Aangezien ik sinds kort (uiteindelijk) een baan heb, is de upgrade-drang boven water gekomen. Logisch voor een tweaker, nietwaar?
Gebruik systeem:
Veel gaming (voornamelijk 3D shooters)
Veel downloads (DVD's e.d.)
Regelmatig DVD9 naar DVD5 encoden met DVD Rebuilder / CCE
Af en toe DVD omzetten naar Xvid met GordianKnot / Xvid
Verder standaard stuff: surfen, tekstverwerken, muziek luisteren
Huidig systeem:
ABIT AV8-3rdEye mobo (VIA K8T800 Pro chipset)
AMD Athlon 64 3000+ S939 CPU
2x 512mb PC3500 DDR-RAM (GEiL)
ATi Radeon X800 Pro
Leadtek WinFast TV2000XP Expert TV-kaart
Creative Labs X-Fi ExtremeMusic
NEC 3540 DVD +/-RW drive
Lite-On 52x CD-RW drive
4x Maxtor HD (IDE), 2 op moederbord-IDE en 2 op een Promise Ultra133TX2 add-on IDE-controller
Logitech UltraX keyboard, Logitech G7 muis
Tagan 380W voeding
Philips 19" CRT
De HD's zijn 80gb, 2x 120gb en 200gb.
Dit alles in een nette Coolermaster Stacker behuizing
Items gepland voor upgrade:
CPU: Ik wil een snellere CPU, maar zit te twijfelen tussen een single- of dual-core Athlon 64. Wil in ieder geval een snelheid van rond de 4000+ of hoger.
Moederbord: aangezien ik bij ATi videokaarten blijf is SLI overbodig. Ik wil later eventueel nog wel aan Crossfire doen. Verder zou ik nog graag drie of vier normale PCI-sloten zien. En hoe zit het met mijn X-Fi? Mobo's met nForce4 chipsets hebben toch vaak problemen met X-Fi geluidskaarten?
Videokaart: een Radeon X1900XTX is mijn wens, waarschijnlijk een Sapphire-kaart. Ik overweeg wel om er meteen andere (rustigere) koeling op te zetten. Een Zalman VF900Cu ofzo?
Voeding: een Tagan 480W met aansluitingen voor SATA en PCI-Express.
De rest van de componenten gaan gewoon mee over. Ik zit alleen wel te dubben over de harde schijven, die zijn nog IDE. Wellicht is het een optie om IDE -> SATA converters te kopen zodat ik ze op SATA kan aansluiten.
Budget: mwah, niet zo belangrijk voor mij.
Waar te bestellen: ik bestel altijd graag bij Eynstein, maar voor sommige onderdelen zou ik wel kunnen uitwijken.
Ik besef dat er geen dringende noodzaak tot upgraden is, maar ik wil bv. Tomb Raider: Legend kunnen spelen met de next-gen content en het zou leuk zijn als ik bv. Doom 3, Quake IV en FEAR met alle grafische geintjes voluit zou kunnen spelen met een lekkere framerate (FEAR zou ik zeer zeker eens opnieuw willen spelen met alle grafische pracht en praal voluit). En met het oog op komende games wil ik meteen goed voorbereid zijn
[
Voor 20% gewijzigd door
Wildfire op 27-04-2006 23:21
]