Disclaimer: dit topic gaat om de invordering van het rijbewijs, niet het al dan niet goed of slecht zijn van het fietsen onder invloed.
Achtergrond
In de nacht van vrijdag op zaterdag is een vriend (persoon X) van mij staande gehouden terwijl hij naar huis fietste na het uitgaan. Hierbij moest hij zich legitimeren en dit deed hij met zijn rijbewijs. Hij heeft vervolgens een blaastest moeten ondergaan waaruit bleek dat hij te veel gedronken had.
Persoon X is vervolgens meegenomen naar het politiebureau waar hij nog een ademtest heeft moeten ondergaan. Ook hieruit bleek dat hij te veel gedronken had. De agent heeft vervolgens besloten om het rijbewijs van persoon X in te vorderen.
Mag dit?
Ik heb ooit van iemand gehoord dat dit inderdaad mogelijk was, maar ik ben toch benieuwd naar welke wet dit dan mogelijk maakt. Naar mijn idee is het rijbewijs op het moment dat je op de fiets zit niet in de 'functie' van rijbewijs, maar alleen als identiteitsdocument.
Met behulp van de alwetende search van GoT is hier geen eenduidig antwoord op te krijgen. In dit topic: [rml][ Rijbewijs] op de fiets kwijt!!!![/rml] wordt er voornamelijk met veel verbazing op gereageerd dat iemand denkt dat het inderdaad zou kunnen. Een verdere zoektocht op internet levert ook niet heel veel informatie op. Er zijn wel een aantal eerdere gevallen bekend, met verschillende afloop.
Ik ben toch zeer benieuwd of het invorderen van een rijbewijs van een fietser inderdaad mogelijk is (o.a. omdat ik zelf ook wel eens onder invloed op de fiets te vinden ben
). Daarom ben ik in de Wegenverkeerswet 1994 gedoken en kwam daarbij twee artikelen tegen die volgens mij gebruikt zijn door de agent. Namelijk artikel 8 (rijden onder invloed) en artikel 164 (overgifte/invordering rijbewijs).
Dit artikel zou dan inderdaad van toepassing kunnen zijn op deze situatie. Maar rechtvaardigt dit ook het invorderen van het rijbewijs? Hier komt artikel 164 namelijk aan te pas, en wat staat daar in:
Heb ik gelijk als ik zeg dat het rijbewijs dus niet ingevorderd had mogen worden
Of weet iemand nog een ander artikel dat ik niet ken waarin staat dat het rijbewijs van een fietser wel ingevorderd mag worden?
Naast deze wetsartikelen heb ik ook nog een aantal documenten omtrent het rijden onder invloed en het invorderen van rijbewijzen gevonden op de website van het Openbaar Ministerie:
Achtergrond
In de nacht van vrijdag op zaterdag is een vriend (persoon X) van mij staande gehouden terwijl hij naar huis fietste na het uitgaan. Hierbij moest hij zich legitimeren en dit deed hij met zijn rijbewijs. Hij heeft vervolgens een blaastest moeten ondergaan waaruit bleek dat hij te veel gedronken had.
Persoon X is vervolgens meegenomen naar het politiebureau waar hij nog een ademtest heeft moeten ondergaan. Ook hieruit bleek dat hij te veel gedronken had. De agent heeft vervolgens besloten om het rijbewijs van persoon X in te vorderen.
Mag dit?
Ik heb ooit van iemand gehoord dat dit inderdaad mogelijk was, maar ik ben toch benieuwd naar welke wet dit dan mogelijk maakt. Naar mijn idee is het rijbewijs op het moment dat je op de fiets zit niet in de 'functie' van rijbewijs, maar alleen als identiteitsdocument.
Met behulp van de alwetende search van GoT is hier geen eenduidig antwoord op te krijgen. In dit topic: [rml][ Rijbewijs] op de fiets kwijt!!!![/rml] wordt er voornamelijk met veel verbazing op gereageerd dat iemand denkt dat het inderdaad zou kunnen. Een verdere zoektocht op internet levert ook niet heel veel informatie op. Er zijn wel een aantal eerdere gevallen bekend, met verschillende afloop.
Ik ben toch zeer benieuwd of het invorderen van een rijbewijs van een fietser inderdaad mogelijk is (o.a. omdat ik zelf ook wel eens onder invloed op de fiets te vinden ben
In artikel 8 wordt gesproken over 'bestuurders' en 'voertuigen': een fiets kan inderdaad gezien worden als een voertuig en de persoon die op de fiets rijdt kan dan gezien worden als de bestuurderWvW1994 Artikel 8 lid 1
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Hier wordt expliciet gesproken over een bestuurder van een motorrijtuig, en daar kan ik een fiets toch niet echt toe rekenen. In het tweede en het derde lid staat wanneer de vordering wordt gedaan, waarbij steeds verwezen wordt naar het eerste lid.WvW 1994 Artikel 164 lid 1
Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.
Heb ik gelijk als ik zeg dat het rijbewijs dus niet ingevorderd had mogen worden
Naast deze wetsartikelen heb ik ook nog een aantal documenten omtrent het rijden onder invloed en het invorderen van rijbewijzen gevonden op de website van het Openbaar Ministerie:
- Aanwijzing inzake de invordering van rijbewijzen: In dit document wordt ook consequent de term motorrijtuig gebruikt. In deze aanwijzing worden geen aanwijzingen gegeven over hoe te handelen bij fietsers.
- Richtlijn rijden onder invloed, art. 8, lid 1 WVW 1994: Hier wordt een splitsing gemaakt in drie 'basisdelicten': aangaande bromfietsers, voertuigen met meer dan twee wielen en fietsers. Bij de eerste twee categoriën wordt melding gemaakt van 'speciale regelingen', waarin de sancties staan vermeld. Hier is inderdaad een mogelijkheid tot 'ontzegging van de bevoegheid motorrijtuigen te besturen' (OBM), maar bij het gedeelte over fietsers wordt hier met geen woord over gerept.