In de pricewatch staan verschillende Windows XP Home OEM aanbiedingen die bijna 200 euro goedkoper zijn dan de retail versies. Maar op de site van microsoft lees ik het volgende:
Ik heb een pc geleverd van HP/Compaq waar een XP Home OEM licentie op stond. Deze is nooit gebruikt want dit is een linux server geworden. Mag ik deze OEM code van deze pc gebruiken voor een andere PC?
Zo nee, is het dan volledig legaal om een OEM versie van Windows XP Home aan te schaffen en te installeren op mijn pc?
Nu zit ik met de volgende vraag:Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.
Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
Ik heb een pc geleverd van HP/Compaq waar een XP Home OEM licentie op stond. Deze is nooit gebruikt want dit is een linux server geworden. Mag ik deze OEM code van deze pc gebruiken voor een andere PC?
Zo nee, is het dan volledig legaal om een OEM versie van Windows XP Home aan te schaffen en te installeren op mijn pc?