Ik ben van plan om een 8x8 Leds RGB matrix te gaan maken, en ben een beetje aan het ontwerpen geslagen. Maar omdat ik niet weet of de uC snel genoeg is, denk het wel, maar 64 ledjes in 3 kleuren is best veel om aan te sturen
dus dat gaat goed nadenken worden tijdens het proggen
Nu wil ik dus kleiner beginnen, zeg 8x1 leds
om het later uit te kunnen bouwen.
Maar ik zit nu dus met het ontwerp, bij 8 ledjes kan je nog zeggen van: ach ik geen elke kleur van elke led z'n eigen I/O pin, maar als je het uit gaat bouwen heb je een heleboel pinnen nodig
dan kom je dus al snel op de manier om matrixen aan te sturen, dan heb je ineens nog maar 16 pinnen nodig om het complete matrix in 1 kleur aan te sturen 
Maar ik wil dus 3 kleuren, dus dat zou betekenen dat ik op die manier 4x8 pinnen nodig heb, en die heb ik niet...
Dus weer verder denken, toen kwam ik op het idee om met 3 pinnen mbv transistoren tussen RGB te schakelen zodat ik nog maar 8+8+3 pinnen nodig heb
Ik ben dus tot het volgende ontwerp gekomen:

Dit is dus even het schema voor 2 rijen en de eerste 2leds van een rij, weerstanden etc staan er nog niet in, leverd momenteel alleen maar een hoop extra onderdelen op die het extra onoverzichtelijk maken.
Ik wil dus pinnen A1 t/m A8 gebruiken om de rijen te selecteren.
Pinnen A10, 11 en 12 om tussen RGB te switchen
en pinnen A19 t/m A26 om de geselecteerde rij van de nodige data te voorzien.
Gaat dit werken op deze manier? en kan ik zo met 1 rij beginnen en die later uitbreiden?
Zijn er makkelijkere manier?
De uC die ik gebruik is een 68HC11 icm PSD833 (1mbit geheugen en 27 I/O porten waarvan ik er 25 tot mijn beschikking heb)
edit: en nu heb ik zo'n beetje alles geloof ik
Nu wil ik dus kleiner beginnen, zeg 8x1 leds
Maar ik zit nu dus met het ontwerp, bij 8 ledjes kan je nog zeggen van: ach ik geen elke kleur van elke led z'n eigen I/O pin, maar als je het uit gaat bouwen heb je een heleboel pinnen nodig

Maar ik wil dus 3 kleuren, dus dat zou betekenen dat ik op die manier 4x8 pinnen nodig heb, en die heb ik niet...
Dus weer verder denken, toen kwam ik op het idee om met 3 pinnen mbv transistoren tussen RGB te schakelen zodat ik nog maar 8+8+3 pinnen nodig heb
Ik ben dus tot het volgende ontwerp gekomen:

Dit is dus even het schema voor 2 rijen en de eerste 2leds van een rij, weerstanden etc staan er nog niet in, leverd momenteel alleen maar een hoop extra onderdelen op die het extra onoverzichtelijk maken.
Ik wil dus pinnen A1 t/m A8 gebruiken om de rijen te selecteren.
Pinnen A10, 11 en 12 om tussen RGB te switchen
en pinnen A19 t/m A26 om de geselecteerde rij van de nodige data te voorzien.
Gaat dit werken op deze manier? en kan ik zo met 1 rij beginnen en die later uitbreiden?
Zijn er makkelijkere manier?
De uC die ik gebruik is een 68HC11 icm PSD833 (1mbit geheugen en 27 I/O porten waarvan ik er 25 tot mijn beschikking heb)
edit: en nu heb ik zo'n beetje alles geloof ik
[ Voor 45% gewijzigd door MewBie op 26-01-2006 12:21 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*