Webdesign valt imo voornamelijk onder interaction design en graphics. De designers zijn (in het bedrijfsleven) vaak ook niet de personen die de mark-up in elkaar zetten en de scripting verzorgen. Daarom had ik ook een splitsing verwacht tussen de eerste fase van het process; design (interaction, grafisch, en idd ook usability testing) en de implementatie; mark-up en client side scripting (en server side scripting, maar dat valt duidelijk onder programming). Zeker als je professionals wilt aantrekken is die scheiding logischer, omdat deze bij het ontwerpen van websites en software in het bedrijfsleven ook zo gemaakt wordt (in tegenstelling tot hobbyisten, die zowel het ontwerp als de mark-up doen en dit als een geheel zien). Maarja, er valt vast wel aan te wennen, zodra ik antwoord heb op mijn vraag: waar horen interface ontwerpen die niet voor het web zijn ontworpen dan thuis (en als die dan bij graphics horen, waarvoor maak je op dat niveau een onderscheid)crisp schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:50:
[...]
Het ligt er een beetje aan wat je onder 'webdesign' verstaat. Webdesign is meer dan alleen het grafische gedeelte (daar is 'Graphics' nu voor); denk bijvoorbeeld aan usability, interaction design (ja toch), styling in het algemeen etcetera. Dan kom je toch al dichter bij Markup in de buurt dan bij Graphics
Mijn eigen voorstel was om /13 "Markup, Style en Clientside Scripting" te noemen, maar vanwege de herkenbaarheid is "Webdesign" aangebleven.
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]