badflowers schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 11:39:
bij daglicht overbelichte foto's?
Ja ik vind van wel. Ik ervaar het als het grootste minpunt van deze camera. Standaard moet je eigenlijk 1/3-2/3 stop onderbelichten. En dan nog op het goede punt scherpstellen zodat je een redelijk overall goede belichting krijgt. Het lijkt alsof het contrast gewoon te hoog staat ingestelt. Dus zodra je een beeld hebt met veel licht en veel donker, dan wordt vooral het licht overbelicht. Ook binnen heb je hier last van, zelfs bij kunstlicht.
Dat heb je zelfs met een dSLR. Dat is gewoon een probleem wat we met de huidige sensoren nog hebben: gebrek aan dynamic range. Maar ik geef toe dat hij wat sneller overbelicht dan "concurrenten". Buiten gebruik ik 'm meestal ook in de M-mode@auto-iso1600@-1/3EV.
(De foto's die hier gepost zijn op dit forum zijn jammer genoeg allemaal duidelijk bewerkt met fotoshop)
Sow... dat is nogal een statement.
Kortom, als je geen fotograaf bent en lekker op auto-mode foto's wil schieten zou ik de IXUS nemen. Canon's zijn eigenlijk altijd heel goed in de belichting. Je hebt alleen wat meer ruis in je foto's, maar ja, liever ruis dan overbelichte foto's.
Ben ik het mee oneens. Alsof een Canon zoveel beter is in de auto-mode. Een ixus gaat al bij het kleinste beetje schaduw z'n flitsert gebruiken om toch nog wat licht in je compositie te krijgen. "Auto-ISO" werkt bij Canon nogal vaag, ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar bij m'n S45 van vroegah schakelde ie dan maar liefst tussen ISO50 en ISO100, nou, daar heb je wat aan.
Als gevolg met zo'n Canon dus: wellicht iets betere outdoor plaatjes als het super-strak-blauw-lucht-weer is, maar ja, we leven in Nederland, daar schijnt 4 weken per jaar extreem de zon en de rest van de tijd is het grijs/grauw. Die andere 48 weken, en alle foto's die je indoor maakt doet een
F30 het waarschijnlijk beter.
Hmmm: "liever ruis dan overbelichte foto's". Het allersterkste punt van de Fxx serie van Fuji zijn de low-light mogelijkheden. Een IXUS, zeker de modellen voor de 800IS zijn totaal geen competitie voor de
F30 zodra je niet op een zomerse dag buiten staat.
Hier een goed voorbeeld:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=19932344

Ja.. de rechterkant is wat overbelicht.. goh wat erg.
F30@ISO1600 echter, hoe zou je deze foto eruit gezien hebben met een ixus?

Belichtings-problemen zijn meestal wel te zien ja. Overbelichting zie je terug in compleet witte vlakken, maar laat je niet van de wijs brengen: als je zo'n typische Hollandsche grijze-lucht dag hebt dan krijg je met ELKE compact in de auto-stand uitgebeten overbelichte luchten.
Met een Fuji kun je echter ook straks als je in de herfst eens in een bos wandelt een paddestoel fotograferen zonder flits, of binnenshuis met een feestje ofzo wat foto's maken zonder flits. Dat kun je vergeten met elke andere camera.
Qua ruis: bij bijvoorbeeld Panasonic compacts en zo'n beetje alle Canon's behalve de dure 800IS sneeuwt het inderdaad al als je boven de ISO100 uitkomt. De Fuji
F30 levert t/m ISO800 prima plaatjes, ISO1600 is voor een 10x15cm foto ook nog wel te doen en heeft nog een ISO3200 stand voor noodgevallen, die is niet mooi meer.
Des te hoger je bruikbare ISO is, des te mooier je plaatjes zijn bij minder dan ideale licht omstandigheden. Zie hier wat plaatjes op ISO800:
Fuji Finepix
F30:

Panasonic FX01 (mooi voorbeeld van extreme ruis-onderdrukking: al je detail is weg)

Canon IXUS65:

Canon IXUS SD700 / 800IS:
Kwam dit overigens net tegen, interessant:
http://www.pbase.com/arn/fuji_f30
[
Voor 34% gewijzigd door
catchingfire op 08-09-2006 09:03
]