Toon posts:

CPU (p4 3,0ghz) 83 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn p4 3,0 wordt 85 graden al zit ik enkel in bios. Hiernaast valt hij iedere keer uit, cpu zit vast met koelsticker welke standaard op cpu zat.pc is nog geen jaar oud en zelf in elkaar geschroefd (wat ik jaren heb gedaan bij verschillende winkels en bedrijven...)

Heb een p4c800 del. en chieftec standaard case welke niet te warm word. Kast stinkt niet als ik hem open doe, cpu fan draait op 2700 toeren ongeveer (is dat niet te laag bij standaard koeler? hij staat op max.). Is niet overgeclocked (wat wel kan tot 30%), ook niet eerder gedaan. Case temp = 26 graden.

Pc is bij het gamen super traag terwijl er een 6800 le (128 mb) inzit met 2 gb ddr 3200 geheugen van corsair. Valt ook vaak weg tijdens gamen of als ik gewoon op mn pc zit, zit een 360 watt voeding in met raptor 32gb (oid) 10k toeren en 2x 120gb sata 7200. Raptor = master schijf met windows etc, andere 2 komen binnenkort in raid te werken. De hele handel hangt er sinds begin in dus niet bij het plaatsen van nieuwe HW oid. Gaf eerder ook al dergelijke problemen echter zijn ze toen tijdje weggeweest (en belaste pc niet doordat ik er toen niet mee deed gamen maar enkel mijn administratie etc).

Zelfs als ik enkel in bios zit is hij binnen 10 min aan de 83 graden terwijl hij meer als een uur heeft gerust en dus afgekoeld zou moeten zijn. Geen rare tweaks of watercooling of overclocking mee gedaan.

Kent iemand dergelijk probleem of wat is een echt goede stille cpu fan want deze maakt echt mega veel herrie ook (niet dat er stof tussen zit, is sinds begin al en gewoon normaal daar ik dergelijke pc's meer heb gebouwd en heb verkocht welke geen problemen geven)
Prijs maakt niet zoveel uit zolang het stille cpu cooler is welke in mn chieftec MX-01WD-D (Matrix) kast past icm mijn asus p4c800del. (http://www.chieftec.com/images/BX/1-mx-01sld-u.jpg)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 02:28 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
zoek een paar reviews op van koelers

of probeer eerst koelpasta onder je koeler te plakken, dat kan een stuk helpen. Doordat je CPU te warm wordt klokt hij zichzelf terug en merk je dus snelheidsverlies.

Ennuh, misschien overbodig, maar zit de koeler er wel goed op? Geen stof in je fan?

Verwijderd

Topicstarter
zat enorm veel stof in mijn koelblok, echter geen zwart/bruin of ander raar iets gemerkt. Nu is enkel mijn koelpasta op en moet ik dus perce morgen even langs de winkel ;) Koelblok is geheel schoon nu, maar wil de koeler toch voor zekerheid vervangen. Wat zou een soortgelijk cpu koeler welke er standaard opzit moeten halen van snelheid? Heeft er iemand recente revieuws van goede cpu coolers

• 418O2
Ja, de frontpage

Ik denk dat je een slot krijgt, want je toont weinig iniatief.

Verwijderd

Topicstarter
heb echt al vanalles bekeken en aan iedereen nagevraagd maar zijn weinig mensen in thuis. Ik heb zelf voorkeur voor coolermaster etc maar was bijna 2 jaar geleden dat ik echt in de modding zat en verkoper en technische dienst werkte met dit spul dus vandaar dat ik ditmaal extra hulp vraag dat ik de stilste en krachtigste vindt welke tegen flink wat stof kan. Ben momenteel al hele avond tweakers aan het afstruimen en andere dagen al elders.. zodra ik wat vindt meld ik het maar de echte tweaker kan me dat vast zo vertellen... vandaar deze topic!

• 418O2
Koop een Zalman koeler en je zit goed, is ook makkelijk te installeren. Als je gewoon CPU cooler test of CPU cooler round-up in google had gegooid had je ook wel wat kunnen vinden.

GoT is niet bedoeld voor vragen met de insteek "Ik heb zelf al even gezocht, maar kan het niet vinden dus ik post het maar ff want een echte tweaker weet dat wel"

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 02:58:
Koop een Zalman koeler en je zit goed, is ook makkelijk te installeren. Als je gewoon CPU cooler test of CPU cooler round-up in google had gegooid had je ook wel wat kunnen vinden.

GoT is niet bedoeld voor vragen met de insteek "Ik heb zelf al even gezocht, maar kan het niet vinden dus ik post het maar ff want een echte tweaker weet dat wel"
Als ik geen hulp nodig had had ik het niet gevraagd... maargoed!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 21:57
Zalman (7700 - 7000) lijkt me idd een goede optie.

Ik hoop voor je btw dat die P4 3.0 een Prescott is, aangezien 80C voor een Northwood redelijk aan de hoge kant is 8)

Misschien voor de zekerheid een extra casefan in de kast bouwen, voor wat betere flow.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 03:01:
[...]

Als ik geen hulp nodig had had ik het niet gevraagd... maargoed!
Ha ha.. je bent niet de enige... ik had een gerelateerde vraag... en krijg een dezelfde bijdehand antwoord...

Asus P5ND2-SLI veel geluidsoverlast?

Volgensmij zijn we hier om elkaar te helpen, en niet te flamen...

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

418O2 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 02:48:
Ik denk dat je een slot krijgt, want je toont weinig iniatief.
418O2 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 02:58:
Dude ;) Laat dit soort sturende reacties gewoon over aan de moderators. Hou het gewoon bij een topicreport, wat je ook goed had gedaan :) De topicstarter toont hier wel inzet, echter de initiatief en de kennis omtrent het correcte gebruik van GoT mag wel bijgeschaafd worden ;)

eversict: het is hier op GoT de bedoeling dat je vooraf op z'n minst o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt, voordat je een topic start. In PMG is dat dus de PMG FAQ. Daarin is het Hoe warm mag mijn CPU worden? gedeelte zeer van toepassing :) Kortom, in de FAQ vind je veel informatie omtrent de warmteontwikkeling en de preventie ervan, waarmee je jezelf al een heel eind verder kunt helpen. Alsook staat er duidelijk vermeld dat je voor dit soort vragen in Tweaking & Cooling Algemeen moet wezen. Ik ga dit topic dan ook daarheen verplaatsen. Echter daar wordt ook meer van je verwacht mbt de keuze van de koeler. Wat heb je allemaal al uitgezocht mbt koelers? Welke koelers heb je al op het oog? En waarom? Wat zijn jouw eisen? Etcetera. Zie alsook de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen voor informatie :Y)

En neem tenslotte het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] aandachtig door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)

Verwijderd

Topicstarter
InfinityG35 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 07:45:
Zalman (7700 - 7000) lijkt me idd een goede optie.

Ik hoop voor je btw dat die P4 3.0 een Prescott is, aangezien 80C voor een Northwood redelijk aan de hoge kant is 8)

Misschien voor de zekerheid een extra casefan in de kast bouwen, voor wat betere flow.
Ik heb de onderstaande cpu:
http://processorfinder.in...ysBusSpd=6107&CorSpd=6581

p4 3,0 512 cache 800mhz

standaard hoort hij niet warmer als 70 graden te worden.

Verwijderd

koop gewoon eerst een een goede cooler (zalman oid)

en kijk daarna verder.... maar het zal waarschijnlijk wel een de cpu cooler liggen want ik had het ook met mijn p4 2.8GHz prescott, 73 graden idle ~90 load

met de zalman en een andere behuizing (bigtower) werdtie niet warmer meer dan 45 graden :)

succes!

Verwijderd

Ik ben hier ook mee bezig: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1115634 & http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1115364

Ik heb ook verschrikkelijk veel stof in m'n kast zitten en ben het aan het schoonmaken nu, moet ook nieuwe pasta ertussen plaatsen (welke bij mij vrijwel opgebrand was)...

M'n achterfan bleek niet goed te draaien ook, die heb ik eerst vervangen, maar m'n cpu wordt alsnog 70 graden ofzo.. Er zit veels te veel stof tussen de cpu-fan en de heatsink, hierdoor komt er volgens mij niet genoeg airflow langs de heatsink om hem af te koelen...

ik heb net pasta gehaald en die gaat er straks tussen, ik laat weten hoe het ging..

Verwijderd

Topicstarter
hier hetzelfde punt, cooler gistere nacht schoongemaakt en koelblok. Toen vandaag koelpasta gekregen en erop gegooid (dun laagje +/- 1 a 2 mm) en nu is hij zelfs tijdens gamen niet hoger als 40 graden :P en draait alles mega snel :)

Nu die klote herrie nog eruit halen, dus ga zo ie zo nieuwe fan halen denk ik :)

Maar koelblok was meer 1 blok dikke stof.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
thermaltake xp90c heb ik gehaald voor me prescott 3,2Ghz. Die blijft nu idle 32 graden... Ik kan hem dus aanraden voor jou 3ghz.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Koelblokken vol stof? Dan kan je op verschillende manieren weer stofvrij maken. De makkelijkste en snelste is met geperste lucht - wat ik ook altijd doe - in de koelblok blazen. Doe dat wel buiten vanwege vrijkomende stof. Eenmaal schoongeblazen zal je meteen lagere temperatuur merken.

Geperste lucht kan als spuitbus "Airduster" als lekker klein ding (te koop in veel computerzaken), of met compressor (als je die hebt... maar dat is groot ding...). Spuitbus wordt wel erg koud bij veel blazen. Doe dat dus zo min mogelijk en graag pompend, dus korte maar krachtige schotjes maken. Daarna snel globaal wegblazen en klaar is het.

Verwijderd

Ik neem aan dat het een s478 is? (Ikke amd fan dus geen intel expert) Als ik jou was zou ik maar ff kijken of de koeblok uberhaupt warm wordt. Indien hij erg warm wordt dan is het tijd voor een nieuwe blokje/fans/airflow etc.

Als hij niet warm is, dan ligt het echt aan je montage van je koelblok.. Ohja de reden dat hij retetraag draait bij games e.d. is dat hij auto gaat dividen of omlaag klokken (Thermal Control). (Ik bedoel hierbij C1 Disc enzo)

Een s775 is dat "normaal", eventueel Thermal Control uitzetten en dan is het niet stront door een trechter.

Verwijderd

ik heb toevallig ook bijna hetzelfde systeem, zelfde mobo CPU videokaart bijna zelfde HDD's zelfde enzo. mijnne wordt max35 graden met WC. een goeie cooler is de zalman 9500, of waterkoeling :P

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb dezelfde cpu op een p4p800 systeem. De asus bordjes willen nog weleens wat extra volt op je cpu zetten, maar dat moet die proc wel aan kunnen zonder zo warm te worden.
Zelf heb ik een zalman 7000 en daarmee komt i in windows idle op 36 graden. En dat is met de fan op zijn langzaamst met mijn baybus. Op vol toerental isi nog wat koeler, maar ik heb hem bijna nooit vol open staan.

Haal je die koeler er vaak af? Want dan kan t zijn dat die koelsticker niet meer goed werkt, en dan kan je die beter er helemaal afhalen en verse koelpasta ertussen doen.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 07:59:
[...]

[...]
Dude ;) Laat dit soort sturende reacties gewoon over aan de moderators. Hou het gewoon bij een topicreport, wat je ook goed had gedaan :) De topicstarter toont hier wel inzet, echter de initiatief en de kennis omtrent het correcte gebruik van GoT mag wel bijgeschaafd worden ;)

eversict: het is hier op GoT de bedoeling dat je vooraf op z'n minst o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt, voordat je een topic start. In PMG is dat dus de PMG FAQ. Daarin is het Hoe warm mag mijn CPU worden? gedeelte zeer van toepassing :) Kortom, in de FAQ vind je veel informatie omtrent de warmteontwikkeling en de preventie ervan, waarmee je jezelf al een heel eind verder kunt helpen. Alsook staat er duidelijk vermeld dat je voor dit soort vragen in Tweaking & Cooling Algemeen moet wezen. Ik ga dit topic dan ook daarheen verplaatsen. Echter daar wordt ook meer van je verwacht mbt de keuze van de koeler. Wat heb je allemaal al uitgezocht mbt koelers? Welke koelers heb je al op het oog? En waarom? Wat zijn jouw eisen? Etcetera. Zie alsook de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen voor informatie :Y)

En neem tenslotte het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] aandachtig door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Dat je er uberhaupt op reageert met zo een post.... Who cares echt...

Maar even on topic... Als hij 83 graden haalt, zijn het 3 dingen. Of de sensor is niet helemaal lekker, de koeler zit niet goed, of de koeler is niet goed genoeg. Bij 83 graden moet je koelblok ook flink heet zijn als de koeler neit goed genoeg is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 13:58 ]

Verwijderd

ignore my stukje over s775 cpus. Het is duidelijk een s478.

Check je cpu blokje of hij warm wordt

als niet warm dat zit je koelbok niet goed op
als wel warm dat is je koelblokje toe aan een onderhoudsbeurt of vervanging

trouwens alles draait wel op default settings he?

offtopic @catch er heerst de laatste tijd een "hostile" behandeling tegenover de "newbies". Iedereen was ooit een newbie geweest, dus niet zo "hostile" tegen de newbies. @Balcus ik heb nog nooit FAQ/Rulez etc gelezen :P
Pagina: 1