te verbieden, het lijkt me dat je in NL een OEM los moet kunnen kopen.
Op de NL site kon ik eigenlijk niets vinden.

Maandag kan ik pas bellen.. Dat niemand dat ooit eerder lijkt te hebben gedaan (aangezien niemand op internet het echte antwoord weet). En dat nog niemand een rechtszaak heeft aangespannen ivm. die koppelverkoop.

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Ik heb ze gebeld en gemaild vanwege de koppelverkoop van Windows XP Home OEM bij mijn laptop. Microsoft zei dat ik dan bij de leverancier moest zijn, want ik had mijn laptop van hen gekocht. De leverancier meldde dat ik wel de hele laptop (inclusief OS) mocht retourneren, maar niet alleen het OS, want het was 1 produkt volgens hen.

In hoeverre dat legaal is weet ik niet, maar om daar nu een rechtzaak voor aan te spannen? Mijn volgende laptop word er toch 1 zonder MS OS, aangezien er tegenwoordig meer keuze is, is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:24:
Ik heb ze gebeld en gemaild vanwege de koppelverkoop van Windows XP Home OEM bij mijn laptop. Microsoft zei dat ik dan bij de leverancier moest zijn, want ik had mijn laptop van hen gekocht. De leverancier meldde dat ik wel de hele laptop (inclusief OS) mocht retourneren, maar niet alleen het OS, want het was 1 produkt volgens hen.

In hoeverre dat legaal is weet ik niet, maar om daar nu een rechtzaak voor aan te spannen?
Interessanter is misschien de vraag of je geen losse OEM mag kopen, hoewel ik de OEM bij mijn laptop ook wel had willen retourneren. Ik heb zelf een losse XP Home OEM erbij gekocht omdat de Asus-versie bloated was :/.
Mijn volgende laptop word er toch 1 zonder MS OS, aangezien er tegenwoordig meer keuze is, is dat een optie.
Dan heb je meestal wel een budgetlaptop.. Maar idd, ietsje meer keuze is er wel..

Anyway, ik heb MS ook gemailt via het NL contactformulier waar ik nog tegenaan liep (ongeduldig). Ben weer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:52:
Interessanter is misschien de vraag of je geen losse OEM mag kopen, hoewel ik de OEM bij mijn laptop ook wel had willen retourneren. Ik heb zelf een losse XP Home OEM erbij gekocht omdat de Asus-versie bloated was :/.
Ik denk dat het antwoord op die vraag niet zo boeiend is. Vanuit juridisch aspect misschien wel, maar stel dat een rechter oid stelt dat Windows XP OEM los gekocht mag worden. Dat gebeurt er vervolgens helemaal niets, want MS heeft met de leveranciers van computers afspraken gemaakt dat ze dat niet zullen doen.

Het lijkt me in het geheel niet verboden voor MS om afspraken te maken met al zijn dealers (elke winkel die Windows verkoopt) om geen OEM in de winkel te zetten. Het lijkt me zelfs niet onwettig om dat zelfs gewoon te verbieden. Sterker nog, het is voor die winkels zelf ook voordelig om dat niet te doen, want een retail is duurder en levert dus meer winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

En daar hebben we dan toch het antwoord, mail is sneller dan telefoon:
Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.

U mag een OEM licentie alleen aanschaffen voorgeinstalleerd op een nieuwe PC. De
enige uitzondering is als u zelf u PC bouwt, dus in combinatie met
een processor, moederbord, harde schijf en kast. Met een los component mag u
geen OEM licentie aanschaffen.

Zoals ook op onze website vermeld staat, is de uitspraak van de
Duiste rechter niet in Nederland van kracht.
OEM licenties zijn echter geen koppelverkoop. U kunt namelijk een FPP
licentie los aanschaffen. U hoeft daarbij geen PC aan te schaffen.

Wanneer u verdere vragen heeft, verzoeken wij u vriendlijk telefonisch contact
met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Ik had mijn mailtje iets uitgebreider moeten schrijven met de uitleg dat retail niet hetzelfde is als OEM.. Zucht.. Nouja.. We hebben iig een antwoord van MS zelf.

En zelfbouwen mag dus toch!
Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat het antwoord op die vraag niet zo boeiend is. Vanuit juridisch aspect misschien wel, maar stel dat een rechter oid stelt dat Windows XP OEM los gekocht mag worden. Dat gebeurt er vervolgens helemaal niets, want MS heeft met de leveranciers van computers afspraken gemaakt dat ze dat niet zullen doen.

Het lijkt me in het geheel niet verboden voor MS om afspraken te maken met al zijn dealers (elke winkel die Windows verkoopt) om geen OEM in de winkel te zetten.
Voorlopig is het nog een eitje om aan een losse OEM te komen, dat is gewoon een feit. Of het mag is een andere vraag, daar zoeken we het antwoord nu op.
Het lijkt me zelfs niet onwettig om dat zelfs gewoon te verbieden. Sterker nog, het is voor die winkels zelf ook voordelig om dat niet te doen, want een retail is duurder en levert dus meer winst op.
Dat denk ik niet, want haast geen hond koopt een retail, dus daar verdienen ze bijna niks op. OEM zullen ze veel meer verkopen omdat mensen dat bedrag wél overhebben voor een Windows of een Office, daar maken ze juist meer winst op dus door de hogere omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:12:
Ik had mijn mailtje iets uitgebreider moeten schrijven met de uitleg dat retail niet hetzelfde is als OEM.. Zucht.. Nouja.. We hebben iig een antwoord van MS zelf.
Met een FPP licentie bedoelen ze dan, neem ik aan, een retail? Ze hebben blijkbaar niet door dat een retail en een OEM verschillende produkten zijn.
En zelfbouwen mag dus toch!
Alleen als je mobo, proc en kast bij dezelfde winkel koopt uiteraard. Ik denk dat je met aankoopbonnen van dat alles weinig OEM kan gaan halen bij een willekeurige winkel :)
OEM zullen ze veel meer verkopen omdat mensen dat bedrag wél overhebben voor een Windows of een Office, daar maken ze juist meer winst op dus door de hogere omzet.
Goed punt, ik vraag me af waarom die OEMs nog verkocht worden. Als ik MS was zou ik het waarschijnlijk gewoon verbieden in mijn overeenkomst met de winkel. Die geniet immers niet dezelfde bescherming als een concument en daardoor kun je veel verder gaan met beperken van zijn mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:26:
[...]

Met een FPP licentie bedoelen ze dan, neem ik aan, een retail? Ze hebben blijkbaar niet door dat een retail en een OEM verschillende produkten zijn.
Fully Packaged Product. Retail dus ja.

Daarom had ik het ook beter uit moeten leggen. Ik heb al zoveel mailtjes gestuurd, deze had ik iets te kort gedaan nu het voor de zoveelste keer was..
[...]

Alleen als je mobo, proc en kast bij dezelfde winkel koopt uiteraard. Ik denk dat je met aankoopbonnen van dat alles weinig OEM kan gaan halen bij een willekeurige winkel :)
Tuurlijk, maar toch: het hoeft niet voorgeïnstalleerd te zijn. Je kan dus in ieder geval besparen op assemblagekosten.
[...]

Goed punt, ik vraag me af waarom die OEMs nog verkocht worden. Als ik MS was zou ik het waarschijnlijk gewoon verbieden in mijn overeenkomst met de winkel. Die geniet immers niet dezelfde bescherming als een concument en daardoor kun je veel verder gaan met beperken van zijn mogelijkheden.
Tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Dan vraag ik me af hoelang Salland nog Windows mag verkopen. :P Als ze er duidelijk bij zetten dat een Single Pack (zelfde prijs als OEM, dus neem ik aan OEM?) gewoon los aangeschaft mag worden. :X

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
U mag een OEM licentie alleen aanschaffen voorgeinstalleerd op een nieuwe PC. De
enige uitzondering is als u zelf u PC bouwt, dus in combinatie met
een processor, moederbord, harde schijf en kast
. Met een los component mag u
geen OEM licentie aanschaffen.
Als ik het goed leest mag ik een oem licentie gebruiken wanneer ik met tweedehandse onderdelen vanuit niks een pc bouw. Want ik bouw een pc volgens de uitspraak van die email bericht. Dus zal de licentie ook legaal wezen of is dit dom gelul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Je mag een OEM kopen bij een moederbord. Dus koop een OEM en een asrock en je bent goedkoper uit dan retail..

Lang leve MS

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Krizzie schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 17:23:
Dan vraag ik me af hoelang Salland nog Windows mag verkopen. :P Als ze er duidelijk bij zetten dat een Single Pack (zelfde prijs als OEM, dus neem ik aan OEM?) gewoon los aangeschaft mag worden. :X
Salland en tientallen andere winkels die OEM licenties te koop aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 17:54:
[...]

Als ik het goed leest mag ik een oem licentie gebruiken wanneer ik met tweedehandse onderdelen vanuit niks een pc bouw. Want ik bouw een pc volgens de uitspraak van die email bericht. Dus zal de licentie ook legaal wezen of is dit dom gelul?
Euhm, ja, als je die 2dehands onderdelen ook bij een winkel koopt die tevens XP in het assortiment heeft. Dat ze 2dehands zijn op zich maakt niet uit.

Possible loophole: 486 cpu/mobo/atkast kopen en daar een OEM licentie bij. Probleem: dan moet je ook echt gaan werken op die 486.

Serieuze mogelijke loophole: moederbord naar keuze kopen samen met een 486 CPU, 2GB HD en AT kast. Oude troep weggooien en PC bouwen met dat moederbord. Geen idee of dit zou kunnen.
Daywalk3r schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:00:
Je mag een OEM kopen bij een moederbord. Dus koop een OEM en een asrock en je bent goedkoper uit dan retail..

Lang leve MS
Nee, dat mag dus niet. Mailtje hierboven wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Wat je opnoemt is antiek. Met tweedehands onderdelen bedoel ik onderdelen die maximaal 1 jaar oud is, maar dat is per mens verschillend. Gelukkig heb ik geen licentie nodig.

Als ik eentje nodig heb bestel ik hem wel in Duitsland. Windows XP Professional Mutli language + een stukje hardware :Y) of een studentenlicentie (Slimrom) als het voor mijzelf is, aangezien ik nog een paar jaar wil studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:12:
Wat je opnoemt is antiek. Met tweedehands onderdelen bedoel ik onderdelen die maximaal 1 jaar oud is, maar dat is per mens verschillend. Gelukkig heb ik geen licentie nodig.
Ja, kan ook. Al zou het ook best interessant kunnen zijn om b.v. een Duron 800 etc. te kopen samen met een OEM licentie. Die is wel wat ouder maar zeker nog bruikbaar.
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:12:
Als ik eentje nodig heb bestel ik hem wel in Duitsland. Windows XP Professional Mutli language + een stukje hardware :Y)
Ik heb het idee dat het antwoord op die vraag ook niet compleet is. Er is vrij verkeer van handel en in Duitsland mag je een losse OEM kopen, waarom mag ik hem dan niet vanuit NL in DE bestellen?

Of zou ik hem wel mogen bestellen en ontvangen, maar niet gebruiken oid? Raadsels.

[ Voor 27% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 22:31:
Of zou ik hem wel mogen bestellen en ontvangen, maar niet gebruiken oid? Raadsels.
Ik denk dat je gelijk heb met het niet gebruiken. Net als landbouw gif, naam weet ik niet meer. In Nederland mag je het niet gebruken en het staat op de zwarte lijst. En in Belgie mag je het kopen en gebruiken. Zolang je het koopt en gebruikt in het land van herkomst, mag het geen probleem wezen om het te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

@THE_FIREFOX: Bij landbouwgiffen gaat het om wetten die in een bepaald land wel of niet van toepassing zijn. Hoe graag MS het ook zou willen, het moeten gebruiken van een OEM bij een nieuw systeem is hier geen wet, slechts een beperking aan het verkopen van OEM licenties.

Ik denk dus dat het prima is toegestaan om in DE een losse OEM te kopen (dat mag daar immers) en die in NL te gebruiken. Aangezien je de OEM niet in Nederland hebt gekocht, heb je ook de regel dat je die alleen mag kopen bij een nieuw systeem niet overtreden.

Je mag 'em waarschijnlijk wel alleen gebruiken op het systeem waarop je hem voor het eerst installeert. Dat staat namelijk in de licentieovereenkomst waarmee je akkoord moet gaan bij installatie. Als daar ook instaat dat je de OEM alleen mag gebruiken bij een nieuw, voorgeïnstalleerd, systeem gaat mijn verhaal waarschijnlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:26:
[...]

Wat zijn de verschillen tussen een retail en OEM windows (behalve de beperking dat het aan een systeem is gebonden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:49:
Wat zijn de verschillen tussen een retail en OEM windows (behalve de beperking dat het aan een systeem is gebonden)?
Bij een FPP heb je support van MS en bij een OEM heb je die van de systeembouwer. In ruil daarvoor betaal je flink minder geld voor je OEM licentie. Het ontbreken van support van MS is een significante verandering aan het produkt en ik zou persoonlijk zeggen dat het niet meer hetzelfde produkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerco schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:10:
[...]

Bij een FPP heb je support van MS en bij een OEM heb je die van de systeembouwer. In ruil daarvoor betaal je flink minder geld voor je OEM licentie. Het ontbreken van support van MS is een significante verandering aan het produkt en ik zou persoonlijk zeggen dat het niet meer hetzelfde produkt is.
Je hebt nog steeds hetzelfde OS, met dezelfde support. Je ontvangt de support echter van een andere provider. Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:27:
Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.
Zeg dat eens tegen een bedrijf :) . De support is 1 van de allerbelangrijkste onderdelen van een produkt, dat is 1 van de redenen dat Open Source spullen weinig gebruikt worden in het bedrijfsleven als er geen support voor te koop is.

Een OS met en een OS zonder support mag dan wel hetzelfde OS zijn, maar het produkt is totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 14-09 22:59
En hoe zit het eigenlijk bij 2e-hands systemen?

Ik wil op m'n werk eigenlijk wel volgens de regeltje werken, maar dan moet ik wel weten hoe ze zijn.

wg interesseert het niet, als ik een retail wil verkopen krijg ik op m'n kop, oem is goedkoper en anders loopt de klant weg omdat ie nooit 200+ wil betalen om z'n P3 te voorzien van XP

Stel, ik koop 2ehands systemen met hierop een licentiesticker (OEM, HP bv) van XP. Mag ik dan XP erop installeren en doorverkopen? Een oud-collega beweert dat ie hiervoor gezeik heeft gekregen van MS: een OEM licentie zou niet overdraagbaar zijn en hij had dus nieuwe licenties moeten meeverkopen. (bij systemen van 150 eur :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

DJSmiley schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:31:
En hoe zit het eigenlijk bij 2e-hands systemen?
Ik denk dat ik nu wel een goede loophole bedacht heb, maar of ie uitvoerbaar is?

Je verkoopt je 2dehands PC aan een bedrijf (dit kan zelfs voor €0,20 ofzo). Of geeft weg, kan ook.

Daarna koop je de PC direct weer terug voor een paar cent met Windows/Office OEM erbij! 8)7

Volgens mij is het legaal. :P Nu nog een bedrijf vinden die mee wil werken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 14-09 22:59
W3ird_N3rd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat ik nu wel een goede loophole bedacht heb, maar of ie uitvoerbaar is?

Je verkoopt je 2dehands PC aan een bedrijf (dit kan zelfs voor €0,20 ofzo). Of geeft weg, kan ook.

Daarna koop je de PC direct weer terug voor een paar cent met Windows/Office OEM erbij! 8)7

Mjah, maar mag je een OEM licentie nog achteraf kopen? In principe koop je 'm gelijktijdig met de computer, maar de PC zelf is al ouder...

al zou het misschien wel een mogelijkheid zijn, de leverancier hoeft nl geen oem in te kopen tegenover x moederborden

Heb je wel weer een ander probleem: BTW enz. Het bedrijf in kwestie moet dus wel margefakturen kunnen- en willen schrijven, anders kost je eigen pc je dus minimaal 19% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

DJSmiley schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:58:
[...]

Mjah, maar mag je een OEM licentie nog achteraf kopen? In principe koop je 'm gelijktijdig met de computer, maar de PC zelf is al ouder...

al zou het misschien wel een mogelijkheid zijn, de leverancier hoeft nl geen oem in te kopen tegenover x moederborden

Heb je wel weer een ander probleem: BTW enz. Het bedrijf in kwestie moet dus wel margefakturen kunnen- en willen schrijven, anders kost je eigen pc je dus minimaal 19% ;)
Daarom moet je 'm voor 1 euro terugkopen, kost het je 19 cent, nog altijd goedkoper dan retail software..

Voor 1 cent zal je zelfs afronden naar nul. Of als je 6 PC's hebt kost dat 1 cent geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 09-07-2006 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:27:
[...]

Je hebt nog steeds hetzelfde OS, met dezelfde support. Je ontvangt de support echter van een andere provider. Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.
Heb niet de hele topic doorgelezen, maar er zit meer verschil in dan alleen de instelling die de support dient te leveren. Verder is de software die je daadwerkelijk krijgt zoals aangegeven identiek aan de retail versie.

De Retail versie van het product mag van pc wisselen, de OEM versie dient altijd op de pc te blijven waar deze bij aangekocht is. Dus als je een nieuwe pc koopt mag je volgens de licentie bij de retail versie gewoon de windows versie van de oude pc meenemen, mits je hem niet meer gebruikt op de oude pc.

De OEM versie daarin tegen mag niet meeverhuizen naar de nieuwe pc, aangezien deze aangekocht is bij de pc en hier ook bij hoort te blijven.

De regels omtrent wat je nodig heb om te voldoen voor de aanschaf van een OEM licentie zijn niet zo gek lang terug aangepast, omdat OEM versies met een floppydrive van 5 euro verkocht werden, etc.

Hierover is een pdf verschenen op de oem website van microsoft, die ik nu zo een twee drie niet bij de hand heb. Aan de hand van de nieuwe regels is het niet meer toegestaan om alleen een floppydrive te kopen bij je licentie, zoals dat voorheen het geval was. Wat er wel allemaal bij moet weet ik niet uit mijn hoofd, zal morgen de pdf er eens bijzoeken als ik het niet vergeet.

Weet het niet zeker, maar ik gok/denk dat de regels voor die licenties nageleeft dienen te worden door de verkopende partij, aangezien deze volop beschikking heeft tot deze informatie en de consument niet. Waarbij ik niet wil suggureren dat het nu opeens legaal is om een OEM licentie te gebruiken als hij aangeboden wordt zonder aan de eisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de volgende post geplaatst in een gerelateerd topic. Misschien dat dit wat meer licht werpt op de zaak: http://gathering.tweakers...message/26235813#26235813

Samenvatting: OEM-versie in single-pack kopen (waarbij je zelf de kartonnen doos openmaakt) mag gewoon, omdat je zelf systeembouwer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Gunner schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:11:
[...]

Salland en tientallen andere winkels die OEM licenties te koop aanbieden
Dat is dus net uit dat mailtje van MS naar voren gekomen.
Je mag een OEM alleen kopen als het er bij dezelfde winkel (neem Salland) ook een complete PC (mobo, proc, mem) koopt.
Dus ja Salland mag OEM's verkopen, maar alleen in combinatie met een complete pc.(in onderdelen of compleet)

Als deze pc ook door Salland geassembleerd wordt dan MOETEN zij de OEM voorinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

rdfeij schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:40:
Dus ja Salland mag OEM's verkopen, maar alleen in combinatie met een complete pc.(in onderdelen of compleet)
Het zijn geen OEMs, maar single pack systeembouwerslicenties. Die mogen ze wel los verkopen (volgens Salland tenminste). Jij als koper bent dan de systeembouwer en moet het voorinstalleren op het systeem wat je voor jezelf (of je oma) maakt en jij bent dan verantwoordelijk voor de support en het naleven van de OEM voorwaarden (sticker op de kast etc).

Ik ga iig binnenkort zo'n "Single Pack" bestellen, eens kijken of ze die inderdaad los leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco op 03-08-2006 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
Ik heb nog een vraag waar ik niet direct antwoord op kan vinden.

Stel, ik koop in Nederland bij Salland automatisering een single-pack licentie voor een pc in Belgie. Is dat toegestaan of is die licentie alleen geldig in het land van aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laast heb ik nieuwe losse componenten gekocht voor iemand anders om een pc van te bouwen met hierbij een OEM XP PRO licentie. PC was klaar en ik heb de sticker op de achterkant van de kast geplakt, zoals vermeld in de MS overeenkomst.

Nu ging ik de pc langsbrengen, bleek het een verkeerde kast te zijn. Ik heb microsoft opgebeld om te vragen hoe ik dit probleem kon oplossen, de sticker zat immers op een verkeerde kast. Maar hun antwoord was: koop maar een nieuwe OEM licentie, we geven ze maar 1x uit.

En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. Dus ik zit met een probleempje. Weet iemand hier een oplossing voor? Of weet iemand een maas in de ms licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:30:
En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. Dus ik zit met een probleempje. Weet iemand hier een oplossing voor? Of weet iemand een maas in de ms licentie?
Nieuwe licentie kopen en op die PC installeren. Andere PC in bestaande kast bouwen en inclusief licentie verkopen.

Dat MS dit soort macht heeft zegt uiteraard veel over de ongewenstheid van een monopoliepositie, geen enkele producent zou zijn klanten op deze manier moeten schofferen. Elke ander die zijn klanten op deze manier behandelt, had al failliet geweest.

[edit]
Wat je rechten wettelijk zijn is niet erg relevant (in theorie natuurlijk wel, maar dit is praktijk). Door de produktactivatie is het woord van Microsoft effectief wet geworden, ongeacht wat de wet zegt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 23-08-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nu is het ook nog zo, dat als je een Illegale kopie draait, en je draait daarna WGA, microsoft je een aanbod doet voor een legale licentie voor maar 134 euro (xp pro). Dit staat gelijk aan een OEM licentie qua prijs én qua ondersteuning (dit heb ik nagevraagd bij M$ MS zelf).

Om die reden denk ik dat Microsoft ook niet moeilijk gaat doen over mensen die een OEM los kopen en gebruiken. Ze zijn allang blij dat men betaald en overduidelijk liever de 'peace of mind' van een legale versie hebben.

Ik heb toevallig vandaag een XP Pro 64bit licentie gekocht, OEM, voor mijn server thuis. Die server is 2ehands. Ik wil toch liever alles legaal hebben maar kan geen volledige licentie betalen. Ik denk dat Microsoft liever deze oplossing ziet, dan dat ik een gehackte kopie ga draaien.

Modbreak:Laat die kinderachtige M$ trolls lekker voor Slashdot en houd het hier volwassen

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 23-08-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:30:
[..]
En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. [..]
Ook niet met een fohn ofzo?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

HTT-Thalan schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:43:
Nu is het ook nog zo, dat als je een Illegale kopie draait, en je draait daarna WGA, microsoft je een aanbod doet voor een legale licentie voor maar 134 euro (xp pro). Dit staat gelijk aan een OEM licentie qua prijs én qua ondersteuning (dit heb ik nagevraagd bij M$ zelf).

Om die reden denk ik dat Microsoft ook niet moeilijk gaat doen over mensen die een OEM los kopen en gebruiken. Ze zijn allang blij dat men betaald en overduidelijk liever de 'peace of mind' van een legale versie hebben.

Ik heb toevallig vandaag een XP Pro 64bit licentie gekocht, OEM, voor mijn server thuis. Die server is 2ehands. Ik wil toch liever alles legaal hebben maar kan geen volledige licentie betalen. Ik denk dat Microsoft liever deze oplossing ziet, dan dat ik een gehackte kopie ga draaien.
Ik heb ook x64 en die is alleen als OEM verkrijgbaar zelfs. Je moet dus wel. Zover ik weet is een OEM versie te kopen bij elk kritiek onderdeel van een pc. Hier valt ook de power cable onder. Ik heb hem zelf met een harde schijf gekocht. Volgens mij dus volledig legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
jvo schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:44:
[...]

Ik heb ook x64 en die is alleen als OEM verkrijgbaar zelfs. Je moet dus wel. Zover ik weet is een OEM versie te kopen bij elk kritiek onderdeel van een pc. Hier valt ook de power cable onder. Ik heb hem zelf met een harde schijf gekocht. Volgens mij dus volledig legaal.
Niet dus, die regeling is al tijden aangepast, zoals in dit topic al meerdere keren aangegeven, je mag een OEM alleen nog kopen bij een minimaal een nieuw moederbord (wordt gezien als nieuwe pc, koop je een nieuw moederbord en je belt microsoft om opnieuw te mogen activeren(met je huidige windows), zullen ze dus ook zeggen dat je een nieuwe licentie moet kopen)

Bij kant en klare systemen die je koopt MOET hij ook geinstalleerd zijn door de verkopende partij.

[ Voor 19% gewijzigd door rdfeij op 23-08-2006 18:51 . Reden: add-on ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 12:22
HP kun je gewone windows versie op home of pro installeren(wat erbij zit), HP code gebruiken, en dan bellen met MS tijdens activatie. je wil namelijk al die troep van HP niet(ik niet in ieder geval). Het activeren wil niet zonder te bellen. je hebt niks vervangen en alleen je windows opnieuw geinstalleerd dus voldoe je nog steeds aan de voorwaarden.

Verwijderd

Nee, ook niet met een fohn. De sticket is op sommige plaatsen zo dun, dat je hem kapot scheurt, zodra je er aan trekt.

PC-Kastenfabrikanten zouden een (metalen-)plaatje aan de achterkant moeten schroeven dat speciaal bestemd is voor de windows licentie.Vervang je de kast, dan kun je het plaatje gewoon overzetten op een andere kast.

• rdfeij
bastian433 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:17:
HP kun je gewone windows versie op home of pro installeren(wat erbij zit), HP code gebruiken, en dan bellen met MS tijdens activatie. je wil namelijk al die troep van HP niet(ik niet in ieder geval). Het activeren wil niet zonder te bellen. je hebt niks vervangen en alleen je windows opnieuw geinstalleerd dus voldoe je nog steeds aan de voorwaarden.
Dan wijzig je de hardware niet en dat mag inderdaad
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:21:
[...]

Nee, ook niet met een fohn. De sticket is op sommige plaatsen zo dun, dat je hem kapot scheurt, zodra je er aan trekt.

PC-Kastenfabrikanten zouden een (metalen-)plaatje aan de achterkant moeten schroeven dat speciaal bestemd is voor de windows licentie.Vervang je de kast, dan kun je het plaatje gewoon overzetten op een andere kast.
Dat mag dus weer niet, want een licentie hoort bij een systeem, Microsoft gaat er vanuit, dat als je de kast wisselt, je een nieuwe pc aanschaft ( en dus ook een nieuw mobo etc)
Krom ik weet het, maar zo is het nu eenmaal.

[ Voor 39% gewijzigd door rdfeij op 24-08-2006 13:27 ]

• redyak
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

rdfeij schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:48:
[...]

Niet dus, die regeling is al tijden aangepast, zoals in dit topic al meerdere keren aangegeven, je mag een OEM alleen nog kopen bij een minimaal een nieuw moederbord (wordt gezien als nieuwe pc, koop je een nieuw moederbord en je belt microsoft om opnieuw te mogen activeren(met je huidige windows), zullen ze dus ook zeggen dat je een nieuwe licentie moet kopen)

Bij kant en klare systemen die je koopt MOET hij ook geinstalleerd zijn door de verkopende partij.
Kijk deze vraag heb ik uit staan bij MS (ze zeggen dat ze dat nog aan het uitzoeken zijn met de MOBO fabrikanten). Ik koop een PC nieuw met 2 jaar garantie, ook op MOBO. MOBO gaat stuk binnen 2 jaar, ik krijg een nieuwe. Maar deze is anders dan die ik had, die worden niet meer gemaakt helaas. Valt dan onder garatie ook een nieuwe Licentie of Heractivatie

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Verwijderd

Je mag een OEM kopen als je een 'system builder' bent. Een system builder ben je ook als hobbyist die zelf zijn PC bouwt. Je mag het OEM pakket doorverkopen, indien deze nog niet geopent is EN ook niet aan eindgebruikers. Het is daarmee vereist dat je een PC gaat bouwen, je kan een OEM versie niet installeren op een reeds bestaande PC (je bent in dat geval de eindgebruiker). Het is niet nodig om met de OEM versie hardware aan te schaffen, dit vereiste is afgeschaft.

Zie vraag 5:

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=90
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=91

http://www.edbott.com/weblog/?p=975

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:23
Een licentie houdt in dat je die altijd mag blijven gebruiken want je hebt er immers
(direct of indirect) voor betaald. Er zijn er nergens regels getroffen over het
wijzigen van componenten.

Volgens Microsoft is een legale productcode "het bewijs van legaal bezit".

Een "oem versie" hoort dus wel bij het aangekochte product maar het is dus incorrect te
suggereren dat dat nooit veranderd mag worden. Losse pc-componenten die ook als "oem"
worden verkocht mag je immers ook altijd blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
W3ird_N3rd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:50:
[...]

Niet dus OEM mag niet bij 2e hands pc, alleen bij NIEUWBOUW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Tw34jer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:56:
Een licentie houdt in dat je die altijd mag blijven gebruiken want je hebt er immers
(direct of indirect) voor betaald. Er zijn er nergens regels getroffen over het
wijzigen van componenten.
Datgene wat jij een 'licentie' noemt, is een geclausuleerd gebruiksrecht. Microsoft heeft specifiek bepaald onder welke voorwaarden jij een produkt mag gebruiken. En bij een OEM komen die voorwaarden erop neer dat je dat gebruiksrecht voor één specifieke pc hebt.

Dat er geen specifieke regels zijn over wat nu precies bepaalt wanneer die pc niet langer de pc is die bedoeld is met de overeenkomst, is geen probleem, omdat voor de uitlegging van de inhoud van een overeenkomst de 'redelijkheid en billijkheid' gebruikt kunnen worden. Microsoft geeft zelf ook een flexibele uitleg, maar ze zorgen er wel voor dat wanneer er dingen aan je pc veranderen, die veranderingen getoetst worden. Het feit dat je niet meer via internet kunt activeren na een wijziging betekent nog niet dat je niet meer kunt activeren. Maar wanneer jij voor de 6e keer belt met 'ja, mijn moederbord is bij een reparatie vervangen', dan zal Microsoft waarschijnlijk zeggen: 'dan is uw licentie niet meer geldig'.
Een "oem versie" hoort dus wel bij het aangekochte product maar het is dus incorrect te
suggereren dat dat nooit veranderd mag worden. Losse pc-componenten die ook als "oem"
worden verkocht mag je immers ook altijd blijven gebruiken.
Het is niet juist een oem licentie te vergelijken met oem hardware. Het kenmerkende van de software is namelijk de beperking van het gebruiksrecht, bij oem hardware is het kenmerkende het ontbreken van retailverpakking en mogelijk andere fabrieksgarantievoorwaarden (en soms ook andere specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

rdfeij schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:43:
[...]

Niet dus OEM mag niet bij 2e hands pc, alleen bij NIEUWBOUW
Kon ik anders niets over vinden op de achterkant van de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:03:
Het is niet nodig om met de OEM versie hardware aan te schaffen, dit vereiste is afgeschaft.

Zie vraag 5:

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=90
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=91

http://www.edbott.com/weblog/?p=975
Ik zou toch graag wat MS links hiervan zien in plaats van de vage links die er nu staan want volgens mij , en vele anderen in dit topic, moet je nog steeds hardware aanschaffen bij een OEM licentie en een muis is in dit geval geen 'hardware'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:23
Waarom is het component-gebonden dan? Want alleen met het moederbord krijg je deze zogeheten 'toetsing' maar een videokaart mogen we zonder pardon veranderen.

Ik geloof best dat je gelijk hebt maar blijf het vinden dat de regels die erover gesteld zijn niet erg eerlijk tegenover de consument op deze manier.
StevenK schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:04:
[...]

Datgene wat jij een 'licentie' noemt, is een geclausuleerd gebruiksrecht. Microsoft heeft specifiek bepaald onder welke voorwaarden jij een produkt mag gebruiken. En bij een OEM komen die voorwaarden erop neer dat je dat gebruiksrecht voor één specifieke pc hebt.

Dat er geen specifieke regels zijn over wat nu precies bepaalt wanneer die pc niet langer de pc is die bedoeld is met de overeenkomst, is geen probleem, omdat voor de uitlegging van de inhoud van een overeenkomst de 'redelijkheid en billijkheid' gebruikt kunnen worden. Microsoft geeft zelf ook een flexibele uitleg, maar ze zorgen er wel voor dat wanneer er dingen aan je pc veranderen, die veranderingen getoetst worden. Het feit dat je niet meer via internet kunt activeren na een wijziging betekent nog niet dat je niet meer kunt activeren. Maar wanneer jij voor de 6e keer belt met 'ja, mijn moederbord is bij een reparatie vervangen', dan zal Microsoft waarschijnlijk zeggen: 'dan is uw licentie niet meer geldig'.

[...]

Het is niet juist een oem licentie te vergelijken met oem hardware. Het kenmerkende van de software is namelijk de beperking van het gebruiksrecht, bij oem hardware is het kenmerkende het ontbreken van retailverpakking en mogelijk andere fabrieksgarantievoorwaarden (en soms ook andere specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
W3ird_N3rd schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:10:
[...]

Kon ik anders niets over vinden op de achterkant van de doos.
Welke doos?

Die om het zakje met boekje en cd heen zit?

OEM = nieuw te bouwen systeem (integratie door systembuilder)
Anders dien je een duurdere losse versie (NIET OEM) te kopen. Die mag je overal op gebruiken. (Maar ook weer niet zomaar van systeem wisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Die grijze
Anders dien je een duurdere losse versie (NIET OEM) te kopen. Die mag je overal op gebruiken. (Maar ook weer niet zomaar van systeem wisselen)
Retail mag je zeker wel zomaar van systeem wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 17 september 2006 @ 19:59:
[...]

Ik zou toch graag wat MS links hiervan zien in plaats van de vage links die er nu staan want volgens mij , en vele anderen in dit topic, moet je nog steeds hardware aanschaffen bij een OEM licentie en een muis is in dit geval geen 'hardware'
http://blogs.msdn.com/mss...ve/2005/09/07/461950.aspx

De conclusie is dus dat je geen OEM versie mag kopen om deze op een bestaand systeem te installeren. In dat geval mag je enkel een OEM versie kopen bij een nieuwe computer. Echter, als je zelf een System Builder bent, dan mag je een OEM pakket kopen om op je nieuw te assembleren systeem te installeren. Dit OEM pakket mag je gewoon los afnemen omdat je niet verplicht bent alle onderdelen voor het nieuwe systeem bij één bedrijf af te nemen.

Er gelden volgens mij geen restricties om als System Builder te kwalificeren, maar om daar zeker van te zijn kan je de licence genoemd in bovenstaande link doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

En, niemand zegt dat de hardware nieuw moet zijn.. 2dehands mag ook.

Pagina: 1 2 Laatste