Edgarz schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 00:16:
[...]
Niet via de kabel met 60 Mbit, nee. Ze leveren in de basis hetzelfde eindproduct (internet toegang) maar het zijn technisch volledig andere produkten. Je begrijpt dus best wat ik bedoel, concurrentie op de kable zou eigenlijk net zo open moeten zijn als concurrentie op de koperdraden van KPN. Maar dat is het niet. Je kunt niet kiezen voor voortzetting van je Ziggo abbo als je naar een UPC plaats verhuist, ook al zou de nieuwe leverancier bagger kwaliteit bieden, slechte service bieden of een beperker pakket aanbieden.
Dus conclusie (met het oog op vergelijkbare producten, anders is het appels met peren vergelijken): monopolisten
Dus de ene supermarkt is een monopolist omdat ze kiloverpakkingen van een product leveren waar een andere winkel enkel 500g-verpakkingen levert
Gek genoeg is de NMa, degene die in NL belast is met het voorkomen van monopolievorming het met je oneens. Internet over de kabel is evenmin een monopolie anno 2011 als telefoon over KPN's koperpaar.
Het zou een monopolie zijn als niemand anders een anders een even snel product mocht leveren. Dat is nadrukkelijk niet zo. KPN kan het doen met VDSL2, de glasvezelaars kunnen het ook doen. Alleen ze *willen* het niet overal omdat ze het blijkbaar niet rendabel vinden.
Ga dus niet klagen bij UPC als niemand anders bij jou een snel product levert, ga klagen bij degenen die ervoor kiezen om die producten niet bij jou aan te bieden. Of ga helemaal niet klagen, stem met je voeten en verhuis naar ergens met de keuze die je wilt ipv impotent en onzinnig ranten tegen degene die wel iets levert wat op papier is wat je wilt
Overigens is toelaten van meerdere bedrijven op de kabelinfrastructuur een totaal andere discussie, waar IMHO in theorie erg veel voor te zeggen is, maar alleen als je het grondig doet en de infrastructuur zelf nationaliseert om openheid en vrije toegankelijkheid te garanderen, en om democratisch toezicht af te dwingen. Helaas druist dat in tegen de huidige politieke filosofie, het beste wat je er nu uit zou krijgen zou zijn een verplichte splitsing in "onafhankelijke" transport- en dienstbedrijven. Eén blik op de spoorwegen en het "succes" van Prorail vs NS zegt mij dat dat in het geheel geen geen goede optie is
Als je trouwens naar de DSL-markt kijkt, zie je een enorme consolidatie en zie je dat één voor een de voorheen onafhankelijke DSL aanbieders opgekocht worden door KPN of door een andere vergelijkbare ex-staatsbedrijf met eigen netwerken. De enige overgebleven non-ex-staatsbedrijf is Tele2, en die heeft ondertussen via overnames een eigen netwerk (BBNed) en is qua omvang en bedrijfsvoering niet te onderscheiden van de ex-staatsbedrijven.
Nog sprekender: kijk naar glasvezel in NL. Grof gezegd wordt het aangeboden in twee smaken:
1) slechts één provider toegestaan op het netwerk, concurrentie is direct met kabelaar en KPN.
2) transport (fysieke vezels) zijn in handen van één bedrijf, diensten worden door meerdere andere bedrijven geleverd. Bedrijven concurreren met elkaar en met kabelaar en KPN.
Muv tijdelijke stunts zie je altijd dat categorie 1 de beste producten voor je geld biedt (ik denk aan XMS, Glazenkamp, OnsNet Nuenen etc.). Categorie 2 kost meer en je krijgt minder. Ik woon in A'dam in een gebied waar ik glasvezel zou kunnen krijgen, maar ik zou voor 20/20 via verschillende aanbieders meer moeten betalen dan m'n huidige 120/10 bij UPC. Nu is hogere upload mijn voornaamste reden geweest om voorheen 60/6 (sinds een paar weken gratis opgewaardeerd naar 120/10) te nemen, maar de meerwaarde van 20 tov 6 of tegenwoordig 10 is voor mij niet genoeg om daar meer voor te betalen en m'n download gelijk naar 1/3 of sindskort 1/6 te laten zakken.
Reden? Vrij simpel: voor niets gaat de zon op. Als je een extra laag tussen producent en klant inhangt kost dat geld. En niet zo'n klein beetje ook. Op moment dat er sprake zou zijn (geweest) van monopolie zijn die kosten meer dan gerechtvaardigd vanuit oogpunt van de consument, omdat prijzen dan door concurrentie dalen. Kijk maar naar internettoegang 2e helft jaren '90 toen KPN z'n monopoliepositie kwijtraakte. Maar 15 jaar later is er al zat concurrentie tussen glas, kabel en koper, en is de meerwaarde nul, terwijl de kosten nog steeds fors zijn. Bewijs daarvoor zie je juist terug in de scherpe prijzen die de glasvezelaars zonder concurrentie op eigen vezel moeten hanteren, prijzen die ze moeten hanteren door concurrentie met kabel en DSL.
Kortom, er is zat concurrentie in de markt - en dat jij kiest om te gaan wonen waar die concurrentie alleen in de low-end woedt, betekent dat je weinig keuze hebt in de high-end. Dat had je prima van tevoren kunnen weten voordat je verhuisde. Blijkbaar heb je ofwel niet de moeite gedaan om te kijken (=eigen schuld), of je hebt dat op de koop toe genomen toen je verhuisde (=ook eigen schuld). Kortom, wees een vent, accepteer de gevolgen van je keuzes ipv te miepen.