Ik zie mezelf als een hacker en voel me beledigd door het verkeerde gebruik van het woord. Dat 95% van Nederland het woord op die manier gebruikt, maakt het nog niet juist.
Kan best zijn, maar zie je het probleem nou niet hier? Jij kunt jezelf best een of andere titel geven en daar een definitie aan toekennen, maar het is nogal veel gevraagd om te verwachten dat de hele wereld zich vervolgens aan
jouw definitie houdt, die - zoals Yoeri en ik al eerder hebben gezegd - door niemand anders is bedacht dan mensen binnen dat kleine groepje dat die titel graag exclusief voor zichzelf wil hebben.
Met het gevaar om nu heel erg offtopic te gaan, het is wel een beetje te vergelijken met sommige moslims die nu aan het eisen zijn dat westerse culturen mohammed niet afbeelden, omdat dat volgens
hun regels niet mag. Je zou andermans regels puur uit respect kunnen naleven, maar je moet ook kijken naar de andere belangen die meespelen.
Ik vind ook dat het eigenlijk beter zou zijn om hacker in de juiste betekenis van het woord te gebruiken. Dat de meeste mensen hacker als synoniem zien als een kwaadwillend persoon die op je computer wil inbreken, betekend volgens mij niet dat je deze betekenis van het woord dan ook maar moet overnemen als nieuwssite die een beetje hoger niveau dan computer idee wil hebben. Veel mensen zien Windows ook als synoniem voor besturingssysteem, omdat ze niet eens van het bestaan van alternatieve besturingssystemen afweten, maar we gaan toch op t.net ook niet het woord 'Windows' gebruiken als we de algemene verzameling van besturingssystemen aan willen duiden? Een ander voorbeeld is het gebruik van msn'en in de zin van 'via een instant messaging programma met elkaar communiceren', wat schat ik door 90% van de huidige jongeren wordt gebruikt. We gebruiken ook niet msn als synoniem voor IM. Waarom dan wel met hacker?
Ik denk dat deze vergelijking niet helemaal goed is. Cracker is volgens mij namelijk helemaal geen alternatief voor hacker, want ze doen gewoon hetzelfde. Het enige punt waarop ze verschillen is de ethiek, maar dat is ver van een zwart-wit begrip, in ieder geval niet in de praktijk. Waarom zouden wij als T.net het onderscheid moeten (/mogen) maken tussen wanneer iemand "goed" bezig is (door hem een "hacker" te noemen), en wanneer iemand "fout" bezig is (door hem het stempel "cracker" op te drukken). Volgens mij is het gewoon onnodig: onze bezoekers zijn volgens mij slim genoeg om te bedenken dat als er kritiek lek ergens zit, dat dat dan zowel gebruikt kan worden om gegevens te verwijderen als om een bericht voor de eigenaar achter te laten. Dat verschillende mensen (en dus ook verschillende 'inbrekers') andere intenties en morele opvattingen hebben is wel zo'n beetje een basisgegeven, lijkt me, en zoiets hoeft dus ook niet met behulp van aparte woorden duidelijk gemaakt te worden

.
Hacker is een veel ruimer begrip dan alleen 'iemand die in een computer inbreekt'. Je noemt mensen die aan de Linux-kernel programmeren vaak ook 'kernel-hackers', terwijl die echt niet in computers inbreken. Zelfs grote bedrijven hebben hackers in dienst die 'ethical hacking' doen.
Dit vind ik dan weer wel een goed punt, het "hacken" in de zin van programmeren. Maar ook dat is weer een klein groepje dat zichzelf een titel geeft

.