Toon posts:

12 voltage verkeerd om?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds problemen met mijn pc Hmonitor gedownload en geïnstalleerd. Hier komen verschillende waardes in het rood:

Voltages:
-12v: -14,85v (rood)
+12v: +11,31v

-5v: -5,30v
+5v: +5,08

Core: +1,38v -> soms ook rood op 1,33v
Aux: +3,15v (rood)

I/O: +3,39v

Wie kan mij vertellen waarom de -12v en de aux (en soms de Core) rood zijn? Zijn dit verkeerde waardes, of geeft Hmonitor verkeerde bereiken aan voor mijn moederbord (P4P800 vm).

Zijn de 12v en 5v waarden ook goed in verhouding tot elkaar?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die waarden liggen buiten de marge...

Verwijderd

Topicstarter
ik zie inderdaad dat de -12v maximum waarde ongeveer -13,2v is. Maar hoe kan ik dit aanpassen dan? Ik heb niets veranderd aan mijn systeem sinds ik hem afgeleverd heb gekregen van Mycom, behalve een andere videokaart... geen overclocking ofzo

bovendien is bij de +12v mijn waarde ook 0,1v te laag...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
en is het aux voltage belangrijk? hoe kan ik dit eventueel aanpassen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, nee, dat is niet aan te passen... Eventueel kun je in je bios kijken of de gemeten waarde wel klopt...

Anders zou alleen het vervangen van de voeding helpen...

Verwijderd

Topicstarter
wat is het gevaar om met deze 12v marges te blijven werken?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37

mr_petit

opperprutser

Misschien is het handig als je wat meer info geeft e.e.a. conform de faq

Kijk ook even of er een bios update is voor je mobo

"man is not truly one, but truly two,"

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

De uitgelezen waarden zijn waarschijnlijk onjuist. Kijk eens in het BIOS welke waarden daar aangegeven worden. Probeer ook eens een ander programma bijv. Motherboard Monitor o.a. hier te vinden.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist MBM geïnstalleerd.. althans hij is bezig.. Het blijft hangen op Press Finish to exit bij de configuration wizard :'(

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kijk dan gewoon even in je bios?

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt..

Bij MBM geeft ie niet eens de -12 en -5 voltages weer (of ze zijn allebei 0)

Ik krijg ook de hele tijd alarm over mijn processor dat ie boven de 70 graden zit (bij het opstarten zit ie meestal boven de 80).

ps. wat een top discussieforum, je voert echt een discussie en hoeft bijna niet te wachten. _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 17:09 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens in je BIOS en geef eens de specificaties van je systeem en je voeding op dan kan men je iets beter van dienst zijn. Als je bijvoorbeeld een top systeem hebt met een B-merk 250 Watt voeding dan is het geen wonder dat je spanningen niet voldoen. :)

Overigens wijken de -5 en -12 Volt waarden wel vaker veel meer af dan de +5 en +12 Volt waarden.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:08:
Het is gelukt..

Bij MBM geeft ie niet eens de -12 en -5 voltages weer (of ze zijn allebei 0)

Ik krijg ook de hele tijd alarm over mijn processor dat ie boven de 70 graden zit (bij het opstarten zit ie meestal boven de 80).

ps. wat een top discussieforum, je voert echt een discussie en hoeft bijna niet te wachten. _/-\o_
80 graden bij het opstarten wel dan terug zakt naar 70 graden dat lijkt mij sterk. Overigens is 70-80 graden veel te warm... euh heet voor processoren van AMD en Intel. Maar zoals gezegd post eens wat meer specificaties van je systeem.

[ Voor 65% gewijzigd door _Dune_ op 28-02-2006 17:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MicroATX kast van Aopen met 300watt voeding geloof ik.

Pentium 4 HT 2,8 Ghz (er staat 3.00 bij het opstarten -> specificatie en snelheid ook vaag)
512mb
160gb SATA harde schijf
Asus V9999/TD (Geforce 6800) 128mb DDR (geen DDR3 :P ) geheugen -> met eigen fan.
DVD RW schijf
Floppy

helemaal geen extreem systeem geloof ik..?

over de warmte: als ik Prime95 draai dan gaat ie aardig omhoog. Bij 83 graden heb ik hem uitgezet omdat ik bang was dat er wat zou gebeuren.. hehe.. Maar dit komt voornamelijk door mijn Case FAN die niet goed werkt. De warme lucht wordt volgens mij dan niet goed afgevoerd..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 17:17 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De voeding is niet bijzonder sterk, maar ik zou zo niet weten of die niet sterk genoeg is.
Waarmee heb je nou de temperaturen gemeten dan? Heb je nou al eens in je bios gekeken? De bios geeft meestal correctere waarden aan.
Mocht je bios ook een temperatuur van 80 graden aangeven dan is er iets mis.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
83 graden is erg hoog, zelfs zonder casefan

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:12:
Ik heb een MicroATX kast van Aopen met 300watt voeding geloof ik.

Pentium 4 HT 2,8 Ghz (er staat 3.00 bij het opstarten -> specificatie en snelheid ook vaag)
512mb
160gb SATA harde schijf
Asus V9999/TD (Geforce 6800) 128mb DDR (geen 3) geheugen -> met eigen fan.
DVD RW schijf
Floppy

helemaal geen extreem systeem geloof ik..?
Als jij een Pentium 4 HT 2,8Ghz hebt en hij draait op 3Ghz dan heb je hem overgeclocked, dit kan zeker met een standaard heatsink en CPU fan voor extra warmte/hitte zorgen.

Wat bedoel je met "geen 3" ? Ik zie dat je hier net nieuw bent op GOT, maar ik raad aan om je posts wat beter op te zetten met uitgebreidere en exacte informatie. je loopt ander de kans dat je topic opslot wordt gezet. :)

Ik denk dat die Aopen voeding het wel af zou moeten kunnen. Aopen voedingen zijn over het algemeen vrij degelijk. Maar ik zou eens ernstig gaan kijken naar welke temperaturen er in de BIOS worden weer gegeven. Als de CPU temp daar ook zo hoog is, dan zou ik eens de kast openmaken en kijken of de CPU heatsink + fan nog wel goed gemonteerd zijn en of deze wel warm wordt.

Kijk ook of de fan en heatsink misschien verstopt zijn geraakt door stof.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 28-02-2006 17:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
ik doe m'n best met m'n specificaties ;)

naar mijn weten heb ik een 2,8ghz gekocht. Ik heb hem nooit overgeklokt, dus misschien zit er een 3,0 GHZ processor in...

Hier een afbeelding van MBM
Afbeeldingslocatie: http://www.call4girls.nl/images/template/box/mbmscreen.jpg

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
erg vaag lijkt alsof er iets niet goed is ingesteld qua welke processor je in je pc hebt, ( bios) maar ik dacht altijd dat het bios dit tegenwoordig zelf detecteert.

is er geknoeid met het bios door over ijverige mycom medewrkers? stel je bios eens opnieuw in, als je weet waar je dan mee bezig bent. kij in ieder geval eens waar verschillende dingen op zijn ingesteld, en welke waardes er worden uitgelezen. lijkt alles normaal, probeer dan een bios upgrade,

wat voor moederbord zit erin btw?

vraag het anders eens aan mycom, wat de oorzaak kan zijn, of of dit binnen garantie of zo valt, indien de pc niet juist blijkt te functioneren.
dan meteen ander moederbord laten installeren.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
kijk nou eerst eens ff in je bios.

N00binfo: Je kan toegang krijgen tot je bios door op delete te drukken tijdens het booten.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

engelbertus schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:19:
wat voor moederbord zit erin btw?

vraag het anders eens aan mycom, wat de oorzaak kan zijn, of of dit binnen garantie of zo valt, indien de pc niet juist blijkt te functioneren.
dan meteen ander moederbord laten installeren.
Dit zijn ook goede punten. Hoe oud is je PC, als hij nog geen jaar oud is zou ik Mycom er gewoon naar laten kijken. Als je namelijk zelf gaat sleutelen loop je de kans eventuele garantie te verliezen.

Als die case fan bijvoorbeeld er standaard in hoort en hij functioneerd niet meer dan kun je hem waarschijnlijk gewoon op garantie laten vervangen. Tenminste als hij nog geen jaar oud is, er vanuit gaande dat het systeem de standaard 1 jaar garantie heeft. Sommige winkels geven namelijk ook wel eens twee jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
De pc is helaas al ouder dan 1 jaar. Ik heb er ook al zelf in gerommeld qua hardeschijf (die was kapot) en met de videokaart.

Ik heb al een nieuwe case FAN gehaald alleen die is te klein dus dat wordt morgen.

Er is wel een BIOS update beschikbaar voor mijn P4P800-VM moederbord van Asus. Dit durf ik om 2 redenen niet te doen:
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
  • De updates voor deze update bevatten allemaal de tekst (FIRST UPDATE TO VERSION 1.008 BEFORE APPLYING THIS UPDATE). De laatste update bevat deze tekst niet, maar ik weet dus niet zeker of dit wel moet...
  • Er staat niet bij de update dat deze mijn probleem verhelpt. Er staat wel dat je alleen bios updates moet uitvoeren als het probleem door die update wordt verholpen...

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

Goed, maar zou je niet gewoon in het bios kunnen kijken naar welke temperaturen en voltages daar staan. Het bios heeft vaak uiterst betrouwbare info wat dat betreft, ook mooi bij elkaar gezet op een paginatje. Ik vermoed dat daar iets anders staat als wat je doorkrijgt in windows, want veel biossen pleuren gewoon de computer uit zodra die temperaturen bij die hoge waarden komen die je noemt.

Dus, geen bios update voorlopig, eerst even kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door ram.con op 28-02-2006 17:37 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
in het bios kun je Qfan instellen, dat staat standaard uit.

de temperatuur is in iedergeval veel te hoog. de snelheid van je fan is wel ok, tot laag te noemen.

er is mijns inziens wel degelijk iets mis.

een van onze pc's werd de core nl vaak boven de 50 graden en de fan ging dan max. draaien. 4900+ toeren.
"iets" werd dan onstabiel en de pc liep vast (bepaalde processen deden het niet meer, etc. waardoor de monitor niet meer werd aangestuurd ( we konden wel gewoon printen over de gedeelde printer op die pc, en bestanden er van afhalen, via het netwerk.
als consument mag je er verder vanuit gaan dat een product redelijkrwijs doet wat het moet doen. als deze tch wel erg vage klachten zomaar zijn ontstaan, denk ik dat mycom niet zomaar kan zeggen dat de garantie om is en ze niets voor je kunnen doen. je mag verwachten dat een pc ook na de garantieperiode goed functioneert, EN je kunt aandragen dat de pc blijkbaar ook in de garantieperiode al verschijnselen is beginnen te vertonen die niet deugen, of er toe hebben geleid dat er nu een probleem is..

is er eigenlijk wel een probleem? of heb je er verder geen last van ?

wij hebben een aantal p4p800 moedrborden ( geen vm, maar toch) en ik hb er wel een biosupdate op gezet, wat er wel beter door is geworden.
als je maar doet wat er gezegd wrdt door asus.

ook staat er als het goed is de originel bios nog op de cd die j bij je moederbord hebt gekregen, dus die kun je evt nog weer terug zetten.

advies van mij ( als je de biosupgrade wilt) is om het bios te flashen dmv een diskette. dus ff in de manual van je moederbord kijken hoe je die maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 28-02-2006 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De pc valt een heel enkel keertje inderdaad uit. De bios laat nagenoeg dezelfde waarden zien als MBM en Hmonitor (op de -12voltages na dan... -> deze laat Hmonitor als -14v zien wat buiten het bereik is, maar mijn bios heeft hier geen info over en MBM ook niet)

De pc staat in een best stoffige kamer, de achterfan was ook helemaal aangeslagen evenals de processorfan. Ik denk dat hierin het probleem ook zit wat betreft de werking van de fan.. (de processor Fan heeft geen problemen verder volgens de analyses).

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

Dus toch...
Nou, kruimeldief, stofzuiger of gewoon longkracht erbij halen! En dan kijken of je fans weer lekker draaien. Indien wel en nog problemen, verder zoeken!

*Heerlijk, probleemoplossend denken...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al aardig stofgezogen hoor :), maar ik ben bang dat ik misschien de Case Fan de verkeerde kant op heb gezogen (of kan dit niet?)...

Bovendien hielp het allemaal niet echt, het was echt aanslag....

Maar de topic verhuist een beetje naar een koelingprobleem.. Om ook even terug te komen op het -12 voltage.. (is dit uberhaupt wel van belang aangezien dit in mijn bios en in mdm NIET wordt aangegeven?)
en heb ik een grotere voeding (nu 300W) nodig voor mijn (niet extreme) systeem?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Als het echt zoveel was, had je al lang kapotte onderdelen gehad dacht ik zo.

Ten eerste zijn de sensoren van het moederbord vaak niet 100% correct. Ze geven vooral een indictie dat er een voltage op staat. Zelfs met dure moederborden is het zo dat je met een geijkte multimeter andere waarden krijgt dan het moederbord zelf aangeeft.

Ten tweede kloppen die programma's vaak niet. Zo'n programma leest een bepaalde waarde van een bepaalde geheugenlocatie uit en moet er dan een berekening op loslaten om er een voltage of temperatuur uit te krijgen. Door verkeerde instellingen kan hij wel eens de verkeerde lokatie en/of de verkeerde berekening hebben.
Kijk nog eens of je wel het goede moederbord hebt geselecteerd in de settings van MBM.

Ten derde is met de nieuwe ATX standaard de -5V lijn niet meer nodig. Die werd heel vroeger gebruikt door ISA kaarten. De -12 V heb je wel nodig voor dingen als de parallele poort. Maar aangezien Hmonitor hem wel aangeeft, denk ik toch dat hij het wel gewoon doet.

@_Dune_ hij bedoelt dat er geen GDDR3 op zit, maar gewoon (G)DDR geheugen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het voltage hoef ik me blijkbaar niet zo druk om te maken.. het werkt inderdaad allemaal wel gewoon :)

ik heb nu een andere case fan gekocht, meteen maar een 12cm. Hij krijgt nu de kast wel redelijk koel als ik zoals nu gewoon Firefox en Msn open heb staan (55 graden), maar zodra ik de processor een beetje laat werken (50%) dan schiet ie al naar de 70 graden in een minuut.

Is dit normaal? Bij een spelletje als San Andreas vraagt ie toch ook wel 50% en dat wil ik wel graag langer spelen dan 1 minuut.. :>
Pagina: 1