Asus P5WD2 series ervaringen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Matched: e
shaidar schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 08:37:
Had gemailed (of liever zo'n form ingevuld) om te vragen of de 1.02g Core 2 Duo zou ondersteunen, en dit is het antwoord:

[...]

Niet echt overtuigend, en die url wijst nergens naar, dus ik heb nog hoop :p
Ja ze heeft volgens mij in de huidige "cpu support list" gekeken (verwijst ze ook naar) en gek he daar staat ie niet in nee :+ . Maar ik zou de xtreme systems forums in de gaten houden waar daar zitten een aantal mensen met ES versies van de Conroe. FCG ("freecableguy") heeft bijv ook een 302 revisie Badaxe geschikt gemaakt voor een conroe door middel van een paar weerstanden etc te solderen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Het is toch altijd moeilijk om iemand aan de lijn te krijgen die er wat verstand van heeft eh ... ik kan toch moeilijk aan Sky vragen om m'n mail te forwarden naar iemand die er wel iets van kent? :)

Heeft er hier niemand een goed contact met een winkel die een grote afnemer is van Asus producten? Misschien via die weg eens proberen om de juiste informatie van Asus los te krijgen? Ik ga in ieder geval eens mailen naar de verdeler van Asus in België ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Sorry om het zo omhoog te kicken, maar heb weer een antwoord van Asus, ik had gerepleyed dat ik er niet mee opgezet was omdat dit toch hun topline moederbord was ...
Goodmorning,

Dear costumer, we do understand that you are disappointed about this fact, and at this time we are very sorry to inform you this fact, but because the new Conroe CPU hardware architecture has not been announced yet. Therefore, the hardware design of this motherboard does not support Conroe CPU at the moment.

Kind regards.

Asus TSD Team
heb nu weer gereplied om te vragen of de 1.03g revisie Conroe wél ondersteund dan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Matched: p5wd2, e
Dit antwoord Asus me op de vraag welke revisie van de P5WD2-E dan een Conroe wél ondersteund:
Goodmorning,

I cannot confirm this information at this time, because we do not have the information. And because the new Conroe CPU hardware architecture has not
been announced yet, it has not been taken up in our database. But as soon as we have this information, I personally will send you an email with this information.

Thanks for contacting the Asus Technical Support Team.

With kind regards,

Asus TSD Team
Dat ze vriendelijk zijn moet je ze wel nageven. Maar ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn dat ze het zelf nog niet weten. De chipset is er klaar voor, en misschien met wat BIOS updates kan er misschien ook nog wat gegoocheld worden, maar zoals het er nu voor staat geen Conroe support dus.

Had ook gemailed naar Cloetens (da's de enige verdeler van Asus in België) met de vraag Wordt Core 2 Duo ondersteund op mijn Asus P5WD2-E revision 1.02g? ... moet je even lezen wat die me antwoorden - die hebben het niet helemaal goed begrepen :)
Beste Geert,

de Core Duo is een CPU voor notebooks en past bijgevolg niet op die P5WD2-E. Je hebt een CPU met Socket 775 nodig. Een Pentium 4, Celeron D of Pentium D(vanaf intel 945 chipset). P5WD2-E ondersteund wel een Pentium D (desktop dual core van intel).

Welke CPU's het moederbord ondersteund kan u terugvinden op "support.asus.com". Daar gaat u over support en kiest CPU support. Daar kan u dan zoeken op basis van moederbord, CPU, Barebone wat precies compatible is, soms mits bios update. In de manual van het moederbord kan je ook vinden welke CPU's het ondersteund.

Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Bios updates kan je denk ik vergeten (helaas)

conroe moet gewoon een andere spanningsregelaar. er zijn wel al mods om een conroe op een Intel Bad axe rev. 302 te laten draaien ipv een 304. Even om aan te geven dat er een hardwarematige verandering nodig is.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Asus zal denk ik tot het moment dat de Conroe in de winkels ligt geen statement af geven of deze werkt in de P5WD2-E...

Volgens de fora is de default VCORE van de Conroe 1,1 a 1,2 V... Volgens de manual van Asus is de laagste VCORE 1,3 V , maar het kan zijn dat deze lager is bij een andere VID identificatie van de CPU. Aangezien de 975X chipset volledig compatible is met de Conroe, zal deze CPU dus op de P5WD2-E moeten kunnen draaien, desnoods met een gemodificeerde BIOS en een iets hoger voltage. In het ergste geval zou het bord gemodificeerd moeten worden om een VCORE van rond de 1,3V te forceren. Oftewel : de Conroe kan met een nieuwe BIOS op de P5WD2-E draaien, en in het ergste geval door een modificatie uit te voeren voor de spanningsvoorziening. Ik zie het nog steeds zonnig in :)

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

En die Core 2 duo wordt toch ook gewoon socket 775 eh? Ik vind daar niets van terug op "teh interweb" ...

Ochja, we hebben nu al zo lang geduld gehad (bijvoorbeeld op iets goeds van Intel), die paar maanden onwetendheid zal er ook nog wel bijkunnen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

"iemand" op Ebay had een Conroe getest met een P5WD2-E, maar zonder success ...

http://contact.ebay.com/w...=PageAskSellerQuestion_VI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

FreeRider schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:32:
Asus zal denk ik tot het moment dat de Conroe in de winkels ligt geen statement af geven of deze werkt in de P5WD2-E...

Volgens de fora is de default VCORE van de Conroe 1,1 a 1,2 V... Volgens de manual van Asus is de laagste VCORE 1,3 V , maar het kan zijn dat deze lager is bij een andere VID identificatie van de CPU. Aangezien de 975X chipset volledig compatible is met de Conroe, zal deze CPU dus op de P5WD2-E moeten kunnen draaien, desnoods met een gemodificeerde BIOS en een iets hoger voltage. In het ergste geval zou het bord gemodificeerd moeten worden om een VCORE van rond de 1,3V te forceren. Oftewel : de Conroe kan met een nieuwe BIOS op de P5WD2-E draaien, en in het ergste geval door een modificatie uit te voeren voor de spanningsvoorziening. Ik zie het nog steeds zonnig in :)
Het probleem zit hem niet in de hoogte van het voltage maar in de stapjes die de voltage regelaar aan kan. Als de EIST namelijk aanstaat wordt de voltage constant omhoog en omlaag gegooid. Schijnbaar heeft de Conroe kleinere tussenstapjes nodig die de huidige voltage regelaars niet kunnen verzorgen. En een andere bios kan daar niks aan veranderen, bios is ook maar gelimiteerd aan hetgeen hem wordt aangeboden door de voltage regelaar (daarom bestaat er ook zoiets als volt mods).
shaidar schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:07:
"iemand" op Ebay had een Conroe getest met een P5WD2-E, maar zonder success ...

http://contact.ebay.com/w...=PageAskSellerQuestion_VI
Dat was dus een 1,02g bord waarschijnlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 17-05-2006 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Djoekie schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:16:
[...]

Het probleem zit hem niet in de hoogte van het voltage maar in de stapjes die de voltage regelaar aan kan. Als de EIST namelijk aanstaat wordt de voltage constant omhoog en omlaag gegooid. Schijnbaar heeft de Conroe kleinere tussenstapjes nodig die de huidige voltage regelaars niet kunnen verzorgen. En een andere bios kan daar niks aan veranderen, bios is ook maar gelimiteerd aan hetgeen hem wordt aangeboden door de voltage regelaar (daarom bestaat er ook zoiets als volt mods).

[...]

Dat was dus een 1,02g bord waarschijnlijk.
Wat je zegt weet ik ook, maar wellicht is er een mogelijkheid om de CPU zo te gebruiken dat het voltage vast staat... Dus geen wisselingen in de VCORE... We zullen het af moeten wachten.

Wat betreft je 2e punt : Als de BIOS de CPU niet herkent zal het bord niet starten (of wel starten maar de verkeerde CPU weergeven, zeer onwaarschijnlijk). Een gemodificeerde BIOS zou dit op kunnen lossen. En waarschijnlijk zal Asus geen revisie afhankelijke BIOSsen uitgeven, dus zal de Conroe CPU herkend worden, ALS de "oudere" revisies dan 1.03 beeld geven, met of zonder mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
om de cpu te herkennen moeten simpelweg de microcode's worden toegevoegd in het bios.
als je het bord dan mod (als de mods bekend worden) kan je conroe denk ik best draaiend krijgen op een oudere revisie.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 22:44

nFo

Wat is er eigenlijk verandert in de bios: 0601 voor de P5WD2-E ?

In het blad staat idd, dat de huidige 975X mainboards conroe ondersteunen, maar ik moet het nog zien.
Want abit maakt ook een nieuw bord voor conroe de: AW9D, die de: AW8D opvolgd.
Zou wel leuk zijn, scheelt weer 200 euro en een zooi voltmods opnieuw (laten) doen. :)

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/9819/volt6ug.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/5158/readpoints2uv.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 18-05-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Klopt het dat de lancering van de Conroe vlugger zal komen, dan oorspronkelijk gepland? Indien het klopt, voor wanneer dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
shaidar schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:08:

[...]

Had ook gemailed naar Cloetens (da's de enige verdeler van Asus in België) met de vraag Wordt Core 2 Duo ondersteund op mijn Asus P5WD2-E revision 1.02g? ... moet je even lezen wat die me antwoorden - die hebben het niet helemaal goed begrepen :)

[...]
:? De Core 2 Duo is toch ook een mobile processor die een socket 479 nodig heeft? De i975 chipset op de P5WD2-E heeft wel ondersteuning voor de core 2 duo ja, maar geen socket 479 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

twiekert schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:08:
[...]

:? De Core 2 Duo is toch ook een mobile processor die een socket 479 nodig heeft? De i975 chipset op de P5WD2-E heeft wel ondersteuning voor de core 2 duo ja, maar geen socket 479 :).
Heh? Conroe (desktop) en Merom (mobile) noemen toch allebei Core 2 Duo? Of staat hier niets dan leugens: nieuws: Vaarwel Pentium: Conroe en Merom heten Core 2 Duo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

quote: startpost
WINDOWS INSTALLATIE(s):
Het moederbord bevat veel moderne componenten en dat heeft tot gevolg dat een originele installatie CD van Windows XP niet gebruikt kan worden. De installatie crasht gewoon en je komt niet verder. Je zult dan eerst SP2 moeten slipstreamen en daarbij tevens de drivers integreren. Daar had ik nog niet mee te maken gehad maar even GooLang leven nLite".
Dit is in ieder geval niet waar op een Asus P5WD2-E moederbord, hier installeerde ie probleemloos met een SP2 Windows XP. Effe ter info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

twiekert schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:08:
Je haalt Core en Core2 door elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Bios update is gelukt, het bios bestand niet gaan renamen. :)

Dit geheugen lijkt mij wel wat:

G.SKILL PC2-8000 F2-8000PHU2-1GBHZ Dual channel 1024MB kit
DDR2-1000 CL 4,0-4-4-5 @ 2,2-2,3V :P
Alleen verkopen ze het niet in NL.
Kingston komt ook met: DDR2 1000 en 1066 geheugen.

[ Voor 67% gewijzigd door nFo op 25-05-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed op heb zitten er op dit mobo 2 raid controllers ?

Eentje ICH7R van de intel chipset en die brakke van Marvel Yukon ?
Together with the 4 Serial ATA ports enabled through the SATA 3Gb/s RAID controller integrated in the ICH7R Southbridge, the Intel 975X satisfies multi-task processing and data security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Correct, maar alleen die ICH7r werkt zonder problemen. Ik ken niemand die die 2de Marvell controller zonder kleerscheuren aan de praat gekregen heeft. Ikzelf ben er 450GB armer door, omdat het kreng mijn disks niet wil herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
shaidar schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:32:
Ik ken niemand die die 2de Marvell controller zonder kleerscheuren aan de praat gekregen heeft.
Hmm Shaidar, ik wil je niet teleurstellen maar de Marvell controller doet het bij mij al vanaf BIOS versies 4 en hoger probleemloos. Zowel de PATA als SATA aansluitingen. Het enige wat (nog) niet wil lukken is het aanmaken van RAID volumes :)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nja, 'kga het er niet op wagen en toch maar een klein 3ware raid controllertje derin prikken ... 3ware 80062LP om 2 diskjes in raid1 te zetten om toch maar nooit in de problemen te komen.

eindverantwoordelijkheid van die "server" ligt tenslotte niet bij mij, maar wil zowieso geen probs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

jwpmzijl schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:25:
[...]

Hmm Shaidar, ik wil je niet teleurstellen maar de Marvell controller doet het bij mij al vanaf BIOS versies 4 en hoger probleemloos. Zowel de PATA als SATA aansluitingen. Het enige wat (nog) niet wil lukken is het aanmaken van RAID volumes :)
Met welke schijven? WD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 14:26

BAWLS

... dingen met spullen

Na aardig wat probleem met de P5WD2 gehad te hebben die uiteindelijk door het geheugen veroorzaakt werden draait alles redelijk lekker. (Al vond hij gisteren ineens een S-ATA disk niet meer, na ompluggen op een andere controller ineens weer wel..beetje vreemd... maargoed)

Nu heb ik nog 1 probleem, ik gebruik de optische digitale uitgang (s/pdif) voor "Dolby Digital Live". Deze zit aangesloten op een Logitech z5400 5.1 setje. Het vreemde is echter dat ik regelmatig een hele korte hapering hoor, vooral met muziek is dat erg vervelend. Ik heb net de analoge uitgangen getest, hier heb ik precies hetzelfde probleem mee. Alsof de plaat een fractie van een seconde overslaat. (Inmiddels heb ik het ook met een gewone koptelefoon geprobeerd om uit te sluiten dat het aan de versterker ligt.)

Het enige dat ik me nu nog voor kan stellen is dat het een codec of een driver probleem is?

Ik vroeg me af of er meer mensen dit probleem hebben, of beter nog... een mogelijke oplossing ;)

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
shaidar schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:47:
[...]
Met welke schijven? WD's?
Hitachi deskstar, WD raptors, Toshiba 2,5", WD RAID SE

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

jwpmzijl schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 00:15:
[...]

Hitachi deskstar, WD raptors, Toshiba 2,5", WD RAID SE
Ahha, dat is dus het probleem. Die Marvell slikt blijkbaar niet graag Maxtors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

BAWLS schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:18:
Na aardig wat probleem met de P5WD2 gehad te hebben die uiteindelijk door het geheugen veroorzaakt werden draait alles redelijk lekker. (Al vond hij gisteren ineens een S-ATA disk niet meer, na ompluggen op een andere controller ineens weer wel..beetje vreemd... maargoed)

Nu heb ik nog 1 probleem, ik gebruik de optische digitale uitgang (s/pdif) voor "Dolby Digital Live". Deze zit aangesloten op een Logitech z5400 5.1 setje. Het vreemde is echter dat ik regelmatig een hele korte hapering hoor, vooral met muziek is dat erg vervelend. Ik heb net de analoge uitgangen getest, hier heb ik precies hetzelfde probleem mee. Alsof de plaat een fractie van een seconde overslaat. (Inmiddels heb ik het ook met een gewone koptelefoon geprobeerd om uit te sluiten dat het aan de versterker ligt.)

Het enige dat ik me nu nog voor kan stellen is dat het een codec of een driver probleem is?

Ik vroeg me af of er meer mensen dit probleem hebben, of beter nog... een mogelijke oplossing ;)
Is er niet een programma op de achtergrond 100% van je cpu aan het stelen? Bekijk ook eens wat je VOOR het probleem allemaal voor een programma's, drivers en updates hebt gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Djoekie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 08:50:
Is er niet een programma op de achtergrond 100% van je cpu aan het stelen? Bekijk ook eens wat je VOOR het probleem allemaal voor een programma's, drivers en updates hebt gedraaid.
Dat is dus het vreemde, ik heb er een dual core 930 in zitten die op 3 Ghz draait. Als ik de cpu stats bekijk en alleen winamp draai dan zit ik rond de 5% belasting zonder dat ik vreemde pieken zie. Als ik in de proces lijst kijk zie ik "system idle process" altijd bovenaan staan met 90+ procent.

Dit probleem heb ik eigenlijk vanaf het begin afaan gehad, ik heb dit systeem nu maximaal 2 weken en het viel me in het begin niet zo heel op tot ik goed ging luisteren. Ik heb in eerste instantie alle Asus drivers / software geinstalleerd en heb gisteren dus de meest recente Realtek driver geinstalleerd. (Ik bleek echter al de meeste recente te hebben)

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

BAWLS schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:33:
[...]

Dat is dus het vreemde, ik heb er een dual core 930 in zitten die op 3 Ghz draait. Als ik de cpu stats bekijk en alleen winamp draai dan zit ik rond de 5% belasting zonder dat ik vreemde pieken zie. Als ik in de proces lijst kijk zie ik "system idle process" altijd bovenaan staan met 90+ procent.

Dit probleem heb ik eigenlijk vanaf het begin afaan gehad, ik heb dit systeem nu maximaal 2 weken en het viel me in het begin niet zo heel op tot ik goed ging luisteren. Ik heb in eerste instantie alle Asus drivers / software geinstalleerd en heb gisteren dus de meest recente Realtek driver geinstalleerd. (Ik bleek echter al de meeste recente te hebben)
Kijk eens in je boekje welke apparaten op dezelfde IRQ zitten als de geluidskaart. Wellicht dat je een PCI kaart erin hebt die nu op dezelfde IRQ zit als de geluidskaart maar eigenlijk z'n IRQ niet wilt delen. Oplossing is die kaart een PCI slot te verschuiven. Mocht het een onboard apparaat zijn die niet cruciaal is voor jouw (bijv de tweede raid controller) dan kun je die uitzetten in de bios.

IRQ is een soort directe communicatieweg tussen operating system en het apparaat (Mocht dit een verkeerde verklaring zijn, gewoon aangeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Djoekie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:42:
Kijk eens in je boekje welke apparaten op dezelfde IRQ zitten als de geluidskaart. Wellicht dat je een PCI kaart erin hebt die nu op dezelfde IRQ zit als de geluidskaart maar eigenlijk z'n IRQ niet wilt delen. Oplossing is die kaart een PCI slot te verschuiven. Mocht het een onboard apparaat zijn die niet cruciaal is voor jouw (bijv de tweede raid controller) dan kun je die uitzetten in de bios.

IRQ is een soort directe communicatieweg tussen operating system en het apparaat (Mocht dit een verkeerde verklaring zijn, gewoon aangeven).
Ah, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, volgens het boekje is de IRQ inderdaad shared. Als ik het in windows controleer blijkt hij op IRQ 19 te zitten samen met een "Intel USB Host Controller" en een "ITE ATA/ATAPI controller".

Ik heb in het bios "COM1", "LPT1", en die "Marvell" netwerk controller disabled. Na opnieuw opstarten zie ik die devices inderdaad niet meer maar blijven ze op IRQ 19 zitten :(

Verder heb ik geen PCI kaarten in deze machine zitten, het zijn allemaal onboard devices en natuurlijk de PCIx videokaart.

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

BAWLS schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 12:32:
Als ik het in windows controleer blijkt hij op IRQ 19 te zitten samen met een "Intel USB Host Controller" en een "ITE ATA/ATAPI controller".
Na beide controllers via bios danwel via windows uitgezet te hebben blijf ik de haperingen houden, daar ligt het dus helaas ook niet aan...

[ Voor 4% gewijzigd door BAWLS op 30-05-2006 13:42 ]

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS

BAWLS

... dingen met spullen

Uiteindelijk heb ik toch maar een bios update gedaan en dit heeft het probleem verholpen :)

Ik was een beetje terughoudend met het updaten van het bios aangezien ik mijn vorige P5WD2 omzeep heb geholpen met een bios update...

Toch is het vreemd dat ze op de support pagina bij die nieuwe bios versie alleen een notitie zetten dat deze nieuwe versie nieuwere CPU's support. Er stond niets vermeld over geluidsproblemen of iets dergelijks, je zou een lijstje met opgeloste bugs en verbetering verwachten.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

BAWLS schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:45:
Uiteindelijk heb ik toch maar een bios update gedaan en dit heeft het probleem verholpen :)

Ik was een beetje terughoudend met het updaten van het bios aangezien ik mijn vorige P5WD2 omzeep heb geholpen met een bios update...

Toch is het vreemd dat ze op de support pagina bij die nieuwe bios versie alleen een notitie zetten dat deze nieuwe versie nieuwere CPU's support. Er stond niets vermeld over geluidsproblemen of iets dergelijks, je zou een lijstje met opgeloste bugs en verbetering verwachten.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Kan ook zijn geweest dat je een bepaalde setting in je oude bios verkeerd had staan. Bij een Asus bios flash wordt meestal ook de CMOS gereset om te voorkomen dat oude settings niet compatible zijn met de nieuwe bios of nieuwe mogelijkheden niet gebruikt worden met de oude settings :+ .

Daarbij doe ik altijd nog een "load defaults" extra na een bios flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: premium, p5wd2, e
Hallo,

Ik heb een vraag over twee moederborden uit de P5WD2-serie. Namelijk de P5WD2-E Premium, en de P5WDG2-WS. Beide moederborden maken gebruik van een Crossfire chipset, maar zoals op de Asus site staat, draait op de P5WD2-E Premium een Crossfire-opstelling alleen op 8x-modus. Weet iemand of dit ook geldt voor de P5WDG2-WS? Dit staat namelijk niet op de site en ik was namelijk van plan om bij mijn nieuwe PC de mogelijkheid open te houden om Crossfire of SLI te nemen. Jammer genoeg heb ik tot nog toe geen moederborden gezien die SLI ondersteunen op socket 775, die ook nog eens DDR2-800 geheugen ondersteunen. Kijk ik naar Crossfire, dan zie ik dat wel degelijk.

Daarnaast heb ik ook de vraag hoe het nou zit met twee Gb-LAN aansluitingen. Is het mogelijk om zo met drie PC's direct aangesloten te werken? Dat mijn PC als 't ware als "host" wordt gezien, met aan beide uitgangen twee verschillende PC's, ook met een Gb-LAN. Zien die twee PC's elkaar ook gewoon goed? Treed er snelheidsverlies op, en is het dus handiger om een Gb-router te nemen?

Bij voorbaat dank,

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:41:
Hallo,

Ik heb een vraag over twee moederborden uit de P5WD2-serie. Namelijk de P5WD2-E Premium, en de P5WDG2-WS. Beide moederborden maken gebruik van een Crossfire chipset, maar zoals op de Asus site staat, draait op de P5WD2-E Premium een Crossfire-opstelling alleen op 8x-modus. Weet iemand of dit ook geldt voor de P5WDG2-WS? Dit staat namelijk niet op de site en ik was namelijk van plan om bij mijn nieuwe PC de mogelijkheid open te houden om Crossfire of SLI te nemen. Jammer genoeg heb ik tot nog toe geen moederborden gezien die SLI ondersteunen op socket 775, die ook nog eens DDR2-800 geheugen ondersteunen. Kijk ik naar Crossfire, dan zie ik dat wel degelijk.
Arjan
ja, bij de P5WDG2-WS geldt hetzelfde verhaal als voor de P5WD2-E...
en wil je SLI icm s775, zul je moeten kijken naar een nVidia chipset op een s775 bord, zoals de Asus P5N32-SLI Deluxe :) Dan ben je alleen gebonden aan maximaal DDR2-667. maar volgens mij maakt dit qua prestaties een nihil verschil, en bovendien is het ook nog een stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, bedankt. Dat is wel een tegenvaller, al zeg ik het zelf. Het enigste verschil is natuurlijk het geheugen, maar ik had graag 't snelste van 't snelste, de prijs maakte namelijk niet zoveel uit. :P

Ik denk dan dat ik dan maar voor de Asus P5N32-SLI Deluxe, samen met twee GeForce 7900GTX ga. Weet iemand misschien of dit een goed moederbord is? En weet iemand of de processor die ik ga nemen nog een bottleneck kan vormen i.v.m. de twee grafische kaarten? Ik was van plan om de Intel Pentium D 960 te kopen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat een probleem zal vormen, maar ik denk ik vraag het nog maar even. ^^

Als zulke vragen al naar 'n ander topic moeten, zeg 't maar, dan verplaats ik 't wel. ;)

EDIT: Nu zeg ik dat wel eigenlijk snel, maar is 8x echt een heel stuk langzamer dan 16x? Merk je dat wel?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

SLI werkt gewoon op de P5WD2-E hoor ;) Je moet er wel even tijd voor nemen, en niet direct opgeven :)

Binnenkort heb ik een Asus P5ND2-Sli te koop staan, als ik gedaan heb met testen of dat bordje sneller is dan de P5WD2-E ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, maar draait dat dan wel op 16x? En hoe kan ik daarvoor zorgen dan, als nVidia niet voor de juiste drivers zorgt voor op de Intel chipset? Ik ben namelijk niet zo l33t in zulke dingen, aangezien dit m'n eerste zelf-samengestelde PC wordt. Ik heb wel redelijk wat verstand van wat ik allemaal moet nemen, maar echt de technische stuff is niet voor mij weggelegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Je moet je niet blindstaren op die 16x of 8x hoor, daar merk je in de practijk helemaal niets van. Het zijn trouwens maar alleen de recentste borden die 2x 16x aankunnen, vroegere bordjes werden altijd gesplitst op 2 keer 8x

En ja, als je een zonder zorgen systeem wil, zou ik ook voor de Nvidia Chipset gaan :)

Ik zal proberen dat ik vandaag die P5ND2-sli zal testen, dan weet je het direct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag, ik ben benieuwd. Ik heb de tijd echter nog wel hoor, ik koop m'n PC pas als die prijsverlaging van Intel geweest is. :P . Maar als je er echt niets van merkt met de snelheid, kan ik 't dus net zo goed houden op 2x X1900XT's op de P5WDG2-WS, zodat ik daar wel DDR2-800 heb. :P

Ik zal eens even kijken naar reviews of artikelen over 't 8x, om zo te zien wat er nou 'n beetje uit kwam. Of als iemand anders nog wat over te zeggen heeft over de vraag of je verschil merkt tussen Crossfire op 8x of op 16x, graag. :)

EDIT: Nou, zover ik weet kan de Asus P5N32-SLI Deluxe met SLi 16x werken, want ik citeer van de Asus site:

"Twee volledige bandbreedte 16-lane PCI Express links verzekeren u van maximale grafische prestaties voor volgende-generatie GPU’s en spellen. Biedt tweemaal zoveel PCI Express-bandbreedte als X8 SLI-oplossingen!"

Dat is erg mooi, en betekent dat ik hier voor ga. Bedankt voor jullie hulp, ik zal nog even in 't complete systemen forum een topic aanmaken over het systeem wat ik in elkaar ga zetten voor eventuele tips en hints. Nogmaals bedankt. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-12-2024
Blieperdebliep.

Had ik met mijn 2 hitachi 200 gb sata II, 2 Maxtor 250 16 mb sata I en 2 seagates van 200gb sata het spul draaiend op die geile mavellchip.....
nu met 4 maxtors 300gb sata II op de intel controller en de 2 hitachi op de marvell niet meer aan de pruttel te krijgen. wordt wachtten op een nieuwere bios dan 0601.

|:(

eehhrrrmmm,.... Ik ga niet eureka roepen.

Ik heb de marvell werken gekregen op de volgende manier.

1. Bios geflashhed naar nr 0601 en Raid 0 aangemaakt op de intel
2. Windows geinstaleert.
3. Nieuwste drivers voor de marvell geinstaleert in windows met alle windows update.
4. tijdens het booten van de mavell op R gedrukt.
5. Raid 0 aangemaakt in de marvell bios.
6. geboot van de windows cd met raid drivers van de marvell op flop in de flop drive
7. op f6 gerost.
8. drivers geinstaleerd en schijven herkend.
9. partities aangemaakt
10. en 400 gb extra over 2 losse schijven weliswaar in verkenner.

:z

[ Voor 50% gewijzigd door Mushjkin op 12-06-2006 22:10 . Reden: ook ik maak fouten ]

(\__/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Voor die mensen die de Beta van Vista willen installeren op de P5WD2-e premiuim hierbij een tip.

Ik heb er even over gedaan om de installatieprocedure te doorlopen. Iedere keer kreeg ik een BSOD voordat ik in de installatieprocedure drivers voor de harddisk controller kon kiezen. Ik heb daarbij zo'n beetje iedere combinatie die het BIOS (AHCI, RAID, etc) kent gebruikt. Het lukte echter niet om te installeren naar een SATA harddisk.

Uiteindelijk heb ik een IDE disk aangesloten op de Intel IDE controller (master). De DVD als slave opzelfde controller en installeren maar. Nu kreeg ik géén crashes meer en verliep de installatie zoals je mag verwachten. Nadat Windows was geïnstalleerd kon ik op mijn gemak alle drivers voor de SATA controllers installeren (zowel de ICH7 als de Marvell). Met Ghost de installatie van de IDE schijf overgezet maar een SATA schijf en vervolgens zonder problemen booten vanaf de SATA schijf.

Tot zover...............

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

jwpmzijl schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:39:
Voor die mensen die de Beta van Vista willen installeren op de P5WD2-e premiuim hierbij een tip.
Ik had daar geen problemen mee? Na dat ik hem de drivers voor m'n ICH7r RAID0 array gegeven had, installeerde ie zonder mopperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 14:34

Dexter

d((o_o))b

Voor de P5WDG2-WS is een nieuwe BIOS uit, 6.02. Volgens Asus zou ie nieuwe procs moeten ondersteunen, maar uit de CPU-support chart kan ik niet halen welke procs dat dan zouden moeten zijn...

Core2Duo op nieuwe revisie van dit mobo wellicht?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Dexter schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:15:
Voor de P5WDG2-WS is een nieuwe BIOS uit, 6.02. Volgens Asus zou ie nieuwe procs moeten ondersteunen, maar uit de CPU-support chart kan ik niet halen welke procs dat dan zouden moeten zijn...

Core2Duo op nieuwe revisie van dit mobo wellicht?
Ik vrees dat we kunnen vergeten dat de bordjes die wij nu hebben ( p5wd2, p5wd2-en p5wd2g-ws) ooit Conroe zullen ondersteunen... Nieuwere resivies wel, maar het valt zéér te betwijfelen of die ooit in retail te vinden zullen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

shaidar schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:46:
[...]
Ik vrees dat we kunnen vergeten dat de bordjes die wij nu hebben ( p5wd2, p5wd2-en p5wd2g-ws) ooit Conroe zullen ondersteunen... Nieuwere resivies wel, maar het valt zéér te betwijfelen of die ooit in retail te vinden zullen zijn...
Ach ja als je op een budget zit kan ik me voorstellen dat je het niet leuk vindt (alhoewel de aanschaf van een nieuwe processor ook niet goedkoop is). Aan de andere kant bieden de nieuwe borden ook wel weer nieuwe features, de oude verkoop je wel weer oid.

Overigens komt zeker van de P5WD2G-WS een Pro versie die de Conroe ondersteund, de P5WD2G-WS Pro dus (in feite 1.03g). En eigenlijk kun je wel stellen dat de P5WD2-E is vervangen door de Asus P5W DH Deluxe. P5WD2 serie is vervgelijkbaar met de P5B serie. Die laatste ben ik op aan het wachten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Op een budget? Ik heb nu wel geen zin om nog eens 250+€ uit te geven natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

shaidar schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:21:
Op een budget? Ik heb nu wel geen zin om nog eens 250+€ uit te geven natuurlijk ;)
Even een versnelde tijdlijn:

Introductie socket 775 processors
K'Had daarvoor een Asus P4C800-E Deluxe met een P4 3ghz etc. Dit was dus meteen een klapper aangezien je meteen ook een socket 775 moederbord, pci-express videokaart en liefst ook nog DDR2 geheugen moest hebben (sommige borden pikte nog DDR en enkele zelfs nog AGP maar owke). Tevens bedacht Intel dat de voedingen ineens 24 pins moesten hebben naar de EPS standaard die daarvoor alleen gebruikt werd voor serverborden (waren ook adapters voor ja).

Introductie Dual Core
Was eindelijk klaar om een heel nieuwe pc in elkaar te steken (socket 775 cpu, mobo, pci-e vidkaart en DDR2), kwam de volgende slag. Dual core kon je niet draaien op de net een half jaar oude chipsets (Intel 915 en 925). Oftewel bij een nieuwe processor, ook een nieuw moederbord met 945, 955 chipset en later de nog de 975 chipset. Tussendoor nog het leuke geintje dat je een 1066mhz fsb processor alleen op de duurdere chipsets kon draaien officieel.

Introductie Core 2 Duo
Owke dual core aan de gang, helemaal blij, lekker snel systeem. Bang, Intel introduceert Core architectuur en Netburst wordt in een klap oud nieuws ondanks nieuwe revisies. Intel bedenkt dat de Core processors een nieuwe VRM nodig hebben en kijk daar, oude moederborden ondersteunen geen Core 2 Duo processors... En dat terwijl de chipset zelf in dit geval totaal geen problemen ermee hebben.

Dus ach ja ik ben het onderhand wel gewend van Intel en bereken de kosten voor een ander moederbord er altijd bij als ik wissel van processor :) . M.a.w. als je steeds mee wilt, moet je bij Intel een gevulde portomonnee hebben. AMD was hier iets beter in wat dat betreft, socket A anyone?

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 17-07-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

shaidar schreef op maandag 17 juli 2006 @ 14:21:
Ik hoop dat er nog een hardware mod ofzo komt, voor de: Asus P5WD2-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Er is een nieuwe bios voor de: P5WD2-E Premium: 0604
Even geupdate, geen idee wat er verandert is.

ftp://dlsvr01.asus.com/pu...E%20Premium/WD2EP0604.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
nFo schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:48:
Er is een nieuwe bios voor de: P5WD2-E Premium: 0604
Even geupdate, geen idee wat er verandert is.
Volgens de website van Asus zou er een compatibiliteits probleem tussen de Marvell 6141 en sommige harde schijven verholpen zijn. Aangezien ik zelf al enige tijd geen problemen met mijn Marvell meer (tenminste zolang ik géén RAID volumes wil draaien op de Marvell) heb kan ik niet beamen of dit zo is

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Ik zal dit topic maar uit m'n bookmarks halen zeker, mijn P5WD2-E Premium is vervangen door een P5W DH Deluxe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

shaidar schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:52:
Ik zal dit topic maar uit m'n bookmarks halen zeker, mijn P5WD2-E Premium is vervangen door een P5W DH Deluxe :p
Ik heb de: Asus P5WDG2 WS Professional besteld. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 16:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

good 4 you d:)b

Leuk topic .. 'k kom hier ook maar ff posten :w

Ik overweeg ook om wat nieuwe spulletjes te gaan kopen.
Ik heb nu het P4 systeem uit mijn sig. Een P4 @ 2677MHz (26x 411 FSB) :o op een ASUS P4T533-C

Belangrijkste voor mij is veilige & snelle data opslag en dus een moederbord met lekker veel mogelijkheden. Mijn ervaringen met ASUS zijn niets dan goed, dus komt er wéér een ASUS.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de ASUS P5WDG2-WS professional ...

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1289/1289_l.jpg

om de volgende redenen:

2x PCI-e 16x (8x in Crossfire opstelling)
2x PCI-X
2x PCI
.. feitelijk dus 2 PCI 66MHz poorten!! d:)b

maar vooral vanwege de ..

Intel Southbridge
4x SATA RAID 0, 1, 10, 5, JBOD

Marvell chip
4x SATA RAID 0, 1

:9

Ik heb namelijk het volgende voor ogen met dit systeem:

#1 RAID 5 @ Intel South Brigde
4x SATAII Maxtor DiamondMax 10 320 Gig 16 MB NCQ 7200 rpm
doel: OS Win XP SP2 of Vista en games

#2 RAID 1 @ Marvel
2x SATAII Maxtor DiamondMax 9 160Gig 16MB NCQ 7200 rpm
doel: dedicated mp3's + mp3's backup

#3 RAID 5 Promise TX2000 pci
4x PATA DiamondMax 9 250 Gig 16 MB NCQ 7200 rpm
doel: films, series, videobewerking, downloads e.d.

jup, 10 HD's @ 2.3 TeraByte

O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

... maar die heeft nog maar 3 SATA poorten i.t.t. de niet-professional. Raid 5 wordt op de Marvel chip (nog) niet ondersteund, dus dat wordt RAID 0 of 1 .. in mijn geval RAID 1 mirror voor de MP3 collectie O+

Ook in het geval van mijn werk als Unix/Systeem-beheerder (www.vertis.nl (Ordina)) lijkt het mij leuk om thuis de PCI-X mogelijkheid te hebben .. kan ik nog eens een SCSI controller en wat SCSI schijven mee naar huis nemen om wat te testen en te pielen :)

zoals ik het nu zie ga ik voor de Professional uitvoering i.c.m. een Intel Core Duo 2 2.4 GHz @ 1066MHz FSB :9~

edit:
in bestelling:

1x Asus Moederbord P5WDG2 WS Professional PreOrder!
1x Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
1x Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
1x Corsair TWIN2X2048-8500C5 2048 MB, PC8500, 1066 MHz
4x Maxtor MaXLine III RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
4x Conceptronic Serieel Naar Ultra ATA Converter
1x Asus VGA Radeon EAX1900XT 512 MB

wank :9 :P :9 :P

updated: zwikje is binnen! Zie sig! :*)

[ Voor 42% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-09-2006 21:04 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er is ook een 1.0.2.15 versie uit voor de Marvel driver nu! :)

update 31-7-2006:
Marvell 88SE6141 RAID Driver V1.0.2.15 for Windows 2000/XP/2003 and Windows 64bit XP/2003

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
^ hier staat ie wel tussen, directe link lukt me zo ff niet 1 2 3

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

De P5WDG2-WS Professional heeft nog altijd: 7 sata2 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mjah daarom, ik was eigenlijk op zoek naar 8 :/

Anyway, ik zag dat de Core Duo 2 zó onwijs snel was, dat de keus voor de gewone WS eigenlijk niet meer relevant was. Ik red me hier wel mee :)

En mijn Promise controller gaat nu van een PCI 2.0 33MHz naar een PCI 2.2 66MHz slot, dus ik denk dat ik mijn PATA RAID 5 eerst maar eens hier op aan ga maken en dan de nieuwe SATAII schijven op de onboard Intel Ich7 controller. Dan zie ik wel wat ik met die 3 poorten op de marvel chip ga doen. Misschien een RAID 1 mirror voor mijn MP3's o.i.d. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Bios geupgrade windows installeerde de marvell controller opnieuw.

Waar ik wel op hoop is dat mijn bord de core 2 duo aankan, daarvoor heb ik het gekocht, alleen heb ik rev 1.02G.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

TGEN

Hmmmx_

Ik vraag me af waarom je voor Maxtor schijven kiest als veilige data opslag een eis is, en je niet aangeeft of en wat voor backups je maakt? Verder, volgens mij is het of PCIe x16 + PCIe x1 of PCIe x8 + PCIe x8. Dus niet PCIe x16 + PCIe x8. En volgens mij kunnen de twee PCI sloten niet op 66MHz werken, alleen de twee PCI-X 133/100/66 sloten.

Ook snap ik niet waarom je tevreden bent met onboard nep^H^H^Hsoftware RAID, maar vervolgens wel een Areca intelligent RAID adapter wil kopen als er niet genoeg poortjes onboard zijn. Dat is nogal een sprong in uitgave, vandaar. Het zou natuurlijk beter zijn om direct een 8poorts Areca controller te kopen, en die onboard software RAID zut te laten voor wat het is :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TGEN schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:18:
Ik vraag me af waarom je voor Maxtor schijven kiest als veilige data opslag een eis is, en je niet aangeeft of en wat voor backups je maakt?
Ik denk dat je op mijn posting doelt?

Maxtor roelt gewoon. 'k Heb al 1,5 jaar 6 stuks continu 24/7 draaien, waarvan 2 in RAID 0 en dit zonder enige problemen en hun voorgangers draaien tegenwoordig hun rondjes in andere PC's of portable behuizingen en doen het nog steeds probleemloos. Je hoort uiteenlopende verhalen maar mijn ervaringen zijn niets dan goed. d:)b

Daarnaast ben ik niet voor niets zo gebrand op RAID 5 ... waarbij je altijd 1 schijf mag missen zonder gegevens verlies. Met 2 Terabyte backup je je data ook niet meer ffies op DVD...
Verder, volgens mij is het of PCIe x16 + PCIe x1 of PCIe x8 + PCIe x8. Dus niet PCIe x16 + PCIe x8.
Geen idee .. misschien zijn er mensen hier die dit kunnen bevestigen. Denk dat een PCI-X RAID controller toch mijn voorkeur hebben zou, wat ik al zei, om de mogelijkheid voor Crossfire open te houden.
En volgens mij kunnen de twee PCI sloten niet op 66MHz werken, alleen de twee PCI-X 133/100/66 sloten.
Klopt. Dat zei BalusC ook al. Jammer maar helaaspindakaas :/
Ook snap ik niet waarom je tevreden bent met onboard nep software RAID, maar vervolgens wel een Areca intelligent RAID adapter wil kopen als er niet genoeg poortjes onboard zijn. Dat is nogal een sprong in uitgave, vandaar. Het zou natuurlijk beter zijn om direct een 8poorts Areca controller te kopen, en die onboard software RAID zut te laten voor wat het is :).
Ik ben ook helemaal niet zondermeer tevreden met de onboard zut, een Areca 4 poorts, of zelfs 8 poorts is natuurlijk een bescheiden natte droom, maar zoals je al zegt kosten ze een flinke duit dus ik ga eerst maar eens kijken wat ik hier uit halen kan. Als die uitkomsten tegenvallen, of gewoon teveel processorload veroorzaken kan ik er altijd nog een Areca bij kopen. De 4 poorts is dan puur een financiële overweging, anders zou ik zondermeer zoor de 8 poorts gaan. Wellicht wordt het ook wel zo'n RAIDcore kaart o.i.d. als alternatief, 8 poorten voor dezelfde prijs als een Areca 4 poorts.

edit: owjah, e.e.a. kwam er ook van, omdat ik dacht dat ik de Promise wederom slechts met 133MB/s moest laten draaien, maar dat valt dus wat mee, ik kan hem nu dus met 266MB/s in gaan zetten in een PCI-X poort. Da's al een forse sprong vooruit! Benchmarken moet doen uitwijzen of ze dan nog steeds erg afgeremd worden. Ze draaien nu echter met 2 schijven in RAID 0 @90-100MB/s maar straks 4 schijven in RAID 5.

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-08-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

TGEN

Hmmmx_

ing._Buttje schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat je op mijn posting doelt?
Ja :).
Maxtor roelt gewoon. 'k Heb al 1,5 jaar 6 stuks continu 24/7 draaien, waarvan 2 in RAID 0 en dit zonder enige problemen en hun voorgangers draaien tegenwoordig hun rondjes in andere PC's of portable behuizingen en doen het nog steeds probleemloos. Je hoort uiteenlopende verhalen maar mijn ervaringen zijn niets dan goed. d:)b
Dat komt natuurlijk altijd voor, maar ik heb nogal slechte ervaringen met Maxtor. Zie het maar zo: een gewaarschuwd man telt voor twee ;).
Daarnaast ben ik niet voor niets zo gebrand op RAID 5 ... waarbij je altijd 1 schijf mag missen zonder gegevens verlies. Met 2 Terabyte backup je je data ook niet meer ffies op DVD...
Realiseer je wel dat een RAID 1/5/6/10/50 geen vervanging is voor een goede backup (op tape bijvoorbeeld, werkt handiger dan DVD). Het komt erg vaak voor dat de oorzaak voor het uitvallen van een schijf een oorzaak is die gedeeld wordt door alle schijven, zoals bijvoorbeeld oververhitting, spanningspieken, etc.
[...]

Geen idee .. misschien zijn er mensen hier die dit kunnen bevestigen. Denk dat een PCI-X RAID controller toch mijn voorkeur hebben zou, wat ik al zei, om de mogelijkheid voor Crossfire open te houden.
Dat lijkt mij ook de handigste keuze, daar er vooralsnog meer keuze is wat betreft PCI-X RAID adapters t.o.v. PCIe.
[...]

Ik ben ook helemaal niet zondermeer tevreden met de onboard zut, een Areca 4 poorts, of zelfs 8 poorts is natuurlijk een bescheiden natte droom, maar zoals je al zegt kosten ze een flinke duit dus ik ga eerst maar eens kijken wat ik hier uit halen kan. Als die uitkomsten tegenvallen, of gewoon teveel processorload veroorzaken kan ik er altijd nog een Areca bij kopen. De 4 poorts is dan puur een financiële overweging, anders zou ik zondermeer zoor de 8 poorts gaan. Wellicht wordt het ook wel zo'n RAIDcore kaart o.i.d. als alternatief, 8 poorten voor dezelfde prijs als een Areca 4 poorts.
Voor zo'n 70 euro heb je ook van SuperMicro een SATA controller met Marvell 88SX6081 chip aan boord (8 poorts). Daar moet je dan ook software RAID op draaien, maar het is wel een flink stuk goedkoper dan die RAIDcore (maar het ontbreekt dan wel een XOR engine natuurlijk).
edit: owjah, e.e.a. kwam er ook van, omdat ik dacht dat ik de Promise wederom slechts met 133MB/s moest laten draaien, maar dat valt dus wat mee, ik kan hem nu dus met 266MB/s in gaan zetten in een PCI-X poort. Da's al een forse sprong vooruit! Benchmarken moet doen uitwijzen of ze dan nog steeds erg afgeremd worden. Ze draaien nu echter met 2 schijven in RAID 0 @90-100MB/s maar straks 4 schijven in RAID 5.
Let er wel op dat het kan zijn dat beide slots vervolgens op 66MHz moeten draaien omdat er maar een PCI-X bus aanwezig is (dit weet ik echter niet zeker, dus zoek het nog eens na :)).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mjah, volgens mij klopt dat laatste wel ja :)

tjah keuzes ... eerst maar snel gaan kijken hoe dat onboard spul presteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ik heb ook gemengde gevoelens bij maxtor, ik heb 2x 120gb's van maxtor en ze draaien perfect, diamonmax 9s zijn dat. maar ik repareer wel veel pc's met 80gb of 160gb gecrashte maxtortjes.

veelal huis tuin en keuken pctjes zonder extra cooling o.i.d.
Zelf draai ik niet zonder hddcooling (intake fan), mijn hdd's zijn dus altijd laag aan de temperatuur, dit kan ook een reden zijn dat die 120gb's van mij het lang volhouden.

Mijn broer heeft is een aantal 200gb diamondmax 10's moeten kopen voor naar zweden te sturen, een server voor daar.
die hielden het nog geen maand uit, alle 5 waren gecrasht, overigens ook te weinig cooling.

ik heb het idee dat je maxtor's goed moet coolen, anders begeven ze het heel erg snel.

Nu heb ik die maxtor's niet meer maar een Western Digital en geniet nog iedere dag van de stilte, echt een verademing als je het vergelijkt met Maxtor, en hopelijk betrouwbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door duncanvdlinden op 05-08-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Eens, als je je vinger op die ene zwarte chip legt, duurt het maar 1 seconde zo'n beetje voordat je, je brandt! Wellicht ligt het idd wel aan de koeling .. iets waar ik altijd grote zorg aan besteed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ing._Buttje schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 20:20:
Eens, als je je vinger op die ene zwarte chip legt, duurt het maar 1 seconde zo'n beetje voordat je, je brandt! Wellicht ligt het idd wel aan de koeling .. iets waar ik altijd grote zorg aan besteed :)
idd, zeer verstandig.

Ach het is een wondere wereld hddland, die WD van mij ben ik ook niet 100% tevreden over, als hij erg veel moet seeken gaat hij een beetje piepgeluiden maken, hij rateld niet maar daar voor terug krijg ik bij hevig seeken dat gepiep. Schijnt een kwaaltje te zijn in de WD3200XX serie, aan de andere kant is deze reeks wel wat sneller als de WD2500XX reeks, dus dat was mijn punt van overwegen.
Als ik weer nieuwe zou kopen zou ik voor Seagate gaan, ik wil dat wel is een keer testen.

Verder heb ik het gevoel dat bij hevig transferren en zoeken dat de pit een beetje snel er vanaf raakt, maar dat zou ook kunnen omdat ik raid-0 gewend was :p
Ik wilde van IDE af heb dus die Maxtors niet meer in de pc zitten, begin ontwenningsverschijnselen te krijgen zonder raid-0 :p

[ Voor 14% gewijzigd door duncanvdlinden op 05-08-2006 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik het meest nieuwsgierig naar ben is; wat doet de P5WD2-E prem. met de Conroe.
Ik denk er over deze proc. eerst te kopen en in dit mobo te drukken, een ander moederbord
kan altijd nog. Of zijn er al verwijzingen dat de conroe daadwerkelijk draait op de E premium?
Anders moet ik maar het voortouw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Da's misschien toch iets voor in de openingspost. de P5WD2-E zoals wij die kennen zal géén Conroe ondersteunen. Er bestaat wel een nieuwere revisie van het bord, maar die zal nooit in de winkel terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

lijkt mij een strak plan jah ..

/me roept TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:44
shaidar schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 11:02:
Da's misschien toch iets voor in de openingspost. de P5WD2-E zoals wij die kennen zal géén Conroe ondersteunen. Er bestaat wel een nieuwere revisie van het bord, maar die zal nooit in de winkel terecht komen.
Dit is wel balen , ik heb ook een p5wd2-e premium en dus daar gaat geen C2D op werken ?
Ook niet met de nieuwste bios ?

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
ing._Buttje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 11:18:
lijkt mij een strak plan jah ..

/me roept TS
Ik heb de openingspost aangepast en deze info toegevoegd. Het is Q&D maar heb even niet meer tijd.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

ibfranky schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:52:
[...]

Dit is wel balen , ik heb ook een p5wd2-e premium en dus daar gaat geen C2D op werken ?
Ook niet met de nieuwste bios ?

:'(
Neen, omdat het geen software probleem is, maar een hardware probleem. De rev 1.02g van de P5WD2-E is nu eenmaal niet uitgerust met VRMs die aan de eisen voor een C2D CPU voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik snap niet waarom jullie allemaal een p5w gaan zitten bestellen terwijl er duidelijk bijstaat dat ze geen CONROE ondersteunen, iig staat die er niet bij.

Tis allemaal een beetje onduidelijk maar goed, als je niet zo leet bent dan zou ik bijvoorbeeld een Asus P5B suggeren.

Dat deze p5w boardjes ver overclocken is wel nice hoor maaruh Ik heb liever dat ik mijn komputer in eerste instantie gewoon kan opstarten.. P5B deluxe dus...

Enne wees niet bang dat ze niet verder gaan dan 400 mhz FSB.. nieuwe P5B bios kan al tot 500 dus...

:o

[ Voor 10% gewijzigd door Arsenius op 07-08-2006 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik ging er ook bijna in tuinen door de P5WDG2-WS te willen nemen, maar toch maar de Professional genomen. Same deal .. mogelijk komt er een nieuwere revisie die de Conroe wel ondersteunt, maar aan de andere kant ... waarom is er anders de Professional? Zoveel verschil zit er al niet tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:44
Arsenius schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 03:04:
Ik snap niet waarom jullie allemaal een p5w gaan zitten bestellen terwijl er duidelijk bijstaat dat ze geen CONROE ondersteunen, iig staat die er niet bij.
Ik denk omdat in het topic van ondersteunende conroe moederborden de P5WD2-E duidelijk in het rijtje stond. Althans ik toch . Ik had mss beter even op de asus site kunne checken daar heb je gelijk in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ibfranky schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:38:[...]
Ik denk omdat in het topic van ondersteunende conroe moederborden de P5WD2-E duidelijk in het rijtje stond. Althans ik toch . Ik had mss beter even op de asus site kunne checken daar heb je gelijk in ;)
Praktisch gezien ondersteund de nieuwe revisie van dit moederbord de Conroe wel. Daarom zal het wel in het rijtje in de eerste post staan. Maar daar heb je niet zo veel aan als je het moederbord nergens kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'K had het eigenlijk al verwacht, maar ik ben ook een beetje koppig. Wanneer ik de Conroe in de P5WD2 E-Premium druk wil ik zelf zien wat ie doet.
Of moet ik scha aan één van beiden verwachten? Daar heb ik natuurlijk geen belang bij, maar wil graag in een topic vertellen hoe dit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:11:
[...]

Praktisch gezien ondersteund de nieuwe revisie van dit moederbord de Conroe wel. Daarom zal het wel in het rijtje in de eerste post staan. Maar daar heb je niet zo veel aan als je het moederbord nergens kunt kopen.
Plus, om je Mobo die nieuwe bios revisie te kunnen geven moet je in eerste instantie zeg maar de computer kunnen laten opstarten incl bootscreen enzo.. Wat dus niet het geval is..

Ding moet gehotflashed worden en daarmee moet je maar net geluk hebben of alles past en zo. Iets waar ik persoonlijk geen zin in heb met zulke nieuwe (dure) hardware. :)

Ik heb liever iets dat gewoon meteen werkt.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Arsenius op 07-08-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik wil me morgen deze hardware halen. Het Asus Mainbord kost in Duitsland 188 euro, maar zijn er nog problemen met de Conroe oid i.c.m. dit mainboard?

- Radeon X1900XT 512MB Sapphire LiteRetail
- 2048MB PC2-6400 (2x1024MB) GSkill Extreme (F2-6400PHU2-2GBNS)
- Asus P5WD2-E Premium
- CPU Intel Core 2 Duo E6600 Conroe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Ik meen dat de vraag langs kwam hoe de Intel 975 chipset nou z'n 16 lanes verdeeld over twee pci-express sloten. Nou zodra je het tweede slot gebruikt gaan er automatisch 8 lanes naar dat slot en blijven voor het eerste slot nog 8 over.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/eisbar/975_diagram.jpg

Ik heb bijv in m'n eerste slot een XFX 7600GS en in m'n tweede een Promise EX8350 raid controller (Asus P5W DH Deluxe). Deze heeft eigenlijk maar 4 lanes nodig, maar krijgt er dus 8. Werkt overigens prima, behalve dan dat ik niet de Promise en de ICH7R in raid modus samen kan gebruiken (is een bekend probleem en had ik ook met m'n vorige bord, zie dit forum).

Diegene die een pci-x of pci-e raid controller willen gaan gebruiken icm de ICH7R in raid modus, wil ik dan ook vragen wanneer zij een "knipperende cursor" krijgen bij het booten dit even vermelden hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 11-08-2006 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:38:
Ik wil me morgen deze hardware halen. Het Asus Mainbord kost in Duitsland 188 euro, maar zijn er nog problemen met de Conroe oid i.c.m. dit mainboard?

- Radeon X1900XT 512MB Sapphire LiteRetail
- 2048MB PC2-6400 (2x1024MB) GSkill Extreme (F2-6400PHU2-2GBNS)
- Asus P5WD2-E Premium
- CPU Intel Core 2 Duo E6600 Conroe
Als je dit topic goed had gelezen dan zou je weten dat een Conroe niet gaat werkenop een P5WD2-E prem. moederbord die je op dit moment in de winkel kunt kopen.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05-2008
Wel laat, maar hier idem dito.
Laatste bios. Hauppauge 150mce, 500 dualtv mce, xfx nvtv dual... niks werkt.
Nu de single xfx nvtv voor 25 euro bij Alternate en werken! :-)
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 09:22:
Heb hem hier ook sinds een paar dagen,draait op zich goed.
Maar met geen mogelijkheid krijg ik een tv kaart geinstaleerd.
Ik heb een hauppage pvr150 mce en pinnacle pctv rave geprobeerd,geen van beide wil,verschillende pci sloten geprobeerd,noppe.
Tijdens het booten loopt hij vast na de ide driver die in beeld komt.
Ik heb net de bios erop van ik meen 0709.
De kaarten doen het wel heb ze getest in een ander pc.

pentium d940
asus p5wd2 premium
club3d geforce 7900gtx 512 pci-e
Corsair TWIN2X 1024A-6400 1024 MB 2x
2x samsumg 160gb sata2
1x wd 300gb sata2

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
Ik heb m'n P5WDG2 WS Pro binnen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a682c22db991c6070b21ab335a9a6b10/thumb.jpg

Meteen maar even AS5 onder de heatsinks van de chipsets gedaan. Dit bleek minder noodzakelijk te zijn dan bij m'n P5W DH Dlx mobo. Daar zat tussen de southbridge en de heatsink meer een harde 'koek' dan pasta, hier was 't iig nog smeuig.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6807b6a7f0dcd337c8c82c0070cf4ad9/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30bed0f9d23e8ed87f69f95868164424/thumb.jpg
Blijkt trouwens geen overbodige handeling geweest te zijn: de temps van deze 2 (SouthBridge en PCI-X) chipsets lopen aardig op bij m'n testopstelling zonder extra airflow: SB = Mobo temp sensor: > 45 graden, PCI-X: > 55 graden. De NB wordt niet warmer dan 50 graden.
Ik weet dat dit op zich geen kwaad kan, voorlopig toch maar even een 12cm fan er overheen laten blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgxworker
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2022
Ik heb zelf de P5WD2- E Premium. Ik snap alleen het probleem met die marvell chip niet helemaal. Kun je nu wel of geen raid0 op het bordje draaien? Ik raak voornamelijk verward door dit stukje text: Maar wil je op dit moment "2 RAID" arrays hebben dan moet je nu niet voor dit moederbord kiezen.

Trust me, never trust trust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dat stukje tekst is achterhaald!! Op de P5WDG2-WS Professional heb ik de Marvel chip werkende met RAID 0 en 1 .. helaas geen RAID 5 .. máár het werkt! Zie hieronder! B)

Me 2 !! Zie click-able sig voor pics van mijn test rig!!!! :*)

preview:

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/Core2Duo/thumbnails/pics%20291.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/Core2Duo/thumbnails/pics%20278.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/Core2Duo/thumbnails/pics%20279.jpg

Ben momenteel druk aan het benchmarken en de eerste resultaten zijn binnen .. in het kort:

ICH7R non-RAID 1x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
75 MB/s transferrate
230 MB/s burst

ICH7R RAID 0 2x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
115 MB/s transferrate
320 MB/s burst

ICH7R RAID 0 3x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
145 MB/s transferrate
320 MB/s burst

De burst lijkt wel een limiet van het één of't ander ... ook lijk je bij meer dan 2 schijven tegen een barriëre aan te lopen. Zal zometeen RAID 0 met 4 schijven testen, maar verwacht geen performance toename.

Hierna ga ik RAID 5 testen met 3 en 4 schijven (mijn uiteindelijke doel)

Wat betreft de Marvell chip, RAID 0 en 1 werken prima, d.w.z. het doet wat het suggereert te doen, maar de performance is nog neit ideaal!

Marvell non-RAID 1x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
75 MB/s transferrate
230 MB/s burst

Marvell RAID 0 2x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
110 MB/s transferrate
/me 35 MB/s read :?
320 MB/s burst oid, moet ik nog ff controleren.

Ik fotografeer iedere benchmark, dus fouten hierboven voorbehouden en zodra ik klaar ben zal ik wel wat plaatjes posten met de harde feiten! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-09-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgxworker
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2022
Dus raid hoort wel te werken op de marvell van de P5WD2-E Premium. Nu heb ik een noob vraag, als ik raid aan wil sluiten en ik wil het niet via die marvell chip doen moet ik de S-ATA stekkers dan in de S-ATA poorten of in de Raid poorten in het moederbord?

Trust me, never trust trust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Alle poorten zijn RAID poorten :)

Wel staan er aanwijzingen in de gebruikershandleiding wat ASUS voorstelt. Bijvoorbeeld bij de Intel moet de te booten schijf in SATA 1 of 2 (de rode poorten). Voor de Marvel maakt het denk ik niet uit. Die zijn afaik gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn Stacker STC-T01 ontvangen en het Asus P5W-DH bord. Nu zou ik dat bord eventueel ondersteboven hangen in de stacker. Dus aan de andere kant zodat de CPU onderaan hangt. Maar nu vraag ik me af of de heathpipe hier wel tegen kan. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dat geen enkel verschil maakt hoe die geplaatst wordt, maar ik heb geen zin om dat bordje kapot te maken of problemen mee te hebben.

Wat is trouwens de snelste controller om mijn 2 150Gig raptors aan te hangen? Uiteraard in RAID 0.

De CPU komt pas deze week binnen, maar ik ben me al aan het voorbereiden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:00:
Ik heb gisteren mijn Stacker STC-T01 ontvangen en het Asus P5W-DH bord. Nu zou ik dat bord eventueel ondersteboven hangen in de stacker. Dus aan de andere kant zodat de CPU onderaan hangt. Maar nu vraag ik me af of de heathpipe hier wel tegen kan. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dat geen enkel verschil maakt hoe die geplaatst wordt, maar ik heb geen zin om dat bordje kapot te maken of problemen mee te hebben.

Wat is trouwens de snelste controller om mijn 2 150Gig raptors aan te hangen? Uiteraard in RAID 0.

De CPU komt pas deze week binnen, maar ik ben me al aan het voorbereiden :9
Deze thread gaat over de P5WD2(-E) series... die hebben geen heatpipe zoals de P5W-DH.

De snelste controller is de onboard Intel controller. Een stripesize van 16K geeft bij mij de beste resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Geen heatpipe? De P5WDG2-WS Professional wel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/Core2Duo/thumbnails/pics%20039.jpg

De Intel controller doet het met RAID 0 heel erg goed, maar RAID 5 gaat eigenlijk nergens over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Alle Intel ICH7r RAID 0 en 5 benchmarks uitgewerkt in een grafiek:

Result.xls

blad 1 = tabel
blad 2 = grafiek (excl. Marvell)

/me nu alles in me nieuwe Cooler Master Stacker inbouwen gaat :)

update pics: assemblage

[ Voor 53% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-09-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-12-2024
ing._Buttje schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:11:

Dat stukje tekst is achterhaald!! Op de P5WDG2-WS Professional heb ik de Marvel chip werkende met RAID 0 en 1 .. helaas geen RAID 5 .. máár het werkt! Zie hieronder! B)

[...]

Me 2 !! Zie click-able sig voor pics van mijn test rig!!!! :*)

preview:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben momenteel druk aan het benchmarken en de eerste resultaten zijn binnen .. in het kort:

ICH7R non-RAID 1x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
75 MB/s transferrate
230 MB/s burst

ICH7R RAID 0 2x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
115 MB/s transferrate
320 MB/s burst

ICH7R RAID 0 3x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
145 MB/s transferrate
320 MB/s burst

De burst lijkt wel een limiet van het één of't ander ... ook lijk je bij meer dan 2 schijven tegen een barriëre aan te lopen. Zal zometeen RAID 0 met 4 schijven testen, maar verwacht geen performance toename.

Wat betreft de Marvell chip, RAID 0 en 1 werken prima, d.w.z. het doet wat het suggereert te doen, maar de performance is nog neit ideaal!

Marvell non-RAID 1x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
75 MB/s transferrate
230 MB/s burst

Marvell RAID 0 2x Maxtor DiamondMax 10 320 GB SATAII 7200rpm 16MB cache en NCQ
110 MB/s transferrate
/me 35 MB/s read :?
320 MB/s burst oid, moet ik nog ff controleren.

Ik fotografeer iedere benchmark, dus fouten hierboven voorbehouden en zodra ik klaar ben zal ik wel wat plaatjes posten met de harde feiten! :)
Zou je mij willen uitleggen hoe je de marvell aan de gang hebt gekregen?

(\__/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ing._Buttje schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:11:

Heeft er iemand ervaring met de Marvell controller en boot disks?

ik gebruik ook het nieuwe WS-pro bord, is mijn eerste bord van asus (gebruik al jaren Intel borden wegens de fantastische ondersteuning) en moet zeggen dat de documentatie en ondersteuning volledig ondermaats zijn.
Ik wil de INTEL RAID met 4 disks gebruiken en moet daarom ofwel een ide bootdisk gebruiken ofwel op de Marvell controller vertrouwen voor mijn boot disk.
Is er trouwens al iemand in geslaagd om Win XP te installeren op een disk van de marvell controller?
Met een USB floppy blijkt het alvast niet te lukken, na de F6 procedure vraagt win voor de tweede keer naar de drivers op floppy, maar herkent het station plots niet meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
KingNothing schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:39:
Hier nog een bezitter van de ASUS P5WD2-E Premium. Worked straight out of the box :)
Ik heb een weekje of 2 geleden de bios geupdate naar de laatste van de Asus site (Geen idee meer welke het nou was). Alles werkt perfect en oc-en gaat ook prima. Een superbord
Hier nog een trotse bezitter van de ASUS P5WD2 Premium. :) Ik heb die Yukon al heel vroeg uitgezet. Machine bleef maar freezen met die Marvell enabled. Nu loopt het als een zonnetje. De P5WD2 series zijn mi.i. buitegewoon stabiele moederboards.

Heb nu net een Commanndo bord gekocht. Daar zit ook zo'n Marvell in. Die zal ik ook gewoon disablen. Ik heb nog een mooi Intel Gigabyte kaartje liggen dat ik er wel in doe.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mushjkin schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:19:
[...]

Zou je mij willen uitleggen hoe je de marvell aan de gang hebt gekregen?
Hmm .. beetje laat maar okay :D

Gewoon, de driver installeren. Ik vond wel 2 verschillen in de drivers en welke nu precies waar vandaan komt weet ik niet, maar met de ene ziet hij mijn RAID 1 (mirror) als 2 identieke maar individuele schijven .. maar zodra ik de andere driver laad worden ze ineens weer samengevoegd als 1 schijf. Pas dus hiermee op dat je in het eerste geval niet ineens op 1 schijf gaat zitten kloten .. dan zijn ze niet meer gelijk! (waarschijnlijk krijg je dan een vraag welke van de 2 gecloned moet worden naar de andere o.i.d.)

Indien gewenst wil ik ze wel uppen.

ff wat anders, normaliter als je deze borden overclocked, dan zou bij een crash de default waarden geladen moeten worden .. nah dat doet ie soms dus niet. Gister, bij wijze van 'grap' de FSB eens ff opgeschroefd van (standaard 266) 320 naar 388 voor een overclock naar 3.5 GHz.

Bij het resetten bleef het beeld zwart en na het standaard opstart geratel van een harde schijf bleef alles verder in rust. De fan van mijn grafische kaart werd ook niet omlaag geregeld en loeide vol door. :X

Okay, reset denk je dan .. noppes. Okay, 5 secs power ingedrukt houden dan maar - reset .. noppes! Uiteindelijk kap er af, graka eruit, batterij losgewipt en CLRTC jumper op clear cmos pinnen gehouden ... weer terug, batterij er op, graka er in, rebooten, noppes!!!!!! :(

^ dit nog wel 3x gedaan met steeds langere tijd voor het resetten van de CLRTC ... maar geen verschil!

Ik heb nu al 2x bijna wanhopig nieuw geheugen willen kopen om dan dat maar uit te kunnen sluiten, maar door slechte timing ('s avonds) ging dat dan niet. Stomweg de volgende dag weer eens naïef op de power button gedrukt en verdomt ... dan doet hij het weer !!!!!!! *O*

Iemand ervaring met zoiets onnozels? }:O

Verwijderd

Hoewel dit draadje al wat ouder is heb ik toch nog even een vraag...

Ik heb deze mobo gekregen van een vriend (hele aardig vriend) en na alles aan- en in elkaar te hebben gezet wil hij niet opstarten... (dus aan en uitknop indrukken en helemaal niks, geen eens een poging tot) Natuurlijk dacht ik dat het aan mij lag maar ik heb volgens mij alles goed aangesloten... 100x gecheckt...

De standbye power-led staat ook gewoon aan, wat mij de indruk geeft dat het mobo gewoon onder stroom staat. Toen ik de specs las zag ik dat de voeding een minimale output moet hebben van 400W, hoewel mijn voeding een output geeft van 350W leek me dat in eerste instantie geen probleem. (ook na aanleiding van een aantal posts op GoT)

Is dit nu toch de bottleneck? Ik heb de volgende zaken aangesloten:

2x HD's
2x 1Gb Geheugen
1x Geforce 8500GT
1x Geluidskaart
1x Ethernet

Ik heb ook al de HD's en de grafische kaart los gehaald maar nog steeds geen geluk...
Dit is mijn eerste keer dat ik een machine bouw, zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat voor processor heb je? C2D gaat niet werken, kijk anders even op de Asus website welke processoren je bord aankan. (en wat voor bord heb je precies)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Sorry voor de incomplete informatie...

Mobo: Asus P5WDG2-WS
CPU: Intel Pentium D920+ (dual core)

• Dukey

Dukey

Hmm aangezien je aangeeft voor het eerst een systeem te hebben gebouwd kunnen er een paar bgeinnersfoutjes zijn. Haal het moederbord eens uit de kast om kortsluitingsproblemen uit te sluiten, vervolgens alles weer aansluiten en starten. Ten tweede heb je de powerbutton goed aangesloten volgens het boekje? Je kunt de pinnetjes ook kortsluiten met een schroefje als je de button van de behuizing niet vertrouwd. Probeer ook met zo min mogelijk (dus geen hardeschijven of dvd-roms eraan, één geheugenstripje) eens op te starten. Zie de FAQ's voor verdere suggesties.

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 27-09-2007 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat zou heel goed kunnen. Ik denk dat ik dat maar ga proberen...
Ik heb de "truuk" met het schroefje ook al geprobeerd maar dat werkt ook allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk weer tijd gehad om verder naar mijn machine te kijken...
Ik had ondertussen een nieuwe voeding besteld omdat dit volgens mij toch het probleem was.

Dit bleek dus toch de oplossing, ik heb er nu een antec 430v voeding erin zetten en de machine snort weer lekker...

Echter loop ik toch weer tegen een ander dingetje aan...

Het moederbord heeft keurige SATA aansluitingen dus ik heb ook twee SATA disks gekocht maar deze worden helemaal niet herkent in zowel de windows setup als windows zelf. (Ik draai nu op mijn oude IDE schijfjes... De BIOS worden ze wel herkend..

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
Pagina: 1 2 3 Laatste