Ok nog geen oldtimer maar imho wel een klassieker (in wording) en wellicht dat er hier mensen zijn die het interessant vinden, mijn broertje is een Audi Coupe Quattro van '86 aan het opknappen. nouhja opknappen... het is een grondige restauratie geworden:
- De auto is volledig gestript, motorblok verwijderd, ramen verwijderd en de onderkant/bodem is compleet kaal gemaakt (rotwerk die tectyleen laag verwijderen). alleen de ophanging is in eerste instantie blijven zitten
- Vervolgens zijn alle roest-plekken opgespoord en is de auto naar een lasser gegaan om alle gaten dicht te maken. Terwijl de auto bij de lasser stond is het blok compleet uit elkaar geweest en gereviseerd, kop is gevlakt, gasklephuis gestraald, snellere nokkenas erin en alle rubbertjes en pakkingen zijn vervangen
- Daarna is de auto naar een profi spuiter gegaan om geplamuurd en uiteraard (in de originele kleur) gespoten te worden. Intussen had mijn broertje nog een Coupe Quattro gekocht voor onderdelen, deze auto had onder andere ABS, dit onderstel is verwijderd en delen die hiervan gespoten konden worden heeft hij geschuurd en zelf gespoten Dit onderstel gaat samen met de nieuwe koni verlaging-set onder de "nieuwe" coupe. Ook is er een setje lichtmetaal velgen geschuurd en gespoten in het wit
- Op dit moment was hij ongeveer 1 jaar bezig met het project tijdens dit hele proces is er "constant" gezocht naar onderdelen, alles wat nog nieuw te krijgen was is bij de dealer gekocht de rest komt van marktplaats en ebay (want helaas heeft Audi lang niet alles meer voor de oude modellen)
- Toen de Auto terug kwam van de spuiter (eind Mei dit jaar) kon het leuke werk beginnen: opbouwen! de volgende delen zijn inmiddels weer gemonteerd in ongeveer deze volgorde:
- Kofferbak-klep + toebehoren.
[*}ramen rondom. - Interieur: eerst alle elektrische bedrading, daarna de bekleding (vloer + hemel) daarna de achterbank, het het dash + middenconsole en de passagiersstoel.
{*}benzine tank + nieuwe brandstofleidingen en nieuwe remleidingen. - Deuren + elektrische ramen.
[*}Motorblok en alle aanbouw delen. - Wiel ophanging rondom. incl nieuwe schijven + blokken, nieuwe lagers, nieuwe rubbers etc. en koni verlaging set.
Vorige week vrijdag heeft de motor voor het eerst gelopen! het was even prutsen maar hij liep en nog goed ook... en dat zonder verdere afstelling en uitlaat
Wat er nu nog moet gebeuren:
- Complete uitlaat monteren
- kleine dingen in het interieur zoals deurpanelen, bestuurdersstoel en alle details/kleine dingen
- ABS elektronica aansluiten
- Voorschermen monteren + voor en achterbumper (gebeurd als laatste)
- stoot strippen rondom
- LM-velgen
- en waarschijnlijk nog veel kleine dingen.
Die stoot strippen is nog lastig, hij heeft ze allemaal, echter is maar de helft in goeie staat, de andere helft is eigenlijk net te slecht voor een gerestaureerde auto... nieuw zijn ze niet meer te krijgen.
De planning is dat de auto begin oktober klaar is. ik ben benieuwd! als de auto klaar is heeft hij een redelijk zeldzame Coupe Quattro die technisch in nieuw staat is en ook nog eens een leuk aantal niet standaard opties heeft: elektrische ramen, getinte ramen, cruise control, ABS, koplamp sproeiers twijfelt hij nog over om in te bouwen.
dingen die tegen gevallen zijn:
-Tijd: bizar hoeveel vrije tij er in gaat, hij doet het samen met een vriend die automonteur is, ze hebben het niet bij gehouden maar het zijn echt honderden uren.
-Geld: hij had niet echt een budget, maar had wel vooraf een gok gedaan wat het ging kosten. alle kosten zijn nu ongeveer gemaakt maar hij is op het dubbele uitgekomen...
-Onderdelen: de dingen die niet nieuwe te krijgen zijn, zijn soms erg lastig te vinden.
na zoveel tekst zullen jullie denken, geen gelul maar foto's! dus ik link er even een paar:
staat bij aanschaf:
gestript:
strak maken:
verse lak:
en opbouw:
Op mijn website vind je de rest van de foto's daar staan ook 2 filmpjes van de eerste en tweede testrun van het blok zonder uitlaat. en ja zo'n 5-pittter maakt dan erg veel lawaai
foto's zijn niet helemaal up to date, ga er woensdag weer heen, maak ik nog nieuwe pics.
vragen, opmerkingen? brand maar los hopelijk zijn er iig mensen die het leuk vinden om dit te lezen.