[![]() |
Het grote @home problemen topic deel 8! |
• Regels aan de hand van de modbreak uit deel 5 (die dus ook in deel 7 nog gewoon staan): |
Voor de duidelijkheid: de volgende policy wordt gehanteerd. Posts die slechts bestaan uit de vermelding van je down- en uploadsnelheid zien we liever ook niet. Dit voegt niks toe aan de discussie. Hoewel het voor jezelf misschien goed voelt om je boos- of blijheid over lage/hoge snelheden te uiten door het posten van je resultaten, maakt het een topic er niet beter leesbaar op. Specifiek voor topics zoals 'het grote @home problemen topic' of 'Chello weer brak' geldt dat we liever geen replies als 'vandaag was het weer eens slecht' (oid) zien. Het is nou eenmaal bekend dat de snelheid niet dagelijks stabiel blijft. Echte problemen kun je natuurlijk wel daar kwijt; daar zijn deze topics voor. Het negeren van deze policy levert een Officiële Waarschuwing op! |
• Probleemwijzer @home: |
Trage websites, wel snelle downloads: Ja. dit is een nieuw fenomeen wat zich optreed, om nog onbekende redenen, namelijk de DHCP van @home wijst je maar 1 DNS server toe, ipv gebruikelijk 2. Dat betekend dus iedereen die internet, en maar 1 DHCP server krijgt toegewezen, zal die massaal allemaal gaan gebruiken, resultaat: Trager internet ![]() Het volgende kan je er tegen doen: Handmatig invoeren van de volgende DNS servers (in je router, of Windows, maar behoudt wel DHCP van je IP adress) Het heeft bij mij zeker te weten geholpen, en ook anderen. |
Traag internet in het algemeen: Trager internet bestaat uit meerdere factoren. Ten eerst is het belangrijk om te weten of de verbinding niet gedeeld wordt met andere computers binnen in het netwerk, denk aan een zusje met haar PC & Msn, Windows update die stiekum op de achtergrond aan het downloaden is, of iets anders wat je even over het hoofd zag. Ten tweede is het belangrijk je eigen apparatuur te controleren: Wat ik zelf ervaar na een lange tijd uploaden, is dat mijn download (nadat mijn uploads klaar zijn) trager is, ik vermoedt dat dit eerder een "lamwordende" router van mij is, of het iets met windows te maken heeft, ik weet het niet, maar iig, na een reset van de modem & router, werkt alles weer Wireless: Met wireless moet je goed rekening houden of je geen storing ondervind, of een niet zwak signaal hebt. Er zijn tools (zoals netstumbler) om te kijken op welke ID jouw wireless draait, en die van de buurman. Mocht je toevallig op ID 1 zitten, en je buurman ook op 1 of 2, dan kan je storing ondervinden (met goedkopere apparatuur vaak). Hiervan is namelijk de verbinding in het algemeen de dupe. Om dit op te lossen zoek je voor het hoofdstation & de client een betere antenne, of ga je een ID hoger zitten (bijv jij op 1 en je buurman op 3), zolang de storingsmarge maar klein gehouden wordt. Bedrading Bedrading is erg belangrijk, al vanaf het punt dat de Coax kabel uit de grond (of uit je muur) goed afgeschermd is, en zo kort mogelijk, op je modem wordt aangesloten. Ook is het verstandig goede connectors te gebruiken (die zijn tegenwoordig meestal met het @home pakket geleverd overigens) om zo min mogelijk signaalverlies te krijgen. Ook is het verstandig, (zeker als je huisdieren hebt Alles gecontroleerd... maar dan toch... Ja dat is heel vervelend dat je niet de full speeds haalt dan waar je voor betaald. Naar waar je moet kijken is wanneer (tijdstip / welke dag en / of in het weekend) dit precies gebeurt, en ondertussen ook @Home informeren over je probleem. Mijn ervaring is in het weekend, dat het wat trager is, maar niet al te traag gelukkig. Simpelweg is omdat de werkende familie ook eens lekker wilt internetten op zondag bijv, en dan is het gewoon druk |
@home dingen in het algemeen: Je mail controleren via Pop3 (outlook) met een ander IP adress dan dat van @home (bijv met je ADSL op je laptop) werkt niet. Er zijn sommige gevallen (met telnet) waarmee het wel lukt. Vanaf een ander IP adress is het raadzaam via Webmail je email te checken Snelheidsverhoging @Home heeft voor in het voorjaar een snelheidsverhoging in de planning, voor zover ik mee kon krijgen van de technische dienst was dit alleen voor "internet soms", de grotere paketten blijven voor wat het is voorlopig, mits @home met een verassing aankomt Dynamische IP adressen @Home gaat werken met dynamische IP adressen, voorheen waren dit Semi-dynamische IP adressen, waarbij verandering bij sommige in het jaar pas gebeurde, en bij andere mensen wat eerder. Het voordeel voor @Home is hier de tekort aan IP adressen mee op te vullen, het nadeel voor de klant is dat services zoals FTP of een Web/Game server niet standaard meer bereikbaar zijn met een Vast IP. Mijn eigen tip is om vanaf nu met je Hostname te gaan werken. Dat is het unieke naam van het IP adress bij wijze van die Niet veranderd. Denk maar aan cc-123456.regio.holland.home.nl , dat is een unieke hostname die desondanks de IP wijziging, onveranderd blijft. Wil je FTP'en naar dit adress, dan vul je in het vervolg ftp ://cc-123456.regio.holland.home.nl:21 in, zelfde geldt voor andere services. DynDNS heeft hier wel een leuke oplossing op. Modem ruil Er waren oudere modems die na de nieuwe snelheidsverhoging (intensief 8000) het niet meer aankonden, er was een Firmware-update beloofd, maar dat nam tijd met zich mee (problemen die moesten uitgewerkt worden). Er zijn veel mensen die ondertussen een modem-swap gedaan hebben, die hebben namelijk een SB5100E meegekregen, of het model dat ook telefonie met zich meebrengt. Deze hebben geen problemen met de nieuwe snelheden. Of @home nog doet aan de modem swap is mij onbekend, wel kan je altijd informeren hoe het staat met de firmware update. Resetten en dergelijk De meeste modems hebben allemaal een eigen Webinterface hier te vinden. Hierin kan je namelijk errorlogs bekijken en signaalwaardes, ook herstarten is een mogelijkheid als je geen zin hebt naar je modem te lopen @Home digitale televisie Voor @home digitaal verwijs ik je naar @home digitale televisie topic |
• Vorige topics: |
Het grote @Home problemen topic [rml]Het grote @Home problemen topic [ deel 2][/rml] [rml]Het grote @Home problemen topic [ deel 3][/rml] [rml]Het grote @Home problemen topic [ deel 4][/rml] [rml]Het grote @Home problemen topic [ deel 5][/rml] [rml]Het grote @Home problemen topic [ deel 6][/rml] [rml]Het grote @Home problemen topc [deel 7][/rml] |
• Handige links |
Speedtest Misschien niet erg betrouwbaar , maar toch handig om even te kijken of je verhoging er al doorheen is. Quicknet! Quicknet, erg betrouwbare speedtest server @home storingsmeldingen Handig om zo af en toe eens te bekijken. Je wilt uiteraard niet dat je verbinding er ineens onverwacht uitligt Troubles @home Site met nieuws , klachten en ervaringen over @home [rml] @home snelheidsverhoging deeltje 3[/rml] Topic over de laatste snelheidsverhogingen voor alle abonnementen, (updated december 2006) |
Mails met toevoegingen aan de TS kunnen dat per DM aan mij doorgeven Met dank aan de vaste users in het @home problementopic! |
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 21:33 ]