* Ultraman pak even een grote
Goed... ff denken... (<- moeilijk ! )
Gentoo geeft mij het meeste het gevoel dat ik de boel onder controle heb. Het is heel erg kaal vanaf het de start en er zit erg goede documentatie bij. Ik zie Debian, Slackware en Gentoo een beetje als een soort van "grote 3". Alle 3 heb ik dan ook mee gespeeld. Als eerste Slackware, dat is wel alweer een aardig tijdje geleden, het is een leuke distro, goede config files, Keep It Simple Stupid werkt goed. Maar destijds vond ik het niet erg makkelijk in de omgang, ook heb ik vroeger denk ik de package manager gemist. Ik weet nu dat die er wel gewoon is voor Slack, maar een jaar of 2.5 geleden was ik niet zo slim denk ik
Debian is een distro waar ik ook wel mee uit de voeten kan. Deze distro is mijn 2de keus. Debian is erg klassiek en een sterke doorgewinterde distro. Apt is geweldig en het werkt eigenlijk altijd. Alleen vind ik de installatie op sommige momenten niet helemaal even duidelijk, voornamelijk tegen het einde er van. Ik miste hier nog net het gevoel van "zelf doen" dat ik bij Gentoo wel heb. De installer regelt een aantal zaken voor je en ik ben daardoor soms het overzicht kwijt geweest als ik na de install iets aan wilde passen, hoewel veel te veranderen was met "base-config" als ik me goed herinner. De documentatie is verder erg uitgebreid en met Debian kom je prima uit de voeten. Vandaar dat dit ook mijn 2de keus onder de distro's is
(Hier begin ik met mijn verhaalte hoe ik tot Gentoo kwam)
Maar mijn probleem dat ik niet verder kwam met Linux was altijd omdat de installer me werk uit handen nam en dat ik daardoor dus wat "miste". Ik wilde beter leren hoe Linux in elkaar stak, zodat ik er ook mee zou kunnen werken. Verder heb ik altijd een beetje gerotzooi gehad met internet omdat dat nooit goed wilde werken vanaf het begin, dit heeft mij dus ook altijd een beetje gelimiteerd.
Net iets meer dan een maand geleden besloot ik, na er bijna een jaar nix meer mee gedaan te hebben, Linux weer op te pakken en dat ik wilde leren hoe het in elkaar stak. Toen kwam ik uit bij LFS en Gentoo of weer Debian proberen. Ik besloot na het doorkijken van de site van LFS, LFS te laten vallen aangezien dat toch net weer wat over-the-top was. Ik maakte
deze post in "Het grote welk OS topic deeltje 6" en wachtte af

Vrij rap kreeg ik al een reply van
doelman en toen ben ik ISOtjes gaan halen. 2 daagjes later ben ik begonnen met de installatie er van. Ik had van tevoren op mijn Windows install een deel van de install manual uitgeprint en een 2de PC klaar staan met internet om dingen op te zoeken. Zo heb ik stap voor stap Gentoo van de grond af opgebouwd en daar draai ik nu dus op.
Hoe het er nu uit ziet heb je misschien
hier wel gezien. Het loopt hartstikke lekker, ik heb de broek aan en ik bouw langzaamaan verder als ik weer een keer wat nodig heb. Ik denk dat CD's fikken het volgende stapje wordt.
Van Linux, en in mijn geval Gentoo, krijg je ontzettend veel voldoening als je iets gemaakt of gefixed hebt en het werkt. En als dat een begin fase is dan zit ik in die fase
Het is niet moeilijk gewoon oogjes open en doen, dan lukt het wel.
Gentoo && portage && USE flags =
* Ultraman maakt nu alweer zijn 4e lange post vandaag
[
Voor 9% gewijzigd door
Ultraman op 04-03-2006 00:10
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.