Soultaker schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:38:
Ja, maar het ging me om topics zonder een duidelijke fout. Bij een AJAX-aanpak is je dataformaat bijvoorbeeld belangrijk; die genereer je met PHP en lees je uit met Javascript, en/of vice versa. Is discussie over dat formaat nu PHP of Javascript?
In dat geval zou ik het topic in /14 openen, aangezien het toch voornamelijk daarmee te maken heeft. AJAX is gewoon een ontzettend grijs gebied, en zonder /13 en /14 te mergen (wat we dus niet willen

) is er geen fatsoenlijke scheiding te maken. We hebben ervoor gekozen de scheiding tussen clientside en serverside te behouden, wat dus inderdaad inhoudt dat AJAX een lastig geval wordt. Daar staat dan ook tegenover dat geen enkele moderator erover zal vallen als een AJAX-topic toevallig "verkeerd" staat.
Tja, scripting languages zijn natuurlijk een beetje een middle ground. PHP/ASP zijn net zo goed een soort veredelde template systems. De vraag is meer waarom Javascript géén programmeren zou zijn, als PHP dat wel is?
[...]
Ik heb het idee dat de meeste PHP code ook meestal gewoon simpel is; niet veel anders dan Javascript. Ik heb het dan natuurlijk niet over iets als React, maar daar gaan de meeste topics ook niet over. In W&G stonden trouwens ook dingen als de DHTML-contest; als je dan bijvoorbeeld Crisp z'n Lemmings-kloon erbij pakt, dan kun je moeilijk volhouden dat Javascript code 'relatief simpel' is.

Topics die op zo'n hoog niveau met Javascript te maken hebben, die horen dus in /14. Dat is overigens al een hele tijd zo, maar dergelijke topics komen gewoon zo weinig voor dat het echt een uitzonderingsgeval is. PHP-topics zijn inderdaad ook over het algemeen vaak erg simpel, maar als je PHP en ASP in /13 laat thuishoren, dan weten we ons weer geen raad meer met die topics die wel gewoon een hoog niveau hebben op programmeergebied.
Kan wel, maar ik heb niet het idee dat 't op dezelfde manier gebruikt wordt. Hoeveel PHP-topics hebben iets met datastructuren te maken? Hoeveel met algoritmen? In abstracte vorm kunnen die in SE&A maar er zijn ook zat topics geweest over de implementatie van deze dingen (ik kan me een specifiek C++ algoritme voor TSP herinneren); dat moet dus in Programming, maar volgens mij is de doelgroep compleet anders. De gemiddelde PHP-programmeur heeft werkelijk geen clue van TSP of C++ en als je met dat onderwerp bezig bent heb je waarschijnlijk geen interesse in oneven-regels-een-andere-kleur-geven in PHP. Daar staat tegenover dat PHP-programmeurs vaak ook bezig zijn met Javascript, CSS en HTML, maar daarvoor moeten ze dus wel naar een ander forum.
De scheiding tussen PRG en SE&A is op het moment dat alles wat ontwerptechnisch is in SE&A hoort, en alles dat implementatiespecifiek is in PRG. Dat ook hier een grijs gebied zit wat betreft topics die gaan over het implementeren van design patterns in een bepaalde taal is jammer, maar er zal toch ergens een grens moeten liggen. De makkelijkste grens die we kunnen trekken is die van (taalonafhankelijk) ontwerp versus implementatie, en daar hebben we dan ook voor gekozen.

Overigens sta ik niet negatief tegenover de wijziging hoor;
I know, dat las ik ook wel tussen de regels door. Sowieso is commentaar altijd welkom, zeker nu we nog bezig zijn met de beleidsvorming van de nieuwe fora.

ik geloof ook wel dat er goed over de splitsing nagedacht is van te voren, maar dat kan natuurlijk niet a priori alle twijfels wegnemen. Het voordeel van het oude systeem was dat je minder forums had, dus je hoeft (1) minder forums bij te houden die je interessant vind en er is (2) minder twijfel over waar topics thuishoren. Meer forums maken is alleen zinnig als ze voldoende op zichzelf staan en niet teveel overlap hebben. Óók qua bezoekers: als nu blijkt dat in twee of drie forums precies dezelfde mensen zitten is het niet zo zinnig om er drie aparte forums op na te houden. Maar goed, we gaan wel zien wat er gebeurd.

Dat de mensen die eerst in P&W kwamen nu misschien in 3 fora komen wil natuurlijk niet zeggen dat de splitsing daarom slecht is. Stel je houdt van lezen, muziek maken en origami, en je krijgt een stapel papier waarin het manuscript van een goed boek, de partituur van een prachtig stuk muziek en wat origami-papier door elkaar zitten. Dan ben je wel even zoet met het uitfilteren van die papieren die je op het moment graag wil gebruiken. Wat we met deze subfora dus bereiken is dat het zaakje beter gesorteerd en gestructureerd is, en dat kan natuurlijk alleen maar goed zijn.