[XP] OEM, mag dat nu wel of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
In de pricewatch staan verschillende Windows XP Home OEM aanbiedingen die bijna 200 euro goedkoper zijn dan de retail versies. Maar op de site van microsoft lees ik het volgende:
Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.

Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
Nu zit ik met de volgende vraag:
Ik heb een pc geleverd van HP/Compaq waar een XP Home OEM licentie op stond. Deze is nooit gebruikt want dit is een linux server geworden. Mag ik deze OEM code van deze pc gebruiken voor een andere PC?

Zo nee, is het dan volledig legaal om een OEM versie van Windows XP Home aan te schaffen en te installeren op mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:19

Tys

OEM versies komen alleen bij een nieuwe PC's - worden niet los verkocht - en zijn niet overdraagbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Tys op 07-03-2006 10:47 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
In principe mag je die niet op een andere pc gebruiken, eentje aanschaffen en die gebruiken mag eingelijk ook niet, dat mag alleen bij een pc of combinatie van bijv. moederbord/processor/geheugen. Maaaaar, er zijn bedrijven die ze ook zo verkopen en mits je niet gecontroleerd wordt werkt dat natuurlijk wel. Blijft het een feit dat het net zo illegaal is als een gekopieerde versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens MS mag dit NATUURLIJK niet...

Volgens mij wel;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, als je een nieuw moederbord zou kopen dan zou je ook een XP OEM versie erbij mogen kopen.
Is laatst nog een voorbijgekomen als nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt de software gekocht onder de voorwaarden die Microsoft stelt (hardware erbij kopen) Of je XP nu gaat installeren op de hardware die je toen gekocht hebt of niet maakt niet uit.
Bij ons op school hadden we een keer alleen licencies voor een upgrade, toen hebben we een hele boel oem versies gekocht van windows 98, maar daar moest dus ook hardware bij, dus hebben we nu een heleboel muizen :P
(Dit was ongeveer een jaar geleden, dus niet nog in 98 ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 07-03-2006 10:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman
  • Laatst online: 08-06-2024
Ok dus een muis zou al voldoende moeten zijn zeg je? En dit is dan volledig legaal dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59
Ik weet niet precies hoe het op dit moment geregeld is omdat een licentie nu aan een moederbord is gekoppeld maar anders maakte ik er altijd pakketjes van, OEM Windows licentie met een netwerkkaartje á 10 euro. Ik heb hier ook ooit met Microsoft over gebeld en volgens de desbetreffende persoon toen (is zo'n 3 jaar geleden) was het geen probleem zolang ik dat netwerkkaartje dan ook daadwerkelijk in mijn pc zette.

Een OEM licentie is dus niet overdraagbaar van computer naar computer zoals hierboven al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
OEM is een versie die bij je hardware vóór die hardware geleverd wordt. Die zijn voor zover ik weet niet overdraagbaar. Ook is het los verkopen er van niet toegestaan: http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:51:
Ik weet niet precies hoe het op dit moment geregeld is omdat een licentie nu aan een moederbord is gekoppeld maar anders maakte ik er altijd pakketjes van, OEM Windows licentie met een netwerkkaartje á 10 euro. Ik heb hier ook ooit met Microsoft over gebeld en volgens de desbetreffende persoon toen (is zo'n 3 jaar geleden) was het geen probleem zolang ik dat netwerkkaartje dan ook daadwerkelijk in mijn pc zette.
Volgens Microsoft beperkt handel in OEM-licenties mag dat tegenwoordig niet meer. Hoe dat dan zit met het feit dan een OEM licentie gekoppeld is aan een moederbord weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Joni op 07-03-2006 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
fsfikke schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:49:
Je hebt de software gekocht onder de voorwaarden die Microsoft stelt (hardware erbij kopen) Of je XP nu gaat installeren op de hardware die je toen gekocht hebt of niet maakt niet uit.
Bij ons op school hadden we een keer alleen licencies voor een upgrade, toen hebben we een hele boel oem versies gekocht van windows 98, maar daar moest dus ook hardware bij, dus hebben we nu een heleboel muizen :P
Ten eerste zijn er speciale educatieve prijzen / licenties voor scholen, dus ik vraag me zowieso af waarom je OEM's zou afnemen. Ten tweede werkte dat "truukje" met "muizen" (of andere hardware) in het Win98 tijdperk nog wel, maar dat is al sinds Win2000 niet meer toegestaan bij mijn weten.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Rodyman schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:50:
Ok dus een muis zou al voldoende moeten zijn zeg je? En dit is dan volledig legaal dus?
Een muis was toendertijd voldoende, tegenwoordig moet dat eigenlijk een moederbord zijn, maar als jij een OEM versie kan kopen zal niemand je achteraf komen opzoeken omdat je er alleen een latje geheugen bij kocht (is ook een essentieel component als je XP draait). Een Compaq OEM versie gebruiken die je gewoon bij hardware kocht stuit bij mij niet op morele bezwaren ;) Bij MS vast weer wel trouwens. Activatie kan een probleem zijn, of misschien loopt ie zelfs alleen maar op Compaq hardware (dan krijgt Compaq ze nog goedkoper dan normaal al). Dus even opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:58

Haan

dotnetter

Koppelverkoop is in de EU toch gewoon verboden?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 05-09 14:56
Voor zover ik weet (van de computerwinkel waar ik werk) zit je OEM licentie vast aan je moederbord, vervang je die wordt dat beschouwd als vervanging van computer en moet je een andere licentie hebben. Maar dit is uiteraard erg moeilijk te controleren, dan moet je een bon hebben met je moederbord er op en je OEM licentie inclusief serienummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bedrijven nemen nog steeds vaak een OEM op de meeste pc's. Je kan namelijk in volume licensing programma's bij aankoop van een volume key met 5 licenties de key ook gebruiken voor machines waarop een OEM licentie aanwezig is. Gemakkelijker bij het uitrollen van omgevingen met meerdere werkstations, en toch de OEMprijs :P

[ Voor 4% gewijzigd door sanfranjake op 07-03-2006 10:59 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Haan schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:57:
Dit heeft niets met koppelverkoop te maken. Je hebt onder bepaalde voorwaarden recht op korting op de normale licentieprijs van windows XP. Je bent verders niets verplicht.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

sanfranjake schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:58:
Bedrijven nemen nog steeds vaak een OEM op de meeste pc's. Je kan namelijk in volume licensing programma's bij aankoop van een volume key met 5 licenties de key ook gebruiken voor machines waarop een OEM licentie aanwezig is. Gemakkelijker bij het uitrollen van omgevingen met meerdere werkstations :P
Maar dan komt het (oem) stikkertje toch niet overeen met de XP key die op de pc draait?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
leuk_he schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:02:
[...]

Maar dan komt het (oem) stikkertje toch niet overeen met de XP key die op de pc draait?
Dat maakt echt totaal niets uit, zolang je maar het aantal licentie's kunt overleggen dat je gebruikt voldoe je aan de regelgeving.
P_de_B schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:00:
[...]

Dit heeft niets met koppelverkoop te maken. Je hebt onder bepaalde voorwaarden recht op korting op de normale licentieprijs van windows XP. Je bent verders niets verplicht.
Ben ik niet helemaal met je eens, gedeeltelijk heb je wel gelijk maar OEM is wel degelijk een apart product, je hebt niet de support zoals die op een retail licentie zit, de mogelijkheden met de licentie zijn verschillend en de verpakking is verschillend.

Hier zijn echter al verschillende discussie's over geweest en je kunt je het beste er niet druk om maken, als je naar de rechtbank gaat hiervoor krijg je in ieder geval een legertje Microsoft advocaten op je dak :P

[ Voor 54% gewijzigd door GH45T op 07-03-2006 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Thiaz schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:46:
OEM versies komen alleen bij een nieuwe PC's - worden niet los verkocht - en zijn niet overdraagbaar.
Reality check; kijk eens in de T.net pricewatch hoeveel OEM licenties er aangeboden worden door shops.

Ik las elders in de PCM volgens mij dat je een OEM licentie mag kopen bij aanschaf van een onderdeel wat noodzakelijk is voor een pc. Bijvoorbeeld een harde schijf. Of dat waar is durf ik niet te zeggen

[ Voor 37% gewijzigd door Gunner op 07-03-2006 11:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in belgie kan je in de groothandel een OEM licentie aankopen wanneer je een van volgende hardwareitems aanschaft:
- Moederbord
- CPU
- Harde schijf

Misschien zijn er nog andere items maar met deze heb ik het reeds gedaan.
Handig als je een upgrade gaat doen, koop je gewoon een extra hd (is nooit weggesmeten en je kan een OEM licentie erbij kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:08:
Hier in belgie kan je in de groothandel een OEM licentie aankopen wanneer je een van volgende hardwareitems aanschaft:
- Moederbord
- CPU
- Harde schijf

Misschien zijn er nog andere items maar met deze heb ik het reeds gedaan.
Handig als je een upgrade gaat doen, koop je gewoon een extra hd (is nooit weggesmeten en je kan een OEM licentie erbij kopen).
sidenote: je moet die OEM licentie dan ook gebruiken in combinatie met de hardware die je gekocht hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:06:
[...]

Dat maakt echt totaal niets uit, zolang je maar het aantal licentie's kunt overleggen dat je gebruikt voldoe je aan de regelgeving.
ALs microsoft iets anders vind dan heb je kans dat aan een poosje je autoupdate functionaliteit niet meer werkt omdat je key niet meer valid is voor meer werkstations dan je een volume licentie hebt gekocht. Doordat je moet activeren moet je plotseling aan de regels van MS voldoen ipv regels van "regelgeving"

Ik geef toe: nu is dit niet het geval, maar regels rond de activatie worden uiteraard steeds meer sluitend op de ideeen die MS heeft rond licenties.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:27:
[...]

ALs microsoft iets anders vind dan heb je kans dat aan een poosje je autoupdate functionaliteit niet meer werkt omdat je key niet meer valid is voor meer werkstations dan je een volume licentie hebt gekocht. Doordat je moet activeren moet je plotseling aan de regels van MS voldoen ipv regels van "regelgeving"

Ik geef toe: nu is dit niet het geval, maar regels rond de activatie worden uiteraard steeds meer sluitend op de ideeen die MS heeft rond licenties.
Maar ook daar heeft MS al in voorzien. Het is met een VB-scriptje dat in hun KB te vinden is, heel simpel om de key te veranderen in de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 17:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

fsfikke schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:49:
(Dit was ongeveer een jaar geleden, dus niet nog in 98 ;) )
Leuk bedacht maar totaal onzin. Je hebt een aantal muizen voor niets gekocht. De licenties zijn in dit geval evenmin legaal / geldig dan wanneer je de muizen niet had gekocht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 17:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gunner schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:08:
[...]

Reality check; kijk eens in de T.net pricewatch hoeveel OEM licenties er aangeboden worden door shops.
Er zijn heel veel shops die ze los te koop aanbieden inderdaad. Echter kun je je afvragen waarom je zo'n licentie zou kopen? Hij word't er niet minder illegaal van ofzo. Dan kun je imho net zo goed zonder licentie gaan draaien.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
leuk_he schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:27:
[...]

autoupdate werkt nog altijd wel, alleen de windowsupdate site is niet meer beschikbaar. Kritische updates blijf je gewoon ontvangen hoor.

En daarbij zegt het updatebeleid eigenlijk ook niets over het licentiebeleid he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:32:
[...]

Leuk bedacht maar totaal onzin. Je hebt een aantal muizen voor niets gekocht. De licenties zijn in dit geval evenmin legaal / geldig dan wanneer je de muizen niet had gekocht.
Nu mag het niet meer, maar toen? En voor die versie van windows? Volgens mij mocht dat, maar dat hebben anderen ook al toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:36:
[...]

En daarbij zegt het updatebeleid eigenlijk ook niets over het licentiebeleid he
In theorie niet, maar in de praktijk is dat het enige waar gewone gebruikers te zien krijgen hoe het met hun licentie (=~KEY) goed geregeld is. Dat en wanneer je je OS op een andere machine wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
leuk_he schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:01:
[...]

In theorie niet, maar in de praktijk is dat het enige waar gewone gebruikers te zien krijgen hoe het met hun licentie (=~KEY) goed geregeld is. Dat en wanneer je je OS op een andere machine wil zetten.
Precies, je zult te zien krijgen dat je illegaal bezig bent maar niets is minder waar.

Dit is eigenlijk ook een gedeelte het "probleem" met het hele validatie gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:47:
Volgens MS mag dit NATUURLIJK niet...

Volgens mij wel;)
Het staat er wat kort maar ik denk dat je gelijk hebt.

Het is namelijk zo in NL dat alle voorwaarden voor de verkoop aan jou voorgelegd moeten zijn. Als je iets koopt en achteraf (uit de doos of tijdens de installatie) komen opeens extra voorwaarden dan kan je die volgens het Nederlands recht naast je neerlegen. Dat het in de US of A anders werkt is hier niet van toepassing.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
In de computerwinkel waar ik werk bieden we 3 licenties aan:
OEM: Alleen bij aanschaf van een compleet systeem. Geen uitzonderingen. Ongeveer 90 euro. (home)
DSP: Bij aanschaf essentiële computerhardware, dus alleen Mobo, CPU, HD of RAM. Ongeveer 150 euro (home)
Retail: Volledige licentie, los verkocht, mag op elk systeem worden geïnstalleerd. Ergens rond de 275 euro voor home, en 400 voor pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Kurkentrekker schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:27:
In de computerwinkel waar ik werk bieden we 3 licenties aan:
OEM: Alleen bij aanschaf van een compleet systeem. Geen uitzonderingen. Ongeveer 90 euro. (home)
DSP: Bij aanschaf essentiële computerhardware, dus alleen Mobo, CPU, HD of RAM. Ongeveer 150 euro (home)
Retail: Volledige licentie, los verkocht, mag op elk systeem worden geïnstalleerd. Ergens rond de 275 euro voor home, en 400 voor pro.
DSP? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laatst was ik aan het kijken naar die studentenlicenties. Ik was wel benieuwd naar wat dat precies inhoudt. Volgens is zo'n licentie OEM en moet je ook nog eens in het bezit zijn van een oudere versie van Windows (in dit geval). Dus het is ook nog eens een upgrade in principe.

Wat mij betreft heeft het dan nog maar weinig nu om zo'n licentie aan te schaffen. Het lijkt me handiger om dan maar een volledige versie te kopen, aangezien je die dan ook niet weg hoeft te gooien wanneer je met school stopt.

Als het inderdaad zo is dat je na een upgrade van je pc (mobo bijv.) eigenlijk al niet meer legaal bezig bent met je OEM, hoeft het voor mij al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Geen flauw idee, maar ik heb daadwerkelijk 3 verschillende pakketjes in mijn handen gehad. Die DSP (geen idee waar de afkorting vandaan komt) is echt een andere sticker dan de OEM licentie, en ook een andere dan de retail sticker. Ik zal vanmiddag eens kijken...

Even googelen leverde mij dit stukje text op, bron www.pcbuyerbeware.co.uk:
DSP stands for Delivery Service Partner, and basically it is a form of OEM (Original Equipment Manufacturer) software, only DSPs (the vendors that sign up for this kind of licensing) are charged a little bit more for it by Microsoft. Apparently, the DSP companies have access to certain Microsoft Developer resources and tools so that the DSPs themselves can solve an end-user's problem. Other than this, the OEM and DSP have the same packages. The difference now is that Microsoft has shaken up its licensing scheme, making the situation more confusing than just being a DSP or OEM license.
If the vendor is licensed to sell it, you can qualify for a DSP version of Windows XP if you buy any piece of internal computer hardware from the vendor making the offer - even if it's just a heatsink and fan unit. The cost is usually half or less of the full retail price. If the fact isn't made plain in its advertisements, you should enquire if a particular software vendor sells Windows XP with an OEM DSP license.
Als de pc fabrikant dus een partner van MS is, dan kun je die DSP versie kopen, tegen gunstige voorwaarden. De heatsink die in de tekst staat gaat niet op, maar een stukje geheugen is volgens MS al wel voldoende.

[ Voor 85% gewijzigd door Kurkentrekker op 07-03-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe zit het trouwens met (XP) Upgrade licenties? Die worden nl. in een retailverpakking verkocht.

Stel je hebt win98 (oem) op computer A, je koopt een XP-upgradepakketje, en zet die erop.
Computer A sneuvelt en wordt begraven, maar je hebt nog een computer B, met laten we zeggen winME (oem).

Mag je dan die XP-upgrade op die winME pc zetten, of was die upgradelicentie vanaf het moment van installatie/activatie onlosmakelijk verbonden met de 98-licentie op computer A?

Als ik dit nalees doorblader, zou het antwoord "ja, dat mag" moeten zijn toch?
9. UPGRADES. To use Software identified as an upgrade, you must first be licensed for the software identified by Microsoft as eligible for the upgrade. After upgrading, you may no longer use the software that formed the basis for your upgrade eligibility.
Dus alleen een beperking m.b.t. de originele licentie, niet de upgradelicentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
@Iva_Bigone

Ik denk het wel ja, de upgrade licentie is retail en mag dus worden gebruikt op het systeem wat jij wilt, enige voorwaarde is dat je voor de desbetreffende computer al een andere licentie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

saviour schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:39:
Laatst was ik aan het kijken naar die studentenlicenties. Ik was wel benieuwd naar wat dat precies inhoudt. Volgens is zo'n licentie OEM en moet je ook nog eens in het bezit zijn van een oudere versie van Windows (in dit geval). Dus het is ook nog eens een upgrade in principe.

Wat mij betreft heeft het dan nog maar weinig nu om zo'n licentie aan te schaffen. Het lijkt me handiger om dan maar een volledige versie te kopen, aangezien je die dan ook niet weg hoeft te gooien wanneer je met school stopt.

Als het inderdaad zo is dat je na een upgrade van je pc (mobo bijv.) eigenlijk al niet meer legaal bezig bent met je OEM, hoeft het voor mij al niet meer.
Het is geen OEM, de cdrom is een volledige versie (dus geen upgrade, er wordt ook niet naar de cd/installatiebestanden van een vorige versie gevraagd) maar de licentie is wel een upgradelicentie.

Van Surfspot:
De software horende bij het via SURFSPOT.NL verkrijgbare product MS Windows XP Professional zelf is een volledige versie, echter de licentie voor het gebruiksrecht van de software is een zogenaamde upgradelicentie.

Een upgradelicentie houdt in dat de besteller van het product reeds in het bezit dient te zijn van een OEM-(deze wordt doorgaans meegeleverd bij de aanschaf van een nieuwe computer) of volledige licentie voor MS Windows software, zoals bijvoorbeeld MS Windows 98.
Een volledige licentie wordt verkregen wanneer via bijvoorbeeld een computerwinkel een volledige versie van MS Windows software is gekocht.

Indien de besteller in het bezit is een van een dergelijke OEM- of volledige licentie kan middels de bij MS Windows XP Professional horende upgradelicentie een opwaardering (upgrade) worden uitgevoerd van bijvoorbeeld MS Windows 98 naar MS Windows XP Professional.

Voor het uitvoeren van deze upgrade van de licentie is het niet nodig ook voor de software zelf een upgrade uit te voeren, er kan in dat geval er dus ook voor gekozen worden een geheel nieuwe installatie van de software uit te voeren, waarbij dus alleen MS Windows XP Professional geïnstalleerd wordt op de computer.
Bij de Microsoft telefonische activatie wordt deze ook als een volledige, retailversie beschouwd. Ik heb mijn versie al zo vaak op zonder problemen op een nieuw systeem kunnen activeren.
Dat het geen OEM licentie is blijkt ook uit het feit dat je dezelfde software slechts 1x in je studentenperiode kunt aanschaffen via Surfspot. Microsoft bevestigde me tijdens een telefonisch actievatieproceduregesprek dat de licentie niet gebonden is aan een systeem(onderdeel).

Verder zijn de licenties sinds kort eeuwigdurend, als je de licentie aanschaft zolang je nog student bent, mag je hem daarna altijd blijven gebruiken, ook wanneer je geen student meer bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 08-03-2006 13:53 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag het van mij :>

haha waar maken mensen zich tegenwoordig allemaal wel niet druk om 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 23:03
Ik had van iemand een kapotte HP computer gekregen, licentiesticker zat er nog op. Heb er een IBM moderbord ingezet, en toen werkte die licentie-activatie niet meer, dus ik bellen met Microsoft en hij werd gewoon voor me geactiveerd. Dus ik draai nu gratis windows, en gewoon geactiveerd ofzo, en als hier op lan's hetzelfde gaat gebeuren als in belgie (invallen, en controleren op illegale software) zulen ze wel niet zo ver zoeken toch? Niet dat ik daarom legale software heb, ik vind dat als je het niet eens bent met het beleid van de softwarefabrikant je die software niet moet gebruiken, maar van die EULA van ms snap ik geen hol.

***edit***

Ik had even moeten quoten:
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:47:
nee, als je een nieuw moederbord zou kopen dan zou je ook een XP OEM versie erbij mogen kopen.
Is laatst nog een voorbijgekomen als nieuwsbericht.
Maar wat als ik dezelfde pc houd, maar een upgrade uitvoer? (cpu, mobo, graka, geheugen, hdd, eigenlijk alles, maar de netwerkkaart, dvdspeler, brander laten zitten, ook nieuwe kast eromheen). Zou Microsoft dat weer goedvinden als ik zou bellen? Ik zal het zeker proberen, maar ik ga niet nu windows xp kopen terwijl binnen een jaar vista er is. Dan maar een tijdje illegaal.

[ Voor 36% gewijzigd door NilsBokdam op 13-04-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Is ook niks illegaals aan. Je pc gaat stuk, onderdelen vervangen, en daarna bellen met MS is gewoon prima de voorwaarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 11:37

911GT2

en blazen maar!

Ik heb het laatste half jaar best vaak mijn PC opnieuw geïnstalleerd (MCE) omdat ik dat vaak beter vind werken dan overal aanpassingen in te maken.

Nou dit weekend nog twee keer (Framework 1.1 ligt dwars) gisteren echter gaf hij aan dat het maximaal aantal keer activeren op een code was bereikt.

De pc is in ieder geval voor het grootste gedeelte steeds hetzelfde gebleven. Moet ik nu weer een nieuwe licentie kopen? Of is een telefoontje naar Microsoft voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

MS bellen en uitleggen dat je vaak format hebt gedaan. Geen probleem, helpen je zo verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 11:37

911GT2

en blazen maar!

THNX da's goed nieuws! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

en ik dacht dat ik vaak mijn pc opnieuw installeerde, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt ;). Je hebt namelijk wel een aantal activaties per X periode voordat je de max bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:14
Sinds kort is dit zo. Bij zowat elke herinstallatie van windows kun je gaan bellen met Microsoft :Z

[ Voor 4% gewijzigd door PSspike op 15-05-2006 09:33 ]

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Erg overdreven imo. Ik installeer XP toch wel minimaal elk half jaar opnieuw en heb nog nooit problemen gehad. Meerdere keren installeren en activeren in een week is me laatst nog prima gelukt bij bij SBS2003, dus nogmaals, je moet wel vaak herinstalleren wil je tegen dit probleem aanlopen. Daarnaast is de MS medewerker die je aan de tel krijgt erg vriendelijk (mijn ervaring dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 11-09 21:16
We Are Borg schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:46:
Erg overdreven imo. Ik installeer XP toch wel minimaal elk half jaar opnieuw en heb nog nooit problemen gehad. Meerdere keren installeren en activeren in een week is me laatst nog prima gelukt bij bij SBS2003, dus nogmaals, je moet wel vaak herinstalleren wil je tegen dit probleem aanlopen. Daarnaast is de MS medewerker die je aan de tel krijgt erg vriendelijk (mijn ervaring dan).
Ik heb 't al een paar keer bij de hand gehad dat ik bij de eerste herinstallatie van een pc hiermee geconfronteerd werd. Het lijkt te maken te hebben met het aantal verschillende (USB) gadgets dat je eraan hebt gehangen ofzo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Inderdaad, Microsoft medewerkers zijn erg klantvriendelijk en soepel.
Ik heb de afgelopen maanden m'n XP installatie minstens 10 keer kunnen activeren zonder te hoeven bellen. De enige keer was toen ik hem voor het eerst op een andere computer installeerde (ik heb geen OEM maar een upgrade versie).
Mijn andere XP cd heb ik in de afgelopen jaren op zeker 10 verschillende computers geïnstalleerd gehad inclusief virtual machines, telkens op 1 computer tegelijk, dat wel, en ik hoefde niet elke keer te bellen. Van de keren dat ik moest bellen, lukte het meestal wel met behulp van de computerstem, en in de uitzonderingsgevallen werd ik doorverbonden met een medewerker :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Haan schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:57:
Ik heb vandaag juist eens met de NMa gebeld... Volgens de telefoonmiep is het gebruiken van de monopoliepositie niet direct ook misbruiken... Ik kan wel een email sturen (via www.nmanet.nl), om "een signaal" te geven. Ik zou zeggen dat mensen als TS dit ook moeten doen, simpelweg om te laten weten dat er meer mensen zijn die hinder ondervinden van deze koppelverkoop.

Verder kan je officieel de leverancier om teruggave van de kosten van de OEM-licentie vragen, als je de EULA leest (daar staat dat namelijk in) en weigert. Maar helaas durven veel fabrikanten zelfs geld te vragen hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik wil eventjes het topic een beetje kapen..

Ik zit met het volgende probleem.. Ik heb een paar weken geleden een HTPC aangeschaft (nieuwe machine) en nu mijn HTPC eindelijk in elkaar zit realiseer ik me dat ik vergeten ben windows MCE OEM erbij te bestellen.

Nu kom ik er achter dat ik niet zomaar een MCE pakket kan gaan halen omdat er alleen maar OEM versies te koop zijn in de winkel (ik heb nog nergens een retailversie gezien).

Hoe ga ik nu legaal aan windows MCE komen? Mag een OEM licentie ook verkocht worden bij een PC die al gekocht is?

p.s. Ik heb Salland Automatisering, waar ik de HTPC heb gekocht, al de vraag gesteld of ik nog een OEM licentie kan krijgen. Ik heb alleen nog geen antwoord :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

floppy drive erbij kopen :) ? Of hebben ze dit nu eindelijk op de schop gegooit? Als je namelijk iets van hardware erbij koopt, is OEM geen probleem. Tientje voor floppy drive is niet zo erg toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Standeman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:53:
Ik wil eventjes het topic een beetje kapen..

Ik zit met het volgende probleem.. Ik heb een paar weken geleden een HTPC aangeschaft (nieuwe machine) en nu mijn HTPC eindelijk in elkaar zit realiseer ik me dat ik vergeten ben windows MCE OEM erbij te bestellen.

Nu kom ik er achter dat ik niet zomaar een MCE pakket kan gaan halen omdat er alleen maar OEM versies te koop zijn in de winkel (ik heb nog nergens een retailversie gezien).

Hoe ga ik nu legaal aan windows MCE komen? Mag een OEM licentie ook verkocht worden bij een PC die al gekocht is?

p.s. Ik heb Salland Automatisering, waar ik de HTPC heb gekocht, al de vraag gesteld of ik nog een OEM licentie kan krijgen. Ik heb alleen nog geen antwoord :/
Volgens mij heb je officieel gewoon dikke pech. En zal je toch een retail XP moeten halen. (MCE is niets anders dan XP pro met wat extra, ook los te downloaden, functionaliteit en MCE heeft een brakke netwerkbeheer functionaliteit) Misschien dat ze bij Salland de bon kunnen veranderen en MCE op die manier kunnen naleveren met de constructie dat de rest wel al besteld was en alleen eerder geleverd.

Over de studentenlicenties: Die zijn alleen geldig als de student al een oude windows licentie heeft en dat is in veel gevallen natuurlijk een probleem. Net als bij de OEM licenties zonder hardware: Het werkt wel, maar is daardoor niet minder legaal, volgens Microsoft.

Zoals iemand hier al eerder aangaf: In NL is iets pas rechtsgeldig als de koper van te voren alle voorwaarden van de verkoop kent. Als de koper de voorwaarden niet te zien/horen krijgt, dan gelden automatisch standaard wettelijke voorwaarden. Diegene die in de fout gaan bij de verkoop van de OEM licenties zonder hardware, zijn eigenlijk alleen de (web)winkels. Die horen namelijk te weten wat de eisen van MS zijn, want die zullen ze gerust wel aangeven.
We Are Borg schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:01:
floppy drive erbij kopen :) ? Of hebben ze dit nu eindelijk op de schop gegooit? Als je namelijk iets van hardware erbij koopt, is OEM geen probleem. Tientje voor floppy drive is niet zo erg toch ;)
Dit is laatst veranderd. XP OEM wordt tegenwoordig gebonden aan de verkoop van het moederbord als ik me niet vergis.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 31-05-2006 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Standeman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:53:
Gewoon een OEM kopen; er is toch niets mis mee dat dat OS nageleverd wordt ?
Hann1BaL schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:04:
Volgens mij heb je officieel gewoon dikke pech. En zal je toch een retail XP moeten halen. (MCE is niets anders dan XP pro met wat extra, ook los te downloaden, functionaliteit en MCE heeft een brakke netwerkbeheer functionaliteit)
MCE is een variant van XP met functionaliteit die zeker *niet* los te downloaden is.

[ Voor 42% gewijzigd door StevenK op 31-05-2006 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Rodyman schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:50:
Nee niet meer, vroeger kon je dat kunstje nog wel uithalen, maar nu behoort een OEM licentie toch echt bij een moederbord.
Ook zal windows indien hij eenmaal geactiveerd is, en je installeerd hem daarna op een andere moederbord, een melding geven dat hij op een andere pc is geinstalleerd.
Zelfs een nieuw moederbord kopen met een nieuwe processor houdt tegen woordig in dat je een nieuwe OEM moet kopen. Ook al is dit fysiek dezelfde kast, MS ziet dit als aanschaf van een nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
StevenK schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:31:
[...]
Gewoon een OEM kopen; er is toch niets mis mee dat dat OS nageleverd wordt ?
Dan had dat systeem (lees moederbord) gewoon nog niet verkocht mogen worden. Een OEM sticker hoort nu eenmaal op de kast geplakt te zitten als dit bij de klant aankomt. (Dit mag de klant dus ook niet zelf doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
rdfeij schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:40:
[...]

Dan had dat systeem (lees moederbord) gewoon nog niet verkocht mogen worden. Een OEM sticker hoort nu eenmaal op de kast geplakt te zitten als dit bij de klant aankomt. (Dit mag de klant dus ook niet zelf doen).
Dus formeel betekent dat dat de verkoper zich niet aan de overeenkomst met MS gehouden heeft. Maar wanneer die sticker maar op die kast terecht komt, is er toch niets aan de hand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja tuurlijk mag dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

:?

Een maand of twee geleden heb ik een PC voor mijn schoonouders gekocht bij Alternate. Daar zat een Windows XP Home OEM bij en de licentiesticker zat gewoon op het zakje waar de CD en de CoA inzat. Er zaten wel instructies bij om deze op de kast te plakken (wat ik ook braaf gedaan heb), maar dat was dus niet alvast gedaan. Vertel je me nu dat dat niet mag??

Overigens heb ik ook nog een vraag.. ik heb een jaar geleden een laptop gehaald met XP Home OEM en die is nooit geactiveerd (gelijk na binnenkomst HD gewiped en Gentoo Linux geinstalleerd). Mag ik die licentie nu op een andere PC gebruiken?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gerco - Twee keer nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dus die sticker had op de kast moetten zitten bij aankoop? Wazige regels ook weer bij ome Bill. Hij zit nu ook op de kast, dus ik vermoed dat er geen probleem (meer) is. Ik vind het alleen wat vreemd. Aangezien een moederbord de basis is voor een OEM licentie, zou die sticker dan niet daarop moeten zitten?

Ik zou nu dus geen nieuwe kast kunnen kopen, want daar zit mijn sticker op, maar de licentie blijft wel geldig als ik dat zou doen. Beetje vreemd.

Over dat tweede: Jammer, dan maar geen Windows draaien op mijn MacBook.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco op 31-05-2006 10:44 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gerco schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:37:
Dus die sticker had op de kast moetten zitten bij aankoop? Wazige regels ook weer bij ome Bill. Hij zit nu ook op de kast, dus ik vermoed dat er geen probleem (meer) is. Ik vind het alleen wat vreemd. Aangezien een moederbord de basis is voor een OEM licentie, zou die sticker dan niet daarop moeten zitten?
Het moederbord is niet de basis, de pc is de basis. Daarbij komt dat wanneer je je mainboard vervangt (als upgrade, niet als reparatie) MS zegt dat je ook een nieuwe licentie nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dus de OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord, anders zou ik dat gewoon mogen vervangen (als upgrade). Hoe kun je dat anders uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gerco schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:45:
Dus de OEM licentie is gekoppeld aan het moederbord, anders zou ik dat gewoon mogen vervangen (als upgrade). Hoe kun je dat anders uitleggen?
Nee, de licentie is gekoppeld aan de pc inclusief het moederbord. MS zegt daarbij dat het niet meer dezelfde pc is wanneer het mainboard vervangen is.

Overigens helpt een zielig verhaal over lekkende elco's ofzo dan ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.

Gelukkig heb ik een (niet nader te noemen ;)) computerboer gevonden die mij wel een OEM licentie wilt verkopen bij een muis a 4,95. :)

Misschien niet helemaal officieel / eerlijk, maar ik moet zeggen dat ik er moreel gezien weinig problemen mee heb. Ik plak gewoon die sticker op mijn kast en geen haan meer die er naar kraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09-2020
Mijn ervaringen:

Je kunt gewoon een OEM versie kopen bij winkelier A en de computer kopen bij winkelier B.
Dat maakt verder helemaal niet uit.
Op een OEM doos van MS staat namelijk, dat je die versie alleen maar mag gebruiken i.c.m. een nieuwe pc.
Nadeel is dat OEM niet meer te verkopen is. (mits je de hele computer verkoopt)
Voordeel is dat het goedkoper is.

Nadeel van RETAIL is dat het duurder is.
Voordeel van RETAIL is dat het overdraagbaar (los verkoopbaar) is.

Ik zal de letterlijke tekst achterop een OEM doosje effe noteren vanavond en dan knal ik het hier morgen er wel effe op.
Ik koop overigens altijd de computers bij Winkelboer A en de licenties/OS bij een distributiecentrum van software... (scheelt weer een aantal knaken he.. hoef je minder mensen aan't eten te houden :D)

edit:
[quote]Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.[/quote]
Inderdaad, het systeem moet ge-assembleerd worden, maar achterop het dooske staat niet dat het door een partner/winkel/or whatever moet worden gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Moartn82 op 31-05-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Moartn82 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:08:
Mijn ervaringen:

Je kunt gewoon een OEM versie kopen bij winkelier A en de computer kopen bij winkelier B.
Dat maakt verder helemaal niet uit.
Op een OEM doos van MS staat namelijk, dat je die versie alleen maar mag gebruiken i.c.m. een nieuwe pc.
Nadeel is dat OEM niet meer te verkopen is. (mits je de hele computer verkoopt)
Voordeel is dat het goedkoper is.

Nadeel van RETAIL is dat het duurder is.
Voordeel van RETAIL is dat het overdraagbaar (los verkoopbaar) is.

Ik zal de letterlijke tekst achterop een OEM doosje effe noteren vanavond en dan knal ik het hier morgen er wel effe op.
Ik koop overigens altijd de computers bij Winkelboer A en de licenties/OS bij een distributiecentrum van software... (scheelt weer een aantal knaken he.. hoef je minder mensen aan't eten te houden :D)

edit:
[quote]Salland wilt (tot nu toe) er niet aan om mij een OEM licentie te verkopen en waarschijnlijk hebben ze gelijk (jammer, maar helaas). Salland zegt dat ze een PC moeten assembleren en XP installeren, willen ze een OEM licentie leveren.[/quote]
Inderdaad, het systeem moet ge-assembleerd worden, maar achterop het dooske staat niet dat het door een partner/winkel/or whatever moet worden gedaan.
En het nadeel van Windows MCE is dat het alleen als OEM te koop is.. Als er een retail versie beschikbaar zou zijn ben ik niet te beroerd om die aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Standeman schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:17:
[...]

En het nadeel van Windows MCE is dat het alleen als OEM te koop is.. Als er een retail versie beschikbaar zou zijn ben ik niet te beroerd om die aan te schaffen..
Als je je oude XP eraf gooit, cd's bekrast en weggooid, serienummer in de vuurkorf gooit, dan mag jij een OEM versie kopen hoor.
Voor MS is het toch veel gunstiger dat men een OEM versie koopt dan een Retail.
Dan heb je altijd en zeker weten een 1 op 1 relatie tussen een licentiecode en een computer.
Een Retailversie is veel minder controle op, want dat is zeker geen 1 op 1 relatie. Dat zou 1 op 5 kunnen zijn. (Eerst op computer 1, daarna op computer 2 etc.)
Dan verkoopt MS relatief gezien minder licenties, dan met een OEM.
En er is meer controle, dus ook daarom waarschijnlijk die "korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Dit mag dus niet en heeft geen toegevoegde waarde om hier te bespreken.

[ Voor 86% gewijzigd door elevator op 08-06-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
En der gaat iemand een mailtje ontvangen! :)
Dat mag dus niet he.
Een OEM licentie is gekoppeld aan een computer.
De reden dat een OEM licentie goedkoper is, is dat het voor MS controleerbaar is en dat ze een zekerheidje hebben. Per verkochte computer een nieuwe licentie (OEM) is in grote lijnen voordeliger/gunstiger dan een Retailversie.
Vergezocht voorbeeld:
Stel, ik koop iedere 8 maanden een nieuwe computer, dan zou dat betekenen dat ik elke keer een OEM licentie moet aanschaffen. Heb ik een Retailversie, dan mag ik deze op de nieuwe computer installeren. Voorwaarde is wel dat van de oude computer de OS af moet worden gehaald (lekkere NL zin zeg :S)
Aan een Retailversie zou ik dus meer hebben dan aan tig verschillende OEM versie a 90 euri's.
En een Retailversie (uit mijn hoofd) hoef je ook niet te activeren. Daar is geen internet bij nodig.
OEM wel weer.
Dus (uit mijn hoofd):
OEM is controleerbaar voor MS (registreren, activeren, aan de hand van een hardwareonderdeel, dus mobo)
Retail is oncontroleerbaar en niet machine gebonden.

[ Voor 17% gewijzigd door elevator op 08-06-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Moartn82 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:46:
En een Retailversie (uit mijn hoofd) hoef je ook niet te activeren. Daar is geen internet bij nodig.
Retail versies moeten ook gewoon geactiveerd worden.
Retail is oncontroleerbaar en niet machine gebonden.
Retail is licentietechnisch gezien minder controleerbaar, maar nog steeds 1 per machine.
Voordeel van een retail is dat je 'm weer op een nieuwe machine mag zetten (wel weer activeren) als je de oude installatie maar verwijdert.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Enige wat niet geactiveerd hoeft te worden is de corporate versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Dit is wat ik weet van OEM licenties, misschien dat het iets duidelijker wordt

PCfabrikant A krijgt een cursusje van MS, hij krijgt hiervoor een papiertje en mag OEM licenties verkopen bij zijn computers.

MS stelt een aantal voorwaarden aan het verkopen van deze licenties:

PCfabrikant A neemt de ondersteuning voor de software uit handen van MS en geeft deze zelf aan de klanten.

Omdat een fabrikant over het algemeen alleen ondersteuning geeft op eigen apparatuur is de OEM
licentie alleen voor zijn eigen pc's. De licentie zou in principe ook niet opnieuw geactiveerd mogen
worden door MS.

het is in principe een heel mooi systeem, er is een maar:

OEM licenties die op webservers (WIN3K WEB) of andere servers geleverd worden mogen niet gebruikt worden voor diensten aan derden. Als webhoster heb je dus bv niks aan zo'n licentie.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

realsoft schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:59:
het is in principe een heel mooi systeem, er is een maar:

OEM licenties die op webservers (WIN3K WEB) of andere servers geleverd worden mogen niet gebruikt worden voor diensten aan derden. Als webhoster heb je dus bv niks aan zo'n licentie.
Daar hebben ze dan ook een andere licentievorm voor.

Iemand die als webhoster voor publiek gehoste sites (dus geen intranet sites binnen je AD domain) een OEM 2003 Web Ed. neemt heeft gewoon zijn zaken niet op orde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail (zie eerder in dit topic genoemde verschillen), dus als je aan een XP OEM kan komen is het automatisch volgens de Nederlandse wet legaal om die te installeren op welke computer je maar wilt. Volgens mij zou je 'm zelfs mee mogen nemen naar andere computers. Ik heb het product gekocht, dan mag ik ermee doen wat ik wil (nee, ik mag het niet verspreiden, want dat gaat weer tegen auteursrecht in geloof ik :)). MS kan ook wel in de EULA zetten dat ik de CD niet mag vergruizelen en op mag eten. Ik doe het lekker toch als ik er zin in heb, why not?

MS is het uiteraard absoluut niet met mij eens, maar MS staat niet boven de wet.

Iemand die dit hele simpele stukje kan ontkrachten?

Dat stickers plakken heb ik ook mijn twijfels over. Peugeot kan mij toch ook niet verplichten mijn autopapieren in het dashboardkastje te leggen? Waarom mag ik het niet onder mijn stoel leggen? Bovendien zijn die stickers naar mijn mening lelijk. Ik weiger dus gewoon simpelweg om dat ding op de systeemkast te plakken, zeker aan de buitenkant, ik weet niet zeker of het aan de binnenkant mag, maar daar hoef ik ook geen plakmeuk.

En anders, kan MS me dan ook verplichten om die sticker op m'n voorhoofd te plakken?

Puur hypothetisch: als MS dat echt zou vragen, zouden we dat dan massaal ook gaan doen? Mag MS dat vragen? Stoppen met Windows gebruiken is door het monopolie voor velen geen optie!

Krijg ik nu een dozijn Windowshippies over me heen? :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:11:
Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail (zie eerder in dit topic genoemde verschillen), dus als je aan een XP OEM kan komen is het automatisch volgens de Nederlandse wet legaal om die te installeren op welke computer je maar wilt. Volgens mij zou je 'm zelfs mee mogen nemen naar andere computers. Ik heb het product gekocht, dan mag ik ermee doen wat ik wil (nee, ik mag het niet verspreiden, want dat gaat weer tegen auteursrecht in geloof ik :)). MS kan ook wel in de EULA zetten dat ik de CD niet mag vergruizelen en op mag eten. Ik doe het lekker toch als ik er zin in heb, why not?

MS is het uiteraard absoluut niet met mij eens, maar MS staat niet boven de wet.

Iemand die dit hele simpele stukje kan ontkrachten?
Je stapt over het simpele feit heen dat je een gebruiksrecht hebt aangeschaft (licentie) in plaats van het eigendom op een produkt.
Dat stickers plakken heb ik ook mijn twijfels over.
het is ook bedoeld als extra controlemiddel voor zowel de consument als de handelaar als de software leverancier.
Boeie, die sticker zeg..
Casebadges mogen dan weer opeens wel?
Wat moet ik met een asus casebadge (moederbord) als ik een antec kast heb (ook een casebadge) en ik draai er linux op (tux casebadge).
Ik denk dat het tijd is dat die linuxhippies eens gegrilled worden omdat ze al 5 jaar roepen dat "linux klaar is voor de desktop en door gaat breken".

In plaats dat ze hun tijd nuttig besteden aan een eenduidige aanpak om dat ook echt mogelijk te maken versplinteren ze hun potentieel door 39438 verschillende distro's te generenen die stuk voor stuk een lagere houdbaarheid hebben omdat na een jaar alweer de volgende versie op de plank ligt.
Wil je support op een 3 jaar oude versie?
Well, you're shit out of luck, upgrade maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48

BCC

BackSlash32 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:55:
Dat gebeurt toch al? Ubuntu Dapper Drake LTS bijvoorbeeld.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BackSlash32 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:55:
[...]

Je stapt over het simpele feit heen dat je een gebruiksrecht hebt aangeschaft (licentie) in plaats van het eigendom op een produkt.
Klopt, maar dat doe je met de meeste dingen. We hebben het hier over 2 dingen: het installeren van Windows OEM op een random PC en het fysieke product (CD, boekje).

Wat betreft het installeren op een random PC: ik zie nog steeds niet in waarom dat niet zou mogen. MS kan in de EULA zetten wat ze wil, maar dat is (hier) niet rechtsgeldig. Ik kan dus Windows OEM op iedere PC zetten die ik wil, lijkt me. Wel op maar 1 tegelijk, ik heb maar voor 1 PC betaald tenslotte, daar kan ik nog wel inkomen (hoe dat wettelijk zit weet ik niet, maar dat komt ook wel overeen denk ik).

Wat betreft het fysieke product: daar kan ik kort over zijn. Als ik de Volkskrant koop in de winkel mag ik daarmee doen wat ik wil. Nee, ik mag hem niet kopiëren en uitdelen, maar ik mag hem wel verscheuren of m'n reet ermee afvegen. Zelfde met een XP CD of een..
[...]

het is ook bedoeld als extra controlemiddel voor zowel de consument als de handelaar als de software leverancier.
Boeie, die sticker zeg..
Sticker.

Ik denk niet dat MS mij wettelijk kan verplichten een lelijke sticker op mijn case te plakken. Of op mijn voorhoofd.
Casebadges mogen dan weer opeens wel?
Wat moet ik met een asus casebadge (moederbord) als ik een antec kast heb (ook een casebadge) en ik draai er linux op (tux casebadge).
Die casebadges MAG je op je kast plakken, en ik doe dat meestal dan ook niet.

De MS sticker MOET je op je kast plakken!

Nogal een verschil, niet?
[...]

Ik denk dat het tijd is dat die linuxhippies eens gegrilled worden omdat ze al 5 jaar roepen dat "linux klaar is voor de desktop en door gaat breken".
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar:

1. Er is wel progressie, dat is wel waar.
2. Dat is een totaal andere discussie. Ik ga er graag met je over verder in NOS.
Alsof je bij MS nog support krijgt op Windows 98. En Linux kan je in de meeste gevallen gratis upgraden (zoniet, dan heb je waarschijnlijk een betaalde distro waarop je ook langere support krijgt), waar je bij Windows gewoon moet dokken.

Overigens ook wel relevant: nieuws: Ubuntu 'Dapper Drake' ziet het levenslicht

3 jaar support voor de desktopversie, 5 jaar op de server.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 09-06-2006 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:11:
Het lijkt me toch eigenlijk heel simpel? Koppelverkoop is verboden in NL. Windows XP OEM is toch wel een ander product dan Windows XP Retail

Je kunt windows kopen zonder PC, je kunt een pc kopen zonder windows. windows xp retail heeft toch de zelfde functionliteit als oem? Dus echt sprake van koppelverkoop lijkt me niet dat er is.

Verder kun je in je eula idd van alles roepen, maar of ze dit daadwerkelijk kunnen afdwingen is zeer de vraag. Probleem is dat ze met de verplichte activatie en dagelijke callback stedd meer dingen omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

leuk_he schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:06:
[...]

Je kunt windows kopen zonder PC,
True, maar is Windows == Windows?
je kunt een pc kopen zonder windows.
Da's tegenwoordig ook maar betrekkelijk. 98% van alle PC's in de winkel MOET je Windows bijkopen, al helemaal bij laptops. Alleen zelf samenstellen (wat met laptops niet kan) geeft je de mogelijkheid om een Windowsloze PC te krijgen. En het aanbod laptops met Linux of DOS is maar beperkt (trage modellen).
windows xp retail heeft toch de zelfde functionliteit als oem? Dus echt sprake van koppelverkoop lijkt me niet dat er is.
Zoals al eerder gezegd..

De verpakking is anders.
De activatie werkt anders (moederbord mag niet veranderen).
Belangrijk: je hebt niet dezelfde support! Dit maakt het product écht totaal anders.
En natuurlijk de prijs.

XP OEM is dus wel degelijk een ander product dan XP Retail. Als ik nu een XP Retail kon kopen met dezelfde verpakking en support als de OEM (en dan zou in principe de prijs ook lager moeten zijn, al is dat in theorie niet eens vereist :X), dan zou je gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
[...]
Mjah, ik zie het helemaal voor me. Verkoper levert een moederbord en een WXP. "Meneer ik moet uw sticker even op die kast daar plakken, anders mag ik niet leveren" "Maar ik had helemaal geen kast besteld!".
Nee, de licentie is gekoppeld aan de pc inclusief het moederbord. MS zegt daarbij dat het niet meer dezelfde pc is wanneer het mainboard vervangen is.
Maar feitelijk vergaat je licentie als je de kast vervangt. Terwijl dit een onderdeel is waar windows absoluut niet op controleert bij activatie... Dat je met een haardroger heel ver komt is een ander verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door mae-t.net op 09-06-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
GH45T schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:53:
Enige wat niet geactiveerd hoeft te worden is de corporate versie.
Kleine aanpassing op je uitspraak ;)
Die moet net zo hard geactiveerd worden als de Home, tenzij je een Volume License hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
mae-t.net schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:18:
[...]

Mjah, ik zie het helemaal voor me. Verkoper levert een moederbord en een WXP. "Meneer ik moet uw sticker even op die kast daar plakken, anders mag ik niet leveren" "Maar ik had helemaal geen kast besteld!".
Een OEM hoort dan ook bij een "compleet" systeem verkocht te worden. En niet bij losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:34:
[...]

Er zijn heel veel shops die ze los te koop aanbieden inderdaad. Echter kun je je afvragen waarom je zo'n licentie zou kopen? Hij word't er niet minder illegaal van ofzo. Dan kun je imho net zo goed zonder licentie gaan draaien.
het is inderdaad niet minder legaal...

wat natuurlijk wel een voordeel is dat je geen problemen meer heb met activeren en het downloaden van updates ;)
dus als je geen gezeur wil hebben dan is een OEM de goedkoopste manier.

en als je die sticker gewoon op je kast plakt is dat achteraf lijkt me ook niet echt meer te controleren of jij die licentie later heb aangeschaft of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:40
Speciaal voor jullie even mijn doosje van het OEM pakket ingescand.. Hier staat het voor mij 100% duidelijk op:

Klik

edit:
Achterop staat trouwens iets interessants...
'Systeembouwer' staat voor een OEM of een (her)assamblage- of installatiebedrijf voor software op computersystemen.

[ Voor 38% gewijzigd door FlorisB op 16-06-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

rdfeij schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 19:42:
Een OEM hoort dan ook bij een "compleet" systeem verkocht te worden. En niet bij losse onderdelen.
Maar aangezien Microsoft heeft gesteld dat een OEM licentie vervalt bij upgrade van het moederbord (en dat je dus de rest van de onderdelen WEL mag vervangen), is het vrij makkelijk om daaruit af te leiden dat een moederbord dus het systeem is volgens MS.

Volgens hun eigen uitspraken, kun je prima hardmaken dat je een OEM mag kopen bij een los moederbord. Aangezien dat het enige component is wat niet vervangen mag worden, lijkt het me vrij duidelijk.

Overigens hebben we het nog steeds alleen over Microsofts regeltjes, wat de Nederlandse wet daarvan denkt durf ik geen uitspraken over te doen. Helaas gaat MS met die activatiezooi steeds meer de wetgeving buiten spel zetten, ik vraag me af hoe legaal dat is. Volgens de wet is "x" toegestaan, maar door technische beperkingen vanuit MS kan ik als klant "x" niet uitvoeren. In hoeverre heb ik nu een zaak tegen MS?

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 16-06-2006 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlorisB schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:13:
Speciaal voor jullie even mijn doosje van het OEM pakket ingescand.. Hier staat het voor mij 100% duidelijk op:

Klik

edit:
Achterop staat trouwens iets interessants...

[...]
Ik lees dat MS schrijft dat de software moet meegeleverd zijn bij:
- OF een compleet geassembleerd systeem,
- OF een hardwareonderdeel, niet zijnde randapparatuur, dat een integraal onderdeel gaat uitmaken van het systeem.
Dat zou dus ook een netwekkaartje (van enkele euro's) kunnen zijn, die ik in de kast inbouw!!!
Of ben ik nou gek???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 17:21

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb vorige week bij Sallandautomatisering Windows XP Pro "Single pack" besteld wat moet ik me hierbij voorstellen dan? :)

Bij MCE staat er OEM achter maar bij deze dus Single pack en ook dat deze gewoon los geleverd kan worden. "Let Op: Deze software single packs kunnen tevens los besteld worden."

Dus is dit nou OEM ja of nee? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Krizzie op 19-06-2006 19:35 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
ik dacht dat MCE alleen maar op een PC's geinstalleerd mocht worden die bepaalde eisen had.
e.a. minimaal 1 TV-kaart (en ook afstandsbediening?)

zover ik begrepen had mocht MCE alleen voorgeinstalleerd verkocht worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Krizzie schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:04:
Ik heb vorige week bij Sallandautomatisering Windows XP Pro "Single pack" besteld wat moet ik me hierbij voorstellen dan? :)

Bij MCE staat er OEM achter maar bij deze dus Single pack en ook dat deze gewoon los geleverd kan worden. "Let Op: Deze software single packs kunnen tevens los besteld worden."

Dus is dit nou OEM ja of nee? :P
Schop :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bel met SA dan...
Zijn MS Partner en moeten je dat dus gewoon uit kunnen leggen waarom ze voor een dergelijk verwarrende naam hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb onlangs een HP pc gekocht met bijbehorende licentie van Windows XP Pro. Nu heb ik daar natuurlijk data op staan en heb de pc twee partities gegeven.

Nu verplicht HP mij min of meer om de restore cd te gebruiken als ik Windows opnieuw wil installeren. Maar dat vind ik persoonlijk belachelijk. Dan ben ik én mijn data kwijt én mijn partities.

Nu zitten er twee cd's bij mijn PC. Een restore cd en een OS cd. De OS cd is niet zomaar te gebruiken, dat moet in combinatie met de restore cd (getest).

Ik heb ook via via een originele cd van een andere HP machine met Windows XP Pro NL OEM gevonden die wel kan opstarten en installeren. Ben ik nu in strijd met de licentie die ik heb als ik deze cd gebruik om Windows opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
hmm.. volgens mij niet.
je gebruikt immers de code (licentie) die op de kast zit.
dus het lijkt mij als een oem CD die code goedkeurt dat het in orde is.

ik vind het overigens ook erg storend dat je er geen normale Windows CD bij krijgt.
(in veel gevallen moet je tegenwoordig zelf een restore CD/DVD branden..)
overigens zijn driver CD's meestal ook ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dude88 schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 11:55:
hmm.. volgens mij niet.
je gebruikt immers de code (licentie) die op de kast zit.
dus het lijkt mij als een oem CD die code goedkeurt dat het in orde is.
Ik heb heel wat Windows versies geprobeerd waar een code in te voeren is, geen enkele pakt de code die als sticker op mijn kast zit. En de cd die ik heb vraagt niet eens om een code maar wordt geinstalleerd met een HP OEM code. Daarom concludeer ik dat ik die cd best kan gebruiken.

Er zit immers een sticker met code (wat in feite je licentie is) op de kast? Welke OEM versie ik gebruik lijkt me weinig relevant?

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 28-06-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb MS er eens over gemailt.. Ik mailde eerste support@microsoft.nl maar dat bounced 8)7. Dus Engels gemaakt en naar de .com gemailt. Mijn mailtje:
Hello,

What exactly do I have to buy together with an OEM Windows? A mouse? A
CPU? A mainboard? A CPU, mainboard, harddisk, PSU and a case? Does a
certified dude have to pre-install the OS?

I hear so many noises on the internet. Some say an OEM can only come
pre-installed on a new complete computer, others say buying it together
with a mouse is sufficient.

Also, in The Netherlands, it is forbidden to force a customer to buy a
product together with another product. E.g. you can't force someone to
buy peanut butter in your supermarket if this person just wants
icecream, and not sell the icecream if the customer doesn't also take
the peanut butter. Windows OEM licenses are a different product compared
to retail licenses (different support, packaging), so why can't I buy an
OEM license without buying other things in The Netherlands?

Hope you can help me,
En het antwoord, ietwat teleurstellend omdat het geen antwoord bevat:
Thank you for contacting Microsoft Online Customer Service.

I apologize for any delay in our response to your issue. Due to an increase in requests, our response time may be longer than usual. We appreciate your patience.

I understand that you wish to purchase an OEM license for your Windows. I realize the importance of the issue.

As I am a Customer Service Representative, I request you to contact a Microsoft Support Professional directly at (800) 936-5700. The working hours are Monday - Friday 5:00 A.M. - 9:00 P.M. Pacific time, Saturday - Sunday 6:00 A.M. - 3:00 P.M. Pacific time.
Op zich wel een aardig voorstel, alleen heb ik alleen een mobiele telefoon en dat gaat dus een fortuin kosten :+. Ook weet ik niet of mijn Engels (spraak) wel goed genoeg zal zijn om tot een duidelijke conclusie te komen.

Ik gooi dit hier neer omdat ik stiekem hoop dat hier iemand is die wel betaalbaar naar Amerika kan bellen (er zitten hier ook mensen die daar leven, da's natuurlijk helemaal cheap :P), en die beter Engels kunnen.

Want het zou toch wel leuk zijn als we eindelijk antwoord op deze vraag konden krijgen - en wie anders weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:19
Nou wil ik geen bijdehante sjaak uithangen, maar Nederland heeft toch ook zo'n lijntje? Toch?

En jawel, snuf hier maar eens rond

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Leuk bedacht met die pindakaas :+

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jups, je kan gewoon bellen. Ze bijten echt niet ;)

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik heb ze al teruggemailt met de vraag of ze een NL telefoonnummer voor me hadden of dat ze het antwoord via mail konden sturen. Wacht nog op antwoord.

Mijn ervaring is dat je per mail nog wel eens een ander telefoonnummer wil krijgen dat dat wat op de website staat, dus ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik bel zelf ook al sinds jaar en dag dat 500-nummer :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Laatst online: 24-02-2018
Thiaz schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:46:
MyCom verkoopt OEM's gewoon los zodra je er maar iets van hardware bijkoopt. Dit kunnen al CD-R's zijn voor bijvoorbeeld paar euro's of een klein USB-stickje.

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Pagina: 1 2 Laatste