Zoals ik al een paar keer gepost heb, zat ik te zoeken naar een speakerset van een ander merk. Ik ben daar gister 6 uur mee bezig geweest en vandaag ook zeker een paar uur. Heb dingen in het duits gelezen, in het engels, nederlands en frans. De concurrentie zoals ik hem bedacht had is het volgende:
Megaworks S750 thx..creative
Megaworks 550 thx...van creative
Teufel E s Magnum
Klipsch 5.1 ultra...maar die is niet leverbaar in nederland
ozaki F8 hm 080
Teufel Concept G THX 7.1
Oké hier mijn conclusies. Ik heb zelf niks getest, heb alleen vele vele review gelezen.
Megaworks S750 klinkt geweldig, levert goed geluid in spellen, muziek en movies. Doet qua geluid niet onder voor de Z-680 (voorganger van Z-5500). Mist daarentegen wel aansluit mogelijkheden. Heeft niet zelf een decoder voor DTS, dus of je sluit hem analoog aan en geniet van sub-optimale ervaringen, of je neemt een propere audigy kaart erbij die zelf DTS ondersteunt. De Z-5500 is qua geluid niet veel beter dan de Z-680, dus ook niet veel beter dan de S750 van creative, maar heeft dus een eigen decoder en meer aansluitmogelijkheden voor eventuele andere apparaten naast de PC.
S750 heeft niks wat een Z-5500 niet heeft. Wat hij wel anders heeft is de opbouw van de boxen. De S750 maakt gebruik van 2-weg boxen, wat betere kwaliteit op kan leveren. De S750 heeft volgens sommige review een betere harmoniek. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, (zal nog even verder lezen), maar ik denk dat de S750 een iets betere (vooral) muziek weergave heeft, maar dat het niet opweegt tegen de nadelen die de Z-5500 niet heeft (zoals geen eigen decoder etc).
Megaworks 550, het kleine broertje van de S750. Hij is zeker niet slecht. Komt hardstikke mooi geluid uit, maar als je de Z-5500 gewend bent, zul je zeker niet aangenaam verrast zijn. Kortom, wil je bezuinigen op je uitgave en heb je geen externe decoder nodig, geen extra aansluitmogelijkheden, dan zou je kunnen gaan voor dit systeem. Hij verliest de strijd met een Z-680, maar niet met een grote achterstand. Persoonlijk vind ik hem veel minder mooi dan de Z-5500 en achteruit gaan op je systeem vind ik uiteraard zonde.
Klipsch Ultra. Er zijn wat meerdere versies van. Je hebt de gewone 5.1, die al een tijdje uit is. De ultra is daarna uitgebracht en is letterlijk de verbeterde versie van de gewone. De gewone 5.1 van klipsch (die niet meer op de website van klipsch staat) was minder goed dan de Z-680. De ultra is daarentegen wel een echte verbetering t.o.v. zijn voorganger, maar ik kon geen directe conclusies tussen Z-5500 (of Z-680) en de ultra vinden. Wat ik wel weet is dat de ultra veel duurder is dan de Z-5500. Hij is niet leverbaar in nederland, dus tenzij je zelf naar duitsland (bijvoorbeeld) gaat, kun je dit systeem niet zo makkelijk kopen. Ik kan eigenlijk geen goede uitspraak over dit systeem doen, daar ik er te weinig info voor vond. De klipsch heeft ook geen decoder, maar wel een control unit. Hier kun je wel vrij veel settings mee regelen, maar uiteraard is dat heel wat anders dan een decoder. Sommige review geven deze set de ultieme waardering, een 10. Zelf vind ik dit vreemd aangezien hij nogal beperkt is in aansluitmogelijkheden en omdat hij geen decoder voor DTS heeft.
Conclusie: qua geluid via analoog zal deze niet minder zijn dan de Z-5500 en misschien zelfs wel beter. Ik weet het niet, kon niet genoeg vinden over de vergelijking tussen Z-5500 en deze set.
Ozaki F8. Kan ik eigenlijk kort en subjectief over zijn. Ik heb een Ozaki 5.1. (Ozaki HM030 Q3) gehad. Ligt nu op zolder. Geluid is zoveel minder mooi. De bas is gewoon slecht en resoneert binnen de subwoofer. Nou is de F8 een ander systeem. Review geven aan dat er goed geluid uit komt. Maar voor muziek mist hij diepgang, hij is het best geschikt voor kleine ruimtes. Een andere review die ik erover vond aan dat het systeem voor uiterlijk punten scoort en dat het geluidtechnisch geen hoogvlieger is.
Ook dit zal niet je opvolger zijn van je Z-5500. De ozaki F8 heeft extra mogelijkheden qua aansluiten. Je kunt er nog een tv aansluiten, daar er 2 ingangen op zit. 1x 5.1 en 1x stereo. In totaal zitten er 5 aansluitingen op, maar wat de andere voor aansluitingen zijn weet ik niet. Heeft geen decoder en kan niet optisch aangesloten worden.
Teufel E magnum. Deze is een stuk goedkoper, ongeveer 150 euro (volgens website van hun, pricewatch staat hij niet tussen.) Hierover is best veel te vinden, de boxen zijn alleen al wat ouder en was zelfs nog voor de Z-680. De meningen die ik erover kon vinden van review waren eigenlijk unaniem. Klinkt goed. Is vooral niet al te duur en is duurzaam. Daarentegen zal hij een vergelijking met de Z-680 verliezen (en dus ook zeker van de Z-5500). De teufel heeft geen extra mogelijkheden qua aansluiten. Heeft geen decoder en kan niet optisch aangesloten worden.
Teufel Concept G THX 7.1
Toch wel het parade paardje van teufel op dit gebied. Hij is niet goedkoop (maar ook niet duurder dan de Z5500 volgens mij), is alleen niet te koop in nederland.
Hij geeft een mooi harmonisch geluid (je hoort dus niet apart een subwoofer knallen), dit heb ik meerdere keer gelezen. De Z-5500 heeft dat wel eens vind ik, dat de subwoofer wat buiten de rest valt en dat je niet het geluid krijgt wat je met gewone boxen hebt.
Een aansluiting voor bijvoorbeeld een koptelefoon is er niet, wat ik dan wel weer een negatief punt vind. Optisch en coaxiaal zul je ook niet vinden op deze set. Kortom, hij mist echt wat aansluitmogelijkheden. Het is samen met de S750 de enige boxen met 7.1 die ik vergelijk. Niet iedereen heeft hier ruimte voor, daar je de boxen ook naast je kwijt moet kunnen.
Over het geluid zelf: Klinkt erg goed, kan zich meten met de S750 en de Z-5500.
Het duits is me toch zwaar gevallen dus ik weet het niet helemaal zeker.
Dat was het wel ongeveer....al deze informatie heb ik overal en nergens vandaan gehaald via google. Kan best zijn dat er fouten in staat. Graag commentaar hierop. Geef wat links die aangeven dat wat ik zeg niet helemaal klopt. Hier staat een ruw begin. Ik ben zelf eigenlijk weer tot de conclusie gekomen dat de Z-5500 toch wel het beste voor mij is.
Edit: thnx guys...heb het erbij gezet, uiteraard eerst nog even zelf gegoogled
[
Voor 18% gewijzigd door
Nomad op 06-04-2006 16:16
]