ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Krijg je volgens mij ook inderdaad niet zo makkelijkBackSlash32 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 11:22:
En dat is lief van MyCom, maar eigenlijk niet toegestaan (tenzij ze met MS een OEM contract met uitzonderingsbepaling hebben).
Almere verkoopt het bij een complete pc of mobo + procc + geheugen.
(soms wil het ook wel eens iets simpeler gaan, maar het is niet gebruikelijk)
http://www.microsoft.com/....aspx?country=Netherlands
Dat nummer moet je dus hebben
[edit]
Niet open op zaterdag.
[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 13:49 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Pre-installed op een geheel geassembleerde PC.Q. Can I buy OEM Windows XP software with a mouse?
A. No, OEM desktop software must be pre-installed on a fully assembled PC.
Weet niet of het bellen nu nog nodig is..
[ Voor 0% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 14:28 . Reden: hmm dubbel.. ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Op de NL site kon ik eigenlijk niets vinden.Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 14:39:
Dat antwoord geld alleen voor 'uk' (zie URL), om het antwoord voor nl te vinden, moet je toch bij MS zijn vrees ik. NL heeft die koppelverkoop wetgeving die de huidige praktijk van MS lijkt te verbieden, het lijkt me dat je in NL een OEM los moet kunnen kopen.
Maandag kan ik pas bellen.. Dat niemand dat ooit eerder lijkt te hebben gedaan (aangezien niemand op internet het echte antwoord weet). En dat nog niemand een rechtszaak heeft aangespannen ivm. die koppelverkoop.
[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 15:15 ]
In hoeverre dat legaal is weet ik niet, maar om daar nu een rechtzaak voor aan te spannen? Mijn volgende laptop word er toch 1 zonder MS OS, aangezien er tegenwoordig meer keuze is, is dat een optie.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Interessanter is misschien de vraag of je geen losse OEM mag kopen, hoewel ik de OEM bij mijn laptop ook wel had willen retourneren. Ik heb zelf een losse XP Home OEM erbij gekocht omdat de Asus-versie bloated wasGerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:24:
Ik heb ze gebeld en gemaild vanwege de koppelverkoop van Windows XP Home OEM bij mijn laptop. Microsoft zei dat ik dan bij de leverancier moest zijn, want ik had mijn laptop van hen gekocht. De leverancier meldde dat ik wel de hele laptop (inclusief OS) mocht retourneren, maar niet alleen het OS, want het was 1 produkt volgens hen.
In hoeverre dat legaal is weet ik niet, maar om daar nu een rechtzaak voor aan te spannen?

Dan heb je meestal wel een budgetlaptop.. Maar idd, ietsje meer keuze is er wel..Mijn volgende laptop word er toch 1 zonder MS OS, aangezien er tegenwoordig meer keuze is, is dat een optie.
Anyway, ik heb MS ook gemailt via het NL contactformulier waar ik nog tegenaan liep (ongeduldig). Ben weer benieuwd.
Ik denk dat het antwoord op die vraag niet zo boeiend is. Vanuit juridisch aspect misschien wel, maar stel dat een rechter oid stelt dat Windows XP OEM los gekocht mag worden. Dat gebeurt er vervolgens helemaal niets, want MS heeft met de leveranciers van computers afspraken gemaakt dat ze dat niet zullen doen.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 15:52:
Interessanter is misschien de vraag of je geen losse OEM mag kopen, hoewel ik de OEM bij mijn laptop ook wel had willen retourneren. Ik heb zelf een losse XP Home OEM erbij gekocht omdat de Asus-versie bloated was.
Het lijkt me in het geheel niet verboden voor MS om afspraken te maken met al zijn dealers (elke winkel die Windows verkoopt) om geen OEM in de winkel te zetten. Het lijkt me zelfs niet onwettig om dat zelfs gewoon te verbieden. Sterker nog, het is voor die winkels zelf ook voordelig om dat niet te doen, want een retail is duurder en levert dus meer winst op.
Ik had mijn mailtje iets uitgebreider moeten schrijven met de uitleg dat retail niet hetzelfde is als OEM.. Zucht.. Nouja.. We hebben iig een antwoord van MS zelf.Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.
U mag een OEM licentie alleen aanschaffen voorgeinstalleerd op een nieuwe PC. De
enige uitzondering is als u zelf u PC bouwt, dus in combinatie met
een processor, moederbord, harde schijf en kast. Met een los component mag u
geen OEM licentie aanschaffen.
Zoals ook op onze website vermeld staat, is de uitspraak van de
Duiste rechter niet in Nederland van kracht.
OEM licenties zijn echter geen koppelverkoop. U kunt namelijk een FPP
licentie los aanschaffen. U hoeft daarbij geen PC aan te schaffen.
Wanneer u verdere vragen heeft, verzoeken wij u vriendlijk telefonisch contact
met ons op te nemen.
Met vriendelijke groet,
En zelfbouwen mag dus toch!
Voorlopig is het nog een eitje om aan een losse OEM te komen, dat is gewoon een feit. Of het mag is een andere vraag, daar zoeken we het antwoord nu op.Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:06:
[...]
Ik denk dat het antwoord op die vraag niet zo boeiend is. Vanuit juridisch aspect misschien wel, maar stel dat een rechter oid stelt dat Windows XP OEM los gekocht mag worden. Dat gebeurt er vervolgens helemaal niets, want MS heeft met de leveranciers van computers afspraken gemaakt dat ze dat niet zullen doen.
Het lijkt me in het geheel niet verboden voor MS om afspraken te maken met al zijn dealers (elke winkel die Windows verkoopt) om geen OEM in de winkel te zetten.
Dat denk ik niet, want haast geen hond koopt een retail, dus daar verdienen ze bijna niks op. OEM zullen ze veel meer verkopen omdat mensen dat bedrag wél overhebben voor een Windows of een Office, daar maken ze juist meer winst op dus door de hogere omzet.Het lijkt me zelfs niet onwettig om dat zelfs gewoon te verbieden. Sterker nog, het is voor die winkels zelf ook voordelig om dat niet te doen, want een retail is duurder en levert dus meer winst op.
Met een FPP licentie bedoelen ze dan, neem ik aan, een retail? Ze hebben blijkbaar niet door dat een retail en een OEM verschillende produkten zijn.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:12:
Ik had mijn mailtje iets uitgebreider moeten schrijven met de uitleg dat retail niet hetzelfde is als OEM.. Zucht.. Nouja.. We hebben iig een antwoord van MS zelf.
Alleen als je mobo, proc en kast bij dezelfde winkel koopt uiteraard. Ik denk dat je met aankoopbonnen van dat alles weinig OEM kan gaan halen bij een willekeurige winkelEn zelfbouwen mag dus toch!
Goed punt, ik vraag me af waarom die OEMs nog verkocht worden. Als ik MS was zou ik het waarschijnlijk gewoon verbieden in mijn overeenkomst met de winkel. Die geniet immers niet dezelfde bescherming als een concument en daardoor kun je veel verder gaan met beperken van zijn mogelijkheden.OEM zullen ze veel meer verkopen omdat mensen dat bedrag wél overhebben voor een Windows of een Office, daar maken ze juist meer winst op dus door de hogere omzet.
Fully Packaged Product. Retail dus ja.Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:26:
[...]
Met een FPP licentie bedoelen ze dan, neem ik aan, een retail? Ze hebben blijkbaar niet door dat een retail en een OEM verschillende produkten zijn.
Daarom had ik het ook beter uit moeten leggen. Ik heb al zoveel mailtjes gestuurd, deze had ik iets te kort gedaan nu het voor de zoveelste keer was..
Tuurlijk, maar toch: het hoeft niet voorgeïnstalleerd te zijn. Je kan dus in ieder geval besparen op assemblagekosten.[...]
Alleen als je mobo, proc en kast bij dezelfde winkel koopt uiteraard. Ik denk dat je met aankoopbonnen van dat alles weinig OEM kan gaan halen bij een willekeurige winkel
Tja..[...]
Goed punt, ik vraag me af waarom die OEMs nog verkocht worden. Als ik MS was zou ik het waarschijnlijk gewoon verbieden in mijn overeenkomst met de winkel. Die geniet immers niet dezelfde bescherming als een concument en daardoor kun je veel verder gaan met beperken van zijn mogelijkheden.

Als ik het goed leest mag ik een oem licentie gebruiken wanneer ik met tweedehandse onderdelen vanuit niks een pc bouw. Want ik bouw een pc volgens de uitspraak van die email bericht. Dus zal de licentie ook legaal wezen of is dit dom gelul?U mag een OEM licentie alleen aanschaffen voorgeinstalleerd op een nieuwe PC. De
enige uitzondering is als u zelf u PC bouwt, dus in combinatie met
een processor, moederbord, harde schijf en kast. Met een los component mag u
geen OEM licentie aanschaffen.
Lang leve MS
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Salland en tientallen andere winkels die OEM licenties te koop aanbiedenKrizzie schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 17:23:
Dan vraag ik me af hoelang Salland nog Windows mag verkopen.Als ze er duidelijk bij zetten dat een Single Pack (zelfde prijs als OEM, dus neem ik aan OEM?) gewoon los aangeschaft mag worden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Euhm, ja, als je die 2dehands onderdelen ook bij een winkel koopt die tevens XP in het assortiment heeft. Dat ze 2dehands zijn op zich maakt niet uit.THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 17:54:
[...]
Als ik het goed leest mag ik een oem licentie gebruiken wanneer ik met tweedehandse onderdelen vanuit niks een pc bouw. Want ik bouw een pc volgens de uitspraak van die email bericht. Dus zal de licentie ook legaal wezen of is dit dom gelul?
Possible loophole: 486 cpu/mobo/atkast kopen en daar een OEM licentie bij. Probleem: dan moet je ook echt gaan werken op die 486.
Serieuze mogelijke loophole: moederbord naar keuze kopen samen met een 486 CPU, 2GB HD en AT kast. Oude troep weggooien en PC bouwen met dat moederbord. Geen idee of dit zou kunnen.
Nee, dat mag dus niet. Mailtje hierboven wel gelezen?Daywalk3r schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:00:
Je mag een OEM kopen bij een moederbord. Dus koop een OEM en een asrock en je bent goedkoper uit dan retail..
Lang leve MS
Als ik eentje nodig heb bestel ik hem wel in Duitsland. Windows XP Professional Mutli language + een stukje hardware
Ja, kan ook. Al zou het ook best interessant kunnen zijn om b.v. een Duron 800 etc. te kopen samen met een OEM licentie. Die is wel wat ouder maar zeker nog bruikbaar.THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:12:
Wat je opnoemt is antiek. Met tweedehands onderdelen bedoel ik onderdelen die maximaal 1 jaar oud is, maar dat is per mens verschillend. Gelukkig heb ik geen licentie nodig.
Ik heb het idee dat het antwoord op die vraag ook niet compleet is. Er is vrij verkeer van handel en in Duitsland mag je een losse OEM kopen, waarom mag ik hem dan niet vanuit NL in DE bestellen?THE_FIREFOX schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 21:12:
Als ik eentje nodig heb bestel ik hem wel in Duitsland. Windows XP Professional Mutli language + een stukje hardware
Of zou ik hem wel mogen bestellen en ontvangen, maar niet gebruiken oid? Raadsels.
[ Voor 27% gewijzigd door Mentalist op 08-07-2006 22:33 ]
Ik denk dat je gelijk heb met het niet gebruiken. Net als landbouw gif, naam weet ik niet meer. In Nederland mag je het niet gebruken en het staat op de zwarte lijst. En in Belgie mag je het kopen en gebruiken. Zolang je het koopt en gebruikt in het land van herkomst, mag het geen probleem wezen om het te gebruiken.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 22:31:
Of zou ik hem wel mogen bestellen en ontvangen, maar niet gebruiken oid? Raadsels.
Ik denk dus dat het prima is toegestaan om in DE een losse OEM te kopen (dat mag daar immers) en die in NL te gebruiken. Aangezien je de OEM niet in Nederland hebt gekocht, heb je ook de regel dat je die alleen mag kopen bij een nieuw systeem niet overtreden.
Je mag 'em waarschijnlijk wel alleen gebruiken op het systeem waarop je hem voor het eerst installeert. Dat staat namelijk in de licentieovereenkomst waarmee je akkoord moet gaan bij installatie. Als daar ook instaat dat je de OEM alleen mag gebruiken bij een nieuw, voorgeïnstalleerd, systeem gaat mijn verhaal waarschijnlijk niet op.
Verwijderd
Wat zijn de verschillen tussen een retail en OEM windows (behalve de beperking dat het aan een systeem is gebonden)?Gerco schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 16:26:
[...]
Met een FPP licentie bedoelen ze dan, neem ik aan, een retail? Ze hebben blijkbaar niet door dat een retail en een OEM verschillende produkten zijn.
Bij een FPP heb je support van MS en bij een OEM heb je die van de systeembouwer. In ruil daarvoor betaal je flink minder geld voor je OEM licentie. Het ontbreken van support van MS is een significante verandering aan het produkt en ik zou persoonlijk zeggen dat het niet meer hetzelfde produkt is.Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:49:
Wat zijn de verschillen tussen een retail en OEM windows (behalve de beperking dat het aan een systeem is gebonden)?
Verwijderd
Je hebt nog steeds hetzelfde OS, met dezelfde support. Je ontvangt de support echter van een andere provider. Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.Gerco schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:10:
[...]
Bij een FPP heb je support van MS en bij een OEM heb je die van de systeembouwer. In ruil daarvoor betaal je flink minder geld voor je OEM licentie. Het ontbreken van support van MS is een significante verandering aan het produkt en ik zou persoonlijk zeggen dat het niet meer hetzelfde produkt is.
Zeg dat eens tegen een bedrijfVerwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:27:
Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.
Een OS met en een OS zonder support mag dan wel hetzelfde OS zijn, maar het produkt is totaal anders.
Ik wil op m'n werk eigenlijk wel volgens de regeltje werken, maar dan moet ik wel weten hoe ze zijn.
wg interesseert het niet, als ik een retail wil verkopen krijg ik op m'n kop, oem is goedkoper en anders loopt de klant weg omdat ie nooit 200+ wil betalen om z'n P3 te voorzien van XP
Stel, ik koop 2ehands systemen met hierop een licentiesticker (OEM, HP bv) van XP. Mag ik dan XP erop installeren en doorverkopen? Een oud-collega beweert dat ie hiervoor gezeik heeft gekregen van MS: een OEM licentie zou niet overdraagbaar zijn en hij had dus nieuwe licenties moeten meeverkopen. (bij systemen van 150 eur

Ik denk dat ik nu wel een goede loophole bedacht heb, maar of ie uitvoerbaar is?DJSmiley schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:31:
En hoe zit het eigenlijk bij 2e-hands systemen?
Je verkoopt je 2dehands PC aan een bedrijf (dit kan zelfs voor €0,20 ofzo). Of geeft weg, kan ook.
Daarna koop je de PC direct weer terug voor een paar cent met Windows/Office OEM erbij!

Volgens mij is het legaal.
Mjah, maar mag je een OEM licentie nog achteraf kopen? In principe koop je 'm gelijktijdig met de computer, maar de PC zelf is al ouder...W3ird_N3rd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat ik nu wel een goede loophole bedacht heb, maar of ie uitvoerbaar is?
Je verkoopt je 2dehands PC aan een bedrijf (dit kan zelfs voor €0,20 ofzo). Of geeft weg, kan ook.
Daarna koop je de PC direct weer terug voor een paar cent met Windows/Office OEM erbij!
Volgens mij is het legaal.Nu nog een bedrijf vinden die mee wil werken
.
al zou het misschien wel een mogelijkheid zijn, de leverancier hoeft nl geen oem in te kopen tegenover x moederborden
Heb je wel weer een ander probleem: BTW enz. Het bedrijf in kwestie moet dus wel margefakturen kunnen- en willen schrijven, anders kost je eigen pc je dus minimaal 19%
Daarom moet je 'm voor 1 euro terugkopen, kost het je 19 cent, nog altijd goedkoper dan retail software..DJSmiley schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:58:
[...]
Mjah, maar mag je een OEM licentie nog achteraf kopen? In principe koop je 'm gelijktijdig met de computer, maar de PC zelf is al ouder...
al zou het misschien wel een mogelijkheid zijn, de leverancier hoeft nl geen oem in te kopen tegenover x moederborden
Heb je wel weer een ander probleem: BTW enz. Het bedrijf in kwestie moet dus wel margefakturen kunnen- en willen schrijven, anders kost je eigen pc je dus minimaal 19%
Voor 1 cent zal je zelfs afronden naar nul. Of als je 6 PC's hebt kost dat 1 cent geloof ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 09-07-2006 20:01 ]
Verwijderd
Heb niet de hele topic doorgelezen, maar er zit meer verschil in dan alleen de instelling die de support dient te leveren. Verder is de software die je daadwerkelijk krijgt zoals aangegeven identiek aan de retail versie.Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:27:
[...]
Je hebt nog steeds hetzelfde OS, met dezelfde support. Je ontvangt de support echter van een andere provider. Het kan dan wel een verandering zijn, het besturingssysteem is nog steeds hetzelfde. Geen ander product dus.
De Retail versie van het product mag van pc wisselen, de OEM versie dient altijd op de pc te blijven waar deze bij aangekocht is. Dus als je een nieuwe pc koopt mag je volgens de licentie bij de retail versie gewoon de windows versie van de oude pc meenemen, mits je hem niet meer gebruikt op de oude pc.
De OEM versie daarin tegen mag niet meeverhuizen naar de nieuwe pc, aangezien deze aangekocht is bij de pc en hier ook bij hoort te blijven.
De regels omtrent wat je nodig heb om te voldoen voor de aanschaf van een OEM licentie zijn niet zo gek lang terug aangepast, omdat OEM versies met een floppydrive van 5 euro verkocht werden, etc.
Hierover is een pdf verschenen op de oem website van microsoft, die ik nu zo een twee drie niet bij de hand heb. Aan de hand van de nieuwe regels is het niet meer toegestaan om alleen een floppydrive te kopen bij je licentie, zoals dat voorheen het geval was. Wat er wel allemaal bij moet weet ik niet uit mijn hoofd, zal morgen de pdf er eens bijzoeken als ik het niet vergeet.
Weet het niet zeker, maar ik gok/denk dat de regels voor die licenties nageleeft dienen te worden door de verkopende partij, aangezien deze volop beschikking heeft tot deze informatie en de consument niet. Waarbij ik niet wil suggureren dat het nu opeens legaal is om een OEM licentie te gebruiken als hij aangeboden wordt zonder aan de eisen te voldoen.
Verwijderd
Samenvatting: OEM-versie in single-pack kopen (waarbij je zelf de kartonnen doos openmaakt) mag gewoon, omdat je zelf systeembouwer wordt.
Dat is dus net uit dat mailtje van MS naar voren gekomen.Gunner schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 18:11:
[...]
Salland en tientallen andere winkels die OEM licenties te koop aanbieden
Je mag een OEM alleen kopen als het er bij dezelfde winkel (neem Salland) ook een complete PC (mobo, proc, mem) koopt.
Dus ja Salland mag OEM's verkopen, maar alleen in combinatie met een complete pc.(in onderdelen of compleet)
Als deze pc ook door Salland geassembleerd wordt dan MOETEN zij de OEM voorinstalleren.
Het zijn geen OEMs, maar single pack systeembouwerslicenties. Die mogen ze wel los verkopen (volgens Salland tenminste). Jij als koper bent dan de systeembouwer en moet het voorinstalleren op het systeem wat je voor jezelf (of je oma) maakt en jij bent dan verantwoordelijk voor de support en het naleven van de OEM voorwaarden (sticker op de kast etc).rdfeij schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:40:
Dus ja Salland mag OEM's verkopen, maar alleen in combinatie met een complete pc.(in onderdelen of compleet)
Ik ga iig binnenkort zo'n "Single Pack" bestellen, eens kijken of ze die inderdaad los leveren.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerco op 03-08-2006 16:53 ]
Stel, ik koop in Nederland bij Salland automatisering een single-pack licentie voor een pc in Belgie. Is dat toegestaan of is die licentie alleen geldig in het land van aankoop?
Verwijderd
Nu ging ik de pc langsbrengen, bleek het een verkeerde kast te zijn. Ik heb microsoft opgebeld om te vragen hoe ik dit probleem kon oplossen, de sticker zat immers op een verkeerde kast. Maar hun antwoord was: koop maar een nieuwe OEM licentie, we geven ze maar 1x uit.
En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. Dus ik zit met een probleempje. Weet iemand hier een oplossing voor? Of weet iemand een maas in de ms licentie?
Nieuwe licentie kopen en op die PC installeren. Andere PC in bestaande kast bouwen en inclusief licentie verkopen.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:30:
En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. Dus ik zit met een probleempje. Weet iemand hier een oplossing voor? Of weet iemand een maas in de ms licentie?
Dat MS dit soort macht heeft zegt uiteraard veel over de ongewenstheid van een monopoliepositie, geen enkele producent zou zijn klanten op deze manier moeten schofferen. Elke ander die zijn klanten op deze manier behandelt, had al failliet geweest.
[edit]
Wat je rechten wettelijk zijn is niet erg relevant (in theorie natuurlijk wel, maar dit is praktijk). Door de produktactivatie is het woord van Microsoft effectief wet geworden, ongeacht wat de wet zegt.
[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 23-08-2006 15:41 ]
Om die reden denk ik dat Microsoft ook niet moeilijk gaat doen over mensen die een OEM los kopen en gebruiken. Ze zijn allang blij dat men betaald en overduidelijk liever de 'peace of mind' van een legale versie hebben.
Ik heb toevallig vandaag een XP Pro 64bit licentie gekocht, OEM, voor mijn server thuis. Die server is 2ehands. Ik wil toch liever alles legaal hebben maar kan geen volledige licentie betalen. Ik denk dat Microsoft liever deze oplossing ziet, dan dat ik een gehackte kopie ga draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 23-08-2006 19:43 ]
Ook niet met een fohn ofzo?Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:30:
[..]
En tegenwoordig zijn die stickers ECHT niet meer van de kast te halen. [..]
Stay safe
Ik heb ook x64 en die is alleen als OEM verkrijgbaar zelfs. Je moet dus wel. Zover ik weet is een OEM versie te kopen bij elk kritiek onderdeel van een pc. Hier valt ook de power cable onder. Ik heb hem zelf met een harde schijf gekocht. Volgens mij dus volledig legaal.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:43:
Nu is het ook nog zo, dat als je een Illegale kopie draait, en je draait daarna WGA, microsoft je een aanbod doet voor een legale licentie voor maar 134 euro (xp pro). Dit staat gelijk aan een OEM licentie qua prijs én qua ondersteuning (dit heb ik nagevraagd bij M$ zelf).
Om die reden denk ik dat Microsoft ook niet moeilijk gaat doen over mensen die een OEM los kopen en gebruiken. Ze zijn allang blij dat men betaald en overduidelijk liever de 'peace of mind' van een legale versie hebben.
Ik heb toevallig vandaag een XP Pro 64bit licentie gekocht, OEM, voor mijn server thuis. Die server is 2ehands. Ik wil toch liever alles legaal hebben maar kan geen volledige licentie betalen. Ik denk dat Microsoft liever deze oplossing ziet, dan dat ik een gehackte kopie ga draaien.
Niet dus, die regeling is al tijden aangepast, zoals in dit topic al meerdere keren aangegeven, je mag een OEM alleen nog kopen bij een minimaal een nieuw moederbord (wordt gezien als nieuwe pc, koop je een nieuw moederbord en je belt microsoft om opnieuw te mogen activeren(met je huidige windows), zullen ze dus ook zeggen dat je een nieuwe licentie moet kopen)jvo schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:44:
[...]
Ik heb ook x64 en die is alleen als OEM verkrijgbaar zelfs. Je moet dus wel. Zover ik weet is een OEM versie te kopen bij elk kritiek onderdeel van een pc. Hier valt ook de power cable onder. Ik heb hem zelf met een harde schijf gekocht. Volgens mij dus volledig legaal.
Bij kant en klare systemen die je koopt MOET hij ook geinstalleerd zijn door de verkopende partij.
[ Voor 19% gewijzigd door rdfeij op 23-08-2006 18:51 . Reden: add-on ]
Verwijderd
Nee, ook niet met een fohn. De sticket is op sommige plaatsen zo dun, dat je hem kapot scheurt, zodra je er aan trekt.
PC-Kastenfabrikanten zouden een (metalen-)plaatje aan de achterkant moeten schroeven dat speciaal bestemd is voor de windows licentie.Vervang je de kast, dan kun je het plaatje gewoon overzetten op een andere kast.
Dan wijzig je de hardware niet en dat mag inderdaadbastian433 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:17:
HP kun je gewone windows versie op home of pro installeren(wat erbij zit), HP code gebruiken, en dan bellen met MS tijdens activatie. je wil namelijk al die troep van HP niet(ik niet in ieder geval). Het activeren wil niet zonder te bellen. je hebt niks vervangen en alleen je windows opnieuw geinstalleerd dus voldoe je nog steeds aan de voorwaarden.
Dat mag dus weer niet, want een licentie hoort bij een systeem, Microsoft gaat er vanuit, dat als je de kast wisselt, je een nieuwe pc aanschaft ( en dus ook een nieuw mobo etc)Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:21:
[...]
Nee, ook niet met een fohn. De sticket is op sommige plaatsen zo dun, dat je hem kapot scheurt, zodra je er aan trekt.
PC-Kastenfabrikanten zouden een (metalen-)plaatje aan de achterkant moeten schroeven dat speciaal bestemd is voor de windows licentie.Vervang je de kast, dan kun je het plaatje gewoon overzetten op een andere kast.
Krom ik weet het, maar zo is het nu eenmaal.
[ Voor 39% gewijzigd door rdfeij op 24-08-2006 13:27 ]
Kijk deze vraag heb ik uit staan bij MS (ze zeggen dat ze dat nog aan het uitzoeken zijn met de MOBO fabrikanten). Ik koop een PC nieuw met 2 jaar garantie, ook op MOBO. MOBO gaat stuk binnen 2 jaar, ik krijg een nieuwe. Maar deze is anders dan die ik had, die worden niet meer gemaakt helaas. Valt dan onder garatie ook een nieuwe Licentie of Heractivatierdfeij schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:48:
[...]
Niet dus, die regeling is al tijden aangepast, zoals in dit topic al meerdere keren aangegeven, je mag een OEM alleen nog kopen bij een minimaal een nieuw moederbord (wordt gezien als nieuwe pc, koop je een nieuw moederbord en je belt microsoft om opnieuw te mogen activeren(met je huidige windows), zullen ze dus ook zeggen dat je een nieuwe licentie moet kopen)
Bij kant en klare systemen die je koopt MOET hij ook geinstalleerd zijn door de verkopende partij.
Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.
Verwijderd
Zie vraag 5:
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=90
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=91
http://www.edbott.com/weblog/?p=975
(direct of indirect) voor betaald. Er zijn er nergens regels getroffen over het
wijzigen van componenten.
Volgens Microsoft is een legale productcode "het bewijs van legaal bezit".
Een "oem versie" hoort dus wel bij het aangekochte product maar het is dus incorrect te
suggereren dat dat nooit veranderd mag worden. Losse pc-componenten die ook als "oem"
worden verkocht mag je immers ook altijd blijven gebruiken.
Niet dus OEM mag niet bij 2e hands pc, alleen bij NIEUWBOUWW3ird_N3rd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat ik nu wel een goede loophole bedacht heb, maar of ie uitvoerbaar is?
Volgens mij is het legaal.Nu nog een bedrijf vinden die mee wil werken
.
Datgene wat jij een 'licentie' noemt, is een geclausuleerd gebruiksrecht. Microsoft heeft specifiek bepaald onder welke voorwaarden jij een produkt mag gebruiken. En bij een OEM komen die voorwaarden erop neer dat je dat gebruiksrecht voor één specifieke pc hebt.Tw34jer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:56:
Een licentie houdt in dat je die altijd mag blijven gebruiken want je hebt er immers
(direct of indirect) voor betaald. Er zijn er nergens regels getroffen over het
wijzigen van componenten.
Dat er geen specifieke regels zijn over wat nu precies bepaalt wanneer die pc niet langer de pc is die bedoeld is met de overeenkomst, is geen probleem, omdat voor de uitlegging van de inhoud van een overeenkomst de 'redelijkheid en billijkheid' gebruikt kunnen worden. Microsoft geeft zelf ook een flexibele uitleg, maar ze zorgen er wel voor dat wanneer er dingen aan je pc veranderen, die veranderingen getoetst worden. Het feit dat je niet meer via internet kunt activeren na een wijziging betekent nog niet dat je niet meer kunt activeren. Maar wanneer jij voor de 6e keer belt met 'ja, mijn moederbord is bij een reparatie vervangen', dan zal Microsoft waarschijnlijk zeggen: 'dan is uw licentie niet meer geldig'.
Het is niet juist een oem licentie te vergelijken met oem hardware. Het kenmerkende van de software is namelijk de beperking van het gebruiksrecht, bij oem hardware is het kenmerkende het ontbreken van retailverpakking en mogelijk andere fabrieksgarantievoorwaarden (en soms ook andere specs)Een "oem versie" hoort dus wel bij het aangekochte product maar het is dus incorrect te
suggereren dat dat nooit veranderd mag worden. Losse pc-componenten die ook als "oem"
worden verkocht mag je immers ook altijd blijven gebruiken.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Kon ik anders niets over vinden op de achterkant van de doos.rdfeij schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:43:
[...]
Niet dus OEM mag niet bij 2e hands pc, alleen bij NIEUWBOUW
Ik zou toch graag wat MS links hiervan zien in plaats van de vage links die er nu staan want volgens mij , en vele anderen in dit topic, moet je nog steeds hardware aanschaffen bij een OEM licentie en een muis is in dit geval geen 'hardware'Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:03:
Het is niet nodig om met de OEM versie hardware aan te schaffen, dit vereiste is afgeschaft.
Zie vraag 5:
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=90
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=91
http://www.edbott.com/weblog/?p=975
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik geloof best dat je gelijk hebt maar blijf het vinden dat de regels die erover gesteld zijn niet erg eerlijk tegenover de consument op deze manier.
StevenK schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:04:
[...]
Datgene wat jij een 'licentie' noemt, is een geclausuleerd gebruiksrecht. Microsoft heeft specifiek bepaald onder welke voorwaarden jij een produkt mag gebruiken. En bij een OEM komen die voorwaarden erop neer dat je dat gebruiksrecht voor één specifieke pc hebt.
Dat er geen specifieke regels zijn over wat nu precies bepaalt wanneer die pc niet langer de pc is die bedoeld is met de overeenkomst, is geen probleem, omdat voor de uitlegging van de inhoud van een overeenkomst de 'redelijkheid en billijkheid' gebruikt kunnen worden. Microsoft geeft zelf ook een flexibele uitleg, maar ze zorgen er wel voor dat wanneer er dingen aan je pc veranderen, die veranderingen getoetst worden. Het feit dat je niet meer via internet kunt activeren na een wijziging betekent nog niet dat je niet meer kunt activeren. Maar wanneer jij voor de 6e keer belt met 'ja, mijn moederbord is bij een reparatie vervangen', dan zal Microsoft waarschijnlijk zeggen: 'dan is uw licentie niet meer geldig'.
[...]
Het is niet juist een oem licentie te vergelijken met oem hardware. Het kenmerkende van de software is namelijk de beperking van het gebruiksrecht, bij oem hardware is het kenmerkende het ontbreken van retailverpakking en mogelijk andere fabrieksgarantievoorwaarden (en soms ook andere specs)
Welke doos?W3ird_N3rd schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:10:
[...]
Kon ik anders niets over vinden op de achterkant van de doos.
Die om het zakje met boekje en cd heen zit?
OEM = nieuw te bouwen systeem (integratie door systembuilder)
Anders dien je een duurdere losse versie (NIET OEM) te kopen. Die mag je overal op gebruiken. (Maar ook weer niet zomaar van systeem wisselen)
Die grijze
Retail mag je zeker wel zomaar van systeem wisselen.Anders dien je een duurdere losse versie (NIET OEM) te kopen. Die mag je overal op gebruiken. (Maar ook weer niet zomaar van systeem wisselen)
Verwijderd
http://blogs.msdn.com/mss...ve/2005/09/07/461950.aspxGunner schreef op zondag 17 september 2006 @ 19:59:
[...]
Ik zou toch graag wat MS links hiervan zien in plaats van de vage links die er nu staan want volgens mij , en vele anderen in dit topic, moet je nog steeds hardware aanschaffen bij een OEM licentie en een muis is in dit geval geen 'hardware'
De conclusie is dus dat je geen OEM versie mag kopen om deze op een bestaand systeem te installeren. In dat geval mag je enkel een OEM versie kopen bij een nieuwe computer. Echter, als je zelf een System Builder bent, dan mag je een OEM pakket kopen om op je nieuw te assembleren systeem te installeren. Dit OEM pakket mag je gewoon los afnemen omdat je niet verplicht bent alle onderdelen voor het nieuwe systeem bij één bedrijf af te nemen.
Er gelden volgens mij geen restricties om als System Builder te kwalificeren, maar om daar zeker van te zijn kan je de licence genoemd in bovenstaande link doornemen.